PDA

Bekijk Volledige Versie : Ook pietenpak verwijst naar slavernij



CONTRA
13-10-13, 22:11
http://iamachild.files.wordpress.com/2010/08/small_margaretha-van-raephorst-wife-of-cornelis-tromp.jpg
Jan Mijtens, 1668


Ook pietenpak verwijst naar slavernij

Als Zeurpiet in de Zwarte Piet-discussie kom ik in de raarste gesprekken terecht. Gelukkig ziet haast iedereen inmiddels op z’n minst een klein beetje in dat het racistische element in de figuur aanwezig is. Voor mijn gevoel zijn er tenminste steeds minder mensen die blijven volharden in het verhaal van een magische schoorsteen die je in een parodie op iemand van Afrikaanse afkomst verandert. Ook groeit het besef gelukkig dat je de perceptie van kinderen buiten de discussie kunt laten. Het is natuurlijk aan volwassenen. Niemand wil de lol van kinderen bederven. Integendeel. Het moet eindelijk eens voor werkelijk iedereen leuk worden.

Wel hoor en lees ik nog regelmatig mensen die met droge ogen beweren dat slaven niet in van die mooie pakjes rondliepen. Er zijn dus nog mensen die niet weten dat Pieten juist vrij aardige kopieën zijn van huisslaven – pages – uit de zeventiende en achttiende eeuw. Of zou de mevrouw op dit schilderij de schoorsteenveger aan het uitbetalen zijn?

http://amsterdam.blog.nl/ (http://amsterdam.blog.nl/kunst-en-cultuur/2013/10/13/pietenpak-verwijst-slavernij?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl)


.


http://i1.wp.com/www.krapuul.nl/wp-content/uploads/2012-Zwarte-Piet-Racisme-diagram.jpg

knots71karel
13-10-13, 22:18
Wat goed van jou dat je na geruime tijd googlen toch nog iets hebt gevonden ,om je gal te spuien !
:lachu:
Het pak van Sinterklaas is uiteraard van deze dag ,net zoals de dame op dit prentje .
:wohaa:

mark61
13-10-13, 23:11
Er zijn dus nog mensen die niet weten dat Pieten juist vrij aardige kopieën zijn van huisslaven – pages – uit de zeventiende en achttiende eeuw. Of zou de mevrouw op dit schilderij de schoorsteenveger aan het uitbetalen zijn?

Dit is nou echte onzin. Het zijn kleren die IEDEREEN in de 17e eeuw droeg. Althans, de rijken.

Oiseau
13-10-13, 23:45
Triste traditie!
Met de kennis van toen en van nu.

H.P.Pas
14-10-13, 00:32
Er zijn dus nog mensen die niet weten dat Pieten juist vrij aardige kopieën zijn van huisslaven – pages – uit de zeventiende en achttiende eeuw.

:jammer:

Page ([ˈpaːʒə], frz. ‚Edelknabe‘) bezeichnet:
-an europäischen Höfen im Mittelalter und bis um 1918 einen jungen Adligen im fürstlichen Dienst, siehe Schildknappe
-heute einen uniformierten Hoteldiener



Page boy or pageboy may also refer to:
Page-boy, a young male servant, especially in medieval times



Page, jongen die tot schildknaap wordt opgeleid
De typische Pietse pofbroek tenslotte zou in het gevolg van Lorenzo il Magnifico niet hebben misstaan; begin 15de eeuw dus.

Bofko
14-10-13, 02:03
Historie be- en veroordelen met hedendaagse ogen getuigt van een stuitende domheid.

Degene die vanuit verre historie argumenten menen te kunnen vinden om hedendaagse zaken te willen veroordelen (nederlanders nu en vroeger) zijn gewoon een stelletje RACISTEN.

D'r is nog nooit een zwarte medemens geweest die piet heet....Dus het lijkt me net zo onschuldig als blanke vla.

mark61
14-10-13, 02:10
.


Ik noem het anders. Nuttige informatie en op zn minst meningen om terdege rekening mee te houden.

Dit is non-informatie. Desinformatie is een beter woord.

AdamRon
14-10-13, 05:58
Slappe poging Contra, Of is het een verborgen verlangen van je om zelf een Page Boy te zijn.. of was het een Schandknaap (die waren vroeger denk ik in grote getalen aanwezig in het midden Oosten ter vervanging van een meisje ?)

:romance:

Umarvlie
14-10-13, 06:58
blanke vla.

Puur racistische opmerking... ik roep op tot een boycot van alle supermarkten en zuivelhandels tot deze racistische uiting uit Nederland is verdwenen.

BoerHarms
14-10-13, 07:09
Wat een gezeik, zijn er geen belangrijkere zaken dan dit zwarte piet gedoe.
Maar ja iemand moet de zwarte piet toegedeeld krijgen.
Velen zien dit issue veel te zwart.

super ick
14-10-13, 07:42
http://iamachild.files.wordpress.com/2010/08/small_margaretha-van-raephorst-wife-of-cornelis-tromp.jpg
Jan Mijtens, 1668


Ook pietenpak verwijst naar slavernij

Als Zeurpiet in de Zwarte Piet-discussie kom ik in de raarste gesprekken terecht. Gelukkig ziet haast iedereen inmiddels op z’n minst een klein beetje in dat het racistische element in de figuur aanwezig is. Voor mijn gevoel zijn er tenminste steeds minder mensen die blijven volharden in het verhaal van een magische schoorsteen die je in een parodie op iemand van Afrikaanse afkomst verandert. Ook groeit het besef gelukkig dat je de perceptie van kinderen buiten de discussie kunt laten. Het is natuurlijk aan volwassenen. Niemand wil de lol van kinderen bederven. Integendeel. Het moet eindelijk eens voor werkelijk iedereen leuk worden.

Wel hoor en lees ik nog regelmatig mensen die met droge ogen beweren dat slaven niet in van die mooie pakjes rondliepen. Er zijn dus nog mensen die niet weten dat Pieten juist vrij aardige kopieën zijn van huisslaven – pages – uit de zeventiende en achttiende eeuw. Of zou de mevrouw op dit schilderij de schoorsteenveger aan het uitbetalen zijn?

http://amsterdam.blog.nl/ (http://amsterdam.blog.nl/kunst-en-cultuur/2013/10/13/pietenpak-verwijst-slavernij?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl)


.


http://i1.wp.com/www.krapuul.nl/wp-content/uploads/2012-Zwarte-Piet-Racisme-diagram.jpg

Iedereen die zich nog durft te verkleden als Zwarte Piet moet opgepakt worden en vastgezet.

Hoe zit dat in jullie kraakpand? Vieren jullie daar nog Sinterklaas?

CONTRA
14-10-13, 09:28
Hoe zit dat in jullie kraakpand? Vieren jullie daar nog Sinterklaas?

dat is niet myn kraakpand. we hebben het gekraakt voor vluchtelinegen die anders op straat zouden moeten zwerven. het is een noodopvang.

CONTRA
14-10-13, 09:33
Slappe poging Contra, Of is het een verborgen verlangen van je om zelf een Page Boy te zijn.. of was het een Schandknaap (die waren vroeger denk ik in grote getalen aanwezig in het midden Oosten ter vervanging van een meisje ?)

:romance:

hoezo slappe poging? wat is er mis met een aktuele blog te posten over de rol van zwarte piet?

Mark
14-10-13, 10:18
goede zaak om te herinneren wat er in het verleden is gebeurt en dat dat nu niet meer moet gebeuren.
Jammer dat in andere landen donkere mensen nog worden behandeld zoals in dat schilderij, dat stoort me meer dan folklore, maar goed iedereen heeft zijn prioriteiten.

AdamRon
14-10-13, 11:55
goede zaak om te herinneren wat er in het verleden is gebeurt en dat dat nu niet meer moet gebeuren.
Jammer dat in andere landen donkere mensen nog worden behandeld zoals in dat schilderij, dat stoort me meer dan folklore, maar goed iedereen heeft zijn prioriteiten.

Ben ik ten dele met je eens, het is ook een goede zaak maar om dit tot in het extreme in een kwaad daglicht proberen te zetten grenst aan een ziekelijk verstand.
Ik ben van nature een Nederlander.. mij zie je toch ook niet bv Italië, Portugal, Spanje, Frankrijk en ga zo maar door tot aan Duitsland aanvallen om iets wat in de geschiedenis is voorgevallen?? die mensen die heden in deze landen te wonen zitten echt niet op mij te wachten om hun aan te vallen voor iets wat hun voorvaderen gedaan zou hebben gedurende een zwart moment in de geschiedenis.
Elk land heeft wel zijn eigen zwarte bladzijde.

Mensen vergeten dat de Mensen in Suriname in de tijd van deze slavernij tijdperk er een stuk beter af waren dan de Slaven die in Amerika zaten maar men verwijst naar de gruweldaden van de Amerikaanse slavendrijvers ten aanzien van de slaven om de slaven in Suriname wat kracht bij te zetten (c.q. erger maken dan dat het in werkelijk was) wat niet goed is..
Neemt niet weg dat het slaven tijdperk een zwarte bladzijde is in onze geschiedenis.
Hoe komt het dat deze zogenaamde Zeurpiet verguist en verworpen word door mensen uit zijn eigen achtergrond ?.,.. Enkel en alleen (volgens deze zelfde mensen) omdat deze persoon zelf een grote Racist is in schaapskleren.

Dan heb je hier personen die echt op zoek zijn naar dingen en dit posten enkel en alleen om andere medegebruikers van dit forum indirect aan te vallen en uit de tent te lokken want het is o zo veilig om van alles en nog wat te verkondigen op een forum terwijl je veilig thuis zit terwijl op het zelfde moment dingen in de wereld gebeuren die vele malen erger is maar terzijde word gelegd omdat het niet in hun straatje past of omdat het in hun eigen achtertuin gebeurt.
Vervolgens komen dan de personen die graag anekdotes uit een ander zijn post/reactie halen en dit in een heel ander daglicht plaatsen naargelang het in hun straatje past of simpelweg te verdraaien / woorden in een ander zijn/haar mond te leggen en vervolgens te komen met beschuldigingen..
Zwak..

Met dit in mijn gedachte zeg ik nogmaals tegen de plaatser van deze topic.. zwakke poging

CONTRA
14-10-13, 17:47
'De Zeurpiet kan nog wel gelijk hebben'

Wie geen begrip opbrengt voor zwarte mensen die worden gekwetst door Zwarte Piet, gaat uit van zijn eigen beleving van het kinderfeest. Een denkfout, schrijft Robert Vuijsje.

Mijn vrouw en ik hebben jonge kinderen. Wanneer wij door de week om half twaalf nog wakker zijn, doen Lynn en ik meestal iets anders dan televisie kijken. Afgelopen maandag vielen we geheel per toeval midden in een uitzending van Pauw & Witteman terwijl Quinsy Gario aan het woord was over Zwarte Piet. Quinsy is een activist die ik nog kende van de bezwaren die hij maakte tegen mijn boek Alleen maar nette mensen en dan vooral de verfilming daarvan.

Hij was een van de zwarte mensen die, vond ik, niet het verschil konden zien tussen een boek over racisme en een racistisch boek. Een van de mensen die alarm sloegen over de beschrijving van de zwarte personages, maar het er kennelijk mee eens waren dat alle blanke bewoners van Amsterdam-Zuid werden afgeschilderd als racisten. Toen ik hem zag was mijn eerste gedachte dan ook: daar gaan we weer.

Gekwetst

Inderdaad vertelde Quinsy weer over zijn bezwaren tegen Zwarte Piet. Lynn is van Surinaamse afkomst en ik niet, toch legde ik haar even uit hoe het werkt: wanneer iemand overal door wordt gekwetst devalueert het de kracht van zijn argumenten. Nu is het een boek, of een film, dan weer Zwarte Piet, volgende keer de kwaliteit van de excuses voor de slavernij.

Je kunt niet het recht opeisen dat iedereen zich maar aan jou moet aanpassen. Vroeger ging ik naar alle thuiswedstrijden van Ajax. Nu heb ik geen zin meer om twee uur lang te luisteren naar tienduizenden mensen die schreeuwen over joden die al dan niet aan het gas moeten. Van die mensen eis ik ook niet dat ze daarmee ophouden.

Lynn vond dat ik stil moest zijn. Ze had meer aandacht voor de reactie op Quinsy van mede-gast Henk Westbroek. Hij had, om het mild uit te drukken, weinig begrip voor zijn verhaal. In de zes jaar dat we samen zijn, had ik Lynn niet eerder zo fel zien reageren op een raciale kwestie. Ze is niet bepaald iemand die zich overal door gekwetst voelt.

Was er iets mis met ons dat wij zes jaar lang over allerlei andere onderwerpen hadden gesproken, zeg maar alsof we gewoon een man en een vrouw waren en niet de vergadering van de Verenigde Naties - en dus nooit onze standpunten over Zwarte Piet hadden uitgewisseld? Ik zei nog dat ik tijdens mijn jeugd ieder jaar Sinterklaas vierde en nooit iemand de connectie zag maken tussen Zwarte Piet en zwarte mensen. Ook op de school van mijn zoon kon ik me niet voorstellen dat ook maar één leerling dat verband legde.

Trein met wagons

De volgende ochtend keek ik nietsvermoedend op Facebook. Guilly Koster is een man die ik leerde kennen toen hij afgelopen oktober alle media inlichtte dat ik met de dood zou zijn bedreigd naar aanleiding van een interview over de verfilming van mijn boek - toevallig bracht hij daarmee en passant zichzelf en zijn programma op de radiozender mArt onder de aandacht. Hij had een link geplaatst naar het P&W-interview en schreef eronder: 'Ik stel voor dat we dat 'gezeik rond 5 mei' ook maar afschaffen en rond die tijd een houten trein met gesloten wagons die mensen oppikt voor de lol door de stad laten rijden ... just for fun.'

Die avond hadden Lynn en ik zowaar weer tijd om op de bank te zitten. Waarom toch, vroeg ik, moeten jullie altijd die vergelijking maken? Zo van, waarom wel al die aandacht voor jullie ding en niet voor dat van ons? Ik vond, of het nu ging over de slavernij of de Tweede Wereldoorlog, we wisten allebei dat het voor blanke Hollanders gezeur over vroeger was waar je ze niet meer mee moest lastigvallen. Samen zouden wij een soort bondgenoten moeten zijn. Lynn vermoedde dat de rol van de joden tijdens de slavernij in Suriname een bondgenootschap in de weg stond, in de ogen van haar soortgenoten.

Ik wist dat we hier het punt hadden bereikt waarop we tegen elkaar op gingen bieden. Tijdens de slavernij bestond de familie van mijn vaders kant uit straatarme joden die in de getto's van Amsterdam woonden. Mijn moeders familie werd in Polen en Rusland door pogroms van het ene naar het andere dorp verjaagd. Ik speelde mijn vaste troefkaart: van mijn voorouders wist ik zeker dat ze niets met de slavenhandel te maken hadden. Lynn is erg donker, maar van lichter gekleurde Surinaamse creolen was het minder zeker dat zij geen afstammelingen waren van slavenhouders.

Oerwoudgeluiden

Ze zuchtte. En vertelde hoe ze het Sinterklaasfeest als kind had beleefd. Dat het ongemakkelijk voelde en pijnlijk en verwarrend. Waarom praatte Zwarte Piet met een Surinaams accent terwijl hij zogenaamd uit Spanje kwam? Zwarte Piet was, iets anders kon je er echt niet van maken, de knecht van Sinterklaas. Hij was geschminkt in dezelfde kleur als Lynn, betekende het dat haar witte klasgenoten haar ook als een knecht zouden zien? Ik pakte mijn telefoon en belde de enige zwarte klasgenoot die ik had op de lagere school. Ook Arnie is iemand die ik in de vijfendertig jaar dat ik hem ken nooit heb horen klagen over complotten die de witte man tegen hem zou smeden. Wij zaten op school in de tijd dat we met de hele klas demonstreerden tegen Deetman en de neutronenbom - als twaalfjarigen waren we politiek bewust. Arnie vertelde dat Zwarte Piet ieder jaar onze klas in kwam en oerwoudgeluiden maakte. Hij had dezelfde eenzaamheid gevoeld als Lynn. Ik kon me helemaal niets herinneren van oerwoudgeluiden.

Op dat moment besefte ik welke denkfout ik had gemaakt: ik was uitgegaan van mijn eigen beleving van het kinderfeest. Mijn eerste instinct bleek te denken vanuit de meerderheid en niet als een minderheid. Het was dezelfde denkfout die Henk Westbroek maakte en iedere niet-creoolse Nederlander die oordeelt of Lynn of Arnie of Quinsy of al die anderen, wel of niet gekwetst mogen zijn door Zwarte Piet. Het is niet relevant wat Henk Westbroek of ik ervan vindt, ons gevoel doet deze keer niet ter zake. Ook had ik dezelfde denkfout gemaakt als Guilly Koster. Zo geobsedeerd zijn door je eigen particuliere leed dat het zicht wordt vertroebeld op vergelijkbare pijnen van andere groepen.

Agressief

Als parafrase op het spreekwoord Just because I'm paranoid doesn't mean they're not out to get me, zou ik willen concluderen: dat iemand een Zeurpiet is (pun intended) niet betekent dat hij niet in dit geval een keer gelijk kan hebben. Quinsy Gario stelde niet voor dat het Sinterklaasfeest moet worden afgeschaft, hij vertelde waarom hij zo wordt gekwetst door Zwarte Piet. Interessant is de vraag waarom Westbroek en vele anderen daar zo agressief op reageerden.

Scholen, burgemeesters en andere feestorganisaties, wat zou het bezwaar zijn tegen het voortschrijdende inzicht om Zwarte Piet te vervangen door een Kleurenpiet, met een rood, geel, blauw, groen of zwart geschminkt gezicht? Kleurenpiet heeft net zoveel lettergrepen als Zwarte Piet, aan onze liedjes hoeft slechts één woord te worden veranderd.

VK / Robert Vuijsje (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3525589/2013/10/12/De-Zeurpiet-kan-nog-wel-gelijk-hebben.dhtml)

CONTRA
14-10-13, 19:26
http://www.isgeschiedenis.nl/wp-content/uploads/2012/11/Sinterklaas-en-zijn-Knecht-470x326.jpg

'Zwarte Piet-discussie laat zien: zwarte pijn is minder waard dan wit plezier'

Elk najaar sluiten ouders de ogen voor het feit dat we in opperste vrolijkheid één van de duisterste bladzijden uit onze geschiedenis in feestvorm gieten, schrijft Asha ten Broeke. 'Het is de nationale allergische reactie op het Zwarte Pieten-debat die me echt zorgen baart.'

'Elk jaar weer dit gezeur.' Daarmee wuifde Henk Westbroek afgelopen maandag aan tafel bij Pauw & Witteman de Zwarte Piet-technische bezwaren van kunstenaar Quinsy Gario weg. Dit was nadat hij Gario langdurig had uitgelachen, en voordat hij tegen hem ging schreeuwen. Erg verheffend was het niet.

Maar hoewel bij Pauw & Witteman weglachen het nieuwe luisteren lijkt, hebben Gario en de zijnen links en rechts natuurlijk wel een puntje of wat. Ze vinden Zwarte Piet racistisch; een 'koloniale oprisping' die geen plek meer heeft in het moderne veelkleurige Nederland.

Goudberingd en roodbelipt

Op die analyse is nuchter bekeken weinig af te dingen. Want Zwarte Piet, zijn imago van kindervriend ten spijt, ís Blackface: de gitzwarte, goudberingde, roodbelipte negerkarikatuur die we nog zo goed kennen uit oude Sjors & Sjimmies - 'Jimmie leuk vinden!' -, bedacht op een moment in de 19de eeuw dat het concept beschaving nog niet voldoende was ingedaald om al tot afschaffing van de slavernij te leiden.

De tegenwerping dat Piet een schoorsteenveger is en derhalve zwart van roet, is overduidelijk flauwekul - tenzij je denkt dat in schoorstenen afropruiken en lippenstiften verstopt zitten die, du moment dat hij zich aldaar begeeft om cadeaus te bezorgen, spontaan op het Pietengezicht springen. En zelfs dan zou hij bij aankomst op de stoomboot nog een schone en dus huidkleurige snoet moet hebben, want dan zitten de cadeaus immers in het scheepsruim en heeft Pietermans nog geen schoorsteen van binnen gezien.

Dus is dit waar we elk jaar weer in collectieve knusheid naar kijken: een optocht met een blanke heer, hooggezeten op een wit paard, die waardig naar de menigte wuift, terwijl zijn op negerslaven geïnspireerde knechten om hem heen dartelen, deugnieterig en dom doen, en de goedheiligman met hand- en-spandiensten ondersteunen, zoals dat een goede ondergeschikte betaamt.

Blackface

Dat kinderen hier in al hun leeftijdsgerelateerde naïviteit geen racisme maar een feestje in zien, is nauwelijks relevant. Het probleem is dat hun ouders, die wél kennis hebben van slavernij, dondersgoed weten hoe een schoorsteenveger eruit hoort te zien en aan wie bij herhaling dat Blackface-dingetje is uitgelegd, toch hun ogen sluiten voor het feit dat we in ons land elk najaar weer in opperste vrolijkheid één van de duisterste bladzijden uit onze geschiedenis in feestvorm gieten.

En dan vinden we het gek dat veel nakomelingen van die slaven dit niet helemaal super-toppie-gezellig vinden. De oprechte gekwetstheid van zwarte mensen leidt zelfs tot grote woede, want niemand mag het in zijn hoofd halen om 'een leuk kinderfeest te verpesten'.

Alsof kinderen niet evenveel lol hebben met groene, gele en rode Pieten, zoals in 2006, toen de NPS in een vlaag van - helaas tijdelijke wijsheid - regenboogpieten uitvond. Kleuters in den lande kropen helemaal niet massaal depressief en hevig getraumatiseerd in hun bed. Ze vierden gewoon lekker Sinterklaas.

Dit in tegenstelling tot, wederom, flink wat volwassenen. Het regende klachten bij de NPS. Medewerkers werden bedreigd. In kranten spraken columnisten en briefschrijvers over 'cultuurbarbaren', 'multicultikoorts', en of het willen afschaffen van - aldus de toentertijdse Telegraaf - 'negertjes in de knechtenrol' een voorbeeld is van 'totaal doorgeslagen angst voor discriminatie'. Nee, bespottelijk, want Piet hoort gewoon zwart en 'ze' moeten met hun fikken van 'ons' feest afblijven, anders rotten ze maar op naar hun eigen land. En dat maakt ons geen racisten, dat is gewoon gezond verstand. Kutnegers.

Racisme

Het is deze nationale allergische reactie op het Zwarte Pieten-debat die me echt zorgen baart. Want wat zegt dit over Nederland? Wat leren kinderen hier nou van? Dat volwassenen op een Facebookbericht van Pauw & Witteman over Quinsy Gario reageren met (sic): 'Ze moeten die vent een steen om de nek binden en tussen de haaien gooien, laat hem lekker optiefen die malloot'? En dat de verontwaardiging die op zo'n opmerking volgt vele, vele malen kleiner is dan de woede op iemand die kritiek durfde te hebben op Zwarte Piet?

Ik vrees dit: dat het oké is om iemand die laat weten dat hij door jou gekwetst is uit te lachen en weg of dood te wensen. Dat de bezwaren van een zwarte minderheid ondergeschikt zijn aan de feestelijkheden van de witte meerderheid. Dat zwarte pijn minder waard is dan wit plezier. En dát, lieve mensen, is puur, onversneden racisme.

VK / Asha ten Broeke (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3525447/2013/10/11/Zwarte-Piet-discussie-laat-zien-zwarte-pijn-is-minder-waard-dan-wit-plezier.dhtml)

knots71karel
14-10-13, 19:41
.


Ik noem het anders. Nuttige informatie en op zn minst meningen om terdege rekening mee te houden.

Deze klederdracht is indd nuttige informatie als je wil weten ,hoe de mensen destijds gekleed gingen in de betere kringen , niks meer en niks minder ! ook de blanken bedienden droegen dit soort kleding het hing af van je rang !en in dit geval was deze donkere man erg voornaam gezien zijn dure kledij ;dit kun je ook vinden in het histories museum .
Misschien zijn de begeleiders en de koetsier op de gouden koets ook wel onderdrukten slaven ?
die lopen heden ten dagen nog in historische kledij tijdens Prinsjes dag .
:wink:
Bah het einige dat telt is letterlijk het ZWART maken over zwart gesproken >

knots71karel
14-10-13, 19:59
Wat een gezeik, zijn er geen belangrijkere zaken dan dit zwarte piet gedoe.
Maar ja iemand moet de zwarte piet toegedeeld krijgen.
Velen zien dit issue veel te zwart.

Uiteraard is dit superbelangrijk voor Contra en zijn gelijkdenkende soortgenoten, om vooral telaten zien hoe slecht die NEDERLANDERERS waren , gemakshalve vergeet deze haatzaaier dat de Moslim Sulthans ver voor de Nederlanders al zwarte slaven en slavinnen hadden , die soms op een gruwelijke manier van hun mannelijkheid werden beroofd ( gewoon ff hun ballen met scrutum en al van hun lijf afrukken , zelf stonden deze eunugen ook bekend om hun wreedheid t.o.z.v anderen ook verzopen ze op commando hun vrouwelijke soortgenoten door ze in een zak te stoppen met stenen in de Bosporus te gooien (hun misdaad ?soms ze waren niet goed in bed geweest bij de Moslism Sulthan of erger nog zwanger geraakt )die op nog geen steen worp afstand in de Moskee ALLAH bedankte voor alle weldaden van het leven .
Nooit van gehoord zeker he CONTRA????
Dat geleuter en uitbuiting over een tijd waarin alles anders was ,
het kinderfeest hebben we er aan overgehouden en wordt gevierd door iedereen onderhand.
(kreeg verleden jaar zelfs een groepje kindertjes aan de deur waaronder ook die van Marokkaanse afkomst en gewoon met Moslim ouders !
ik bedoel maar !

CONTRA
14-10-13, 20:20
Zwarte Piet en zwart verdriet

We beleven momenteel een heuse Zwarte Piet-discussie. Ja, dat gebeurde eerdere jaren ook wel. Maar dit jaar reikt de discussie tot diep in de maatschappelijke en publicitaire hoofdstroom. Het standpunt dat de rol van Zwarte Pieten in het Sinterklaasfeest racistische beeldvorming betekent en bevestigt op basis van aan slavernij ontleende rolverdeling tussen witte baas en zwarte knecht, wint terrein, of wordt op zijn minst in veel bredere kring vernomen. Mooi zo.

Je ziet hier en daar ook bereidheid om die rol ter discussie te stellen, er iets anders van te maken. Zodat zwarte mensen – zelf vaak nazaten van slaven – zich niet meer beledigd, vernederd en gekwetst hoeven te voelen. En zodat witte mensen er geen bevestiging meer in vinden voor het racistische idee dat zwarte mensen in het gunstige geval schattig maar dom, maar vaak ook angstaanjagend – wie stopte de stoute kindertjes in de zak? – zijn. Die kant moet het op, want degenen die uit antiracistisch oogpunt van Zwarte Piet in het Sinterklaasfeest af willen, hebben gelijk.

De rolverdeling is immers duidelijk: een witte bisschop met een legioen van zwarte knechten die het werk doen en opdrachten uitvoeren. De witte bisschop is welwillend en wijs. -

Krapuul (http://www.krapuul.nl/samenleving/126400/zwarte-piet-zwart-verdriet/#sthash.6wyOjJp2.dpbs)

Karin.N
14-10-13, 20:26
Sinterklaasfeest moet gewoon lekker een feest blijven, kan best.

Rekening houden met de gevoelens van mensen die zich gekwetst voelen door de aanwezigheid van zwarte piet kan best.

Oplossing veelkleurige pieten. Past toch ook veel beter bij het feestgevoel.

Heeft als extra bijkomend voordeel dat wellicht minder kleine kinderen bang zijn voor piet.

Het zou een hoop schelen wanneer mensen zich wat vaker in een ander zouden inleven. Belangrijk daarbij is dat de weegschaal in balans blijft. Inlevingsvermogen dient wel van alle kanten te komen.

CONTRA
14-10-13, 20:55
Oplossing veelkleurige pieten. Past toch ook veel beter bij het feestgevoel.



het is de ideale oplossing. het is vrolyk en feestelyk. ik snap werkelyk niet waarom er zo agressief en opgefokt gereageerd is door volwassenen op de gekleurde pieten van een aantal jaren geleden. kinderen vonden het leuk maar volwassenen vonden het nodig te bedreigen schelden en beledigen.

Karin.N
14-10-13, 21:14
het is de ideale oplossing. het is vrolyk en feestelyk. ik snap werkelyk niet waarom er zo agressief en opgefokt gereageerd is door volwassenen op de gekleurde pieten van een aantal jaren geleden. kinderen vonden het leuk maar volwassenen vonden het nodig te bedreigen schelden en beledigen.


Kleuren vind ik zowiezo beter bij een kinderfeest passen.

De redenen voor het agressief reageren zal bij iedere volwassene weer anders zijn. Ik weet het niet, ben van nature geen agressief type.
Een aantal zal standaard agressief reageren vanwege werkelijk racisme. Weer een aantal zal agressief reageren omdat ze het gevoel hebben dat alleen zij concessies moeten doen. Een ander aantal wellicht omdat ze uit domheid agressief reageren.....

Ik beschouw mezelf als een bevoorrecht persoontje. In mijn familie is werkelijk van alles en nog wat ingetrouwd. Van jongs af aan ben ik dus opgegroeid met neefjes en nichtjes die niet allemaal "wit" waren. De meeste niet, de witjes zijn bij onze familie in de minderheid :hihi: Ik kan me ook helemaal niets voorstellen bij mensen die zich "bedreigt" voelen door de komst van mensen uit andere culturen.

Ik denk wel dat het een stuk zou schelen als iedereen zich wat meer inleeft in een ander. Dus niet alleen de meerderheid in de minderheid, maar andersom is ook belangrijk.

CONTRA
14-10-13, 22:54
Kleuren vind ik zowiezo beter bij een kinderfeest passen.

zekers.
al ben ik zelf net als wednesday adams:

http://vampyrefangs.files.wordpress.com/2013/09/wednesday-black.jpg?w=640
http://weheartit.com/entry/68726729/via/mariamlejava


Ik beschouw mezelf als een bevoorrecht persoontje. In mijn familie is werkelijk van alles en nog wat ingetrouwd. Van jongs af aan ben ik dus opgegroeid met neefjes en nichtjes die niet allemaal "wit" waren. De meeste niet, de witjes zijn bij onze familie in de minderheid :hihi: Ik kan me ook helemaal niets voorstellen bij mensen die zich "bedreigt" voelen door de komst van mensen uit andere culturen.

:duim:

Soldim
15-10-13, 06:37
'Zwarte Piet is nooit een slaaf geweest'

Zwarte Piet bestaat niet sinds 1850. Jongemannen met zwart gemaakte gezichten kwamen al in de Oudheid voor. Dat schrijft Arnold-Jan Scheer.

Robert Vuijsje schrijft dat Zwarte Piet moeiteloos kan worden vervangen door een rode, gele, blauwe, groene of zwarte (!) Piet. Omdat Kleurenpiet net zo veel lettergrepen heeft.

Het valt me op dat iedereen ervan uitgaat dat Zwarte Piet een 19de-eeuwse uitvinding is. Van Andree van Es: 'Tijd om afscheid te nemen van Zwarte Piet' en prof. Stipriaan Luïscius: '150 jaar is nog niet eens zo lang geleden' tot Van Helsloot van het Meertens Instituut: 'Hij is in essentie een racistisch fenomeen'. Ik denk het niet.

Heidense elementen
Maar die oorringen, dat kroeshaar en die rode lippen dan? Ik antwoord: wat doet een negerslaaf met een roe? En waarom ontvoert deze kinderen in een zak, door de schoorsteen? Het klopt gewoon niet. Dat zijn heidense elementen, ouder dan de Bisschop van Myra.
Piet is geen Afro, geen creool, geen negerpage, geen etnisch equatoriale Afrikaan, geen Moor en geen slaaf of zelfs geen knecht van Sinterklaas.

Integendeel. Sinds meer dan dertig jaar bezoek ik Sinterklaas- en nieuwjaarsriten op afgelegen plekken in Europa. Daarnaast verdiep ik me in wat geschiedschrijvers uit de Oudheid (Herodotus, Tacitus) zeggen over in essentie sjamanistische gebruiken en hun betekenis (waaronder het zwart maken van het gezicht en de rest van het lichaam). Ik bezocht, filmde en fotografeerde rond 5 december en jaarwisselingen tientallen Sinterklaas- en winter*zonnewende-riten op ooit zeer geïsoleerde plekken, die alle in een oorspronkelijke vorm de tijd hebben doorstaan. En waar maar weinigen van weten.

Dat is andere speculaas. Tijdens deze Sinterklaasriten, die in modern Europa plaatsvinden, worden kinderen letterlijk doodsbang gemaakt (in onze ogen getraumatiseerd), vrouwen geslagen (waarmee ze geen emotionele problemen hebben) en breken er bloedige gevechten uit onder volwassen mannen (ambulances staan klaar). Overal onder aanvoering van Sint Nicolaas.

Archetype
Ik ontdekte op die afgelegen plekken ook dat die roe veel ouder is dan uit het stereotiep van Zwarte Piet dat wij sinds 1850 kennen van het uiterst populaire prentenboek Sint Nikolaas en zijn knecht, van de Amsterdamse onderwijzer en humorist Jan Schenkman. De slavernij moest door Nederland nog worden afgeschaft.

Zwarte Piet is een archetype, net als Sinterklaas zelf, een hybride wezen, het resultaat van wat ze in de godsdienstwetenschap noemen: syncretisme. Hij speelt een rol, zoals iemand die de nar speelt of in travestie gaat tijdens carnaval. Daarmee worden ook geen vrouwen beledigd. Hij is de ongrijpbare knecht van Sinterklaas, de vrolijke tegenhanger, Tijl Uilenspiegel, Jack Sparrow, Pan, Arlequino (die ook een zwartgemaakt gezicht heeft), de sjamaan, de duivel zoals Rome hem afschilderde, de genezer. Hij is altijd sluwer dan de clerus, de magistraten, de intellectuelen en de mensen op posities, die hem tot slaaf proberen te maken, of met hem proberen te sollen.

Vorig jaar om deze tijd mocht ik een lezing geven op een avond voor Caribische letteren. Op Curaçao hebben de nakomelingen van Afrikaanse slaven geen enkele moeite met Zwarte Piet. Ze verven zich nog zwarter dan ze zijn, inclusief kroespruiken, oorringen, roodgeverfde lippen en pagepakjes, tijdens een uitbundige vrolijke Sinterklaasintocht.

Zwartmaken van het gezicht
En in Cornwall, waar ze hun gezichten ook zwart verven, krijgen ze hetzelfde verwijt over racisme, maar daar hebben nooit slavenschepen aangelegd. Ook daar weten ze dat het gebruik heel oud is.

Het zwartmaken van het gezicht tijdens de jaarwisseling gebeurt van Engeland tot Macedonië, ontdekte ik, tot op heden. En nog verder naar het oosten. In Perzië wordt de komst van het nieuwe jaar, van de tijd van Zara-thustra tot nu, gevierd met zich dwaas gedragende zwartgemaakte jongemannen die dansen in een felgekleurde hansop, een week lang. Wanneer deze zwartgemaakte mannen verdwijnen, verschijnt een grijsaard met een lange baard die geschenken brengt, waaronder kiemen en noten. Deze traditie wordt door de islam bestreden, maar op het platteland gevierd. Ook Iraniërs in Nederland doen dat.

Kleurenpieten in Nederland, belachelijk. Deze discussie is verworden tot een oud-Hollandse geloofsstrijd waarbij de rekkelijken en preciezen, correcten en incorrecten elkaar in de haren vliegen.

De geschiedenis begint niet in 1850. Als je alleen het laatste stukje ervan meeneemt, slaat deze hele discussie nergens op. Zwarte Piet is geen slaaf, integendeel. Hij laat zich niet temmen. Hij duikt steeds weer op. Hij is ongrijpbaar. Hij is van het volk.

de Volkskrant (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3527041/2013/10/15/Zwarte-Piet-is-nooit-een-slaaf-geweest.dhtml)

AdamRon
15-10-13, 09:15
Goed werk Soldim,

Moge het duidelijk zijn dat Quincy Gario en de opener van deze topic dit soort feiten bewust ontwijken in hun hetze tegen .. (vul maar in), omdat het niet in hun straatje past

naam
15-10-13, 09:20
18119

Bij Django unchained was het 'pietenpak' juist heel chique.

CONTRA
15-10-13, 19:37
Vijf soorten Zwarte Piet-adepten die je als Zeurpiet tegenkomt

Half oktober ben ik alweer een week discussiëren over het racisme van Zwarte Piet rijker. Fascinerend. Het gaat steeds soepeler. Als ik me een Jehova’s Getuige of Brilsmurf dreig te gaan voelen, verlaat ik het onderwerp, maar steeds vaker wordt het zowaar een echt gesprek.

Hier wat categorieën Pietverdedigers waar ik de laatste dagen mee te maken heb gehad:

I “Kinderen genieten er zo van.” “Ik heb zelf Zwarte Piet gespeeld en als je eenmaal al die blije gezichtjes hebt gezien dan denk je wel anders.”



Zelf heb ik voor nichtjes en neefjes ook Zwarte Piet gespeeld en uiteraard vinden ze dat leuk. Alsof een klein kind een associatie maakt met ras. Mensen uit deze categorie beweren dus eigenlijk dat je kinderen enkel gelukkig kunt maken met een parodie op iemand van Afrikaanse afkomst.

Deze mensen denken volgens mij te horen dat tegenstanders iets tegen het hele Sinterklaasfeest hebben en dat is natuurlijk niet waar. Ik hoor haast niemand die tegen het feest is. Niemand is tegen Sinterklaas, niemand is tegen een paard, tegen cadeautjes, tegen snoep, tegen surprises, tegen schoen zetten en ook niet tegen vele hulpjes. Niemand.

Het bezwaar is miniem. De kroespruik en de zwarte of bruine schmink. Verander dat en het bezwaar is weg. Dan heeft echt iedereen een leuk feest.

Bij deze categorie mensen probeer ik dan ook duidelijk te maken dat het bezwaar in wezen niets met kinderen te maken heeft. Volwassenen bepalen tradities, niet kinderen. Er is niemand die het voor hen wil verpesten.


II “Sinterklaas is van de heilige Sint Nicolaas afgeleid, maar ook van oppergod Wodan die duivelse figuren aan zijn zijde had. In Oostenrijk zie je deze Krampus nog in het feest. Zwarte Piet is dus afgeleid van duivelse helpers. Het zijn ook Moren die… Bladibladibla.”


Er is een grote groep die denkt dat de discussie gaat over de geschiedenis van de folklore. Volgens mij is dat maar tot op zekere hoogte waar. Hebben we dit soort discussies nou ook over de kerstboom, de paashaas, over de Kerstman? Als een bizarre folklore niemand aanstoot geeft, boeit het niet veel.

Sinterklaas staat ook buiten de discussie, net als dat Pino erbuiten staat. Als ik erover praat weiger ik op de rol van Sinterklaas in te gaan. Dat is ruis. Net als dat hoe kinderen het zien ruis is. Het gaat alleen om het uiterlijk van Zwarte Piet. En als mensen blijven volharden dat dat door de schoorsteen komt, dan houd ik snel op.

De enige geschiedenis die relevant is, is dan het slavernijverleden. Het pak dat Piet draagt is een 17e-eeuws pagepak – van een huisslaaf dus – en zijn huidskleur, rode lippen en kroespruik verraden de afkomst van deze karikatuur. Blackface. Punt. Dat is de discussie, niets anders. Tradities moeten met de tijd meegaan om te kunnen overleven en in 2013 is er geen plaats voor dit soort schaamteloos racisme.


III “Dan ben je zeker ook tegen negerzoenen, blanke vla en Jodenkoeken?”


Politieke correctheid is een van de grootste vijanden van dit soort discussies. Het zou veronderstellen dat je iets vindt omdat je denkt dat je het hoort te vinden, niet omdat je het daadwerkelijk vindt. Persoonlijk doen die namen me niets. Ik ben een witte heteroseksuele West-Europese man, dus ik ben wel de laatste persoon om me in een hoek gedreven te voelen. Dat maakt deze categorie ook interessant. Meestal is het verbazing over dat ik met iets – in hun ogen – zo onbelangrijks bezig ben. De volgende opmerking ligt dan ook snel op de lippen:


IV “Ik maak me liever druk over belangrijke zaken. Syrië bijvoorbeeld.”


Nu wordt het nog interessanter. Uiteraard is er geen grotere dooddoener, dit kun je werkelijk achter alles zeggen, maar hier blijkt toch op een paradoxale manier begrip uit. Het vergelijken met wereldproblematiek is een goed handvat. Want deze discussie gaat natuurlijk allerminst over een kinderfeestje. Je moet alleen door enorm veel onzin om bij de kern te komen.

Voor mij is die kern migrantenemancipatie. En daar is het in dit land duidelijk niet goed mee gesteld. We wijzen graag naar Poetin als het om homo-emancipatie gaat. Maken van een Blokkerfolder waar op een bladzijde de vrouwenemancipatie geweld wordt aangedaan groot nieuws, maar kritiek op een koloniale slaaf in een kinderfeestje kan niet.

Alleen in onze taal bestaat een woord als allochtoon. Je kan hier dus geboren en getogen zijn, maar buitenstaander genoemd worden. Zelfs expats – veelal witte goedverdienende buitenlanders – klagen dat het moeilijk is om echt contact te krijgen met Nederlanders. Niet witte CEO’s zijn op een hand te tellen en in het Nederlandse kabinet heeft zelfs nog nooit iemand van een andere etnische afkomst gezeten.

Verre wereldproblematiek praat makkelijker. Het wijst wat eenvoudiger met je vingertje. Zelfreflectie is een stuk lastiger.


V “Zwarte Piet komt uiteraard uit racistische tijden, het is overduidelijk een karikatuur van een slaaf. Hij biedt een kans om het met een knipoog over ons verleden te hebben. Iets wat ons onderwijs behoorlijk heeft laten liggen. Zwarte Piet moet blijven, omdat het de geschiedenis zichtbaar maakt.”


Met deze groep ben ik het eens. In een ideale wereld zou Piet er wat mij betreft helemaal niet anders uit hoeven zien. Dan zou wel iedereen het dus zoals deze mensen moeten zien. Ik weet dat hoofdpiet Erik van Muiswinkel er een beetje zo over denkt, door een essay dat hij voor de boekenweek schreef. Hiervoor moet iedereen wel de knipoog zien.

Helaas ben ik iets teveel gescheld en verhalen van volwassenen over magische schoorstenen tegengekomen om hier nog in te geloven.

Het mag inmiddels uit reacties – neem Henk Westbroek bij Pauw en Witteman – wel duidelijk zijn dat ook voor deze idyllische kijk op de figuur geen plaats meer is. Het is echt tijd voor verandering. Niet alleen onze geschiedenis, maar ook ons heden wordt geweld aangedaan.

“Hoe moet Piet er dan uitzien?”

Dat is helemaal niet moeilijk natuurlijk. Door onze indoctrinatie vanuit onze jeugd is het alsof er maar een optie is. Maar als de publieke opinie het toelaat is een kleine verandering zo gemaakt. Piet blijft helemaal hetzelfde, op schmink en pruik na. Het kleinste verschil zouden “echte” roetvegen zijn. Kleine kinderen herkennen oom Henk heus niet direct. En zo wel, dan zijn ze te oud om er nog in te geloven.

Anders zijn Kleuren Pieten natuurlijk ook niet verkeerd. Gewoon alle kleuren van de regenboog. Met verschillende haarkleuren.

Wat mij persoonlijk het leukst lijkt, is om net als bij Sint en Santa iets met beharing te doen. Verschillende pruiken, bakkebaarden, kleine en grote snorren, sikjes, baarden. Maar uiteraard zijn er nog vele andere opties. Zwarte Piet is sowieso al veel veranderd in de loop der tijd. Zo gaat dat met tradities, die passen zich aan.

Kinderen vinden alles natuurlijk meteen leuk. Hen boeit de discussie en het uiterlijk echt niet. Alleen de volwassenen moeten nog even om.

Amsterdam.blog.nl / Nicky Samsom (http://amsterdam.blog.nl/kunst-en-cultuur/2013/10/14/vijf-soorten-zwarte-piet-adepten-zeurpiet-tegenkomt)

Bofko
16-10-13, 03:46
Betuttelfascist in het kwadraat die nicky samson.

super ick
16-10-13, 07:13
Ik heb eens in mijn omgeving gepeild en nog geen zwarte gevonden die problemen heeft met ZP.
Volgens mij is dit weer een verhaaltje zoals de kerstboom in de school die moslims zou beledigen. Leuke discussie voor de uberpolitiek correcten. In de gewone wereld is er niets aan de hand.

BoerHarms
16-10-13, 11:42
Ik heb eens in mijn omgeving gepeild en nog geen zwarte gevonden die problemen heeft met ZP.
Volgens mij is dit weer een verhaaltje zoals de kerstboom in de school die moslims zou beledigen. Leuke discussie voor de uberpolitiek correcten. In de gewone wereld is er niets aan de hand.

Het zijn sommige blanken die daar problemen mee hebben en die voor andere willen denken

Ibrah1234
16-10-13, 11:46
Ik heb altijd al een teringhekel aan die zwarte Piet gehad. Sinterklaas had altijd wat te mekkeren en dan kreeg ik die Piet op mijn dak. :duizelig:

AdamRon
16-10-13, 11:48
Ik heb altijd al een teringhekel aan die zwarte Piet gehad. Sinterklaas had altijd wat te mekkeren en dan kreeg ik die Piet op mijn dak. :duizelig:

Was je dan zo een lieve jongen ?:lachu:

Ibrah1234
16-10-13, 11:51
Was je dan zo een lieve jongen ?:lachu:

In mijn eigen beleving best wel maar de meningen waren schijnbaar verdeeld. :o

Tomas
16-10-13, 11:52
Mijn persoonlijke observatie is dat kinderen het een worst zal wezen welke kleur pieten hebben, en dat volwassen helemaal van streek kunnen raken om de suggestie alleen. En, hoe ironisch, vaak het argument 'het is een kinderfeest' gebruiken.

BoerHarms
16-10-13, 11:53
In mijn eigen beleving best wel maar de meningen waren schijnbaar verdeeld. :o

Ik zal nog eens in het grote boek bladeren wat ik kan vinden over je

super ick
16-10-13, 12:14
Ik vind het altijd wel apart om ze na een paar dagen weer te zien vertrekken. Er heeft nog nooit een ZP asiel aangevraagd bij mijn weten. Met die slavernij valt het dus nogal mee. Kennelijk hebben ze het uitstekend naar hun zin bij de Sint.

Hartverwarmend om te lezen hoe hun broeders zich zorgen maken om hen.

CONTRA
16-10-13, 12:36
Ik vind het altijd wel apart om ze na een paar dagen weer te zien vertrekken.

ooh jy ziet ze weer vertrekken? dat vind ik dan weer apart.

Loubnalulu
16-10-13, 12:41
Pffff again over de zwarte pieten en sinterklaas?
Waar maakt iedereen zich toch zo druk om? Wat een wereld nieuws zeg.

Karin.N
16-10-13, 12:49
Pffff again over de zwarte pieten en sinterklaas?
Waar maakt iedereen zich toch zo druk om? Wat een wereld nieuws zeg.

Gezellig dat je hiet komt buurten, maar onthou ff goed, NvdD is HET nieuwscentrum van de wereld, ja :ego:





:hihi:

Loubnalulu
16-10-13, 13:00
Hahahah hoi Karin, ja sorry ik zal het onthouden voortaan ;)

super ick
16-10-13, 15:27
ooh jy ziet ze weer vertrekken? dat vind ik dan weer apart.

Ze komen met de boot en gaan weer met de boot. Weet ie dat niet? En ZP gaat graag met de Sint mee. Geheel vrijwillig.