PDA

Bekijk Volledige Versie : Illegale verkoop schadelijke huidblekingsmiddelen



knots71karel
31-10-13, 20:42
Illegale verkoop schadelijke huidblekingsmiddelen
30 okt 2013
Donkere mensen in Nederland ‘bleachen’ om blanker te worden. In Nederland gebruiken veel mensen met een donkere huidskleur blekingsmiddelen om witter te worden. Veel van die middelen zijn verboden in Nederland, maar worden ‘onder de toonbank’ verkocht. Deze illegale huidbleekproducten kunnen ernstige gezondheidsschade veroorzaken, zo blijkt donderdag 31 oktober uit de ZEMBLA-uitzending ‘Blank is Beter’.
Geneesmiddelen op niet-zieke huid
In de illegale middelen worden sterke geneesmiddelen gebruikt als hydrochinon en hormonen, die als cosmetica streng zijn verboden. Het gebruik van verboden huidbleekmiddelen leidt volgens dermatoloog Colette van Hees van het Erasmus Medisch Centrum, tot ernstige gezondheidsschade. Van Hees weet en begrijpt niet, waarom huidbleken in Nederland nooit goed is onderzocht. 'Er worden geneesmiddelen gebruikt op een niet-zieke huid. Vaak bij jonge mensen. Soms met permanente schade tot gevolg', aldus van Hees.
Net zo licht als Beyoncé
Een sterke onderlinge discriminatie onder hier wonende Hindoestanen en Afrikanen, zet mensen aan tot bleachen. Maar ook internationale rolmodellen hebben een grote invloed. De Hindoestanen willen net zo licht worden als de Indiase Bollywoodsterren. Surinamers en Afrikanen spiegelen zich aan steeds blankere beroemdheden in videoclips: 'Als donkere meid gebruik je zo’n crème om net zo licht te worden als Beyoncé.'
Binnen een paar jaar groeit de wereldwijde markt van bleekproducten voor mensen met een donkere huidskleur, naar een jaaromzet van 15 miljard Euro. Crèmes, pillen en injecties, om blanker te worden. Internationale onderzoekers stellen, dat overal waar donkere mensen wonen, er wordt gebleekt. Maar over de situatie in Nederland is nagenoeg niets bekend. Terwijl in de Nederlandse toko's en beautyshops op grote schaal legale en illegale huidbleekmiddelen worden verkocht, zo blijkt uit onderzoek van ZEMBLA.
NVWA reageert niet
De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit is verantwoordelijk voor het toezicht op deze markt. De NVWA stelde al in 2007 en 2009 vast, dat er veel verboden huidbleekmiddelen werden verkocht. Het is onduidelijk of er destijds maatregelen zijn genomen. De NVWA wil niet op de bevindingen van ZEMBLA reageren.
'Unilever wereldmarktleider'
Het Brits-Nederlandse Unilever is wereldmarktleider met de huidblekingscrème ‘Fair & Lovely’. Volgens Unilever is het middel ‘niet in de Europese schappen te vinden, omdat er hier geen markt voor is.’ ZEMBLA toont aan, dat ‘Fair&Lovely’ in Nederland via parallelimport wel degelijk op grote schaal wordt verkocht. Nederlandse groothandels importeren Fair & Lovely eigenhandig uit India. Vooral veel Hindoestanen die hier wonen, gebruiken het Unilever-product om hun huid blanker te maken. 'We moeten ons schamen dat een Nederlands-Brits bedrijf wereldmarktleider is', zegt Henk Menke, dermatoloog en co-auteur van een internationaal onderzoek naar huidbleken wereldwijd. 'Huidbleken hangt in essentie samen met racisme en discriminatie.'
Bleachen is taboe
De wens om blanker te zijn, is omgeven met een enorm taboe. Niet eerder spraken in Nederland gebruikers van bleekmiddelen openlijk over bleachen. In ZEMBLA vertellen verschillende Nederlanders uit allerlei bevolkingsgroepen, over het veranderen van hun huidskleur.
‘Blank is beter’, Zembla VARA, donderdag 31 oktober, 21.10 uur, Nederland 2.

Samenstelling: Erwin Otten
Research: Wensly Francisco
Eindredactie: Manon Blaas

knots71karel
31-10-13, 20:49
De omgekeerde Wereld , blanke doen alle moeite om lekker bruin te worden ;
en sommige van onze donker gekleurde medemensen doen er alles aan om blank te worden.
Black is beautiful ten minste dat vind ik !

Joesoef
31-10-13, 21:26
Illegaal. Ben daar niet zo van onder de indruk. Erger, mensen kiezen dus voor een lichte kleur omdat ze dat 'mooier' vinden. Waar komt dat vandaan.

Revisor
31-10-13, 21:49
Misschien komt het door de druk van de westerse schoonheidsideaal of slavernijverleden of door geschiedenis van een blankere overheerser / kolonisator of misschien vertegenwoordigt een donkere huidskleur dat je meer in de zon werkte, en een lichtere dat je niet op het veld in de zon hoefde te werken, dus een hogere status hebt.

Dat spul gebruiken ze namelijk ook in India en Afrika.

Revisor
31-10-13, 21:52
In de slavernij tijdperk gaf een lichtere huidskleur aan dat je waarschijnlijk een nakomeling van de blanke meester of een andere blanke was. Die werden dan vaker huisnegers en hoefden niet op het veld te werken en hadden het beter.

Revisor
31-10-13, 21:53
In India vind je sneller een baan als je een lichte huidskleur hebt, zeker in de film, reclame, televisie en mode.

super ick
31-10-13, 22:26
Uiteraard is het uiteindelijk de schuld van de blanken. Die hebben deze gekleurden een complex bezorgd.

Misschien iets voor de VN?

mark61
31-10-13, 22:39
Illegaal. Ben daar niet zo van onder de indruk. Erger, mensen kiezen dus voor een lichte kleur omdat ze dat 'mooier' vinden. Waar komt dat vandaan.

Dat is een interessant, en zeer internationaal verhaal. In Europa betekende 'getint' altijd: arm, je moet op het land werken. Schoonheid was lelieblank, want komt nooit buiten.

In India heeft het ws. te maken met de inval van de Ariërs, enfin, Aryanen, die ook het kastenstelsel hebben ingevoerd. Sindsdien was lichter aristocratischer. Al lang voordat er Europeanen rondsjouwden. Althans, dat is een omstreden theorie, maar zou een verklaring kunnen zijn. In India een heet politiek hangijzer.

In Afrika kwam ik mensen tegen die blanken niet mooier vonden, maar de Fulani, een licht West-Afrikaans volk, wel.

Tis dus tamelijk universeel.

Van de Aziatische voorliefde voor licht weet ik het niet. Dat zou wel westers beïnvloed kunnen zijn.

mark61
31-10-13, 22:42
Misschien komt het door de druk van de westerse schoonheidsideaal of slavernijverleden of door geschiedenis van een blankere overheerser / kolonisator of misschien vertegenwoordigt een donkere huidskleur dat je meer in de zon werkte, en een lichtere dat je niet op het veld in de zon hoefde te werken, dus een hogere status hebt.

Dat spul gebruiken ze namelijk ook in India en Afrika.

Nee, behalve misschien in China en Japan, dat weet ik niet.

Niet ook, daar komt het hele gebruik vandaan. In Nederland wordt het dan weer uit India en Afrika geïmporteerd.

Op de Antillen is er een term voor: 'derechar rasa', je 'ras corrigeren'. Hoe zwarter de man, hoe lichter de vrouw die hij zoekt. Kwam ook in de uitzending ter sprake. Daar zal het wel met kolonialisme / slavernij te maken hebben.

knots71karel
31-10-13, 23:15
Uiteraard is het uiteindelijk de schuld van de blanken. Die hebben deze gekleurden een complex bezorgd.

Misschien iets voor de VN?
ja die draai zal er wel hier aan gegeven worden , maar ook in onder de Turkse Sultans was een duidelijke voorkeur voor blanke slavinnen , die waren ook duurder in aanschaf .
Ook is de blanke inbreng duidelijk te zien ,de laatste Sulthan was nagenoeg blank en gedroeg zich daar ook naar hij lustte wel een drankje , en gebruikte ook opium .

Revisor
31-10-13, 23:23
Nee, behalve misschien in China en Japan, dat weet ik niet.

Niet ook, daar komt het hele gebruik vandaan. In Nederland wordt het dan weer uit India en Afrika geïmporteerd.

Op de Antillen is er een term voor: 'derechar rasa', je 'ras corrigeren'. Hoe zwarter de man, hoe lichter de vrouw die hij zoekt. Kwam ook in de uitzending ter sprake. Daar zal het wel met kolonialisme / slavernij te maken hebben.

Is per volk afhankelijk denk ik. Surinamers en Antilianen komt denk ik door de slavernij. India denk ik door de invallen van blankere overheersers. Los van de Ariers had je natuurlijk de Moghultijdperk met lichtere overheersers, meteen gevolgd door de nog blankere Engelsen. Afrika weet ik niet zoveel van.

Ik ken het vanuit het Surinaams, je kleur upgraden. Het waren vrouwen die het erover hadden in de zin van een blanke vriendje nemen.

mark61
31-10-13, 23:43
Is per volk afhankelijk denk ik. Surinamers en Antilianen komt denk ik door de slavernij. India denk ik door de invallen van blankere overheersers. Los van de Ariers had je natuurlijk de Moghultijdperk met lichtere overheersers, meteen gevolgd door de nog blankere Engelsen. Afrika weet ik niet zoveel van.

Ik ken het vanuit het Surinaams, je kleur upgraden. Het waren vrouwen die het erover hadden in de zin van een blanke vriendje nemen.

In Suriname is het een kwestie onder Hindoestanen. 'Meegenomen' uit India. Van Creolen heb ik dat nooit gezien.

super ick
01-11-13, 07:20
Is per volk afhankelijk denk ik. Surinamers en Antilianen komt denk ik door de slavernij. India denk ik door de invallen van blankere overheersers. Los van de Ariers had je natuurlijk de Moghultijdperk met lichtere overheersers, meteen gevolgd door de nog blankere Engelsen. Afrika weet ik niet zoveel van.

Ik ken het vanuit het Surinaams, je kleur upgraden. Het waren vrouwen die het erover hadden in de zin van een blanke vriendje nemen.

Draven we niet een beetje door vraag ik mij af?

Hoeveel getinte mensen willen lichter zijn? Is dat een handje vol? Misschien vinden zij het gewoon mooier? Komt de make up beter uit? Waarom zo'n 'zware' reden?

Waarom willen veel blanken graag een tintje donkerder? Dat moet dan wel schuld gevoel zijn. Als een soort schaamte en geste naar de onderdrukte getinte slaven zelf ook een beetje bruinen om een stapje dichterbij te komen. Of zouden sommige vrouwen dat gewoonmooier vinden?

Revisor
01-11-13, 08:27
In Suriname is het een kwestie onder Hindoestanen. 'Meegenomen' uit India. Van Creolen heb ik dat nooit gezien.

Ik ken het dus van de creolen. De donkere creolen worden vaker en eerder als lelijker werden bestempeld. Sterker nog ze werden uitgemaakt voor joeka's (bosnegers, die zijn meestal donkerder). Je hebt ook een tegenbeweging, die vinden de donkere creolen juist de echte negers.

knots71karel
01-11-13, 21:05
Is per volk afhankelijk denk ik. Surinamers en Antilianen komt denk ik door de slavernij. India denk ik door de invallen van blankere overheersers. Los van de Ariers had je natuurlijk de Moghultijdperk met lichtere overheersers, meteen gevolgd door de nog blankere Engelsen. Afrika weet ik niet zoveel van.

Ik ken het vanuit het Surinaams, je kleur upgraden. Het waren vrouwen die het erover hadden in de zin van een blanke vriendje nemen.
Wat het laatste betreft zie je tegenwoordig juist veel meer blanke meisjes met een donkere jongen of getinte jongen .
Ik heb vroeger gevaren en als blanke blond harige jongeman viel je bij de donker getinte dames vaak in de smaak , het gekke is dat juist op de eilanden in de Grote Oceaan het zelfs voorkwam dat ze het deden om een halfbloed kindje te krijgen , raar en juist deze eilanden hebben nooit een blanke overheersing gehad >
Net zo goed dat in (mijn tijd) rond de jaren 60 juist de Scandinavische dames een voorkeur hadden voor onze donkere /getinte bemanning !
Ook als wij terugkeerden na een tropen reis en in de winter dan ''lekkerbruin'' waren dan was het een plus punt bij het "'meisjes versieren ".
Dus hoe graag jij het ook wil om weer ff de slavernij er bij te halen , gaat niet helemaal op.
En tegenwoordig ben je geen uitzondering meer als je bruin bent in de winter , in tegen deel als je het niet bent krijg je *) vaak te horen : ben je niet op vakantie geweest ? en dan bedoelen ze niet eens Spanje of zo maar heel gewoon Bali , India of een of andere tropische bestemming.
*) Ik niet maar wel de kinderen die iets minder bedeeld zijn.
:)

Ibrah1234
02-11-13, 01:09
Hetgeen Mark heeft gesteld over Hindoestanen kan ik beamen. De uitspraak "schoon meisje" refereert naar een in meer of mindere mate lichte huidskleur.

Referentie van enkele posters in dezen naar de slavernij doet hier geen opgeld. Ik denk eerder een schoonheidsideaal wat wellicht meer dan duizend jaar oud is.

Over smaak valt te twisten.

knots71karel
03-11-13, 17:36
Hetgeen Mark heeft gesteld over Hindoestanen kan ik beamen. De uitspraak "schoon meisje" refereert naar een in meer of mindere mate lichte huidskleur.

Referentie van enkele posters in dezen naar de slavernij doet hier geen opgeld. Ik denk eerder een schoonheidsideaal wat wellicht meer dan duizend jaar oud is.

Over smaak valt te twisten.
Precies , ik moet er toch niet aan denken dat de ''pruiken tijd '' weer terug komt , en als het zo is dan kies ik voor een zwartharige krullebol !
Niks met schuld gevoel te maken van de slavernij ,maar gewoon omdat ik dat mooi zou vinden :o

super ick
03-11-13, 20:48
Nee, behalve misschien in China en Japan, dat weet ik niet.

Vrouwen laten zich daar opereren aan de ogen. Het is een veel uitgevoerde schoonheidsoperatie.

Ik heb ook eens een docu gezien die ging over vrouwen die de benen lieten verlengen. De botten van het bovenbeen en onderbeen werden doorgezaagd en van buitenaf met een frame ietsje uit elkaar gedraaid. Iedere keer als die botten naar elkaar toegroeiden werden zo dmv het frame weer ietsje uit elkaar gedraaid. Zo groeiden ze in een jaar enkele centimeters.

Lange mannen zijn ook razend in trek bij Chinese vrouwen.

mark61
04-11-13, 00:31
Vrouwen laten zich daar opereren aan de ogen. Het is een veel uitgevoerde schoonheidsoperatie.

Ik heb ook eens een docu gezien die ging over vrouwen die de benen lieten verlengen. De botten van het bovenbeen en onderbeen werden doorgezaagd en van buitenaf met een frame ietsje uit elkaar gedraaid. Iedere keer als die botten naar elkaar toegroeiden werden zo dmv het frame weer ietsje uit elkaar gedraaid. Zo groeiden ze in een jaar enkele centimeters.

Lange mannen zijn ook razend in trek bij Chinese vrouwen.

Ja, ik weet het. Van kolonialisme is daar nooit echt sprake geweest. Zeker in Japan niet. Maar waar jij het over hebt is natuurlijk China.

super ick
04-11-13, 07:54
Ja, ik weet het. Van kolonialisme is daar nooit echt sprake geweest. Zeker in Japan niet. Maar waar jij het over hebt is natuurlijk China.

Inderdaad. Nooit gekoloniseerd geweest. Toch willen veel vrouwen de uiterlijke kenmerken van blanke vrouwen.

Denk dat 'wij' het in de ogen van de minderbedeelden, om ze zo maar even te noemen, zo goed doen dat ze letterlijk op ons willen lijken. Dat wij synoniem staan voor rijk, vrij, open, etc.

Ik bedoel het uiteraard niet Arisch ofzo maar wil het beknopt uitleggen.

mark61
04-11-13, 08:13
Inderdaad. Nooit gekoloniseerd geweest. Toch willen veel vrouwen de uiterlijke kenmerken van blanke vrouwen.

Denk dat 'wij' het in de ogen van de minderbedeelden, om ze zo maar even te noemen, zo goed doen dat ze letterlijk op ons willen lijken. Dat wij synoniem staan voor rijk, vrij, open, etc.

Ik bedoel het uiteraard niet Arisch ofzo maar wil het beknopt uitleggen.

Eigenlijk heb ik geen idee en vind ik het fascinerend, omdat ik denk dat het heel diep gaat, dat mensen dat misschien niet eens bewust hebben.

Ik weet wel dat Japanners in oppervlakkige zin zich heel erg op Amerika gericht hebben. Waar anders wordt er zo hard aan honkbal gedaan? Ja, in Cuba :hihi:

Maar van die Chinezen, of liever, Chinesen, heb ik geen idee. Groot en licht van huid snap ik nog wel, maar dat je ogen ook anders moeten, dat snap ik niet.

Officieel vond China zich natuurlijk altijd ver verheven boven iedereen, en zeker ook die barbaarse blanken. En daarna waren 'we' imperialisten. Maar sinds Deng Xiaoping misschien wel een voorbeeld. Rijk, OK, maar vrij en open? Ik weet niet of ze daarom wel geven...

Revisor
20-11-13, 21:03
Is per volk afhankelijk denk ik. Surinamers en Antilianen komt denk ik door de slavernij. India denk ik door de invallen van blankere overheersers. Los van de Ariers had je natuurlijk de Moghultijdperk met lichtere overheersers, meteen gevolgd door de nog blankere Engelsen. Afrika weet ik niet zoveel van.

Ik ken het vanuit het Surinaams, je kleur upgraden. Het waren vrouwen die het erover hadden in de zin van een blanke vriendje nemen.


'Kroes gaan' is een hele stap

Jeannine Julen − 17/11/13, 14:30

http://static1.trouw.nl/static/photo/2013/10/14/8/20131116120843/media_xl_1950968.jpg
© Maartje Geels. Diane Hageman

Kroeshaar mag een voorzichtige trend zijn, voor de drager is het eerder een acceptatieproces dan een modeverschijnsel. "Mijn haar kroes dragen voelde als naakt lopen door de Amsterdamse Kalverstraat."

Weet je wat ik zo leuk vind aan jou?" Een paar uur eerder had John, de kersverse hoofdredacteur van een Rotterdams dancemagazine, mij van mijn bank gelift om het voorwoord voor zijn nieuwe blad te schrijven. "Dat je zo lekker natuurlijk bent", zei hij. "Natuurlijk?" Ongemakkelijk biechtte ik op dat ik sporadisch make-up draag. "Nee, dat bedoel ik niet", lachte hij. "Je haar. Je bent precies zoals God je gemaakt heeft. Je durft en dat vind ik tof." Het is maar haar, suste ik bescheiden. Maar de Surinaamse muzikant was onverbiddelijk en begon een preek die begon bij mijn 'echt zijn' en eindigde met de muziek van Bob Marley.

Ik bagatelliseerde het, maar zo vreemd was Johns reactie niet. Kroeshaar is binnen de zwarte gemeenschap, zeg maar, een ding. Een uiterlijk kenmerk dat niet vanzelfsprekend wordt geaccepteerd, laat staan wordt liefgehad. Ook niet toen presentatrice Sylvana Simons haar kroes- lokken en plein public in de armen sloot, zanger Prince afgelopen zomer het North Sea Jazzpodium bestormde met een immense afro en honderden YouTubers hun duizenden volgers wekelijks laten zien hoe om te gaan met die 'nappy curls'. Die kleine krullen los dragen mag dan een trend zijn, het is voor de drager eerder een acceptatieproces dan een modeverschijnsel.

Relaxer
De zwarte vrouw was lange tijd de relatie met haar haar kwijt, zegt Dominique Snip, kroeshaardeskundige en eigenares van het haarmerk Sheado. "Bij mij begon het al toen ik elf was. Toen kreeg ik mijn eerste relaxer. Zo gaat het bij velen. Vaak zijn ze vergeten hoe hun haar er zonder chemicaliën uitziet. Als ze besluiten weer kroes te gaan, is het een confrontatie met een deel van zichzelf dat ze jarenlang hebben weggestopt." In de kapsalon van Snip worden geregeld tranen gelaten als het kroeshaar tevoorschijn wordt getoverd. "Het is een emotioneel weerzien."

Bij mij begon het acceptatieproces vijf jaar geleden. Ik zat wat te hannesen voor de spiegel, pakte een pluk haar beet en vroeg me af of ik niet beter kon dan die Whoopi Goldbergachtige vlechtjes die alle kanten op schoten. Dik kroeshaar - daar moest toch ook wat van te maken zijn? Daarbij was ik Cynthia zat. De Ghanese was mijn beul, of nee, mijn kapster. Ze versliep zich geregeld, stonk naar slaap als ze anderhalf uur later achter me stond en zuchtte en kreunde voortdurend als ze lange extensions in mijn haren vlocht. "Just make it straight. It's easier. For you. For me", mopperde ze in krakkemikkig Engels.

Een kappersbezoek kostte ruim honderd euro. Als het meezat. Cynthia wilde wel eens van prijs veranderen met het argument dat haar achterkamertje, dat diende als kapsalon, van gloednieuwe tweedehands meubels was voorzien. Vijf uur per keer spendeerde ik in het krappe hok in haar huurhuis aan de Haagse Hoefkade. En het liep regelmatig uit, omdat de neven, nichten, tantes en vriendinnen van Cynthia altijd met haarperikelen kwamen aanzetten op het moment dat ik werd geholpen. "Dit duurt maar even", suste de Afrikaanse dan. Wetende dat ik toch nergens heen kon.

Omdat mijn haar maar voor de helft gevlochten was. En terwijl ze een dikke laag straight (ontkroezer) op de kroesbollen van haar familieleden plempte, keek ze vermoeid naar mijn krullen.

