PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Lesgeven Arabisch of Turks niet verplicht voor Nederlandse basisscholen



MoStar
14-11-13, 01:23
18282

Een initiatief van Turkse belangenorganisaties om les in eigen moedertaal af te dwingen is gestrand in de rechtszaal. De organisaties beriepen zich voor hun zaak op diverse internationale en Europese wetten. Deze argumenten werden echter door de rechtbank in Den Haag aan de kant geschoven.

Tot 2004 konden gemeentes zelf bepalen of zij onderwijs in vreemde talen, zoals bijvoorbeeld het Arabisch of het Turks, aanboden. Vanaf dat moment is echter door de Nederlandse overheid besloten om hiermee te stoppen. Volgens de belangenorganisaties een regelrechte inbreuk op de taak van de overheid om aan het belang van de kinderen te denken.

De Haagse rechtbank geeft toe dat het bieden van onderwijs in het Arabisch of Turks van toevoegende waarde kan zijn voor Marokkaanse of Turkse kinderen. De Nederlandse staat is echter niet verplicht om onderwijs in vreemde talen aan te bieden. De organisaties hebben niet de bevoegdheid om het beleid van de Nederlandse staat te forceren een ander standpunt te nemen.

Foto: islamizationwatch (http://islamizationwatch.blogspot.com/2009/04/in-singapore-more-progressive-islamic.html)

AdamRon
15-11-13, 01:20
We hebben bijna 200 verschillende nationaliteiten woonachtig in Nederland.
Hoef niet te raden wat er gebeurt als de rechtbank hierin toegegeven had...

DeKadt
15-11-13, 09:54
Gelukkig maar. Het gezonde verstand heeft gezegevierd. De brutaliteit van deze mensen kent geen grenzen. Hoe haal je het in je hoofd? Sinds wanneer kan je daar zelf niet voor zorgen als je je kind een andere taal wil laten leren die niet past in het lesprogramma? Dat is een prive zaak en dat doe je maar in je vrije uurtjes op eigen kosten.

The_Grand_Wazoo
15-11-13, 11:10
Gelukkig maar. Het gezonde verstand heeft gezegevierd. De brutaliteit van deze mensen kent geen grenzen. Hoe haal je het in je hoofd? Sinds wanneer kan je daar zelf niet voor zorgen als je je kind een andere taal wil laten leren die niet past in het lesprogramma? Dat is een prive zaak en dat doe je maar in je vrije uurtjes op eigen kosten.

Volgens mij gaat het om onderwijs in andere vakken, maar wel in de 'eigen' taal. Ook volgens mij heeft onderzoek uitgewezen dat jonge kinderen beter leren wanneer de stof wordt aangeboden in de taal die zij het best beheren.
In dat licht is er een goede reden om dit 'in je hoofd' te halen.

Mark
15-11-13, 11:58
Volgens mij gaat het om onderwijs in andere vakken, maar wel in de 'eigen' taal. Ook volgens mij heeft onderzoek uitgewezen dat jonge kinderen beter leren wanneer de stof wordt aangeboden in de taal die zij het best beheren.
In dat licht is er een goede reden om dit 'in je hoofd' te halen.

Aan de andere kant belemmert het wellicht de noodzaak om Nederlands beter te beheersen. Onderwijs moet volgens mij mensen voorbereiden op een plek in de maatschappij en in die maatschappij is NL de voertaal.

Daarnaast kunnen kinderen een taal snel oppikken dus dat gebeurt spelenderwijs als ze les in het Nederlands krijgen.

Ik ben op mijn 10de jaar naar het buitenlands gegaan zonder 1 woord engels te spreken, en op een engelse school gezet, alle lessen in het engels. Binnen 9 maanden sprak ik het vloeiend. No problem.