PDA

Bekijk Volledige Versie : Renterovers Rabobank grapten erop los



knuppeltje
30-10-13, 09:28
'Renterovers' Rabobank grapten erop los

29-10-13 - 20:57 bron: ANP © anp.

Fraudeurs met rentetarieven bij de Rabobank hadden vaak veel lol bij het manipuleren van tarieven die banken onderling hanteren. De Amerikaanse justitie citeert in haar onderzoek naar de affaire e-mails waarin medewerkers routineus en grappend tarieven beïnvloeden al naar gelang dat van pas kwam. Tegelijkertijd wordt duidelijk dat iedereen wist dat de manipulatie illegaal was.

Een medewerker die een collega te hulp schoot bij het manipuleren van de London Interbank Offered Rate (Libor-rente, een dagelijks bepaalde bankrente bij onderlinge leningen) mailde bijvoorbeeld als Libor-bitch (Liborhoer) te dienen. 'Maak je geen zorgen, er zijn ergere oplichters dan wij', e-mailde een medewerker na akkoord te zijn gegaan met het opdrijven van de vast te leggen waarde van de Japanse yen.

De Amerikaanse autoriteiten onderzoeken nog steeds individuele gevallen in deze affaire.

Uit de e-mails die de Amerikaanse en Britse autoriteiten openbaar hebben gemaakt, blijkt dat de medewerkers niet alleen met collega's bij de Rabobank spraken, maar ook met collega's bij andere banken. Ook uit deze mails komt een beeld naar voren dat er openlijk en veelal grappend over de manipulatie werd gesproken en dat er weinig ethische scrupules bij de handelaren en rente-medewerkers leken te bestaan. 'Ah... mijn arme klanten', schreef een handelaar nadat hem was meegedeeld dat een collega een 'obsceen hoog' tarief zou indienen.

De manipulatie gebeurde veelal in de vorm van een dienst of wederdienst en werd vaak ook als zodanig aangemerkt. 'Het helpt altijd om een paar vrienden op de markt te hebben', aldus een voormalige Rabobank-medewerker. (AD.nl)

En maar jarenlang doen alsof zij de enige nette bank zijn. Opsluiten die gasten.

Tomas
30-10-13, 09:49
Ah, een kritische mening. Weet jij nu precies wie en hoe is benadeeld bij deze manipulaties.

Mark
30-10-13, 09:55
het is altijd goed om plezier in je werk te hebben :)

knuppeltje
30-10-13, 11:22
Ah, een kritische mening. Weet jij nu precies wie en hoe is benadeeld bij deze manipulaties.

Misschien komen daar ooit nog achter.

CONTRA
30-10-13, 11:46
'Renterovers' Rabobank grapten erop los



een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

BoerHarms
30-10-13, 16:08
Moeten alleen nog effe de Zwarte Piet uitdelen

super ick
30-10-13, 16:18
Ah, een kritische mening. Weet jij nu precies wie en hoe is benadeeld bij deze manipulaties.
Precies niet maar er worden tientallen miljarden geleend en uitgeleend aan het bedrijfsleven. Enkele tienden procenten loopt dus gigantisch in de papieren. Uiteindelijk zijn we daar allemaal de dupe van.

Als waarschuwing zou het goed zijn die fraudeurs eindelijk eens goed aan te pakken. Te beginnen bij ze persoonlijk financieel helemaal kaal te plukken.

Tomas
30-10-13, 16:37
Precies niet maar er worden tientallen miljarden geleend en uitgeleend aan het bedrijfsleven. Enkele tienden procenten loopt dus gigantisch in de papieren. Uiteindelijk zijn we daar allemaal de dupe van.

Als waarschuwing zou het goed zijn die fraudeurs eindelijk eens goed aan te pakken. Te beginnen bij ze persoonlijk financieel helemaal kaal te plukken.

Ik leen zelf niet, maar ik weet wel dat de rente tarieven op leningen van particulieren niet de hele dag, of dagelijks op en neer vliegen. Ook weet ik dat een bedrijfslening niet zomaar met een willekeurig percentage wordt afgesloten. Daar gaan onderhandelingen aan vooraf, en zijn niet afhankelijk van het tijdstip of de dag dat er uiteindelijk getekend wordt. En voor zover ik het begrijp gaat het over rente tarieven tussen banken onderling, die ze op verzoek van de vragende bank even aanpassen. Hoe en waarom begrijp ik niet. Volgens mij begrijpen de meeste het niet, maar dat weerhoudt meestal niet van oordelen of verontwaardigd zijn.

Oiseau
30-10-13, 16:49
Rente brengt niets goeds mee.

Tomas
30-10-13, 16:53
Dat bedoel ik.

super ick
30-10-13, 17:18
Ik leen zelf niet, maar ik weet wel dat de rente tarieven op leningen van particulieren niet de hele dag, of dagelijks op en neer vliegen. Ook weet ik dat een bedrijfslening niet zomaar met een willekeurig percentage wordt afgesloten. Daar gaan onderhandelingen aan vooraf, en zijn niet afhankelijk van het tijdstip of de dag dat er uiteindelijk getekend wordt. En voor zover ik het begrijp gaat het over rente tarieven tussen banken onderling, die ze op verzoek van de vragende bank even aanpassen. Hoe en waarom begrijp ik niet. Volgens mij begrijpen de meeste het niet, maar dat weerhoudt meestal niet van oordelen of verontwaardigd zijn.

Gepubliceerd:
Laatste update: 27 september 2013 12:52
29 oktober 2013 14:12
Deel:
TW
FB
GP
Vier vragen over de Liborrente
In het voorjaar van 2008 maakte The Wallstreet Journal voor het eerst melding van manipulatie van Liborrente door grote internationale banken.

Foto: AFP
De Rabobank is inmiddels ook in 'Liborgate' betrokken geraakt omdat ook zij hiermee zouden hebben gesjoemeld.
NU.nl legt in vier vragen uit wat de Liborrente is en hoe hiermee is gefraudeerd.
Wat is de Liborrente?
De London interbank offered rate, kortweg Libor, is het rentetarief waartegen banken elkaar wereldwijd geld uitlenen. Dit principe is in de jaren tachtig ontstaan omdat banken een uniforme manier zochten om geld van en aan elkaar te lenen. Een tot dan toe ingewikkelde en soms tijdrovende bezigheid.
Het Libortarief wordt samengesteld door zestien internationale banken die samen in een panel zitten. Iedere ochtend geven zij het rentetarief waartegen ze geld lenen door aan de British Bankers' Association (BBA).
De hoogste en laagste vier percentages worden weggestreept, van de overige acht rekent de BBA het gemiddelde uit en maakt dat in de loop van de ochtend (GMT) bekend. Zo komt het Libortarief tot stand.
Sinds de invoering ervan is de Liborrente steeds belangrijker geworden. Er wordt tegenwoordig voor tientallen miljarden euro's per dag door bedrijven en financiële instellingen geleend en uitgeleend op basis van dit tarief.
Daarmee is het een van de belangrijkste tarieven geworden in de financiële wereld. Daarnaast is de Liborrente een goede graadmeter voor de dagelijkse rentes van de Amerikaanse (Fed) en Europese (ECB) centrale banken.
Doordat banken onder andere hun leningen en hypotheken baseren op de Liborrente, komt bijna iedere consument, zij het indirect, hiermee in aanraking.
Hoe fraudeerden de banken met Libor?
Grote internationale banken zoals Barclays, Royal Bank of Scotland en UBS, allen lid van het panel, hebben zich schuldig gemaakt aan het manipuleren van de totstandkoming van de Liborrente. Zij hebben inmiddels boetes opgelegd gekregen van in totaal 2,6 miljard dollar.
Soms werd een hoger percentage doorgegeven zodat meer winst kon worden gemaakt. Op het hoogtepunt van de kredietcrisis in 2008 werd de rente juist bewust laag gehouden, om zo de paniek die bestond in de financiële wereld te verhullen.
Van andere banken wordt onderzocht of zij zich schuldig hebben gemaakt aan het sjoemelen met het tarief. Een van die onderzochte banken is de Rabobank, de enige Nederlandse bank in het panel.
Er volgt nog een schikking of boete, hoe hoog is nog niet bekend. De bank heeft bekendgemaakt dat hiervoor al geld opzij is gezet.
Wat gaat er veranderen?
Begin zomer heeft de BBA een plan gepresenteerd waarmee het vertrouwen in de Liborrente hersteld moet worden. Zo worden de tarieven niet direct bekend gemaakt, maar gebeurt dit met drie maanden vertraging.
De bijdragen aan Libor komen in het nieuwe plan nog wel in realtime binnen bij de toezichthouders. "Het herstellen van vertrouwen in Libor als betrouwbaar ijkpunt is een absolute prioriteit voor de BBA", aldus de bankenassociatie.
Wat merken consumenten van Liborrente?
De Liborrente die banken elkaar berekenen werkt indirect door op de hypotheektarieven. Hogere of lagere rentestanden betekenen voor burgers en bedrijven dat de rente die zij voor hypotheken en leningen betalen ook hoger of lager kunnen uitvallen. In Nederland zijn hypotheken overigens niet afhankelijk van de Libor maar van Euribor, een andere rekenrente.

Vier vragen over de Liborrente | nu.nl/economie | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/economie/3586793/vier-vragen-liborrente.html)

Aub

Oiseau
30-10-13, 17:24
In deze wereld waarin macht en geld verdienen gebaseerd is op manipuleren is het niet gek eigenlijk dat de Amerikanen hun vrienden bespioneren.

Tomas
30-10-13, 17:25
Tja, dat komt niet overeen met hoe ik de werkelijkheid ervaar. Rente's vliegen niet dagelijks op en neer. begrijp het nog steeds niet.

H.P.Pas
30-10-13, 17:56
Tja, dat komt niet overeen met hoe ik de werkelijkheid ervaar.

Er is meer tussen hemel en aarde...

Interest rate swap (http://en.wikipedia.org/wiki/Interest_rate_swap).


An interest rate swap (IRS) is a popular and highly liquid financial derivative instrument in which two parties agree to exchange interest rate cash flows, based on a specified notional amount from a fixed rate to a floating rate (or vice versa) or from one floating rate to another.[1] Interest rate swaps are commonly used for both hedging and speculating.


Market size[edit]
The Bank for International Settlements reports that interest rate swaps are the largest component of the global OTC derivative market. The notional amount outstanding as of June 2009 in OTC interest rate swaps was $342 trillion, up from $310 trillion in Dec 2007. The gross market value was $13.9 trillion in June 2009, up from $6.2 trillion in Dec 2007.

Tomas
30-10-13, 18:59
Helpt niet echt Pas. Dit is voor mij te veel jargon.

Mark
30-10-13, 19:18
Ik leen zelf niet, maar ik weet wel dat de rente tarieven op leningen van particulieren niet de hele dag, of dagelijks op en neer vliegen. Ook weet ik dat een bedrijfslening niet zomaar met een willekeurig percentage wordt afgesloten. Daar gaan onderhandelingen aan vooraf, en zijn niet afhankelijk van het tijdstip of de dag dat er uiteindelijk getekend wordt. En voor zover ik het begrijp gaat het over rente tarieven tussen banken onderling, die ze op verzoek van de vragende bank even aanpassen. Hoe en waarom begrijp ik niet. Volgens mij begrijpen de meeste het niet, maar dat weerhoudt meestal niet van oordelen of verontwaardigd zijn.

toevallig zit ik bij dat soort onderhandelingen, euribor is de basis de onderhandelingen gaan over alles wat daar op komt

Tomas
30-10-13, 19:44
toevallig zit ik bij dat soort onderhandelingen, euribor is de basis de onderhandelingen gaan over alles wat daar op komt

En die vliegt onvoorspelbaar op en neer? En kan een lening heel erg positief dan wel negatief bij het zetten van de handtekening uitpakken?

Mark
30-10-13, 20:25
En die vliegt onvoorspelbaar op en neer? En kan een lening heel erg positief dan wel negatief bij het zetten van de handtekening uitpakken?

het is een dayrate.... je onderhandelt op dayrate + bepaald percentage ... net ziets als contract onderhandelingen met valuta corridors met als middelpunt een central bank day rate.

ik ben geen financieel expert, maar in mijn ervaring springt dit niet op en neer, het gaat om kleine veranderingen.
Kan me wel voorstellen dat als de bedragen maar groot genoeg zijn dat dit veel geld kan schelen

Tomas
30-10-13, 20:59
Ik snap het nog steeds niet. Je onderhandelt voor een belangrijke bedrijfslening toch niet op dagbasis? Daar gaat meestal weken zo niet maanden overheen.

knots71karel
30-10-13, 22:23
Rente brengt niets goeds mee.
De wereld kan niet buiten rente . hoe zou jij het dan willen ?

knots71karel
30-10-13, 22:25
Tja, dat komt niet overeen met hoe ik de werkelijkheid ervaar. Rente's vliegen niet dagelijks op en neer. begrijp het nog steeds niet.

Ik ook niet en heb me er ook nooit echt in verdiept.

knuppeltje
31-10-13, 08:14
Ik leen zelf niet, maar ik weet wel dat de rente tarieven op leningen van particulieren niet de hele dag, of dagelijks op en neer vliegen. Ook weet ik dat een bedrijfslening niet zomaar met een willekeurig percentage wordt afgesloten. Daar gaan onderhandelingen aan vooraf, en zijn niet afhankelijk van het tijdstip of de dag dat er uiteindelijk getekend wordt. En voor zover ik het begrijp gaat het over rente tarieven tussen banken onderling, die ze op verzoek van de vragende bank even aanpassen. Hoe en waarom begrijp ik niet. Volgens mij begrijpen de meeste het niet, maar dat weerhoudt meestal niet van oordelen of verontwaardigd zijn.

Zouden de tarieven die banken onderling hanteren dan helemaal geen invloed hebben op de rest van het geldverkeer?

Hoe dan ook, er werd gesjoemeld.

Tomas
31-10-13, 08:20
Zouden de tarieven die banken onderling hanteren dan helemaal geen invloed hebben op de rest van het geldverkeer?

Hoe dan ook, er werd gesjoemeld.

Ik weet nog altijd niet wat het is, maar als dat de rente tarieven zijn die Banken onderling hanteren is het in de long run een vestzak broekzak dingetje, waar buitenstaanders geen last van hebben. Dan krijgt de ene bank even weer iets meer liquide middelen, dan de andere, en altijd ten kosten van het geheel. Het heeft mijn interesse ondertussen al verloren. Ik wacht op de steniging en doe dan net zo makkelijk mee.

knuppeltje
31-10-13, 08:31
Ik weet nog altijd niet wat het is, maar als dat de rente tarieven zijn die Banken onderling hanteren is het in de long run een vestzak broekzak dingetje, waar buitenstaanders geen last van hebben. Dan krijgt de ene bank even weer iets meer liquide middelen, dan de andere, en altijd ten kosten van het geheel. Het heeft mijn interesse ondertussen al verloren. Ik wacht op de steniging en doe dan net zo makkelijk mee.


Tja, dat we iets niet begrijpen is geen reden om dan te zeggen: laat maar gaan. Maar hoe onwetend ik ook ben, het doel was om er voordeel mee te behalen. Maar wie mag dan voor dat voordeel opdraaien. Misschien wel de klanten van de bank.

En als het allemaal zo onschuldig was, waarom zijn er dan bij de Rabo mensen van hun post ontheven, bonussen teruggevorderd, en is het opperhoofd opgestapt?

Maar jij had je interesse al verloren, dus wat geeft het?

Dat laatste mag volgens de bijbel alleen als je zonder zoden bent.

Olive Yao
01-11-13, 19:11
.
Rabobank krijgt 774 miljoen euro boete voor Liborfraude

ANP/NU.nl dinsdag 29 oktober 2013, Edo van der Goot

De Rabobank krijgt een boete opgelegd van in totaal 774 miljoen euro door de Britse en Amerikaanse toezichthouders en De Nederlandsche Bank vanwege de betrokkenheid bij de Liborfraude. Dat maakt De Nederlandsche Bank (DNB) dinsdag bekend.

De Rabobank heeft volgens de toezichthouders Libor gemanipuleerd door valse data aan te leveren. Volgens een omvangrijk onderzoek van DNB en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) had de Rabobank tussen 2006 en 2012 de interne organisatie niet goed op orde. Daarom konden er volgens DNB "misdragingen plaatsvinden bij het doorgeven van tarieven voor Libor".

Vanaf april 2010 was Rabobank volgens de toezichthouder te langzaam met het nemen van gepaste maatregelen om de tekortkomingen te repareren. De interne controle heeft gefaald de Liborfraude een halt toe te roepen, zo stelt DNB.

Libor is het rentetarief waartegen banken elkaar wereldwijd geld uitlenen. Bankiers van Rabobank hebben volgens toezichthouders met collega's van andere internationale banken samengespannen om dit internationaal veelgebruikte rentetarief te manipuleren.

In totaal waren dertig medewerkers van de bank betrokken bij de Liborfraude. Eerder werd bekend dat 27 Rabobankmedewerkers worden onderzocht.

Dijsselbloem
Volgens Jeroen Dijsselbloem, minister van Financiën, schaadt de Liboraffaire opnieuw het vertrouwen in de financiële sector. "Deze vorm van schaamteloze fraude van geldhandelaren staat mijlenver van de coöperatieve gedachte van Rabobank", zegt Dijsselbloem. De minister vindt de boetes dan ook terecht. "Ik respecteer de beslissing van Moerland die hiermee verantwoordelijkheid neemt en zijn afkeuring op de sterkst mogelijke manier uit. De nu aangekondigde maatregelen zijn essentieel om dergelijke misstanden voor de toekomst uit te bannen", aldus de bewindsman.

Openbaar Ministerie
Van de 774 miljoen euro boete gaat 70 miljoen naar het Openbaar Ministerie (OM) als schikking omtrent het Liboronderzoek ter voorkoming van verdere vervolging. Dat laat een woordvoerder aan NU.nl weten. Dit is de hoogste OM-transactie die ooit is opgelegd aan een Nederlands bedrijf en gaat rechtstreeks naar de Staat.

Rabobank betaalt verder 105 miljoen pond (123 miljoen euro) aan Britse toezichthouders en 800 miljoen dollar (581 miljoen euro) aan toezichthouders in de Verenigde Staten. De boetes vormen volgens Rabo geen bedreiging voor de financiële stabiliteit van de bank.

Moerland
Bestuursvoorzitter van Rabobank Piet Moerland maakte eerder bekend op te stappen vanwege het schandaal. Moerland zou in de loop van 2014 met pensioen gaan. Commissaris Marinus Minderhoud vervangt hem tijdelijk. Moerland zegt dat de bank "strenge disciplinaire maatregelen" neemt tegen medewerkers die rechtstreeks betrokken waren bij de Liborfraude.

Boetes
Eerder werden Barclays, UBS en Royal Bank of Scotland al beboet voor het Liborschandaal. Barclays kreeg in juni 2012 een boete van zo'n 330 miljoen euro opgelegd van Britse en Amerikaanse autoriteiten. UBS moest eind vorig jaar een boete van 1,5 miljard dollar (bijna 1,1 miljard euro) betalen, terwijl Royal Bank of Scotland er met 390 miljoen pond (circa 460 miljoen euro) van afkwam.

Het sjoemelen met de Liborrente kostte eerder al aan de president van de raad van commissarissen van Barclays zijn baan.

- - - - -

opmerking:
Als ik deze topik goed begrijp hebben de advocaten van de Rabobank een sterk argument laten liggen?

knuppeltje
02-11-13, 09:17
En welk dan wel?

super ick
02-11-13, 09:40
Het is een krom systeem, in het leven geroepen om een bepaalde handelsstandaard te creëeren. De basis is de rente die banken elkaar ZOUDEN vragen als bij elkaar ZOUDEN geld zouden lenen. Dat is dan een basis van waaruit andere tarieven berekend worden. Uitgangspunt was de gedachte dat het gemiddelde rentetarief van de 16 grootste, solide banken een beeld zou geven van hoe de financiele wereld er voor staat. Rabo was er apetrots op.
Dagelijks worden er tientallen miljarden opnieuwe uitgeleend tegen actuele rentetarieven, afgeleid van de liborrente. Iedere tiende procent levert, of kost honderden miljoenen. Vooraf belde de bankmannetjes elkaar op met het verzoek de rente te manipuleren. Zijn er al een paar opgepakt?

knuppeltje
02-11-13, 09:45
Het is een krom systeem, in het leven geroepen om een bepaalde handelsstandaard te creëeren. De basis is de rente die banken elkaar ZOUDEN vragen als bij elkaar ZOUDEN geld zouden lenen. Dat is dan een basis van waaruit andere tarieven berekend worden. Uitgangspunt was de gedachte dat het gemiddelde rentetarief van de 16 grootste, solide banken een beeld zou geven van hoe de financiele wereld er voor staat. Rabo was er apetrots op.
Dagelijks worden er tientallen miljarden opnieuwe uitgeleend tegen actuele rentetarieven, afgeleid van de liborrente. Iedere tiende procent levert, of kost honderden miljoenen. Vooraf belde de bankmannetjes elkaar op met het verzoek de rente te manipuleren. Zijn er al een paar opgepakt?

Hoogst waarschijnlijk komt er een strafrechtelijk onderzoek, heb ik begrepen.

super ick
02-11-13, 09:56
Hoogst waarschijnlijk komt er een strafrechtelijk onderzoek, heb ik begrepen.

Neem ze dan vast in voorarrest zou je zeggen.

knuppeltje
02-11-13, 10:02
Neem ze dan vast in voorarrest zou je zeggen.

Wij hebben hier nog wel te maken met een rechtsstaat, jonge man. :student: