PDA

Bekijk Volledige Versie : Kan Zwarte Piet nog wel? Vier vragen rond de groeiende controverse



Oiseau
20-10-13, 14:31
“Als je het onderwerp aansnijdt, leidt dit vaak tot woede en frustratie. Liberaal denkende volwassenen vervallen zelfs in het argument dat Zwarte Piet van oorsprong helemaal niet zwart is. Hij is zwart omdat hij door de schoorsteen komt, zeggen ze dan. Maar waarom heeft hij dan geen vuile kleren aan?”

Kan Zwarte Piet nog wel? Vier vragen rond de groeiende controverse - nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/19/kan-zwarte-piet-nog-wel-vier-vragen-rond-de-groeiende-controverse/)

BoerHarms
20-10-13, 18:42
Ik ben ook tegen een witte piet , discriminatie van blanken
ben ook tegen een gele piet , discriminatie van chinezen
ben ook tegen een rode piet , discriminatie van indianen.

Ik ben tegen ieder vorm van Piet, want dit is een beledeging van iedereen die Piet heet.

Ik ben ook tegen het suikerfeest, dit is een beledeging voor alle diabetici

Ben ook tegen sporten, dit is beledingen voor mensen die dit niet meer kunnen

Ben ook tegen ......... , er is altijd wat iets om tegen te zijn om onder de noemer discrimatie te zetten.

Volgens mij zijn er belangrijker dingen dan dat gezeik over zwarte piet.

Het zijn juist weer die westerse bleeksheten ( waar men normaal een grote hekel aan heeft ) die het voor een ander willen bepalen.

Maar omdat nu toevallig die westerse bleeksheten iets voor een ander willen bepalen, en nu gaat het toevallig over vervlogen tijden , zin ineens deze westerse bleeksheten helden, hoe hypocriet kan je weer zijn.

Ready?
20-10-13, 19:21
Het feit dat je er niet eens een discussie meer mag over voeren is belachelijk. Ik vind het zelf een beetje overdreven dat mensen zich erdoor racistisch bejegend voelen, maar ik merk dat die mensen amper hun geluid mogen laten horen. En dat is nog wel een grotere belediging.

super ick
20-10-13, 19:34
Het feit dat je er niet eens een discussie meer mag over voeren is belachelijk. Ik vind het zelf een beetje overdreven dat mensen zich erdoor racistisch bejegend voelen, maar ik merk dat die mensen amper hun geluid mogen laten horen. En dat is nog wel een grotere belediging.

Saartje uit Swiebertje was pure discriminatie van de vrouw. Altijd in een schort, altijd schoonmaken, altijd koken. Lees onze grondwet er maar op na.
Ik heb mijn oprechte twijfels over die gevoelens. Hoeveel generaties moeten er overheen gaan? Hoelang wil je bezig blijven? Dat vraag ik mij, min of meer verbaasd af. Ik voel ook voor geen procent verantwoordelijkheid voor daden van mijn overoverovergrootvader.

Oiseau
20-10-13, 20:41
Er zijn mensen die het leed van hun voorouders niet vergeten zijn.

BoerHarms
20-10-13, 21:08
En als men daarover begin dan opeens wordt door een grote groep van een bepaalde afkomst alles onkent dat deze vreselijke gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

Oiseau
20-10-13, 21:20
En als men daarover begin dan opeens wordt door een grote groep van een bepaalde afkomst alles onkent dat deze vreselijke gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

De Palestijnen hebben het zwaar en velen ontkennen dat hun land gestolen is.

Juffrouw_Saartje
20-10-13, 22:34
Saartje uit Swiebertje was pure discriminatie van de vrouw. Altijd in een schort, altijd schoonmaken, altijd koken.

Niks mis mee met Juffrouw_Saartje. Super personage uit gouwe ouwe hollandse tijden. Wat roeptoeter je nou over discriminatie?

18143

super ick
20-10-13, 22:42
Niks mis mee met Juffrouw_Saartje. Super personage uit gouwe ouwe hollandse tijden. Wat roeptoeter je nou over discriminatie?

18143

Het is van hetzelfde geroeptoeter als Zwarte Piet proberen af te doen als discriminatie.

super ick
20-10-13, 22:44
Er zijn mensen die het leed van hun voorouders niet vergeten zijn.

Mooi argument voor de Spanjaarden om moslims te haten?

Ibrah1234
20-10-13, 22:51
Je veelvuldig beroepen op discriminatie is het gedrag van losers. Chinezen, Indiërs, Turken, Iranezen en Japanners gaan er slechts harder door werken en studeren. De losers blijven in een hoekje janken wachtend op een toegeworpen bot of andere gunst.

Meelijwekkend.

abk79
20-10-13, 22:55
Niet meer van deze tijd

Oiseau
20-10-13, 23:01
Mooi argument voor de Spanjaarden om moslims te haten?

Dan zouden ze eerst met een valse Traditie moeten komen om Moslims te pesten.

Oiseau
20-10-13, 23:04
Je veelvuldig beroepen op discriminatie is het gedrag van losers. Chinezen, Indiërs, Turken, Iranezen en Japanners gaan er slechts harder door werken en studeren. De losers blijven in een hoekje janken wachtend op een toegeworpen bot of andere gunst.

Meelijwekkend.

Zwarte Piet moet nog harder gaan werken.
Losers zijn het hen die racisme goedpraten en muren van apartheid bouwen.

Trainer
20-10-13, 23:17
Je veelvuldig beroepen op discriminatie is het gedrag van losers. Chinezen, Indiërs, Turken, Iranezen en Japanners gaan er slechts harder door werken en studeren. De losers blijven in een hoekje janken wachtend op een toegeworpen bot of andere gunst.

Meelijwekkend.

Yup, helemaal mee eens!

En v.w.b. zwarte piet. Het is niet racistisch bedoeld, maar als dat wel zo overkomt voor een deel van de bevolking moet het gewoon afgeschaft worden. Een cultuur moet mee veranderen met de tijd. Voortaan Pieten zonder schmink!

BoerHarms
21-10-13, 00:03
Er zijn mensen die het leed van hun voorouders niet vergeten zijn.

Mijn oudste broer heeft tijdens de bezetting maar 3 weken geleefd, de hongerwinter heeft ie echter niet overleefd, moet ik nu alle Duitsers daarom gaan haten. Wat heeft dat nu voor reden, gewoon doorgaan met je leven, vooruit kijken. Natuurlijk wel leren van het verleden, maar niet haatdragend gaan worden,

AdamRon
21-10-13, 00:35
Mijn oudste broer heeft tijdens de bezetting maar 3 weken geleefd, de hongerwinter heeft ie echter niet overleefd, moet ik nu alle Duitsers daarom gaan haten. Wat heeft dat nu voor reden, gewoon doorgaan met je leven, vooruit kijken. Natuurlijk wel leren van het verleden, maar niet haatdragend gaan worden,

Dat is nu juist het probleem met een hoop mensen die hebben waarschijnlijk niets beters te doen met hun tijd.
Hetzelfde geld voor het Nederlandse clubje genaamd Koto Misis die door mensen die in Suriname niet voor vol worden aangezien omdat ze elk jaar weer bedelen om een excuus bij de regering voor wat 150 jaar geleden is gebeurt..
Het ergste is dat ze het leed wat de Amerikaanse slaven hebben meegemaakt meevoeren in hun discussie (alsof de Nederlanders net zo wreed waren.. niets is minder waar)
Alsof de hedendaagse Kaaskop er wat aan kan doen.

Hetzelfde geld (zoals Boerharms al zei over de Duitsers) maar ook de Italianen (romeinse tijd), Portugezen (die ook flink hebben huis gehouden in Zuid Amerika voor het Maja Goud), Spanjaarden, Fransen..
Moeten wij als Hollander al deze mensen Haten voor wat hun voorvaderen hebben uitgespookt?.. NEE

http://www.dwtonline.com/laatste-nieuws/2013/07/01/verbittering-over-uitblijven-excuses-nederlands-slavernijverleden/

Juffrouw_Saartje
21-10-13, 07:20
Voor degene die van Sinterklaas houden, de oplossing is simpel, zoals Karin N. meen ik al geopperd had, gewoon een leuke multi-culti mix van de Pieten maken, en schminken van licht tot donker, of een jaartje Sinterklaas zwart schminken. Het leven is zo makkelijk, ik een beetje en jij een beetje en samen zijn we blij.

