PDA

Bekijk Volledige Versie : Voor het eerst hoofddoeken in Turks parlement



Umarvlie
31-10-13, 15:45
ANKARA - Voor het eerst in de geschiedenis van het Turkse parlement droegen vier vrouwelijke politici daar donderdag een hoofddoek, zo meldt de Turkse krant Hürriyet. Een omstreden actie, gezien de strikte scheiding tussen kerk en staat in het seculiere land.

Dankzij het 'democratiseringspakket' dat de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan vorige maand aankondigde, mogen vrouwen in overheidsfuncties voortaan een hoofddoek om hebben op hun werk, tenzij ze een uniform moeten dragen.

Politica Merve Kavakçi wilde in 1999 al een hoofddoek op in het parlement, maar zij werd weggejoeld en mocht de parlementaire eed niet afleggen. Donderdag werden Nurcan Dalbudak, Gülay Samanci, Gönül Bekin Şahkulubey en Sevde Beyazit Kaçar van de AKP gefelicteerd toen ze met hoofddoeken op het parlement binnenliepen.

(Bron: Telegraaf)

mark61
31-10-13, 16:59
Voorwaar een grote sprong voorwaarts.

Umarvlie
31-10-13, 17:02
Voorwaar een grote sprong voorwaarts.

Ik heb er geen probleem mee, zou het prima vinden als er nu ook nog keppeltjes en kruisjes (om de nek wel te verstaan) verschenen in het parlement (ook hier). Alleen geblondeerde kapsels zouden bij wet verboden moeten worden.

Maar goed, ik ben waarschijnlijk ietwat bevooroordeeld.

Karin.N
31-10-13, 17:13
Ik heb er geen probleem mee, zou het prima vinden als er nu ook nog keppeltjes en kruisjes (om de nek wel te verstaan) verschenen in het parlement (ook hier). Alleen geblondeerde kapsels zouden bij wet verboden moeten worden.

Maar goed, ik ben waarschijnlijk ietwat bevooroordeeld.

Zou u wel on topic willen blijven :ego:






:hihi: grapje


Sluit me verder bij Mark aan. Tis een mooie stap vooruit. Ben zeld van mening dat elke vrouw waar dan ook ter wereld zelf bepaalt of ze wel of geen hoofddoek draagt. Een verbod vind ik achterlijk. Een verplichting (met uitzondering van moskee) eveneens.

CONTRA
31-10-13, 17:20
Dankzij het 'democratiseringspakket' dat de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan vorige maand aankondigde, mogen vrouwen in overheidsfuncties voortaan een hoofddoek om hebben op hun werk, tenzij ze een uniform moeten dragen.



waarom dan weer niet met een uniform?

mark61
31-10-13, 18:24
Nou ja ik bedoelde eigenlijk dat ik het niet zo boeiend vind :hihi: gezien de verdere issues in Turkije. Niet dat ik erop tegen ben, zeker niet, maar wereldschokkend, neuh.