PDA

Bekijk Volledige Versie : Piet zonder oorringen bij intocht Amsterdam



Rechtvaardigheid
06-11-13, 23:24
Tijdens de intocht van Sinterklaas in Amsterdam op 17 november dragen de circa 600 zwarte pieten geen goudkleurige oorringen. Dat is een van de kleine aanpassingen die de organisatie heeft aangebracht om tegenstanders van Zwarte Piet tegemoet te komen. Dat heeft een woordvoerster woensdag gezegd.


De organisatie heeft donderdag met burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam en enkele bezwaarmakers overleg over meer eventuele aanpassingen. De organisatie wil vooral een groot en veilig kinderfeest ,,voor zo veel mogelijk mensen'', aldus de woordvoerster. Over het fenomeen Zwarte Piet is veel commotie ontstaan, omdat dit racistisch zou zijn en volgens critici associaties oproept met het slavernijverleden.


De woordvoerster van de Stichting Sinterklaas Intocht Amsterdam wilde niet zeggen wat de goudkleurige oorringen te maken hebben met het slavernijverleden. Pas als de organisatie donderdag met alle partijen heeft gesproken, worden de aanpassingen bekendgemaakt.


Vorige week liet Van der Laan al weten op termijn veranderingen te willen doorvoeren om de associatie met de slavernij weg te nemen. ,,Kroeshaar, dikke lippen, oorringen en onderdanigheid bevestigen de door menigeen gevoelde band met slavernij en zijn daarom te vermijden'', schreef hij in een brief aan de gemeenteraad.





ANP

Piet zonder oorringen bij intocht Amsterdam | Zaman Vandaag (http://www.zamanvandaag.com/nieuws/actueel/1782/piet-zonder-oorringen-bij-intocht-amsterdam)

AdamRon
06-11-13, 23:38
De organisatie heeft donderdag met burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam en enkele bezwaarmakers overleg over meer eventuele aanpassingen. De organisatie wil vooral een groot en veilig kinderfeest ,,voor zo veel mogelijk mensen'', aldus de woordvoerster. Over het fenomeen Zwarte Piet is veel commotie ontstaan, omdat dit racistisch zou zijn en volgens critici associaties oproept met het slavernijverleden.


Racisme is een wapen geworden dat steeds vaker - ten onrechte - wordt gebruikt tegen blanke mensen. En zodra zij zich ertegen verdedigen, bewijzen ze automatisch dat ze racisten zijn, want zo werkt het tegenwoordig. Pure onzin.
Buiten het feit dat er over en weer gediscrimineerd wordt tussen blanken en niet-blanken, is er nog iets waar mensen die anti-piet zijn eens over mogen nadenken:
De meeste Nederlanders zien de link tussen de Zwarte Piet en de niet-blanke pas op het moment dat zij er doelbewust op worden gewezen door de anti-pietbeweging.
Niet-blanken uit deze beweging identificeren zich met hun voorouders die werden gehouden als slaven en op basis daarvan voelen ze zich gediscrimineerd en moet het Sinterklaasfeest verandert worden.
Dat is nou het waarde toekennen aan je huidskleur. Geloof je me niet? Laten we die redenatie dan omgooien for the sake of argument: wat als ik mij nou zou identificeren met blanke slavenhouders en op basis daarvan zou stellen dat het Sinterklaasfeest behouden moet worden zoals het nu is? Racistisch, hè? En hoe komt dat? Simpel: door waarde toe te kennen aan je huidskleur.

Het beroepen je op je huidskleur en de geassocieerde geschiedenis daarvan om een traditie aan te passen waarvan bijna niemand een associatie maakt met die geschiedenis. Die associatie wordt dus zelf gecreëerd en als gevolg daarvan zijn mensen gekwetst en roepen ze racisme en discriminatie. Het slaat nergens op.

Samir75017
06-11-13, 23:49
Racisme is een wapen geworden dat steeds vaker - ten onrechte - wordt gebruikt tegen blanke mensen.

What you seem to forget is that criticism around Zwarte Piet comes from 'white people' too. From around the World.

Are those 'white' people racist towards 'white people' ?

It's you who should not see racism against 'white people' everywhere.

AdamRon
06-11-13, 23:52
Did someone said something.. Never mind.. it was the wind outside. :tik:

jang0201
07-11-13, 10:49
Tijdens de intocht van Sinterklaas in Amsterdam op 17 november dragen de circa 600 zwarte pieten geen goudkleurige oorringen. Dat is een van de kleine aanpassingen die de organisatie heeft aangebracht om tegenstanders van Zwarte Piet tegemoet te komen. Dat heeft een woordvoerster woensdag gezegd.




