PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokko bakermat van religieuze tolerantie



7asousind
13-11-13, 07:43
Marokko is altijd een land geweest van tolerantie jegens Abrahamistische religies. Rabat is op dit gebied een bijzondere stad.
De hoofdstad van Marokko herbergt vooral moskeeën maar ook verschillende kerken en synagogen. De overeenkomsten die de islam, het christendom en het jodendom bindt zijn in deze stad goed te zien en komt tot uiting in het dagelijks leven. Tijdens de kolonisatieperiode in Marokko kwamen gelovigen, buiten de moslims om, tot bloei. Moslims, joden, christenen en buitenlandse kolonisten gebruikten de vrijheid om te bidden in de verschillende hoeken van de stad.

Zo staan de synagogen vooral in de wijk El Malah terwijl de christelijke kerken in de buurt van het Franse Instituut op het Joulan plein staan. Moskeeën stonden er logischerwijs ook voor deze periode. Na de kolonisaties van Spanje en Frankrijk is op het gebied van multicultureel samenleven en tolerantie tegenover andere religies eigenlijk alles hetzelfde gebleven. Vandaag de dag komt dat tot uiting in het vreedzaam samenleven in Rabat.

Vijandigheid ten opzichte van de ander is nauwelijks voelbaar, zo meldt Moroccoworldnews. In een fotoreeks laat de bron zien hoe de verschillende symbolen van de drie religies de stad religieus 'kleuren'. De Marokkaanse vlag bij de gebedshuizen brengt de drie samen. Het symboliseert eveneens de bereidheid van Marokko om de relatie van broederschap tussen verschillende gelovigen te verdedigen.

AdamRon
13-11-13, 07:59
Ik ben zelf verscheidene malen in Marokko geweest op uitnodigingen van vrienden en ik moet beamen dat de mensen in Marokko inderdaad veel toleranter zijn tegenover anderen, iets wat ik in Nederland niet zoveel zie.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik in een van de grote steden geweest ben

7asousind
13-11-13, 12:03
Ik ben zelf verscheidene malen in Marokko geweest op uitnodigingen van vrienden en ik moet beamen dat de mensen in Marokko inderdaad veel toleranter zijn tegenover anderen, iets wat ik in Nederland niet zoveel zie.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik in een van de grote steden geweest benKlopt die mensen daaro kunnen soms erg overdreven vriendelijk zijn vooral als je daar als toerist bent. Marokkanen van hier hebben het zo een beetje gehad hiero, de meeste zijn hier ongelukkig.

CONTRA
13-11-13, 20:49
Marokko bakermat van religieuze tolerantie

moet je als kristen proberen iemand in marokko tot het kristendom te bekeren. dan kom je er achter hoe 'tolerant' marokko is.

AdamRon
13-11-13, 20:55
moet je als kristen proberen iemand in marokko tot het kristendom te bekeren. dan kom je er achter hoe 'tolerant' marokko is.

Daar heb je gelijk in.

Joesoef
13-11-13, 21:04
Bron??

knots71karel
13-11-13, 21:22
Bron??

Misschien deze ?
Katholieke Kerk in Marokko - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Katholieke_Kerk_in_Marokko)

knots71karel
13-11-13, 21:39
moet je als kristen proberen iemand in marokko tot het kristendom te bekeren. dan kom je er achter hoe 'tolerant' marokko is.

Ik heb alleen met haven arbeiders destijds te maken gehad en die waren echt erg vriendelijk ,
een ook de scheepsmakelaar was een '' toffe peer'' heeft me toen de vesting in SAFI laten zien , die was toen pas gerestaureerd .
Lang geleden maar ik weet het nog wel, want de kanonnen waren deels uit ..HOLLAND afkomstig !
:gniffel:

CONTRA
13-11-13, 21:40
Bron??

https://www.google.nl/search?q=morocco+christians+deported+2010&rlz=1C1ASUT_enNL506NL510&oq=morocco+christians+deported+2010&aqs=chrome..69i57.17410j0j8&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=93&ie=UTF-8

AdamRon
13-11-13, 21:43
https://www.google.nl/search?q=morocco+christians+deported+2010&rlz=1C1ASUT_enNL506NL510&oq=morocco+christians+deported+2010&aqs=chrome..69i57.17410j0j8&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=93&ie=UTF-8

Die had ik ook al gegoogeld maar om speciale redenen niet aangekaart (wil niet iemand wakker maken) :blowen:

CONTRA
13-11-13, 21:44
Ik heb alleen met haven arbeiders destijds te maken gehad en die waren echt erg vriendelijk ,
een ook de scheepsmakelaar was een '' toffe peer'' heeft me toen de vesting in SAFI laten zien , die was toen pas gerestaureerd .
Lang geleden maar ik weet het nog wel, want de kanonnen waren deels uit ..HOLLAND afkomstig !
:gniffel:

ja marokkanen zelf zyn vriendelyk. het is de overheid die zo verrot is.

7asousind
14-11-13, 06:19
moet je als kristen proberen iemand in marokko tot het kristendom te bekeren. dan kom je er achter hoe 'tolerant' marokko is.
Ook al zouden ze die vrijheid hebben dan nog hoeveel kristen bekeerlingen ga je krijgen, eens moslim altijd moslim.

7asousind
14-11-13, 06:27
de link van de bron ben ik even kwijt geraakt

Charlus
14-11-13, 08:01
Marokko bakermat van religieuze tolerantie
Marokko is altijd een land geweest van tolerantie jegens Abrahamistische religies.
En jegens andere religies en ongelovigheid?
Je hebt verschillende soorten en gradaties van tolerantie. Dit is de Islamitische variant: zolang we geen last van jullie hebben en jullie je aan onze regels houden, mogen jullie tot op zekere, door ons bepaalde hoogte je eigen ding doen.

Ook al zouden ze (C.: christenen)die vrijheid hebben
Zo dus.

super ick
14-11-13, 08:22
Ook al zouden ze die vrijheid hebben dan nog hoeveel kristen bekeerlingen ga je krijgen, eens moslim altijd moslim.

Dat is nogal een starre houding. Het getuigd wel van zelfverzekerdheid. Dus hoeft Marokko ook niet paranoia te reageren op gristenen die trachten moslims te bekeren.
Vrijheid van godsdienst voor iedereen past toch in die tolerantie waar dit artikel over gaat?

CONTRA
15-11-13, 19:50
Ook al zouden ze die vrijheid hebben dan nog hoeveel kristen bekeerlingen ga je krijgen, eens moslim altijd moslim.

blykbaar is de marokkaanse overheid een stuk onzekerder dan jy anders zouden ze het de bevolking niet verbieden zich te bekeren tot een ander geloof dan de islam.

knots71karel
15-11-13, 20:07
Ook al zouden ze die vrijheid hebben dan nog hoeveel kristen bekeerlingen ga je krijgen, eens moslim altijd moslim.

Logisch als je dit leest : Bekering | Nieuws over Bekering (http://www.bladna.nl/bekering.html)

Godsdienst vrijheid als je, je leven niet zeker bent ?
:brozac:

mark61
18-11-13, 13:23
Un tribunal de Fès relaxe un jeune chrétien accusé « d’ébranler la foi des musulmans »

Selon le quotidien Al Massae, la Cour d’appel de Fès a relaxé un jeune marocain qui s'est converti à la religion chrétienne. Le tribunal a décidé de le poursuivre en état de liberté sans caution financière en fixant la prochaine audience au 10 octobre prochain. Le jeune Mohammed Baladi avait été condamné par le tribunal de Première instance de Taounate à deux années de prison ferme et à une amende de 550 dirhams.

https://fr.lakome.com/index.php/maroc/1423-la-revue-de-presse-week-end-un-tribunal-de-fes-relaxe-le-jeune-chretien-accuse-d-ebranler-la-foi-des-musulmans

Twee jaar gevangenis en een boete voor bekering. Leve de religieuze tolerantie.

super ick
18-11-13, 15:03
Kan me ook nog een artikel herinneren dat hier geplaatst was en ging over een weeshuis gerund door christenen. Die kregen ook last omdat de overheid dacht dat ze kindjes bekeerden.

Cristovao
18-11-13, 21:46
In de Marokkaanse wet staat dat evangeliseren (christelijke dawah) verboden is.

Dus hoezo toleranter dan Nederland?

West afrikaanse immigranten in Marokko krijgen te maken met bespugingen, steekpartijen en racisme op de arbeidsmarkt, .. dus hoezo toleranter dan Nederland?

Volgens mij wordt er hier gekeken naar de toeristische stranden waar geld de Heer is. Niet naar de binnenlanden waar een hele andere scepter zwaait. Zelfs vrouwen spugen daar openlijk op zwarte mensen.

Ik sta er echt van te kijken dat mensen durven te beweren dat Marokko toleranter is dan Nederland.

Wat is precies de vervolging die Moslims in Nederland meemaken?

Verdiep je eens in de vervolging van andersgelovigen in vrijwel ieder moslimland. Dan steek je wat op ;)

Morocco: outrage of a constant discrimination against Black Africans - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=LV1rcEed3Hg)