PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse diplomaat mishandeld voor zijn huis in Moskou



Revisor
15-10-13, 23:32
Nederlandse diplomaat mishandeld in Moskou

15/10/13, 23:17

http://static0.volkskrant.nl/static/photo/2013/11/9/4/20131015232442/media_xl_1902139.jpg
© anp. Minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken Timmermans ontbiedt Russische ambassadeur


Een Nederlandse diplomaat is dinsdagavond mishandeld in zijn woning in Moskou. Twee mensen waren zijn huis binnen gedrongen en hebben de inrichting beschadigd. Dat meldde het ministerie van Buitenlandse Zaken.

De diplomaat raakte lichtgewond, maar maakt het inmiddels goed.
Minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken heeft de Russische ambassadeur laten ontbieden.

Timmermans heeft inmiddels gebeld met de Nederlandse diplomaat, zo laat hij op Facebook weten. 'Ik heb hem gebeld, hij maakt het inmiddels goed', schrijft de minister.

Opheldering
Nederland wil opheldering van de Russische autoriteiten over de mishandeling. Ook wil Nederland weten wat voor maatregelen er moeten worden genomen om de veiligheid van Nederlandse diplomaten te garanderen in Moskou.

De Russische politie onderzoekt de mishandeling. Dat heeft een bron bij de politie tegen het Russische persbureau Ria Novosti gezegd.

De diplomaat zou na de mishandeling naar naar de politie zijn gestapt. Het Russische ministerie van Binnenlandse Zaken bevestigde dat een buitenlander een verklaring bij de politie heeft afgegeven. Verder wilde het ministerie niets kwijt over de kwestie.

'Festiviteiten staken'
Tweede Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma van D66 heeft een debat in de Tweede Kamer aangevraagd over het incident, zo heeft hij laten weten. 'Ik ben geschokt door deze aanval op een Nederlandse diplomaat. Dit Nederland-Ruslandjaar is een rampjaar geworden. Als deze berichten kloppen, moet Timmermans de festiviteiten staken, het staatsbezoek annuleren en de ambassadeur voor consultatie terugroepen.'

Buitenlandwoordvoerder Michiel Servaes van de PvdA-fractie noemt de mishandeling van de diplomaat 'schokkend en zorgwekkend nieuws'. Hij voegt er in een tweet aan toe dat er snel opheldering van de Russen nodig is.

http://static1.volkskrant.nl/static/photo/2013/10/3/12/20131015235945/media_l_1902252.jpg
© epa.Tientallen aanhangers van de rechts-populistische leider Vladimir Zjirinovski demonstreerden afgelopen zaterdag bij de Nederlandse ambassade in Moskou. Ze betoogden tegen de behandeling van de Russische diplomaat Dmitri Borodin, die een week eerder door de politie in Den Haag is gearresteerd.

Relatie onder druk
De relatie tussen Rusland en Nederland stond de afgelopen weken al onder druk. Er ontstond ophef toen een Greenpeace-schip dat voer onder Nederlandse vlag protesteerde bij een boorplatform van het Russische Gazprom. Door de arrestatie van een Russische diplomaat in Den Haag laaide het vuur verder op.

De Russen ontboden de Nederlandse ambassadeur in Moskou en president Vladimir Poetin eiste excuses. Het optreden van Nederland was volgens de Russen 'onduidelijk, onrechtvaardig en niet passend bij het niveau van de betrekkingen'. De Russische diplomaat Dmitri Borodin werd door de politie in Den Haag aangehouden, omdat buren zouden hebben geklaagd over zijn gedrag tegen zijn kinderen. Nederland bood uiteindelijk excuses aan, omdat de aanhouding en detentie in strijd was met het Verdrag van Wenen. Minister Timmermans liet weten dat hij begrip had voor de agenten die de arrestatie hebben uitgevoerd.

De Russische rechts-populistische politicus Zjirinovski eiste dat Timmermans en zijn collega Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken aftreden.

Vriendschapsbetrekkingen
Dit jaar worden op uitnodiging van de Russen de vriendschapsbetrekkingen gevierd, maar de affaire rond het schip de Arctic Sunrise van milieuorganisatie Greenpeace en het vasthouden van de bemanning, de homowet en de protesten uit Nederland, de zelfmoord van asielzoeker Aleksandr Dolmatov en het weigeren van visa aan een Nederlandse journalist en fotograaf zijn slechts enkele voorbeelden van verzuurde verhoudingen.

Koning WIllem-Alexander en koningin Máxima brengen op 9 november een bezoek aan Moskou om het Nederland-Ruslandjaar af te sluiten.

Nederlandse diplomaat mishandeld in Moskou - Nieuws - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3527736/2013/10/15/Nederlandse-diplomaat-mishandeld-in-Moskou.dhtml)

Bofko
16-10-13, 02:08
Die russen beginnen nazi-trekjes te vertonen.

Spierballen in 2013........ Ik ben benieuwd.

Mark
16-10-13, 07:30
vreemd, ik heb gewoon beveiliging waar ik woon in moskou... raar dat diplomaten dat niet eens hebben

Mark
16-10-13, 07:31
maar dit geeft natuurlijk wel wat mooie ammunitie tegen het gezeur van Rusland om Borodin. Immers een russische politicus riep op tot geweld en nu gebeurt dit.

in Russische media wordt trouwens gesproken van de "vermeende" aanval.

super ick
16-10-13, 07:31
Boel kort en klein slaan en licht gewond. Dat lijkt op intimidatie.

mark61
16-10-13, 07:34
Methode Poetin-light. Als je Anna Politkovskaja heet overleef je het niet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Assassination_of_Anna_Politkovskaya

knuppeltje
16-10-13, 07:59
Kan Timmermans laten zien hoe hard hij de Russen gaat aanpakken.

Mark
16-10-13, 08:18
Kan Timmermans laten zien hoe hard hij de Russen gaat aanpakken.

hij gaat ze aanpakken door liedjes te twitteren

mark61
16-10-13, 08:21
Kan Timmermans laten zien hoe hard hij de Russen gaat aanpakken.

Misschien dat Wilders zijn gevolg kan toespreken voor Borodin's appartement.

Dat zal die Russen leren.

knuppeltje
16-10-13, 08:46
hij gaat ze aanpakken door liedjes te twitteren

Met teksten als: Daar komen de jantjes/daar komen ze aan/.....

Daar zal Put niet van terug hebben.

knuppeltje
16-10-13, 08:50
Misschien dat Wilders zijn gevolg kan toespreken voor Borodin's appartement.

Dat zal die Russen leren.

Grote kans dat Borodin te zat is om het te volgen en nog bezig is met zijn vrouw en kinderen af te stoffen. Niet dat dat wat uitmaakt met de onzin die die vlaskop uitbraakt, maar toch.

mark61
16-10-13, 09:32
Grote kans dat Borodin te zat is om het te volgen en nog bezig is met zijn vrouw en kinderen af te stoffen. Niet dat dat wat uitmaakt met de onzin die die vlaskop uitbraakt, maar toch.

Als het maar op de Russische TV wordt uitgezonden :ego:

Ze denken dat wij geen Zjirinovski hebben zeker.

knuppeltje
16-10-13, 09:39
Als het maar op de Russische TV wordt uitgezonden :ego:

Ze denken dat wij geen Zjirinovski hebben zeker.

Daar zullen ze dan toch van opkijken.

super ick
16-10-13, 12:34
Opstomen met de marine richting Moskou.....

Karin.N
16-10-13, 12:50
en dan maar hopen dat er in het barre oosten geen kleine vrouwtjes rondlopen met een mechelaar :ego:

Ibrah1234
16-10-13, 14:03
en dan maar hopen dat er in het barre oosten geen kleine vrouwtjes rondlopen met een mechelaar :ego:

Ja, met PH1 440 :gniffel:

mark61
16-10-13, 14:05
Zijn die JSFs toch ergens goed voor.

CONTRA
16-10-13, 14:08
het grappige is dat nu hetzelfde gebeurd is met een nederlandse diplomaat de reakties hier lyken op die van de russen.

Tomas
16-10-13, 14:13
Hetzelfde? Ik geloof niet dat je de precieze betekenis van dat woord kent.

