PDA

Bekijk Volledige Versie : Kinderen met dyslexie horen teveel klanken



super ick
27-10-13, 19:42
Kinderen met dyslexie horen teveel klanken

zaterdag 26 oktober 2013
Door : Chantal Caes
Categorie: Wetenschap
Pasgeboren baby’s kunnen in de eerste levensmaanden klanken in bijna alle talen van de wereld onderscheiden, maar binnen een jaar hebben ze zich aangepast aan de moedertaal en horen ze alleen nog maar de klankverschillen die voor hun eigen taal relevant zijn. Kinderen met een verhoogd risico op dyslexie behouden deze aangeboren universele klankgevoeligheid. Daardoor horen zij veel meer verschillende klanken dan andere kinderen, maar hebben ze ook meer moeite met het onderscheiden van bepaalde klanken in de eigen taal. Hun klankperceptie is onvoldoende aangepast aan de eigen taal.
Dr(s) Mark Noordenbos van het Behavioural Science Institute (BSI) van de Radboud Universiteit promoveert op 4 november op een onderzoek waarbij dit als eerste aangetoond werd bij kinderen van 5-6 jaar. Hij vergeleek kinderen van ouders met dyslexie (dyslexie is erfelijk) en kinderen van ouders die dat niet hebben.
De resultaten van zijn onderzoek bieden perspectieven om dyslexie in een vroeg stadium vast te stellen en kinderen sneller extra begeleiding te bieden, waardoor ze minder leesachterstand oplopen op school.


Kinderen met dyslexie horen teveel klanken — Wel.nl (http://www.welingelichtekringen.nl/wetenschap/234019/kinderen-met-dyslexie-horen-teveel-klanken.html)

BoerHarms
28-10-13, 02:52
interresant,

super ick
28-10-13, 07:36
Meer verschillende klanken horen. Daar keek ik van op. Vooral omdat dat niet in direct verband staat met het lastig kunnen lezen.

knuppeltje
28-10-13, 08:01
Meer verschillende klanken horen. Daar keek ik van op. Vooral omdat dat niet in direct verband staat met het lastig kunnen lezen.

Compensatie. Hoe dat ontstaat moet je mij niet vragen. Mensen die bij geboorte slechtziend of blind zijn ontwikkelen ook meteen een beter gehoor dan goed ziende mensen. Bij dieren is dat ook zo.

Dat kinderen na een jaar.....? Een nichtje van me sprak op 7 jarige leeftijd zowel Nederlands, Frans als Bambara (een Afrikaanse taal). En afhankelijk met wie ze sprak, schakelde al tetterend zonder enige hapering van de ene taal over op de andere, desnoods in een adem. Ze was dat vanaf ze had leren praten gewend geraakt. Het hangt dus ook, zoals met zoveel dingen, van de omstandigheden af waarin een kind opgroeit.

Dat geeft aan dat de inprent jaren de belangrijkste jaren zijn voor de latere ontwikkeling.