PDA

Bekijk Volledige Versie : 'CIA zette artsen aan tot martelingen'



Umarvlie
04-11-13, 09:35
NEW YORK - Het Amerikaanse leger en de geheime dienst CIA hebben artsen en psychologen aangezet tot marteling van terreurverdachten. Nog steeds worden medici op Guantanamo Bay en bij andere detentiecentra 'veiligheidsfunctionarissen' genoemd, zodat verbloemd wordt dat ze in strijd met hun beroepsethiek handelen. Dat constateert een onafhankelijke Amerikaanse commissie na 2 jaar onderzoek.

Medici maakten volgens de onderzoekers marteling en een onmenselijke en vernederende behandeling van gevangenen mogelijk en namen daar zelf ook aan deel. Hoewel marteltechnieken zoals waterboarding inmiddels in de ban zijn gedaan, blijft het een groot probleem dat de gebruikelijke beroepsethiek niet lijkt te gelden voor medici die bij de speciale detentiecentra werken.

De fundamentele principes 'breng geen schade toe' en 'zet het belang van de patiënt voorop' moeten volgens de commissie voor alle artsen gelden, waar ze ook werken. Dat is nu nog steeds niet het geval. Medici blijven medische gegevens doorgeven aan degenen die de verhoren uitvoeren, en gevangenen die in hongerstaking zijn gegaan dwangvoeding geven. Mogelijkheden om misstanden te melden zijn nog steeds beperkt.

De commissie werd ingesteld door het Institute on Medicine as a Profession, een medische denktank, en de Open Society Foundations, een organisatie die zich richt op democratisering en verbetering van de mensenrechten.

(Bron: Telegraaf)

knuppeltje
04-11-13, 10:00
Hoe doen ze dat? Houden ze die artsen een pistool tegen het hoofd...of doen die dat vrijwillig?

mark61
04-11-13, 10:10
Ik vraag me altijd af hoe zulke mensen dat voor zichzelf verantwoorden.

Umarvlie
04-11-13, 10:33
Hoe doen ze dat? Houden ze die artsen een pistool tegen het hoofd...of doen die dat vrijwillig?

Ik kan het nu niet meer 1-2-3 vinden maar las dat er tegen die artsen was gezegd dat het niet om patienten/zieken ging dus dat de beroepsethiek hiervoor niet opging. Je zou toch verwachten dat een arts, die gestudeerd heeft, door dit soort excuses heenprikt?

Aan de nadere kant is het niet iets nieuws van deze tijd maar is dit al eerder en bij allerlei landen voorgekomen. Joseph Mengele was een bekend voorbeeld, maar er zijn er legio te vinden. Ook nu vind je zelfs hier in Nederland artsen die beroepsethiek niet hoog hebben staan, overtreden of zelfs compleet in de wind slaan.

Hippocrates versus Hipocrietus ... scheelt maar een paar letters en als je het snel achterelkaar zegt klinkt het hetzelfde.

mark61
04-11-13, 10:37
We hebben ook nog een dokter Karadzic, de Sovjet-Russische psychiatrie, en nog duzenden.

Maar dat Amerikanen daaraan mee doen zou shocking moeten zijn.

knuppeltje
04-11-13, 11:05
Ik kan het nu niet meer 1-2-3 vinden maar las dat er tegen die artsen was gezegd dat het niet om patienten/zieken ging dus dat de beroepsethiek hiervoor niet opging. Je zou toch verwachten dat een arts, die gestudeerd heeft, door dit soort excuses heenprikt?

Tja, dan heb je geen beroepsethiek nodig, zover is wel duidelijk. :maf3:

Oiseau
04-11-13, 11:42
"Amerika stinkt" maar velen gebruiken dure geurtjes om verfrissend in hun strakke pak op het wereldtoneel te verschijnen met mooie verhalen.

Revisor
04-11-13, 13:46
Martelen is een geinstituonaliseerde oorlogsvoering van de Amerikanen. Zij hebben hiervoor speciaal de Franse martelgeneraals die hun martelpraktijken verder hebben verfijnd op de amazighen van Algerije tijdens de Algerijnse bevrijdingsstrijd naar de USA laten overkomen om de Amerikanen speciaal in het martelen van moslims te onderwijzen.

Hierbij worden dus alle internationale mensenrechten en oorlogsrecht geschonden. Geen ene Amerikaan of Fransman heeft voor zijn daden moeten terechtstaan.

Hierdoor stelt het internationaal recht niets voor en is het maar een instrument voor de rijkere westerse landen om de arme landen verder te knechten.

Revisor
04-11-13, 13:48
Kortom er is dus speciale martelliteratuur in het westen (USA en Frankijk) hoe je moslims moet martelen.

Revisor
04-11-13, 15:33
'Aan de oorlogsmisdaad van urinerende mariniers is niets incidenteels'

OPINIE - Tine Molendijk − 16/01/12, 19:16

http://static2.volkskrant.nl/static/photo/2012/16/7/6/20120116191704/media_xl_1078266.jpg
© anp. Vier Amerikaanse mariniers urineren over de lijken van drie vermeende Talibanstrijders. President Karzai van Afghanistan is 'diep geschokt' door de video en eist dat de daders zo zwaar mogelijk worden bestraft.

De oorlogsmisdaden in Irak en Afghanistan duiden op structurele processen die in de Amerikaanse militaire organisatie bestaan. Dat betoogt cultureel antropoloog Tine Molendijk.

Weer duiken er videobeelden op van oorlogsmisdaden. Dit keer zien we Amerikaanse mariniers urineren over de lijken van Talibanstrijders. 'De handelingen op het beeldmateriaal komen niet overeen met onze waarden. Noch staan ze voor de aard van het marinierskorps. Dit is gedrag van de meest schandelijke soort en onacceptabel voor leden van het leger'. Terecht, en zoals altijd, nam het Korps Mariniers en het Pentagon met deze woorden afstand van de daden.

Geïsoleerde incidenten
Maar, ook zoals elke keer weer gebeurt, worden met dergelijke uitspraken deze voorvallen als geïsoleerde incidenten bestempeld. Dit, terwijl de significante overeenkomsten tussen de illegitieme 'voorvallen' van de afgelopen jaren nu toch voor iedereen duidelijk zichtbaar zijn.

Let wel, ik doel hiermee niet op het enkele feit dat er de afgelopen jaren talloze oorlogsmisdaden door Amerikaanse militairen in Irak en Afghanistan zijn gepleegd. Het voorval van de urinerende mariniers kunnen we niet ongeïsoleerd noemen puur omdat hun collega's ook dergelijke praktijken hebben uitgehaald. Hoewel we in het veilige Nederland onszelf graag anders vertellen: illegitiem geweld vindt in elke oorlog plaats, oorlogsmisdaden zijn onvermijdbaar.

Grootste aandeel
Van alle troepenmachten die in Irak en Afghanistan zijn geweest, leverden de Amerikanen het grootste aandeel. Zij verkeerden bovendien in de meest gevaarlijke situaties vergeleken hun internationale collega's (omdat de oorlogsregels van de Amerikaanse eenheden een stuk minder strikt zijn). Natuurlijk was er onder Amerikaanse militairen sprake van meer oorlogsmisdaden dan onder, bijvoorbeeld, hun Nederlandse collega's.

Maar zelfs wanneer we dit alles in acht nemen, dan zijn er in Irak en Afghanistan buitensporig veel gevallen van grensoverschrijdend of illegitiem geweld geïdentificeerd, die bovendien opvielen door hun mensonterende karakter. In Abu Ghraib werden krijgsgevangenen gedwongen naakt te poseren, homoseksuele handelingen uit te voeren, en zich te laten rondleiden aan een halsband door een vrouwelijke militair. Laten de Amerikaanse militairen nu precies in hun opwerktraject hebben geleerd dat naaktheid, homoseksualiteit en vrouwen-emancipatie de 'ultieme taboes' zijn voor de 'Arab psyche'.

