PDA

Bekijk Volledige Versie : Video uitgelekt hoe Sisi met leger tactiek bespreekt media te terroriseren maand voor afzetten Morsi



Revisor
06-10-13, 15:43
Video shows Egypt generals plotting media gag






New footage released by activists shows army top brass discussing ways to tighten control over country's media.


Last Modified: 03 Oct 2013 09:32




A new video has emerged which appears to show Egypt's military generals deciding how to deal with the country's media.

The footage, released by activists on Wednesday, shows army chief General Abdel Fatah el-Sisi addressing senior officers of the army in the months before Mohamed Morsi was ousted from power.


Once a minister of defence in Morsi’s government, Sisi played a leading role in the July 2013 military coup against the Muslim Brotherhood-backed president.

The new recording starts with an officer urging Sisi to find a way to frighten journalists from criticising the army.

“It takes a long time before you’re able to affect and control the media. We are working on this and we are achieving more positive results but we are yet to achieve what we want.”



Abdel Fattah el-Sisi, Egypt's army chief





"We must re-establish red lines for the media. We need to find a new way of neutralising them, the media in Egypt is controlled by 20 or 25 people," the officer is heard saying in the footage.

“We should engage with these people directly and individually either terrorise them or win them over,“ he adds.
Sisi then interrupts the officer and says: “I know how to win them over, but tell me how do you suggest I terrorise them?”

“I want to tell you that we’ve been concerned with controlling the media from the very first day the army took over power in 2011, and we suffered a lot; because in order to achieve what you’re talking about you need to have influence, it's not as simple as just setting up a committee or task force,” Sisi is heard saying in the video.
“It takes a long time before you’re able to affect and control the media. We are working on this and we are achieving more positive results but we are yet to achieve what we want.”

Since the military takeover on July 3, dozens of journalists have been arrested and several television stations shut down in Egypt.

Al Jazeera became one of several media outlets that have come under increasing pressure. Its offices have been raided a number of times and its journalists arrested.

Al Jazeera Mubasher Misr was shut down and two Al Jazeera journalists remain in detention.

'Future of democracy at risk'
Speaking to Al Jazeera, Jamal Dajani, the vice-president for Middle East and North Africa at Internews - an NGO which aims to empower domestic media worldwide - said the video showed the military trying to turn the clock back to dictatorships of the past.

In January 2011, Egyptians took to the streets for 18 days of protests that toppled the government of deposed President Hosni Mubarak after three decades of rule.

"After the toppling of Mubarak, army generals were caught by surprise," Dajani said. "They did not have a strategy. [For decades,] they controlled the media and had immunity and journalists couldn’t question them.

"But after the revolution, they lost control. So they are putting together a strategy where they could either win journalists over or threaten them to enforce the red lines they had before," Dajani, speaking from Washington D C, said.

Reporters Without Borders last week condemned the Egyptian authorities for targeting journalists, especially those affiliated with or sympathetic to the Muslim Brotherhood.

“We are very disturbed by a renewed increase in violations of fundamental freedoms, including freedom of information, and by a wave of official statements displaying clear hostility towards media that fail to sing the army’s praises,” Reporters Without Borders said in a statement.

The France-based organisation said that more than 10 Egyptian journalists were currently detained and their detention was being renewed every 15 days without being brought to trial.


Video shows Egypt generals plotting media gag - Middle East - Al Jazeera English (http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2013/10/video-shows-egypt-generals-debating-media-gag-201310365144226112.html)

653

Revisor
06-10-13, 15:44
Video shows Egypt generals plotting media gag - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=1ONcOoBmA6s)

super ick
06-10-13, 16:24
Die man verdiend een medaille. Hij heeft Egypte gered. Anders was het land een tweede Afganistan geworden.

Revisor
06-10-13, 17:23
Die man verdiend een medaille. Hij heeft Egypte gered. Anders was het land een tweede Afganistan geworden.

Dat is heel jammer dat je zo denkt.

Joesoef
06-10-13, 18:06
Die man verdiend een medaille. Hij heeft Egypte gered. Anders was het land een tweede Afganistan geworden.


Gezien en het aantal mensen dat per dag wordt vermoord zijn ze een inhaalslag aan het maken :depressief:

knots71karel
06-10-13, 20:35
Gezien en het aantal mensen dat per dag wordt vermoord zijn ze een inhaalslag aan het maken :depressief:

ja het land is zo verdeeld , hoe moet dat ooit weer goed komen .
:brozac:

knots71karel
06-10-13, 20:54
Die man verdiend een medaille. Hij heeft Egypte gered. Anders was het land een tweede Afganistan geworden.

Nou een medaille vind ik wel erg overdreven , WANT het is nu wel een zooitje .
Maar ik denk wel dat je anders een Egypte met uiteindelijk de SHARIA had kunnen verwachten.

super ick
06-10-13, 21:12
Gezien en het aantal mensen dat per dag wordt vermoord zijn ze een inhaalslag aan het maken :depressief:

Touchee.

De veiligheid is ver te zoeken.

Volg je ook hoe het uit de hand dreigd te lopen in de Sinai en de dreiging voor de Gazastrook?

knots71karel
06-10-13, 21:56
Touchee.

De veiligheid is ver te zoeken.

Volg je ook hoe het uit de hand dreigd te lopen in de Sinai en de dreiging voor de Gazastrook?

Daar zeg je wat ! want de gevolgen kunnen nog erger worden

Oiseau
06-10-13, 23:07
Sisi is de grootste lafaard die Egypte kent op dit moment.
Goedpraten van zulke foute tactieken is een teken van verstandelijk beperking en lafheid.

CONTRA
06-10-13, 23:49
Goedpraten van zulke foute tactieken is een teken van verstandelijk beperking en lafheid.

super ick meende het niet wat hy schreef. dat deed hy alleen maar omdat revisor de topic plaatste. intellektueel gezien is super ick geen party voor revisor dus vervalt super ick in kinderlyk gedrag door opzettelyk een tegenovergesteld standpunt in te nemen hopende dat het revisor zou irriteren.

super ick
07-10-13, 07:46
super ick meende het niet wat hy schreef. dat deed hy alleen maar omdat revisor de topic plaatste. intellektueel gezien is super ick geen party voor revisor dus vervalt super ick in kinderlyk gedrag door opzettelyk een tegenovergesteld standpunt in te nemen hopende dat het revisor zou irriteren.

Je hebt deels gelijk.

Het gaat mij niet om het irriteren maar wel om de zwart-witvisie van Revisor in dergelijke zaken. Alsof er een keuze is tussen goed en slecht. De moslimbroeders zijn helemaal top. Als zij het voor het zeggen hebben dan breekt pas de tijd van een rechtvaardig Egypte aan.

Inschatten van iemands intellect moet je niet aan beginnen adhv wat posts op een internetforum. Ik zou net zo goed kunnen zeggen dat jij stinkt. Ook niet digitaal vast te leggen.

knuppeltje
07-10-13, 08:23
Die man verdiend een medaille. Hij heeft Egypte gered. Anders was het land een tweede Afganistan geworden.

Die verdient hij zeker omdat hij tijdens de revolutie de op het Tahrirplein opgepakte vrouwen en meiden op hun maagdelijkheid liet controleren door zijn militairen. Zal die gasten best wel veel lol hebben bezorgd :maf:

knuppeltje
07-10-13, 08:24
Nou een medaille vind ik wel erg overdreven , WANT het is nu wel een zooitje .
Maar ik denk wel dat je anders een Egypte met uiteindelijk de SHARIA had kunnen verwachten.

Knots, ga een een tijdje de kamer uit, joh.

CONTRA
07-10-13, 20:35
Het gaat mij niet om het irriteren maar wel om de zwart-witvisie van Revisor in dergelijke zaken. Alsof er een keuze is tussen goed en slecht. De moslimbroeders zijn helemaal top. Als zij het voor het zeggen hebben dan breekt pas de tijd van een rechtvaardig Egypte aan.
.

je reaktie is een gevalletje pot verwyt de ketel. wat je revisor hier verwyt over zyn zwart-witvisie mbt het broederschap is gewoon een omkering van je eigen zwart-witvisie over islamitische bewegingen die in jouw ogen niks goeds kunnen doen. ik zie jou niet genuanceerd kyken naar hezbollah hamas het broederschap of de taliban. islamitische politieke bewegingen vind je zo te zien by voorbaat al terroristisch tuig.

in de tweede plaats heb ik revisor niet de loftrompet zien afsteken over het broederschap en als hy byvoorbeeld al-shabaab een verzetsbeweging noemt en het amerikaanse leger terroristen dan is dat geen zwart-witvisie maar een vorm van spiegelen om aan te tonen dat het juist de media en de politiek zyn die dit soort zwart-wit jargon systematisch toepassen. media en politiek propageren een goed versus slecht boodschap waarby de tegenstanders vd overheid ook de bad guys zyn in de media. ik moet de dag nog meemaken dat een nederlandse krant lak heeft aan de heersende politiek. nooit lees ik over het joods extremistische idf die terreuraanslagen plegen in gaza of dat de taliban zich te verdedigt tegen de amerikaanse terreuraanvallen. we worden dag in dag uit gehersenspoeld met eenzydige zwart-witretoriek. revisor legt dit bloot door dezelfde methode toe te passen als de media en politiek doen. dat wordt hem niet in dank afgenomen maar het is juist de media en de politiek die je het kwalyk moet nemen.

Juffrouw_Saartje
07-10-13, 21:06
super ick meende het niet wat hy schreef. dat deed hy alleen maar omdat revisor de topic plaatste. intellektueel gezien is super ick geen party voor revisor dus vervalt super ick in kinderlyk gedrag door opzettelyk een tegenovergesteld standpunt in te nemen hopende dat het revisor zou irriteren.

Zei ik toch: Super Irri. Verder totaal niet serieus te nemen, omdat hij zelf toegegeven heeft wel overwogen topics uit te kiezen om tegengewicht te geven, niet omdat het hem bezig houdt, maar om te irriteren.

knots71karel
07-10-13, 21:15
je reaktie is een gevalletje pot verwyt de ketel. wat je revisor hier verwyt over zyn zwart-witvisie mbt het broederschap is gewoon een omkering van je eigen zwart-witvisie over islamitische bewegingen die in jouw ogen niks goeds kunnen doen. ik zie jou niet genuanceerd kyken naar hezbollah hamas het broederschap of de taliban. islamitische politieke bewegingen vind je zo te zien by voorbaat al terroristisch tuig.

in de tweede plaats heb ik revisor niet de loftrompet zien afsteken over het broederschap en als hy byvoorbeeld al-shabaab een verzetsbeweging noemt en het amerikaanse leger terroristen dan is dat geen zwart-witvisie maar een vorm van spiegelen om aan te tonen dat het juist de media en de politiek zyn die dit soort zwart-wit jargon systematisch toepassen. media en politiek propageren een goed versus slecht boodschap waarby de tegenstanders vd overheid ook de bad guys zyn in de media. ik moet de dag nog meemaken dat een nederlandse krant lak heeft aan de heersende politiek. nooit lees ik over het joods extremistische idf die terreuraanslagen plegen in gaza of dat de taliban zich te verdedigt tegen de amerikaanse terreuraanvallen. we worden dag in dag uit gehersenspoeld met eenzydige zwart-witretoriek. revisor legt dit bloot door dezelfde methode toe te passen als de media en politiek doen. dat wordt hem niet in dank afgenomen maar het is juist de media en de politiek die je het kwalyk moet nemen.

Wat dat laaste betreft lieg je dat je barst !
De kranten hier geven wel degelijk alles weer en ook het nieuws journaal enz enz .
Maar jij wil alleen maar alles zwart maken alles wat Amerikaans ,westers of joods is deugd niet ,
Ga ff googlen man naar het nieuws van het heden en het verleden je leeft hier in Nederland hoor en niet in een land waar persvrijheid taboe is !
:D

knots71karel
07-10-13, 21:18
Knots, ga een een tijdje de kamer uit, joh.

