PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Marokkaanse lerares afgewezen vanwege het dragen van een hoofddoek



MoStar
19-09-13, 01:20
18038

Een Marokkaanse lerares is onlangs afgewezen wegens het dragen van een hoofddoek. In een land als Nederland zou dit inmiddels al niet meer nieuwswaardig zijn. De vrouw solliciteerde echter in Marokko. Het gaat om de Moliére school, een Franse school gevestgid in de Marokkaanse stad Casablanca.


De Marokkaanse lerares scoorde uitmuntend op zowel het sollicitatiegesprek zelf en de tests die aan sollicitanten worden gegeven. De volgende dag besloot de directeur van de school echter om de Marokkaanse vrouw toch af te wijzen. De reden? Ze draagt vanwege haar geloof een hoofddoek en dat kan echt niet op de school.


De Marokkaanse pers heeft inmiddels contact opgenomen met de Franse ambassade om de onderste uit de kan te halen. De verklaring van de Franse ambassade is als volgt. Alle Franse scholen zijn verplicht om zich te houden aan het scheiden van religie en onderwijs. Deze eis geldt niet alleen voor Franse scholen in Frankrijk zelf maar ook voor Franse scholen buiten Frankrijk zelf.


De Marokkaanse pers gaat het probleem nu aankaarten bij het Marokkaanse ministerie van Onderwijs. Gezien het Marokkaanse kabinet momenteel geleid wordt door het gematigd Islamitische PJD, hoopt de pers dat zij op kunnen komen voor de Marokkaanse vrouw. Marokko is immers officieel gezien een Islamitisch land. Het weigeren van een lerares op grond van haar hoofddoek is dan ook voor vele Marokkanen een behoorlijke blamage.

Foto: islamizationwatch (http://islamizationwatch.blogspot.com/2009/04/in-singapore-more-progressive-islamic.html)

DeKadt
21-09-13, 10:17
Dit is een verheugend bericht. Ik behoor tot die stroming die vind dat de islamitische hoofddoek verkeerd is. Het gaat natuurlijk niet om dat lapje stof maar om de wereld die er onder schuilt gaat. Dat is een wereld van onderdrukking en segregatie. Het is een symbool van de vrouwonvriendelijkheid binnen de islam. Daarnaast is het een cultureel ingebed fenomeen dat miljoenen vrouwen over de hele wereld in een keurslijf dwingt. Het plaatst de vrouw als tweede rangs en onderdanig aan de man en de hoofddoek is een duidelijk zichtbaar signaal naar buiten toe. Menige vrouw durft het gewoon niet om het ding af te doen. Er kunnen zeer ernstige gevolgen zijn tenslotte.

Ik weet natuurlijk ook wel dat de voorstanders van de hoofddoek (altijd mannen) hun eigen argumenten hebben, maar nu er zelfs in een islamitisch land deze discussie bestaat vind ik verheugend. Maar er is natuurlijk nog een lange weg te gaan voordat vrouwen over de hele wereld gelijkwaardige burgerrechten krijgen als mannen. Dat is een trieste constatering.

H.P.Pas
21-09-13, 12:07
(altijd mannen)

Als je dat denkt ben je slecht geïnformeerd.
Waarmee ik overigens niets ten gunste of ongunste van de hoofddoek wil zeggen.

mark61
21-09-13, 13:22
Tis een Franse school die de Franse regels volgt. Als je dat niet bevalt moet je eindelijk eens die Fransen eruit donderen.

Samir75017
21-09-13, 19:32
Tis een Franse school die de Franse regels volgt. Als je dat niet bevalt moet je eindelijk eens die Fransen eruit donderen.

So, an American School in the NL would follow the American Law, on Dutch soil ?

Juffrouw_Saartje
21-09-13, 19:58
Dit is een verheugend bericht. Ik behoor tot die stroming die vind dat de islamitische hoofddoek verkeerd is. Het gaat natuurlijk niet om dat lapje stof maar om de wereld die er onder schuilt gaat. Dat is een wereld van onderdrukking en segregatie. Het is een symbool van de vrouwonvriendelijkheid binnen de islam. Daarnaast is het een cultureel ingebed fenomeen dat miljoenen vrouwen over de hele wereld in een keurslijf dwingt. Het plaatst de vrouw als tweede rangs en onderdanig aan de man en de hoofddoek is een duidelijk zichtbaar signaal naar buiten toe. Menige vrouw durft het gewoon niet om het ding af te doen. Er kunnen zeer ernstige gevolgen zijn tenslotte.

Ik weet natuurlijk ook wel dat de voorstanders van de hoofddoek (altijd mannen) hun eigen argumenten hebben, maar nu er zelfs in een islamitisch land deze discussie bestaat vind ik verheugend. Maar er is natuurlijk nog een lange weg te gaan voordat vrouwen over de hele wereld gelijkwaardige burgerrechten krijgen als mannen. Dat is een trieste constatering.

Wat een gezwets zeg.

knots71karel
21-09-13, 21:20
Dit is een verheugend bericht. Ik behoor tot die stroming die vind dat de islamitische hoofddoek verkeerd is. Het gaat natuurlijk niet om dat lapje stof maar om de wereld die er onder schuilt gaat. Dat is een wereld van onderdrukking en segregatie. Het is een symbool van de vrouwonvriendelijkheid binnen de islam. Daarnaast is het een cultureel ingebed fenomeen dat miljoenen vrouwen over de hele wereld in een keurslijf dwingt. Het plaatst de vrouw als tweede rangs en onderdanig aan de man en de hoofddoek is een duidelijk zichtbaar signaal naar buiten toe. Menige vrouw durft het gewoon niet om het ding af te doen. Er kunnen zeer ernstige gevolgen zijn tenslotte.

Ik weet natuurlijk ook wel dat de voorstanders van de hoofddoek (altijd mannen) hun eigen argumenten hebben, maar nu er zelfs in een islamitisch land deze discussie bestaat vind ik verheugend. Maar er is natuurlijk nog een lange weg te gaan voordat vrouwen over de hele wereld gelijkwaardige burgerrechten krijgen als mannen. Dat is een trieste constatering.

Dit ''proces'' verloopt langzaam , mijn moeder en zusje liepen kort na WO 2 zamen met duizenden NEDERLANDSE vrouwen nog met een hoofddoekje om, en waagde het niet in en RK kerk zonder dat lapje stof !,want dan was je bijkans een ketterse vrouw !
Ook op de nonnenschool waren de meisjes verplicht een hoofdoekje te dragen ,ja je leest het goed !
Nu is dat allemaal verleden tijd ,maar ik spreek over nog geen 60 jaar geleden.
DUS LAAT IEDER IN ZIJN WAARDE EN VERBIED GEEN HOOFDDOEKJE.

knots71karel
21-09-13, 21:22
Wat een gezwets zeg.

dat is het niet helemaal ! hij doeld op het gedwongen dragen van een hoofddoekje .

Juffrouw_Saartje
21-09-13, 21:29
dat is het niet helemaal ! hij doeld op het gedwongen dragen van een hoofddoekje .

Gezwets, bijna iedere zin is gezwets, wat zeg ik bijna iedere letter is gezwets. Teveel gezwets van DeKadt om door de bomen het bos nog te zien en om nog iets zinnigs te zeggen. Waar te beginnen?

Ik wist niet dat dit nog bestond, iemand die dat soort gezwets nog daadwerkelijk zwetst.

:gechoquee

knots71karel
21-09-13, 22:02
So, an American School in the NL would follow the American Law, on Dutch soil ?

We hebben het hier over een onderwijzeres (zelf vind ik het sop de kool niet waard ) maar stel dat in NEDERLAND een onderwijzeres op een AMERIKAANSE school in haar bikini wil komen en die AMERIKANEN vinden dat dat niet kan ?

mark61
21-09-13, 22:09
So, an American School in the NL would follow the American Law, on Dutch soil ?

Als ik het goed begrijp gaat dit om een Franse 'staatsschool', min of meer. Ik neem aan dat Amerikaanse (en Engelse) scholen in het buitenland privé-initiatieven zijn.

Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Agency_for_French_Teaching_Abroad: Veel Franse scholen vallen onder Franse ministerie van BuZa. Nou staat die Molière er niet bij, dus ik weet niet wat voor school het is.

Vergelijk: http://www.ash.nl/schoolorganization: particuliere school die Amerikaanse onderwijscultuur volgt.

En: http://www.britishschool.nl/page.cfm?p=512 Zelfde verhaal als Amerikaanse school.

Het zou ook niet zo opvallen. Bedenk es een Amerikaanse regel die in Nederland bevreemding zou opwekken?

Als er een Saoedische school in NL zou zijn zouden abaya's vast verplicht zijn. Als NL daar moeite mee heeft, tsja, dan pleuren ze de tent toch dicht? Als Marokko moeite met die school heeft, dan pleuren ze hem toch dicht? Ik zie het probleem niet zo.

Over het algemeen stellen scholen hun eigen gedrags- en kledingregels, ook Nederlandse bijvoorbeeld. Je hoeft je kind er niet op te zetten.

Verder ben ik voor de dekolonisatie van Marokko.

knots71karel
21-09-13, 22:09
Gezwets, bijna iedere zin is gezwets, wat zeg ik bijna iedere letter is gezwets. Teveel gezwets van DeKadt om door de bomen het bos nog te zien en om nog iets zinnigs te zeggen. Waar te beginnen?

Ik wist niet dat dit nog bestond, iemand die dat soort gezwets nog daadwerkelijk zwetst.



:gechoquee

Blijkbaar ben je niet helemaal op de hoogte !
Ik heb van Nederlandse meisjes gehoord dat zelfs hier in het land van vrijheid , Moslim meisjes zo gauw ze konden hun hoofddoekje af deden als ze veilig voelden een ook vertelden dat ze bang waren betrept te worden.
Kan het zelf niet beamen maar dit zal heus wel eens voorkomen.
Maar nogmaals ik heb er geen enkel probleem mee ,vind het zelfs heel charmant staan bij sommige dames die hun hoofddoekje kombineren met de rest van hun kleding .

mark61
21-09-13, 22:25
maar nu er zelfs in een islamitisch land deze discussie bestaat

Nee, er is geen discussie. Er is een Franse school met Franse regels, en bezwaar daartegen, blijkbaar, in Marokkaanse media.

Overigens hebben landen als Tunesië en Turkije (in het verleden) gedeeltelijke verboden gehad in sommige onderwijsinstellingen.