PDA

Bekijk Volledige Versie : Bank Vaticaan maakt 86 miljoen euro winst



Marsipulami
02-10-13, 08:43
Bank Vaticaan maakt 86 miljoen euro winst

woensdag 02 oktober 2013 00:07 | Geschreven door Redactie Rorate | |

ROME (RKnieuws.net) – De Bank van het Vaticaan heeft in 2012 86,6 miljoen euro winst geboekt. Dat meldt het katholieke persagentschap Apic.

Het is de eerste keer in haar zeventigjarig bestaan dat de bank haar financiële resultaten publiceert. De publicatie van de jaarcijfers kadert in het streven naar meer transparantie. Paus Franciscus en ook anderen hadden daar sterk op aangedrongen.

Ondanks de goede resultaten van vorig jaar voorziet de voorzitter van de bank dit jaar buitengewone uitgaven. Die hebben onder meer te maken van hervormingen die in de bank zullen worden doorgevoerd.

knuppeltje
02-10-13, 09:23
Geen wonder. Het is dan ook een uiterst malafide bank.

Loubnalulu
02-10-13, 09:44
Hoe kan het vaticaan winst maken, kan iemand mij dit uitleggen?
Komt dit door giften?

knuppeltje
02-10-13, 10:15
Hoe kan het vaticaan winst maken, kan iemand mij dit uitleggen?
Komt dit door giften?

Zal ik je vertellen. Ooit, heel lang geleden, verbood de paus aan katholieken de handel in geld. Dat was een heel zware zonde, zo zei hij. Daarbij beriep hij zich op een bijbels verhaal, dat ik dadelijk nog even zal vertellen.

Maar iemand moest het toch doen, ik bedoel, de economie mag niet lam gelegd worden. En dus nam de kerk haar part van dat zeer noodzakelijke, maar wel zeer laakbare werk. Om zich daarmee niet teveel in verlegenheid te brengen, doet de kerk dat liefst zoveel mogelijk buiten beeld.

Joden, echter, hoefden zich niet aan dat verbod te houden, en omdat die weer héél veel andere zaken verboden waren, gingen sommigen van hen, om te kunnen overleven, dat doen. Daardoor kregen ze dan ook die heel bedenkelijke reputatie die tot de meest wrede periodes in de geschiedenis heeft geleid.

Maar nu dat bijbels verhaal. Wel luister en huiver:


God, had gij dan toch nog ingezien
hoe slecht het met uw schepping verging,
en daarom ook wel gedacht misschien:
kom op, ik waag een nieuwe poging?

Ik zend even rap mijn eigen zoon
naar die klerebende daar beneden.
Die maakt de ganse boel weer schoon,
en een eind aan de bendestreken.

Maar was dat echt wel goed gedacht?
Ach, soms zit het wel eens tegen,
dan gaat niet alles zoals verwacht;
een zoon kiest zo zijn eigen wegen.

Wat moet je dan anders verwachten
van een te vroege schoolverlater,
die met zijn streken in gedachten,
meende: nu is nu, en niet later.

Aldus toog Jezus naar de tempel,
en begon daar in elkaar te slaan -
ieder die daar eerlijk, warempel,
hard werkte voor zijn dagelijks bestaan.

Hij riep: gij zult niet mijn vaders huis
veranderen in een bankkantoor.
al wat gij hier dus doet, is niet pluis;
ga daarmee maar ergens anders door!

De brave lieden kregen geen tijd
om hun spullen bijeen te rapen.
Voor zij het wisten, met Jezus vlijt,
lagen ze al op apengapen.

Geen tafel liet hij op zijn poten staan,
hij wierp ze een voor een omver.
Het geld zag men door de lucht heen gaan,
de handelaren naar her en der.

God, dit is slechts één van de verhalen
die over uw zoon in omloop zijn.
Ze zijn gedrukt in vele talen, en
ze zijn niet allemaal even fijn.

Alweer vele eeuwen verder, God,
waarom die actie van uw koter?
Men ging toch door, ondanks zijn verbod,
zelfs de kerk bankierde almaar groter.

Marsipulami
02-10-13, 11:01
bijbels verhaal



Een talent was in de oudheid de aanduiding van een grote geldswaarde die door de toenmalige Grieken en Joden werd gebruikt. Het kon ook een bepaald gewicht aan goud of zilver betreffen, in het Nieuwe Testament van de Bijbel is deze gelijk aan 34,2 kilogram. In het oude Griekenland was een talent gelijk aan 60 mna of 6000 drachmen.
Een talent kon door één persoon slechts worden verdiend door een paar jaar te werken. Het zilveren talent kwam overeen met wat een arbeider destijds in veertien jaar kon verdienen.

Talent (geld) - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Talent_(geld))


---------------

Mattheüs 25:14-30

Gelijkenis der talenten

Want het is gelijk een mens, die buiten 's lands reizende, zijn dienstknechten riep, en gaf hun zijn goederen over.

En den ene gaf hij vijf talenten, en den ander twee, en den derden een, een iegelijk naar zijn vermogen, en verreisde terstond.

Die nu de vijf talenten ontvangen had, ging heen, en handelde daarmede, en won andere vijf talenten.

Desgelijks ook die de twee ontvangen had, die won ook andere twee.

Maar die het ene ontvangen had, ging heen en groef in de aarde, en verborg het geld zijns heren.

En na een langen tijd kwam de heer van dezelve dienstknechten, en hield rekening met hen.

En die de vijf talenten ontvangen had, kwam, en bracht tot hem andere vijf talenten, zeggende: Heer, vijf talenten hebt gij mij gegeven; zie, andere vijf talenten heb ik boven dezelve gewonnen.

En zijn heer zeide tot hem: Wel, gij goede en getrouwe dienstknecht! over weinig zijt gij getrouw geweest; over veel zal ik u zetten; ga in, in de vreugde uws heeren.

En die de twee talenten ontvangen had, kwam ook tot hem, en zeide: Heer, twee talenten hebt gij mij gegeven; zie, twee andere talenten heb ik boven dezelve gewonnen.

Zijn heer zeide tot hem: Wel, gij goede en getrouwe dienstknecht, over weinig zijt gij getrouw geweest; over veel zal ik u zetten; ga in, in de vreugde uws heeren.

Maar die het ene talent ontvangen had, kwam ook en zeide: Heer! ik kende u, dat gij een hard mens zijt, maaiende, waar gij niet gezaaid hebt, en vergaderende van daar, waar gij niet gestrooid hebt;

En bevreesd zijnde, ben ik heengegaan, en heb uw talent verborgen in de aarde; zie, gij hebt het uwe.

Maar zijn heer, antwoordende, zeide tot hem: Gij boze en luie dienstknecht! gij wist, dat ik maai, waar ik niet gezaaid heb, en van daar vergader, waar ik niet gestrooid heb.

Zo moest gij dan mijn geld den wisselaren gedaan hebben, en ik, komende, zou het mijne wedergenomen hebben met woeker.

Neemt dan van hem het talent weg, en geeft het dengene, die de tien talenten heeft.

Want een iegelijk die heeft, dien zal gegeven worden, en hij zal overvloedig hebben; maar van dengene, die niet heeft, van dien zal genomen worden, ook dat hij heeft.

En werpt den onnutten dienstknecht uit in de buitenste duisternis; daar zal wening zijn en knersing der tanden.

Loubnalulu
02-10-13, 11:35
Dank heren voor de opheldering ;)

knuppeltje
02-10-13, 11:46
Een talent was in de oudheid de aanduiding van een grote geldswaarde die door de toenmalige Grieken en Joden werd gebruikt.

Dat zal allemaal best, maar wat heeft dat te doen met die malafide bank?

mark61
02-10-13, 12:17
Hoe kan het vaticaan winst maken, kan iemand mij dit uitleggen?
Komt dit door giften?

Ja, van de maffia :lachu:

Banco Ambrosiano - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Banco_Ambrosiano)

Het is een bankje met 8 miljard aan activa, klein dus, waar o.a. katholieke functionarissen rekeningen aanhouden. Krijgt inderdaad giften. Verdient geld met investeringen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Institute_for_the_Works_of_Religion

Het is eigenlijk niet de 'Bank van het Vaticaan'; de paus kan er geen greep in de kas doen, en het heeft ook niks met de Vaticaanse euro te maken, of de financiën van de Vaticaanse staat. Het is meer een wakf.

Loubnalulu
02-10-13, 12:25
Hahahah that's what i thought in eerste instantie ja

Marsipulami
02-10-13, 14:32
Dat zal allemaal best, maar wat heeft dat te doen met die malafide bank?

De bijbel stelt dat je er voor moet zorgen dat je geld wat opbrengt.

Marsipulami
02-10-13, 14:40
'Paus laat alle rekeningen van buitenlandse ambassades bij Bank van het Vaticaan sluiten'

01 okt 2013-Filippo Monteforte

De bank van het Vaticaan wil alle rekeningen van haar buitenlandse ambassades sluiten. De Bank maakt zich zorgen om grote bedragen die cash zijn gestort en afgehaald - soms tot meer dan 500.000 euro in één keer -in de ambassades van Iran, Irak en Indonesië. Gevreesd wordt dat die ambassades zijn betrokken bij het witwassen van geld en/of andere illegale transacties.

Het voorstel om de rekeningen te sluiten zou een van de belangrijkste adviezen zijn in een door paus Franciscus I bevolen doorlichting van de bank, die een lange geschiedenis van schandalen torst.

De IOR (Istituto per le Opere di Religione), zoals de Bank van het Vaticaan officieel heet, beheert 7,1 miljard euro. Volgens de statuten is de taak van de bank 'het beheer van fondsen voor priesters en nonnen, katholieke liefdadigheidsintellingen, werknemers van het Vaticaan en andere katholieke instituten.'

Maar de voorbije jaren is het aantal rekeninghouders gestegen tot 19.000, waarvan er vele niet in de voornoemde categorieën thuis horen.

knuppeltje
02-10-13, 16:38
De bijbel stelt dat je er voor moet zorgen dat je geld wat opbrengt.

Waar? En ook dat dat op een malafide manier mag?

Marsipulami
02-10-13, 18:13
Waar?

Mattheüs 25:14-30 (klik) (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/366616-bank-vaticaan-maakt-86-miljoen-euro-winst.html)

knots71karel
03-10-13, 00:39
'Paus laat alle rekeningen van buitenlandse ambassades bij Bank van het Vaticaan sluiten'

01 okt 2013-Filippo Monteforte

De bank van het Vaticaan wil alle rekeningen van haar buitenlandse ambassades sluiten. De Bank maakt zich zorgen om grote bedragen die cash zijn gestort en afgehaald - soms tot meer dan 500.000 euro in één keer -in de ambassades van Iran, Irak en Indonesië. Gevreesd wordt dat die ambassades zijn betrokken bij het witwassen van geld en/of andere illegale transacties.

Het voorstel om de rekeningen te sluiten zou een van de belangrijkste adviezen zijn in een door paus Franciscus I bevolen doorlichting van de bank, die een lange geschiedenis van schandalen torst.

De IOR (Istituto per le Opere di Religione), zoals de Bank van het Vaticaan officieel heet, beheert 7,1 miljard euro. Volgens de statuten is de taak van de bank 'het beheer van fondsen voor priesters en nonnen, katholieke liefdadigheidsintellingen, werknemers van het Vaticaan en andere katholieke instituten.'

Maar de voorbije jaren is het aantal rekeninghouders gestegen tot 19.000, waarvan er vele niet in de voornoemde categorieën thuis horen.

Het VATICAAN is gewoon een vrij landje (enclave ) in ROME al ruim 1700 jaar.
Die 7,1 miljard is dus het kapitaal waarmee ze blijkbaar een winst wisten te boeken ,
doen ze het beter als Nederland die moet bijna het zelfde bedrag 6miljard bezuinigen ,maar eerlijk is eerlijk het Vaticaan bestaat al langer dan Nederland .

knuppeltje
03-10-13, 09:17
Mattheüs 25:14-30 (klik) (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/366616-bank-vaticaan-maakt-86-miljoen-euro-winst.html)

Huh? Ik vroeg je waar in de bijbel staat dat je ervoor moet zorgen dat je geld wat opbrengt, en of dat volgens de bijbel ook op die malafide manier mag.

Marsipulami
03-10-13, 09:55
Huh? Ik vroeg je waar in de bijbel staat dat je ervoor moet zorgen dat je geld wat opbrengt,

Mattheüs 25:14-30 (voor de derde keer).


en of dat volgens de bijbel ook op die malafide manier mag.

Dit is een retorische vraag en behoeft dus geen antwoord.

knuppeltje
03-10-13, 10:12
Mattheüs 25:14-30 (voor de derde keer).



Dit is een retorische vraag en behoeft dus geen antwoord.

Hahaha, geef even een link die wel werkt.