PDA

Bekijk Volledige Versie : Opgestapte PVV'er: Betoging betaald met subsidiegeld



Revisor
21-10-13, 09:45
Opgestapte PVV'er: 'Betoging betaald met subsidiegeld'

Door: redactie

21-10-13 - 08:36 bron: Algemeen Dagblad

http://static3.ad.nl/static/photo/2013/7/13/12/20131021083455/media_xll_1909317.jpg
© anp.

Weer komt een PVV'er in opstand tegen partijleider Geert Wilders. Tweede Kamerlid Louis Bontes is opgestapt uit het bestuur, omdat de kosten van een demonstratie volgens hem ten onrechte zijn betaald uit het fractiebudget.

Oud-politieman Bontes heeft er schoon genoeg van dat slechts Wilders en een paar vertrouwelingen de dienst uitmaken. 'De PVV moet open worden, een normale politieke partij', zegt hij in het AD. Bontes is ook opgestapt als penningmeester van de Stichting Ondersteuning Tweede Kamerfractie PVV. De stichting krijgt tonnen overheidssubsidie, waarmee de PVV fractiepersoneel kan betalen.

Bontes bevestigt verhalen van verschillende bronnen dat de demonstratie tegen het kabinetsbeleid, enkele weken geleden bij het Malieveld in Den Haag, ten onrechte uit dit stichtingspotje voor de fractie is betaald. 'Die bijeenkomst werd in de boeken weggeschreven bij de stichting als een fractieaangelegenheid, maar het was een partijzaak die uit de partijkas betaald had moeten worden. En die hebben wij niet.'

Trip
Zo'n 7000 euro kostte de hele dag bij het Malieveld, aldus Bontes. Plus enkele duizenden euro's voor een trip door het land. 'We mochten dat demonstratiegeld niet uit de fractiepot halen, want daarvoor zijn we eerder op de vingers getikt. Bijvoorbeeld bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen in Almere.'

Geert Wilders was dit weekend niet bereikbaar voor commentaar, Kamerlid en lid van het fractiebestuur Fleur Agema evenmin. Martin Bosma, ook lid van het fractiebestuur, geeft geen commentaar: 'Ik ben op vakantie in Berlijn, dus bemoei me even niet met de Haagse politiek.'


Opgestapte PVV'er: 'Betoging betaald met subsidiegeld' - AD.nl (http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3530600/2013/10/21/Opgestapte-PVV-er-Betoging-betaald-met-subsidiegeld.dhtml)

knuppeltje
21-10-13, 10:49
Wees gerust, nog even en de hele partij valt uit elkaar. Zeg ik nu: partij? :maf:

Umarvlie
21-10-13, 10:52
Wees gerust, nog even en de hele partij valt uit elkaar. Zeg ik nu: partij? :maf:

Het is toch een 1-mans partij? Die kan dan alleen uiteen vallen als Wilders zelf onderdelen gaat verliezen. Er zijn nog genoeg Henkies en Ingrids over om de weglopers te vervangen zolang de glorieuze leider door blijft gaan.

Tomas
21-10-13, 10:57
Wilders heeft het voordeel dat diegene die zijn partij verlaten per definitie al loosers waren, en het dan ook zijn.

knuppeltje
21-10-13, 11:04
Het is toch een 1-mans partij? Die kan dan alleen uiteen vallen als Wilders zelf onderdelen gaat verliezen. Er zijn nog genoeg Henkies en Ingrids over om de weglopers te vervangen zolang de glorieuze leider door blijft gaan.

Het is geen partij, en heeft dus ook geen leden. Het is een clubje ongeregeld onder aanvoering van een maffe sturmbannführer dat geluk heeft dat een dergelijke ondemocratisch samenraapsel toch aan de verkiezing kan deelnemen. Maar misschien is dat ook wel een uiting van de kracht van een democratie. :duizelig:

Umarvlie
21-10-13, 11:16
Het is geen partij, en heeft dus ook geen leden.

Ik had begrepen (maar heb dit zelf nooit onderzocht) dat het hier ging om een officiele partij met slechts een lid? Zal toch wel zoiets moeten zijn om uberhaubt aan verkiezingen mee te kunnen doen - of zou dat ook kunnen als individu - maar dan heb je geen lange lijst met kandidaten denk ik.

knuppeltje
21-10-13, 11:20
Ik had begrepen (maar heb dit zelf nooit onderzocht) dat het hier ging om een officiele partij met slechts een lid? Zal toch wel zoiets moeten zijn om uberhaubt aan verkiezingen mee te kunnen doen - of zou dat ook kunnen als individu - maar dan heb je geen lange lijst met kandidaten denk ik.

Een partij is veel meer.

Politieke partij - Parlement & Politiek (http://www.parlement.com/id/vh8lnhrp1x06/politieke_partij)

Umarvlie
21-10-13, 11:30
Ja, nee :D maar het gaat mij meer om de officiele registratie en rechtsvorm hier - volgens mij is Wilders het enige "lid" en heeft alleen hij stemrecht intern etc. Ik weet niet hoe dit officieel/wettelijk gergeld precies is.

mark61
21-10-13, 11:58
Ik had begrepen (maar heb dit zelf nooit onderzocht) dat het hier ging om een officiele partij met slechts een lid? Zal toch wel zoiets moeten zijn om uberhaubt aan verkiezingen mee te kunnen doen - of zou dat ook kunnen als individu - maar dan heb je geen lange lijst met kandidaten denk ik.

Het is wel een partij, maar dat is geen handelsrechtelijk begrip. Iedereen kan een 'partij' oprichten. De structuur ligt daarmee niet vast.

Revisor
21-10-13, 12:27
Ik denk dat hij veelvuldig gebruik maakt van stichtingen voor allerlei projecten. Een stichting hoeft geen leden te hebben en de drie verplichte bestuurders van een stichting kunnen zelf het beleid bepalen zonder dat iemand hen dwars kan zitten.

Revisor
21-10-13, 12:29
Wilders, Bosma en dat blonde mokkel met scherpe neus en dunne lippen zullen denk ik vaak deel uit maken van het bestuur van dergelijke stichtingen.

mark61
21-10-13, 13:08
Ja, nee :D maar het gaat mij meer om de officiele registratie en rechtsvorm hier - volgens mij is Wilders het enige "lid" en heeft alleen hij stemrecht intern etc. Ik weet niet hoe dit officieel/wettelijk gergeld precies is.

Niet.

De juridische status van partijen verschilt van land tot land. In Nederland wordt de term "politieke partij" niet gebruikt in de grondwet of de Kieswet. In juridische zin kan elke rechtspersoon als politieke partij fungeren.

Umarvlie
21-10-13, 13:22
De juridische status van partijen verschilt van land tot land. In Nederland wordt de term "politieke partij" niet gebruikt in de grondwet of de Kieswet. In juridische zin kan elke rechtspersoon als politieke partij fungeren.

Ah, ok dat is verhelderend, in het geval PVV zal Wilders dus kunnen zeggen: " De Partij, dat ben ik "

mark61
21-10-13, 13:51
Ah, ok dat is verhelderend, in het geval PVV zal Wilders dus kunnen zeggen: " De Partij, dat ben ik "

Oui. Jawohl :hihi:

CONTRA
21-10-13, 14:07
Wees gerust, nog even en de hele partij valt uit elkaar. Zeg ik nu: partij? :maf:

de pvv gaat nog jaren mee. wilders is helaas erg goed in wat hy doet.

knuppeltje
21-10-13, 16:31
de pvv gaat nog jaren mee. wilders is helaas erg goed in wat hy doet.

Dat god het verhoede!!!!!!!!

knuppeltje
21-10-13, 16:43
Het is wel een partij, maar dat is geen handelsrechtelijk begrip. Iedereen kan een 'partij' oprichten. De structuur ligt daarmee niet vast.

Zeg dat nu niet tegen die jongen. Het is geen echte politieke partij. Een echte politieke partij heb leden...en die mogen dan af en toe op een partijcongres bij elkaar komen...en na veel geleuter mogen die dan ergens over stemmen. De uitkomst daarvan is menig keer uiterst belabberd, maar dat doet er even niet toe. Het gaat erom dat de PVV zoiets niet heb, en dus geen partij is. Je moet dus niet tegen die jongen zeggen dat het wel een partij is, want dat gaat hij dadelijk nog geloven ook en raakt hij nog zo in de war van dat hij er nog eens op gaat stemmen stemmen ook. Allemaal vervelend en naar voor die jongen en dat moeten we niet hebben. :jammer:

mark61
21-10-13, 17:25
Zeg dat nu niet tegen die jongen. Het is geen echte politieke partij. Een echte politieke partij heb leden...en die mogen dan af en toe op een partijcongres bij elkaar komen...en na veel geleuter mogen die dan ergens over stemmen. De uitkomst daarvan is menig keer uiterst belabberd, maar dat doet er even niet toe. Het gaat erom dat de PVV zoiets niet heb, en dus geen partij is. Je moet dus niet tegen die jongen zeggen dat het wel een partij is, want dat gaat hij dadelijk nog geloven ook en raakt hij nog zo in de war van dat hij er nog eens op gaat stemmen stemmen ook. Allemaal vervelend en naar voor die jongen en dat moeten we niet hebben. :jammer:

Dat risico lijkt me te verwaarlozen :ego:

Partijen blijken geen leden te hoeven hebben. Meestal hebben die trouwens bitter weinig in te brengen :hihi: