PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Welvaartsniveau Noord-Afrikaanse en Arabische landen streeft Zuid-Europese landen voorbij



MoStar
09-11-13, 01:28
18232

De economische crisis waarvan de eerste verschijnselen in 2007 zichtbaar werden, hebben vooral een zeer sterke invloed op de economie Zuid-Europese landen. Niet alleen Griekenland balanceert op het randje van faillissement. In Spanje is er nauwelijks werk, Portugal heeft nooit een sterke economie gekend en in Italië weten ze niet meer hoe ze het land draaiend kunnen houden.

Dit in tegenstelling tot landen uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Het welvaartsniveau in de Maghreb landen en de Golf regio neemt alsmaar toe. Volgens economische analisten zal het dan ook niet lang meer duren voordat het welvaartsniveau in deze landen dan ook hoger ligt dan in bijv. Spanje of Italië.

Met name Marokko en Turkije worden gezien als sterke landen. Turkije is binnen tien jaar opgekrabbeld van een kwakkelende economie naar een economische tijger die de EU niet meer nodig heeft. Maar ook in Marokko zijn dankzij de hervormingen de afgelopen tien jaar de nodige zaken veranderd.

De laatste twee jaar maakt de Marokkaanse overheid zich echter wel zorgen over de economie van Marokko. Alhoewel de economie nog steeds groeit, is er wel een krimp waarneembaar. Daarnaast is de staatsschuld de afgelopen twee jaar sneller toegenomen.

Volgens financiële analisten zal desondanks het welvaartsniveau van Marokko binnen tien jaar met ongeveer 70% toenemen. Men beroept zich op de investeringen die de afgelopen tien jaar zijn gemaakt in de infrastructuur en maritieme sector. Hierdoor heeft Marokko een goed werkend transportnetwerk opgebouwd dat in de toekomst van groot belang zal zijn.

Foto: Martin and Kathy Dady (http://www.flickr.com/photos/thedadys/)

Ibrah1234
09-11-13, 01:36
Dit moet onder invloed van alcoholische versnaperingen of drogerende middelen zijn geschreven.

mark61
09-11-13, 01:42
Dit in tegenstelling tot landen uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Het welvaartsniveau in de Maghreb landen en de Golf regio neemt alsmaar toe. Volgens economische analisten zal het dan ook niet lang meer duren voordat het welvaartsniveau in deze landen dan ook hoger ligt dan in bijv. Spanje of Italië.

Kan nog even duren:

GDP - per capita (PPP):

Marokko $5,400 (2012 est.)

Algerije $7,600 (2012 est.)

Tunesië $9,900 (2012 est.)

Spanje $31,100 (2012 est.)

Italië $30,600 (2012 est.)

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/mo.html

Ik weet niet wat dat voor analisten zijn, maar economische, dat lijkt me uitgesloten.

Wat een paar oliestaatjes met bijna geen inwoners ermee te maken hebben beats me.

knots71karel
09-11-13, 01:47
De wens is de vader van de gedachte !

Samir75017
09-11-13, 02:02
Kan nog even duren:

GDP - per capita (PPP):

Marokko $5,400 (2012 est.)

Algerije $7,600 (2012 est.)

Tunesië $9,900 (2012 est.)

Spanje $31,100 (2012 est.)

Italië $30,600 (2012 est.)

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/mo.html

Ik weet niet wat dat voor analisten zijn, maar economische, dat lijkt me uitgesloten.



:maf3:

You think that you're better than them with your GDP meaningless numbers in Dollars ? Since when is GDP an accurate measurement of well-being and standard of living ?

mark61
09-11-13, 02:36
:maf3:

You think that you're better than them with your GDP meaningless numbers in Dollars ? Since when is GDP an accurate measurement of well-being and standard of living ?

Hoe wou jij 'welvaartsniveau' anders kwantificeren? Vas-y. Je dacht voorts dat de inkomensverdeling van Marokko beter is dan die van Spanje? https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2172rank.html?countryname=Algeria&countrycode=ag&regionCode=afr&rank=87#ag

Ik denk wat? Wat is dat voor krankzinnige 'conclusie'? Mafkees.

Het bruto nationaal product (bnp) is de waarde van alle goederen en diensten die in een bepaalde periode (meestal een jaar) door een bepaald land worden geproduceerd. Het bruto binnenlands product plus de door de staatsburgers in het buitenland verdiende primaire inkomens minus de door buitenlanders in het betreffende land verdiende primaire inkomens. Samengevat betekent 'binnenlands' hier verdiend/geproduceerd binnen de landsgrenzen en 'nationaal' verdiend/geproduceerd door de staatsburgers van een land.

Het bnp per hoofd van de bevolking is een maat voor de welvaart van een land.

HDI wat voor jou? International Human Development Indicators - UNDP (http://hdr.undp.org/en/data/map/)

http://hdr.undp.org/en/statistics/

23. Spanje
25. Italië

130. Marokko
93. Algerije
94. Tunesië

De Index van de menselijke ontwikkeling (ontwikkelingsindex) of Human Development Index (HDI) van de Verenigde Naties meet voornamelijk armoede, analfabetisme, onderwijs en levensverwachting in een bepaald land of gebied. De index werd in 1990 ontwikkeld door de Pakistaanse econoom Mahbub ul Haq en wordt sinds 1993 door de UNDP gebruikt in haar jaarlijkse rapport.

Godallemachtig.

mark61
09-11-13, 02:49
En dan zo'n duimpje. Hoe oud ben je nou? Wat dacht je daarmee te bereiken überhaupt?

AdamRon
09-11-13, 02:54
En dan zo'n duimpje. Hoe oud ben je nou? Wat dacht je daarmee te bereiken überhaupt?
Je weet toch hoe deze persoon in elkaar zit?
Ik denk dat hij een beetje gefrusteerd is om het feit dat haast niemand meer reageert op zijn volgespoten met onzin muren topic.. dus gaat hij een beetje trollen

mark61
09-11-13, 03:24
Je weet toch hoe deze persoon in elkaar zit?
Ik denk dat hij een beetje gefrusteerd is om het feit dat haast niemand meer reageert op zijn volgespoten met onzin muren topic.. dus gaat hij een beetje trollen

Hij trolt ongeacht de omstandigheden :hihi:

super ick
09-11-13, 09:12
En dan zo'n duimpje. Hoe oud ben je nou? Wat dacht je daarmee te bereiken überhaupt?

Jou op de kast jagen en het gaat hem behoorlijk goed af.

Jij blijft proberen inhoudelijk te reageren. Stop daar gewoon mee. Hij gaat nergens op in. Reageert niet op antwoorden. De enige interactie van zijn kant bestaat uit verwijten.

Overigens begrijp ik werkelijk niet waarom deze kneus er hier niet uitgepleurd wordt. Bij mij was ie waarschijnlijk niet eens binnen gekomen.

knuppeltje
09-11-13, 09:44
Achteraf gezien, vind ik het eigenlijk wel een mooi iets die rode duimpjes. Ik heb er lange tijd over moeten nadenken, sorry, maar toch. Ik bedoel: er zijn altijd mensen die heel graag mee willen discussiëren, maar helaas niet zomaar de juiste overtuigende argumenten kunnen vinden om er echt aan mee te kunnen doen. Wees nu eerlijk, dat overkomt de meesten van ons wel eens. Dat valt ook niet altijd mee met al die moeilijke onderwerpen die hier aan de orde komen.

