PDA

Bekijk Volledige Versie : Amnesty en HRW oordelen snoeihard over Obama"s drone-aanvallen



knuppeltje
22-10-13, 09:07
Amnesty en HRW oordelen snoeihard over Obama's drone-aanvallen
Door: Sacha Kester − 22/10/13, 05:01
© screenshot. De kleinkinderen van Mamana Bibi.

De Verenigde Staten hebben met onbemande vliegtuigjes buitenrechtelijke executies uitgevoerd in Pakistan, die in sommige gevallen zouden kunnen neerkomen op oorlogsmisdaden. Dat schrijft Amnesty International in het rapport 'Will I be next' over Amerikaanse drone-aanvallen in Pakistan.

Will I be Next? US drone strikes in Pakistan
Open Word-document (.doc) (451,5 kB)

Onderzoekers van Amnesty International hebben de toedracht van 45 drone-aanvallen in Waziristan, in het noorden van Pakistan, onderzocht. Daarnaast deden ze veldonderzoek naar negen aanvallen, waarbij serieuze aanwijzingen bestaan dat deze in strijd waren met het internationaal recht.

Collega-organisatie Human Rights Watch (HRW) zegt in een rapport dat eveneens vandaag verschijnt, dat ook bij drone-aanvallen in Jemen in strijd met het internationaal recht burgers zijn gedood. Onder de 82 doden die bij de zes onderzochte bombardementen vielen, waren volgens HRW ten minste 57 burgers.

Bibi werd voor ogen kleinkinderen opgeblazen
'Op een zonnige middag in oktober 2012 kwam de 68-jarige Mamana Bibi om bij een aanval die direct op haar gericht leek', staat in het rapport van Amnesty. Haar kleinkinderen vertellen pijnlijk gedetailleerd hoe Bibi, die groenten verzamelde op het land van de familie in het dorpje Ghundi Kala, voor hun ogen in stukken werd geblazen.



De kleinkinderen vertellen pijnlijk gedetailleerd hoe Bibi, die groenten verzamelde op het land van de familie in het dorpje Ghundi Kala, voor hun ogen in stukken werd geblazen

© screenshot.
Een kleindochter van Mamana Bibi

'De explosie was vlakbij', vertelt Nabeela, de 8-jarige kleindochter van Bibi tegen de onderzoekers van Amnesty. 'Het was heel sterk: ik werd erdoor opgetild en daarna tegen de grond gedrukt.' Nadat ze was bijgekomen, ging ze naar de plek waar haar oma had gestaan. 'Ik zag haar schoenen. We vonden haar verminkte lichaam later.'

'Ik was nooit bang voor de drones', zegt Nabeela, 'maar nu, als ze over ons heen vliegen, vraag ik me af of ik de volgende ben.'

Een paar maanden eerder, op 6 juli 2012, kwamen 18 mannelijke arbeiders om bij een serie drone-aanvallen in het dorp Zowi Sidgi. Minstens een van hen was een minderjarige jongen. Raketten sloegen in bij een tent waar de meeste mannen zaten voor het avondeten. Degenen die hen te hulp kwamen, werden geraakt door een tweede serie raketten. 'Ooggetuigen omschrijven een macabere situatie met lichaamsdelen, bloed, paniek en terreur terwijl de Amerikaanse drones over hen heen bleven vliegen', schrijft Amnesty.

Controversiële mensenrechtenkwestie
Het gebruik van onbemande vliegtuigjes voor verkenning en zogenoemde precieze aanvallen op doelwitten is de laatste jaren een van de meest controversiële mensenrechtenkwesties geworden. Er is geen plek op aarde waar dit zo duidelijk is als in Pakistan.

De omstandigheden van burgerdoden in het noordwesten van Pakistan worden betwist. De VS, die geen informatie verstrekt over individuele aanvallen, beweert dat deze operaties zijn gebaseerd op betrouwbare informatie en dat ze extreem accuraat zijn. Het overgrote deel van de mensen die hierbij om het leven zijn gekomen, zijn volgens Washington leden van gewapende groeperingen zoals de Taliban en al-Qaeda.

Pakistan schetst een heel ander beeld in een VN-rapport dat vrijdag verscheen. Volgens Pakistan zijn sinds 2004 bij 330 drone-bombardementen ten minste 2.200 doden en 600 gewonden gevallen. Zeker 400 van de doden zouden volgens de Pakistaanse regering burgers zijn. Nog eens 200 doden zouden mogelijk niet betrokken zijn geweest bij de strijd.

'Geheimzinnigheid rondom het programma geeft de VS een brevet om te moorden buiten het zicht van de gerechtshoven en de internationale wet', schrijft Amnesty. De organisatie roept Washington op om inzicht te geven in het programma en degene die verantwoordelijk zijn voor de misdrijven te vervolgen. (VK.nl)

Ze zullen er zich weinig van aantrekken vrees ik.

CONTRA
22-10-13, 11:01
Ze zullen er zich weinig van aantrekken vrees ik.

uiteraard zal de nobelpryswinnaar voor vrede zich er geen moer van aantrekken en gewoon doorgaan met onschuldige burgers vermoorden.

mark61
22-10-13, 11:02
De VN zit ook al achter ze aan. Beleefd enzo.

Ik zie dat ze nog meer terroristenstreken hebben geleerd. Een tweede achter de eerste aan, om hulpverleners af te maken.

knuppeltje
22-10-13, 12:02
Geen enkel land ter wereld dat in de laatste 50 jaar zoveel oorlogen is begonnen dan het land van die Nobelprijswinnaar.

Soldim
22-10-13, 12:23
Geen enkel land ter wereld dat in de laatste 50 jaar zoveel oorlogen is begonnen dan het land van die Nobelprijswinnaar.

Hoeveel is hij er begonnen?

mark61
22-10-13, 12:41
Hoeveel is hij er begonnen?

Hangt van je definitie af.

knuppeltje
22-10-13, 15:15
Hoeveel is hij er begonnen?

Ik had het over het land van.....

Soldim
22-10-13, 16:08
Ik had het over het land van.....

In de trand van, "in het land van knuppeltje worden regelmatig homos in elkaar gemept"?

CONTRA
22-10-13, 17:50
In de trand van, "in het land van knuppeltje worden regelmatig homos in elkaar gemept"?

was knuppeltje de opperbevelhebber van de potenrammers dan had je kromme vergelyking mischien nog een heel klein beetje relevantie.

Revisor
22-10-13, 20:28
.


Er zou klein luchtafweergeschut tegen drones ontworpen moeten worden en dat zou aan de plaatselijke bevolkingen gegeven moeten worden om drones uit de lucht te schieten.

Dat is symptoombestrijding. De kern van het probleem blijft bestaan. Minachting van mensenrechten, oorlogsrecht, internationaal recht etc..

Revisor
22-10-13, 20:29
Het is wachten op verzetsstrijders / slachtoffers van westerse misdaden die ook drones gaan inzetten tegen de westerse landen. Wie weet gaan ze die ook nog richting westerse landen sturen.

AdamRon
22-10-13, 22:25
Je zou ook kunnen zeggen dat (inplaats van luchtafweergeschut) dat deze helden op sokken geen kleine kinderen en zieken moeten gebruiken als menselijk schild..

Ik kan alleen zeggen.. het is alletwee slecht.

:rambo:

mark61
22-10-13, 23:09
Je zou ook kunnen zeggen dat (inplaats van luchtafweergeschut) dat deze helden op sokken geen kleine kinderen en zieken moeten gebruiken als menselijk schild.

Dat is een debiele leugen om oorlogsmisdaden te rechtvaardigen.

Lees dit. Helemaal:

Afghanistan Predator drones: Despite high-tech tools, a fatal error - Los Angeles Times (http://articles.latimes.com/2011/apr/10/world/la-fg-afghanistan-drone-20110410)

Tieners in een bunker ergens in Nevada zonder enige kennis van zaken beslissen dat vrouwen en kinderen terroristen zijn. Drukken op een knopje en kraaien van plezier.

De VS doet nu dubbele aanvallen: eerst slachten, dan even wachten tot hulpverleners komen, en weer slachten.

Wat voor menselijke schilden? Lul niet zo ongenadig en immoreel.

Het is Obama's officiële beleid om alle mannen van 16 jaar en ouder als legitieme doelen te beschouwen. Zo kom je wel aan je 'terroristen'.

AdamRon
22-10-13, 23:23
Mark, ik rechtvaardig ook niets, daarom zei ik dat alletwee slecht is.. aan de ene kant de VS met deze dronen en aan de andere kant degene die zich onder het gewone folk schuil houd waardoor de kans op onschuldige slachtoffers enkel maar word vergroot

mark61
23-10-13, 00:17
Mark, ik rechtvaardig ook niets, daarom zei ik dat alletwee slecht is.. aan de ene kant de VS met deze dronen en aan de andere kant degene die zich onder het gewone folk schuil houd waardoor de kans op onschuldige slachtoffers enkel maar word vergroot

Verzetsstrijders zijn mensen. Met gezinnen. Ze wonen thuis. Gaan om met vrienden.

Niks 'schuilhouden'. Dat is een leugen.

super ick
23-10-13, 08:00
Verzetsstrijders zijn mensen. Met gezinnen. Ze wonen thuis. Gaan om met vrienden.

Niks 'schuilhouden'. Dat is een leugen.

Het grootste gevaar is nog de ontmenselijking van doden. Deze drones kunnen vanuit een basis in de VS bestuurd worden. Ik heb eens eens een vacarure gezien voor die functie. Game-ervaring een pre stond er.

De VS schendt ieder recht door beschietingen uit te voeren in andermans land zonder dat er sprake is van oorlog. Alles onder het motto van terrorisme. De radicalen worden overal ter wereld gevolgd en degene die ze onderdak geeft die krijgt ook een drone op zijn kop. Zie Jemen.

knuppeltje
23-10-13, 08:10
In de trand van, "in het land van knuppeltje worden regelmatig homos in elkaar gemept"?

Dat gebeurt nog steeds.

knuppeltje
23-10-13, 08:15
.


Er zou klein luchtafweergeschut tegen drones ontworpen moeten worden en dat zou aan de plaatselijke bevolkingen gegeven moeten worden om drones uit de lucht te schieten.

Motten ze ook nog de nodige radarsystemen hebben. Ik vind dat gedoe met die drones gewoon oorlogsmisdaad en moet als zodanig afgehandeld worden.

knuppeltje
23-10-13, 08:18
Je zou ook kunnen zeggen dat (inplaats van luchtafweergeschut) dat deze helden op sokken geen kleine kinderen en zieken moeten gebruiken als menselijk schild..

Ik kan alleen zeggen.. het is alletwee slecht.

:rambo:

Knettergek. Het gaat erom dat er iedere keer weer vrouwen en kinderen er de dupe van worden. Het is je reinste oorlogsmisdaad.

knuppeltje
23-10-13, 08:23
Het grootste gevaar is nog de ontmenselijking van doden.

De VS schendt ieder recht door beschietingen uit te voeren in andermans land zonder dat er sprake is van oorlog. Alles onder het motto van terrorisme. De radicalen worden overal ter wereld gevolgd en degene die ze onderdak geeft die krijgt ook een drone op zijn kop. Zie Jemen.

Maakt dat wat uit als je dood bent? Als ze je levend onmenselijk behandelen wel.

In Amerika vinden ze dat alles mag wat een god normaal zou verbieden zolang als dat binnen hun veiligheidsstrategie past. Wat anderen ervan vinden zal hun worst wezen.