PDA

Bekijk Volledige Versie : Syriëstrijder Jejoen zit al een week in Nederland



Marsipulami
18-10-13, 10:50
Syriëstrijder Jejoen zit al een week in Nederland

Vandaag om 05:38 door Mark Eeckhaut



De 18-jarige Jejoen Bontinck is bijna terug thuis in Antwerpen. Hij zit op dit moment in Nederland. Dat schrijft De Standaard in haar ochtendeditie.

Verschillende goedgeplaatste bronnen bevestigen aan De Standaard dat Jejoen Bontinck al meer dan een week in Nederland verblijft en dat zijn terugkeer naar België nakend is. Zijn vader Dimitri zou op dit moment bij hem zijn.

Hoe Jejoen uit Syrië is weggeraakt en hoe het komt dat hij in Nederland verblijft, is tot op dit moment een mysterie. De Nederlandse Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) was naar verluidt al een tijd op de hoogte van zijn aanwezigheid in Nederland.

‘Hij zit op een veilige locatie in dat land. Ik kan daarover uiteraard niets zeggen. Ik moet voorzichtig zijn. We zijn volop bezig met de reddingsactie’, aldus Bontinck. Bontinck liet uitschijnen dat hij zijn zoon dezer dagen in Turkije ging ophalen. Maar volgens onze informatie zit Dimitri Bontinck op dit moment samen met zijn zoon in Nederland. Als ze terug zijn in Antwerpen zal Bontinck veel uitleg moeten geven aan de onderzoeksrechter en de speurders van de federale politie. Volgens vader Bontinck is zijn zoon een slachtoffer en werd hij geradicaliseerd en in de val gelokt door Fouad Belkacem, de voorman van Sharia4Belgium. Die zou hem naar Syrië hebben gedreven.

Maar uit verklaringen van andere teruggekeerde Syriëstrijders blijkt dat Jejoen zelf een actieve rol speelde in het ronselen van strijders in Antwerpen. Jejoen zal ook moeten uitleggen wat hij en zijn vrienden van Sharia4Belgium in Syrië hebben gedaan. Het zal aan de onderzoeksrechter zijn om te beslissen of hij aangehouden wordt of niet.

Lees meer over de situatie van Jejoen in de ochtendkrant:

knuppeltje
18-10-13, 10:56
Kan voor hem nog een hete herfst worden.

Marsipulami
18-10-13, 11:30
Wat een jokkebrok is die vader zeg. Gisteren stond er nog dit in de krant. Misschien is Jejoen wel helemaal niet in Syrië geweest en heeft hij al die tijd zijn geloof zitten verkondigen in één of andere NL. coffeeshop.


"Syriëstrijder Jejoen maandag terug in België"

Bewerkt door: redactie − 17/10/13, 05u35 − Bron: Belga

Syriëstrijder Jejoen Bontinck zou volgende week maandag terug in België zijn. Dat stelt zijn vader Dimitri Bontinck, die zelf op zoek ging naar zijn zoon, vandaag in Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. .

"Hij is de Syrische grens nog niet over, maar hij is in veiligheid. Ik ga hem nu terughalen met behulp van Franse en Nederlandse privéorganisaties. Ik zit al in het buitenland. Mijn derde missie is begonnen. Die zou maximaal drie dagen mogen duren", zo zegt Bontinck.

Volgens de vader is de jongeman in goede gezondheid en niet getraumatiseerd. "Dat weten we dankzij gesprekken via Skype. Als ik slaag in mijn missie, dan stappen we eerst naar onze advocaat en daarna naar de politiediensten."

Gevangenis?
Wat er verder met Jejoen gebeurt, zal afhangen van justitie. De onderzoeksrechter zal beslissen of Jejoen al dan niet moet worden voorgeleid. Alle teruggekeerde Syriëstrijders zitten momenteel in de gevangenis. Sommigen omdat ze verdacht worden van criminele feiten in Syrië, anderen omdat ze opnieuw optrokken met sharia4belgium.

Jejoen vertrok op 22 februari naar Syrië. In maart raakte het nieuws bekend. Jejoen was er toen in geslaagd om contact te maken met zijn ouders. "Ik ben depressief en ziek. Ik wil zo snel mogelijk naar huis, maar ik mag niet van de organisatie", luidde het. Vader Bontinck ondernam vervolgens twee vergeefse missies naar Syrië om zijn zoon terug te halen.

Marsipulami
18-10-13, 13:49
"Jejoen zit al week in Nederland", psychiater adviseert "degelijke debriefing"

06:54 Binnenland

Jejoen Bontinck verblijft al een week op een onbekende plek in Nederland, in gezelschap van zijn vader Dimitri. Dat schrijft Het Nieuwsblad. Hij wil aftasten hoe hij kan terugkeren naar ons land, want de kans dat hij meteen wordt opgepakt door politiediensten, is heel reëel. Maar hoe pakt ons land de thuiskomst van Jejoen het beste aan?

Een Syriëstrijder die terugkeert, moet volgens psychologen in de eerste plaats zijn verhaal doen aan de politie. Maar daarnaast is het aangewezen dat ook hulpverleners zich met de zaak bezighouden. De Jejoens van deze wereld kunnen niet zonder hulp opnieuw in de maatschappij integreren.

Alle Belgen die via Sharia4Belgium naar Syrië trokken, hebben deelgenomen aan de gevechten. De kans dat Jejoen zich afzijdig kon houden, is volgens kenners bijzonder klein. “Onmogelijk”, luidt het.

Jejoen heeft volgens zijn vader Dimitri de gruwel overleefd en keert terug. Maar wat doet zo’n oorlog met een jongeman die uit idealisme naar het front trok? Vader Bontinck beweert alvast dat zijn zoon geen trauma heeft opgelopen.

Geen gewone soldaat

Traumapsycholoog Erik De Soir wil zich voorlopig niet uitspreken over de zaak Jejoen of een andere Syriëstrijder. “Omdat het moeilijk is in te schatten wat hij heeft meegemaakt”, zegt hij. “Het is geen gewone soldaat. De man is stapsgewijs geïndoctrineerd in een sektarische beweging en dan naar ginder getrokken. Voor mij is het moeilijk om aan te nemen dat mensen zonder opleiding een strijdende rol op zich nemen. Je mag dan overtuigd zijn dat je voor de goede zaak vecht, effectief deelnemen aan de oorlog is toch iets anders.”

Wat gaat hij nu doen?

“Hij heeft op zijn minst een serieuze debriefing nodig”, meent gerechtspsychiater Paul Cosyns. “Niemand heeft hem verplicht om naar ginder te gaan. Hij heeft een keuze gemaakt die in onze ogen verkeerd is. Maar waarom heeft hij die weg ingeslagen? En met welke gedachten is hij naar het slagveld vertrokken? Hij vocht uit idealisme. Was het zijn ideaal om er ‘terrorist’ te gaan spelen?”

ALEX KESTENS

Marsipulami
18-10-13, 21:48
Jejoen Bontinck opgepakt

Vandaag om 21:19 door bvb, me

18136

Jejoen Bontinck en zijn vader Dimitri Foto: VRT

Syrië-strijder Jejoen Bontinck is vrijdagavond bij zijn terugkeer in België door de politie opgepakt. Dat heeft zijn vader in een sms laten weten aan de VRT.

Jejoen, zoon van een Vlaamse vader en een Nigeriaanse moeder, vertrok op 22 februari van dit jaar naar Syrië. Volgens vader Dimitri Bontinck was hij geradicaliseerd onder invloed van Fouad Belkacem, en andere leden van Sharia4Belgium.

In april trok Dimitri Bontinck naar Syrië om er zijn zoon te zoeken. Hij raakte naar eigen zeggen tot in de villa waar Jejoen verbleef, maar hij kreeg hem niet te spreken en keerde zonder zijn zoon terug

Deze week verliet Jejoen dan toch Syrië. Sinds een aantal dagen verblijft hij in Nederland. Vanmiddag werd hij daar herenigd met zijn vader en gaf hij een interview aan Het Laatste Nieuws en de VRT.

Opgepakt bij zijn moeder

Hoe Jejoen uit Syrië is weggeraakt en hoe het komt dat hij in Nederland verblijft, is tot op dit moment een mysterie. De Nederlandse Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) was naar verluidt al een tijd op de hoogte van zijn aanwezigheid in Nederland.

Vrijdagmiddag zei Jejoen dat hij zich maandag zou gaan melden bij de Belgische politie. Maar Jejoen keerde vanavond al terug om zijn Nigeriaanse moeder te bezoeken. Toen hij daar was aangekomen, viel de politie binnen. 'Ze zijn met veel machtsvertoon binnengevallen, met een twintigtal agenten', aldus vader Bontinck.

Volgens de vader wordt Jejoen momenteel op het politiebureau in Antwerpen ondervraagd, in het bijzijn van zijn advocaat Kris Luyckx. 'We waren van plan om maandag zelf naar de autoriteiten te gaan, maar Jejoen wilde eerst de banden met zijn familie aanhalen. Blijkbaar is zelfs dat hem niet gegund', zegt de vader nog.

Ronselde Jejoen zelf Syrië-strijders?

Bontinck zal veel uitleg moeten geven aan de onderzoeksrechter en de speurders van de federale politie. Uit verklaringen van andere teruggekeerde Syriëstrijders blijkt dat Jejoen zelf een actieve rol speelde in het ronselen van strijders in Antwerpen. Jejoen zal ook moeten uitleggen wat hij en zijn vrienden van Sharia4Belgium in Syrië hebben gedaan. Het zal aan de onderzoeksrechter zijn om te beslissen of hij aangehouden wordt of niet.

Marsipulami
19-10-13, 01:20
Jejoen Bontinck stelt België gerust - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=ZLDQ3aCVxcQ)

Oprechtheid
19-10-13, 17:17
Welkom terug