De organisatie heeft donderdag met burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam en enkele bezwaarmakers overleg over meer eventuele aanpassingen. De organisatie wil vooral een groot en veilig kinderfeest ,,voor zo veel mogelijk mensen'', aldus de woordvoerster. Over het fenomeen Zwarte Piet is veel commotie ontstaan, omdat dit racistisch zou zijn en volgens critici associaties oproept met het slavernijverleden.


De woordvoerster van de Stichting Sinterklaas Intocht Amsterdam wilde niet zeggen wat de goudkleurige oorringen te maken hebben met het slavernijverleden. Pas als de organisatie donderdag met alle partijen heeft gesproken, worden de aanpassingen bekendgemaakt.


Vorige week liet Van der Laan al weten op termijn veranderingen te willen doorvoeren om de associatie met de slavernij weg te nemen. ,,Kroeshaar, dikke lippen, oorringen en onderdanigheid bevestigen de door menigeen gevoelde band met slavernij en zijn daarom te vermijden'', schreef hij in een brief aan de gemeenteraad.





ANP

Piet zonder oorringen bij intocht Amsterdam | Zaman Vandaag (http://www.zamanvandaag.com/nieuws/actueel/1782/piet-zonder-oorringen-bij-intocht-amsterdam)

Slappe vent deze Burgemeester. Zijn ook veel mensen gekwetst door hoofddoekjes en burkaas, wordt het ook niet eens tijd om dit uit te bannen uit het straatbeeld.

Bofko
07-11-13, 16:26
Mooie polder-oplossing. Geen oorijzers maar wel zwart.:blowen:

Umarvlie
07-11-13, 16:46
Dus als ik het goed begrijp kun je hieruit afleiden dat de oorring het symbool van de slavernij is? Of dat Oorring dragers gediscrmineerd worden?

Als het nu een neusring was ... maar deze actie begrijp ik niet.

CONTRA
07-11-13, 17:43
waarom niet de rollen omdraaien? zwarte piet de rol van sinterklaas en de blanke sint als witte slaaf die het vuile werk opknapt.

Umarvlie
07-11-13, 17:51
waarom niet de rollen omdraaien? zwarte piet de rol van sinterklaas en de blanke sint als witte slaaf die het vuile werk opknapt.

He bah, nee hoor - het is een kinderfeest niet een huwelijk!

Samir75017
07-11-13, 19:03
waarom niet de rollen omdraaien? zwarte piet de rol van sinterklaas en de blanke sint als witte slaaf die het vuile werk opknapt.

No, that would not be funny anymore.

knuppeltje
08-11-13, 09:46
Een zwarte piet zonder oren en een groot hakenkruis op zijn voorhoofd, veel beter. Je moet eens weten wat ik als kind allemaal aan die gozer heb gevraagd? Nooit iets van gekregen.

Eke
08-11-13, 13:03
Het beroepen je op je huidskleur en de geassocieerde geschiedenis daarvan om een traditie aan te passen waarvan bijna niemand een associatie maakt met die geschiedenis. Die associatie wordt dus zelf gecreëerd en als gevolg daarvan zijn mensen gekwetst en roepen ze racisme en discriminatie. Het slaat nergens op.

Wacht even, het gaat om mensen die zelf als kind werden nageroepen : Zwarte Piet !!! Totdat het hun strotje uitkwam. Of om ouders waarvan hun kleuter nagezeten werd door onze Zwarte Piet Gelovigen.
Dus..om een bepaalde groep. We weten niet hoe groot die is , maar als je in je leven je oren open hebt gehad, had je deze ervaringen kunnen horen/serieus kunnen nemen.


Zwarte Piet stamt niet af van een slaafje. Dat is onlangs nog eens uitgeplozen door een stel hardwerkende journalisten. Hij heeft wel halverwege de negentiende eeuw kenmerken van een slaafje gekregen. En dat gaat A'dam terugschroeven.

Het gaat jou er toch ook om, Adam-Ron, dat zoveel mogelijk Nederlanders zich in hun land thuis voelen ?
Tijden veranderen, wij veranderen.

AdamRon
08-11-13, 15:20
Wacht even, het gaat om mensen die zelf als kind werden nageroepen : Zwarte Piet !!! Totdat het hun strotje uitkwam. Of om ouders waarvan hun kleuter nagezeten werd door onze Zwarte Piet Gelovigen.
Dus..om een bepaalde groep. We weten niet hoe groot die is , maar als je in je leven je oren open hebt gehad, had je deze ervaringen kunnen horen/serieus kunnen nemen.

Kinderen maken nu eenmaal heel snel assosiaties met gebeurtenissen, in dit geval Zwarte Piet (Sinterklaasfeest) versus Surinamer, Antilliaan enz.
Ik heb daar niet als kind zijnde daar iets van gemerkt maar dat komt doordat er in die tijd nog maar heel weinig Surinaamse kinderen waren en op de school waar ik zat was er in die tijd helemaal geen Surinaams kind te zien op school. Persoonlijk heb ik daar nooit over gedacht en Uberhaubt deze verbinding gemaakt met het Slavernij verleden wat trouwens flink aangedikt is geworden door de levensomstandigheden van Amerikaanse slaven te gebruiken om de slavernij onder Nederland erger te maken dan het in werkelijk was.. ik ontken hier niets.
Dat deze verbinding is gemaakt is dat het pas door die (wel of niet mislukte) kunstenaar aangekaart is geworden (starte als ik het goed heb zo'n 5/6 jaar geleden).
Daar komt bij dat die Dame van de VN er een Dubbele agenda op na houdt, naast VN werk is ze ook actief om zoveel mogenlijk geld los te peuteren van landen als Nederland ten gunste van Nabestaanden van deze slavernij.
Daarom had ze haar oordeel al klaar op voorhand

Maar ik kan zeggen dat ik hiermee gedeeltelijk met je meegaat (praat ik over het pesten van kinderen onderling(Gebeurt trouwens aan beide zijden))


Zwarte Piet stamt niet af van een slaafje. Dat is onlangs nog eens uitgeplozen door een stel hardwerkende journalisten. Hij heeft wel halverwege de negentiende eeuw kenmerken van een slaafje gekregen. En dat gaat A'dam terugschroeven.

Hier zet ik mijn twijfels neer en vraag me af of dit allemaal wel waar is want wie zegt dat de kenmerken van een slaafje iemand met een donkere huid is. er zijn ook zat blanke slaven geweest ten behoeve van Sultans en aanverwanten.
Dit is wat ik bedoel met een gebeurtenis koppelen aan je huidskleur en dan moord en brand gaan schreeuwen als zijnde racisme.

De geschiedenis van Sint Nicolaas. St. Nicolaas is op latere leeftijd gevlucht naar Spanje, oorspronkelijk is hij een bisschop van Turkse origine en nationaliteit! Uit een Turkse havenplaats van destijds aanzienlijk belang. Hier is hij internationaal beroemd geworden omdat hij destijds zeer onorthodox (zwarte, Afrikaanse) kindslaven bevrijdde van de slavenschepen die de haven aandiende en ze als knecht in dienst nam. De betaalde baan "knecht" gaf deze kindslaven een onafhankelijke, zelfstandige status. Het is hierdoor dat St. Nicolaas als kindervriend door het leven gaat en zijn zwarte knechten zijn van oorspronkelijk bedoeld als symbool TEGEN slavernij en onderdrukking. Een beter symbool tegen racisme dan Sinterklaas is er dus eigenlijk niet. Misschien als meer mensen dit zouden weten, stopt deze discussie eindelijk en kunnen we gewoon met z'n allen genieten van een prachtige traditie.


Het gaat jou er toch ook om, Adam-Ron, dat zoveel mogelijk Nederlanders zich in hun land thuis voelen ?
Tijden veranderen, wij veranderen.

Hier ben ik het met je eens, Zowel Nederlanders als Nederlanders die van buiten zijn gekomen moeten zich hier thuis voelen.
Maar om een kinderfeest te koppelen aan racisme (dat is wat gebeurt) gaat mij een beetje te ver.
Er zijn bijna 200 verschillende nationaliteiten woonachtig in nederland allen met eigen culturele feesten en het is de bedoeling dat men elkaar respecteerd en niet de culturele kinderfeesten van (in dit geval) het gastland aan de kaak te stellen voor je eigen genoegdoeningen.

sorry voor een beetje lange uitleg

Eke
08-11-13, 16:14
Hier ben ik het met je eens, Zowel Nederlanders als Nederlanders die van buiten zijn gekomen moeten zich hier thuis voelen.
Maar om een kinderfeest te koppelen aan racisme (dat is wat gebeurt) gaat mij een beetje te ver.


Weet je, JIJ bedoelt er niets slechts mee. Dat heb je hier uitgebreid duidelijk gemaakt.

Maar bekijk de zaak nou eens met de ogen van diegene die er wel last van heeft..

Ik zal je nog eens wat vertellen : "Zwarte Piet" uit mijn kindertijd had een andere rol dan ZP van nu. Heb jij met de roe gehad ? Ik ben wel geslagen.4 jaar oud. Brullen toen ik weer op m'n plaats zat. Echt eng, die twee zwarte volwassen mannen die kinderen in die enorme juten zak konden stoppen. En meenamen. Toen.

Tegenwoordig doen er ook een hoop Pietjes mee zonder roe en met een grote zak met alleen snoepgoed.. Vrolijke, vriendelijke mannetjes meestal. En af en toe een Pieternel.





Dingen veranderen nou eenmaal...

En waarschijnlijk ziet "Zwarte Piet" er over 100 jaar weer anders uit.

Mark
08-11-13, 16:34
en niemand die er over begint dat piet en sint allemaal mannen zijn, waar zijn de role models voor alle meisjes?

AdamRon
08-11-13, 16:39
Weet je, JIJ bedoelt er niets slechts mee. Dat heb je hier uitgebreid duidelijk gemaakt.

Maar bekijk de zaak nou eens met de ogen van diegene die er wel last van heeft..

Ik zal je nog eens wat vertellen : "Zwarte Piet" uit mijn kindertijd had een andere rol dan ZP van nu. Heb jij met de roe gehad ? Ik ben wel geslagen.4 jaar oud. Brullen toen ik weer op m'n plaats zat. Echt eng, die twee zwarte volwassen mannen die kinderen in die enorme juten zak konden stoppen. En meenamen. Toen.

Tegenwoordig doen er ook een hoop Pietjes mee zonder roe en met een grote zak met alleen snoepgoed.. Vrolijke, vriendelijke mannetjes meestal. En af en toe een Pieternel.


Dingen veranderen nou eenmaal...

En waarschijnlijk ziet "Zwarte Piet" er over 100 jaar weer anders uit.

Elke Culturele traditie is aan verandering onderhevig zo ook het Sinterklaasfeest, het past zich aan aan de tijd waarin we leven en aangezien Nederland in een relatief gezien korte tijd een multicultureel land is geworden zoals het nu is, zo deze tradities zijn dan ook extra onderhevig aan veranderingen.
Iets waar menigeen aan zal moeten wennen, een goede samenleving is geven en nemen iets wat ik helaas niet van iedereen kan zeggen.
Ik zelf heb niet zozeer een probleem met veranderingen dat is iets wat onvermijdelijk is, maar om te verkondigen dat het afgeschaft dient te worden (wat de intentie is van deze man en vrouw van VN) gaat mij simpelweg te ver, ik vertaal dat in geen respect hebben voor de gebruiken en tradities van het land waar men verblijft.

Desondanks alles kan ik het me eigen voorstellen wat er onder deze mensen speelt en een goede dialoog is hier de enigste oplossing volgens mij.
Dat je zelf zo'n slechte ervaring heeft vindt ik erg aangezien dit feest bedoelt is om kinderen blij te maken inplaats van een kind traumatisch te maken... dat was een ondoordachte zet van die pieten door ook daadwerkelijk een kind te slaan met een roe.

Eke
08-11-13, 17:02
Elke Culturele traditie is aan verandering onderhevig zo ook het Sinterklaasfeest, het past zich aan aan de tijd waarin we leven en aangezien Nederland in een relatief gezien korte tijd een multicultureel land is geworden zoals het nu is, zo deze tradities zijn dan ook extra onderhevig aan veranderingen.
Iets waar menigeen aan zal moeten wennen, een goede samenleving is geven en nemen iets wat ik helaas niet van iedereen kan zeggen.

Ja, een goede samenleving kun je alleen maar zo dicht mogelijk benaderen.

Die VN-mevrouw sprak alleen namens zichzelf. Huh ??

Eke
09-11-13, 09:01
Ja, een goede samenleving kun je alleen maar zo dicht mogelijk benaderen.

Die VN-mevrouw sprak alleen namens zichzelf. Huh ??


@ A.R....als reactie op je PM-en een toelichting op de laatste zin van bovenstaand mailtje :


citaat :"De VN neemt geen verantwoordelijkheid voor de kritiek van de Jamaicaanse hoogleraar Sociale Geschiedenis Verene Shepherd op Zwarte Piet. Het gaat om 'vrijwilligers die niet betaald worden door de VN en in eigen naam spreken', aldus woordvoerder Xabier Celaya in de Belgische krant De Morgen."


bron: Verenigde Naties: vrijwilliger Shepherd sprak niet namens VN over Zwarte Piet - Binnenland - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3532450/2013/10/24/Verenigde-Naties-vrijwilliger-Shepherd-sprak-niet-namens-VN-over-Zwarte-Piet.dhtml)

Isch
09-11-13, 14:26
en niemand die er over begint dat piet en sint allemaal mannen zijn, waar zijn de role models voor alle meisjes?

Je hebt ook vrouwelijke pieten. Nog erger! :eek: