PDA

Bekijk Volledige Versie : Kamer: JSF moet geen kernwapens kunnen afwerpen



knuppeltje
20-11-13, 09:12
De JSF wordt de opvolger van de F-16. Dat laatste toestel is wel geschikt om kernwapens af te gooien en moet in 2024 zijn vervangen door de JSF. Officieel ontkent het kabinet trouwens nog steeds dat er Amerikaanse kernwapens liggen opgeslagen op vliegbasis Volkel.

NAVO-taak
Volgens PvdA-leider Diederik Samsom staat de aangenomen motie los van de NAVO-taak in nucleaire kwesties. Het kabinet is voorstander van verwijdering van tactische kernwapens uit Europa, maar dan moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. En aan die voorwaarden lijkt voorlopig nog niet te kunnen worden voldaan.

De discussie over de NAVO-kernwapentaak staat los van de vervanging van de F-16, zegt VVD-fractieleider Halbe Zijlstra in een reactie. Het debat over de nucleaire taak moet volgens hem gevoerd worden met de minister van Buitenlandse Zaken. Hij zegt 'altijd bereid te zijn tot een discussie'.

Definitief afscheid
Vredesorganisatie IKV Pax Christi meent dat een kernwapenvrij Nederland nu 'onomkeerbaar' is. 'Geen nieuwe kernwapens en geen vliegtuig waarmee ze vervoerd en ingezet kunnen worden betekent op termijn een definitief afscheid van de nucleaire taak die Nederland in NAVO-verband uitvoert', aldus Krista van Velzen.

Minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie zei onlangs in de Kamer dat de JSF technisch in staat is om een nucleaire bom af te werpen. Deze taak heeft bij de afweging om het toestel te kopen echter geen enkele rol gespeeld, voegde ze eraan toe. (VK.nl)

Stelt dus geen ene moer voor. Stelletje huichelaars!

mark61
20-11-13, 09:41
Sjanien liegt tot over der oren.

knuppeltje
20-11-13, 11:09
Sjanien liegt tot over der oren.

En dat allemaal voor volk en vaderland. :maf:

super ick
20-11-13, 11:38
Ik vraag mij af of dat een grote modificatie is. Volgens mij zijn er raketten van hetzelfde type, met of zonder kernlading.

Er is een verschil tussen afvuren en afwerpen. Om af te vuren moet je de besturing software en hardwarematig hebben. Afwerpen kan in principe ook vanuit een vrachtvliegtuig. Of de titel is slecht gekozen of het is een wassen neus.

mark61
20-11-13, 13:29
Slechte titel.

Ik las wel dat de VS weigeren de 'ophangtechniek' te delen met andere vliegtuigbouwers. Koppelverkoop, soort Apple :)

knuppeltje
21-11-13, 08:27
Ik las wel dat de VS weigeren de 'ophangtechniek' te delen met andere vliegtuigbouwers. Koppelverkoop, soort Apple :)


Laat ze dat vooral zo houden, en wij die JSF niet aanschaffen.

super ick
21-11-13, 09:23
Slechte titel.

Ik las wel dat de VS weigeren de 'ophangtechniek' te delen met andere vliegtuigbouwers. Koppelverkoop, soort Apple :)

Waarom zou je verplicht moeten zijn nieuwe technieken te delen met concurrenten?

super ick
21-11-13, 09:24
Laad ze dat vooral zo houden, en wij die JSF niet aanschaffen.

Jij en Mark?

knuppeltje
21-11-13, 09:34
Jij en Mark?

Hahahahahah, leuk geprobeerd. Maar zonder gekheid, ik vind het weggegooid geld.

super ick
21-11-13, 10:16
Hahahahahah, leuk geprobeerd. Maar zonder gekheid, ik vind het weggegooid geld.

Ik denk het ook. Onbemand heeft de toekomst. Denk dat die ontwikkeling zo snel gaat dat de JSF over een jaar of 10 achterhaald is. Misschien zelfs korter.

Uiteraard staat dit los van mijn onrealistische wens om alle wapentuig de wereld uit te helpen.

knuppeltje
21-11-13, 10:45
Ik denk het ook. Onbemand heeft de toekomst. Denk dat die ontwikkeling zo snel gaat dat de JSF over een jaar of 10 achterhaald is. Misschien zelfs korter.

Uiteraard staat dit los van mijn onrealistische wens om alle wapentuig de wereld uit te helpen.

Is hij nu al. Dat ding maakt een hele hoop lawaai, is traag en kost veel teveel. Het is alleen het enige toestel waaraan de Amerikanen die aanhang voor die kernwapens willen leveren.

Kortom, als we de JSF aanschaffen dan worden we dubbel genaaid door die verrekte Amerikanen. En blijkbaar vinden ze dat in de Kamer nog lekker ook.

super ick
21-11-13, 11:02
Is hij nu al. Dat ding maakt een hele hoop lawaai, is traag en kost veel teveel. Het is alleen het enige toestel waaraan de Amerikanen die aanhang voor die kernwapens willen leveren.

Kortom, als we de JSF aanschaffen dan worden we dubbel genaaid door die verrekte Amerikanen. En blijkbaar vinden ze dat in de Kamer nog lekker ook.

Politiek, ideologie, economie. Alles behalve realistisch.

Dezelfde reden waarom we meededen in Irak, Afganistan en straks Mali. Het haalt niets uit, sterker.......we maken het erger.

knuppeltje
21-11-13, 11:24
Politiek, ideologie, economie. Alles behalve realistisch.

Dezelfde reden waarom we meededen in Irak, Afganistan en straks Mali. Het haalt niets uit, sterker.......we maken het erger.

Dat hangt helemaal van de poppetjes af, ja.

Mali vind ik niet zo erg. Is goed voor de conditie van die gasten, anders worden ze toch maar lui, en in een zandbak spelen doen kinderen nu eenmaal graag..

mark61
21-11-13, 13:25
Waarom zou je verplicht moeten zijn nieuwe technieken te delen met concurrenten?

Wat die Amerikanen doen moeten zij weten; dat wij ons laten dwingen is dom.

Wat moeten wij trouwens met die Israëlische politiek van don't ask don't tell? Wat is dat voor flauwekul?

Hebben wij eigenlijk zeggenschap over die kernwapens?

Echt absurd dit.

super ick
21-11-13, 20:21
Hebben wij eigenlijk zeggenschap over die kernwapens?

Echt absurd dit.

Die wapens hebben alleen nog politieke betekenis. Volgens mij een overblijfsel uit de koude oorlog.

Tomas
21-11-13, 20:28
Is hij nu al. Dat ding maakt een hele hoop lawaai, is traag en kost veel teveel. Het is alleen het enige toestel waaraan de Amerikanen die aanhang voor die kernwapens willen leveren.

Kortom, als we de JSF aanschaffen dan worden we dubbel genaaid door die verrekte Amerikanen. En blijkbaar vinden ze dat in de Kamer nog lekker ook.

Ik weet natuurlijk lang niet zo veel als jij, maar mijn gevoel zegt dat 1 jsf binnen een uur 10 drones uit de lucht kan halen. Dat wil niet zeggen dat onbemand uiteindelijk wel de toekomst zal zijn. Maar dat is volgens mij nog niet nu. Daarvoor moeten ze volledig zelfstandig kunnen opereren, met het talent van een menselijke piloot. Zolang ze op afstand bediend worden, is de vertraging denk ik funest tov een jsf of zelfs f16. Maar, nogmaals, ik heb er niet echt veel verstand van.

mark61
21-11-13, 23:00
Die wapens hebben alleen nog politieke betekenis. Volgens mij een overblijfsel uit de koude oorlog.

Dat zal best. Kunnen ze nu weg?

knots71karel
21-11-13, 23:16
En dat allemaal voor volk en vaderland. :maf:

Klopt denk ik wel een beetje , de les die wij Nederlandse kinderen op school*) leerden was dat Nederland totaal verouderde wapens had toen de Duitsers ons land binnen vielen .

Aircrafts.nl - Meidagen 1940 (http://www.aircrafts.nl/geschiedenis/geschiedenis/jaar1940/meidagen-1940)www.aircrafts.nl/geschiedenis/geschiedenis/jaar1940/meidagen-1940‎

In cache (http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:bNpjiVF92mQJ:www.aircrafts.nl/geschiedenis/geschiedenis/jaar1940/meidagen-1940+&cd=6&hl=nl&ct=clnk&gl=nl)
Vergelijkbaar (https://www.google.nl/search?biw=1600&bih=699&q=related:www.aircrafts.nl/geschiedenis/geschiedenis/jaar1940/meidagen-1940+was+nederland++goed++genoeg+bewapend++toen+de ++duitsers+in++1940+binnen+vielen&tbo=1&sa=X&ei=WZKOUvDcGIGR0AWq9oGABA&ved=0CFkQHzAF)




Het bovendien veel modernere leger wist binnen een korte tijd grote ... De volgende dag capituleerde Nederland waardoor de Duitsers Nederland konden ... Ook tientallen Duitse jachtvliegtuigen en bommenwerpers vielen Nederland aan. ... Beide machines waren gefabriceerd uit metaal en waren tot de tanden bewapend.

*) lagere school van 1946 - 1952)

knots71karel
21-11-13, 23:19
Is hij nu al. Dat ding maakt een hele hoop lawaai, is traag en kost veel teveel. Het is alleen het enige toestel waaraan de Amerikanen die aanhang voor die kernwapens willen leveren.

Kortom, als we de JSF aanschaffen dan worden we dubbel genaaid door die verrekte Amerikanen. En blijkbaar vinden ze dat in de Kamer nog lekker ook.

Zonder die verrekte Amerikanen hadden wij deze discussie nooit kunnen voeren !

Ibrah1234
22-11-13, 02:05
Uiteraard staat dit los van mijn onrealistische wens om alle wapentuig de wereld uit te helpen.

God created man but Sam Colt made them equal :knipoog:

super ick
22-11-13, 07:59
God created man but Sam Colt made them equal :knipoog:

Problemen bij de wortel aanpakken. Dan gaat het spreekwoord niet meer op. Armoede en honger de wereld uithelpen.

super ick
22-11-13, 08:04
Dat zal best. Kunnen ze nu weg?

Van mij wel.

Destijds stond Nederland op zijn kop. Lubbers als christen kon het toch verkocht krijgen.

Nu is de situatie veranderd. Rusland is Rusland niet meer en er is geen dreiging. De spulletjes zijn inmiddels ook verouderd. Ik denk dat de VS niet staan te trappelen om die meuk terug te halen en het spul laten liggen onder het het motto, beter mee verlegen dan om verlegen.
Nederland wil geen slapende politieke honden wakker maken en vind het wellicht ook lastig om er over te beginnen bij de VS.

Mondje dicht dus jij. Iedereen was het bijna vergeten.

knuppeltje
22-11-13, 08:16
Ik weet natuurlijk lang niet zo veel als jij, maar mijn gevoel zegt dat 1 jsf binnen een uur 10 drones uit de lucht kan halen. Dat wil niet zeggen dat onbemand uiteindelijk wel de toekomst zal zijn. Maar dat is volgens mij nog niet nu. Daarvoor moeten ze volledig zelfstandig kunnen opereren, met het talent van een menselijke piloot. Zolang ze op afstand bediend worden, is de vertraging denk ik funest tov een jsf of zelfs f16. Maar, nogmaals, ik heb er niet echt veel verstand van.

Ik geloof best dat de JSF drones uit de lucht kan schieten. Dat zullen andere toestellen ook wel kunnen. Maar daar gaat het mij helemaal niet om. Ik vind dat defensie van Europa een Europese aangelegenheid moet zijn en de dat wij, noch andere Europese landen, geen grote defensieaankopen moeten doen voordat we een Europese defensie hebben. En dat dan op Europees niveau wordt beslist wie wat koopt en hoe het gekochte materieel wordt ingezet.

knuppeltje
22-11-13, 08:24
Zonder die verrekte Amerikanen hadden wij deze discussie nooit kunnen voeren !

Moeten we daarvoor tot in alle eeuwigheid opgelicht worden? Bovendien was het stabiliseren van Europa voor Amerika van groot belang. De angst voor het communisme zat er bij hen al ver voor het einde van de tweede in. Overigens hebben ze van ons daarvoor als dank de bauxietwinning in Suriname kado gekregen. Dat was eigenlijk toch al niet van ons, dus wat gaf het.

knuppeltje
22-11-13, 08:28
De spulletjes zijn inmiddels ook verouderd. Ik denk dat de VS niet staan te trappelen om die meuk terug te halen en het spul laten liggen onder het het motto, beter mee verlegen dan om verlegen.

Dat ze ze maar in hun reet steken, ja. :gsm:

super ick
22-11-13, 08:31
Moeten we daarvoor tot in alle eeuwigheid opgelicht worden? Bovendien was het stabiliseren van Europa voor Amerika van groot belang. De angst voor het communisme zat er bij hen al ver voor het einde van de tweede in. Overigens hebben ze van ons daarvoor als dank de bauxietwinning in Suriname kado gekregen. Dat was eigenlijk toch al niet van ons, dus wat gaf het.

Eeuwige dankbaarheid is een groot woord maar jij maakt je er ook gemakkelijk vanaf. Knots heeft gewoon een punt. Zij hebben ons bevrijdt van de tirannie. Zonder hen had de wereld er totaal anders uitgezien. Dat niet alles goed gaat moge duidelijk zijn maar jij probeert ze bij iedere gelegenheid af te schilderen als erger dan de Nazies.

knuppeltje
22-11-13, 08:39
Eeuwige dankbaarheid is een groot woord maar jij maakt je er ook gemakkelijk vanaf. Knots heeft gewoon een punt. Zij hebben ons bevrijdt van de tirannie.

Zonder hen had de wereld er totaal anders uitgezien.

Dat niet alles goed gaat moge duidelijk zijn maar jij probeert ze bij iedere gelegenheid af te schilderen als erger dan de Nazies.

Dat was ook uit eigenbelang, en dat besefte men in Amerika heel goed. De Amerikanen deden dat echt niet omdat wij dat hen vroegen.

Hoe de wereld er dan zou hebben uitgezien weet niemand. Ondertussen is de Sovjet-Unie allang weer verleden tijd.

Huh? Waar schilder ik hen af als nazi's? Je lijdt echt aan begripsvernauwing vrees ik. Daar moet je echt mee uitkijken, anders wordt het niets anders dan hullie-zullie.

Ibrah1234
22-11-13, 08:49
Ik geloof best dat de JSF drones uit de lucht kan schieten. Dat zullen andere toestellen ook wel kunnen. Maar daar gaat het mij helemaal niet om. Ik vind dat defensie van Europa een Europese aangelegenheid moet zijn en de dat wij, noch andere Europese landen, geen grote defensieaankopen moeten doen voordat we een Europese defensie hebben. En dat dan op Europees niveau wordt beslist wie wat koopt en hoe het gekochte materieel wordt ingezet.

Europa bouwt de Eurojet en we bestellen de JSF. :knipoog:

knuppeltje
22-11-13, 08:52
Europa bouwt de Eurojet en we bestellen de JSF. :knipoog:

Zo gek kan het dus worden.

super ick
22-11-13, 10:26
Dat was ook uit eigenbelang, en dat besefte men in Amerika heel goed. De Amerikanen deden dat echt niet omdat wij dat hen vroegen.

Hoe de wereld er dan zou hebben uitgezien weet niemand. Ondertussen is de Sovjet-Unie allang weer verleden tijd.

Huh? Waar schilder ik hen af als nazi's? Je lijdt echt aan begripsvernauwing vrees ik. Daar moet je echt mee uitkijken, anders wordt het niets anders dan hullie-zullie.

Ik heb joualleen maar negatief zien reageren wanneer de VS ter sprake komt, vandaar.

knuppeltje
22-11-13, 10:29
Ik heb joualleen maar negatief zien reageren wanneer de VS ter sprake komt, vandaar.

Maar dan ging het om negatieve dingen van de VS, dus dat is niet verwonderlijk.

mark61
22-11-13, 11:59
Van mij wel.

Destijds stond Nederland op zijn kop. Lubbers als christen kon het toch verkocht krijgen.

Nu is de situatie veranderd. Rusland is Rusland niet meer en er is geen dreiging. De spulletjes zijn inmiddels ook verouderd. Ik denk dat de VS niet staan te trappelen om die meuk terug te halen en het spul laten liggen onder het het motto, beter mee verlegen dan om verlegen.
Nederland wil geen slapende politieke honden wakker maken en vind het wellicht ook lastig om er over te beginnen bij de VS.

Mondje dicht dus jij. Iedereen was het bijna vergeten.

:hihi: Ik was er niet over begonnen. Dat was Lubbers toch onlangs? En nog een ouwe snuiter?

super ick
22-11-13, 21:47
Maar dan ging het om negatieve dingen van de VS, dus dat is niet verwonderlijk.

Die prevaleren dan bij jou.

super ick
22-11-13, 21:49
:hihi: Ik was er niet over begonnen. Dat was Lubbers toch onlangs? En nog een ouwe snuiter?
Jep :hihi: die mensen zijn al op leeftijd. Die moet men met rust laten.

knuppeltje
23-11-13, 08:20
Die prevaleren dan bij jou.

:maf: