PDA

Bekijk Volledige Versie : Deelraad Amsterdam-Zuidoost wil geen Sinterklaasintocht.



knuppeltje
30-10-13, 09:03
De deelraad van Amsterdam-Zuidoost wil dat de Sinterklaasintocht in het stadsdeel geen vergunning krijgt. De deelraad heeft een motie aangenomen van de PvdA waarin het stadsdeelbestuur wordt opgeroepen om af te zien van een intocht met Zwarte Pieten.

De PvdA zegt dat veel zwarte bewoners in Zuidoost negatieve en pijnlijke gevoelens hebben bij het fenomeen Zwarte Piet. Een intocht met Zwarte Pieten zou worden gezien als een provocatie.

Ook zegt de partij dat er bij de voor- en tegenstanders van Zwarte Piet heftige emoties spelen en dat het debat over het Sinterklaasfeest op het scherp van de snede wordt gevoerd. Uiteindelijk stemden vijftien raadsleden voor de motie; veertien waren tegen.
Motie niet uitgevoerd

Stadsdeelvoorzitter Herrema heeft op Twitter laten weten dat hij de motie naast zich neerlegt. Hij zegt dat hij geen vergunning kan weigeren enkel omdat er onrust zou kunnen ontstaan. "Democratisch principe", twittert hij. "Zie geen grond voor weigering."

Herrema wil wel een gesprek aangaan over de intocht. (NOS.nl)

Oeps, die gaan echt de bijl aan de wortel leggen.

Ibrah1234
30-10-13, 09:20
Eerst kledingvoorschriften inzake hoofddoekjes en nu gaat de overheid zich ook bemoeien hoe burgers een feestje dienen te vieren?

Mark
30-10-13, 10:05
mooi, scheelt geld

BoerHarms
30-10-13, 10:32
wo 30 okt 2013, 10:12|

AMSTERDAM -
Sinterklaas en zijn pieten zijn komende maand welkom in Amsterdam-Zuidoost. Stadsdeelvoorzitter Tjeerd Herrema liet woensdag weten niets te voelen voor een verbod op de sinterklaasintocht, waar de meerderheid in de stadsdeelraad dinsdagavond op aandrong in een motie.


De motie van de PvdA werd gesteund door ChristenUnie en D66. Herrema zal de motie echter niet uitvoeren. Volgens hem heeft een verbod op een sintintocht geen zin. Wel gaat hij in gesprek met de organisatie van de sinterklaasintocht. „De stadsdeelraad meent dat de openbare orde en veiligheid in het geding is, maar gaat daar niet over. En als de openbare orde in het geding is, dan dienen we de onrustveroorzakers aan te pakken”, liet Herrema via zijn woordvoerder weten.

Mark
30-10-13, 10:37
wo 30 okt 2013, 10:12|

AMSTERDAM -
Sinterklaas en zijn pieten zijn komende maand welkom in Amsterdam-Zuidoost. Stadsdeelvoorzitter Tjeerd Herrema liet woensdag weten niets te voelen voor een verbod op de sinterklaasintocht, waar de meerderheid in de stadsdeelraad dinsdagavond op aandrong in een motie.


De motie van de PvdA werd gesteund door ChristenUnie en D66. Herrema zal de motie echter niet uitvoeren. Volgens hem heeft een verbod op een sintintocht geen zin. Wel gaat hij in gesprek met de organisatie van de sinterklaasintocht. „De stadsdeelraad meent dat de openbare orde en veiligheid in het geding is, maar gaat daar niet over. En als de openbare orde in het geding is, dan dienen we de onrustveroorzakers aan te pakken”, liet Herrema via zijn woordvoerder weten.

dat wordt nog interessant om de tegenstanders en zwarte pieten uit elkaar te houden

mark61
30-10-13, 11:47
VN uit kritiek op Iraans vrouwknikkeren
Iran: traditie wel dodelijk, niet discriminerend

Door Diederik Smit en Jochem van den Berg • donderdag 24 oktober 2013

De VN heeft kritiek geuit op de Iraanse traditie van het vrouwknikkeren, waarbij stenen gestrooid worden naar overspelige vrouwen. Volgens VN-onderzoeker Jane Waterbridge gaat het om folklore die discriminerend is voor vrouwen.

Het Perzische vrouwknikkeren ontstond in de zevende eeuw. Volgens een woordvoerder van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken is de traditie weliswaar dodelijk, maar niet discriminerend: “Het gaat hier om een eeuwenoud gebruik dat een essentieel onderdeel vormt van onze cultuur. Vrouwonvriendelijkheid speelt daarbij helemaal geen rol. Het gaat de deelnemers vooral om het doden van zondaars en het hebben van een leuke middag.”

Jalal Rezaei, tuinman in Isfahan, doet elk jaar mee met het volksfeest. Hij wordt moe van de jaarlijks terugkerende discussie: “Elk jaar zijn er weer mensen die moeilijk doen over het strooigoed. Mensen vergeten dat het vrouwknikkeren met name voor kinderen van groot belang is, omdat het een afschrikkend effect heeft wanneer de eer van de familie op het spel staat. Waarom zou je kinderen zoiets moois ontnemen? Je vraagt je af of de VN niets beters te doen heeft.”

Hoofdonderzoeker Jane Waterbridge: “Als ik in Iran zou wonen, zou ik me als vrouw beledigd voelen wanneer ik door mannen met keien bekogeld werd. Ook als ik daarmee een karakteristiek onderdeel zou zijn van een folkloristisch gebruik.”

Voor de Iraanse regering is het afschaffen van de traditie geen optie: “We zouden wel kunnen kijken of we minder grote voorwerpen kunnen gebruiken. Er zijn natuurlijk manieren om het strooien van rotsen minder confronterend te maken. Door stenen te vervangen door bijvoorbeeld grind of kiezels, verleg je de focus van incasseren naar participeren.”

Waterbridge is niet onder de indruk van de Iraanse reactie: “Het onderzoek loopt nog, maar voor ons is het uitgangspunt dat op termijn ook vrouwen gewoon mee moeten kunnen gooien.”

VN uit kritiek op Iraans vrouwknikkeren | De Speld (http://www.speld.nl/2013/10/24/vn-uit-kritiek-op-iraans-vrouwknikkeren/)

Mark
30-10-13, 11:51
VN uit kritiek op Iraans vrouwknikkeren
Iran: traditie wel dodelijk, niet discriminerend

Door Diederik Smit en Jochem van den Berg • donderdag 24 oktober 2013

De VN heeft kritiek geuit op de Iraanse traditie van het vrouwknikkeren, waarbij stenen gestrooid worden naar overspelige vrouwen. Volgens VN-onderzoeker Jane Waterbridge gaat het om folklore die discriminerend is voor vrouwen.

Het Perzische vrouwknikkeren ontstond in de zevende eeuw. Volgens een woordvoerder van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken is de traditie weliswaar dodelijk, maar niet discriminerend: “Het gaat hier om een eeuwenoud gebruik dat een essentieel onderdeel vormt van onze cultuur. Vrouwonvriendelijkheid speelt daarbij helemaal geen rol. Het gaat de deelnemers vooral om het doden van zondaars en het hebben van een leuke middag.”

Jalal Rezaei, tuinman in Isfahan, doet elk jaar mee met het volksfeest. Hij wordt moe van de jaarlijks terugkerende discussie: “Elk jaar zijn er weer mensen die moeilijk doen over het strooigoed. Mensen vergeten dat het vrouwknikkeren met name voor kinderen van groot belang is, omdat het een afschrikkend effect heeft wanneer de eer van de familie op het spel staat. Waarom zou je kinderen zoiets moois ontnemen? Je vraagt je af of de VN niets beters te doen heeft.”

Hoofdonderzoeker Jane Waterbridge: “Als ik in Iran zou wonen, zou ik me als vrouw beledigd voelen wanneer ik door mannen met keien bekogeld werd. Ook als ik daarmee een karakteristiek onderdeel zou zijn van een folkloristisch gebruik.”

Voor de Iraanse regering is het afschaffen van de traditie geen optie: “We zouden wel kunnen kijken of we minder grote voorwerpen kunnen gebruiken. Er zijn natuurlijk manieren om het strooien van rotsen minder confronterend te maken. Door stenen te vervangen door bijvoorbeeld grind of kiezels, verleg je de focus van incasseren naar participeren.”

Waterbridge is niet onder de indruk van de Iraanse reactie: “Het onderzoek loopt nog, maar voor ons is het uitgangspunt dat op termijn ook vrouwen gewoon mee moeten kunnen gooien.”

VN uit kritiek op Iraans vrouwknikkeren | De Speld (http://www.speld.nl/2013/10/24/vn-uit-kritiek-op-iraans-vrouwknikkeren/)

ik weet niet of iedereen hier de achtergrond van je bron kent Mark ;)

mark61
30-10-13, 12:37
ik weet niet of iedereen hier de achtergrond van je bron kent Mark ;)

Des te beter :gniffel:

Karin.N
30-10-13, 13:14
In sommige gevallen vind ik dat je de tradities moet koesteren :ego:


Maroc heeft eigenlijk ook wel een traditie nodig.

Ik stem voor marken onder water zetten :boogie:

Mark
30-10-13, 14:29
LOL nu blijkt dat er geen intocht gepland was en de afgelopen jaren nooit geweest is

super ick
30-10-13, 17:24
Wat maken ze zich druk over die Pieten? Dat hij maar met zijn paard over de daken rost, daar moeten ze eerst maar eens iets aan doen.

Ready?
30-10-13, 20:27
Stadsdeel Zuidoost...de raadsleden aldaar zijn vaak minder rationeel en spreken vanuit emotie. Oh en vanuit hun portemonnee.

Nu blijkt ook nog dat er al 4 jaar geen intocht meer is geweest daar en dat er ook voor dit jaar geen vergunning is aangevraagd. Er was dus niks aan het handje en als één van de raadsleden dit had nagevraagd was er niet wéér spanning om zwarte piet en die ouwe Turk