PDA

Bekijk Volledige Versie : Saudi Arabië schorst 18 islamitische predikers



AgressieveTurk
13-09-13, 05:32
Saudi-Arabië zou vorige maand 18 islamitische predikers hebben geschorst omdat de predikers complexe politieke vraagstukken zouden behandelen in hun preken, die betrekking zouden hebben op de recente gebeurtenissen in de Arabische wereld. Alle predikers werden geschorst omdat zij niet zouden voldoen aan het religieuze doel van de vrijdagspreken. Predikers worden al een lange tijd verzocht om niet de dramatische gebeurtenissen aan te halen in bijvoorbeeld Syrië en Egypte. De publiekelijke uitspraken van de predikers zou volgens de Saudische autoriteiten voor mogelijke opruiing kunnen zorgen.

Saudi Arabië steunde, net als de meeste golfstaten, de politieke ommekeer in Egypte op 30 juli toen het leger president Morsi afzette. De achterban van Morsi, de Moslimbroederschap, is ook gevestigd in de meeste golfstaten. De staten willen ervoor zorgen dat de gevolgen van de scherpe verdeeldheid tussen aanhangers van het Egyptische leger en die van de Moslimbroederschap in Egypte, niet overwaait naar de landen waar de Moslimbroederschap is gevestigd. Daarom worden predikers er extra op gewezen dat deze politieke kwesties niet aangehaald mogen worden.

Twee predikers werden geschorst na een laatste waarschuwing. Een andere predikant moest een belofte onderteken om politieke kwesties in zijn preken te vermijden. Drie predikers zouden zelfs zijn ontslagen waaronder twee in de hoofdstad Riyad. Bij verschillende predikers lopen er nog onderzoeken of zij ook moeten worden geschorst.

Juffrouw_Saartje
13-09-13, 06:25
Het is mij tot op vandaag volstrekt onduidelijk waarom het koningshuis een voorkeur geeft aan Sisi boven Morsi. Kennelijk mogen predikers hun visie niet uiten, terwijl koning Abdullah Adli Mansour feliciteerde. Vrijheid van mening geldt daar alleen voor de koning...........

mark61
13-09-13, 09:49
Het is mij tot op vandaag volstrekt onduidelijk waarom het koningshuis een voorkeur geeft aan Sisi boven Morsi. Kennelijk mogen predikers hun visie niet uiten, terwijl koning Abdullah Adli Mansour feliciteerde. Vrijheid van mening geldt daar alleen voor de koning...........

Het gaat koningen alleen om hun macht. Vergeet 'islam'.

knuppeltje
13-09-13, 10:47
Het is mij tot op vandaag volstrekt onduidelijk waarom het koningshuis een voorkeur geeft aan Sisi boven Morsi. Kennelijk mogen predikers hun visie niet uiten, terwijl koning Abdullah Adli Mansour feliciteerde. Vrijheid van mening geldt daar alleen voor de koning...........

"De profeet heeft nooit een koning gewild", zei Khomeini, en hij zei het heel vaak. Het zou goed kunnen dat Morsi het niet zo op koningen had, maar dat weet ik niet zeker. Generaals vaak ook niet, maar dan gaat het over hun eigen koningen, die zetten ze nog al eens aan de dijk. Niet die van buurlanden. Zeker niet als ze daarvan volop steun krijgen.