PDA

Bekijk Volledige Versie : 17 jarige dode uit biblebelt koos bewust voor religieuze overtuiging verbod op vaccinatie



Revisor
29-10-13, 17:37
Slachtoffer mazelen (17) koos bewust voor God

Door: Marjon Bolwijn − 29/10/13, 07:20

http://static0.volkskrant.nl/static/photo/2013/1/12/9/20131029071845/media_xl_1921794.jpg
© ANP. Moeders brengen kinderen naar de reformatorische basisschool Eben-Haezer in Barneveld. In een kleuterklas van de school zijn ruim 20 van de 28 kinderen thuisgebleven, vermoedelijk met een mazelenbesmetting

In het Zeeuwse Tholen is zaterdag een 17-jarig meisje overleden aan de complicaties van mazelen. Zij is het eerste dodelijke slachtoffer sinds in mei een epidemie woedt in de Biblebelt. 'Ze koos er bewust voor om zich ondanks haar zwakke gezondheid niet te laten inenten', aldus Govert Kamerik, directeur van haar middelbare school, het reformatorische Calvijn College in Goes.




Ze koos er bewust voor om zich ondanks haar zwakke gezondheid niet te laten inenten.
Govert Kamerik van het gereformeerde Calvijn College

Met de dood van het meisje is gebeurd wat premier Mark Rutte probeerde te voorkomen toen hij in juli predikanten opriep om vaccinatie te stimuleren. VVD-senator Heleen Dupuis speculeerde over een inentingsverplichting.

Vooralsnog lijkt de wil van de premier het in strenggelovige kringen af te leggen tegen de wil van God. Het pleidooi van Rutte stuitte vooral op irritaties. Politici kunnen geen Bijbeluitleg opleggen aan een ander, schreef hersteld hervormd predikant Wouter Pieters deze zomer in het Reformatorisch Dagblad.

De dood van het Thoolse meisje vindt Pieters 'intens verdrietig', maar geen reden tot herziening van zijn standpunt over inenten.

Ook J. Schipper, predikant van de Gereformeerde Gemeente te Dirksland, is niet gediend van politieke kritiek op de religieuze keuze om niet te vaccineren. 'Dat meneer Rutte ons zo kapittelt, roept onder predikanten veel irritatie op', zegt hij. 'Het past niet in een land waar scheiding van kerk en staat heerst.'




Gelovigen beklagen zich ook niet steeds in het openbaar als zij abortus plegen.
J. Schipper, gereformeerd predikant


Verontwaardiging
De verontwaardiging van seculiere Nederlanders over een kind dat sterft aan een eenvoudig te voorkomen ziekte, zegt Schipper slecht te begrijpen. 'Gelovigen beklagen zich ook niet steeds in het openbaar als zij abortus plegen.'

Het Zeeuwse meisje is zeer waarschijnlijk bezweken aan een longontsteking of hersenontsteking, twee bijkomende aandoeningen bij mazelen die levensbedreigend kunnen zijn.

Lichamelijk gehandicapt
Het meisje was lichamelijk gehandicapt, zegt Govert Kamerik, locatiedirecteur van het gereformeerde Calvijn College in Goes, waar ze in 5 havo zat. Door een vergroeiing in haar rug, had ze problemen met ademen. Ze zat al sinds haar vroege jeugd in een elektrische rolstoel.

'Juist vanwege haar ziekte was ze op een serieuze en volwassen manier met het geloof bezig', zegt Kamerik. 'Ze koos er bewust voor om zich ondanks haar zwakke gezondheid niet te laten inenten.'




De epidemie is voorlopig nog niet uitgewoed.
Woordvoerder van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu


Geen standpunt
De school neemt geen standpunt in over de vaccinatiekwestie. Wel worden leerlingen en ouders op de mogelijkheid van vaccinatie gewezen. Het merendeel van de leerlingen is ingeënt. 'Maar we respecteren hen die het niet doen', zegt Kamerik. 'We weten dat ze het niet laten uit onverschilligheid.'

Schoolpersoneel en medeleerlingen reageerden geschokt op het overlijdensbericht. Ook tijdens de vorige mazelenepidemie, in 2000, stierf een leerling van het Calvijn College, een 17-jarige jongen uit Aagtekerke. De school had gehoopt deze epidemie zonder verliezen door te komen.

De huidige epidemie begon in mei en heeft inmiddels officieel 2.016 kinderen getroffen. Het werkelijke aantal ligt veel hoger, zegt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), omdat niet alle ouders hun huisarts inlichten. De meeste patiënten zijn tussen de 4 en 12 jaar oud en niet gevaccineerd.

In de afgelopen twee weken zijn honderd nieuwe gevallen gemeld, vooral in de provincie Zuid-Holland. Vijf kinderen liggen in het ziekenhuis vanwege complicaties. 'De epidemie is voorlopig nog niet uitgewoed', zegt een woordvoerder van het RIVM.


Slachtoffer mazelen (17) koos bewust voor God - Wetenschap & Gezondheid - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3534960/2013/10/29/Slachtoffer-mazelen-17-koos-bewust-voor-God.dhtml)

super ick
29-10-13, 17:48
Die keuze, van een minderjarige notabene moet uiteraard met alle egards gerespecteerd worden. Als een ander een eind wil aan zijn lijden werkt het niet zo, dan willen zij graag voor anderen beslissen. Hoe groot kan de lik boter op je hoofd zijn?

Rust zacht meisje. Je ouders zullen wel apetrots op je zijn.......

AdamRon
29-10-13, 18:03
Ik heb alle respect voor dat meisje want er is veel moed voor nodig.
Eigenlijk was dat voor haar een mooie kans om eruit te stappen gezien haar handicap (zwaar moeite hebben met ademen)
Nu weet ik daar toevallig alles van doordat ik stevige COPD heeft en nog maar 73% lucht heeft, voor mensen die zich dat niet kunnen voorstellen wat dat meisje 24 uur per dag doorstaat moeten ze hun neus dichtknijpen en proberen om 2 minuten te ademen door een rietje (waar je limonade mee drinkt).

Ik probeer de werkelijke reden te vinden waarom dit nieuws überhaubt geplaatst is.
Heb respect voor dat meisje..

Mark
29-10-13, 18:06
klinkt als verkapte zelfmoord van deze gehandicapte

maar goed wie zijn wij om te oordelen als god haar duidelijk dood wilde

CONTRA
29-10-13, 18:07
het is gods wil. god is groot. amen. wat is het kristendom toch een prachtig geloof.

Mark
29-10-13, 18:11
het is gods wil. god is groot. amen. wat is het kristendom toch een prachtig geloof.

jammer dat je de wil van God betwist. God weet het beter. Deze dame moest eraan.

Rechtvaardigheid
29-10-13, 19:16
Was het een moslim, dan waren de reacties totaal anders.

Olive Yao
29-10-13, 19:25
.
Als aangenomen moet worden dat zij zelf besliste, is zij een minderjarig slachtoffer van indoctrinatie, en zijn degenen die haar geïndoctrineerd hebben schuldig aan haar dood.
Als zij door een beslissing van de ouders niet is ingeënt, zijn die schuldig aan haar dood.
Valt dit niet onder een artikel in het Wetboek van Strafrecht?
Als ze zelf beoogde om zelfmoord te plegen ligt het anders. Daar zouden de mensen in haar omgeving waarschijnlijk niet trots op zijn.

Mark
29-10-13, 19:36
Was het een moslim, dan waren de reacties totaal anders.
ja dan had ik allah gezegd ipv god

Mark
29-10-13, 19:37
.
Als aangenomen moet worden dat zij zelf besliste, is zij een minderjarig slachtoffer van indoctrinatie, en zijn degenen die haar geïndoctrineerd hebben schuldig aan haar dood.
Als zij door een beslissing van de ouders niet is ingeënt, zijn die schuldig aan haar dood.

.

yep haar ouders samen met de ouders van de gesneuvelde nederlandse syriegangers

Charlus
29-10-13, 19:41
Ook J. Schipper, predikant van de Gereformeerde Gemeente te Dirksland, is niet gediend van politieke kritiek op de religieuze keuze om niet te vaccineren. 'Dat meneer Rutte ons zo kapittelt, roept onder predikanten veel irritatie op', zegt hij. 'Het past niet in een land waar scheiding van kerk en staat heerst.'
Ik denk dat scheiding van kerk en staat voor deze brave borst betekent dat wie zich bij zijn handelingen laat leiden door religie, boven de wet hoort te staan.

super ick
29-10-13, 20:49
het is gods wil. god is groot. amen. wat is het kristendom toch een prachtig geloof.

Allah Akbar, wat is de islam toch een prachtig geloof. Dat zou nooit uit jou strot komen. Een beetje hypocriet ben je wel. Laten we nu ook de zaak relativeren en concluderen dat het om een groep(je) fundies gaat?

Ps.
Ik ben atheïst.

super ick
29-10-13, 20:54
Ik denk dat scheiding van kerk en staat voor deze brave borst betekent dat wie zich bij zijn handelingen laat leiden door religie, boven de wet hoort te staan.

Opzettelijk je kinderen in levensgevaar brengen mag kennelijk. Ik kan proberen daar voorbeelden van te geven die iedereen ronduit belachelijk zal vinden. Behalve als het religie betreft. Het lijkt GVD wel of alles dan maar geoorloofd is. Aanklagen die ouders en hopen op een strenge straf. Zijn die mafketels helemaal belazerd. Hoe kunnen zij nog in de spiegel kijken?

CONTRA
29-10-13, 21:29
Allah Akbar, wat is de islam toch een prachtig geloof. Dat zou nooit uit jou strot komen.

inderdaad


Laten we nu ook de zaak relativeren en concluderen dat het om een groep(je) fundies gaat?

hoezo? heb ik hier dan iets gezegd over kristenen?



knots71karel
29-10-13, 23:48
Was het een moslim, dan waren de reacties totaal anders.

Bij mij niet mijn spreuk is nog altijd het zelfde :
Geloof maakt vaak meer kapot dan je lief is !

Umarvlie
30-10-13, 07:04
Opzettelijk je kinderen in levensgevaar brengen mag kennelijk. Ik kan proberen daar voorbeelden van te geven die iedereen ronduit belachelijk zal vinden. Behalve als het religie betreft. Het lijkt GVD wel of alles dan maar geoorloofd is. Aanklagen die ouders en hopen op een strenge straf. Zijn die mafketels helemaal belazerd. Hoe kunnen zij nog in de spiegel kijken?

Wat is het (principieele) verschil tussen ouders die hun kinderen niet inenten of ouders die met kinderen zonder gordel op de achterbank rijden? Allebei nalatig met kans op dood kind. Moeten die ouders dan ook maar voor poging tot moord worden aangeklaagd? Zo zijn er nog wel meer en ergere voorbeelden.

BoerHarms
30-10-13, 07:22
Opzettelijk je kinderen in levensgevaar brengen mag kennelijk. Ik kan proberen daar voorbeelden van te geven die iedereen ronduit belachelijk zal vinden. Behalve als het religie betreft. Het lijkt GVD wel of alles dan maar geoorloofd is. Aanklagen die ouders en hopen op een strenge straf. Zijn die mafketels helemaal belazerd. Hoe kunnen zij nog in de spiegel kijken?

Ik weet het excuus is altijd GOD'S WILL

maar als God niet wilde, had ie ook nooit de medicijnen kunnen laten maken, had ie ook nooit de dokters de kennis gegeven om te helen. Dat hele geloof iets en blijft vreemd.

Mark
30-10-13, 08:17
Bij mij niet mijn spreuk is nog altijd het zelfde :
Geloof maakt vaak meer kapot dan je lief is !




ik denk dat het geloof op zich niet het probleem is, wel idioten die de speciale positie van geloof in onze maatschappij en rechtssysteem misbruiken om hun domheid uit te voeren.

mark61
30-10-13, 10:32
Gevalletje Darwin.

mark61
30-10-13, 10:34
Opzettelijk je kinderen in levensgevaar brengen mag kennelijk. Ik kan proberen daar voorbeelden van te geven die iedereen ronduit belachelijk zal vinden. Behalve als het religie betreft. Het lijkt GVD wel of alles dan maar geoorloofd is. Aanklagen die ouders en hopen op een strenge straf. Zijn die mafketels helemaal belazerd. Hoe kunnen zij nog in de spiegel kijken?

Inenten is in NL niet verplicht. De meeste niet-inenters zijn niet-gelovigen, of anders Rudolf Steinervolk ofzo.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3486199/2013/08/03/Vooral-antroposofen-enten-kinderen-niet-in.dhtml

BoerHarms
30-10-13, 10:35
onze lieve Heer heeft vreemde kostgangers

Mark
30-10-13, 10:36
Gevalletje Darwin.

kans dat zij zich had voorgeplant lijkt me sowieso laag

Mark
30-10-13, 10:36
Gevalletje Darwin.

of bedoel je darwin in die zin dat natuur alleen de sterksten laat overleven en dus geen gehandicapten?

mark61
30-10-13, 11:25
of bedoel je darwin in die zin dat natuur alleen de sterksten laat overleven en dus geen gehandicapten?

Nee, in de zin van dat eh minder slimme mensen zichzelf uit de race halen :hihi:

Karin.N
30-10-13, 14:02
Inenten is in NL niet verplicht. De meeste niet-inenters zijn niet-gelovigen, of ander Rudolf Steinervolk ofzo.

Vooral antroposofen enten kinderen niet in - Religie - TROUW (http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3486199/2013/08/03/Vooral-antroposofen-enten-kinderen-niet-in.dhtml)


3 kids van mij hebben alle BMR inentingen gehad. Een na jongste heeft alleen de eerste BMR gehad. In overleg met artsen is daarna besloten om haar op 4 en 9 jaar niet te enten voor de BMR.

mark61
30-10-13, 15:32
3 kids van mij hebben alle BMR inentingen gehad. Een na jongste heeft alleen de eerste BMR gehad. In overleg met artsen is daarna besloten om haar op 4 en 9 jaar niet te enten voor de BMR.

Bijzondere Motorrijtuigen en dan? :) Ik ben niet zo goed in dat jargon :slaap:

Bof Mazelen Rabiës? :vreemd:

Karin.N
30-10-13, 16:21
Bijzondere Motorrijtuigen en dan? :) Ik ben niet zo goed in dat jargon :slaap:

Bof Mazelen Rabiës? :vreemd:

Bof, mazelen, rode hond.

Ik vind het een lastig onderwerp. Enerzijds heb ik het liefst dat zo veel mogelijk kinderen geent worden, des te minder risico loopt mijn ene ongeënte dochter. Anderzijds vind ik het recht op vrijheid om zelf te kiezen ook heel belangrijk.

Vind het lastig

knots71karel
30-10-13, 21:14
jammer dat je de wil van God betwist. God weet het beter. Deze dame moest eraan.

Het is maar van welke kant je het bekijkt , GOD is toch almachtig ?

knots71karel
30-10-13, 21:21
Wat is het (principieele) verschil tussen ouders die hun kinderen niet inenten of ouders die met kinderen zonder gordel op de achterbank rijden? Allebei nalatig met kans op dood kind. Moeten die ouders dan ook maar voor poging tot moord worden aangeklaagd? Zo zijn er nog wel meer en ergere voorbeelden.

Blijkbaar houd je geen rekening met het verschil , op de achterbank zitten zonder gordel is inderdaad gevaarlijk ,
maar niet besmettelijk !
Dus hoe graag je het ook wil , het is absoluut niet hetzelfde ., je brengt alleen je eigen kinderen in gevaar en niet die van anderen .
Dus echt wel een verschil met niet inenten.

knots71karel
30-10-13, 21:37
of bedoel je darwin in die zin dat natuur alleen de sterksten laat overleven en dus geen gehandicapten?

Helaas is dat wel het geval ! maar wij mensen zijn in staat de natuur een handje te helpen .
Wat in sommige gevallen goed valt maar in andere gevallen weer niet .
Een gewond of gehandicapt dier overleefd het ook niet , sterker nog vaak kiezen de ouders voor het sterkste jong en laten de andere bewust creperen ( vooral vogels doen dat ) of het sterkste jong duwt zijn broer of zusje gewoon het nest uit , bij zoogdieren komt het ook voor , de zwakke dieren sterven Darwin noemde dat terecht: natuurlijke selectie !
De enige die daarop een uitzondering maakt is de mens en zelfs ook niet in alle gevallen , in China en ook andere landen wordt het meisje vaak verstoten *)of zoals o.a bij de Islaam als mindere van het jongentje beschouwd , met alle gevolgen van dien .
De bij vrouwen van de Chinese Keizer werden vaak verstoten als ze een dochtertje baarden ,maar ook in de Islaam en zeker in de harem van de Sulthans was het vaak zo .

knots71karel
30-10-13, 21:44
Bof, mazelen, rode hond.

Ik vind het een lastig onderwerp. Enerzijds heb ik het liefst dat zo veel mogelijk kinderen geent worden, des te minder risico loopt mijn ene ongeënte dochter. Anderzijds vind ik het recht op vrijheid om zelf te kiezen ook heel belangrijk.




Vind het lastig

Kan me dat als ouders zijnde wel voorstellen .:moeilijk:

Olive Yao
30-10-13, 23:28
.



Bof, mazelen, rode hond.

Ik vind het een lastig onderwerp. Enerzijds heb ik het liefst dat zo veel mogelijk kinderen geent worden, des te minder risico loopt mijn ene ongeënte dochter. Anderzijds vind ik het recht op vrijheid om zelf te kiezen ook heel belangrijk.

Vind het lastig

De vrijheid om zelf te kiezen van een kind bedoel je?

knots71karel
31-10-13, 00:53
.


De vrijheid om zelf te kiezen van een kind bedoel je?

Ik krijg het idee dat je niet alles gelezen hebt wat Karin schreef o.a dit:
In overleg met artsen is daarna besloten om haar op 4 en 9 jaar niet te enten voor de BMR.

super ick
31-10-13, 07:32
Ik krijg het idee dat je niet alles gelezen hebt wat Karin schreef o.a dit:
In overleg met artsen is daarna besloten om haar op 4 en 9 jaar niet te enten voor de BMR.

Olive wil benadrukken dat een kind niets beslissen kan en dus de ouder dat voor hem/haar doet.

mark61
31-10-13, 08:53
Bof, mazelen, rode hond.

Ik vind het een lastig onderwerp. Enerzijds heb ik het liefst dat zo veel mogelijk kinderen geent worden, des te minder risico loopt mijn ene ongeënte dochter. Anderzijds vind ik het recht op vrijheid om zelf te kiezen ook heel belangrijk.

Vind het lastig

Oh die :hihi: Ik heb er twee van gehad. Het is een beetje gek natuurlijk. Alle anderen moeten zich inenten zodat de oningeënte niet ziek wordt :)

Polio is dankzij inentingen vrijwel uitgeroeid, behalve in een paar landen waar ze daar om 'politiek-religieuze' redenen tegen zijn. Zelfde geldt voor difterie en kinkhoest.

En nu we zo veilig en gezond zijn kunnen we vrolijk tegen inenten zijn. Eerste-wereldproblemen als het ware.

Karin.N
31-10-13, 11:27
Oh die :hihi: Ik heb er twee van gehad. Het is een beetje gek natuurlijk. Alle anderen moeten zich inenten zodat de oningeënte niet ziek wordt :)

Polio is dankzij inentingen vrijwel uitgeroeid, behalve in een paar landen waar ze daar om 'politiek-religieuze' redenen tegen zijn. Zelfde geldt voor difterie en kinkhoest.

En nu we zo veilig en gezond zijn kunnen we vrolijk tegen inenten zijn. Eerste-wereldproblemen als het ware.

Waren er geen problemen ontstaan bij mijn ene dochter, dan was zij evengoed op 4 en 9 jaar geent tegen de BMR. Maar zelfs deartsen durfden het niet goed aan gezien de lichamelijke reactie die zij vertoonde bij de eerste BMR prik.

Nu loopt zij rond met 1 enting.En ja, als er zo'n epidemie uitbreekt dan ben ik extra bezorgd. Afgelopen zomer weer contact gehad met de arts, wel of niet enten met het oog op de epidemie. Ook toen besloten om het niet te doen, op mede aanraden van de artsen. Mijn dochter is een onverklaarbaar geval.

Olive,

Ik snap je vraag. Maar ik vind niet dat ik voor anderen mag gaan beslissen. Ouders nemen bij jonge leeftijd van kinderen de beslissingen voor hen. Zoals met enten, ik ben zelf een voorstander van enten tegen BMR en de DKPT. (mark = difterie, kinkhoest, polio en tetanus ).

Bijvoorbeeld bij besnijdenis snap ik dat ouders de beslissing nemen. Maar dat druist dan weer in tegen mijn gevoel dat het onomkeerbaar is en het een ingreep is die een kind later nooit meer kan terugdraaien. Het is ook medisch niet een noodzakelijke ingreep.

Enten tegn BMR en DKTP kan verlamming en dood voorkomen. Dus is een ander iets.

Zo heb ik kort geleden 2 keer getwijfeld om mijn dochters wel of niet te laten enten tegen baarmoederhalskanker. Enerzijds goed dat het vaccin er is. Anderzijds heb ik niet veel vertrouwen in de oprechtheid van de farmaceutische industrie. Zijn in mijn ogen teveel ook met winst bezig.
Mijn schoonmoeder heeft indertijd DES geslikt. Haar 2 dochters zijn onvruchtbaar door deze medicatie. Wat zijn op langere termijn de bijwerkingen van dze vaccins. En dan mag je als ouder een beslissing gaan nemen die eventueel verkeerd kan uitvallen. Wel enten en gevolgen of niet enten en deze kankervorm krijgen.

Ik vind het dus heel lastig om hierin echt een standpunt in te nemen. Vrijheid vind ik een belangrijk iets. Maar wat als die vrijheid botst met de vrijheid van een ander?

Karin.N
31-10-13, 11:41
Wij hebben hier in het dorp sinds enige tijd een zondagsopenstelling van de supermarkten. Is een proef dus wie weet.
Raakte ik afgelopen week aan de praat met wat SGPers die hier wonen. Zij vinden het een schande etc.
Vervolgens informeerde ik naar hun kinderen en ofdeze geent zijn. Nee, dat waren ze dus niet. Ik vroeg wat ze ervan zouden vinden als de overheid enten verplicht gaat stellen? Daar waren zij fel tegen, een mens moet zelf kunnen beslissen. Juist zei ik, dat klopt. Ik beslis ook graag zelf wanneer ik mijn boodschappen doe. Ik vind het ook niet prettig wanneer anderen voor mij gaan bepalen wat ik wel of niet kan doen. En daarbij, bij een zondagsopening van de supermarkt vallen geen doden. Bij het niet enten kunnen er wel doden vallen.......

knuppeltje
31-10-13, 12:19
Wij hebben hier in het dorp sinds enige tijd een zondagsopenstelling van de supermarkten. Is een proef dus wie weet.
Raakte ik afgelopen week aan de praat met wat SGPers die hier wonen. Zij vinden het een schande etc.
Vervolgens informeerde ik naar hun kinderen en ofdeze geent zijn. Nee, dat waren ze dus niet. Ik vroeg wat ze ervan zouden vinden als de overheid enten verplicht gaat stellen? Daar waren zij fel tegen, een mens moet zelf kunnen beslissen. Juist zei ik, dat klopt. Ik beslis ook graag zelf wanneer ik mijn boodschappen doe. Ik vind het ook niet prettig wanneer anderen voor mij gaan bepalen wat ik wel of niet kan doen. En daarbij, bij een zondagsopening van de supermarkt vallen geen doden. Bij het niet enten kunnen er wel doden vallen.......

Echt, heel obstinaat van je. Arme SGP'ers maar weer. :jammer:

mark61
31-10-13, 13:03
Waren er geen problemen ontstaan bij mijn ene dochter, dan was zij evengoed op 4 en 9 jaar geent tegen de BMR. Maar zelfs deartsen durfden het niet goed aan gezien de lichamelijke reactie die zij vertoonde bij de eerste BMR prik.

(mark = difterie, kinkhoest, polio en tetanus ).

Ja ik begrijp de bijzondere situatie. Ik mijmerde even in het algemeen.

Ja da weet ik, want die heb ik zelf gehad :)

Karin.N
31-10-13, 20:34
Echt, heel obstinaat van je. Arme SGP'ers maar weer. :jammer:

Ik weet dat het jouw favoriete religroep is :hihi:


Ach ja, Karin.N woont sinds een paar maanden weer in een dorp :boogie:

knots71karel
31-10-13, 20:55
yep haar ouders samen met de ouders van de gesneuvelde nederlandse syriegangers

O dat kun je niet maken , dit is tegen het ''zere been '' je bent off topic volgens Juff Saartje.

knots71karel
31-10-13, 20:59
Olive wil benadrukken dat een kind niets beslissen kan en dus de ouder dat voor hem/haar doet.
Oke dan heb ik het mogelijk verkeerd begrepen , wat niet weg neemt dat Karin verstandig heeft gehandeld door met hun arts te overleggen.

Eke
03-11-13, 21:52
Ik heb grote respekt voor dit meisje van 17, dat waarschijnlijk al lang te horen heeft gekregen over haar leventje: "God heeft het zo gewild". Een manier van omgaan met een bitter lot.
Al jong is ze geconfronteerd met haar beperkte lichamelijke mogelijkheden. De kans is heel groot dat ze "als een volwassene" heeft gekozen voor een overgave aan Iets dat ze heeft ervaren als vele malen machtiger dan haarzelf --"haar God"--die waarschijnlijk ook voor veel liefde en steun voor haar heeft gezorgd dmv haar gemeenschap waarin ze leefde.

[I]Wie op dit forum doet geen onverstandige dingen [/]
We schakelen allemaal tussen gevoel en verstand. Iets kan GOED aanvoelen, terwijl je verstand zegt : beter van niet.
Daarom is het ook zo goed met anderen te praten over grote keuzes.

Wat ik jammer vind is dat de geloofsrichting waartoe zij behoort zo gesloten is dat andere benaderingen vanuit het geloof zoals ‘Onderzoekt alles, behoudt het goede en vermijdt elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet’
geen kans krijgen.

Groepen blijven en worden geslotener als gejoel en gescheld van buitenaf (dat kan dus nu makkelijk via internet)hen verhard.
Dat is superjammer, omdat er zo geen ruimte komt om ook eens andere zienswijzen te onderzoeken.





De ouders/familie en vrienden hebben dit meisje verloren uit hun midden... Hopelijk krijgen ze veel blijken van liefde.

super ick
04-11-13, 08:12
Ik heb grote respekt voor dit meisje van 17, dat waarschijnlijk al lang te horen heeft gekregen over haar leventje: "God heeft het zo gewild". Een manier van omgaan met een bitter lot.
Al jong is ze geconfronteerd met haar beperkte lichamelijke mogelijkheden. De kans is heel groot dat ze "als een volwassene" heeft gekozen voor een overgave aan Iets dat ze heeft ervaren als vele malen machtiger dan haarzelf --"haar God"--die waarschijnlijk ook voor veel liefde en steun voor haar heeft gezorgd dmv haar gemeenschap waarin ze leefde.

[I]Wie op dit forum doet geen onverstandige dingen [/]
We schakelen allemaal tussen gevoel en verstand. Iets kan GOED aanvoelen, terwijl je verstand zegt : beter van niet.
Daarom is het ook zo goed met anderen te praten over grote keuzes.

Wat ik jammer vind is dat de geloofsrichting waartoe zij behoort zo gesloten is dat andere benaderingen vanuit het geloof zoals ‘Onderzoekt alles, behoudt het goede en vermijdt elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet’
geen kans krijgen.

Groepen blijven en worden geslotener als gejoel en gescheld van buitenaf (dat kan dus nu makkelijk via internet)hen verhard.
Dat is superjammer, omdat er zo geen ruimte komt om ook eens andere zienswijzen te onderzoeken.





De ouders/familie en vrienden hebben dit meisje verloren uit hun midden... Hopelijk krijgen ze veel blijken van liefde.

Dat isoleren en de behoefte hebben enkel met gelijkgestemden om te gaan is een drang van fundies. Kinderen bij elkaar op school, bij elkaar wonen, bij elkaar kopen, met elkaar trouwen, etc. De buitenwereld is immers slecht.

Eke
04-11-13, 13:38
Dat isoleren en de behoefte hebben enkel met gelijkgestemden om te gaan is een drang van fundies. Kinderen bij elkaar op school, bij elkaar wonen, bij elkaar kopen, met elkaar trouwen, etc. De buitenwereld is immers slecht.

Je denkt dat het een drang is. Door superioriteitsgevoel..de buitenwereld is immers slecht en kan beter gered worden. Maar goed, er zijn veel christenen die wel op een onderzoekender manier met de bijbel om zijn gaan . Uit dezelfde families. De meeste leerlingen van die christelijke school zijn wel inge-ent. En we weten niet hoelang de ouders hebben gebeden om wijsheid in deze. Hoe lang ze heen en weer geslingerd zijn.

Je bent het niet met me eens dat harde kritiek van buitenaf meestal een averechts effekt heeft en de gelederen -verder- doet sluiten, Superick ?

Karin.N
04-11-13, 17:17
Olive wil benadrukken dat een kind niets beslissen kan en dus de ouder dat voor hem/haar doet.

Ik vind het een lastig onderwerp. Inentingen zijn belangrijk, kinderen kunnen daar niet zelf of beslissen. Een 2 jarige moet je niet uit meer laten kiezen dan een kop thee of een beker melk :hihi: Meer is gewoon niet haalbaar. Maar wat als je mening als volwassene anti entingen zijn, kan de overheid dan verplichte vaccinatie opleggen.? Ik vind dat lastig. Enerzijds zit ik niet te wachten op overheidsbemoeienis. Anderzijds kun je met de vaccinaties akelige ziektes zoals polio voorkomen.

Besnijdenis ook zo'n onderwerp. Maar in dit geval zou je kunnen overwegen om de besnijdenis uit te stellen tot de meerderjarige leeftijd. Het is onomkeerbaar en medisch niet noodzakelijk. Dan kun je gaan twisten of vacinaties medisch noodzakelijk zijn?

Bij entingen kan een kind niet zelf kiezen, je kunt het niet uitstellen tot meerderjarige leeftijd. Besnijdenis wel. Maar wat als ouders de besnijdenis heel erg belangrijk vinden en / of entingen absoluut niet zien zitten? Ik vind dit lastig. Vrijheid vind ik een groot goed. De vrijheid van ouders om zelf dit soort zaken te bepalen. Maar deze vrijheid kan desastreus uitpakken bij het niet enten (hoewel mijn dochter bijna het loodje heeft gelegd door de vaccinatie).

Bij besnijdenis kan een negatief gevolg zijn dat een kind als volwassene zegt, liever had ik het niet gehad en dan is er niets meer aan te doen. En botst het weer met de vrijheid van het kind om zelf over het eigen lichaam te beslissen.

Karin.N
04-11-13, 17:19
Dat isoleren en de behoefte hebben enkel met gelijkgestemden om te gaan is een drang van fundies. Kinderen bij elkaar op school, bij elkaar wonen, bij elkaar kopen, met elkaar trouwen, etc. De buitenwereld is immers slecht.

Ik heb een paar jaar gewoond in een grefo dorp en het was daar inderdaad zij tegen de rest. Als niet grefo was het eigenlijk onmogelijk om je daar te settelen. Wij waren wat naïef, maar zijn na een paar jaar toch maar verhuisd.

mark61
04-11-13, 17:39
Ik vind het een lastig onderwerp. Inentingen zijn belangrijk, kinderen kunnen daar niet zelf of beslissen.

Er speelt nog iets mee, vanuit de overheid. De volksgezondheid, dus: het voorkomen van epidemieën. Dat gaat boven het individueel belang uit, of staat er naast, weet ik het.

Daarom zijn er regels voor waar je iemand mag begraven, of hoe eetbare dieren geslacht moeten worden.

Gaat het niet om grote sterfte, dan wel om onaanvaardbare kosten voor de gezondheidszorg. Etc. etc.

CONTRA
04-11-13, 17:52
Ik heb een paar jaar gewoond in een grefo dorp en het was daar inderdaad zij tegen de rest.

dat geldt denk ik ook andersom. heb vrienden uit de biblebelt. oa in nieuwleusen een vd meest orthodoxe plekken van nederland waar de zwarte kousen uit staphorst naar de kerk gaan. mn maten wonen er al vele jaren. ze zyn zo atheistisch tegendraads vryzinnig en alternatief als de pest. ben weleens naar van die illegale alternatieve festivals geweest in de biblebelt. het gaat er daar ruiger en eigenzinniger aan toe dan in de stad. ik denk dat het een wisselwerking is. enerzyds een gesloten kultuur van konservatief volk en anderzyds mensen die zich er tegen afzetten en in byna alles het tegenovergestelde zyn.

Bar
05-11-13, 09:01
Je denkt dat het een drang is. Door superioriteitsgevoel..de buitenwereld is immers slecht en kan beter gered worden. Maar goed, er zijn veel christenen die wel op een onderzoekender manier met de bijbel om zijn gaan . Uit dezelfde families. De meeste leerlingen van die christelijke school zijn wel inge-ent. En we weten niet hoelang de ouders hebben gebeden om wijsheid in deze. Hoe lang ze heen en weer geslingerd zijn.

Je bent het niet met me eens dat harde kritiek van buitenaf meestal een averechts effekt heeft en de gelederen -verder- doet sluiten, Superick ?
Alleen de keiharde satire en spot heeft uiteindelijke de christelijke overheersing de das omgedaan. We gaan nou echt geen zoete broodjes bakken bij de armzalige restanten.

H.P.Pas
05-11-13, 10:48
Alleen de keiharde satire en spot heeft uiteindelijke de christelijke overheersing de das omgedaan. We gaan nou echt geen zoete broodjes bakken bij de armzalige restanten.

Welnee. Keiharde satire en spot overtuigen helemaal niemand die al niet bij voorbaat overtuigd is.

super ick
05-11-13, 17:19
Je denkt dat het een drang is. Door superioriteitsgevoel..de buitenwereld is immers slecht en kan beter gered worden. Maar goed, er zijn veel christenen die wel op een onderzoekender manier met de bijbel om zijn gaan . Uit dezelfde families. De meeste leerlingen van die christelijke school zijn wel inge-ent. En we weten niet hoelang de ouders hebben gebeden om wijsheid in deze. Hoe lang ze heen en weer geslingerd zijn.

Je bent het niet met me eens dat harde kritiek van buitenaf meestal een averechts effekt heeft en de gelederen -verder- doet sluiten, Superick ?

Om op je laatste zin terug te komen.... Dat werkt niet altijd.
En bidden om wijsheid helpt niets. Je kunt dan bijvoorbeeld beter lezen. Bij voorkeur ook eens iets anders dan de bijbel.

Eke
07-11-13, 19:08
Alleen de keiharde satire en spot heeft uiteindelijke de christelijke overheersing de das omgedaan. We gaan nou echt geen zoete broodjes bakken bij de armzalige restanten.

Kun je wat voorbeelden noemen, Bar, en hun direkte effekt ?

Eke
07-11-13, 19:15
En bidden om wijsheid helpt niets. Je kunt dan bijvoorbeeld beter lezen. Bij voorkeur ook eens iets anders dan de bijbel.

Er een nachtje over slapen dan..helpt dat volgens jou wel ?

Op yoga deden we een oefening die kracht in de armen gaf...en ...ook wijsheid volgens de overlevering!

Dat is helemaal niet zo vreemd. Bidden, slapen, je sterk voelen verminderen jouw stress waardoor je helderder kunt denken.

super ick
07-11-13, 20:02
Er een nachtje over slapen dan..helpt dat volgens jou wel ?

Op yoga deden we een oefening die kracht in de armen gaf...en ...ook wijsheid volgens de overlevering!

Dat is helemaal niet zo vreemd. Bidden, slapen, je sterk voelen verminderen jouw stress waardoor je helderder kunt denken.

Dat kan in sommige gevallen verstandig zijn.

Yoga geeft wijsheid? Mij een beetje te zweverig.

Masturbatie helpt ook om stress te verminderen. Is dat eigenlijk nog steeds taboe?

AdamRon
07-11-13, 20:18
Ik heb helemaal geen stress.. vraag me eigen af hoe dat komt :lachu:

mark61
07-11-13, 20:25
Alleen de keiharde satire en spot heeft uiteindelijke de christelijke overheersing de das omgedaan. We gaan nou echt geen zoete broodjes bakken bij de armzalige restanten.

Ik denk dat het een ietsepietsie ingewikkelder lag / ligt.

Minderheden belachelijk maken helpt echt niet met hen 'hervormen'.

super ick
07-11-13, 22:30
Ik denk dat het een ietsepietsie ingewikkelder lag / ligt.

Minderheden belachelijk maken helpt echt niet met hen 'hervormen'.

Soms kan humor wel degelijk louterend werken om tot wat meer zelfinzicht te komen.

H.P.Pas
07-11-13, 22:59
Soms kan humor wel degelijk louterend werken om tot wat meer zelfinzicht te komen.

Humor bestaat in vele varianten... Daar hebben we nog wel eens over in de clinch gelegen.
Carmiggelt of Fons Jansen hadden dat soort louterende en ontwapende humor maar dat is wel een heel speciaal talent.
Het soort polemische humor waar Bar op doelt is meer een soort slagzwaard.
Zeer geschikt om eigen partijgangers een hart onder de riem te steken; de tegenpartij zul je er niet mee, of voor, winnen.

mark61
07-11-13, 23:08
Soms kan humor wel degelijk louterend werken om tot wat meer zelfinzicht te komen.

Zelfinzicht misschien, inzicht bij het 'slachtoffer', neuh.

Eke
08-11-13, 07:58
Dat kan in sommige gevallen verstandig zijn.

Yoga geeft wijsheid? Mij een beetje te zweverig.

Masturbatie helpt ook om stress te verminderen. Is dat eigenlijk nog steeds taboe?


1) Leg dan eens uit hoe dit werkt volgens jou

2) Lees m'n reactie nog eens. De uitleg staat in de laatste zin.

3) Masturbatie EN neuken dan . Als het een ontspant, dan het andere ook want het gaat toch om het orgasme.
Vanuit de redenering : ontspannen zorgt voor een helderder geest vind ik 'm wel heel leuk."Seks helpt om wijzer te worden""
Sporten trouwens ook. En lekker eten met vrienden.

We zijn er nog lang niet, Superick.. "Hoe maakt bidden je wijzer?"

knuppeltje
08-11-13, 08:59
Soms kan humor wel degelijk louterend werken om tot wat meer zelfinzicht te komen.

Schermen doe je met een floret, niet met een zwaard.