CONTRA
16-10-13, 14:25
Hetzelfde? Ik geloof niet dat je de precieze betekenis van dat woord kent.

in nederland drongen gewapende mannen het huis binnen van de russische diplomaat en sloegen hem tegen de grond en sleurde zyn kinderen by de haren. in rusland drongen twee mensen het huis vd nederlandse diplomaat binnen richtte wat schade aan hebben een beetje geweld gebruikt. zit weinig verschil tussen beide geweldsincidenten.

Iznogoodh
16-10-13, 14:57
in nederland drongen gewapende mannen het huis binnen van de russische diplomaat en sloegen hem tegen de grond en sleurde zyn kinderen by de haren. in rusland drongen twee mensen het huis vd nederlandse diplomaat binnen richtte wat schade aan hebben een beetje geweld gebruikt. zit weinig verschil tussen beide geweldsincidenten.Merkwaardig verhaal van je. Heb je een bron? Anders dan je fantasie?

super ick
16-10-13, 15:22
in nederland drongen gewapende mannen het huis binnen van de russische diplomaat en sloegen hem tegen de grond en sleurde zyn kinderen by de haren. in rusland drongen twee mensen het huis vd nederlandse diplomaat binnen richtte wat schade aan hebben een beetje geweld gebruikt. zit weinig verschil tussen beide geweldsincidenten.

Als ik jou was zou ik me nog eens goed verdiepen in die kwestie. Er was daar even iets meer aan de hand.
In je geilheid om in je eigen nest te schijten ga je weer eens lekker kort door de bocht. Kennelijk is nuanceren en generaliseren toegestaan als het maar in jouw straat te pas komt. Je lijkt wel een PVV-er.

CONTRA
16-10-13, 16:04
Als ik jou was zou ik me nog eens goed verdiepen in die kwestie. Er was daar even iets meer aan de hand.
In je geilheid om in je eigen nest te schijten ga je weer eens lekker kort door de bocht. Kennelijk is nuanceren en generaliseren toegestaan als het maar in jouw straat te pas komt. Je lijkt wel een PVV-er.

voor jou en izno:

Volgens het Verdrag van Wenen inzake diplomatiek verkeer zijn diplomaten zowel op hun werk als thuis en op straat 'onschendbaar'. Het verdrag waarborgt een vergaande immuniteit van de diplomaat. Hij of zij kan niet worden gearresteerd en zelfs niet worden beboet.

Mark
16-10-13, 16:16
Nou goed voor de goede orde moet er dan nog een nederlander zelfmoord plegen in een russische cel en een russisch schip op de noordzee protesteren tegen de shell. Dan moet er nog een minister zijn die aankondigt dat russisch gas niet voldoet aan de normen en mogelijk verboden wordt.

en dan staan we kiet en kunnen we verder.

The_Grand_Wazoo
16-10-13, 16:39
in nederland drongen gewapende mannen het huis binnen van de russische diplomaat en sloegen hem tegen de grond en sleurde zyn kinderen by de haren. in rusland drongen twee mensen het huis vd nederlandse diplomaat binnen richtte wat schade aan hebben een beetje geweld gebruikt. zit weinig verschil tussen beide geweldsincidenten.

Nee

De mannen drongen het huis van de diplomaat binnen omdat hij zijn eigen kinderen aan de haren meesleurde. Dat was de reden dat omwonenden de politie hadden gewaarschuwd.
Er zit behoorlijk wat verschil tussen.

CONTRA
16-10-13, 17:33
Nee

De mannen drongen het huis van de diplomaat binnen omdat hij zijn eigen kinderen aan de haren meesleurde. Dat was de reden dat omwonenden de politie hadden gewaarschuwd.
Er zit behoorlijk wat verschil tussen.

niet volgens de diplomaat:

Borodin zegt dat de agenten hem beschuldigden van kindermishandeling en zonder huiszoekingsbevel zijn huis binnenkwamen. 'Ik verdedigde mijn kinderen,' zegt Borodin. Zijn dochter zou aan haar haren zijn meegesleurd, waardoor zij nu een stuk haar mist
Elsevier.nl - Russische diplomaat: politie sloeg mij met knuppel (http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuws/2013/10/Russische-diplomaat-politie-sloeg-mij-met-knuppel-1385848W/)

+ + +

Omdat de agenten zich gewelddadig zouden hebben opgesteld, toonde de Rus zijn diplomatieke paspoort. Agenten zouden zijn onschendbaarheid hebben genegeerd en hem zelfs met een stok hebben geslagen. Ook zijn kinderen zouden gewelddadig zijn meegesleurd.
Elsevier.nl - Poetin eist excuses Nederland om 'mishandelde' diplomaat (http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuws/2013/10/Poetin-eist-excuses-Nederland-om-mishandelde-diplomaat-1385083W/)

super ick
16-10-13, 17:52
niet volgens de diplomaat:

Borodin zegt dat de agenten hem beschuldigden van kindermishandeling en zonder huiszoekingsbevel zijn huis binnenkwamen. 'Ik verdedigde mijn kinderen,' zegt Borodin. Zijn dochter zou aan haar haren zijn meegesleurd, waardoor zij nu een stuk haar mist
Elsevier.nl - Russische diplomaat: politie sloeg mij met knuppel (http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuws/2013/10/Russische-diplomaat-politie-sloeg-mij-met-knuppel-1385848W/)

+ + +

Omdat de agenten zich gewelddadig zouden hebben opgesteld, toonde de Rus zijn diplomatieke paspoort. Agenten zouden zijn onschendbaarheid hebben genegeerd en hem zelfs met een stok hebben geslagen. Ook zijn kinderen zouden gewelddadig zijn meegesleurd.
Elsevier.nl - Poetin eist excuses Nederland om 'mishandelde' diplomaat (http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuws/2013/10/Poetin-eist-excuses-Nederland-om-mishandelde-diplomaat-1385083W/)

Zonder enige aanleiding dacht de politie, kom we trappen even een Russisiche diplomaat in elkaar.
Itt de logica geloof jij graag de Rus want die kutoverheid, deze keer in vorm van de politie, deugd niet.

Joesoef
16-10-13, 18:20
Nee

De mannen drongen het huis van de diplomaat binnen omdat hij zijn eigen kinderen aan de haren meesleurde. Dat was de reden dat omwonenden de politie hadden gewaarschuwd.
Er zit behoorlijk wat verschil tussen.


Beetje je respect graag voor die tsaristische cultuur.

AdamRon
16-10-13, 18:24
Beetje je respect graag voor die tsaristische cultuur.

:lachu:

Joesoef
16-10-13, 18:26
Valt zijn vrouw ook onder diplomatieke onschendbaarheid?

Onder invloed tegen geparkeerde auto's aan - www.regio15.nl (http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/32-ongevallen/17715-onder-invloed-tegen-geparkeerde-auto-s-aan)

CONTRA
16-10-13, 18:31
Zonder enige aanleiding dacht de politie, kom we trappen even een Russisiche diplomaat in elkaar.
Itt de logica geloof jij graag de Rus want die kutoverheid, deze keer in vorm van de politie, deugd niet.

het maakt niet uit welke aanleiding of logica de agenten meenden te hebben by het geweldadig gyzelen van de diplomaat. ze hadden daar het recht niet toe. punt.
in dit geval deugt de overheid dus inderdaad niet nee aangezien het erkent dat het inernationaal recht geschonden is maar anderzyds de gewapende gyzelaars ongestraft weg laat komen.

Iznogoodh
16-10-13, 19:30
Als ik jou was zou ik me nog eens goed verdiepen in die kwestie.Wat is je bron? Ik heb die nog steeds niet vernomen.

Iznogoodh
16-10-13, 19:31
het maakt niet uit welke aanleiding of logica de agenten meenden te hebben by het geweldadig gyzelen van de diplomaat. ze hadden daar het recht niet toe. punt.Dat trekken aan de haren van kinderen vind ik wel apart. Dat was wat de diplomaat deed. Dus hoe kom jij erbij dat de politie het gedaan zou hebben?

mark61
16-10-13, 19:52
in nederland drongen gewapende mannen het huis binnen van de russische diplomaat en sloegen hem tegen de grond en sleurde zyn kinderen by de haren. in rusland drongen twee mensen het huis vd nederlandse diplomaat binnen richtte wat schade aan hebben een beetje geweld gebruikt. zit weinig verschil tussen beide geweldsincidenten.

Je bent totaal in de war. De politie kwam in Scheveningen kijken omdat een dronken vader zijn kinderen aan de haren sleepte. En de dronken moeder met haar auto tegen andere auto's aanreed. Ze had wel iemand kunnen aanrijden.

Jezus wat een telegraafberichtgeving van jou. Waar haal je het vandaan dat de politie die kinderen een haar heeft gekrenkt?

Je ziet het verschil tussen politie en gewelddadige inbrekers niet. Fantastisch.

mark61
16-10-13, 19:54
niet volgens de diplomaat:

Borodin zegt dat de agenten hem beschuldigden van kindermishandeling en zonder huiszoekingsbevel zijn huis binnenkwamen. 'Ik verdedigde mijn kinderen,' zegt Borodin. Zijn dochter zou aan haar haren zijn meegesleurd, waardoor zij nu een stuk haar mist
Elsevier.nl - Russische diplomaat: politie sloeg mij met knuppel (http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuws/2013/10/Russische-diplomaat-politie-sloeg-mij-met-knuppel-1385848W/)

+ + +

Omdat de agenten zich gewelddadig zouden hebben opgesteld, toonde de Rus zijn diplomatieke paspoort. Agenten zouden zijn onschendbaarheid hebben genegeerd en hem zelfs met een stok hebben geslagen. Ook zijn kinderen zouden gewelddadig zijn meegesleurd.
Elsevier.nl - Poetin eist excuses Nederland om 'mishandelde' diplomaat (http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuws/2013/10/Poetin-eist-excuses-Nederland-om-mishandelde-diplomaat-1385083W/)

En die dronkelap vind jij betrouwbaar omdat? Er zijn drie aparte getuigen van zijn daden, de politie ging pas kijken toen de derde persoon belde.

CONTRA
16-10-13, 20:52
Je bent totaal in de war. De politie kwam in Scheveningen kijken omdat een dronken vader zijn kinderen aan de haren sleepte. En de dronken moeder met haar auto tegen andere auto's aanreed. Ze had wel iemand kunnen aanrijden.

dat is maar de vraag. buren beweren vaker iets. de juten gingen een stuk verder dan kyken. dat is nou juist waar de rel om te doen is geweest. of de vrouw dronken was is niet bekend of heb jy de uitslag al binnen van haar bloedonderzoek? haar situatie heeft er echter weinig mee te maken. er is geen diplomatieke rel ontstaan wegens haar rygedrag.


Waar haal je het vandaan dat de politie die kinderen een haar heeft gekrenkt?

de nos en de elsevier die de versie van de diplomaat weergaven. zo hoort dat by goede journalistiek.


Je ziet het verschil tussen politie en gewelddadige inbrekers niet. Fantastisch.

met dat verschil dat ik geuniformd tuig nóg erger vindt. vooral als ze er ook nog eens zonder juridische consequenties mee wegkomen.

CONTRA
16-10-13, 21:00
En die dronkelap vind jij betrouwbaar omdat?

in de eerste plaats omdat verdachten in dit land onschuldig zyn tot het tegendeel is bewezen en in de tweede plaats wegens het gezegde dronken mensen en kinderen spreken de waarheid ;)

of het een dronkenlap is weet je niet. half nederland is op zaterdagavond dronken. dat maakt de nederlanders ook niet meteen tot dronkenlappen.


Er zijn drie aparte getuigen van zijn daden, de politie ging pas kijken toen de derde persoon belde.

stonden die buren voor de ramen toe te kyken hoe hy als een zuiplap geweldadig tekeer ging tegen zyn kroost?
was het maar by kyken gebleven vd juten. dan was er niks aan de hand geweest.

Revisor
16-10-13, 21:02
Nederlanders onderschatten Rusland.

De homolobby zal zich nog ernstig verslikken in de russische beer.

Rusland is een maatje te groot.

CONTRA
16-10-13, 21:04
Dat trekken aan de haren van kinderen vind ik wel apart. Dat was wat de diplomaat deed. Dus hoe kom jij erbij dat de politie het gedaan zou hebben?

via de nos en de elsevier.

super ick
16-10-13, 21:51
Dat trekken aan de haren van kinderen vind ik wel apart. Dat was wat de diplomaat deed. Dus hoe kom jij erbij dat de politie het gedaan zou hebben?

Ah, je hebt zelf een bron gevonden zie ik.

super ick
16-10-13, 22:03
stonden die buren voor de ramen toe te kyken hoe hy als een zuiplap geweldadig tekeer ging tegen zyn kroost?
was het maar by kyken gebleven vd juten. dan was er niks aan de hand geweest.


Dat was inderdaad juridisch juist geweest. Zo is het ook juridisch juist om niets te doen als hij de kinderen bij wijze van spreken in zijn voortuin misbruikt.

mark61
16-10-13, 23:05
dat is maar de vraag. buren beweren vaker iets. de juten gingen een stuk verder dan kyken. dat is nou juist waar de rel om te doen is geweest. of de vrouw dronken was is niet bekend of heb jy de uitslag al binnen van haar bloedonderzoek? haar situatie heeft er echter weinig mee te maken. er is geen diplomatieke rel ontstaan wegens haar rygedrag.

de nos en de elsevier die de versie van de diplomaat weergaven. zo hoort dat by goede journalistiek.

met dat verschil dat ik geuniformd tuig nóg erger vindt. vooral als ze er ook nog eens zonder juridische consequenties mee wegkomen.

Ja, ze gingen verder omdat ie iets met zijn kinderen deed. Wat er toen precies gebeurde heeft denk ik nog niemand verteld. Maar nou vertrouw ik de politie een hoop toe; echter niet, dat ze midden in een doodgewoon gesprek beginnen te heuten en boeien omgooien.

Al was zijn vrouw nuchter, ze was auto's aan het slopen.

Wat hebben ze dan misdaan? Ik denk dat je gewoon politiewerk verwart met het speciale van 'diplomatieke immuniteit'.

mark61
16-10-13, 23:06
Nederlanders onderschatten Rusland.

De homolobby zal zich nog ernstig verslikken in de russische beer.

Rusland is een maatje te groot.

Drie inhoudsloze, maar stoer klinkende oneliners.

mark61
16-10-13, 23:07
in de eerste plaats omdat verdachten in dit land onschuldig zyn tot het tegendeel is bewezen en in de tweede plaats wegens het gezegde dronken mensen en kinderen spreken de waarheid ;)

of het een dronkenlap is weet je niet. half nederland is op zaterdagavond dronken. dat maakt de nederlanders ook niet meteen tot dronkenlappen.

stonden die buren voor de ramen toe te kyken hoe hy als een zuiplap geweldadig tekeer ging tegen zyn kroost?
was het maar by kyken gebleven vd juten. dan was er niks aan de hand geweest.

In dat geval is ook de politie onschuldig tot het tegendeel bewezen is.

Nee, ze zagen hem met zijn kinderen op het strand, en later door de straat lopen. Vandaar.

knuppeltje
17-10-13, 08:43
en dan maar hopen dat er in het barre oosten geen kleine vrouwtjes rondlopen met een mechelaar :ego:

Dat god dat verhoede. Ik moet er niet aan denken. :duizelig:

knuppeltje
17-10-13, 08:46
jij bent grappig

Jawel, 24 uur per dag. :ego:

knuppeltje
17-10-13, 08:55
Wat een gedoe. Heel die diplomatieke onschendbaarheid moet zo snel mogelijk herzien worden. Diplomatenvrouwen horen net zo min dronken achter het stuur te zitten als wie dan ook. En ook geen auto's in de prak te rijden, het zal je auto maar zijn. Ook horen diplomaten kinderen niet te mishandelen.

Op z'n minst moet het voor iedereen aanvaardbaar zijn dat dat dan de politie ingrijpt en dat daarna dergelijke figuren door hun baas vervangen worden.