PDA

Bekijk Volledige Versie : Seculiere junta Egypte arresteert voor het eerst in grote getale moslima's



Revisor
01-11-13, 11:57
Egypte arresteert 22 vrouwelijke islamisten

Bewerkt door: redactie − 01/11/13, 12:44 − bron: ANP

http://static3.volkskrant.nl/static/photo/2013/3/16/2/20131101124010/media_xl_1927952.jpg
© afp. Egyptische pro-Morsi vrouwen protesteren in Cairo.

Egypte heeft 22 vrouwelijke leden van de Moslimbroederschap opgepakt, zo hebben autoriteiten bekendgemaakt. De afgezette president Mohamed Mursi en 14 andere leiders van die islamistische organisatie moeten over enkele dagen voor de rechter verschijnen.

http://static3.volkskrant.nl/static/photo/2013/14/12/2/20131101124329/media_l_1927982.jpg
© epa.Protest tegen arrestatie van Morsi in juli.

Sinds Mursi begin juli zijn macht verloor, hebben veiligheidstroepen al tientallen islamisten opgepakt. Maar daar zaten nauwelijks vrouwen bij. Bovendien gebeurde dat nooit in zo'n groten getale. Volgens een overheidsfunctionaris in Alexandrië zijn de vrouwen aangeklaagd voor onder meer het verstoren van verkeer tijdens protesten, lidmaatschap van een bende en het verspreiden van illegale pamfletten.

De vrouwen zijn tussen de 15 en 25 jaar en zitten sinds donderdagmorgen vast, aldus een advocaat van een van hen. Volgens het leger waren de aanhoudingen het gevolg van de recente massale protesten tegen Mursi, en werkt het aan een plan om 'vrije en eerlijke verkiezingen' te organiseren in Egypte.

Islamisten en mensenrechtenorganisaties beschuldigen het leger van het plegen van een coup en het terugbrengen van Egypte naar de situatie onder president Hosni Mubarak, die het land decennialang met ijzeren hand leidde tot hij in 2011 werd afgezet.

Aanhangers van Mursi hebben aangekondigd vanaf vrijdag het hele weekend te zullen protesteren, totdat Mursi maandag voor de rechter verschijnt.

http://static3.volkskrant.nl/static/photo/2013/9/7/12/20131101124209/media_xl_1927977.jpg
© AFP.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3537283/2013/11/01/Egypte-arresteert-22-vrouwelijke-islamisten.dhtml

knuppeltje
01-11-13, 12:06
Die moslima's moeten dadelijk niet gaan zeuren, ja!

Ik bedoel: al-Sisi en de zijnen hebben daar eindelijk de democratie ingesteld. "En democratie is fijn", zei Wim Kan. :confused:

Karin.N
01-11-13, 15:39
Die moslima's moeten dadelijk niet gaan zeuren, ja!

Ik bedoel: al-Sisi en de zijnen hebben daar eindelijk de democratie ingesteld. "En democratie is fijn", zei Wim Kan. :confused:


Ja, dat is fijn. Want dan lees je iedere dag in de krant wat je nou weer wil.

Ik vond Wim Kan goed. Indertijd (dus jaren geleden) een paar keer naar een voorstelling van hem geweest.
Ook al was de beste man dood, voor mijn oma moest ieder oudjaar Wim Kan op tv. Mijn ouders hadden videobanden, dus die werden elk jaar afgespeeld. Zie je wel, zei ze dan, hij is helemaal niet dood. :hihi:

knuppeltje
02-11-13, 09:43
Ja, dat is fijn. Want dan lees je iedere dag in de krant wat je nou weer wil.

Ik vond Wim Kan goed. Indertijd (dus jaren geleden) een paar keer naar een voorstelling van hem geweest.
Ook al was de beste man dood, voor mijn oma moest ieder oudjaar Wim Kan op tv. Mijn ouders hadden videobanden, dus die werden elk jaar afgespeeld. Zie je wel, zei ze dan, hij is helemaal niet dood. :hihi:

Heerlijk verhaal. Hij was echt heel goed. Alle anderen na hem hebben oneindig veel aan hem te danken, en vele jaren later zag je dat nog steeds in hun shows terug.

super ick
02-11-13, 09:55
Heerlijk verhaal. Hij was echt heel goed. Alle anderen na hem hebben oneindig veel aan hem te danken, en vele jaren later zag je dat nog steeds in hun shows terug.

Nostalgie van een bejaarde.

Karin.N
02-11-13, 10:00
Nostalgie van een bejaarde.

Met al die politici van nu en de afgelopen jaren was het prijs schieten geweest voor Kan. Balkenende, Verhagen, Rutte, Timmermans, Wilders, wat had ik hem daar graag over gehoord :hihi:

En niet te vergeten onze vriend aan de overkant Bush en wat te zeggen van de afluisterpraktijken van NSA. Of de draai die van Agt heeft gemaakt met Palestina.

knuppeltje
02-11-13, 10:06
Nostalgie van een bejaarde.

Herkenning van kwaliteit, zul je bedoelen. :fplet:

knuppeltje
02-11-13, 10:06
Met al die politici van nu en de afgelopen jaren was het prijs schieten geweest voor Kan. Balkenende, Verhagen, Rutte, Timmermans, Wilders, wat had ik hem daar graag over gehoord :hihi:

En niet te vergeten onze vriend aan de overkant Bush en wat te zeggen van de afluisterpraktijken van NSA. Of de draai die van Agt heeft gemaakt met Palestina.

We zouden weer onvergetelijke avonden beleven.

Karin.N
02-11-13, 10:14
We zouden weer onvergetelijke avonden beleven.

Zeker, reserveer maar een plekje voor me waar hij is. Dan ben ik voor eeuwig tevree :engel: