PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Derde generatie Marokkanen in Nederland willen het liefst terug naar Marokko



MoStar
22-09-13, 20:00
18054


De derde generatie Marokkanen zitten het in Nederland niet meer zitten. Het liefst gaan zij terug naar Marokko, het land van hun roots en hun eigen identiteit. De kloof tussen hun thuiscultuur en de Nederlandse cultuur wordt steeds groter. Daarnaast is het voor de jonge Marokkanen steeds lastiger om geaccepteerd te worden in de Nederlandse maatschappij.


Het afgelopen decennium heeft de Marokkaanse gemeenschap bijna constant in negatief daglicht gestaan. De Marokkanen in Nederland onder de 35 jaar merken daar nu de gevolgen van. De gemiddelde Marokkaan verdient 30% minder dan de gemiddelde Nederlander. Je zou denken dat dit zou komen door een verschil in opleiding maar niets is minder waar. Ook de hoogopgeleide Marokkaan verdient minder dan de hoogopgeleide Nederlander.

Een ander probleem is dat het een hele taak is voor een jongere Marokkaan om aangenomen te worden. De banen liggen niet voor het oprapen en het feit dat zelfs Nederlanders niet meer aan een baan kunnen komen, houdt in dat de Marokkaanse jongeren het nog veel moeilijker hebben. Zij zijn gedesillusioneerd geraakt en verlangen er naar om terug te keren naar Marokko.


Momenteel wonen er 400.000 Marokkanen in Nederland. Meer dan één derde van alle Marokkanen in Nederland vertrekt het liefst naar Marokko. Ook de immigratie van Marokkanen naar Nederland zwakt af. Volgens de huidige cijfers zullen in 2030 er slechts 60.000 Marokkanen bij gekomen worden.


De bovenstaande waarnemingen en cijfers zijn afkomstig van een onderzoek van het Arabische Centrum voor Studies en Onderzoek.

Foto: wereldjournalisten.nl

abk79
20-10-13, 23:16
Ga eens in de vijf jaar dus ben een slechte toerist

super ick
21-10-13, 07:50
Derde generatie en dan 'niet geaccepteerd in deze maatschappij'. Tis wat hoor als de maatschappij zich niet aanpast aan jou en dat daar dan drie generaties overheen moeten gaan.
Wellicht had je dan veel eerder terug moeten gaan.

Revisor
21-10-13, 07:58
Ik kan niet wachten op het moment dat ik terugga. Ik heb nog twee jaar te gaan in Nederland.

knuppeltje
21-10-13, 08:05
Ik kan niet wachten op het moment dat ik terugga. Ik heb nog twee jaar te gaan in Nederland.

Hebben die anderen ook nog twee jaar te gaan?

BoerHarms
21-10-13, 11:03
Ik kan niet wachten op het moment dat ik terugga. Ik heb nog twee jaar te gaan in Nederland.

Waarom, mag je nog niet eerder ?

Maar blijft toch wel op maroc.nl , anders wordt het zo saai hier

AdamRon
21-10-13, 11:36
Er is een speciale regeling in het leven geroepen waar een wet van gemaakt is, en die regeling bestaat uit een eenmalige financiële bijdrage van de Nederlandse regering, in de volksmond genomen de oprot premie.

Die vereist dat je minimaal een aantal jaren in Nederland heeft gewoond voordat je kan aangeven terug te willen keren naar het land van herkomst om vervolgens in aanmerking kan komen voor deze regeling, het betekend wel dat je afstand moet tekenen van het Nederlanderschap en alle bijbehorende regelingen (deze wet is trouwens pure positieve discriminatie, want een (van oorsprong) Nederlander die wenst te emigreren moet precies dezelfde wettelijke verrichtingen doen, zoals afstand tekenen maar krijgen geen eenmalige financiële bijdrage mee (die overigens bedoelt is om de eerste kosten en dergelijke op te vangen in het land waar je gaat vestigen).

Vooral mensen die van oorsprong uit Midden Afrika komen maken hier gebruik van, zij keren echter als rijk man terug naar het dorp waar ze vandaan kwamen waarna vervolgens een nieuwe lichting naar Nederland komt die na het vereiste aantal jaren ook terug wensen te keren met medeneming van deze financiële bijdrage.

Toevallig heb ik dit aan den lijve ondervonden omdat ik zelf in een emigratie proces heeft gezeten en slachtoffer ben geworden van deze discriminerende wet, ondanks het feit dat ik ongeveer (ten tijde van mijn aanvraag) 32 jaar mijn bijdrage heeft gegeven aan de Nederlandse staat zo je zou dus zeggen dat je dan minimaal in aanmerking kan komen voor deze bijdrage (wat toch een aanzienlijkbedrag is) maar ik werd op voorhand al afgewezen om het feit dat ik van oorsprong een Nederlander bent.

Zo zijn er veel meer dingen waar Nederland krom in is.

Dank je wel Links georiënteerde partijen die toentertijd deze wet erdoor gedrukt heeft :(

mark61
21-10-13, 13:22
De tweede generatie Turken en Marokkanen vormt bijna de helft van de totale niet-westerse tweede generatie. Toch is de derde generatie Turken en Marokkanen nog zeer klein. Volgens de berekeningen hebben hoogstens 800 personen twee of meer Turkse grootouders en maar 300 twee of meer Marokkaanse grootouders. Het gaat hier om personen die zelf, evenals hun ouders, in Nederland zijn geboren.

CBS - Derde generatie Turken en Marokkanen nog klein - Webmagazine (http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/publicaties/artikelen/archief/2001/2001-0813-wm.htm)

Fantasie.

Oiseau
21-10-13, 13:40
Hebben die anderen ook nog twee jaar te gaan?

Je kan best je feestje uitstellen voor de komende 75 jaar.

knuppeltje
21-10-13, 15:24
Je kan best je feestje uitstellen voor de komende 75 jaar.

Ik niet meer, vrees ik.

Rechtvaardigheid
21-10-13, 16:35
Wie wilt nou niet weg.

Oiseau
21-10-13, 17:40
Ik niet meer, vrees ik.
Juist em, dit zal je niet meemaken.
Met Marokkanen kan het alleen maar beter in de toekomst gaan dan Nederlanders.

CONTRA
21-10-13, 18:14
De banen liggen niet voor het oprapen en het feit dat zelfs Nederlanders niet meer aan een baan kunnen komen, houdt in dat de Marokkaanse jongeren het nog veel moeilijker hebben.


alsof in marokko wel volop werk te vinden is. daar is het nog veel erger gesteld. vraag me af wat het moet worden van een verwesterde geboren en getogen europese marokkaan die naar marokko migreert.

Oiseau
21-10-13, 19:33
Wie de juiste studie volgt en zijn diploma's haalt kan het redden.
Wie overbodige kletsklets studies volgt zal het zwaar krijgen.
Wie niet ondernemen en niet leren kan/wil zal het moeilijk hebben.
Per definitie moet je echt wat te bieden hebben om een plekje in Marokko te bemachtigen..

Revisor
21-10-13, 20:05
De tweede generatie Turken en Marokkanen vormt bijna de helft van de totale niet-westerse tweede generatie. Toch is de derde generatie Turken en Marokkanen nog zeer klein. Volgens de berekeningen hebben hoogstens 800 personen twee of meer Turkse grootouders en maar 300 twee of meer Marokkaanse grootouders. Het gaat hier om personen die zelf, evenals hun ouders, in Nederland zijn geboren.

CBS - Derde generatie Turken en Marokkanen nog klein - Webmagazine (http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/publicaties/artikelen/archief/2001/2001-0813-wm.htm)

Fantasie.

Oud nieuws, namelijk 12 jaar geleden.

Inmiddels is de derde generatie Marokkanen de 5.000 voorbij.

mark61
21-10-13, 21:52
Oud nieuws, namelijk 12 jaar geleden.

Inmiddels is de derde generatie Marokkanen de 5.000 voorbij.

Yep. Die zijn dan niet ouder dan 12 jaar :)

BoerHarms
21-10-13, 22:23
Wie wilt nou niet weg.

Jij ook al

Batata Helwa
21-10-13, 22:32
Er is een speciale regeling in het leven geroepen waar een wet van gemaakt is, en die regeling bestaat uit een eenmalige financiële bijdrage van de Nederlandse regering, in de volksmond genomen de oprot premie.

Die vereist dat je minimaal een aantal jaren in Nederland heeft gewoond voordat je kan aangeven terug te willen keren naar het land van herkomst om vervolgens in aanmerking kan komen voor deze regeling, het betekend wel dat je afstand moet tekenen van het Nederlanderschap en alle bijbehorende regelingen (deze wet is trouwens pure positieve discriminatie, want een (van oorsprong) Nederlander die wenst te emigreren moet precies dezelfde wettelijke verrichtingen doen, zoals afstand tekenen maar krijgen geen eenmalige financiële bijdrage mee (die overigens bedoelt is om de eerste kosten en dergelijke op te vangen in het land waar je gaat vestigen).

Vooral mensen die van oorsprong uit Midden Afrika komen maken hier gebruik van, zij keren echter als rijk man terug naar het dorp waar ze vandaan kwamen waarna vervolgens een nieuwe lichting naar Nederland komt die na het vereiste aantal jaren ook terug wensen te keren met medeneming van deze financiële bijdrage.

Toevallig heb ik dit aan den lijve ondervonden omdat ik zelf in een emigratie proces heeft gezeten en slachtoffer ben geworden van deze discriminerende wet, ondanks het feit dat ik ongeveer (ten tijde van mijn aanvraag) 32 jaar mijn bijdrage heeft gegeven aan de Nederlandse staat zo je zou dus zeggen dat je dan minimaal in aanmerking kan komen voor deze bijdrage (wat toch een aanzienlijkbedrag is) maar ik werd op voorhand al afgewezen om het feit dat ik van oorsprong een Nederlander bent.

Zo zijn er veel meer dingen waar Nederland krom in is.

Dank je wel Links georiënteerde partijen die toentertijd deze wet erdoor gedrukt heeft :(

heeft je goed geschreven hoor

Revisor
21-10-13, 22:36
Waarom, mag je nog niet eerder ?

Maar blijft toch wel op maroc.nl , anders wordt het zo saai hier

Project om vaste inkomstenbron te vergaren moet afgerond worden. Kost nog twee jaar.

Of ik op maroc.nl ga blijven prikken weet ik niet. Misschien heb ik geen tijd, is een internetaansluiting problematisch. Kan ik oplossen door een satelietabonnement te nemen maar die heeft een datalimiet en ik wil er niet meer dan 50 euro vooruitgeven.

BoerHarms
21-10-13, 22:43
Project om vaste inkomstenbron te vergaren moet afgerond worden. Kost nog twee jaar.

Of ik op maroc.nl ga blijven prikken weet ik niet. Misschien heb ik geen tijd, is een internetaansluiting problematisch. Kan ik oplossen door een satelietabonnement te nemen maar die heeft een datalimiet en ik wil er niet meer dan 50 euro vooruitgeven.

Oops Satelite Connection, heeft inderdaad data limiet, ik werk ook via de sateliet,nu october zijn over het dataliimitiet, en dat voor 20 schepen met pax en crew, goed voor een paar miljoen euro per jaar.

super ick
22-10-13, 07:34
Ik kan niet wachten op het moment dat ik terugga. Ik heb nog twee jaar te gaan in Nederland.

Als het een geldkwestie is dan springen we wel bij......

super ick
22-10-13, 07:40
Juist em, dit zal je niet meemaken.
Met Marokkanen kan het alleen maar beter in de toekomst gaan dan Nederlanders.

Wij Nederlanders zijn flexibel hoor. Als het in Marokko beter gaat dan emigreren we daar met zijn allen naar toe. Uiteraard blijven we wel hardnekkig aan onze eigen cultuur vast houden. Binnen 10 heeft Marokko dan ook het homohuwelijk, staan er in iedere stad wel een paar nieuwe kerken, prachtige naaktstranden, etc.

knuppeltje
22-10-13, 08:53
Juist em, dit zal je niet meemaken.
Met Marokkanen kan het alleen maar beter in de toekomst gaan dan Nederlanders.

De achterstand is dan ook wel heel groot voor de meesten.

Samir75017
22-10-13, 15:37
Wij Nederlanders zijn flexibel hoor. Als het in Marokko beter gaat dan emigreren we daar met zijn allen naar toe

What would be your added-value to Morocco ?

You speak neither Arabic, nor French.

Useless.

Samir75017
22-10-13, 15:42
20.000 Franse Marokkanen terug naar Marokko

http://www.bladna.nl/IMG/arton3392.jpg?1335192387

Meer dan 20.000 Marokkanen hebben in 2011 Frankrijk verlaten om zich te vestigen in Marokko, dit vooral om aan de economische crisis in hun gastland te ontsnappen.

Deze Marokkanen hebben zijn in hun herkomstland gaan wonen om te werken of te investeren, volgens een onderzoek van de Democratische Vereniging van Fransen in het buitenland (ADFE).

Volgens de statistieken van ADFE, is 50% van de 44.430 Fransen die in Marokko zijn gaan wonen in 2011, van Marokkaanse afkomst.

20.000 Franse Marokkanen terug naar Marokko (http://www.bladna.nl/marokkanen-terugkeer-marokko,03392.html)

Samir75017
22-10-13, 15:43
The third generation is too young (max 10 years old) to even think about going to Morocco.

Don't know what they're talking about ...

AdamRon
22-10-13, 15:45
What would be your added-value to Morocco ?

You speak neither Arabic, nor French.

Useless.

Ik zou een keten van Coffeeshops openen met een rechtstreekse aanvoerlijn uit het Rift gebergte.
En een keten van Sexhuizen met rechtreekse aanvoer van de Lover boy's :gniffel::gniffel::gniffel::gniffel:

Usefull

Samir75017
22-10-13, 15:53
Ik zou een keten van Coffeeshops openen met een rechtstreekse aanvoerlijn uit het Rift gebergte.


Where's that, the Rift ?

AdamRon
22-10-13, 16:03
Where's that, the Rift ?

Rifgebergte, maar dat wist je natuurlijk al

Soldim
22-10-13, 16:09
What would be your added-value to Morocco ?


Waarom zou'ie 'added value' moeten zijn?

Samir75017
22-10-13, 16:22
Waarom zou'ie 'added value' moeten zijn?

Because a business' strength is built on the quality of its human resources.

Soldim
23-10-13, 07:02
Because a business' strength is built on the quality of its human resources.

Sinds wanneer is Marokko is een bedrijf?

super ick
23-10-13, 07:39
Ik kan niet wachten op het moment dat ik terugga. Ik heb nog twee jaar te gaan in Nederland.

Triest........

Jaren uit de hand van de kafir gegeten en dan wacht mijnheer tot hij 45 is om nog zakgeld van de kafir te ontvangen.
Ik wens je veel succes en kijk een beetje uit met kritiek daar.

super ick
23-10-13, 07:43
What would be your added-value to Morocco ?

You speak neither Arabic, nor French.

Useless.

Ik spreek prima Frans. Heb er drie jaar gewerkt. Arabisch kan ik redelijk verstaan omdat ik dat bijna iedere dag hoor. Heb ook een tijdje in Egypte gewoond. Alles is te leren. Ik kom niet van een berg.

H.P.Pas
23-10-13, 10:51
What would be your added-value to Morocco ?

You speak neither Arabic, nor French.

Useless.

Beter niet over beginnen.
Het roept onvermijdelijk de vraag op naar jouw toegevoegde waarde aan een nederlandstalig forum.

mark61
23-10-13, 12:47
Ik wens je veel succes en kijk een beetje uit met kritiek daar.

:hihi: Beetje flauw maar wel waar.

mark61
23-10-13, 12:49
What would be your added-value to Morocco ?

You speak neither Arabic, nor French.

Useless.

Wat is de jouwe aan Frankrijk en maroc.nl?

Wat weet jij van de talenkennis van prikkers? Wat is dat voor zelfingenomen geleuter?

Jij weigert Nederlands te schrijven, en neemt hier alsnog deel.

super ick
23-10-13, 16:25
:hihi: Beetje flauw maar wel waar.

Flauw, hard, smerig. Dat heb je met de waarheid, die is zoals ie is.

Samir75017
23-10-13, 21:06
Ik spreek prima Frans. Heb er drie jaar gewerkt. Arabisch kan ik redelijk verstaan omdat ik dat bijna iedere dag hoor. Heb ook een tijdje in Egypte gewoond. Alles is te leren. Ik kom niet van een berg.

But as a migrant, what positive effect/contribution could you have/bring on/to our country's economy ?

Samir75017
23-10-13, 21:21
Wat is de jouwe aan Frankrijk en maroc.nl?

Wat weet jij van de talenkennis van prikkers? Wat is dat voor zelfingenomen geleuter?



Questions are not supposed to be answered by questions.

A bad habit you should work on.

mark61
23-10-13, 23:44
Questions are not supposed to be answered by questions.

A bad habit you should work on.

Heb ik van jou geleerd. Dat is JOUW bad habit. Own it.

Waarom zou iemand een bijdrage moeten zijn aan een land?

Soldim
24-10-13, 06:40
Waarom zou iemand een bijdrage moeten zijn aan een land?

Sterker nog, hoe kan iemand een bijdrage leveren aan een land?

super ick
24-10-13, 08:43
But as a migrant, what positive effect/contribution could you have/bring on/to our country's economy ?

Ik ben financieel onafhankelijk. Mijn geld vloeit 'jullie' economie in. Marokkaanse dienstmeid, Marokkaanse tuinman, etc.

Umarvlie
24-10-13, 08:57
Sterker nog, hoe kan iemand een bijdrage leveren aan een land?

In de huidige tijdsgeest - middels belastingen.

super ick
24-10-13, 16:18
But as a migrant, what positive effect/contribution could you have/bring on/to our country's economy ?

Punt 1: je stelde mij niet de vraag omtrent mijn talenkennis maar beweerde dat ik die niet had.
Punt 2: nadat ik je antwoordde dat je ernaast zat ga je gewoon door met vragen stellen alsof er niets aan de hand is.

Wat wil je eigenlijk horen?

Samir75017
24-10-13, 16:53
Punt 1: je stelde mij niet de vraag omtrent mijn talenkennis maar beweerde dat ik die niet had.
Punt 2: nadat ik je antwoordde dat je ernaast zat ga je gewoon door met vragen stellen alsof er niets aan de hand is.

Wat wil je eigenlijk horen?

Alors, pour faire court :

1. Car je suis certain que tu ne possèdes pas les compétences linguistiques que tu prétends avoir. De ce fait, ton intégration au Maroc serait vouée à l'échec. Il est déjà parfois assez complexe pour nous, citoyens marocains nés sur le sol européen, de nous adapter à certains aspects quotidiens de la vie marocaine ... Alors, te concernant, je n'ose imaginer le décalage, aussi bien culturel que linguistique.

2. Je réitère ma question : en quoi pourrais-tu contribuer à l'essor économique de notre pays si un jour tu venais à émigrer vers le Maroc ? Concrètement, dans quelle mesure serais-tu bénéfique à notre pays ?

Umarvlie
24-10-13, 16:58
Alors, pour faire court :

1. Car je suis certain que tu ne possèdes pas les compétences linguistiques que tu prétends avoir. De ce fait, ton intégration au Maroc serait vouée à l'échec. Il est déjà parfois assez complexe pour nous, citoyens marocains nés sur le sol européen, de nous adapter à certains aspects quotidiens de la vie marocaine ... Alors, te concernant, je n'ose imaginer le décalage, aussi bien culturel que linguistique.

2. Je réitère ma question : en quoi pourrais-tu contribuer à l'essor économique de notre pays si un jour tu venais à émigrer vers le Maroc ? Concrètement, dans quelle mesure serais-tu bénéfique à notre pays ?

Brrr... wil je svp niet in het Frans gaan antwoorden ... daar krijg ik spontaan haaruitval van :moeilijk:

BoerHarms
24-10-13, 19:28
Brrr... wil je svp niet in het Frans gaan antwoorden ... daar krijg ik spontaan haaruitval van :moeilijk:

Oops, ik liet net zijn antwoord aan mijn franse collega lezen, fransman geboren en getogen, maar hij snapte er niet van.