PDA

Bekijk Volledige Versie : Allochtone jongeren slaags met politie in landelijke Limburgse woonwijk



Marsipulami
12-10-13, 21:39
Rellen Meulenberg 11-10-2013 - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=1R6Js8mdCK4)

Rellen Meulenberg 11-10-2013 - Vervolg - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=HC-T2eYkX4A)

Rellen in Houthalen: agent loopt schedelfractuur op
Bewaar artikel


artikel
20 reacties
\0020




Door: redactie
11/10/13 - 20u37 Bron: Belga Archiefbeeld. © belga.
Tijdens hevige opstootjes in de wijk Meulenberg in Houthalen-Helchteren zijn deze avond gewonden gevallen onder de politieagenten en werden politiecombi's met stenen bekogeld. Een agent liep zelfs een schedelfractuur op na een crash met zijn auto. Aanleiding voor de rellen was een arrestatie eerder op de dag in de Houthalense wijk Meulenberg.

De politie wilde in Meulenberg een 19-jarige man arresteren, tegen wie een gerechtelijk aanhoudingsbevel was uitgevaardigd. De agenten drongen een woning binnen, maar stootten op hevig verzet van de betrokkene, familieleden en kennissen. De familie ging door het lint. De verdachte kon uiteindelijk zelfs op de vlucht slaan.

Rellen
De politie trok zich daarop terug, maar deze avond werd een politioneel interventieplan afgekondigd met tachtig agenten uit verschillende omliggende politiezones. Ook burgemeester Alain Yzermans woonde de actie bij, die met ernstige rellen gepaard ging.

"Er was een korte, snelle actie gepland, waarbij de beoogde doelen opgepakt zijn. Het gaat om vier personen uit de omgeving van de verdachte, die zich serieus verzet hadden. Later op de avond kon ook de betrokkene zelf gearresteerd worden. Er zijn politiecombi's bekogeld", aldus de burgemeester.

Verder reed er ook een voertuig in op een politieversperring. Agenten, die aan de versperring stonden, moesten opzij springen om zich in veiligheid te brengen.

Zwaargewonde
"Het was een geslaagde actie, alleen viel er een zwaargewonde. Bij het terugtrekken van de politiediensten raakte de politieman met zijn voertuig betrokken bij een aanrijding, nadat hij in zijn voertuig belaagd was geweest. De man kwam met zijn hoofd tegen het stuur terecht. De brandweer kwam ter plaatse om het voertuig te takelen en een ziekenwagen bracht de agent weg. Naast de zwaargewonde liep nog een agent lichte verwondingen op", aldus burgemeester Yzermans.

De zwaargewonde politieagent uit Lummen, van de politiezone West-Limburg, liep een schedelfractuur op. Hij onderging een operatie in de campus Sint-Jan van het Ziekenhuis Oost-Limburg in Genk. De man is buiten levensgevaar. Verschillende agenten liepen lichte kwetsuren op, zoals blauwe plekken en schrammen.

Feliciteren
"Helaas is er een zwaargewonde agent te betreuren. Toch wil ik de politiediensten feliciteren met de grootscheepse interventie, waarbij uiteindelijk vijf verdachten gearresteerd zijn", besluit burgemeester Alain Yzermans (sp.a).

De komende uren zal nog moeten blijken hoeveel agenten letsels opgelopen hebben bij de rellen. Deze avond keerde de rust uiteindelijk terug in de wijk Meulenberg, waar in het verleden al vaker moeilijkheden zijn ontstaan.

AdamRon
13-10-13, 07:17
Ik zei dat in een ander draadje ook.. nodig een cordon Marokkaanse Agenten uit hiervoor... eens kijken of deze pubers dan net zoveel praatjes hebben

Iznogoodh
13-10-13, 17:48
Ik zei dat in een ander draadje ook.. nodig een cordon Marokkaanse Agenten uit hiervoor... eens kijken of deze pubers dan net zoveel praatjes hebbenWat is het verschil?

AdamRon
13-10-13, 18:34
Heel simpel (maar dat wist je wel), De Marokkaanse Politie treed veel harder op tegen dit soort gastjes, Nederlandse politie word gewoon openlijk uitgelachen..

Zo, bij deze heb ik je antwoord gegeven op je vraag waarvan jezelf het antwoord wel wist :)

Joesoef
13-10-13, 19:01
Straffen is niet de oplossing, omgeving wel. Hardere straffen zorgt niet voor minder criminaliteit.

super ick
13-10-13, 19:22
Straffen is niet de oplossing, omgeving wel. Hardere straffen zorgt niet voor minder criminaliteit.

Onbestraft laten of 40 uurtjes schoffelen schrikken niet af.

Joesoef
13-10-13, 19:46
Onbestraft laten of 40 uurtjes schoffelen schrikken niet af.


Uit de de kring halen waarin ze zitten voorkomt recidive.

Mark
13-10-13, 20:05
wat een racisten in belgie :duizelig:

knots71karel
13-10-13, 20:44
Wat is het verschil?

Ik zou haast zeggen ,probeer het eens uit :gniffel:
Maar het is wel zo , dat (eigen agenten) meer invloed hebben , ze sturen ook Hollandse agenten soms naar het buitenland als er veel Hollanders zijn ,en het evt uit dehand kan lopen.

mark61
13-10-13, 21:47
Heel simpel (maar dat wist je wel), De Marokkaanse Politie treed veel harder op tegen dit soort gastjes, Nederlandse politie word gewoon openlijk uitgelachen..

Zo, bij deze heb ik je antwoord gegeven op je vraag waarvan jezelf het antwoord wel wist :)


Dit Nederlandse systeem is te soft voor dit soort gastjes, weet je wat zou helpen als ze hun straf in Marokko zouden uitzitten, kijken of ze dan nog zo gaan gedragen.

En die familie moet zich diep schamen, als er een arrestatie bevel tegen iemand loopt dan zal ie wel wat gedaan hebben.:maroc:

Het gaat over België.

knots71karel
13-10-13, 22:12
Het gaat over België.

Wat niet weg neemt ,dat het in Nederland geen haar beter is >

AdamRon
14-10-13, 06:10
Belgie ?... Ik dacht dat Limburg bij Nederland hoorde

super ick
14-10-13, 07:47
Belgie ?... Ik dacht dat Limburg bij Nederland hoorde

Ja, en America ligt in Drente.

super ick
14-10-13, 07:56
Uit de de kring halen waarin ze zitten voorkomt recidive.

Dat is erg lastig als ze niet willen.

Het is best verontrustend om te zien hoe veel van die jongeren de maatschappij waarin zij leven verafschuwen. Grofweg komt de onvrede neer op het ontberen van een Mercedes en een bungalow. Ze krijgen geen kans vinden ze. Dat ze de competenties niet hebben en geen opleiding hebben afgemaakt heeft er kennelijk niets mee te maken.

Zonder nu te willen vervallen in 'in mijn tijd was alles beter' was dit wel beter geregeld. Als je niet goed kon leren kreeg je er meer praktijk voor terug. Die mensen werden opgeleid tot gewaardeerde vaklui. Precies waar we nu gebrek aan hebben.
Ik beweer overigens niet dat dit de oplossing voor het hele probleem is......

Marsipulami
14-10-13, 08:05
Wat is er aan de hand in de mijncite (http://www.youtube.com/watch?v=yiXjfanEMUA)

H.P.Pas
14-10-13, 10:02
Belgie ?... Ik dacht dat Limburg bij Nederland hoorde

Stadt Limburg / Startseite (http://www.limburg.de/)

The_Grand_Wazoo
14-10-13, 10:58
Neehee ... Amerca ligt in Limburg.

Marsipulami
14-10-13, 11:00
"Kotsbeu dat ministers niks doen aan agressie tegen politie"

VRT
za 12/10/2013 - 17:41 Update: za 12/10/2013 - 21:49 Anke Fransen

De politievakbond VSOA is niet te spreken over de rellen in de wijk Meulenberg in Houthalen-Helchteren. Voorzitter Vincent Gilles haalt fel uit naar minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD) en minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (CDH) en zegt het "kotsbeu" te zijn dat er niets in huis komt van de beloofde aanpak van agressie tegen politiediensten. Milquet zegt dat er al maatregelen genomen zijn.

Volgens het VSOA raakten bij de interventie "een tiental" politiemensen gewond. De vakbond omschrijft Meulenberg als een "no go-zone waar de criminelen de macht over de straat hebben overgenomen". De drie ploegen (met in totaal zes politiemensen) die bij de eerste interventie ter plaatse werden gestuurd, konden de situatie niet aan, wat voor het VSOA "een zoveelste bewijs is dat in dergelijke situaties de politie qua middelen en capaciteit niet voorbereid is".

Toen later op de avond meerdere ploegen ter plaatse kwamen en het provinciaal interventieplan werd afgekondigd, liep de situatie opnieuw uit de hand, oordeelt de vakbond.

De schuld legt hij bij de beleidsmakers. "Mochten de beleidsverantwoordelijken de situatie niet zo lang hebben laten aanslepen, dan zou men dergelijke "grootscheepse interventie" niet hoeven uit te voeren", werpt de vakbond burgemeester Alain Yzermans voor de voeten.

Maar het VSOA wijst vooral de ministers Turtelboom en Milquet met de vinger. Van alle beloftes die ze hebben gemaakt om het geweld tegen de politie aan te pakken, "is tot op heden weinig in huis gekomen", klinkt het scherp. Een aangestelde stuurgroep zou al meer dan een jaar niet meer samengekomen zijn en verschillende werkgroepen zouden maar een paar keer vergaderd hebben.

"De kabinetten van beide ministers zijn in slaap gevallen", zeggen voorzitter Vincent Gilles en ondervoorzitter Vincent Houssin. "Vanuit Justitie is het windstil omtrent een omzendbrief van het College van procureurs-generaal, vanuit Binnenlandse Zaken worden er veel maatregelen beloofd maar wordt er weinig concreets uitgevoerd."

Minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet "deelt de emotie en bezorgdheid van het politiekorps" naar aanleiding van de rellen in Houthalen-Helchteren waarbij een agent zwaar gewond raakte. Maar in een mededeling wijst de minister er ook op dat het het optreden van gisteren onder de bevoegdheid van de lokale overheid valt.

Op de kritiek van de politievakbond VSOA, dat agenten te weinig bescherming krijgen, antwoordt Milquet dat er al verschillende maatregelen genomen zijn om agenten beter te beschermen en dat andere voorstellen momenteel besproken worden met de vakbonden.

Marsipulami
14-10-13, 11:07
Op de kritiek van de politievakbond VSOA, dat agenten te weinig bescherming krijgen, antwoordt Milquet dat er al verschillende maatregelen genomen zijn om agenten beter te beschermen en dat andere voorstellen momenteel besproken worden met de vakbonden.

En ik maar denken dat de politie moest dienen om de burgers te beschermen. Nu vragen ze extra middelen om zichzelf te beschermen. Als je met 80 politiemensen nog geen crimineeltje kan oppakken in een landelijke woonwijk dan zou men beter de politie opdoeken en het bedaren van opstootjes uitbesteden aan het Egyptische leger.

Marsipulami
14-10-13, 11:11
Ja, en America ligt in Drente.


Neehee ... Amerca ligt in Limburg.



America (Limburg), een dorpje in de Nederlandse gemeente Horst aan de Maas

mark61
14-10-13, 11:58
Belgie ?... Ik dacht dat Limburg bij Nederland hoorde

Niet goed opgelet op school.

http://www.vlaamswoordenboek.be/images/vlaamse_provincies_en_regios.png

mark61
14-10-13, 12:01
En ik maar denken dat de politie moest dienen om de burgers te beschermen. Nu vragen ze extra middelen om zichzelf te beschermen. Als je met 80 politiemensen nog geen crimineeltje kan oppakken in een landelijke woonwijk dan zou men beter de politie opdoeken en het bedaren van opstootjes uitbesteden aan het Egyptische leger.

Ja wat bedoelen ze dan? Willen ze het leger erbij met tanks?

Ik vond die beelden wel apart, want het was geen afbraakwijk in de binnenstad, of flats van 20 verdiepingen in de banlieue, maar een alleraardigst groen dorpje :hihi:

super ick
14-10-13, 22:42
Neehee ... Amerca ligt in Limburg.

Limburg? Dat ligt toch in Duitsland?

super ick
14-10-13, 22:46
Ja wat bedoelen ze dan? Willen ze het leger erbij met tanks?

Ik vond die beelden wel apart, want het was geen afbraakwijk in de binnenstad, of flats van 20 verdiepingen in de banlieue, maar een alleraardigst groen dorpje :hihi:

Dan de ME er op zetten. Deden ze vroeger ook. Mooie TV ook.