PDA

Bekijk Volledige Versie : Zwitsers stemmen over basisinkomen van 2037 euro voor iedereen



TommyBoyyy
07-10-13, 00:31
http://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-blijft/363642-basisinkomen-moet-ingevoerd-5.html

De Zwitserse regering gaat zich buigen over een voorstel om iedere burger te voorzien van een basisinkomen. Een actiegroep wist voldoende draagvlak te vinden om het voorstel op de politieke agenda te krijgen. Het onvoorwaardelijke basisinkomen moet 2500 Zwitserse frank (2037 euro) per volwassen inwoner gaan bedragen.
In de afgelopen maanden wist de groep ruim 100.000 handtekeningen op te halen, wat de overheid verplicht een referendum over het voorstel te houden.


Bron: Trouw.nl (http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3522093/2013/10/05/Zwitserland-gaat-stemmen-over-basisinkomen-voor-iedereen.dhtml)

AdamRon
07-10-13, 12:43
Als dit door zou gaan in Zwitserland dan zou dit een zegen zijn voor Nederland :fparty:
Ik ben voorstander dat de Zwitsers meer basis inkomen krijgen

Tomas
07-10-13, 14:20
In 1974 kregen de inwoners van de stad Dauphin in de Canadese provincie Manitoba recht op een inkomen boven de armoedegrens.

Ik geloof ook heilig in dit idee. Maar wel een basisinkomen, net onder de armoedegrans. Iedereen is wel in staat om een paar honderd euri per maand erbij te verdienen. Dit Zwitserse voorstel vind ik (voorlopig) te ver gaan.

knuppeltje
07-10-13, 15:11
Wat zegt onze Pas daarvan?

Soldim
07-10-13, 16:15
Wat zegt onze Pas daarvan?

Geen idee, ik ben niet voor. We zien onze studenten nu al nauwelijks ... als ze een redelijk besteedbaar inkomen hebben komen ze nooit meer opdagen :D

Bofko
07-10-13, 22:28
Het gaat om de hoogte.

Basisinkomen hebben we al. Is bijstand : ca. 1000 euro in NL. Met huursubsidie + zorgtoeslag + kinderbijslag erbij kan er nog een 500 euro bijkomen.1500 euro dus.

2037 euro per maand lijkt mij veel te hoog, en kennelijk gebaseerd op Zwitserse leefkosten en geen rekening houdend met woon- zorg- en kinderuitgaven.Het Nl-systeem (dat wel rekening houdt met extra uitgaven) lijkt mij een stuk beter.

AdamRon
08-10-13, 03:15
Op deze manier word Zwitserland wel een magneet voor de Eco vluchtelingen wat overigens een zege voor Nederland zou betekenen

knuppeltje
08-10-13, 08:59
Geen idee, ik ben niet voor. We zien onze studenten nu al nauwelijks ... als ze een redelijk besteedbaar inkomen hebben komen ze nooit meer opdagen :D

De zomer is weer over, dus zullen de terrassen weer leger zijn. Ik weet niet of dat voor het aantal wat naar college gaat wat uitmaakt, maar toch. Het lijkt mij ook een absurd hoog bedrag.

Is er een maximale studieduur?

H.P.Pas
08-10-13, 23:54
Ik geloof ook heilig in dit idee. Maar wel een basisinkomen, net onder de armoedegrans. Iedereen is wel in staat om een paar honderd euri per maand erbij te verdienen. Dit Zwitserse voorstel vind ik (voorlopig) te ver gaan.

Existenzminimum Stadt Zürich. (http://www.stadt-zuerich.ch/portal/de/index/politik_u_recht/stadtammann-_undbetreibungsaemter/betreibungsamt/betreibungsverfahren/existenzminimum.html#zuschlaege_zum_grundbetrag)



1'200 alleinstehende/r SchuldnerIn
(+)

Tatsächlicher Mietzins 1'100 / Monat anrechenbare Höchstmiete Einzelperson
(+)
Sozialbeiträge


AHV/IV/EO/ALV, Pensions-/Fürsorgekassen, KVG-Prämien Krankenkassen (Prämienverbilligung!) ohne Zusatzversicherung, Unfallversicherungen, Hausrat- und Haftpflichtversicherungen, Berufsverbände, sofern nicht vom Lohn abgezogen


Dan zit je al boven 2500 franken.

H.P.Pas
08-10-13, 23:57
Wat zegt onze Pas daarvan?

Pas denkt niet dat het voorstel een kans maakt maar verheugt zich op een pittige discussie over een drastische vereenvoudiging van het systeem van sociale voorzieningen.
Daar is het ook de initiatiefnemers vooral om begonnen.


Een mogelijke antwoord op een volksiniatitief is een tegenvoorstel van regering en/of parlement.
De Groen-Liberalen (een soort D'66) zullen in die richting wel actief worden.

Umarvlie
09-10-13, 06:26
Maar is dit iets dat geld voor Zwitserse burgers alleen of ook voor "gastarbeiders" ?

knuppeltje
09-10-13, 08:20
Pas denkt niet dat het voorstel een kans maakt maar verheugt zich op een pittige discussie over een drastische vereenvoudiging van het systeem van sociale voorzieningen.
Daar is het ook de initiatiefnemers vooral om begonnen.


Een mogelijke antwoord op een volksiniatitief is een tegenvoorstel van regering en/of parlament.
De Groen-Liberalen (een soort D'66) zullen in die richting wel actief worden.


Aha. Dank u voor de uitleg.

H.P.Pas
09-10-13, 13:39
Maar is dit iets dat geld voor Zwitserse burgers alleen of ook voor "gastarbeiders" ?

Voor alle ingezetenen, ongeacht de nationaliteit. Dat zou potentiëel tot massale immigratie kunnen voeren, wat het initiatief met behulp van nog nader uit te werken 'flankerende maatregelen' wil tegengaan.
Iets vergelijkbaars bestaat overigens nu al. Het vrije personenverkeer binnen de EU geldt onverkort ook voor Zwitserland; aldus één (van de 200) bilaterale verdragen, die Zwitserland de facto tot een soort EU-lid zonder stemrecht maken. Voor EU burgers is Zwitserland, met 3% werkloosheid, een aantrekkelijk immigratieland: netto 80.000 immigranten per jaar, tendens stijgend. De 'flankerende maatregelen' behelzen in dit geval het volgende:
- Een verblijfsvergunning wordt alleen verstrekt al de kandidaat bij de inreis voldoende inkomsten (spreekt een baan) en geschikte woonruimte (spreek een huurovereenkomst) kan tonen. Daarmee is hij/zij dan tevens opgenomen in de sociale verzekeringen (WW, Ziektewet etc), onder de gelijke voorwaarden als Zwitserse staatsburgers.
- Een werkgever is gehouden buitenlanders en Zwitsers gelijke (spreek CAO-) arbeidsvoorwaarden te bieden.
Dat funktioneert min of meer; ontduikingsmogelijkheden bestaan bv. voor (schijn) ZZP-ers. Om dat soort gaten te stoppen is Zwitserland op juridische medewerking van de EU aangewezen, die maar mondjesmaat wordt geleverd.
Onder de streep komen vooral (hoog-)geschoolde immigranten binnen. Klassieke goedkope 'gastarbeiders' zijn voor werkgevers niet meer echt interessant.

knuppeltje
09-10-13, 13:49
- Een verblijfsvergunning wordt alleen verstrekt al de kandidaat bij de inreis voldoende inkomsten (spreekt een baan) en geschikte woonruimte (spreek een huurovereenkomst) kan tonen. Daarmee is hij/zij dan tevens opgenomen in de sociale verzekeringen (WW, Ziektewet etc), onder de gelijke voorwaarden als Zwitserse staatsburgers.

Hebben die dan al een tijdelijke verblijfsvergunning die dat allemaal mogelijk maakt?

H.P.Pas
09-10-13, 14:02
Hebben die dan al een tijdelijke verblijfsvergunning die dat allemaal mogelijk maakt?

Die is niet nodig, inreizen kun je altijd. Schengen, vrij personenverkeer.




Een verblijfsvergunning wordt alleen verstrekt ..

Ik zeg het verkeerd, voor verblijf is geen verguning nodig. Het gaat om een vestigingsvergunning.

knuppeltje
09-10-13, 14:07
Die is niet nodig, inreizen kun je altijd. Schengen, vrij personenverkeer.



Ik zeg het verkeerd, voor verblijf is geen verguning nodig. Het gaat om een vestigingsvergunning.

Jawel maar de vraag was eigenlijk of het voor die in-gereisden zonder tijdelijke verblijsvergunning mogelijk is om aan al die voorwaarden te voldoen zolang ze de uiteindelijk verblijfsvergunning hebben bemachtigd.

H.P.Pas
09-10-13, 14:37
Jawel maar de vraag was eigenlijk of het voor die in-gereisden zonder tijdelijke verblijsvergunning mogelijk is om aan al die voorwaarden te voldoen zolang ze de uiteindelijk verblijfsvergunning hebben bemachtigd.

'Al die voorwaarden' ? Je moet een baan en een woning vinden, that's it.

Er zijn er een heleboel, die dat lukt:

Voor EU burgers is Zwitserland, met 3% werkloosheid, een aantrekkelijk immigratieland: netto 80.000 immigranten per jaar, tendens stijgend.

Het hangt natuurlijk uiteindelijk van de arbeidsmarkt af.

Soldim
09-10-13, 14:47
Jawel maar de vraag was eigenlijk of het voor die in-gereisden zonder tijdelijke verblijsvergunning mogelijk is om aan al die voorwaarden te voldoen zolang ze de uiteindelijk verblijfsvergunning hebben bemachtigd.

Ja, volgens mij mogen EU burgers 3 maanden blijven om dat te regelen.

knuppeltje
09-10-13, 14:51
Ja, volgens mij mogen EU burgers 3 maanden blijven om dat te regelen.

Aha, bedankt voor de uitleg. Wie weet komt het nog van pas als de zeespiegel hier tot aan de lippen komt.

H.P.Pas
09-10-13, 18:28
Aha, bedankt voor de uitleg. Wie weet komt het nog van pas als de zeespiegel hier tot aan de lippen komt.

Verzorgingsflatje op loopafstand van station Amersfoort Strand zie je niet zitten ?

knuppeltje
10-10-13, 08:50
Verzorgingsflatje op loopafstand van station Amersfoort Strand zie je niet zitten ?

Strand niet. Mijn huid haat de zon, maar mogelijk is dat omgekeerd, in ieder geval kan ze er slecht tegen. Wat ik wel aardig zou vinden is een flatje, drie hoog, aan de boulevard in Vlissingen. Niet voor het strand daar, maar wel voor voor het uitzicht op het water.

mark61
10-10-13, 12:42
Strand niet. Mijn huid haat de zon, maar mogelijk is dat omgekeerd, in ieder geval kan ze er slecht tegen. Wat ik wel aardig zou vinden is een flatje, drie hoog, aan de boulevard in Vlissingen. Niet voor het strand daar, maar wel voor voor het uitzicht op het water.

Ik hoorde laatst van iemand die zo'n flatje in Scheveningen had, en gek werd van al dat water. Gebiologeerd. Die ging in de achterkamer wonen :hihi:

Karin.N
10-10-13, 13:51
Ik hoorde laatst van iemand die zo'n flatje in Scheveningen had, en gek werd van al dat water. Gebiologeerd. Die ging in de achterkamer wonen :hihi:

Water is niet erg, maar al dat zand :duizelig: Gaat overal in en tussen zitten. Snap nooit al die hordes mensen die eerst fijn in de file gaan staan, om dan een parkeerplek te zoeken, dan heerlijk (grrr) op het zand gaan liggen en vervolgens weer in de file naar huis rijden.

Ontspannen dagje strand (maar niet heus). Wat wel weer heerlijk is om nu met de hond een dag naar zee te gaan. Heerlijk uitwaaien.

mark61
10-10-13, 14:51
Water is niet erg, maar al dat zand :duizelig: Gaat overal in en tussen zitten. Snap nooit al die hordes mensen die eerst fijn in de file gaan staan, om dan een parkeerplek te zoeken, dan heerlijk (grrr) op het zand gaan liggen en vervolgens weer in de file naar huis rijden.

Ontspannen dagje strand (maar niet heus). Wat wel weer heerlijk is om nu met de hond een dag naar zee te gaan. Heerlijk uitwaaien.

Ik fiets en kom dan op bijna verlaten stranden terecht. Mijn vuistregel is: zorg dat je buiten het gebied komt van een half uur gaans :nerd: van waar een auto kan komen. Die plekken zijn er nog genoeg aan de kust. Maja, ik woon op fietsafstand.

knuppeltje
10-10-13, 15:22
Ik hoorde laatst van iemand die zo'n flatje in Scheveningen had, en gek werd van al dat water. Gebiologeerd. Die ging in de achterkamer wonen :hihi:

Scheveningen is niets vergeleken bij Vlissingen. En als oud-zeezeiler maakt dat water me drie hoog in een flatje aan de boulevard in Vlissingen echt niet gek. Doet water me sowieso niet.

mark61
10-10-13, 16:05
Scheveningen is niets vergeleken bij Vlissingen. En als oud-zeezeiler maakt dat water me drie hoog in een flatje aan de boulevard in Vlissingen echt niet gek. Doet water me sowieso niet.

Tulijk, smaken verschillen. Wou het gewoon even noemen omdat ik het licht bizar vond :)