PDA

Bekijk Volledige Versie : Het westers consumptiepatroon is de echte oorzaak achter het wereldhongerprobleem



Revisor
07-10-13, 09:17
Echte oorzaak honger is slordig consumeren

05-10-2013 19:29

http://www.refdag.nl/polopoly_fs/2013_10_03_pkopi1_bijbrouwer_3_fc_web_1_773841!ima ge/3578638524.jpg_gen/derivatives/landscape_300/3578638524.jpg (http://www.refdag.nl/polopoly_fs/2013_10_03_pkopi1_bijbrouwer_3_fc_web_1_773841!ima ge/3578638524.jpg)
Foto ANP

Niet biologische landbouw, maar het westers consumptiepatroon is de boosdoener achter het wereldhongerprobleem, reageert Evert-Jan Brouwer op Ralf Bodelier (RD 28-9).

Biologische landbouw kan het wereldhongerprobleem niet oplossen. Dat is de stelling van Ralf Bodelier in zijn essay ”Biologisch eten is goed fout”. De vraag is of hij daarmee de biologische landbouw recht doet en of hij niet aan enkele belangrijke oorzaken van honger voorbijgaat. Vanuit Woord en Daad gaan we graag in debat met Bodelier, die we kennen als iemand met hart voor mensen in ontwikkelingslanden.

Bodelier maakt een tegenstelling tussen intensieve landbouw en biologische landbouw. In de praktijk is die tegenstelling er niet en bestaan er gradaties. Het is eerder zo dat biologische landbouw de intensieve landbouw soms prikkelt om meer werk te maken van duurzaamheid. Denk aan Max Havelaar Fairtradekoffie, die eraan bijgedragen heeft dat ook grote koffiemerken met het UTZ-label meer aan duurzaamheid doen. Landbouw moet voorzien in de reële behoefte aan voedsel, maar met zo min mogelijk schade aan ecosystemen en klimaat.

Vanuit dat perspectief kan van biologische landbouw het nodige geleerd worden en is het belangrijk kennis op te bouwen over wat wel en niet werkt. Heel wat onderzoekers zijn daar mee bezig, ook in Afrika.

In 2050, als de wereld dan nog bestaat en de VN-voorspellingen uitkomen, zullen er tussen de 8,3 en de 10,9 miljard mensen zijn. In Nederland eten we gemiddeld 42 kilo vlees per persoon per jaar. Als alle mensen wereldwijd in 2050 evenveel vlees zouden eten, is veel extra landbouwgrond nodig om al het diervoeder te produceren. Voor 1 kilo vlees moet zo’n 10 kilo plantaardig voedsel worden geproduceerd. Dat gaat ten koste van beschikbare grond voor voedselgewassen. Het verwijt van Bodelier aan de biofans dat ze hedonistisch zijn, willen wij omzetten in een oproep aan ons allemaal: wees matig met vlees, of koop vlees dat zo dicht mogelijk bij de houdbaarheidsdatum zit. Dat vermindert de druk van de vleesconsumptie op de totale voedselproductie.

Een ingrijpend probleem waar Bodelier aan voorbijgaat is voedselverspilling. Per jaar gaat er wereldwijd 1,3 miljard ton voedsel verloren ter waarde van 750 miljard dollar. Daarmee wordt dus 28 procent van het landbouwareaal puur gebruikt om voedsel te produceren dat verspild wordt. En we raden het al: de belangrijkste verspillers wonen in het rijke Westen. Hoge-inkomenslanden zijn verantwoordelijk voor 67 procent van al het verspilde vlees. Onze cultuur om geen producten die over de datum zijn te nuttigen, treft hier meer blaam dan de consument van biologisch vlees, die vaak toch al minder vlees eet omdat de prijs ervan hoger is.

Nog een westerse factor die steeds meer leidt tot voedselgebrek is de verbouw in ontwikkelingslanden van gewassen als jatropha. Honderdduizenden hectaren goede grond die soms eerst voor voedselteelt in gebruik waren, worden nu benut om gewassen te verbouwen die wij nodig hebben voor de biobrandstof in onze benzinetank. Soms wordt de mais zelfs direct verwerkt tot brandstof.

De laatste westerse oorzaak is dat de afgelopen jaren banken, vermogensbeheerders en pensioenfondsen –die niets met voedsel te maken hebben– zich gestort hebben op de goederentermijnmarkten. Zij ontwrichten met hun speculaties de markten voor bijvoorbeeld graan, rijst, mais, koffie en soja. Grillige en stijgende voedselprijzen op de wereldmarkt zijn het gevolg. Mensen in ontwikkelingslanden voelen dat het hardst. Dat konden we zien aan gewelddadige voedselrellen in bijvoorbeeld Mozambique, Sudan en Uganda.

Tot slot de situatie in ontwikkelingslanden zelf. Daar gaat veel voedsel al bij de oogst verloren. De internationale landbouworganisatie FAO schat het verlies op 10 tot 40 procent. Slechte oogsttechnieken, onvoldoende mogelijkheden voor opslag en verwerking en slechte wegen van het platteland naar de steden zijn belangrijke oorzaken. Zo rot jaarlijks in Haïti naar schatting 30 procent van de mango’s weg op het land. Mango’s moeten na de oogst snel gekoeld worden dan wel verwerkt worden tot sap. Maar het ontbreekt de landbouwsector in Haïti daarvoor aan mogelijkheden.

Bodelier wil de 870 miljoen hongerige monden in de wereld voeden. Of ons mensen dat ooit lukt, is zeer de vraag. Maar ervan uitgaande dat we honger zo veel mogelijk willen tegengaan, moeten we de oorzaken ervan wel goed analyseren. Wie het zoeken naar oplossingen versmalt tot een discussie tussen biologische en intensieve landbouw, gaat aan te veel factoren voorbij. En wie daarnaast de ”biologische tegenstander” nostalgie en struisvogelgedrag verwijt, blokkeert de zoektocht naar landbouw die voldoende oplevert en tegelijk de natuur niet schaadt.

De auteur is werkzaam bij Woord en Daad.


Echte oorzaak honger is slordig consumeren - Opinie - Reformatorisch Dagblad (http://www.refdag.nl/opinie/echte_oorzaak_honger_is_slordig_consumeren_1_77384 2)

BoerHarms
07-10-13, 09:24
Het Westen is namelijk de oorzaak van ALLE problemen op deze wereld

knuppeltje
07-10-13, 09:58
Het Westen is namelijk de oorzaak van ALLE problemen op deze wereld

Minstens mede veroorzaker. En dat is al erg genoeg.

Loubnalulu
07-10-13, 11:08
Nou hier in nederland zouden we al een heleboel mensen kunnen voeden als hotels niet alles weggooien wat overblijft na een ontbijt / lunch of diner.
Ik heb in een hotel gewerkt en nam vaak wat mee voor daklozen waarvan ik wist dat ik die onderweg zou tegen komen.
Kun je nagaan als alles wat overbleef niet werd weg gegooid maar gewoon dezelfde dag nog afgeleverd zou worden bij een lokale voedselbank.

Dan mijn tweede punt: ligt het aan mij of lees ik in bovenstaand artikel dat er meer banen gecreeerd kunnen worden? Bijv: Mango’s moeten na de oogst snel gekoeld worden dan wel verwerkt worden tot sap. Maar het ontbreekt de landbouwsector in Haïti daarvoor aan mogelijkheden.

BoerHarms
07-10-13, 11:45
Nou hier in nederland zouden we al een heleboel mensen kunnen voeden als hotels niet alles weggooien wat overblijft na een ontbijt / lunch of diner.
Ik heb in een hotel gewerkt en nam vaak wat mee voor daklozen waarvan ik wist dat ik die onderweg zou tegen komen.
Kun je nagaan als alles wat overbleef niet werd weg gegooid maar gewoon dezelfde dag nog afgeleverd zou worden bij een lokale voedselbank.

Dan mijn tweede punt: ligt het aan mij of lees ik in bovenstaand artikel dat er meer banen gecreeerd kunnen worden? Bijv: Mango’s moeten na de oogst snel gekoeld worden dan wel verwerkt worden tot sap. Maar het ontbreekt de landbouwsector in Haïti daarvoor aan mogelijkheden.


Ik ga daar volledig in mee, ik werk op een cruiseschip en zie dagelijks de grote hoeveelheden etensafval en resten die verdwijnen. Vroeger dump je voedsel in het grote water, goed voor de vissen, maar mag nu ook al niet meer

knuppeltje
07-10-13, 12:13
En wat te denken voor al die hectaren oerwoud die er al zijn gekapt, en nog gekapt worden, om er ons veevoer te telen, of voor biobrandstof voor onze de heilige koe?

Soldim
07-10-13, 13:10
Het hele artikel is een red herring, Afrika produceert genoeg voedsel om alle Afrikanen te voeden; het probleem is distributie.

Umarvlie
07-10-13, 15:58
Het hele artikel is een red herring, Afrika produceert genoeg voedsel om alle Afrikanen te voeden; het probleem is distributie.

Biobrandstof is ook een probleem ... veel landbouwgrond in de 3e wereld wordt opgeofferd voor biobrandstof ipv voedsel. Kennelijk is daar wel eem distributie mogelijkheid voor.

Tomas
07-10-13, 16:03
Biobrandstof is ook een probleem ... veel landbouwgrond in de 3e wereld wordt opgeofferd voor biobrandstof ipv voedsel. Kennelijk is daar wel eem distributie mogelijkheid voor.

Omdat het meer oplevert. En niet iedereen zichzelf een derde wereldland meer vind, ook al zeggen wij van wel.

Brazil is considered to have the world's first (http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel_in_Brazil)sustainable (http://en.wikipedia.org/wiki/Sustainable)biofuels (http://en.wikipedia.org/wiki/Biofuel) economy and the biofuel industry leader, (http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel_in_Brazil)[4] (http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel_in_Brazil#cite_note-Wilson-4)[5][6][7] a policy model for other countries; (http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel_in_Brazil)

Ik voel de schuld zwaar op mijn schouders drukken.

Ik hoorde laatst dat een groot deel van onze halal geslachte kalveren naar Islamitische landen gaat. Het is dus hun schuld dat wij hier weides ipv bossen hebben. Zwaar hun schuld.

Umarvlie
07-10-13, 16:09
Ik hoorde laatst dat een groot deel van onze halal geslachte kalveren naar Islamitische landen gaat. Het is dus hun schuld dat wij hier weides ipv bossen hebben. Zwaar hun schuld.

Hmm .. je bedoelt megastallen ipv weides dan toch?

Blijft trouwens interresant hoeveel er met voedsel wordt gezeuld wereldwijd... wij exporteren vlees maar importeren ook op onze beurt weer vlees... evenzo voor vele andere soorten voedsel. Nu ben ik geen econoom maar dit zou toch efficenter kunnen?

Tomas
07-10-13, 16:17
Hmm .. je bedoelt megastallen ipv weides dan toch?

Blijft trouwens interresant hoeveel er met voedsel wordt gezeuld wereldwijd... wij exporteren vlees maar importeren ook op onze beurt weer vlees... evenzo voor vele andere soorten voedsel. Nu ben ik geen econoom maar dit zou toch efficenter kunnen?

Als de markt vrij is, zoekt deze in principe zelf de meest efficiente weg. Er zal dus wel met subsidies en belasting gerommeld worden.

knuppeltje
07-10-13, 16:20
Hmm .. je bedoelt megastallen ipv weides dan toch?

Blijft trouwens interresant hoeveel er met voedsel wordt gezeuld wereldwijd... wij exporteren vlees maar importeren ook op onze beurt weer vlees... evenzo voor vele andere soorten voedsel. Nu ben ik geen econoom maar dit zou toch efficenter kunnen?

Steeds meer en meer. En daarvoor moet er steeds meer veevoer geïmporteerd worden en meer oerwoud worden gekapt.

De zeuling is gigantisch.

Varkens die hier gefokt worden, naar Italië getransporteerd, en weer als Parmaham terugkomen, om eens een bizar bijvoorbeeld te geven.

Bofko
07-10-13, 22:58
Schuld en oorzaak zijn 2 verschillende dingen.

knots71karel
07-10-13, 23:32
Hmm .. je bedoelt megastallen ipv weides dan toch?

Blijft trouwens interresant hoeveel er met voedsel wordt gezeuld wereldwijd... wij exporteren vlees maar importeren ook op onze beurt weer vlees... evenzo voor vele andere soorten voedsel. Nu ben ik geen econoom maar dit zou toch efficenter kunnen?

Daar geef ik je gelijk in , maar dat is dan zgn handel , ik heb vroeger wel eens veevoeder geladen , dat kwam uit NEDERLAND we brachten het naar Engeland en laden daar ook weer veevoerder in voor DENEMARKEN !
De fabriek had er wel ff iets aan toegevoegd :afval van een brouwerij :D

knots71karel
07-10-13, 23:35
Schuld en oorzaak zijn 2 verschillende dingen.
Ach over en paar dagen sterven er ong 60.000 schapen voor het offerfeest , en de diepvries kalkoen voor de komende kerst dagen is ook nu al aan de beurt ,

Bofko
08-10-13, 00:26
Ach over en paar dagen sterven er ong 60.000 schapen voor het offerfeest , en de diepvries kalkoen voor de komende kerst dagen is ook nu al aan de beurt ,

Revisor heeft niet in de gaten dat 'westerse' moslims , qua consumptiepatroon, net zo 'westers' zijn als 'echte' westerlingen. Hij houdt graag die tegenstelling in stand want dat praat makkelijker voor hem. G. Wilders kan aan dit simpele zwart-wit-wereldbeeld van R. nog een puntje zuigen.

mark61
08-10-13, 00:36
Een volkomen chaotisch en rammelend artikel. Ik zie dat het uit de christelijke hoek komt, waar schuldgevoel belangrijker is dan feiten en feitenkennis.

Om te beginnen zijn verreweg de meeste hongerige mensen subsistence-boeren en veetelers. Die hebben per definitie niets met de (wereld)markt te maken. De meeste hongerigen wonen bovendien in Afrika, waar nauwelijks veevoer wordt verbouwd. Soja komt bijv. vnl. uit de VS en Argentinië, waar geen honger is. Afrikanen eten en verbouwen nauwelijks mais, soja of rijst, laat staan dat ze koffie drinken. Wat trouwens geen staple food is. Graan is alleen voor de rijkeren, op een aantal Franssprekende Afrikaanse landen na, waar ook armen brood eten. Dat zijn overigens landen met een kleine bevolking, zoals Tsjaad, CAF, Niger, Burkina Faso en Mali. In veel van die landen is de politieke chaos de eerste oorzaak van de problemen, en de relatieve overbevolking. Angola en Namibië zijn rijk zat; daar is het probleem dat de rijken schijt hebben aan hun arme landgenoten. Met westerse hamburgerconsumptie heeft dat geen ruk te maken.

Verder, zoals Soldim al zei, produceert Afrika genoeg voedsel voor alle Afrikanen. Het is zelfs zo, dat vaak in één land al genoeg voedsel wordt geproduceerd, terwijl er toch hongersnoden zijn. Ethiopië is daarvan een voorbeeld. Dat is dus een Ethiopisch probleem dat niets met de wereldmarkt te maken heeft.

Botswana is bizar, want dat is zo'n beetje het rijkste land van Afrika. Zimbabwe is een probleemgeval geworden door vriend Mugabe.

Alleen in Brazilië, gek genoeg Paraguay en Bolivia is er sprake van honger door verdringing van voedselverbouw door biobrandstof of veevoer.

De grootste crepeergevallen in Azië zijn Laos en Noord-Korea; daar is de politieke situatie de grote schuldige. Zooi voor de wereldmarkt wordt daar nauwelijks verbouwd.

Jemen heeft ook niks te maken met biobrandstof of veevoerverbouw; het is gewoon een mensonvriendelijk land met overbevolking.

Etc. etc.

Kijkt u hier eens naar: Hunger Map (http://cdn.wfp.org/hungermap/)

Een bespreking van honger en landbouw die geen woord wijdt aan de gillende bevolkingsexplosie en overbevolking in grote delen van de wereld is volkomen waardeloos.

Kritisch zijn is leuk; een schuldgevoel vaak ook; maar feiten zijn het leukst.

Bofko
08-10-13, 00:59
Kritisch zijn is leuk; een schuldgevoel vaak ook; maar feiten zijn het leukst.

:wohaa:

Karin.N
08-10-13, 08:23
Steeds meer en meer. En daarvoor moet er steeds meer veevoer geïmporteerd worden en meer oerwoud worden gekapt.

De zeuling is gigantisch.

Varkens die hier gefokt worden, naar Italië getransporteerd, en weer als Parmaham terugkomen, om eens een bizar bijvoorbeeld te geven.

En dan is het nog maar te hopen dat er elders niet nog een tussenstation is :brozac:

knuppeltje
08-10-13, 09:45
Schuld en oorzaak zijn 2 verschillende dingen.

Die wel heel nauw met elkaar in verband kunnen staan. Het een is vaak het gevolg van het andere.

knuppeltje
08-10-13, 09:49
En dan is het nog maar te hopen dat er elders niet nog een tussenstation is :brozac:

In het verleden hield de Italiaanse douane regelmatig een staking. Dan stonden die vrachtauto's met varkens soms dagenlang stil aan de grens. Veel van die beesten stierven daardoor.