PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslims woedend over de ‘gigantisch hoge prijzen’ voor slachtschapen



AgressieveTurk
24-09-13, 21:48
Zowel in het Limburgse Helmond als het Belgische Mechelen is er onder de islamitische gemeenschap onvrede ontstaan over de hoge prijzen voor schapen. Deze schapen zouden binnenkort geslacht worden in verband met het offerfeest. De hoge prijzen die de boeren nu vragen, lijkt er voor te zorgen dat steeds minder moslims een schaap zullen kopen. In Helmond pleitten ze al voor een algehele boycot. In de dagen rond de feestdag zou een stuk schapenvlees bijna een keer zo veel kosten als in de rest van het jaar.

“Normaal gesproken kost een schaap 150 euro”, vertelt Abdellah Azarfane, die betrokken was bij het opzetten van de protestactie. “Tijdens het Offerfeest rekenen boeren makkelijk 250 tot 300 euro. Dat gaat echt te ver. Veel moslims kunnen dat niet of nauwelijks opbrengen.” Azarfane denkt dat de boycot een flink invloed gaat hebben. “Al Fadjr [red. moskee in Helmond] koopt normaal gesproken 1000 schapen”, vertelt Azarfane. “Het slachten doen we zelf. Die bestelling lopen de boeren dit jaar mis. Zo’n boycot kan voor hen aardig in de papieren lopen.”

De gemeenschap in Mechelen wijst ook naar het stadsbestuur wanneer het op de prijs aankomt. Het stadsbestuur wil immers een slachttax invoeren. De nieuwe taks zet kwaad bloed bij moslims. De Mechelse moskeeën roepen op tot een boycot. De prijs zou per schaap met 15 euro stijgen. ”We hebben altijd een goede relatie met het stadsbestuur gehad”, aldus moskeevoorzitter Mesbah El Hassan. “Na elk offerfeest volgde een evaluatie en werden mogelijke wijzigingen voor het jaar erna besproken. Nu krijgen we plots enkele weken voor het offerfeest de melding dat er vijftien euro taks per schaap extra betaald moet worden.”

Ook de Mechelse moslims willen een boycot. ”Het offerfeest zal zeker gevierd kunnen worden. Alleen zal het dit jaar zonder schapen gebeuren.” Volgens El Hassan is zo’n boycot het enige wapen dat de moslims hebben om zich te weren. “Ik weet dat zo’n beslissing erg is voor de boeren uit de streek die de schapen nu al grootgebracht hebben. Maar dat is te wijten aan de houding van het stadsbestuur.”

Helmondse moskeeën boycotten schapenvlees tijdens Offerfeest - Religie - TROUW (http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3514521/2013/09/23/Helmondse-moskeeen-boycotten-schapenvlees-tijdens-Offerfeest.dhtml)

knots71karel
24-09-13, 21:51
Waar een mens zich al niet druk over kan maken .
Alles is toch duurder aan het worden .

Umarvlie
24-09-13, 21:57
Vraag en aanbod ... ik zie in Indonesia hetzelfde gebeuren en wel meer dan 3x soms de normale prijs.

knots71karel
24-09-13, 22:17
Vraag en aanbod ... ik zie in Indonesia hetzelfde gebeuren en wel meer dan 3x soms de normale prijs.

Ergste is nog dat daar de bevolking voor 90 % uit MOSLIMS bestaat .

Umarvlie
24-09-13, 22:23
Ergste is nog dat daar de bevolking voor 90 % uit MOSLIMS bestaat .

Nee hoor, is gewone marktwerking en zorgt daar niet voor problemen (behalve bij de geiten). Alternatief is die geit maanden van tevoren te kopen maar dan moet je er wel zelf voor kunnen zorgen.

mark61
24-09-13, 22:52
Helmond ligt in Noord-Brabant. Even tussendoor. Journalisten tegenwoordig...