Alsof je naakt loopt
Toch was een definitief afscheid van Cynthia niet zo gemakkelijk. De weinig sympathieke, 1,53 meter hoge Afrikaanse gaf me een masker om achter te schuilen. Mijn haar kroes dragen voelde als naakt lopen door de Amsterdamse Kalverstraat. Op de uitzonderlijke momenten dat ik 'naakt' over straat ging, bedekte ik mijn hoofd met een verfomfaaid vissershoedje en mijn gezicht met een grote sjaal. Een snelle tred moest voorkomen dat ik bekenden tegenkwam. Sociale suïcide, zo ervoer ik al dat kroes op mijn hoofd.

http://static1.trouw.nl/static/photo/2013/16/3/14/20131116122024/media_xl_1950974.jpg
© Maartje Geels. Santucha Ommen

Volgens Gloria Wekker, hoogleraar gender en etniciteit aan de Universiteit Utrecht, hebben die gevoelens alles te maken met een westers georiënteerd schoonheidsideaal. "Als je kijkt naar de beelden die ons worden getoond over wat mooi is, dan horen we daar niet bij. In magazines zie je steeds minder zwarte modellen. En als ze er al in verschijnen, zijn ze zo licht mogelijk. Waar het schoonheidsidealen betreft, bungelen wij onder aan de ladder", legt de sociaal- en cultureel antropoloog uit.

Niet alleen in films, boeken of tijdschriften wordt deze boodschap verkondigd, zegt Wekker. Ook het thuisfront draagt bij aan deze (onbewuste) zelfminachting. "Elke vrouw met kroeshaar herinnert zich nog wel dat je als kind tussen de benen van je moeder zat om je haren te kammen. Maar zelfs al gaan moeders liefdevol om met het haar van hun dochters, op een bepaald moment dringen ook zij aan op ontkroezen."

Krasse grijsaards
Dat merkte ik thuis ook. Kroes mocht, maar niet als volwassene. A poti en ede leki wan lawman, zeiden Surinaamse tantes als een van mijn nichten of zussen met een afro kwam aanzetten. Vrij vertaald: ze ziet eruit als een gek. Dat er vrijwillig voor was gekozen om het haar zo te dragen, ging er niet in. Dat moest je toch niet willen, vonden de krasse grijsaards.

Maar mijn vriendin Diane Hageman (26) is nooit bang geweest om 'voor gek' te lopen. Sterker: toen we een jaar of zestien waren, knipte ze al haar haren af. Met geheven afrohoofd paradeerde ze door de gangen van het Amsterdamse Pieter Nieuwland College, nagekeken door de lipglossgodinnen met lange extensions of gestraighte lokken. Terwijl ik met man en macht al dat kroes probeerde plat te gellen, zag Diane het als een kans om zich te onderscheiden. Zelfs de gefronste wenkbrauwen van haar familieleden in Kameroen konden haar niet deren. "Ik was nog maar net uit het vliegtuig gestapt of mijn nichtjes probeerden me over te halen om naar de kapper te gaan. Daar werd mijn afro gezien als onprofessioneel. Alsof ik mezelf niet verzorgde. Inmiddels zijn ze het van me gewend en weten ze: die malle nicht uit Nederland kunnen we toch niet overhalen."

Haar eigenzinnigheid, tentoongespreid op pittige facebookkiekjes, maakte dat ik na jarenlange twijfel overstag ging. Diane lachte verlegen toen ik het haar een aantal weken geleden vertelde. Maar ze was ook verbaasd.

"Je hebt prachtig haar. Waarom duurde het zo lang?", wilde ze weten. "Het krult anders, het blijft recht omhoog staan en is veel minder steil dan het haar van mijn zussen", biechtte ik schaamtevol op. En dat was het verschil tussen ons, vond ze. "Surinamers heb je in allerlei kleuren en met allerlei haarsoorten. Het maken van onderscheid is bij jullie zo gemakkelijk. Bij ons Afrikanen is iedereen zwart. Mijn neven en nichten hebben geen gladder haar dan ik, dus bij ons leeft die behoefte om haarsoorten te vergelijken ook niet."

'Opo yu kleur'
Diane's opmerking komt niet geheel uit de lucht vallen. Kroeshaar kent in de Cariben gradaties van goed en slecht. Hoe fijner gekruld, hoe slechter. Snip, zelf ook Surinaams, wijst op een Surinaamse traditie genaamd 'opo yu kleur' - je kleur upgraden. "Vroeger was het gebruikelijk om de huwelijkspartner uit te zoeken op basis van kleur. Een donkere vrouw zocht een lichte man, zodat hun kroost lichter van kleur zou worden en gladder haar had. Dat verbeterde hun maatschappelijke positie. Alles wat zwart was werd immers met slecht geassocieerd. Dat was al zo sinds het slaventijdperk."

Dat zwarte vrouwen steeds meer van deze gedachte afstappen en ook 'slecht' kroeshaar met trots dragen, is typerend voor de trend, zegt Snip. Zelf is ze al negen jaar natural en tot haar grote verbazing maakte ook haar moeder twee jaar geleden de overstap. De vrouw die Snips keuze voor haar eigen kroeshaar eerst niet helemaal begreep, draagt nu zelf haar lokken kroes. Snip: "Ik ben nu 29 maar tot twee jaar geleden had ik geen idee hoe mijn moeders haar eruit zag. Het was voor mijn zusje en mij een hele gewaarwording om te ontdekken waar onze krullen vandaan komen."

Hoogleraar Wekker juicht de kroeshaarbeweging toe, maar durft nog niet te spreken van een trend. In de Amsterdamse Bijlmer, waar ze woont, ziet ze steeds meer afrosalons die net als Snips Sheado enkel kroeshaar behandelen. Maar dames met lange blonde pruiken tot op hun billen of chemisch ontkroesde lokken lopen er nog in groten getale rond. Wekker: "Het is moeilijk te zeggen. Er is geen onderzoek naar gedaan, dus zeker weten doe je het niet. Maar wat ik weet is dat kroeshaar nog steeds niet wordt aanvaard in bepaalde beroepen. Vooral in de VS zie je dat."

Ik heb er bij de uitoefening van mijn beroep nooit last van gehad. Integendeel zelfs. Mijn nieuwe kapper, eigenlijk barber, was razend enthousiast toen ik hem vertelde dat ik journalist ben. "Dan weet ik precies hoe je haar moet zitten", begon hij opgetogen. "Als je dan voor de camera staat, met die microfoon in je handen, zal je een prachtig silhouet hebben. Het is een beetje Grace Jones, maar dan net anders. Een beetje eighties, maar dan net hipper." Toen ik zachtjes mompelde dat ik voor de krant schrijf, klonk er een teleurgesteld "oh". "Kun je mijn werk dan niet op een andere manier showen?"

Revisor
20-11-13, 21:04
Woordenboek
Straighten: (ook wel relaxen genoemd): sterke chemicaliën op het haar aanbrengen om het te ontkroezen.

Curly: Naast ontkroesd, wordt het haar ook chemisch gekruld, waardoor de krullen groter zijn dan wanneer je kroes haar hebt.

Big Chop: een Amerikaanse term voor het kort knippen van chemisch behandeld haar om het weer natuurlijk te laten groeien.

Naturals: Benaming voor vrouwen die hun haar kroes dragen.

Natural: Natuurlijk haar zonder chemische behandeling.

Nappy Curls: Kroeze krullen of, ander woord: kroeshaar.

Twists: Vlechten die niet uit drie maar uit twee plukken bestaan.

Weave: Een ingeweven pruik.

Extensions: Stukken nephaar waarmee het haar wordt verlengd. In de vorm van vlechten of gewoon los.

Dreadlocks: Bundels vervilt haar (die je gewoon kunt wassen!)

Kroeshaar - wat mag wel, wat mag niet?
Do's:
Een kind kan zien welke kinderen van gemengd ras (of adoptie- kinderen) een donkere of een blanke moeder hebben, zeggen Surinaamse moeders. Pluizige afro's, slechte scheidingen en ongelijke vlechten duiden, tot ergernis van veel zwarte vrouwen, op een blanke moeder voor wie kroeshaar te raadselachtig is. Hoe moet je kroeshaar dan wel verzorgen? Was het vooral niet te vaak. Het is van zichzelf heel droog en shampoo zorgt ervoor dat de natuurlijke oliën uit het haar verdwijnen. Eens per week of eens per twee weken is meer dan genoeg.

Ontwijk kammen, je vingers zijn beter gereedschap. Ben je ongeduldig dan is een afrokam met veel ruimte tussen de tanden aan te raden. Wees wel voorzichtig, want kroeshaar is zeer kwetsbaar; hardhandigheid is funest.

Na een flinke dosis moisturizer, vet en oliën te hebben aangebracht op het haar, kan het stylen beginnen. Een afro is fijn, maar vlechten is gezonder. Los droogt het haar sneller uit, terwijl de toegediende voedende producten beter worden opgenomen als het haar gevlochten is. Hoe kroeshaar te verzorgen is ook afhankelijk van het type. Mensen met grotere krullen (type 4a) hebben minder last van droog haar dan mensen met heel fijne spiraalkrullen (4c).

Don'ts:
- Kroeshaar ongevraagd aanraken
- Vragen of je kroeshaar aan mag raken
- Staren naar kroeshaar en vragen of je het mag aanraken
- Ruiken aan kroeshaar en vragen of je het mag aanraken
Kortom: Aanraken? Niet Doen!

http://static0.trouw.nl/static/photo/2013/15/2/13/20131116121848/media_xl_1950973.jpg
© Maartje Geels. Jeannine Julen

Diane Hageman: 'Ik houd van mijn haar. Ik wil niet anders meer'
Toen ze uit het vliegtuig stapte in Kameroen was het meteen raak. "Mijn nichtjes grepen me bij mijn armen, bestudeerden mijn hoofd en wilden direct met me naar de kapper", zegt de 26-jarige Diane Hageman. In haar Afrikaanse geboorteland is een afro niet professioneel. Sterker, kroeshaar wordt gezien als een teken van armoede. Dat kan niet door de beugel, vonden haar nichtjes.

Inmiddels zijn ze de afro van 'die malle nicht uit Nederland' wel gewend. Toch vragen ze zich soms af of Diane in haar woonplaats Rotterdam wel de beschikking heeft over een goede blackhair-kapper.

Diane trekt zich er niets van aan. "Ik houd van mijn haar. Vroeger had ik extensions en moest ik soms wel vijf uur stilzitten. Toen ik heel jong was heb ik wel eens gehuild, omdat die vlechten zo strak zaten. Daar ben ik nu gelukkig vanaf."

Santucha Ommen: 'Een African beauty vind ik mezelf nu'
Anders. Dat is de reactie die Santucha Ommen (25) kreeg toen ze ruim een jaar geleden al haar haar afknipte. "Niemand zei dat ik er mooi uitzag, of dat heel kort haar me goed stond. In plaats daarvan keken ze wat vreemd, humden en mompelden: 'Ja, toch wel anders dan eerst'." Maar Santucha was klaar met weaven, relaxen en extensions. "Tijdens de zwangerschap van mijn jongste dochter verwaarloosde ik mijn haar. Kort na de bevalling heb ik eigenhandig de schaar erin gezet."

In het begin voelde het onwennig. Naakt eigenlijk, geeft ze toe. Die schaamte ligt nu achter haar. "Ik ben op internet gaan zoeken wat me mooi stond. Wat mijn schoonheid beter naar voren brengt. Afrikaanse oorbellen en oogpotlood om mijn ogen te laten spreken." Een African beauty vindt ze zichzelf. Ook 'anders'? Nee, nu noemen ze haar 'mooi'.

Jeannine Julen: 'Het was dertig graden maar ik droeg een muts'
De eerste keer dat ik mijn haar kroes droeg, had ik een grote muts op. Het was dertig graden buiten, maar ik durfde zonder muts de deur niet uit. Iedereen keek naar me. Waarschijnlijk omdat ik tijdens een bijna-hittegolf een wollen hoofddeksel droeg. Maar in mijn hoofd bekritiseerden die bestuderende blikken mijn gloednieuwe kapsel (dat nauwelijks te zien was). Een week later had ik weer extensions.

Nu, bijna vijf jaar later, heb ik een blonde kuif en een kort kapsel. Allemaal kroes. Soms regent het hard en wordt mijn kroes nog kroezer en pluiziger. Soms waait het heel hard en staat mijn kroes omhoog, schuin of gewoon de verkeerde kant op. Zelden maakt zo'n bad hairday me onzeker. Vaak genoeg vind ik mijn haar vooral heel erg fijn. Omdat het van mij is en ik alleen met mijn eigen kroes echt mezelf kan zijn.



'Kroes gaan' is een hele stap - Opinie - TROUW (http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/3546096/2013/11/17/Kroes-gaan-is-een-hele-stap.dhtml)

Revisor
20-11-13, 22:06
Tegenwoordig is het onder homos mode om hun anus te bleachen (bleken). Ook onder vrouwen is het een trend om hun edele delen te bleachen.

knots71karel
20-11-13, 23:22
Tegenwoordig is het onder homos mode om hun anus te bleachen (bleken). Ook onder vrouwen is het een trend om hun edele delen te bleachen.

bron ????????????????

Revisor
20-11-13, 23:40
Ontdek de nieuwste schoonheids trend >> Anus Bleken << (http://www.anusbleken.net/)