PDA

Bekijk Volledige Versie : Uitvinder döner kebab overleden



Marsipulami
27-10-13, 08:11
Uitvinder döner kebab overleden

Gisteren om 19:38 door bvb


In Berlijn is zaterdag Kadir Nurman overleden. Nurman introduceerde als Turkse immigrant in 1972 de döner kebab in Berlijn. Sindsdien is döner kebab in heel Europa een geliefde snack.


Nurman opende in 1972 een eetkraampje in West-Berlijn en serveerde er gegrilld vlees met sla in een plat broodje. Het gerecht werd in korte tijd razend populair in Berlijn en later ook de rest van Europa.

Nurman werd in 2011 door de Vereniging van Turkse Doner-fabrikanten erkend als uitvinder van het gerecht. Rijk is de man er echter niet van geworden. Hij liet zijn uitvinding immers niet patenteren.

Twee jaar geleden zei hij in een interview met de Frankfurter Rundschau dat hij daar geen spijt van had en dat hij het geweldig vond dat zoveel Turken wereldwijd hun boterham verdienen met de verkoop van döner kebab.

AdamRon
27-10-13, 15:15
Toen ik nog regelmatig in het cafe op de Mercatorplein te vinden was haalde ik altijd 3 broodjes op het plein op mijn weg naar huis.
Gebeurde meestal dat ik maar met een broodje thuis kwam hehe.
Jammer dat deze man overleden is, hij heeft zich (op zijn manier) voor 1000% geintregeerd, niet alleen in Duitsland waar het begon maar in Heel Europa :duim: