PDA

Bekijk Volledige Versie : Malala Yousafzai krijgt de Sacharovprijs



knots71karel
10-10-13, 17:31
Buitenland
De Sacharovprijs is vanochtend toegekend aan de 16-jarige Pakistaanse mensenrechtenstrijder Malala Yousafzai, zo meldt persbureau AP. Zij overleefde een jaar geleden een aanslag van de Talibaan. De Sacharovprijs is de belangrijkste mensenrechtenprijs van Europa en wordt sinds 1988 verleend door het Europees Parlement.

Andere genomineerden waren klokkenluider Edward Snowden en een groep dissidenten uit Wit-Rusland. De winnaar is aangewezen na een stemming onder de 750 leden van het Parlement. Aan de prijs, die eerder werd gewonnen door Aung Sun Suu Kyi en Nelson Mandela, is een bedrag van vijftigduizend euro verbonden. Juryvoorzitter Joseph Daul in een verklaring voor de keuze voor Malala:
"Vandaag willen we de wereld te laten weten dat we onze hoop op een betere toekomst hebben gevestigd op jonge mensen als Malala Yousafzai.

Voor de meesten van ons is onderwijs de sleutel tot het openen van het universum. Terwijl wij dit voor lief nemen, kreeg zij een kogel te verduren omdat ze opkwam voor de wereldwijde rechten van kinderen op onderwijs. (...) Ik hoop dat ze morgen de Nobelprijs voor de vrede wint, want die verdient ze."

Morgen ontvangt Malala mogelijk de Nobelprijs voor de vrede *)

Malala, eergisteren te gast in de talkshow van Jon Stewart nadat haar autobiografie verscheen, werd al in 2011 genomineerd voor The Internationa Children’s Peace Prize, vanwege haar moedige inzet voor de basisrechten van kinderen en vrouwen in Pakistan.

Malala werd vorig jaar plots een van 's werelds bekendste tieners na de aanslag van de Talibaan. Morgen zal blijken of ze dit jaar boven op de Sacharovprijs de Nobelprijs voor de Vrede krijgt.

knots71karel
10-10-13, 17:41
Ongelooflijk wat een doorzettertje dit meisje dat vecht voor gelijke behandeling voor meisjes.
:duim:

knots71karel
10-10-13, 22:00
Dit meisje is een zeldzaamheid, als ik haar hoor spreken krijg ik een brok in mijn keel.
Ik hoop dat de Taliban zichzelf nu opvreten.

Peace Malala we LOVE you!!

Denkelijk zijn wij de enigen die haar bewonderen , want kom hier niet aan de Taliban !!!!*)
Kijk als het nou een Amerikaanse soldaat was geweest die haar per ongeluk door het hoofd had geschoten of nog beter een of andere doorgeslagen soldaat van Joodse kom af , dan was ..de wereld te klein geweest !
Ik gun dit dappere kind ook nog de Nobel prijs voor de vrede ,ze zou de jongste mens zijn die deze eer te beurt zou vallen, afgezien daarvan zou ze van dat geld die bij de prijs behoort de rest van haar leven betaalde bescherming kunnen krijgen ,maar ik denk dat ze het geld gewoon weg geeft ,voor haar doel nl :
Recht op onderwijs voor ieder kind ; dus ook voor meisjes !