PDA

Bekijk Volledige Versie : Amnesty: christenen zondebok Mursi-aanhangers



Umarvlie
09-10-13, 06:31
LONDEN - Nadat de militairen in Egypte op 14 augustus een einde hadden gemaakt aan twee zitacties van aanhangers van de afgezette president Mohamed Mursi in Caïro, waren koptische christenen op ongekende schaal het doelwit van geweld. Woedende moslims vielen meer dan 200 gebouwen en andere eigendommen van christenen aan en 43 kerken liepen ernstige schade op. Dat schrijft Amnesty International in een rapport, dat de mensenrechtenorganisatie woensdag heeft gepubliceerd.

Vertegenwoordigers van de organisatie bezochten in al-Minya, Fayoum en Caïro en omgeving plaatsen waar het geweld had gewoed en spraken er met ooggetuigen, plaatselijke functionarissen en religieuze leiders. Die vertelden onder meer over menigtes mannen die met vuurwapens, metalen staven en messen kerken en eigendommen van christenen aanvielen. Velen schreeuwden leuzes als 'Allah is groot' of bestempelden christenen als honden. Relieken werden ontheiligd en op de muur van christelijke gebouwen werden leuzen geklad als 'Mursi is mijn president' en 'Zij doodden onze broeders terwijl ze baden'. Vaak hitsten plaatselijke moslimleiders de menigtes op tot geweld.

In al-Minya, een plaats 250 kilometer ten zuiden van Caïro waar het geweld het grootst was, waren de aanvallers volgens de journalist gewapend met machetes en zwaarden. Sommige christenen werden er in eigen huis aangevallen. Zo werd in een dorp bij al-Minya een 60-jarige kopt doodgeschoten, waarna een tractor zijn lijk door de straten sleepte. Na zijn begrafenis werd zijn lichaam tot twee keer toe opgegraven.

Amnesty verwijt de autoriteiten dat zij niets hebben ondernomen om het geweld te voorkomen. Kort na de afzetting van Mursi op 3 juli waren kopten ook al het slachtoffer van geweld geweest. De organisatie wil dat de regering een onpartijdig, onafhankelijk onderzoek naar het geweld in augustus instelt. Ook moet zij een strategie ontwikkelen om nieuw geweld tegen religieuze minderheden te voorkomen. Wetten die minderheden discrimineren, moeten verdwijnen.

(Bron: Telegraaf)

mark61
09-10-13, 09:47
Ja, daar hoor je ook geen van beide partijen over, eigenlijk.

Dat is misschien nog wel de grootste schande. Ik begreep trouwens dat in sommige gevallen locale politiebureaus ook belegerd werden en de brandweer niet durfde uit te rukken.

Umarvlie
09-10-13, 12:15
SGP eist bescherming christenen Egypte
DEN HAAG - De fractievoorzitter van de SGP, Kees van der Staaij, roept minister Frans Timmermans en de Europese Unie op om Egypte te helpen christelijke minderheden in eigen land bij te staan. Van der Staaij is vreselijk geschrokken van een rapport van Amnesty International daarover. Dat werd woensdag gepubliceerd.

„De feiten uit het rapport zijn gruwelijk”, vindt Van der Staaij. „Bijvoorbeeld als je leest hoe in een dorp bij al-Minya een 60-jarige kopt werd doodgeschoten, waarna een tractor zijn lijk door de straten sleepte. Na zijn begrafenis werd zijn lichaam tot twee keer toe opgegraven. Dit rapport onderstreept nog eens dat het geweld specifiek tegen christenen gericht is. Zij moeten beschermd worden tegen de aanhangers van de afgezette president Morsi.'

(Bron: Telegraaf)

AdamRon
09-10-13, 12:16
Ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht van deze mensen... wat zou Contra hiervan vinden ?

knuppeltje
09-10-13, 12:17
Ja, daar hoor je ook geen van beide partijen over, eigenlijk.

Dat is misschien nog wel de grootste schande. Ik begreep trouwens dat in sommige gevallen locale politiebureaus ook belegerd werden en de brandweer niet durfde uit te rukken.

Er werd van alles en nog wat aangevallen. En het is schande. Toch was ik daar bang voor. Net zomin als Baradei had ook die kopten paus zich niet zo in het openbaar door het leger met strik en slinger moeten laten inpakken. Het kan wel begrijpelijk zijn dat hij dat deed, maar ik vond het meteen al niet erg slim van hem. En van Baradei ook al niet.

mark61
09-10-13, 12:33
Er werd van alles en nog wat aangevallen. En het is schande. Toch was ik daar bang voor. Net zomin als Baradei had ook die kopten paus zich niet zo in het openbaar door het leger met strik en slinger moeten laten inpakken. Het kan wel begrijpelijk zijn dat hij dat deed, maar ik vond het meteen al niet erg slim van hem. En van Baradei ook al niet.

Ja, maar dat rechtvaardigt niets van dat geweld.

Oiseau
09-10-13, 13:14
Het leger en de politieapparaat /baltajia in dienst hebben baat bij zulke misstanden. Het is geen geheim meer dat noodoproepen door kopten om kerken te beschermen tegen brandstichters geen gehoor krijgen van de autoriteiten. Het is zeker niet uitgesloten dat vele barbaarse acties met opzet plaatsvonden om MB in discreet te brengen.
Egyptenaren worden tegen elkaar door Landverraders en misbruikers opgezet.
De magie van de koptische calculatie is een miscalculatie op lange termijn. Kortzichtig.

Soldim
09-10-13, 13:16
Het leger en de politie hebben bij baat bij zulke misstanden. Het is geen geheim meer dat noodoproepen door kopten om kerken te beschermen tegen brandstichters geen gehoor krijgen van de autoriteiten. Het is zeker niet uitgesloten dat vele barbaarse acties met opzet plaatsvonden om MB in discreet te brengen.
Egyptenaren worden tegen elkaar door hen Landverraders en misbruikers tegen elkaars opgezet.
De magie van calculatie van Koptische elite is een miscalculatie op lange termijn. Kortzichtig.

Dus eigenlijk is het de schuld van de Kopten zelf?

knuppeltje
09-10-13, 14:24
Ja, maar dat rechtvaardigt niets van dat geweld.

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar een partij die de kant kiest van nog dezelfde dictatuur als onder Mu roept die agressie over zich af. Ik kan het ook niet helpen, hoe verkeerd het ook is. Het was gewoon heel stom van die paus.