Ja jammer he ,dat ik blijkbaar gelijk heb , gezien je reactie !

knots71karel
07-10-13, 21:24
Die verdient hij zeker omdat hij tijdens de revolutie de op het Tahrirplein opgepakte vrouwen en meiden op hun maagdelijkheid liet controleren door zijn militairen. Zal die gasten best wel veel lol hebben bezorgd :maf:

Gemaks halve vergeet je er bij te zeggen dat het tuig onder de Moslims ook gretig gebruik maakten van deze ''aanbieding'' maar die gingen nog een graadje verder als ze de kans kregen .
:D

Juffrouw_Saartje
07-10-13, 21:33
Wat dat laaste betreft lieg je dat je barst !
De kranten hier geven wel degelijk alles weer en ook het nieuws journaal enz enz .


Ik hoop voor je dat je ooit uit je mainstream media hypnose ontwaakt!

knots71karel
07-10-13, 23:09
Ik hoop voor je dat je ooit uit je mainstream media hypnose ontwaakt!

Hoor haar ! vraag me af waar jij het nieuws vandaan haalt , behalve dan de o zo betrouwbare bronnen van de haat en nijd spuiende verdraaide feiten publiserende terrorisctische site,s

mark61
07-10-13, 23:38
Die man verdiend een medaille. Hij heeft Egypte gered. Anders was het land een tweede Afganistan geworden.

Het is meer het Egyptische leger dat Egypte 'afghaniseert' dan wie dan ook.

mark61
07-10-13, 23:40
Ik snap trouwens de nieuwswaarde van het bericht niet. Dat weten we toch allemaal allang?

Juffrouw_Saartje
08-10-13, 06:54
Hoor haar ! vraag me af waar jij het nieuws vandaan haalt , behalve dan de o zo betrouwbare bronnen van de haat en nijd spuiende verdraaide feiten publiserende terrorisctische site,s

Je slaat volledig de plank mis, wat mij betreft. Als er iets in het nieuws komt, bekijk ik het op allerlei verschillende sites, met uitzondering van de Televaag.

super ick
08-10-13, 07:33
je reaktie is een gevalletje pot verwyt de ketel. wat je revisor hier verwyt over zyn zwart-witvisie mbt het broederschap is gewoon een omkering van je eigen zwart-witvisie over islamitische bewegingen die in jouw ogen niks goeds kunnen doen. ik zie jou niet genuanceerd kyken naar hezbollah hamas het broederschap of de taliban. islamitische politieke bewegingen vind je zo te zien by voorbaat al terroristisch tuig.

in de tweede plaats heb ik revisor niet de loftrompet zien afsteken over het broederschap en als hy byvoorbeeld al-shabaab een verzetsbeweging noemt en het amerikaanse leger terroristen dan is dat geen zwart-witvisie maar een vorm van spiegelen om aan te tonen dat het juist de media en de politiek zyn die dit soort zwart-wit jargon systematisch toepassen. media en politiek propageren een goed versus slecht boodschap waarby de tegenstanders vd overheid ook de bad guys zyn in de media. ik moet de dag nog meemaken dat een nederlandse krant lak heeft aan de heersende politiek. nooit lees ik over het joods extremistische idf die terreuraanslagen plegen in gaza of dat de taliban zich te verdedigt tegen de amerikaanse terreuraanvallen. we worden dag in dag uit gehersenspoeld met eenzydige zwart-witretoriek. revisor legt dit bloot door dezelfde methode toe te passen als de media en politiek doen. dat wordt hem niet in dank afgenomen maar het is juist de media en de politiek die je het kwalyk moet nemen.

Inderdaad. Organisaties die onschuldige vrouwen en kinderen opblazen heb ik geen respect voor.

Dagelijkse hersenspoeling? Juist de organisaties, die jij genoemd hebt zijn daar heer en meester in. Moet ik wat propagandamateriaal plaatsen van deze organisaties. Terecht dat beheer die bagger direct verwijderd en dat is volkomen terecht.
De media bestempelen als ongeloofwaardig en vervolgens met kafkaz aan komen kakken? Nee, dt is wel sterk.
Ik ben met je eens dat je niet alles wat in de krant staat letterlijk moet nemen maar er is geen sprake van hersenspoeling. De media is divers genoeg om een goed beeld te kunnen vormen. Behalve voor luchtfietsers die sowieso tegen alles aantrappen, die vinden alles niet deugen en dan is de media gewoon een onderdeel van alles.

super ick
08-10-13, 07:35
Die verdient hij zeker omdat hij tijdens de revolutie de op het Tahrirplein opgepakte vrouwen en meiden op hun maagdelijkheid liet controleren door zijn militairen. Zal die gasten best wel veel lol hebben bezorgd :maf:

Ik heb niet beweerd dat hij een heilige is en die medaille is figuurlijk bedoeld maar ik heb ook niet zo'n kilo boter op mijn hoofd om de broederschap aan te duiden als islamdemocraten die geen kans hebben gehad.

knuppeltje
08-10-13, 08:00
Ja jammer he ,dat ik blijkbaar gelijk heb , gezien je reactie !

De grootst mogelijke idioten denken altijd dat ze gelijk hebben.

knuppeltje
08-10-13, 08:29
Ik heb niet beweerd dat hij een heilige is en die medaille is figuurlijk bedoeld

maar ik heb ook niet zo'n kilo boter op mijn hoofd om de broederschap aan te duiden als islamdemocraten die geen kans hebben gehad.

Van dat laatste ben ik niet zo zeker.

Ze zijn van het begin af aan door het leger tegengewerkt. Ze maakten ook veel domme fouten. Toch is het de Broederschap geweest die de laatste vijftig jaar vele miljoenen Egyptenaren onderwijs, gezondheidszorg en een dak boven het hoofd heeft bezorgd, om al die mensen door de regering, eigenlijk de legertop, totaal in de steek werden gelaten.

Maar waarom heeft dat leger niet eerst gezorgd voor een fatsoenlijke grondwet, voor die verkiezing? Of eigenlijk, waarom was er geen fatsoenlijke grondwet? Dat was nergens andersom dan dat legers niet dol zijn op een fatsoenlijke grondwet.

Datzelfde leger moet nu de democratie gaan brengen, maar wil wel weer een grote machtsfactor in de regering blijven. Dat moet dan democratie betekenen.

Niets zal minder waar zijn. Al-Sisi is net zo'n gewetenloze schurk als al die eerdere van het leger afkomende regeringsleiders.

Je zult al die vele duizenden Egyptenaren die vaak decennia-lang zonder, vaak levenslang, enige vorm van proces werden opgesloten, en daar gruwelijk werden gemarteld, en al die miljoenen die door de regering altijd in de steek zijn gelaten, echt niet moeten gaan vertellen dat het leger nu democratie komt brengen, en dat dat heel fijn voor ze is.

mark61
08-10-13, 08:40
Ik heb niet beweerd dat hij een heilige is en die medaille is figuurlijk bedoeld maar ik heb ook niet zo'n kilo boter op mijn hoofd om de broederschap aan te duiden als islamdemocraten die geen kans hebben gehad.

Daar zijn we nu nooit achter gekomen want nee, ze hebben nooit echt een kans gehad.

Umarvlie
08-10-13, 10:15
Daar zijn we nu nooit achter gekomen want nee, ze hebben nooit echt een kans gehad.

En zolang het (zwaar gesubsidieerde) leger daar de scepter zwaait gaat ook niemand die kans krijgen.

super ick
08-10-13, 11:04
Daar zijn we nu nooit achter gekomen want nee, ze hebben nooit echt een kans gehad.

‘Morsi tries to ram Sharia constitution down Egyptian people's throats’ — RT Op-Edge (http://rt.com/op-edge/morsi-sharia-constitution-egypt-409/)

Noem mij 1 land waar relifanaten een leefbare samenleving hebben gecreerd.

super ick
08-10-13, 11:04
Van dat laatste ben ik niet zo zeker.

Ze zijn van het begin af aan door het leger tegengewerkt. Ze maakten ook veel domme fouten. Toch is het de Broederschap geweest die de laatste vijftig jaar vele miljoenen Egyptenaren onderwijs, gezondheidszorg en een dak boven het hoofd heeft bezorgd, om al die mensen door de regering, eigenlijk de legertop, totaal in de steek werden gelaten.

Maar waarom heeft dat leger niet eerst gezorgd voor een fatsoenlijke grondwet, voor die verkiezing? Of eigenlijk, waarom was er geen fatsoenlijke grondwet? Dat was nergens andersom dan dat legers niet dol zijn op een fatsoenlijke grondwet.

Datzelfde leger moet nu de democratie gaan brengen, maar wil wel weer een grote machtsfactor in de regering blijven. Dat moet dan democratie betekenen.

Niets zal minder waar zijn. Al-Sisi is net zo'n gewetenloze schurk als al die eerdere van het leger afkomende regeringsleiders.

Je zult al die vele duizenden Egyptenaren die vaak decennia-lang zonder, vaak levenslang, enige vorm van proces werden opgesloten, en daar gruwelijk werden gemarteld, en al die miljoenen die door de regering altijd in de steek zijn gelaten, echt niet moeten gaan vertellen dat het leger nu democratie komt brengen, en dat dat heel fijn voor ze is.

De situatie is verre van ideaal. Daar zijn we het dus over eens.

knuppeltje
08-10-13, 11:33
De situatie is verre van ideaal. Daar zijn we het dus over eens.

Dat lijkt mij wel duidelijk. En op deze manier gaat het echt niet goed komen.

H.P.Pas
08-10-13, 12:45
Noem mij 1 land waar relifanaten een leefbare samenleving hebben gecreerd.

De USA.
Hoe dat ging, dat is wel een ingewikkeld verhaal. Om te beginnen hadden ze het nooit laleen gekund.

mark61
08-10-13, 12:48
‘Morsi tries to ram Sharia constitution down Egyptian people's throats’ — RT Op-Edge (http://rt.com/op-edge/morsi-sharia-constitution-egypt-409/)

Noem mij 1 land waar relifanaten een leefbare samenleving hebben gecreerd.

Er was burgerlijk verzet tegen zijn 'ruime' opvatting van zijn bevoegdheden; dat werd in de pers geventileerd, er was verzet in het parlement, men kan processen aanspannen, en de straat op gaan. Ik heb commentaar van Egyptenaren gelezen dat Morsi op het punt stond gehoor te geven aan de bezwaren, maar toen pleegde het leger gauw die coup.

Hij heeft niemand vermoord; het leger ws. al meer dan duizend ongewapende, niet-gewelddadige mensen.

Onder Morsi was er persvrijheid, die was er nooit eerder, en nu ook niet meer. Besides, alle begin is moeilijk. Het gaat hier om het kweken van een democratische mentaliteit die voor alle Egyptenaren nieuw is. Vooralsnog zijn 'de seculieren' veel ondemocratischer dan de MB; dat zie je aan hoe ze conflicten beslechten: met staatsgrepen, partijen verbieden en de pers muilkorven.

Verder moet je 'meenemen' dat er sterke aanwijzingen zijn voor verregaande sabotage van zijn bewind door ambtenaren, hele ministeries, de politie, het leger, en buitenlandse mogendheden. Saoedi-Arabië en ik meen Qatar deden hun best hem te saboteren, en dat lukte heel aardig.

Het punt is dat geen moslimdemocratische partij ooit de kans heeft gekregen te regeren. Misschien in Turkije. Dat heeft een soort regering van het soort Amerikaanse Republikeinen. Door religie 'geïnspireerd'. Redelijk gematigd. En vooralsnog democratisch en behoorlijk populair. Ja, er zijn problemen, maar niet meer dan er altijd al in Turkije waren.

De Moslimbroederschap in Egypte is een pluriforme groepering met heel veel facties, van zeer gematigd tot fanatiek. Voor het gemak worden ze afgeschilderd als al-Qa`eda in Egypte, maar dat is volstrekte flauwekul.

Je kan je afvragen in hoeverre de MB verantwoordelijk is voor het geweld van een deel van zijn aanhang; dat is in ieder geval geen zwart-witkwestie.

Ik ben zelfs van mening dat Ennahda in Tunesië niet zo'n ramp is als waar het voor uitgemaakt wordt. Ten eerste opereerde het in een coalitie; ten tweede luisterde en luistert het wel degelijk naar 'de anderen'. Ennahda is nu vrijwillig afgetreden omdat het inzag dat een groot deel van de bevolking (maar misschien niet eens de meerderheid) anti-relipartij is. Maar de 'seculiere krachten' zijn zo fel dat Ennahda de confrontatie NIET aanging.

mark61
08-10-13, 12:51
De USA.
Hoe dat ging, dat is wel een ingewikkeld verhaal. Om te beginnen hadden ze het nooit aleen gekund.

Ja, daar dacht ik ook meteen aan. Hoewel veel Amerikanen van de huidige lichting evangelicals niet vinden dat ze de samenleving leefbaar maken, met hun talloze initiatieven om abortus onmogelijk te maken, voorbehoedsmiddelen moeilijk verkrijgbaar te maken en onzinnige wetten aan te nemen 'tegen het invoeren van de shari`a'. En nog zo wat.

mark61
08-10-13, 12:53
De situatie is verre van ideaal. Daar zijn we het dus over eens.

En nog verder van ideaal dan onder Morsi. Een duizend doden verder. Geen persvrijheid. Verbod op een partij. Massale arrestaties.

Moebarak was er niks bij, onderhand.

mark61
08-10-13, 12:54
En zolang het (zwaar gesubsidieerde) leger daar de scepter zwaait gaat ook niemand die kans krijgen.

Door SA en Qatar en nog wat volk. De Amerikaanse 'subsidie' is verwaarloosbaar.

Soldim
08-10-13, 14:21
Zei ik toch: Super Irri. Verder totaal niet serieus te nemen, omdat hij zelf toegegeven heeft wel overwogen topics uit te kiezen om tegengewicht te geven, niet omdat het hem bezig houdt, maar om te irriteren.

Zet irritatie niet aan tot contemplatie?

Een discussie forum waar iedereen het met elkaar eens is, wordt saai -- heel erg saai.

Soldim
08-10-13, 14:23
De USA.
Hoe dat ging, dat is wel een ingewikkeld verhaal. Om te beginnen hadden ze het nooit laleen gekund.

Deze weken toch niet een zo succesvol bestel, lijkt me :hihi:

H.P.Pas
08-10-13, 16:32
Deze weken toch niet een zo succesvol bestel, lijkt me :hihi:

Deze weken niet; over de afgelopen 200 jaar gezien toch enigermate geslaagd.

knuppeltje
09-10-13, 08:53
Door SA en Qatar en nog wat volk. De Amerikaanse 'subsidie' is verwaarloosbaar.

Ze hoeven zich dan ook van Amerika niets meer aan te trekken als ze dat niet willen.

Umarvlie
09-10-13, 09:08
't is nochtands 1.5 Miljard USD (http://www.firstpost.com/world/us-likely-to-slash-military-economic-aid-to-egypt-1161903.html) - waarvan 1.3 bestemd voor het leger daar, wel wordt er nu gesproken om hier op te gaan korten.

mark61
09-10-13, 09:17
't is nochtands 1.5 Miljard USD (http://www.firstpost.com/world/us-likely-to-slash-military-economic-aid-to-egypt-1161903.html) - waarvan 1.3 bestemd voor het leger daar, wel wordt er nu gesproken om hier op te gaan korten.

Dat is ook voor Egypte weinig geld. Er was sprake van de 'toelage' geheel in te trekken, vanwege een wet die steun aan mensen die via een coup aan de macht zijn gekomen verbiedt. Niet dat dat de VS ooit ervan weerhield wie dan ook te steunen; ik noem een Pinochet. Dus die storm is weer gaan liggen.

Bovendien wil AIPAC dat natuurlijk niet. Het is de jaarlijkse omkoopsom zodat Egypte aardig blijft doen tegen Israël.

Dit is blijkbaar een compromis. Ik schat dat ze vooral die minieme civiele / economische hulp gaan korten :cheefbek:

knuppeltje
09-10-13, 09:20
't is nochtands 1.5 Miljard USD (http://www.firstpost.com/world/us-likely-to-slash-military-economic-aid-to-egypt-1161903.html) - waarvan 1.3 bestemd voor het leger daar, wel wordt er nu gesproken om hier op te gaan korten.

Ik schat dat er vanuit SA en Qatar een veelvoud komt.