In Afghanistan stelden verveelde militairen nog in 2010 een 'kill team' samen om onschuldige burgers te vermoorden, waaronder een 15-jarig jongetje. Elke keer nadat de militairen een burger hadden vermoord, sneden ze hem een vinger af en trokken een tand uit om deze als oorlogstrofeeën te bewaren. Vervolgens maakten ze van hun moorden tientallen foto's. Ze poseerden lachend voor de foto's met de lijken zoals jagers met een exotische vangst poseren. De reden? Afghanen, Taliban of niet, waren in hun ogen allemaal 'wilden' en 'achterlijke Moslims'.

Culturele en religieuze vernederingen
Wie rondkijkt op liveleak.com (waar ook de video van de urinerende mariniers gepubliceerd) vindt foto's van talloze andere culturele en religieuze vernederingen door Amerikaanse militairen, die gek genoeg nooit bekend gemaakt noch veroordeeld zijn.

En nu duiken weer video's op die getuigen van racistische animalisering. Op deze beelden worden de slachtoffers weer behandeld zoals vroeger 'savages' in kooien en aan touwen tentoongesteld werden in heel Europa, naast 'andere' exotische dieren.

Standaard strategie
Dit type retoriek en handeling is niet voorbehouden aan oorlogsmisdadigers. Het Amerikaanse ministerie van Defensie staat al toe krijgsgevangenen te martelen en muziek te laten luisteren waarvan 'Fuck you God' en 'America' de titels zijn. Sterker nog, dit is zelfs een standaard strategie geworden. Ook Afghaanse burgers zijn blijkbaar mindere wezens in de Amerikaanse strijd der beschaving: tot voor kort werden de opiumvelden waar zij van leven verbrand. Amerikaanse militairen leerden al ver voorafgaand aan hun uitzending dat hun missie onderdeel is van een 'clash of civilizations' waarin veel, heel veel, is geoorloofd.

Kortom, het feit dat van zoveel Amerikaanse oorlogsmisdaden beelden zijn gemaakt, laat al zien welke megalomanie er onderliggend aan is, en bovendien, dat het de bedoeling was de daden met zoveel mogelijk collega's te delen. Een tweede bewijs voor de 'normalisering' van dergelijke mensonterende percepties van krijgsgevangenen en burgers is het feit dat vernederende praktijken tegenover hen zelfs gelegaliseerd zijn in het Amerikaanse leger.

Niet over één kam
Laat mij mijzelf hier verduidelijken: ik scheer hier niet alle Amerikaanse militairen over één kam. Ik zeg niet dat er een 'American military mind' is. Dan zou ik dezelfde grove misvatting maken die in het Amerikaanse leger bestaat, waar militairen leren dat er een 'Arab mind' bestaat.

Wat ik hier wil stellen is dat al deze oorlogsmisdaden duiden op structurele processen die, onder andere, in de Amerikaanse militaire organisatie bestaan. Deze processen transformeren niet militairen tot oorlogsmisdadigers. Dat doen de militairen zelf. Maar ze maken het erg gemakkelijk om krijgsgevangenen en zelfs onschuldige burgers te zien als inferieure 'savages' met dezelfde 'Arab mind', die in een apocalyptische 'war on terror' altijd gewoonweg 'collateral damage' zijn.

Tine Molendijk is cultureel antropoloog.

'Aan de oorlogsmisdaad van urinerende mariniers is niets incidenteels' - opinie - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3124421/2012/01/16/Aan-de-oorlogsmisdaad-van-urinerende-mariniers-is-niets-incidenteels.dhtml)

super ick
04-11-13, 16:11
Is helaas praktijk in ieder gewapend conflict.

Dat de Amerikanen het doen is gelukkig nieuws. Ik kan een hele rij landen opnoemen waar het dagelijkse kost is. Daar is het geen nieuws.

Overigens zijn stokslagen, zweepslagen en handen afhakken ook martelingen. Alleen, net als homofobie en pedofilie, gelegitimeerd door een geloof en dan is het opeens wel goed......

The_Grand_Wazoo
04-11-13, 16:15
Is helaas praktijk in ieder gewapend conflict.

Dat de Amerikanen het doen is gelukkig nieuws. Ik kan een hele rij landen opnoemen waar het dagelijkse kost is. Daar is het geen nieuws.

Overigens zijn stokslagen, zweepslagen en handen afhakken ook martelingen. Alleen, net als homofobie en pedofilie, gelegitimeerd door een geloof en dan is het opeens wel goed......

Staat tegenover dat de regimes die zich daar aan schuldig maken zich niet laten voorstaan op eerbiediging van 'westerse' mensenrechten. Dat is wat het zo wrang maakt.

mark61
04-11-13, 16:18
Overigens zijn stokslagen, zweepslagen en handen afhakken ook martelingen.

Dat zijn straffen die worden opgelegd na een proces. In theorie, ja ik weet de praktijk.

Dus dat is niet te vergelijken.

Maar vooral wat TGW zegt. De VS ging democratie, mensenrechten, ons hele 'superieure systeem' verbreiden.

Nou, dat schiet lekker op zo.

super ick
04-11-13, 16:24
Dat zijn straffen die worden opgelegd na een proces. In theorie, ja ik weet de praktijk.

Dus dat is niet te vergelijken.

Maar vooral wat TGW zegt. De VS ging democratie, mensenrechten, ons hele 'superieure systeem' verbreiden.

Nou, dat schiet lekker op zo.

Inmiddels zijn ze er toch wel achter dat democratie niet gepruimd wordt in sommige delen van de wereld. De sterksten daar verrotten het eenvoudigweg om andersdenkenden als gelijken te behandelen.

mark61
04-11-13, 17:33
Inmiddels zijn ze er toch wel achter dat democratie niet gepruimd wordt in sommige delen van de wereld. De sterksten daar verrotten het eenvoudigweg om andersdenkenden als gelijken te behandelen.

Ja, dictators vinden er niks aan. Het volk des te meer, vzv. ik heb kunnen vaststellen.

Dus dan moet je niet het verhullende 'delen van de wereld' gebruiken. Dat impliceert hele volkeren.

CONTRA
04-11-13, 17:42
'De handelingen op het beeldmateriaal komen niet overeen met onze waarden. .

hypokrieter kan je het niet krygen. mensen vermoorden is prima. krygen de mariniers een lintje voor. maar als ze staan te pissen is het ineens een diepe schande.

H.P.Pas
04-11-13, 18:05
. Het volk des te meer, vzv. ik heb kunnen vaststellen.



:wtf:

mark61
04-11-13, 18:09
hypokrieter kan je het niet krygen. mensen vermoorden is prima. krygen de mariniers een lintje voor. maar als ze staan te pissen is het ineens een diepe schande.

We leven in een wereld van oorlog, en dan heb je legers, wier doel het is die van de andere partij buiten gevecht te stellen.

Dat vinden jij en ik vreselijk, maar zo werkt dat op onze aardkloot.

Ze krijgen geen lintje voor x aantal slachtoffers, maar voor 'moed'.

Evengoed is er een 'moraal' ontstaan dat elkaar doden 'mag', maar dat er grenzen zijn aan wat je doet. Historisch gezien hebben tegenstanders elkaar vaak gerespecteerd.

Het is misschien verknipt, maar ik zie er toch enige logica in.

CONTRA
04-11-13, 18:45
We leven in een wereld van oorlog, en dan heb je legers, wier doel het is die van de andere partij buiten gevecht te stellen.

Dat vinden jij en ik vreselijk, maar zo werkt dat op onze aardkloot.

dat oorlog veelvuldig voorkomt is helaas een feit maar ik zal nooit accepteren dat dit de norm is waarin we leven en zal de straat op blyven gaan om te protesteren tegen oorlog.


Evengoed is er een 'moraal' ontstaan dat elkaar doden 'mag', maar dat er grenzen zijn aan wat je doet. Historisch gezien hebben tegenstanders elkaar vaak gerespecteerd.

Het is misschien verknipt, maar ik zie er toch enige logica in.

verknipt is het zeker. het is een omkering van waarden. andere mensen vermoorden is ok maar dan mag je daarna niet op ze pissen. dit soort ere-kodes zyn pervers. mensen die dit soort prioriteiten stellen kan je maar beter met een zo groot mogelyke boog vermyden in je leven.

mark61
04-11-13, 19:33
:wtf:

Hoezo? Ik denk dat bijv. in Egypte zowel Morsi-aanhangers als tegenstanders allebei democratie willen. Dat dat verschillend uitpakt is een tweede.

In Tunesië zeker. In Libië denk ik ook. In Syrië. Dat die dingen gekaapt worden en 'het volk' er verder niet meer aan te pas komt is wat anders.

Heb jij euh indicaties dat in welk land dan ook een overgrote meerderheid van de bevolking geen democratie wil?

mark61
04-11-13, 19:34
dat oorlog veelvuldig voorkomt is helaas een feit maar ik zal nooit accepteren dat dit de norm is waarin we leven en zal de straat op blyven gaan om te protesteren tegen oorlog.

verknipt is het zeker. het is een omkering van waarden. andere mensen vermoorden is ok maar dan mag je daarna niet op ze pissen. dit soort ere-kodes zyn pervers. mensen die dit soort prioriteiten stellen kan je maar beter met een zo groot mogelyke boog vermyden in je leven.

Mja, ik weet niet. Ik vind het bijvoorbeeld, en dat heeft er wel iets mee te maken, wel van belang of je krijgsgevangenen neemt, of iedereen direct afknalt, en of je krijgsgevangenen martelt of alleen maar opsluit.

knots71karel
04-11-13, 22:18
Bron : TELEGRAAF ? je bedoeld toch niet die krant he ?
:schok:

knots71karel
04-11-13, 22:31
[QUOTE=CONTRA;5259130]hypokrieter kan je het niet krygen. mensen vermoorden is prima. krygen de mariniers een lintje voor. maar als ze staan te pissen is het ineens een diepe schande.[/QUOT\

Ja zo heeft ieder land z,n eigen specialiteit op dat gebied, in Palestina sleuren ze lijken achter een brommer aan over de straat en sleuren ze letterlijk door de stront (en dan zijn het niet eens vijanden maar anders denkenden ).
Bewijs zien ? kan hoor !

H.P.Pas
05-11-13, 00:06
Hoezo?
Hier ging het om:


De sterksten daar verrotten het eenvoudigweg om andersdenkenden als gelijken te behandelen.

Dat is niet alleen 'daar' maar altijd en overal een probleem. Het besef dat zullie niet deugen en niet te vertrouwen zijn zit er heel diep in. Democratie betekent zoveel als ondanks alles toch zakendoen met zullie; compromissen aangaan en concessies doen. Een functionerende democratie is een fragiel bouwsel, dat alleen met vallen en opstaan tot stand komt. Als daarbij ook nog een vorm van good governance uit de bus komt is sprake van een klein godswondertje.



In Tunesië zeker. In Libië denk ik ook. In Syrië. Dat die dingen gekaapt worden en 'het volk' er verder niet meer aan te pas komt is wat anders.

Heb jij euh indicaties dat in welk land dan ook een overgrote meerderheid van de bevolking geen democratie wil?


Het eindresultaat, als het dan gehaald wordt,is aantrekkelijk. De moeizame weg er naar toe veel minder.
Het Volk laat zich maar al te graag kapen om het hullie betaald te zetten; dat lijkt me de einige verklaring voor het succes van de kapers.
De wilde was niet nobel, dat is een mythe. Het Volk ook niet, dat is de mythe V2.0.

mark61
05-11-13, 00:47
Hier ging het om:



Dat is niet alleen 'daar' maar altijd en overal een probleem. Het besef dat zullie niet deugen en niet te vertrouwen zijn zit er heel diep in. Democratie betekent zoveel als ondanks alles toch zakendoen met zullie; compromissen aangaan en concessies doen. Een functionerende democratie is een fragiel bouwsel, dat alleen met vallen en opstaan tot stand komt. Als daarbij ook nog een vorm van good governance uit de bus komt is sprake van een klein godswondertje.



Het eindresultaat, als het dan gehaald wordt,is aantrekkelijk. De moeizame weg er naar toe veel minder.
Het Volk laat zich maar al te graag kapen om het hullie betaald te zetten; dat lijkt me de einige verklaring voor het succes van de kapers.
De wilde was niet nobel, dat is een mythe. Het Volk ook niet, dat is de mythe V2.0.

Oh zo. Ja, uiteraard, een lang en smal pad met vele doornen.

BoerHarms
05-11-13, 01:03
[QUOTE=CONTRA;5259130]hypokrieter kan je het niet krygen. mensen vermoorden is prima. krygen de mariniers een lintje voor. maar als ze staan te pissen is het ineens een diepe schande.[/QUOT\

Ja zo heeft ieder land z,n eigen specialiteit op dat gebied, in Palestina sleuren ze lijken achter een brommer aan over de straat en sleuren ze letterlijk door de stront (en dan zijn het niet eens vijanden maar anders denkenden ).
Bewijs zien ? kan hoor !

Dat zie je weer helemaal verkeerd, de bestuurders van deze bromfietsen, zijn als Palestijn verklede Amerikanen :(

super ick
05-11-13, 08:04
Staat tegenover dat de regimes die zich daar aan schuldig maken zich niet laten voorstaan op eerbiediging van 'westerse' mensenrechten. Dat is wat het zo wrang maakt.

Dat station ben ik gepasseerd.

Ik luister niet meer zo zeer naar wat er gezegd wordt maar kijk naar wat er gedaan wordt. Dan worden veel zaken ook een stuk duidelijker en raak je minder 'teleurgesteld' omdat blijkt dat je bedot bent met mooie woorden.

super ick
05-11-13, 08:11
Dat zijn straffen die worden opgelegd na een proces. In theorie, ja ik weet de praktijk.

Dus dat is niet te vergelijken.

Maar vooral wat TGW zegt. De VS ging democratie, mensenrechten, ons hele 'superieure systeem' verbreiden.

Nou, dat schiet lekker op zo.

De 1 hakt er in naam van democratie op los, de ander in naam van god. Wat is het verschil voor de gevallenen en hun naasten?

knuppeltje
05-11-13, 10:11
Is helaas praktijk in ieder gewapend conflict.

Dat de Amerikanen het doen is gelukkig nieuws. Ik kan een hele rij landen opnoemen waar het dagelijkse kost is. Daar is het geen nieuws.

Overigens zijn stokslagen, zweepslagen en handen afhakken ook martelingen. Alleen, net als homofobie en pedofilie, gelegitimeerd door een geloof en dan is het opeens wel goed......

Dat weten we al eeuwen.

Voor Amerika is dat ook nog steeds dagelijkse kost.

Dan is het niet goed, maar ze liegen er niet over.

knuppeltje
05-11-13, 10:14
'Aan de oorlogsmisdaad van urinerende mariniers is niets incidenteels'


Wat een gezeik.

knuppeltje
05-11-13, 10:17
De 1 hakt er in naam van democratie op los, de ander in naam van god. Wat is het verschil voor de gevallenen en hun naasten?

Dat ligt er maar aan wie er wat en waarom goedkeurt.

mark61
06-11-13, 01:22
De 1 hakt er in naam van democratie op los, de ander in naam van god. Wat is het verschil voor de gevallenen en hun naasten?

Niets. Tis maar dat mensen dat even gaan beseffen. Dat is nu niet zo.

Nu gaan we weer soldaten naar Mali sturen, terwijl niemand weet waar het over gaat en niet beseft hoe dat weer gaat aflopen.

Het is diep treurig. Zo'n Timmermans. Tenenkrommend incompetent. Wordt door niemand tegengesproken.

Umarvlie
06-11-13, 10:18
terwijl niemand weet waar het over gaat

Hmm .. ik denk dat het gaat om internationale PR voor Nederland en niets anders.

super ick
06-11-13, 10:38
Niets. Tis maar dat mensen dat even gaan beseffen. Dat is nu niet zo.

