PDA

Bekijk Volledige Versie : Rome verwerpt handreiking Freiburg hertrouwd gescheidenen



Marsipulami
12-11-13, 16:41
Rome verwerpt handreiking Freiburg hertrouwd gescheidenen

AP

De Congregatie voor de Geloofsleer heeft zich uitgesproken tegen de pastorale handreiking van het aartsbisdom Freiburg over de omgang met hertrouwd gescheidenen. Dat meldt de Tagespost.


De prefect van de Congregatie, Gerhard Ludwig Müller, heeft Robert Zollitsch, de juist geëmeriteerde aartsbisschop van Freiburg, opgeroepen de handreiking terug te nemen en te herzien, omdat deze "onhelder is in de terminologie en op twee punten niet in overeenstemming is met de kerkelijke leer", aldus Müller in een brief die te lezen valt bij kath.net.

'Situaties onderscheiden'

Müller heeft er kritiek op dat in de handreiking de betrokkenen tot een "verantwoord genomen gewetensbeslissing" kunnen komen en zij dan sacramenten kunnen ontvangen. "In tegenstelling tot deze opvatting benadrukt het leergezag van de Kerk dat de herders de verschillende situaties goed moeten onderscheiden en de betrokken gelovigen moeten uitnodigen tot deelname aan het kerkelijke leven, maar het bekrachtigt ook de door de H. Schrift ondersteunde praktijk om hertrouwd gescheidenen niet tot de eucharistische maaltijd toe te laten", aldus de prefect, die waarschuwt voor een "verwarring van de gelovigen ten aanzien van de leer van de Kerk over de onontbindbaarheid van het huwelijk."

'Verboden'

Ook de mogelijkheid dat er een gebedsdienst zou kunnen zijn voor wie een nieuwe burgerlijke verbintenis aangaan, wordt door Rome resoluut afgewezen. "Dergelijke plechtigheden werden door Johannes Paulus II en Benedictus XVI uitdrukkelijk verboden", stelt Müller. Hij maakt in de brief duidelijk dat hij paus Franciscus hierover op de hoogte heeft gesteld en in overleg met hem een artikel voor de Osservatore Romano heeft geschreven, waarin hij de "bindende leer van de Kerk in deze kwestie" heeft samengevat.


Rome verwerpt handreiking Freiburg hertrouwd gescheidenen - Katholiek Nieuwsblad (http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuws/item/4754-rome-verwerpt-handreiking-freiburg-hertrouwd-gescheidenen.html)

Isch
12-11-13, 17:17
Sacramenten. Zo'n cool woord.

mark61
12-11-13, 22:51
Ik begrijp de titel al niet. Is dat grammaticaal correct Nederlands?

H.P.Pas
13-11-13, 00:12
Ik begrijp de titel al niet. Is dat grammaticaal correct Nederlands?

Hetrouwde gescheidenen zijn gescheiden die hertrouwd zijn.
Hertrouwd gescheidenen zijn volgens mij in hertrouwde toestand gescheiden, wat alleen bij een tweede huwelijk mogelijk is.
Volgens mij. :ego:

mark61
13-11-13, 00:25
Hetrouwde gescheidenen zijn gescheiden die hertrouwd zijn.
Hertrouwd gescheidenen zijn volgens mij in hertrouwde toestand gescheiden, wat alleen bij een tweede huwelijk mogelijk is.
Volgens mij. :ego:

Lijkt me de enige plausibele uitleg. Het artikel is er niet bepaald duidelijk over. Katholieke preoccupaties...

super ick
13-11-13, 08:13
Ik begrijp de titel al niet. Is dat grammaticaal correct Nederlands?

Het gaat over gescheiden mensen. Verspil geen moeite aan die zondaars.