PDA

Bekijk Volledige Versie : De Aardige Racist



7asousind
07-11-13, 22:32
Het beeld dat kleeft aan racisme en racisten is hopeloos ouderwets

"Maar ik bedoel jou niet hoor." Op twintig handen is niet te tellen hoe vaak ik die zin gehoord heb. Het is een merkwaardig soort nuancering om racistische beledigingen acceptabel te maken. Zolang ze die ene Marokkaan die ze kennen opwerpen als getuige, is er natuurlijk geen sprake van het wegzetten van complete bevolkingsgroepen. Met mij als excuustruus hebben talloze oud-collega’s en vrienden naar hartenlust hun ongenoegen kunnen uiten over buitenlanders – Turken en Marokkanen in het bijzonder, als ware het één volk.
Zo werd bij de komst van een groep Oost-Europeanen in de wijk luidkeels gedemonstreerd. "We motten dat volk hier niet in de wijk, ze zijn allemaal asociaal", klonk het in de buurtkroeg. Bij de bouw van de moskee op Rotterdam Zuid kreeg ik, terwijl ik biertjes tapte, de ene na de andere vraag op me afgevuurd. "Snap jij dat nou, Hasna? Jij bent toch ook moslim? Ze moeten zich gewoon aanpassen. Dat doen wij toch ook als wij naar Turkije gaan", klonk het gefrustreerd. "En anders rotten ze maar gewoon op naar hun eigen land. Dat vind jij toch ook?" Ik knikte meewarig en humde iets dat voor een 'tuurlijk' moest doorgaan.
Ik ging er niet tegenin omdat het allemaal lang niet zo vreselijk bedoeld was. 'Onbekend maakt onbemind' had er als tegeltje aan de muur niet misstaan. Mijn aanstelling als barjuf is daar bij uitstek het bewijs van. Omdat ik van Marokkaanse afkomst ben, was ik bijna niet aangenomen. Jaren later is me verteld dat ze mijn soort eigenlijk niet lustten. Bij gebrek aan andere gegadigden werd uiteindelijk besloten dat ik een maand de tijd kreeg om me te bewijzen. Al na de eerste week werd duidelijk dat ik 'niet zomaar' een Marokkaanse ben en al snel werd ik hún Marokkaan. En zij míjn aardige racisten.
Uiteindelijk ben ik steeds vaker het woord 'racisme' of 'racist' gaan schuwen. Omdat ik mijn aardige racisten, met wie ik een nauwe vriendschap ontwikkelde, niet voor het hoofd wilde stoten. Discussies kon ik sowieso niet winnen: de aardige racist is namelijk zo inconsequent als maar kan. De Poolse buurman werd een goede vriend, ergo Polen zijn minder asociaal als gedacht. Maar het blijft vreemd volk. De zeldzame keren dat ik het woord ‘racistisch’ toch liet vallen, werd geschokt gereageerd. Zij kúnnen geen racist zijn, want wij zijn immers vrienden! En ik ben een Marokkaan!
Tegen het einde van mijn carričre als barjuf was ik zo murw geslagen dat ik tegen mijn tweelingbroer opperde dat, als hij een club in wilde komen hij zijn Marokkaanse vrienden misschien thuis moest laten. Het is een beetje als tegen een vrouw zeggen dat ze geen jurkje aan mag omdat ze anders misschien verkracht wordt. Mijn broer zette me gelukkig snel op mijn plek.
Het beeld dat kleeft aan racisme en racisten is hopeloos ouderwets. Om racistisch te zijn hoef je niet tegen álle buitenlanders te zijn. Je vriendengroep kan opgemaakt zijn uit een palet van afkomsten. Je hoeft geen hoofddoekplukkende neo-nazi te zijn, of een Klu Klux Klan-gewaad te dragen. Niet alle PVV-stemmers zijn racisten, noch zijn alle niet-PVV-stemmers geen racisten. En dat is nu juist het enge. Dat er sluimerend racisme is. Dat er ook aardige racisten zijn.

AdamRon
07-11-13, 22:53
Je slaat hier een spijker op de kop met een Moker :)

Eric de Blois
13-06-16, 07:10
Het beeld dat kleeft aan racisme en racisten is hopeloos ouderwets

"Maar ik bedoel jou niet hoor."[...] "Dat er ook aardige racisten zijn."

Je doet of je het zelf geschreven hebt. (geen bron vermelding) Het is een column van Hasna el Maroudi, te vinden op Joop.nl (http://www.joop.nl/opinies/de-aardige-racist) en Hasna.nl (http://hasna.nl/2013/11/04/de-aardige-racist/)


Je slaat hier een spijker op de kop met een Moker :)

De spijker is van Hasna en niet van 7asousind.

Geen spijker op de kop slaan maar een berg boter op je hoofd hebben. Lees:


Fucking sandniggers ze hebben ons verkocht aan het westen wat moet ik hier in dit rascistische klimaat terwijl mijn tamzgha 100 maal mooier en prettiger is om in te leven als alle rijkdom eerlijk werd verdeeld.

En maar wijzen naar anderen...

super ick
13-06-16, 07:50
Je doet of je het zelf geschreven hebt. (geen bron vermelding) Het is een column van Hasna el Maroudi, te vinden op Joop.nl (http://www.joop.nl/opinies/de-aardige-racist) en Hasna.nl (http://hasna.nl/2013/11/04/de-aardige-racist/)



De spijker is van Hasna en niet van 7asousind.

Geen spijker op de kop slaan maar een berg boter op je hoofd hebben. Lees:



En maar wijzen naar anderen...

:hihi: Eric als de grote corrector.

Maar je hebt groot gelijk. Mij valt het discrimeren bij veel prikkers van Marokkaanse komaf ook op. Voorbeeld is jouw quote. Er wordt vaak zelfs geen poging gedaan om de onderbuik in te houden.

Discriminatie een vreemd fenomeen omdat het alleen toegeschreven wordt aan blanken. Zeer opmerkelijk.

Eric de Blois
13-06-16, 08:01
:hihi: Eric als de grote corrector.

Maar je hebt groot gelijk. Mij valt het discrimeren bij veel prikkers van Marokkaanse komaf ook op. Voorbeeld is jouw quote. Er wordt vaak zelfs geen poging gedaan om de onderbuik in te houden.

Discriminatie een vreemd fenomeen omdat het alleen toegeschreven wordt aan blanken. Zeer opmerkelijk.

Man, het is dagelijkse kost. Ik hoef niet eens te zoeken. Over blanken, joden, homo's en kufar. Ook nog wel eens negers (desi) en nu dus ook zandnegers. En dat wordt allemaal maar toegelaten. Geeft niks, dan weten de anderen tenminste wat je aan sommige mensen hebt. Ze mogen mij ook verrot schelden dan weet ik tenminste wat ik aan iemand heb. Wat ik dan krom vind is dat klagen over (vermeende) islamofobie, alsof dat het ergste is. Nu wil MO_NL ook zogenaamde islamofoben van Facebook en twitter laten aanpakken (http://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-die-blijft/388725-islamofobische-uitingen-op-facebook-vervolgen-niet.html#post5530836). Dan zeg ik, pak eerst eens de zaak hier aan voor je naar anderen kijkt. Ik vind het plan van MO_NL ook heel gevaarlijk. Het is het begin van mond snoeren, censuur. We zitten hier niet in Iran of Saoedi Arabië. Kritiek op de islam wordt heel snel islamobie genoemd en zelfs racisme. Ja, dan ben je heel snel schuldig aan racisme als begrip zo wordt opgerekt.