PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Marokko voorloper Afrika op het gebied van zonne-energie



MoStar
09-11-13, 00:20
18230

Zoals Duitsland Europa op sleeptouw neemt op het gebied van duurzame energie, ziet het er naar uit dat Marokko het grote voorbeeld voor Afrika wordt op het gebied van duurzame energie. Terwijl in Europa vooral wind-energie in trek is, is in het woestijnachtige klimaat van Marokko zonne-energie een zeer aantrekkelijke optie.

Ongeveer een jaar terug zijn de Marokkaanse autoriteiten begonnen met een gigantisch zonnepark in Ouarzazate. Dit gaat het grootste zonnepark ter wereld worden. Inmiddels is de eerste fase van het project afgerond en kan worden begonnen aan fase twee.

Eén van de hindernissen voor het bouwen van het zonnepark is geld. Het megaproject is namelijk een behoorlijk geldverslindend project. Vanwege de gigantische potentie van het project, heeft Marokko echter geen problemen met het vinden van investeerders.

Om aan het tweede fase van het project te beginnen is 1,7 miljard dollar nodig. Het gaat om het bouwen van twee zonnecentrales die samen 300 MWatt zullen opleveren. De Duitse KfW bank heeft 654 miljoen euro toegezegd. Maar ook de Wereldbank, de Europese Investeringsbank en de Afrikaanse Ontwikkelingsbank zullen in het project investeren.

Alhoewel zonne-energie de meeste potentie heeft in Marokko, zullen er ook in het westen van Marokko, nabij de kust, een aantal windmolenparken worden gebouwd.

Foto: Inhabitat Blog (http://www.flickr.com/photos/inhabitat/)

AdamRon
09-11-13, 00:43
Het is altijd een goede zaak om gebruik te maken van Zonne en wind energie.
En ga hier ook een vraag stellen maar die is niet gericht aan jou persoonlijk MoStar... maar meer aan mijn Franse vriend.

Question : Why does Morocco accepting money from Satanic Countries ?

super ick
09-11-13, 08:15
Het is altijd een goede zaak om gebruik te maken van Zonne en wind energie.
En ga hier ook een vraag stellen maar die is niet gericht aan jou persoonlijk MoStar... maar meer aan mijn Franse vriend.

Question : Why does Morocco accepting money from Satanic Countries ?

Kunnen jullie niet in een apart topic elkaar een beetje treiteren met allerlei verbale poep? Jij bent 1 van de weinigen die er nog een beetje schikt in ziet. Ik zou liever zien dat je hem negeert zodat hij optieft.

AdamRon
09-11-13, 10:16
Kunnen jullie niet in een apart topic elkaar een beetje treiteren met allerlei verbale poep? Jij bent 1 van de weinigen die er nog een beetje schikt in ziet. Ik zou liever zien dat je hem negeert zodat hij optieft.

Heb je gelijk in, negeren is het beste.
Ik kon het niet laten om een stomme vraag te stellen op zijn manier..

Ik worstel alleen nog met je zin jij bent 1 van de weinige die er nog een beetje schikt in ziet.. het woordje schikt kan ik niet plaatsen in die zin.
Waarschijnlijk plaatselijke dialect

mark61
09-11-13, 11:47
Heb je gelijk in, negeren is het beste.
Ik kon het niet laten om een stomme vraag te stellen op zijn manier..

Ik worstel alleen nog met je zin jij bent 1 van de weinige die er nog een beetje schikt in ziet.. het woordje schikt kan ik niet plaatsen in die zin.
Waarschijnlijk plaatselijke dialect

Hij heeft last van ipad. 'Schik'.

Ibrah1234
09-11-13, 13:38
Ik worstel alleen nog met je zin jij bent 1 van de weinige die er nog een beetje schikt in ziet.. het woordje schikt kan ik niet plaatsen in die zin.
Waarschijnlijk plaatselijke dialect

T9 grammatica. Auto aanpassing. Zou oud als Methusalem. Grammaticaal een aanval doen om de inhoud onderuit te schoffelen verdient ook geen schoonheidsprijs in mijn optiek.

mark61
09-11-13, 13:40
T9 grammatica. Auto aanpassing. Zou oud als Methusalem. Grammaticaal een aanval doen om de inhoud onderuit te schoffelen verdient ook geen schoonheidsprijs in mijn optiek.

Waar zie jij een aanval? :vreemd:

AdamRon
09-11-13, 13:46
T9 grammatica. Auto aanpassing. Zou oud als Methusalem. Grammaticaal een aanval doen om de inhoud onderuit te schoffelen verdient ook geen schoonheidsprijs in mijn optiek.
????.. kan je niet volgen
Stelde gewoon een vraag omdat ik het woordje schikt niet kan plaatsen in die zin.. daar is toch niets mis mee?

Isch
09-11-13, 14:23
Goeie zaak! Wil het ook in mn eigen huis.

AdamRon
09-11-13, 22:33
Hij heeft last van ipad. 'Schik'.

Ah lol.. ik had een hoop kwartjes nodig hiervoor

mark61
10-11-13, 12:54
Ah lol.. ik had een hoop kwartjes nodig hiervoor

Het lijkt me toch niet zó moeilijk om van 'schikt' op 'schik' te komen, ook als het een beetje ouderwets is :)

Nou ja, het is eigenlijk 'schik hebben in'.

super ick
10-11-13, 16:12
Het lijkt me toch niet zó moeilijk om van 'schikt' op 'schik' te komen, ook als het een beetje ouderwets is :)

Nou ja, het is eigenlijk 'schik hebben in'.

Soms, als ik er zin in heb corrigeer ik het. Vaker zie het na plaatsen wel maar denk dan; ach.....als het maar begrepen wordt. Dat is toch de hele opzet van taal? Kommunikasie.

mark61
10-11-13, 16:30
Soms, als ik er zin in heb corrigeer ik het. Vaker zie het na plaatsen wel maar denk dan; ach.....als het maar begrepen wordt. Dat is toch de hele opzet van taal? Kommunikasie.

Je ziet waar het toe leidt hier. Ibrah over de rooie :hihi:

AdamRon
10-11-13, 16:34
Kommunikasie.??? :blowen:

Ibrah1234
10-11-13, 18:14
????.. kan je niet volgen
Stelde gewoon een vraag omdat ik het woordje schikt niet kan plaatsen in die zin.. daar is toch niets mis mee?

Mijn excuus. Verkeerde interpretatie mijnerzijds.

knots71karel
10-11-13, 18:29
Soms, als ik er zin in heb corrigeer ik het. Vaker zie het na plaatsen wel maar denk dan; ach.....als het maar begrepen wordt. Dat is toch de hele opzet van taal? Kommunikasie.\
Precies want dat herken ik ,want typ altijd spontaan en als de fout erg is dan herstel ik die.
Waar ik ook moeite mee heb zijn de hoofdletter (s) die vergeet ik wel eens af te zetten ,en dan komt het raar over, maar ik moet al vergroten om te typen dus ... weten de lezers het nu ook hoe dat komt :)

Ibrah1234
10-11-13, 18:39
Begrijp dat SuperIck op een Ipad werkt. Op de android tablet gebruik ik vaak de spraakherkenning om te typen wat verbazingwekkend goed gaat. Helaas herkent de android versie geen interpuncties zoals vraagtekens, punten en komma's. Wat ik ervan begrepen heb doet dat het wel goed op de Ipad.

super ick
13-11-13, 08:00
B
Begrijp dat SuperIck op een Ipad werkt. Op de android tablet gebruik ik vaak de spraakherkenning om te typen wat verbazingwekkend goed gaat. Helaas herkent de android versie geen interpuncties zoals vraagtekens, punten en komma's. Wat ik ervan begrepen heb doet dat het wel goed op de Ipad.

Ik heb beiden.
Ga het eens proberen. Ik ben er nooit aan begonnen omdat ik bijzonder slechte ervaringen met die systemen heb. Ik heb die functie ook op mijn carkit. Als ik zeg 'bel Henk' dan krijg ik altijd 'Zei u bel Jolanda?' Bij nee gaat dat kreng allemaal verkeerde namen af die er in de verste verte niet op lijken. Vandaar.........

super ick
13-11-13, 08:01
Kommunikasie.??? :blowen:

Jaja, sorry hoor. Het is natuurlijk kommuniekaatsie. Dat weet ik ook wel, runt!

mark61
13-11-13, 11:58
B

Ik heb beiden.
Ga het eens proberen. Ik ben er nooit aan begonnen omdat ik bijzonder slechte ervaringen met die systemen heb. Ik heb die functie ook op mijn carkit. Als ik zeg 'bel Henk' dan krijg ik altijd 'Zei u bel Jolanda?' Bij nee gaat dat kreng allemaal verkeerde namen af die er in de verste verte niet op lijken. Vandaar.........

Op een smartfoon werkt het uitstekend, spraakherkenning. En sinds ik gisteren eindelijk de automatische woordcorrectie heb uitgekregen gaat typen ook beter. Misschien moest je dat ook es proberen :)

AdamRon
13-11-13, 12:37
Op een smartfoon werkt het uitstekend, spraakherkenning. En sinds ik gisteren eindelijk de automatische woordcorrectie heb uitgekregen gaat typen ook beter. Misschien moest je dat ook es proberen :)

Ik heb een Secretaresse :lachu:

super ick
13-11-13, 22:04
Op een smartfoon werkt het uitstekend, spraakherkenning. En sinds ik gisteren eindelijk de automatische woordcorrectie heb uitgekregen gaat typen ook beter. Misschien moest je dat ook es proberen :)

Ik zit er niet mee. Als ik soms eens terug kijk dan heeft het wel wat.