Van mij mag Sinterklaas afgeschaft worden. Het is de eerste traumatische ervaring die een kind van 5 meemaakt. Na gelovig te zijn opgevoed met verhalen over de profeten uit de bijbel of de koran, krijg je dan je eerste ervaring met het ongeloof. Een tijd later kom je er achter dat Sinterklaas niet bestaat en dat zorgt voor veel verwarring, wat is waar en wat is niet waar. Waarom spelden ouders/leerkrachten dat soort verhaaltjes op de mouw?

super ick
21-10-13, 07:25
Dan zouden ze eerst met een valse Traditie moeten komen om Moslims te pesten.

Jij had het over' niet vergeten wat de voorouders zijn aangedaan'. In die context moet je mijn opmerking plaatsen.

super ick
21-10-13, 07:33
Voor degene die van Sinterklaas houden, de oplossing is simpel, zoals Karin N. meen ik al geopperd had, gewoon een leuke multi-culti mix van de Pieten maken, en schminken van licht tot donker, of een jaartje Sinterklaas zwart schminken. Het leven is zo makkelijk, ik een beetje en jij een beetje en samen zijn we blij.

Van mij mag Sinterklaas afgeschaft worden. Het is de eerste traumatische ervaring die een kind van 5 meemaakt. Na gelovig te zijn opgevoed met verhalen over de profeten uit de bijbel of de koran, krijg je dan je eerste ervaring met het ongeloof. Een tijd later kom je er achter dat Sinterklaas niet bestaat en dat zorgt voor veel verwarring, wat is waar en wat is niet waar. Waarom spelden ouders/leerkrachten dat soort verhaaltjes op de mouw?


Aha, ga je nu proberen om te beweren dat het een traumatische ervaring is voor kinderen?

op St. her Nyclaes dach I L. gr. aen die schoelers voer het oerlof (1360 Dordrecht) zo oud is de traditie.

Umarvlie
21-10-13, 13:17
Las net dit...

'Het ware verhaal van Zwarte Piet'
AMSTERDAM - Zoals iedereen weet is de Heilige Barbara de schutspatroon van de mijnwerkers. Hoe is dat zo gekomen en wat is de ware rol van Sinterklaas en Zwarte Piet? Prof. Dr. Ir. K.J. Weber uit Den Haag (erelid van de Mijnbouwkundige Vereeniging, TU Delft) vertelt hier het ware verhaal.

In de 3e eeuw na Chr. was Barbara bekeerd tot het Christendom, zeer tot ongenoegen van haar vader. Deze Dioscuros joeg haar achterna met een groot zwaard. Net op tijd wist Barbara een kolenmijn in te vluchten waar zij verborgen werd door de mijnwerkers. Deze werden vervolgens bekeerd en Barbara werd hun idool.

In deze tijd werden er geregeld concilies gehouden om het geloof wat beter te definiëren. Uiteraard was Nikolaas, bisschop van Smyrna, daar een vaste afgevaardigde. Op weg naar het concilie passeerde hij een mijnschacht die, vooral door de mooie schoorsteen, zijn aandacht trok. Hij daalde af naar de mijn en tot zijn verbazing trof hij daar een beeldschoon meisje aan.

Om kort te gaan werd dit , in deze pre-celebitaire periode, een stormachtige romance. Na het zegenen van de mijnwerkers verliet Nikolaas met tegenzin de mijn om zijn taak te vervullen. Deze ontmoeting bleef echter niet zonder gevolgen want 9 maanden later werd een jongetje geboren.

Mateloos verwend door alle mijnwerkers kroop de kleine door de mijn. Zij noemden hem naar hun favoriete dier, de kanariepiet, die hen waarschuwde bij een teveel aan mijngas. Vies werd het jongetje wél en daarom noemden zij hem al gauw 'zwarte pietje'.

Barbara vond het tijd worden om met Pietje de buitenlucht in te gaan en ging poolshoogte nemen bij de ingang. Dit werd haar noodlottig want Dioscuros wist haar nu te vangen en onthoofde haar maar werd als straf onmiddellijk zelf gedood door een bliksemstraal.

Kort daarop kwam Nikolaas weer langs op zijn schimmel en bij het zien van de schacht kwamen alle herinneringen weer bij hem boven. Hij klom naar beneden alwaar de mijnwerkers hem snikkend vertelden wat er was gebeurd. De kleine Piet stond er bedroefd bij te kijken maar Nikolaas omhelsde zijn zoontje en nam hem mee achterop zijn paard. Pietje gaf wel wat af, maar ja... daarom heette hij ook Zwarte Piet.

Deze historie is uiteraard door de Kerk in de doofpot gestopt.

(Bron: Telegraaf)