PDA

Bekijk Volledige Versie : Louboutinschoen mag niet op anti-islamaffiche



Marsipulami
14-10-13, 12:55
Louboutinschoen mag niet op anti-islamaffiche

18113

ma 14/10/2013 - 12:18 Joris Truyts

Het campagnemateriaal van Vrouwen Tegen Islamisering waarop schoenen van het merk Louboutin te zien zijn, mag niet langer gebruikt worden. Dat heeft de Antwerpse rechtbank van koophandel beslist na een klacht van het Franse luxemerk. Vlaams Belang-kopstuk Filip Dewinter heeft via Twitter al een nieuwe affiche verspreid, waarin de kenmerkende rode Louboutinzolen plots geel geworden zijn.

De vereniging Vrouwen Tegen Islamisering leunt nauw aan bij het Vlaams Belang en heeft Vlaams Belang-politica Anke Van dermeersch als boegbeeld. Het is dan ook zij die op de gewraakte affiche (foto onder) te zien is, in minirok en met Louboutinschoenen. Dat laatste schoot in het verkeerde keelgat bij het Franse luxemerk, dat niet geassocieerd wil worden met de campagne tegen de islam.

Louboutin heeft van de rechter nu gelijk gekregen. Vrouwen tegen Islamisering moet binnen de 24 uur stoppen met het gebruik van het campagnemateriaal. Van dermeersch kondigde al aan nieuwe, licht gewijzigde affiches klaar te hebben met daarop schijnbaar identieke schoenen met weliswaar gele zolen, in plaats van de kenmerkende rode zolen van Louboutin. Haar partijgenoot Filip Dewinter verspreidde na de uitspraak de nieuwe poster via Twitter (foto boven).

Van dermeersch noemt de beslissing van de rechter een "politiek vonnis, ingegeven door angst". Of ze in beroep gaat, heeft ze naar eigen zeggen nog niet beslist. De campagne van Vrouwen Tegen Islamisering is gericht tegen de kledingvoorschriften van de islam, die volgens Van dermeersch meer en meer voelbaar worden in onze samenleving.

Intussen heeft trouwens ook een Canadese studente een klacht ingediend tegen Van dermeersch, omdat de voorzitster van Vrouwen tegen Islamisering het idee voor de affiche zou gestolen hebben van een van haar werken. (Lees artikel: "Wat de rok zegt over de rokkendraagster")

Marsipulami
14-10-13, 12:58
Wat de rok zegt over de rokkendraagster

AP

vr 18/01/2013 - 11:34

Rosea Lake, een Canadese studente van 18 jaar, heeft wereldwijd een debat op gang getrokken over de lengte van een rok en wat dat zegt over de vrouw die ze draagt. Een foto die weinig aan de verbeelding overlaat, heeft ruim 270.000 reacties opgeleverd in nauwelijks twee weken tijd.

De foto, die u onderaan volledig kunt bekijken, toont de benen van een onbekende vrouw die haar rok optilt. Op haar been staan tien woorden geschreven. Van "matrone" (deftige gehuwde vrouw) helemaal onderaan tot "hoer" helemaal bovenaan. Elke lengte van de rok komt dus overeen met een specifiek woord dat beschrijft hoe de vrouw door anderen wordt aanzien.

Blogster Laura Beck onderschrijft op de populaire website Jezebel de visie van de studente. "Net als zo veel vrouwen krijg ik commentaar op de lengte van mijn rokken. Op school werd ik onderworpen aan de "vingertest" om na te gaan of mijn korte rok niet te kort was en als ik een langere rok droeg, kreeg ik de vraag waarom ik mijn benen zo bedek. Op sommige dagen kan een vrouw echt niét winnen."

Maar Beck is niet alleen. Wereldwijd hebben al 270.000 mensen hun mening gegeven over de foto."Ter hoogte van de enkel staat er geen woord meer geschreven", schrijft iemand op Facebook. "Is dat elegant? Ik vind van wel." Nog iemand anders is minder opgezet met de foto van Lake. "Ja, laat ons vrouwen beoordelen zoals ze dat deden in de jaren 1600. Walgelijk!"

Het doel van Rosea Lake is alleszins geslaagd. Zij wilde met de foto aantonen dat het niet goed is om voorbarige conclusies te trekken uit de lengte van een rok. "En ik betrap er mezelf op dat ik het ook doe", geeft ze toe op de website van The Province. "Als ik iemand met een kort rokje zie, dan denk ik ook "slet", terwijl ik een vrouw met een langere rok als onderdrukt beschouw. Maar ik voel me er meteen slecht over."

Maar wat vindt ze van de wereldwijde aandacht die haar foto te beurt valt? "Als creatief persoon hou ik van de aandacht van het publiek, dus dit is echt geweldig." De jonge vrouw speelt ook met het idee om de foto's af te drukken en te verkopen aan geïnteresseerden. "Maar dan ga ik wel een spelfout moeten aanpassen, want op het been is het woordje "prudish" verkeerd geschreven.", lacht de studente.

18114

Revisor
14-10-13, 14:25
Wat is belangrijker, merkenrecht of mensenrecht?

mark61
14-10-13, 14:35
Het Vlaams Belang is aan het wegzinken, dus tis een beetje lood om oud ijzer.

mark61
14-10-13, 14:36
Wat is belangrijker, merkenrecht of mensenrecht?

Welk mensenrecht is hier in het geding?

Vrijheid van meningsuiting? :lachu:

Marsipulami
14-10-13, 14:46
Het Vlaams Belang is aan het wegzinken, dus tis een beetje lood om oud ijzer.


Nee de N-VA is als politieke reus op lemen voeten aan het instorten. Dat betekent dat een aantal kiezers wellicht terugkeren naar het Vlaams Belang.

mark61
14-10-13, 14:48
Nee de N-VA is als politieke reus op lemen voeten aan het instorten. Dat betekent dat een aantal kiezers wellicht terugkeren naar het Vlaams Belang.

Of niet. De recentste poll die ik zag, en jij ws. ook, gaven aan dat de N-VA ongeveer gelijk blijft, ik dacht minimale groei, en CD&V winnen. En de rest allemaal verliest, vreemd genoeg. Heb het nog niet opgeteld.

Oh wacht, de PvdA groeide ook :)