Oh, jij of Trouw hebben de tekst veranderd :vreemd:

Soldim
25-09-13, 07:14
“Normaal gesproken kost een schaap 150 euro”, vertelt Abdellah Azarfane, die betrokken was bij het opzetten van de protestactie. “Tijdens het Offerfeest rekenen boeren makkelijk 250 tot 300 euro. Dat gaat echt te ver.

Met kerst betaal je ook meer voor een kalkoen dan de rest van het jaar ... what's new?

BoerHarms
25-09-13, 07:56
250 a 300 euro.

iedere dag een Euro opzij leggen, dat zal toch geen groot offer zijn?

super ick
25-09-13, 08:54
Van de wol brei je drie truien die je weer verkoopt voor 50 euro stuk. Maak je bijna winst.

Samir75017
25-09-13, 10:21
Boycott is the best alternative. Indeed.

Loubnalulu
25-09-13, 10:32
Hoezo boycot, ik weet niet beter dan dat het tussen de 250 en 300 kost.
Tuurlijk is het duur, maar daar is niks aan te doen. Misschien in een andere stad dat het goedkoper is en daar reserveren en ophalen?

AgressieveTurk
25-09-13, 10:49
Mijn prioriteit gaat naar Somalie/Syrie/Afghanistan/Chechenie. Met dat geld kan daar 2 geofferd worden. De meesten eten hier dagelijks vlees, terwijl aan de andere kant van de wereld zelfs schoon water moeilijk te vinden is.

Maar het is natuurlijk niet of/of situatie, als men financieel goed zit dan is het en/en situatie. Dus en hier offeren , en daar laten offeren. Sadaqa is altijd goed, en wees niet '' gierig '' ermee. Het keert in deze dunya als zowel het hiernamaals terug.

Samir75017
25-09-13, 11:14
Hoezo boycot, ik weet niet beter dan dat het tussen de 250 en 300 kost.


But if, as the article says, people normally purchase their sheep for 150 EUR in certain areas and now have to pay twice as much for it, then yes, boycott. Better to go and give your money to your local Muslim butcher.

Question of principles.

Eid must not become like Xmas, a commercial holiday.

mark61
25-09-13, 11:31
But if, as the article says, people normally purchase their sheep for 150 EUR in certain areas and now have to pay twice as much for it, then yes, boycott. Better to go and give your money to your local Muslim butcher.

Question of principles.

Eid must not become like Xmas, a commercial holiday.

Is dat niet al altijd en overal zo?

http://www.bladi.net/forum/threads/maghreb-quoi-due-cherte-prix-mouton-laid-el-kebir.296377/ Willekeurige link van duizenden.

Elk jaar grote opwinding over onverklaarbare prijsstijging. Ik begrijp dat niet zo goed. Zo werkt de economie. Overal. Altijd.

Ibrah1234
25-09-13, 11:46
Question of principles.
.

Economic principles. Vraag en aanbod.

Bij toenemende vraag (offerfeest) en gelijkblijvend aanbod:

a.) prijzen van schapen blijven gelijk
b.) prijs van een schap daalt
c.) de prijzen van schapen stijgen

Denk er maar rustig over na. Elke VMBO'er kan je zo het antwoord geven.

Samir75017
25-09-13, 12:37
Is dat niet al altijd en overal zo?

Maghreb - A quoi est due la cherté des prix du mouton de lAďd el-Kébir ? (http://www.bladi.net/forum/threads/maghreb-quoi-due-cherte-prix-mouton-laid-el-kebir.296377/) Willekeurige link van duizenden.

Elk jaar grote opwinding over onverklaarbare prijsstijging. Ik begrijp dat niet zo goed. Zo werkt de economie. Overal. Altijd.

No, prices are soaring every single year. And now the City Council is imposing a 'slaughter tax'. Why ?

Mosques are advising Muslims to make a donation instead.

My personal view on that : during Eid, within a couple of days, Muslims inject millions of EUR into the economy of countries that are not very Islam-friendly.

Definitely, boycott and donation are good alternatives.

Soldim
25-09-13, 13:30
No, prices are soaring every single year. And now the City Council is imposing a 'slaughter tax'. Why ?

Ze stellen een tijdelijke slachtvoorzieningen ter beschikking, dat kost de gemeente geld. Iemand moet daarvoor opdraaien, de gebruikers van die tijdelijke slachtvloer lijken mij de logische groep voor de financiering.

mark61
25-09-13, 14:04
No, prices are soaring every single year.

Je bedoelt dus 'Yes, prices are soaring every year'. Overal. Altijd.

Waar slaat dat 'no' op?

De zoeker-agnost
25-09-13, 16:06
Dan maar een kip slachten ha.....:fpiraat::fpiraat:

Mss_Awake
25-09-13, 17:45
Iemand die boer op het nieuws gezien?

Bottomline:
Het maakte m niets uit als men zijn dure schapen boycot. Hij is niet afhankelijk van die bijverdiensten. Het was gwn leuk extraatje.

De prijs gaat niet omlaag.

super ick
25-09-13, 21:43
Is dat niet al altijd en overal zo?

http://www.bladi.net/forum/threads/maghreb-quoi-due-cherte-prix-mouton-laid-el-kebir.296377/ Willekeurige link van duizenden.

Elk jaar grote opwinding over onverklaarbare prijsstijging. Ik begrijp dat niet zo goed. Zo werkt de economie. Overal. Altijd.

Nee, nee. Dat is is pure moslimtreiterij.

H.P.Pas
25-09-13, 22:55
Nee, nee. Dat is is pure moslimtreiterij.
Zo is dat.
PS, Check PM

Samir75017
25-09-13, 23:04
De Nederlandse overheid wordt steeds creatiever met het heffen van belastingen, maar ook onze zuiderburen kunnen er wat van. In het Offerfeest dat over een maand plaatsvindt heeft de gemeente Mechelen een nieuwe inkomstenbron gezien: ze vragen vijftien euro per schaap dat tijdens het Offerfeest geslacht wordt.

Volgens de gemeenteraad is het een volkomen logische bijdrage: "Omdat we met de stad de slachtvloeren inrichten en omdat we ook instaan voor de afvoer van het slachtafval. Bovendien zetten we stadswachten in voor het handhaven van de goede orde. Dat kost de Mechelse gemeenschap heel wat geld," zegt wethouder van diversiteit Marc Hendrickx.

Maar de moslimgemeenschap is helemaal niet kwaad over de taks, zegt een woordvoerder van een lokale moskee: "Het is meer het feit dat we niet eens betrokken zijn geweest bij gesprekken of vergaderingen daaromtrent. Het Offerfeest is op 15 oktober en nu, een maand van tevoren, zegt men plots dat dit er gaat komen".

Mechelse moslims boos om schapenslachttaks | Algemeen - NUjij.nl (http://www.nujij.nl/algemeen/mechelse-moslims-boos-om-schapenslachttaks.24927945.lynkx)

super ick
26-09-13, 13:50
De Nederlandse overheid wordt steeds creatiever met het heffen van belastingen, maar ook onze zuiderburen kunnen er wat van. In het Offerfeest dat over een maand plaatsvindt heeft de gemeente Mechelen een nieuwe inkomstenbron gezien: ze vragen vijftien euro per schaap dat tijdens het Offerfeest geslacht wordt.

Volgens de gemeenteraad is het een volkomen logische bijdrage: "Omdat we met de stad de slachtvloeren inrichten en omdat we ook instaan voor de afvoer van het slachtafval. Bovendien zetten we stadswachten in voor het handhaven van de goede orde. Dat kost de Mechelse gemeenschap heel wat geld," zegt wethouder van diversiteit Marc Hendrickx.

Maar de moslimgemeenschap is helemaal niet kwaad over de taks, zegt een woordvoerder van een lokale moskee: "Het is meer het feit dat we niet eens betrokken zijn geweest bij gesprekken of vergaderingen daaromtrent. Het Offerfeest is op 15 oktober en nu, een maand van tevoren, zegt men plots dat dit er gaat komen".

Mechelse moslims boos om schapenslachttaks | Algemeen - NUjij.nl (http://www.nujij.nl/algemeen/mechelse-moslims-boos-om-schapenslachttaks.24927945.lynkx)

Wereldprobleem. Zucht.

Wel eens stil gestaan bij het feit dat het al mooi is dat die schapen geleverd worden in landen die een dergelijke traditie helemaal niet hebben? Speciaal voor een religieus feest waar ze helemaal niets mee hebben?
Ik lees hier bijna alleen maar zielig gehuil over discriminatie en achterstelling. Mislukkelingen zijn altijd geneigd de schuld elders neer te leggen. Ik heb er nog nooit 1 horen zeggen dat het eigen schuld is omdat ze er vroeger een potje van gemaakt hebben op school, zich nergens wat van aantrokken, de taal veel beter hadden moeten leren, ze liever op de bank lagen, etc. Nooit gehoord maar wel de meest voorkomende redenen.

mark61
26-09-13, 13:55
Het Offerfeest is op 15 oktober en nu, een maand van tevoren, zegt men plots dat dit er gaat komen".

Dat is het enige dat je ervan kan zeggen.

Een overheid hoeft zijn burgers niet te consulteren over het invoeren van heffingen. Als ze dat denken moeten ze toch eens leren hoe democratie werkt, of een samenleving in het algemeen.

Ze kunnen altijd nog proberen de rechtmatigheid van een dergelijke heffing via de rechter aan te vechten. Ik geef ze 0 kans.

De gemeente levert een dienst, en vraagt daar een vergoeding voor. Het is onduidelijk of die vergoeding zelfs de kosten dekt.

Je kan bijv. de gemeente aanklagen omdat een paspoort 100 euro kost; je gaat geen kans hebben bij de rechter.

Samir75017
26-09-13, 14:32
Ze kunnen altijd nog proberen de rechtmatigheid van een dergelijke heffing via de rechter aan te vechten. Ik geef ze 0 kans.



Or a boycott. Simple.

mark61
26-09-13, 14:43
Maar de moslimgemeenschap is helemaal niet kwaad over de taks, zegt een woordvoerder van een lokale moskee: "Het is meer het feit dat we niet eens betrokken zijn geweest bij gesprekken of vergaderingen daaromtrent. Het Offerfeest is op 15 oktober en nu, een maand van tevoren, zegt men plots dat dit er gaat komen".

Mechelse moslims boos om schapenslachttaks | Algemeen - NUjij.nl (http://www.nujij.nl/algemeen/mechelse-moslims-boos-om-schapenslachttaks.24927945.lynkx)

De bron is trouwens FOK.nl, dat voortborduurt op deredactie.be video: Mechelse moskeeën niet te spreken over "slachttaks" (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/nieuws/binnenland/1.1725224). Niet zo lui en zoek even de echte bron.

Overigens kost het in Antwerpen 40 euro, en is deze maatregel in april al ingevoerd. De burgemeester erkende wel dat hij de betrokkenen er eerder bij had moeten betrekken. Verder is de gemeente bezig met een plan voor een permanent halal slachthuis. Das toch aardig.

De boeren die betrokken zijn bij het project zijn het alweer zat. Hebben ze zich 5 jaar ingespannen om moslims te accomoderen, krijgen ze een boycott als dank.

Nog geen definitieve boycot van Offerfeest (Mechelen) - Het Nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130919_00750527)

mark61
26-09-13, 14:44
Or a boycott. Simple.

Ja. Daar hebben ze zichzelf mee, en de Belgische boeren die dit al 5 jaar voor hen doen. Niet de gemeente.

Handig.

Umarvlie
26-09-13, 14:46
Or a boycott. Simple.

Nu ja, waarom is de Hadj zoveel duurder dan de Umroh? Of ga je die dan ook boycotten?

Ik zie echt het probleem niet hiervan en waarom al die ophef - behalve dat het nu opeens gebeurt terwijl men de jaren daarvoor heeft geprofiteerd van het gelijkblijven van de prijzen. Zeg dan Alhamdulillah en ga door met je leven.

Samir75017
26-09-13, 14:55
Nu ja, waarom is de Hadj zoveel duurder dan de Umroh? Of ga je die dan ook boycotten?


You're comparing Hadj, which is one of the 5 pillars of Islam, with the sacrifice of a sheep, which is Sunnah but not obligatory.

mark61
26-09-13, 14:57
You're comparing Hadj, which is one of the 5 pillars of Islam, with the sacrifice of a sheep, which is Sunnah but not obligatory.

Dus het hele onderwerp is nog minder belangrijk ook.

Boy, kan jij eigenlijk wel helder denken? Of bedoel je dat je mensen wel mag afzetten als het voor een verplichte zaak is?

Vergelijkingen, daar ben jij zelf niet zo goed in.

Umarvlie
26-09-13, 15:02
You're comparing Hadj, which is one of the 5 pillars of Islam, with the sacrifice of a sheep, which is Sunnah but not obligatory.

Ja, een van de 5 zuilen maar dat verklaard nog niet waarom de Hadj zoveel duurder moet zijn dan de Umroh anders dan dat de Hadj inderdaad een verplichting is (als je je het kan veroorloven) en meer aantrekkingskracht heeft dan een Umroh. Vraag en aanbod - marktwerking, zelfs bij de Hadj. Gelijk zo bij het offerfeest, net zoals bij de schoolvakanties etc etc.. dit is niet een nieuw verschijnsel wat nu in Belgie opduikt maar bestaat al millenia. Waarbij je ook het geld wat je normaal zou hebben betaald aan een schaap direct als sodoqoh kan geven - beter nog want ik denk dat het aantal armen in Belgie in het niet valt bij het aantal armen in andere delen van de wereld en kan me niet voorstellen dat al die geslachtte schapen worden geexporteerd.

Dus ik zie nog steeds niet waarom die ophef.

Samir75017
26-09-13, 15:11
Ja, een van de 5 zuilen maar dat verklaard nog niet waarom de Hadj zoveel duurder moet zijn dan de Umroh anders dan dat de Hadj inderdaad een verplichting is (als je je het kan veroorloven) en meer aantrekkingskracht heeft dan een Umroh. Vraag en aanbod - marktwerking, zelfs bij de Hadj. Gelijk zo bij het offerfeest, net zoals bij de schoolvakanties etc etc.. dit is niet een nieuw verschijnsel wat nu in Belgie opduikt maar bestaat al millenia. Waarbij je ook het geld wat je normaal zou hebben betaald aan een schaap direct als sodoqoh kan geven - beter nog want ik denk dat het aantal armen in Belgie in het niet valt bij het aantal armen in andere delen van de wereld en kan me niet voorstellen dat al die geslachtte schapen worden geexporteerd.

Dus ik zie nog steeds niet waarom die ophef.

People have always been boycotting products at some point of their lives to fight price rise / imposed taxes.

Everybody is free to act as they please.

Umarvlie
26-09-13, 15:16
People have always been boycotting products at some point of their lives to fight price rise / imposed taxes.

Everybody is free to act as they please.

Helemaal mee eens - maar dan liever wel consquent zijn mijns inziens. Daarom zeg ik ook, koop dan geen schaap en geef het geld als sodoqoh - probleem opgelost, armen in het buitenland ook blij en als ze dat allemaal doen is de prijs volgend jaar waarschijnlijk weer lager en kun je weer slachtten.

Maak het alleen niet groter dan het is, er zijn veel belangrijker zaken waar je je voor kan inzetten en je energie voor kan gebruiken.

Samir75017
26-09-13, 15:37
Helemaal mee eens - maar dan liever wel consquent zijn mijns inziens. Daarom zeg ik ook, koop dan geen schaap en geef het geld als sodoqoh - probleem opgelost, armen in het buitenland ook blij en als ze dat allemaal doen is de prijs volgend jaar waarschijnlijk weer lager en kun je weer slachtten.



Yep !

Boycott and donate instead.

Loubnalulu
26-09-13, 15:47
Gewoon uit nieuwsgierigheid, je leest alles in het nederlands maar antwoord in het engels. Waarom is dat?
Or a boycott. Simple.

Samir75017
26-09-13, 15:56
Gewoon uit nieuwsgierigheid, je leest alles in het nederlands maar antwoord in het engels. Waarom is dat?

Should it not be 'antwoordt' ? :knipoog:

Can't answer here. Sorry.

mark61
26-09-13, 16:05
Gewoon uit nieuwsgierigheid, je leest alles in het nederlands maar antwoord in het engels. Waarom is dat?

Hij weigert erover te praten. Weigert in het algemeen welke vraag dan ook te beantwoorden.

Stelt er zelf wel duizenden, op agressieve, dwingende toon.

mark61
26-09-13, 16:06
Should it not be 'antwoordt' ? :knipoog:

Can't answer here. Sorry.

Ik wacht nog op wat antwoorden, en reacties.

Je hele 'verhaal' is gedeconstrueerd; je negeert het gewoon en gaat gauw wat anders doen.

Meneer 'vraag' en meneer 'no'.

Waarom reageer jij met 'no' op een prik van mij, om vervolgens te bevestigen wat ik zeg? Geestesziek?

Loubnalulu
26-09-13, 21:56
Ga mij nou niet verbeteren, een foutje kan gebeuren. Maak je niet druk, voor mijn talen stond ik gemiddeld een 8. Maar goed je wil dus geen antwoord geven. Was jouw betweterige manier om mij duidelijk te maken? Wat jij wilt. Thanks for the update mark;)

Charlus
26-09-13, 21:59
Zijn die moslims ook wel eens niet woedend?

mark61
26-09-13, 22:04
Zijn die moslims ook wel eens niet woedend?

Tis alleen AT maar. Geen gequote moslim is woedend.

knuppeltje
27-09-13, 08:47
Die gasten motten gewoon zelf een coöperatie oprichten. Die kan dan ergens schapenfokkerijen en slachthuizen opzetten. Verkoop van het vlees via internet, kunnen ze zelf de prijs bepalen.

mark61
27-09-13, 11:23
Ja, dat heb ik altijd verbazingwekkend gevonden. Terwijl de meeste immigranten van oorsprong boeren zijn, is er geen één die hier boer wordt. Zou het probleem meteen opgelost zijn.

Nou ja, er zijn er twee, dacht ik. Surinamers.

Samir75017
27-09-13, 11:29
Terwijl de meeste immigranten van oorsprong boeren zijn.

N'importe quoi :maf3:

knuppeltje
27-09-13, 11:32
N'importe quoi :maf3:

Oké, maar waarom doen die schapeneters dat dan niet? Gat in de markt.

Samir75017
27-09-13, 11:35
Oké, maar waarom doen die schapeneters dat dan niet? Gat in de markt.

You don't emigrate to a foreign country to become a farmer.

Tomas
27-09-13, 11:38
De immigratietragedie in één zin.

knuppeltje
27-09-13, 11:45
You don't emigrate to a foreign country to become a farmer.

Moet je eens in Frankrijk, Amerika, Canada en Australië gaan kijken.

Soldim
27-09-13, 11:55
You don't emigrate to a foreign country to become a farmer.

N'importe quoi

mark61
27-09-13, 12:02
You don't emigrate to a foreign country to become a farmer.

Waarom niet? Nederlanders hebben dat altijd gedaan, doen dat nog steeds.

Bizarre opmerking. Zegt een hoop over jou.

Nederlanders emigreren naar Kenia, Polen en nog een zootje landen om er te boeren.

knuppeltje
27-09-13, 12:06
Waarom niet? Nederlanders hebben dat altijd gedaan, doen dat nog steeds.

Bizarre opmerking. Zegt een hoop over jou.

Nederlanders emigreren naar Kenia, Polen en nog een zootje landen om er te boeren.

Shit, ik wist wel dat ik er een stel vergeten was. En het doen ze daar mega nog wel.

AgressieveTurk
27-09-13, 18:49
Tis alleen AT maar. Geen gequote moslim is woedend.

Woedend ben ik niet markje. Dont worry...

AgressieveTurk
27-09-13, 18:51
Ja, een van de 5 zuilen maar dat verklaard nog niet waarom de Hadj zoveel duurder moet zijn dan de Umroh anders dan dat de Hadj inderdaad een verplichting is (als je je het kan veroorloven) en meer aantrekkingskracht heeft dan een Umroh. Vraag en aanbod - marktwerking, zelfs bij de Hadj. Gelijk zo bij het offerfeest, net zoals bij de schoolvakanties etc etc.. dit is niet een nieuw verschijnsel wat nu in Belgie opduikt maar bestaat al millenia. Waarbij je ook het geld wat je normaal zou hebben betaald aan een schaap direct als sodoqoh kan geven - beter nog want ik denk dat het aantal armen in Belgie in het niet valt bij het aantal armen in andere delen van de wereld en kan me niet voorstellen dat al die geslachtte schapen worden geexporteerd.

Dus ik zie nog steeds niet waarom die ophef.

Hadj is niet duurder omdat het een verplichting is. Het is dat het maar 1 specifieke periode is waarin in je dat kan doen, en dus willen miljoenen mensen in die periode naar daar.

Maar de essentie van je bericht klopt wel.

Alleen is hadj ook niet verplicht in tijden van Jihad.

knuppeltje
28-09-13, 08:44
Hadj is niet duurder omdat het een verplichting is. Het is dat het maar 1 specifieke periode is waarin in je dat kan doen, en dus willen miljoenen mensen in die periode naar daar.

Alleen is hadj ook niet verplicht in tijden van Jihad.

Dat zou dan toch echt aanleiding kunnen zijn om dan overal aan die route de prijzen op te drijven. Zoals bij die schapen.


Dat laatste is dan weer mooi meegenomen. Het zou ook nogal lastig zijn.

super ick
28-09-13, 08:57
Die gasten motten gewoon zelf een coöperatie oprichten. Die kan dan ergens schapenfokkerijen en slachthuizen opzetten. Verkoop van het vlees via internet, kunnen ze zelf de prijs bepalen.

Tja...........
Moslims en samenwerken..........

Revisor
28-09-13, 11:43
Ja, dat heb ik altijd verbazingwekkend gevonden. Terwijl de meeste immigranten van oorsprong boeren zijn, is er geen één die hier boer wordt. Zou het probleem meteen opgelost zijn.

Nou ja, er zijn er twee, dacht ik. Surinamers.


Zo verbazingwekkend is dat niet. Weet je wel hoe duur dat is in Nederland om mee te starten? Je hebt te maken met arme migranten die geen miljoenen bij elkaar hebben om hier een boerderij te beginnen.

Samir75017
28-09-13, 11:49
Waarom niet? Nederlanders hebben dat altijd gedaan, doen dat nog steeds.

Bizarre opmerking. Zegt een hoop over jou.

Nederlanders emigreren naar Kenia, Polen en nog een zootje landen om er te boeren.

Let's recap two seconds :

Some Muslims complain about the increase of sheep prices.

Your reaction : well, why don't they become farmers => probleem opgelost.

Hope you realize how absurd this is.

Joesoef
28-09-13, 17:37
Ik heb nog een stukje grond, paar maanden wat schaapjes houden en ik ben weer voor een tijdje op het droge.


heren, het is gewoon koopmansgeest. Overal hetzelfde tenzij sterk gesubsidieerd.

knots71karel
28-09-13, 19:17
Hadj is niet duurder omdat het een verplichting is. Het is dat het maar 1 specifieke periode is waarin in je dat kan doen, en dus willen miljoenen mensen in die periode naar daar.

Maar de essentie van je bericht klopt wel.

Alleen is hadj ook niet verplicht in tijden van Jihad.

Nou dan kunnen ze onderhand allemaal wel thuis blijven, want er is altijd wel ergens een JIHAD ( Islam oorlogje )aan de gang !