Nu gaan we weer soldaten naar Mali sturen, terwijl niemand weet waar het over gaat en niet beseft hoe dat weer gaat aflopen.

Het is diep treurig. Zo'n Timmermans. Tenenkrommend incompetent. Wordt door niemand tegengesproken.

Die uitzendingen liggen voor mij extra gevoelig.
De politiek staat om oneigenlijke redenen te trappelen om een uitzending na Afganistan. Defensie om de huidige begroting te handhaven. BZ om ons geschonden imago op te poetsen.

Die sloebers interesseren ons geen moer. 'Wij' brengen straks weer militairen in onmenselijke situaties en kijken er vervolgens vreemd van op dat zij zich onmenselijk gaan gedragen. Wie nu nog kiest voor een loopbaan bij defensie moet wel erg wanhopig zijn. Eerst mag je je voor je flikker laten schieten aan het andere eind van de wereld. Als je het overleeft pleuren ze je een paar maanden later op straat omdat er bezuinigd moet worden.

Met het grootste gemak staat de politiek vooraan, te trappelen om de levens van anderen in gevaar te brengen. Goochelen met geld van een ander en nu ook met levens van een ander.

super ick
06-11-13, 10:43
Dat weten we al eeuwen.

Voor Amerika is dat ook nog steeds dagelijkse kost.

Dan is het niet goed, maar ze liegen er niet over.

Kennelijk komt het voor velen nog als een schok.

Sinds WO2 hebben ze er geen succes meer mee gehad.

Daar twijfel ik aan. Oke de straf wordt dan wel openlijk uitgevoerd wat op zich al een zieke daad is maar wat er aan vooraf gaat slaat nergens op. Dan bedoel ik het proces waarmee de straffen tot stand komen. Daarnaast beland altijd de kop van een sukkel op het blok. Nooit van iemand die iets voorstelt.

knuppeltje
06-11-13, 11:24
Kennelijk komt het voor velen nog als een schok.

Sinds WO2 hebben ze er geen succes meer mee gehad.

Daar twijfel ik aan. Oke de straf wordt dan wel openlijk uitgevoerd wat op zich al een zieke daad is maar wat er aan vooraf gaat slaat nergens op. Dan bedoel ik het proces waarmee de straffen tot stand komen. Daarnaast beland altijd de kop van een sukkel op het blok. Nooit van iemand die iets voorstelt.

Slapers blijf je houden, kan ik ook niets aan doen.

Nee, maar toen waren de doelstellingen heel anders. Toen vond Roosevelt niet alleen dat het goed was voor Amerika, maar voor de hele wereld. Sindsdien is het alleen Amerika en dan nog eens tien keer Amerika wat alle middelen heiligt. Dat begon al met Truman.

Je zult van mij echt geen goed woord vinden betreffende de rechtsspraak in landen in het Midden-Oosten. Nergens hebben ze daar een fatsoenlijk rechtssysteem. Maar daarmee val ik weer voor de zoveelste keer in herhaling.

Maar een en ander neemt niet weg dat het rechtssysteem in Amerika ook nog steeds aan alle kanten hapert, en daar wordt wel heel schijnheilig over gedaan.

Kleurlingen lopen nog steeds veel meer kans op zwaardere straffen, inclusief de doodstraf, dan niet-kleurlingen. Klokkenluiders zoals Manning zijn echt rechteloos. Hij is enige jaren gedetineerd op een manier die als regelrecht martelen kan worden beschouwt en ook als zodanig door mensenrechtenorganisaties is aangeduuid.

Over Gitmo en al wat er daaromheen hangt, zoals het gedetineerden overbrengen naar landen waar er volop op los wordt gemarteld, hoeven we het niet eens meer te hebben. Daar weten we ondertussen wel het een en ander over af.

Kortom, 'The land of the Free', gaat medogenloos ten koste van vele miljoenen anderen.

Isch
06-11-13, 12:39
Het boeit ze geen reet, dus dan doen ze er ook geen reet aan. Zo simpel is het.