PDA

Bekijk Volledige Versie : Dekker kijkt naar noodzaak kleutertoets



Umarvlie
31-10-13, 17:35
DEN HAAG - Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs gaat bekijken of het wel echt nodig is om kleuters een toets te laten doen om te zien hoe hun ontwikkeling ervoor staat. Dat zei hij donderdag in het debat over de onderwijsbegroting.

In de Tweede Kamer is er kritiek op de kleutertoets. CDA-Kamerlid Michel Rog sprak eerder van toetsterreur. SGP-Kamerlid Roelof Bisschop vindt de toets onzin, omdat kleuterjuffen en -meesters de kinderen zelf goed in de gaten houden. Volgens SP-Kamerlid Jasper van Dijk had de Kamer moeten besluiten over de kleutertoets en is dat nooit gebeurd.

Dekker is voorstander van de kleutertoets, omdat daarmee gekeken kan worden hoe kinderen zich ontwikkelen. Hij ziet het ook niet als een zware toets. „Het enige waar naar gekeken wordt is of kinderen kleuren en woordjes herkennen en of ze de basis van het tellen hebben opgenomen”, zei hij.

Dekker zegde wel toe om de volgende keer dat wordt gekeken naar de punten waarop de inspectie let, de kleutertoets nog eens goed onder de loep te nemen. Hij ontkende dat de Kamer door zijn voorganger is gepasseerd rond de invoering van de kleutertoets. „Er is in mijn ogen niets geheimzinnigs gebeurd.”

(Bron: Telegraaf)

Ik vind dit nog niet ver genoeg gaan - in mijn ogen moet het beginnen met een test van aanstaande ouders.