PDA

Bekijk Volledige Versie : Iraniërs tegen Netanjahoe: Hier zijn mijn jeans, idioot



Revisor
08-10-13, 18:35
Iraniërs tegen Netanjahoe: Hier zijn mijn jeans, idioot

Iris Ludeker − 08/10/13, 12:00

http://static2.trouw.nl/static/photo/2013/12/7/14/20131008084437/media_xl_1889999.jpg
© epa. Op Facebook staan nu veel foto's van Iraniërs in jeans. Deze werd genomen in de Tajrish bazar in Teheran.

De Israëlische premier Netanjahoe heeft zich belachelijk gemaakt in Iran bij een poging de jongeren van het land aan te spreken. Op sociale media kreeg hij van hen de volle laag na een ongelukkige uitspraak over een (niet bestaand) jeansverbod in Iran.



Hoe kan iemand een juist oordeel over Iran vellen als hij geen idee heeft van het dagelijks leven daar?


Netanjahoe is al weken bezig met een campagne tegen de toenadering tussen het Iraanse regime en de Amerikaanse regering. Eerst noemde hij de nieuwe president Rohani een wolf in schaapskleren: het regime in Teheran, aldus de Israëlische premier, is onbetrouwbaar. Het knutselt zonder twijfel aan een kernbom.

Dit weekeinde dacht de Israëlische premier nog eens slim uit te halen. Op de in Iran verboden maar veel bekeken Perzische versie van de BBC stelde hij dat Iraniërs pas echt vrij zullen zijn als ze vrije verkiezingen hebben, naar westerse muziek kunnen luisteren, en spijkerbroeken mogen dragen.

Daar ging hij de mist in. Vrije verkiezingen zijn er inderdaad niet in Iran (hoewel het er minder ondemocratisch aan toegaat dan in menig land in de regio). Maar Iraanse jongeren slagen er prima in (westerse) muziek te luisteren die ze leuk vinden. Bovenal: half Teheran loopt in spijkerbroek, ook al dragen vrouwen daarboven de verplichte hoofddoek en over de heup vallende manteau.

Netanjahoes opmerkingen vielen al met al niet goed, en zeker niet bij goedopgeleide, hervormingsgezinde Iraniërs - het publiek dat de premier juist wilde aanspreken. Op Twitter en Facebook verschenen ludieke foto's van jongeren die hun jeans showden (tekst: 'Hier mijn jeans, idioot'). Maar serieuzere kritiek was er ook: want hoe kan Netanjahoe een juist oordeel over Iran vellen als hij geen idee heeft van het dagelijks leven daar?


Iraniërs tegen Netanjahoe: Hier zijn mijn jeans, idioot - Buitenland - TROUW (http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3523331/2013/10/08/Iraniers-tegen-Netanjahoe-Hier-zijn-mijn-jeans-idioot.dhtml)