Aan de andere kant van het spectrum heb je dan weer prikkers die altijd hun zegje klaar hebben en over elk onderwerp van de hoed en de rand weten, en die zijn dan ook weer niet te stoppen en ratelen wat af, waar het ook over gaat. Zoiets kan voor bepaalde prikkers, die niet van de tongriem zijn gesneden en alsmaar naar argumenten moeten zoeken, heel irriterend werken. Antwoord geven op de aan hen gestelde vragen kan op deze manier voor hen een waar hels karwei zijn.

Gelukkig heeft hier de circusbaas in al zijn wijsheid besloten dat die arme stakkers zich niet alsmaar koppijn hoeven te bezorgen als ze er niet uitkomen. Zij mogen dan altijd een rood duimpje geven. En daarmee hebben die prikkers dan, god zij dank, toch het gevoel dat ze werkelijk serieus aan het debat meedoen. Zoiets is heel goed te verdedigen, realiseer ik me nu veel te laat.

Voor een dergelijk grote bestuurlijke wijsheid buig ik nu dan ook heel ootmoedig mijn hoofd. :blowen:

mark61
09-11-13, 12:24
Jou op de kast jagen en het gaat hem behoorlijk goed af.

Jij blijft proberen inhoudelijk te reageren. Stop daar gewoon mee. Hij gaat nergens op in. Reageert niet op antwoorden. De enige interactie van zijn kant bestaat uit verwijten.

Overigens begrijp ik werkelijk niet waarom deze kneus er hier niet uitgepleurd wordt. Bij mij was ie waarschijnlijk niet eens binnen gekomen.

Het is opvoedkundig bedoeld :ego:

Het maakt het verontwaardigde, verongelijkte, misdeelde vertoog kapot.

Wij praktiseren vrijheid van meningsuiting.

mark61
09-11-13, 12:25
Coucou, Samir akhi?

Ibrah1234
09-11-13, 12:28
:maf3:

You think that you're better than them with your GDP meaningless numbers in Dollars ? Since when is GDP an accurate measurement of well-being and standard of living ?

Ook zeker te diep in het glaasje gekeken. Net als de schrijver van het artikel.

janlom
09-11-13, 16:55
Het wachten is nog op de eerste (gammele) boten, uit het slechts in schijn vrije Europa, die zich melden voor de kusten van de Mahreb-landen. Of, voor de echte gelukszoekers: voor de kusten van Syrië, Somalië of Eritrea!

Samir75017
09-11-13, 19:14
Hoe wou jij 'welvaartsniveau' anders kwantificeren? Vas-y.

It would take pages and pages to discuss this, but again, GDP per capita (even including PPP) has never been an accurate measurement of well-being or standard of living ! These are, I think, such abstract and complex concepts that it is difficult to assess them. Economics would be easy if figures could be literally interpreted ...

GDP only gives you an idea of the total output (productivity) of a country ! Then divide this by the number of its inhabitants, and you get the GDP per capita ! Marvellous ...... so accurate. So, basically, if you take a country such as Qatar, you'll get a very high income per capita. Actually, they're ranked #1. Does GDP take into account wealth distribution or income disparities ? No. What does this ranking tell us ? That Qatar's residents are the World's richest people ? What about well-being ? Standard of living ?

This is just too subjective.

What about Morocco ? Do you know that GDP does not include the 'black economy' (l'économie informelle) ? You don't need to be Moroccan to know how important this economy is in Morocco => According to the IMF, this 'shadow' economy makes up 44% of the Moroccan 'official' GDP ! Many people do not declare what their real income is of course ....
To link this to the topic, the situation is similar in the MENA region ...

There are so many things that are not taken into account in the GDP that it is ridiculous to think that a country with a higher GDP per capita is made of richer people, with a better well-being / standard of living.

naam
10-11-13, 00:29
Zwarte economie is goed? Binnenkort gaan Fransen en Spanjaarden naar Marokko om economische redenen? Zou een goede ontwikkeling zijn. En toch zie ik het niet snel gebeuren. Waarom zit Samir in Frankrijk, omdat het beter gaat in Marokko?

Samir75017
10-11-13, 00:34
Zwarte economie is goed? Binnenkort gaan Fransen en Spanjaarden naar Marokko om economische redenen? Zou een goede ontwikkeling zijn. En toch zie ik het niet snel gebeuren. Waarom zit Samir in Frankrijk, omdat het beter gaat in Marokko?

Yes, Morocco has witnessed an important rise of Spanish immigration over the last couple of years.

Why am I in France ? Because I was born here. Simple. But, who said that Morocco is doing better than France ?

Samir75017
10-11-13, 00:39
'The world upside down': The rise of Spanish immigration to Morocco
March 21, 2013

The number of Spaniards living in Morocco has quadrupled over the last decade as Spain's flailing economy unexpectedly prompts its citizens to look south for new opportunities.

'The world upside down': The rise of Spanish immigration to Morocco - CSMonitor.com (http://www.csmonitor.com/World/Africa/2013/0321/The-world-upside-down-The-rise-of-Spanish-immigration-to-Morocco)

knots71karel
10-11-13, 00:46
Hoe kom je er op ! hahhaha lol
:lole:

Revisor
10-11-13, 00:49
Spanjaarden zoeken hun geluk in Marokko - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=NrB21fh1AWA)

knots71karel
10-11-13, 00:57
En dan zo'n duimpje. Hoe oud ben je nou? Wat dacht je daarmee te bereiken überhaupt?

O gaf hij weer eens een rood duimpje? (die beschouw ik van dit ventje als een PLUIM )want het is het duidelijke bewijs dat je gelijk hebt!

knots71karel
10-11-13, 01:09
[QUOTE=AdamRon;5261765]Je weet toch hoe deze persoon in elkaar zit?
Ik denk dat hij een beetje gefrusteerd is om het feit dat haast niemand meer reageert op zijn volgespoten met onzin muren topic.. dus gaat hij een beetje trollen[/QUOTE

Wat het ''muur topic''betreft heb je het mis , die loopt nog door als ,n tiet, en gaat als het zo doorgaat de boeken in als het'' FLUT TOPIC'' met de meeste reactie,s voorwaar een record ,als je beseft dat de het
topic over de HONDERDEN doden die tijdens de afgelopen RAMADAN in het Midden Oosten vielen amper reactie,s kwamen !
:vreemd:

knots71karel
10-11-13, 01:11
Spanjaarden zoeken hun geluk in Marokko - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=NrB21fh1AWA)


De ''call centra scoren goed , mogelijk dank zij de ''call girls'' ??
:zwaai:

Revisor
10-11-13, 01:46
De ''call centra scoren goed , mogelijk dank zij de ''call girls'' ??
:zwaai:


Werk aangeboden in Tanger, Casa en Rabat Marokko Bekijk alle advertenties van Recruitment_nl_ma (http://www.ewasafi.com/index.php/View-user-profile.html?tab=AdsManagerTab&user=142)



Aangeboden
Heb jij er ooit wel eens aan gedacht om in Marokko te werken bij een Internationaal bedrijf? Een bedrijf waar gewoon Nederlands gesproken kan worden en waar het werken volledig internationaal gericht is?

Tingis Group is een groot Internationaal callcenter met vestigingen in Tanger, Tetouan en Casablanca met werk plekken voor 1000 Internationale Call agents we zijn een 24/24 7/7 callcenter met Nederlands/Duits/Frans/Spaans/Engels/Rus sish/Italiaans/Arabisch...

Wij houden van professionaliteit en willen dat ook graag terugzien in onze personeel. Het personeel is namelijk het visitekaartje van het bedrijf. Daarom zijn wij voor
onze Vestiging in Tanger op zoek naar personeel dat accentloos Nederlands en of andere talen spreekt en van doorbijten houdt.

Het is een pré als je al ervaring hebt in een callcenter maar zonder ervaring en met de juiste instelling reageren mag ook. Positief ingesteld zonder 9 tot 5 mentaliteit zijn de eigenschappen waar een callcenter agent in onze ogen over moet beschikken.

De werkzaamheden zullen voornamelijk bestaan uit:

- Het behandelen van inkomende/Uitkomende telefoontjes.( Inbound/Outbound CALLS )
- Intervieuws en sales projecten

Functie-eisen:

- Heldere en vriendelijke telefoonstem
- Goede communicatieve vaardigheden.
- Flexibele instelling.
- Team player.
- Inhoudelijke kennis over onze producten en diensten is geen vereiste.
- Alle nationaliteiten zijn hier welkom .

Tingis group staat voor marktconforme salarissen en gunstige arbeisvoorwaarden in een inspirerende en dynamische werkplek. Tingis Group staat voor een goede verhouding tussen werk en privé.

Nieuwsgierig stel uw vragen gerust per mail:

[email protected]

Met vriendelijke groeten,

Recruitment Afdeling


ewasafi.com - Advertenties - Werk - Werk aangeboden in Tanger, Casa en Rabat Marokko (http://www.ewasafi.com/index.php/advertenties/Antiek-Kunst-Verzamelen/Werk-aangeboden-in-Casablanca-Marokko-35.html)

Revisor
10-11-13, 01:52
Callcentra in Tanger: Verdiensten tussen de 600 en 1000 euro.

Huur huis is ongeveer max 200 euro voldoende. Voor iemand die daar al over een woning kan beschikken kun je met dat bedrag beter daar dan hier leven.

Ibrah1234
10-11-13, 02:57
Butt-head wil maar niet snappen dat zoals Mark al heeft aangegeven de gemiddelde koopkracht (purchase power) nooit meer kan bedragen dan het BNP per hoofd bevolking.

Godsamme zeg. Om hoorndol van te worden zoveel stupiditeit.

Om de schaduw- of informele economie erbij te halen treft ook geen doel want die is in de zuidelijke Europese landen ook gigantisch.

Ibrah1234
10-11-13, 04:11
Callcentra in Tanger: Verdiensten tussen de 600 en 1000 euro.

Huur huis is ongeveer max 200 euro voldoende. Voor iemand die daar al over een woning kan beschikken kun je met dat bedrag beter daar dan hier leven.

Precies. Waarom ook het risico lopen in een gammel bootje de oversteek te maken vanuit Marokko richting Europa. Lampedusa stroomt vol met Tunesiërs en Libiërs terwijl een deur verderop Marokko genoeg kansen biedt. Onbegrijpelijk.

mark61
10-11-13, 13:07
It

Je reageert niet op mijn post. Op geen enkele manier.

Je weigert WEER mijn vragen te beantwoorden.

Je bent niet dom, dus je doet het expres. Je bent dus kwaadaardig. Donder op.

Trol.

Samir75017
10-11-13, 13:47
Je reageert niet op mijn post.

Your post is an utter nonsense. And only shows your total lack of knowledge around this subject.

mark61
10-11-13, 13:53
Your post is an utter nonsense. And only shows your total lack of knowledge around this subject.

Donder op, trol.

Mark
10-11-13, 18:55
Callcentra in Tanger: Verdiensten tussen de 600 en 1000 euro.

Huur huis is ongeveer max 200 euro voldoende. Voor iemand die daar al over een woning kan beschikken kun je met dat bedrag beter daar dan hier leven.

En mooi voor nederlandse bedrijven dat ze maar 600-1000 euro loon hoeven te betalen. En als mensen ziek worden of je hebt ze niet meer nodig dan schop je ze eruit. Makkelijk!

Revisor
10-11-13, 21:57
Precies. Waarom ook het risico lopen in een gammel bootje de oversteek te maken vanuit Marokko richting Europa. Lampedusa stroomt vol met Tunesiërs en Libiërs terwijl een deur verderop Marokko genoeg kansen biedt. Onbegrijpelijk.

Genoeg kansen is wel heel eufemistisch uitgedrukt. Je moet wel een tweede taal vloeiend spreken. Die arme Afrikaanse emigranten spreken vaak zeer slecht een tweede taal. Libiërs hebben op zich nooit echt hoeven te migreren naar het buitenland. Hun land was juist een land waarnaar geëmigreerd werd.

Samir75017
10-11-13, 22:59
Vague d'immigration massive des diplômés Espagnols et Français au Maroc - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=pKRqlt7DAeI)

Ibrah1234
10-11-13, 23:08
Genoeg kansen is wel heel eufemistisch uitgedrukt. Je moet wel een tweede taal vloeiend spreken. Die arme Afrikaanse emigranten spreken vaak zeer slecht een tweede taal. Libiërs hebben op zich nooit echt hoeven te migreren naar het buitenland. Hun land was juist een land waarnaar geëmigreerd werd.

Ik meen dat er behoorlijke werkloosheid heerst onder jongeren en afgestudeerden in Marokko.

Revisor
10-11-13, 23:36
Ik meen dat er behoorlijke werkloosheid heerst onder jongeren en afgestudeerden in Marokko.

Dat klopt maar dat wil niet zeggen dat ze bij elke callcenter welkom zijn. Die salarissen waar ik het zo net over had gelden dacht ik niet voor de Marokkanen die daar wonen. Bij mijn weten recruteren ze voornamelijk mensen uit het buitenland zelf om daar te komen werken. Kennelijk zoeken ze hoofdzakelijk mensen die zeer goed de taal spreken.

Misschien zitten ze nog in de beginfase en dat er met de tijd speciale opleidingen komen voor Marokkanen aldaar zoals ze die ook in India hebben.

mark61
10-11-13, 23:50
1 van de 9 leden raden dit bericht aan.

Blackbox de terroristische prikbordkraker is weer los :haha:

Ibrah1234
11-11-13, 00:16
Dat klopt maar dat wil niet zeggen dat ze bij elke callcenter welkom zijn. Die salarissen waar ik het zo net over had gelden dacht ik niet voor de Marokkanen die daar wonen. Bij mijn weten recruteren ze voornamelijk mensen uit het buitenland zelf om daar te komen werken. Kennelijk zoeken ze hoofdzakelijk mensen die zeer goed de taal spreken.

Misschien zitten ze nog in de beginfase en dat er met de tijd speciale opleidingen komen voor Marokkanen aldaar zoals ze die ook in India hebben.

In Europa zijn de hoogtijdagen voorbij voor callcenters. Het wordt gezien als een nauwelijks meer maatschappelijk aanvaardbaar verschijnsel. Dit uit zich onder meer in het "bel me niet register".

Bij overtreding deelt de OPTA boetes uit die niet mals zijn. Dat zijn vaak honderdduizenden euro's. Misschien dat de heren de activiteiten daarom ook hebben verplaatst naar landen zoals Marokko.

In de Verenigde Staten, wat veel zakelijker is ingesteld, kan het nog wel.

Ibrah1234
11-11-13, 00:51
1 van de 9 leden raden dit bericht aan.

Blackbox de terroristische prikbordkraker is weer los :haha:

Is de rode duimen voorraad gehackt? :o

mark61
11-11-13, 00:57
Is de rode duimen voorraad gehackt? :o

Meneer, ze vliegen als pepernoten over het prikbord.

knuppeltje
11-11-13, 10:05
Your post is an utter nonsense. And only shows your total lack of knowledge around this subject.

Ligt dus nog een schone taak voor je weggelegd. Het lastige is dan weer wel dat je moet gaan discussiëren. Je weet wel: beargumenteren van het standpunt dat je inneemt, vragen beantwoorden, toegeven wanneer je er naast zit, geen onzin verkopen; ik weet, allemaal heel moeilijk. :blowen: