PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws PVV roept inwoners Groningen op om te demonstreren tegen komst Islamitisch Centrum



MoStar
22-11-13, 06:22
18341

De plannen zijn door de gemeente Groningen al goedgekeurd. De plaatselijke moskee in de Groningse wijk Selwerd zal worden getransformeerd naar een groter Islamitisch Centrum.

Binnen de raad kreeg de PVV niet voor elkaar om de rest van de gemeenteraadsleden te overtuigen dat het centrum er niet moet komen. Daarom heeft de rechtse partij een nieuwe tactiek verzonnen om de komst van het Islamitisch centrum te blokkeren.

De afgelopen dagen ontvingen meer dan 6.000 inwoners in de wijken Paddepoel en Selwerd een pamflet waarin inwoners werden opgeroepen om een bezwaar tegen de komst van het centrum in te dienen bij de gemeente.

De lokale PvdA en D66 spreken van een schande en zijn gepikeerd over het feit dat de PVV op een lage manier probeert haar gelijk te zoeken. Volgens de PVV zorgt het centrum al jaren voor overlast. Volgens de andere partijen zijn er echter geen klachten binnengekomen.

Foto: Dick Aalders (http://www.flickr.com/photos/27702064@N02/)

super ick
22-11-13, 08:11
Een moskee, prima. Als er behoefte aan is en deze niet met gemeenschapsgeld wordt betaald.

Wat moet Groningen met een islamitisch centrum? Wat is de functie daarvan? Wie betaald dat?
Dat zou ik graag willen weten.

knuppeltje
22-11-13, 08:31
Een moskee, prima. Als er behoefte aan is en deze niet met gemeenschapsgeld wordt betaald.

Wat moet Groningen met een islamitisch centrum? Wat is de functie daarvan? Wie betaald dat?
Dat zou ik graag willen weten.

Het is natuurlijk weer een bericht uit de fabeltjeskrant. Ik zie er tenminste geen bron bij staan. Maar misschien heeft hij het opnieuw uit een Spaanse krant gehaald. Weet ik veel?

super ick
22-11-13, 08:37
Het is natuurlijk weer een bericht uit de fabeltjeskrant. Ik zie er tenminste geen bron bij staan. Maar misschien heeft hij het opnieuw uit een Spaanse krant gehaald. Weet ik veel?

Typisch dat hij wel altijd de moeite neemt om de fotograaf te vermelden als er een foto bij staat :hihi:
Als ik eea nazoek gaat het over de bouw van een moskee en niet een islamitisch centrum.

knuppeltje
22-11-13, 08:40
Typisch dat hij wel altijd de moeite neemt om de fotograaf te vermelden als er een foto bij staat :hihi:
Als ik eea nazoek gaat het over de bouw van een moskee en niet een islamitisch centrum.

Hij is misschien zelf wel fotograaf, wie zal het zeggen.

Je moet dat een beetje ruim zien.

super ick
22-11-13, 08:46
Hij is misschien zelf wel fotograaf, wie zal het zeggen.

Je moet dat een beetje ruim zien.

De overheid geeft over het algemeen de ruimte aan het bouwen van een moskee. Zeker als je in ogenschouw neemt hoe lastig het is om een bouwvergunning te krijgen in een stad op de plaats waar een park is. Er is eerder sprake van een voorkeursbehandeling.
Uiteraard zijn er altijd wat tegenstanders, de zeikmoslims moeten die er dan weer uitpikken om islamofobie aan te tonen. Gelukkig hebben die twee groepen elkaar nog..........

knuppeltje
22-11-13, 08:58
De overheid geeft over het algemeen de ruimte aan het bouwen van een moskee. Zeker als je in ogenschouw neemt hoe lastig het is om een bouwvergunning te krijgen in een stad op de plaats waar een park is. Er is eerder sprake van een voorkeursbehandeling.
Uiteraard zijn er altijd wat tegenstanders, de zeikmoslims moeten die er dan weer uitpikken om islamofobie aan te tonen. Gelukkig hebben die twee groepen elkaar nog..........

Huh? Over welk park? En de moskee stond er al. Men wil die alleen uitbreiden tot een islamitisch centrum. Pleurt die I-pad weg en schaf een laptop aan, dat leest vast veel beter. :giechel:

super ick
22-11-13, 10:23
Huh? Over welk park? En de moskee stond er al. Men wil die alleen uitbreiden tot een islamitisch centrum. Pleurt die I-pad weg en schaf een laptop aan, dat leest vast veel beter. :giechel:

Ik heb gegoogled op moskee Groningen en kreeg een artikel over een moskee die deels op de plaats van een park moest komen.

Blijft de vraag staan. Wat moet men met een islamitisch centrum?

knuppeltje
22-11-13, 10:32
Ik heb gegoogled op moskee Groningen en kreeg een artikel over een moskee die deels op de plaats van een park moest komen.

Blijft de vraag staan. Wat moet men met een islamitisch centrum?

Dat klopt dus niet met het wat er hierboven staat.

Weet ik veel, maar blijkbaar is er behoefte aan. Wat is er trouwens op tegen? Niet dat het van mij mot.

mark61
22-11-13, 11:34
Een moskee, prima. Als er behoefte aan is en deze niet met gemeenschapsgeld wordt betaald.

Wat moet Groningen met een islamitisch centrum? Wat is de functie daarvan? Wie betaald dat?
Dat zou ik graag willen weten.

Bouw nieuwe moskee Groningen stap dichterbij
DVHN | Gepubliceerd op 02 oktober 2013, 07:00 Laatst bijgewerkt op 01 oktober 2013, 19:49

http://www.dvhn.nl/cci_images/article10514953.ece/BINARY/original/B82901844Z.1_20131001194509_000%2BGFUM5VPT.1.jpg

GRONINGEN - De plannen voor de bouw van een nieuwe moskee in Park Selwerd in Groningen krijgen eindelijk vaste vorm. In de loop van deze maand worden ze ter visie gelegd. Het Islamitisch Centrum Groningen broedt al jaren op nieuwbouw op de plek waar de moslims nu de oude, witte boerderij als gebedshuis gebruiken. De boerderij, die sinds 1993 wekelijks zo'n 400 gelovigen ontvangt, moet dan worden gesloopt.

Tot pakweg eind november kunnen belanghebbenden hun mening geven. Vervolgens nemen B en W een definitief besluit. Direct in het nieuwe jaar zou de oude moskeeboerderij tegen de vlakte kunnen, waarna de schop de grond in kan voor de nieuwbouw. Het Islamitisch Centrum heeft gezegd over voldoende middelen te beschikken om daar een begin mee te maken.

De plannen liggen uitermate gevoelig. De Groninger moslims willen een moskee bouwen met een onmiskenbaar islamitisch uiterlijk, echter zonder koepel en minaretten. Met die knieval hopen ze tegemoet te kunnen komen aan eerdere bezwaren vanuit de buurt tegen nieuwbouw in het park. De bestaande boerderijmoskee was de afgelopen jaren ook een aantal keren doelwit van vandalen. De daders zijn nooit gepakt.

Dagblad van het Noorden - Bouw nieuwe moskee Groningen stap dichterbij (http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article10514963.ece/Bouw-nieuwe-moskee-Groningen-stap-dichterbij)

Het is gewoon een moskee. Nieuwbouw om een oud gebouw te vervangen. Al heel angstvallig ontdaan van minaret en koepel, maar dan nog werkt dat blijkbaar bij sommigen als een rode lap op een stier.

Ze betalen het gewoon zelf. Welke moskee is ooit met 'gemeenschapsgeld' betaald? Geen enkele. Hoogstens wordt er incidenteel subsidie verleend voor niet-religieuze activiteiten. Moskeeën organiseren vaak huiswerkklassen of volwassenenonderwijs e.d. In het vreselijkste geval komt er nog een kruidenier bij.

Die naam betekent niks. Het is gewoon modern taalgebruik, zoals elk zichzelf respecterend ziekenhuis opeens 'medisch centrum' moet heten. Misschien dachten ze dat 'isl. centrum' minder weerstand op zou roepen dan 'moskee'. Na, dat kunnen ze dus vergeten.

mark61
22-11-13, 11:35
Islamitisch Centrum wil snel nieuwe moskee in Selwerd

Het Islamitisch Centrum Groningen wil snel een nieuwe moskee gaan bouwen in Selwerd. De vergunningaanvraag is de deur al uit. Het nieuwe gebedshuis krijgt geen koepel en minaretten en wordt 8 meter hoog. Het bestuur van de moskee wil op korte termijn in overleg met de wijkraad van Selwerd en Paddepoel.

De oude moskee is een oude boerderij in slechte staat. De indeling is onhandig en te klein voor de ruim vierhonderd gebruikers. Het gebouw gaat zon acht à negen ton kosten. Het bestuur heeft daarvan al drie ton. De rest komt van andere moslimgemeenschappen in het land.

Het bestuur vindt dat de nieuwe moskee past in de groene omgeving van het Selwerderpark. Vele bewoners van Paddepoel delen deze menining niet. Zij hebben niets tegen een moskee maar vinden dat de locatie behouden moet worden. Het is nog één van de weinige overgebleven boerderijen in de Stad Groningen.

De bouw moet binnen een jaar gaan beginnen.

Islamitisch Centrum wil snel nieuwe moskee in Selwerd - dichtbij.nl - Groningen (http://www.dichtbij.nl/groningen/regio/artikel/2508504/islamitisch-centrum-wil-snel-nieuwe-moskee-in-selwerd.aspx)

mark61
22-11-13, 11:39
De overheid geeft over het algemeen de ruimte aan het bouwen van een moskee. Zeker als je in ogenschouw neemt hoe lastig het is om een bouwvergunning te krijgen in een stad op de plaats waar een park is. Er is eerder sprake van een voorkeursbehandeling.
Uiteraard zijn er altijd wat tegenstanders, de zeikmoslims moeten die er dan weer uitpikken om islamofobie aan te tonen. Gelukkig hebben die twee groepen elkaar nog..........

Die plaats is al sinds jaar en dag een moskee, alleen gevestigd in een boerderij. Er is dus geen sprake van bouwen in een park waar eerst bomen stonden. De gemeente zal daar ooit het bestemmingsplan voor hebben aangepast.

Het enige zinnige argument is dat daarvoor een misschien (misschien ook niet) monumentale boerderij voor opgeofferd moet worden. Maar er wordt zoveel gesloopt in Nederland, dus ik vermoed dat het voor de meeste bezwaarmakers een schijnargument is.

De gemeenteraad is de door de burgers gekozen vertegenwoordiging die besluit over ruimtelijke ordening. Zo gaat dat hier. Om dan, als er een meerderheidsbesluit is genomen dat je niet bevalt, de bevolking te gaan opruien is misselijk. Om het aardig te zeggen.

knuppeltje
22-11-13, 11:44
http://www.dvhn.nl/cci_images/article10514953.ece/BINARY/original/B82901844Z.1_20131001194509_000%2BGFUM5VPT.1.jpg

Ik vind het wel mooi gebouw.

mark61
22-11-13, 11:44
Ik heb gegoogled op moskee Groningen en kreeg een artikel over een moskee die deels op de plaats van een park moest komen.

Blijft de vraag staan. Wat moet men met een islamitisch centrum?

Nee, hij komt niet 'op de plaats van een park'. Beter lezen. Waarom zeg je zoiets?

Blijft de vraag: wat stel jij je voor bij een islamitisch centrum en waarom word je zo opgewonden bij de gedachte?

Ik woon op een steenworp afstand van een nieuwe moskee, die behalve een gebedsruimte lokalen heeft voor lessen en andere bijeenkomsten, een bestuurskamer en nog zo wat. Je kan die zalen huren. Er moet ook een theehuis met terras komen, van de zomer nog niet gezien :hihi:

mark61
22-11-13, 11:46
Ik vind het wel mooi gebouw.

Ja, het lijkt me prima passen. Zonde dat er geen minaret bij staat.

mark61
22-11-13, 11:47
http://static-webregio.nl/content/images/xl/_mg_6794kopie_1groningen.jpg

Die boerderij lijkt me net zo hoog, en tamelijk bouwvallig. Zie je overigens die flat op de achtergrond? Das pas lelijk.

Samir75017
22-11-13, 11:55
Ik heb gegoogled op moskee Groningen en kreeg een artikel over een moskee die deels op de plaats van een park moest komen.

Blijft de vraag staan. Wat moet men met een islamitisch centrum?

You sound frustrated.

You're always welcome to pop into an Islamic Centre in the NL. They're open to everyone.

mark61
22-11-13, 11:57
You sound frustrated.

You're always welcome to pop into an Islamic Centre in the NL. They're open to everyone.

Das altijd zo leuk aan jou. Altijd klaar om te kankeren en rode duimpjes uit te delen; maar mij liken of een groen duimpje geven, ho maar.

Dat is wat jou zo ziek maakt. Die eenzijdigheid, dat hullie-zullie, dat zwart-wit gedoe. Ik hoor toch ook bij jouw 'islamofobe cohort' dat je hier altijd waarneemt?

Samir75017
22-11-13, 12:03
Das altijd zo leuk aan jou. Altijd klaar om te kankeren en rode duimpjes uit te delen; maar mij liken of een groen duimpje geven, ho maar.



Why should I 'like' someone who gives 'likes' to people who insult Islam, Muslims, or my person ?

That's what so crazy about you. This dual personality.

mark61
22-11-13, 12:14
Why should I 'like' someone who gives 'likes' to people who insult Islam, Muslims, or my person ?

That's what so crazy about you. This dual personality.

Typerend voor je zieke geest. Ad hominem :lachu: Jij was toch altijd degene die komt met 'discussiëren over issues is wijzer dan over mensen'?

Betrapt. Loser.

De schizofreen hier ben jij.

Charlus
22-11-13, 12:22
Ze zijn nog niet zover gevorderd dat afstand wordt gedaan van typisch Islamitische architectuur. In enge zin een achterlijke religie. Ik zie wel eens kerkgebouwen die nauwelijks tot niet als zodanig herkenbaar zijn.

Parallel hieraan een verband met de geografische bepaalde verspreiding van religie, de gerichtheid op 'Mekka', gezeur over het volk Israëls, Jeruzalem. Kan het niet wat universeler? God als de plaatselijke boerenkinkel.

Samir75017
22-11-13, 12:23
Typerend voor je zieke geest. Ad hominem :lachu: Jij was toch altijd degene die komt met 'discussiëren over issues is wijzer dan over mensen'?

Betrapt. Loser.

De schizofreen hier ben jij.

You're weird.

Soldim
22-11-13, 12:53
You're weird.

You need to be one to know one.

Samir75017
22-11-13, 13:07
Volgens de PVV zorgt het centrum al jaren voor overlast. Volgens de andere partijen zijn er echter geen klachten binnengekomen.


PVV'ers ... what a bunch of liars. They can't assume what they really stand for.

SportFreak
22-11-13, 13:09
Ik woon hier in stad Groningen en ik kan jullie verzekeren er is geen overlast van moskee mensen ...Pvv wil gewoon scoren meer niet maar als ze gaan stemmen dan zullen ze van harte welkom zijn in Groningen ...ik ben al klaar om hen te ontvangen met Marokkaanse thee ..jullie weten wat ik er mee bedoel :D

knuppeltje
22-11-13, 14:27
Ze zijn nog niet zover gevorderd dat afstand wordt gedaan van typisch Islamitische architectuur. In enge zin een achterlijke religie. Ik zie wel eens kerkgebouwen die nauwelijks tot niet als zodanig herkenbaar zijn.

Parallel hieraan een verband met de geografische bepaalde verspreiding van religie, de gerichtheid op 'Mekka', gezeur over het volk Israëls, Jeruzalem. Kan het niet wat universeler? God als de plaatselijke boerenkinkel.

Wat een geleuter. Waarom zou een moskee niet een als herkenbare moskee eruit mogen zien. Ik vind het proportioneel een mooi ontwerp en zie het veel liever dan die nieuwe kantoor-kolos van Rem Koolhaas in Rotterdam dat deze week in het nieuws kwam. En Ja, van mij had er ook een minaret bij gemogen.

Isch
22-11-13, 15:44
Ze zijn nog niet zover gevorderd dat afstand wordt gedaan van typisch Islamitische architectuur. In enge zin een achterlijke religie. Ik zie wel eens kerkgebouwen die nauwelijks tot niet als zodanig herkenbaar zijn.

Parallel hieraan een verband met de geografische bepaalde verspreiding van religie, de gerichtheid op 'Mekka', gezeur over het volk Israëls, Jeruzalem. Kan het niet wat universeler? God als de plaatselijke boerenkinkel.

Islamitische architectuur is prachtig, net zoals jijjjjj, :love:

Charlus
22-11-13, 16:40
Wat een geleuter. Waarom zou een moskee niet een als herkenbare moskee eruit mogen zien. Ik vind het proportioneel een mooi ontwerp en zie het veel liever dan die nieuwe kantoor-kolos van Rem Koolhaas in Rotterdam dat deze week in het nieuws kwam. En Ja, van mij had er ook een minaret bij gemogen.
Het geleuter hier kan volledig op jouw conto geschreven worden. Waar zeg ik dat een moskee er niet als een moskee mag uitzien:maf2: of dat ik het ontwerp lelijk vind? Ik zeg alleen iets over de Islam en woestijnreligies iha.
Een moskee is als zodanig herkenbaar als-ie d'er uitziet als iets uit 1000-en-1 nacht? Kan.

Dit gaat nog vele pagina's voortduren. Ik verheug me maar als ik jou was zou ik toch eerst maar eens een cursus begrijpend lezen volgen en dan mijn post nogmaals tot je nemen.

mark61
22-11-13, 17:19
Ze zijn nog niet zover gevorderd dat afstand wordt gedaan van typisch Islamitische architectuur.

Je bent echt komisch. Ooit besteedde je pagina's aan het bestrijden van de notie 'islamitische cultuur', en hey, hier gebruik je het zelf. Nu is er opeens 'typisch islamitsche architectuur'. Graag even de kenmerken opsommen.

Busted.

Vertel es, hoe ziet de 'typische' moskee eruit?

Zo?

http://www.atafoni.com/resimler/sultanahmet-cami.jpg

Zo?

http://islam.ru/en/sites/default/files/imagecache/post_img_300_226/img/story/2013/03/kalon_mosque_in_bukhara__uzbekistan-other.jpg

Zo?

http://us.123rf.com/400wm/400/400/dreef/dreef0710/dreef071000019/1787507-koutoubia-moskee-in-marrakesh-marokko-noord-afrika.jpg

Zo?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/75/Djenne_great_mud_mosque.jpg/800px-Djenne_great_mud_mosque.jpg

Ja, ze lijken allemaal geweldig op elkaar.

Modern zijn ze ook al niet:

http://majestad.files.wordpress.com/2009/12/sakirinmosque_dome.jpg?w=497

http://www.womensagenda.com.au/images/stories/sakirin-camii-9.jpg

http://www.rangkep.com/wp-content/uploads/2010/11/contemporary-mosque-design.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c9/Faisal_Maseet.JPG/800px-Faisal_Maseet.JPG

http://www.ccislamicoreyfahd.org.ar/accordian/imagenes/cciar7.jpg

http://www.architecture-page.com/assets/images/content/prj_foru_asaf/10.jpg

Nederland:

http://www.maghreb.nl/wp-content/moskee_denbosch.jpg

http://www.refdag.nl/polopoly_fs/bijna_driekwart_van_de_jonge_marokkaanse_moslims_i n_nederland_gaat_niet_of_nauwelijks_naar_de_moskee _1_38958!image/3955522969.jpg

http://burgerjournalisten.files.wordpress.com/2012/01/vaassen-sultan-ahmet.jpg?w=640&h=265

mark61
22-11-13, 17:27
Waar zeg ik dat een moskee er niet als een moskee mag uitzien:maf2:

Charlus de fantastische sofist.


Ze zijn nog niet zover gevorderd dat afstand wordt gedaan van typisch Islamitische architectuur. In enge zin een achterlijke religie.

Maar nee, je hebt niets tegen een moskee die er als een moskee uitziet. Het mag wel, tis alleen achterlijk.

Maar hoe ziet een moskee eruit dan? Leg es uit wat de criteria zijn, of de 'blauwdruk' van een 'standaardmoskee'?

Dit ontwerp is totaal anders dan enige mij bekende moskee. Leg es uit hoe het 'typisch' een moskee is, vergelijkend met de moskeeën die ik net heb gepost?

Wat heeft al of niet vasthouden aan traditionele architectuur in vredesnaam met de 'moderniteit' van een religie als geheel te maken?

Wat weet jij nou eigenlijk van 'islamitische architectuur', het bestaan waarvan je overigens vol verve ontkende, in een vorige discussie, 'islamitische cultuur' was onzin zei je.

Geen ruk. Dus doe niet zo wijs.

Je etaleert je onkunde.

super ick
22-11-13, 17:31
Nee, hij komt niet 'op de plaats van een park'. Beter lezen. Waarom zeg je zoiets?

Blijft de vraag: wat stel jij je voor bij een islamitisch centrum en waarom word je zo opgewonden bij de gedachte?

Ik woon op een steenworp afstand van een nieuwe moskee, die behalve een gebedsruimte lokalen heeft voor lessen en andere bijeenkomsten, een bestuurskamer en nog zo wat. Je kan die zalen huren. Er moet ook een theehuis met terras komen, van de zomer nog niet gezien :hihi:

Niet zo obstinaat. Ik heb een artikel gelezen waarin dat stond. Niets meer, niets minder.

Ik vraag me af wat ik mij er bij voor moet stellen. Ik zet het op gelijke hoogte met een christelijk centrum. Dat ken ik ook niet. In ieder geval vind ik dat ik dat de overheid geen cent in moet steken.

Een moskee dus met wat aparte ruimtes erbij. Nu is het mij duidelijk.

Overigens blijf ik wel bij mijn standpunt dat de woestijngeloven, incl de islam discriminerend werken.

mark61
22-11-13, 17:48
Niet zo obstinaat. Ik heb een artikel gelezen waarin dat stond. Niets meer, niets minder.

Ik vraag me af wat ik mij er bij voor moet stellen. Ik zet het op gelijke hoogte met een christelijk centrum. Dat ken ik ook niet. In ieder geval vind ik dat ik dat de overheid geen cent in moet steken.

Een moskee dus met wat aparte ruimtes erbij. Nu is het mij duidelijk.

Overigens blijf ik wel bij mijn standpunt dat de woestijngeloven, incl de islam discriminerend werken.

Obstinaat is niet het woord. Ehm, parmantig, misschien :hihi:

Er is geen sprake van overheidsgeld, dus waarom kom je ermee, en blijf je erover doorgaan? Dat vind ik raar. Insinuerend. Je kan ook meteen zeggen: 'als er maar geen speciale Groningse stedelijke belasting komt om die moskee te betalen'. Ja, zo lust ik er nog wel een paar.

In NL zijn kerk en staat zo'n beetje gescheiden en betaalt de overheid niet mee aan kerkenbouw. Wel aan het indoctrineren van kleine kinderen in een godsdienst naar keuze van hun ouders :strik:

Ja, dat doen de meeste grote godsdiensten. Maar niet de meeste van de ca. 1000 godsdiensten op de wereld. Ff een schatting hoor :)

Maar wat het verband is met de bouwplannen voor een moskee, dat ontgaat me.

Isch
22-11-13, 19:37
Wow, ik vind die Djenne moskee nog steeds een vd mooiste moskeeën ooit! En die ene! WOW! Echt heel mooi, die met dat goud.

Charlus
22-11-13, 20:01
Je bent echt komisch. Ooit besteedde je pagina's aan het bestrijden van de notie 'islamitische cultuur', en hey, hier gebruik je het zelf. Nu is er opeens 'typisch islamitsche architectuur'. Graag even de kenmerken opsommen.
De vergelijking met Islamitische kunst is een lastige. Ten eerste geen kunst (kom, laat nog eens zo'n mooi versierd bord zien), ten tweede is de link met de Islam geen inhoudelijke maar een eenheid van stijl die min of meer samenvalt met de verspreiding van de Islam. Dus 'Islamitische' 'kunst'.

Busted.
Hoe dat zo? Islamitische architectuur in de zin van zoals moskeeën er uitzien in 'die landen'.

Vertel es, hoe ziet de 'typische' moskee eruit?
Weet ik veel, met van die MO aandoende bogen en zo'n roeptoetertoren. Gebouwen die lijken op moskeeën in 'die landen'. Vraag het anders Knuppeltje.

Zo?
Bij de meeste dringt zich het woord 'megalomaan' op. Die laatste is wel atypisch en nauwelijks herkenbaar als moskee. De Groninger is een beetje een terugval.

Charlus
22-11-13, 20:29
Charlus de fantastische sofist.
Dankjewel. Ik doe niet aan ironie.

Maar nee, je hebt niets tegen een moskee die er als een moskee uitziet. Het mag wel, tis alleen achterlijk.
Ik vind als zodanig herkenbare places of worship achterlijk, jij niet? Hoe herkenbaarder en megalomaner hoe achterlijker. Een verlichte religie behoeft geen gebouwen of anderszins geografische bepaaldheid.

Maar hoe ziet een moskee eruit dan? Leg es uit wat de criteria zijn, of de 'blauwdruk' van een 'standaardmoskee'?
Waarom word ik daarover aan de tand gevoeld? Knuppeltje had geen bezwaar tegen als moskeeën herkenbare moskeeën. Waarom vraag je het hem niet?

Dit ontwerp is totaal anders dan enige mij bekende moskee. Leg es uit hoe het 'typisch' een moskee is, vergelijkend met de moskeeën die ik net heb gepost?
Je voert met mij een discussie die je met K. zou moeten voeren. Ik vond het wel een MO aandoend gebouw. Ieder MO aandoend gebouw in Nederland is een moskee. Ik stel het even boud.

Wat heeft al of niet vasthouden aan traditionele architectuur in vredesnaam met de 'moderniteit' van een religie als geheel te maken?
Heb ik 'feitelijk' al op gereageerd. Hoe traditioneler hoe achterlijker ja.

Wat weet jij nou eigenlijk van 'islamitische architectuur', het bestaan waarvan je overigens vol verve ontkende, in een vorige discussie, 'islamitische cultuur' was onzin zei je.
Islamitische kunst is onzin. De term pretendeert iets wat er niet is.
Islamitische cultuur, wat is dat nou weer?

Je etaleert je onkunde.
Daar ben ik niet bang voor.

super ick
22-11-13, 21:24
Obstinaat is niet het woord. Ehm, parmantig, misschien :hihi:

Er is geen sprake van overheidsgeld, dus waarom kom je ermee, en blijf je erover doorgaan? Dat vind ik raar. Insinuerend. Je kan ook meteen zeggen: 'als er maar geen speciale Groningse stedelijke belasting komt om die moskee te betalen'. Ja, zo lust ik er nog wel een paar.

In NL zijn kerk en staat zo'n beetje gescheiden en betaalt de overheid niet mee aan kerkenbouw. Wel aan het indoctrineren van kleine kinderen in een godsdienst naar keuze van hun ouders :strik:

Ja, dat doen de meeste grote godsdiensten. Maar niet de meeste van de ca. 1000 godsdiensten op de wereld. Ff een schatting hoor :)

Maar wat het verband is met de bouwplannen voor een moskee, dat ontgaat me.

par·man·tig (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord) zelfbewust, deftig en fier. Nou, nou :hihi:

Ik heb mij in diverse topics uitgesproken tegen de hersenspoeling van kleine kinderen op basis van het geloof van hun ouders. Kinderen horen op jonge leeftijd allemaal met elkaar naar school te gaan. Ik ben daarom tegen christelijke en moslimscholen.

Volgens mij gaat het hier over een moskee en in het verlengde daarvan de islam en niet over die duizend andere geloven.

Oooo, sec de stenen zijn prachtig. Er zitten prachtige gebouwen tussen. Op vakantie pik ik altijd moskeen en kerken uit om van binnen te bekijken maar ik geloof niets van wat er binnen verteld wordt. Jij ook niet...........toch??

super ick
22-11-13, 21:27
Wow, ik vind die Djenne moskee nog steeds een vd mooiste moskeeën ooit! En die ene! WOW! Echt heel mooi, die met dat goud.

Op site van de Atlantic.com staat een schitterende fotoreportage van veel betere kwaliteit van moskeen over de hele wereld.

knuppeltje
23-11-13, 08:34
Het geleuter hier kan volledig op jouw conto geschreven worden. Waar zeg ik dat een moskee er niet als een moskee mag uitzien:maf2: of dat ik het ontwerp lelijk vind? Ik zeg alleen iets over de Islam en woestijnreligies iha.
Een moskee is als zodanig herkenbaar als-ie d'er uitziet als iets uit 1000-en-1 nacht? Kan.



Nee, lelijk smerig huichelaartje. Je sneerde: Ze zijn nog steeds niet zover gevorderd dat afstand wordt gedaan van typisch islamitische architectuur. Met andere woorden: die moskee had er nooit zo mogen uitzien.

Die sprookjes stammen uit India, zijn later door de Arabieren verspreid en zijn al duizenden jaren ouder dan de islam.

Vertel dus eens eens: hoe ziet er een moskee uit de sprookjes van duizend en een nacht uit? Ben benieuwd?

Juffrouw_Saartje
23-11-13, 09:36
Ik heb mij in diverse topics uitgesproken tegen de hersenspoeling van kleine kinderen op basis van het geloof van hun ouders. Kinderen horen op jonge leeftijd allemaal met elkaar naar school te gaan. Ik ben daarom tegen christelijke en moslimscholen.

Je bent dus tegen de universele verklaring van de rechten van de mens.


Volgens mij gaat het hier over een moskee en in het verlengde daarvan de islam en niet over die duizend andere geloven.

Ja dus? Wat heb jij tegen een islamitisch centrum? Als jij een Dawkins centrum wil oprichten ga ik toch ook niet op mijn achterste benen staan.

Charlus
23-11-13, 12:07
Nee, lelijk smerig huichelaartje. Je sneerde: Ze zijn nog steeds niet zover gevorderd dat afstand wordt gedaan van typisch islamitische architectuur. Met andere woorden: die moskee had er nooit zo mogen uitzien.

Die sprookjes stammen uit India, zijn later door de Arabieren verspreid en zijn al duizenden jaren ouder dan de islam.

Vertel dus eens eens: hoe ziet er een moskee uit de sprookjes van duizend en een nacht uit? Ben benieuwd?
:kus:

Samir75017
23-11-13, 12:49
Wat heb jij tegen een islamitisch centrum?

He's against the Islamic Centre because there are many old people living nearby. And a shopping centre.


Er worden plenty bejaarden en winkels overvallen door moslimjongeren. In de grote steden is het een regelrechte plaag.

knuppeltje
23-11-13, 12:52
:kus:

Ik vrij niet met onbekende mannen.

mark61
23-11-13, 13:11
Wow, ik vind die Djenne moskee nog steeds een vd mooiste moskeeën ooit! En die ene! WOW! Echt heel mooi, die met dat goud.

Ja, Djenné, die moet ik echt een keer zien. Was destijds in Mali, te lui om te gaan. Nou ja, ook geen tijd. Zonde gewoon. Nu is het wat minder eh evident.

Die Singaporese is pas gek :)

Samir75017
23-11-13, 13:14
Ik vrij niet.

Why not ? It's healthy you know.

:gniffel:

knuppeltje
23-11-13, 13:22
Why not ? It's healthy you know.

:gniffel:

Hahaha. Leuk geprobeerd, maar ik zei: niet met vreemde mannen. Als moslim zijnde is jouw vraag dus wel heel erg ongepast. Den eeuwige vuur voor jou dus.

mark61
23-11-13, 13:25
De vergelijking met Islamitische kunst is een lastige. Ten eerste geen kunst (kom, laat nog eens zo'n mooi versierd bord zien), ten tweede is de link met de Islam geen inhoudelijke maar een eenheid van stijl die min of meer samenvalt met de verspreiding van de Islam. Dus 'Islamitische' 'kunst'.

Dus bij nader inzien begrijp je het gebruik van het woord 'islamitische' wel. Goh. I'm impressed. Voortschrijdend inzicht. Wat 'kunst' betekent doet er hier overigens niet toe. Die notie is in de loop der tijden veranderd. De verfraaiing van kerken geldt ook als kunst. Dat verfraaiing van moskeeën vaak niet-figuratief is doet daar niets aan af.


Weet ik veel, met van die MO aandoende bogen en zo'n roeptoetertoren. Gebouwen die lijken op moskeeën in 'die landen'.

Als je dat niet weet, waarom kom je dan met de notie van een oermoskee? Want dat deed je wel degelijk.


Bij de meeste dringt zich het woord 'megalomaan' op. Die laatste is wel atypisch en nauwelijks herkenbaar als moskee. De Groninger is een beetje een terugval.

Waar slaat dat nou weer op? Ik wijs je terecht, en je begint gauw over een ander onderwerp. Kathedralen zijn niet megalomaan? Dit is helemaal niet het onderwerp van de discussie.

Waar slaat 'terugval' op? Ten opzichte van wat? Echt wezenloos gebrabbel. Het is een uniek ontwerp; ik ken er verder geen voorbeelden van.

Isch
23-11-13, 13:25
:kus:

Ieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeuw!

AdamRon
23-11-13, 13:26
Hahaha. Leuk geprobeerd, maar ik zei: niet met vreemde mannen. Als moslim zijnde is jouw vraag dus wel heel erg ongepast. Den eeuwige vuur voor jou dus.

Haha, je was me even voor, wilde al vragen of hij met mannen vrijt :melig2:

Isch
23-11-13, 13:27
Ja, Djenné, die moet ik echt een keer zien. Was destijds in Mali, te lui om te gaan. Nou ja, ook geen tijd. Zonde gewoon. Nu is het wat minder eh evident.

Die Singaporese is pas gek :)


Dombooooooooo!


Gaan we er een tripje van maken? Ik kan mee als je bodyguard.

super ick
23-11-13, 13:28
Je bent dus tegen de universele verklaring van de rechten van de mens.


Leg dat eens uit dan.

mark61
23-11-13, 13:35
Ik vind als zodanig herkenbare places of worship achterlijk, jij niet? Hoe herkenbaarder en megalomaner hoe achterlijker. Een verlichte religie behoeft geen gebouwen of anderszins geografische bepaaldheid.

Waar slaat dat nou weer op? Als zodanig herkenbare paleizen, ziekenhuizen, politiebureaus, gemalen en watertorens zijn ook achterlijk? Het lijkt me een heel logisch architectonisch principe dat vorm functie uitdrukt. Sterker nog, het is het principe van o.a. Bauhaus.

Form follows function - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Form_follows_function)

Je zit hier te zieken om het zieken. Trolgedrag.


Waarom word ik daarover aan de tand gevoeld?

JIJ begon met fantaseren over een standaardmoskee. Ik toon aan dat die niet bestaat, alleen in jouw onkundige hoofd. Kelaar.


Ik vond het wel een MO aandoend gebouw. Ieder MO aandoend gebouw in Nederland is een moskee. Ik stel het even boud.

Weer een nieuw onderwerp. Met weer een foute aanname:

http://www.dbnl.org/tekst/sten009monu11_01/sten009monu11ill631.gif

Nog een keer: som de kenmerken van een 'standaardmoskee' op. Dat kan je niet, want je weet niets van het onderwerp, maar moet wel zo nodig je 'opinie' ventileren.


Hoe traditioneler hoe achterlijker ja.

Wat is 'traditioneel'? Ik heb je gvd tig verschillende moskeeën laten zien. Er is geen 'traditionele moskee'. Gewoon doorgaan joh.


Islamitische kunst is onzin. De term pretendeert iets wat er niet is.

Je bent wat wankelmoedig. Net begreep je het concept nog.


Daar ben ik niet bang voor.

Dat blijkt. Lang leve de trots geëtaleerde achterlijkheid. Je bent zo dol op het woordje 'achterlijk', maar het enige achterlijke hier ben jij.

knuppeltje
23-11-13, 13:36
Haha, je was me even voor, wilde al vragen of hij met mannen vrijt :melig2:

Met zo'n stekelig heerschap? Wie wil daaraan beginnen?

mark61
23-11-13, 13:37
par·man·tig (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord) zelfbewust, deftig en fier. Nou, nou :hihi:

Ik heb mij in diverse topics uitgesproken tegen de hersenspoeling van kleine kinderen op basis van het geloof van hun ouders. Kinderen horen op jonge leeftijd allemaal met elkaar naar school te gaan. Ik ben daarom tegen christelijke en moslimscholen.

Volgens mij gaat het hier over een moskee en in het verlengde daarvan de islam en niet over die duizend andere geloven.

Oooo, sec de stenen zijn prachtig. Er zitten prachtige gebouwen tussen. Op vakantie pik ik altijd moskeen en kerken uit om van binnen te bekijken maar ik geloof niets van wat er binnen verteld wordt. Jij ook niet...........toch??

Maar ik vroeg dus, waarom begon je op niks af over 'overheidsgeld'? Was daar enige aanleiding toe?

mark61
23-11-13, 13:38
Je bent dus tegen de universele verklaring van de rechten van de mens.

Staat daar het recht op segregatie in? Dacht het niet.

mark61
23-11-13, 13:39
:kus:

Kap met trollen. Je bent geen haar beter dan Samir.

knuppeltje
23-11-13, 14:06
Voor al het miezerig gezeik over moskeeën iets vrolijkers. Een paar jaar geleden liep ik weer eens te wandelen door de medina van Sous (Tunesië). Nu was Sous alleszins een heel leuke stad om er een tijdje te verblijven, en hopelijk is dat nog zo. Maar al wandelend overkwam me het volgende, en echt, er is niets van verzonnen:



Ik was in Sous

Ik was in Sous, en dwalend door de medina,
liep ik de trappen op, richting de kashba.
Al halverwege hield 'n imam me aan.
Het was vrijdag, dus moest hij naar zijn moskee,
en na enig praten, ging ik met hem mee.

Dat was beter, zei hij zonder ginnegappen,
want alleen naar het bordeel leiden die trappen;
ik moest zelf maar weten of ik daarheen zou gaan.
Ik dacht: 'n imam weet alles van het leven,
God weet op welke paden die zich begeven.

De moskee dichtbij, stonden we snel voor de deur.
Van binnen leek het klein, en het interieur
was armoedig en kaal voor het grootste deel.
Er hingen een paar oude foto’s, flets en grijs.
Mijn dinars stelde de imam later zeer op prijs.

Verlicht ging ik verder en genoot van het weer.
Eenmaal boven keek ik op de medina neer,
en wierp ook even een blik op het bordeel.
De deur ervan stond gastvrij wagenwijd open.
Erbinnen zag ik wat jonge mannen lopen.

Een heel dikke madam nam er de centen aan
van ieder die er aan de gang wilde gaan
op een reusachtig groot stenen bed.
Omdat er toch iets van privacy moest schijnen,
hingen er rondom de matrassen gordijnen.

Buiten stonden er verzonken in gedachten,
nog enigen andere klanten te wachten;
op hun beurt, of op hen, nog bezig met de pret.
‘n Tijdje keek ik verwonderd het schouwspel aan
en dacht: die imam, zou die hier ook wel eens hebben gestaan?

mark61
23-11-13, 14:12
Tunesië is momenteel heel onveilig, en geen Algerijn (die daar vaak heen gaan voor vertier) durft er meer heen. Er is een nieuwe snelweg, maar je hebt een tamelijk grote kans overvallen te worden.

knuppeltje
23-11-13, 14:22
Tunesië is momenteel heel onveilig, en geen Algerijn (die daar vaak heen gaan voor vertier) durft er meer heen. Er is een nieuwe snelweg, maar je hebt een tamelijk grote kans overvallen te worden.

Tja, het is er allemaal nog lang niet goed. Gelukkig lijkt het mij een heel stuk beter de goede kant op te gaan dan in Egypte. Ik zou er best weer eens naar terug willen. Het door mij eerder beschreven tafereel zal er wel niet meer in die toestand te zien zijn, hoop ik, maar daar gaat het niet om.

Het was trouwens maar een deel van het hele tableau. Twee deuren verder zat er op de stoep een jonge travestiet klanten te vangen. Toe we beiden elkaar aankeken, beseften we beiden hoe vermakelijk, maar tevens, hoe intens droef het hele tafereel was.

mark61
23-11-13, 14:27
Tja, het is er allemaal nog lang niet goed. Gelukkig lijkt het mij een heel stuk beter de goede kant op te gaan dan in Egypte. Ik zou er best weer eens naar terug willen. Het door mij eerder beschreven tafereel zal er wel niet meer in die toestand te zien zijn, hoop ik, maar daar gaat het niet om.

Het was trouwens maar een deel van het hele tableau. Twee deuren verder zat er op de stoep een jonge travestiet klanten te vangen. Toe we beiden elkaar aankeken, beseften we beiden hoe vermakelijk, maar tevens, hoe intens droef het hele tafereel was.

:) Ja, ik heb wel hoop voor Tunesië. Maar zó weinig mensen kunnen het leven van zoveel mensen verpesten.

In de toeristencentra zal het wel gaan.

Juffrouw_Saartje
23-11-13, 16:17
Ik heb mij in diverse topics uitgesproken tegen de hersenspoeling van kleine kinderen op basis van het geloof van hun ouders.

Voor gelovigen geldt dat argument natuurlijk net zo goed. SGP-ers zitten ook niet op dat gewauwel over cambrische explosies en verplichte deelname aan hersenschimmige feestjes zoals Sinterklaas en Halloween te wachten.


Leg dat eens uit dan.

Lees de grondwet artikel 23 die weer (ten dele) afgeleid is van of geïnspireerd is op artikel 26 van de UVRM:

Article 26.

(1) Everyone has the right to education. Education shall be free, at least in the elementary and fundamental stages. Elementary education shall be compulsory. Technical and professional education shall be made generally available and higher education shall be equally accessible to all on the basis of merit.

(2) Education shall be directed to the full development of the human personality and to the strengthening of respect for human rights and fundamental freedoms. It shall promote understanding, tolerance and friendship among all nations, racial or religious groups, and shall further the activities of the United Nations for the maintenance of peace.

(3) Parents have a prior right to choose the kind of education that shall be given to their children.


Kinderen horen op jonge leeftijd allemaal met elkaar naar school te gaan. Ik ben daarom tegen christelijke en moslimscholen.

Dus tegen de NL grondwet en tegen de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

Juffrouw_Saartje
23-11-13, 16:18
Staat daar het recht op segregatie in? Dacht het niet.

Het ging (mij) niet om de segregatie (ik ben er niet op tegen als kinderen bij elkaar op school zitten), het ging (mij) om het recht op bijzonder (religieus) onderwijs, die volgens Super Ick wel afgeschaft kan worden.

mark61
23-11-13, 16:25
It shall promote understanding, tolerance and friendship among all nations, racial or religious groups,

Gesegregeerd onderwijs doet dat NIET. Echt niet.

Op het moment dat je kinderen gaat scheiden op grond van hun godsdienst creëer je onherroepelijk afstand. Je zegt daarmee impliciet dat 'de anderen' fout zitten, minder zijn, vermeden dienen te worden.

Zelfs zonder er met een woord over te reppen.

Onbekend maakt onbemind. Dat is een spreekwoord met wijsheid. In mijn moeder's tijd ging dat zover dat kinderen van katholieke en gereformeerde scholen hele veldslagen uitvochten in het dorp. I kid you not.

mark61
23-11-13, 16:27
Het ging (mij) niet om de segregatie (ik ben er niet op tegen als kinderen bij elkaar op school zitten), het ging (mij) om het recht op bijzonder (religieus) onderwijs, die volgens Super Ick wel afgeschaft kan worden.

Ik heb geen probleem met een school waarop alle kinderen les krijgen in alle godsdiensten, en niet-godsdienstige wereldbeschouwingen. Maar jij wel, schat ik zo :)

Ik kreeg zelf op een openbare lagere school godsdienstonderwijs. Ik mocht wat anders gaan doen in die tijd, maar zowel mijn ouders als ik vonden het best.

Sowieso vind ik dat relischolen zichzelf moeten financieren, magoed, na de schoolstrijd is dat een gepasseerd station.

Juffrouw_Saartje
24-11-13, 09:10
Gesegregeerd onderwijs doet dat NIET. Echt niet.

Op het moment dat je kinderen gaat scheiden op grond van hun godsdienst creëer je onherroepelijk afstand. Je zegt daarmee impliciet dat 'de anderen' fout zitten, minder zijn, vermeden dienen te worden.

Natuurlijk zal een protestant menen dat een katholiek aan het dwalen is en dus fout zit. Dat wil niet zeggen dat protestants onderwijs zich bezig houdt met katholieken haten, te vermijden of intolerant te zijn naar hun.

Groepjesvorming blijf je houden. Het is hier ook de spammers (Ron, Boer Harms en Knots Karel) tegen (Samir en Saartje). Op mijn school was het de kakkers tegen de tuigers, of de oud rijken tegen de nouveau riche….Intolerantie en integratie, zijn met name woorden die vallen als het over religie gaat, terwijl die pluche zich net zo goed niet mengt met de arbeiders klasse.


Ik heb geen probleem met een school waarop alle kinderen les krijgen in alle godsdiensten, en niet-godsdienstige wereldbeschouwingen. Maar jij wel, schat ik zo

Nou, je vergist je, ik denk wel pragmatisch hoor als het op een basisschool gaat. Er zijn wel meer factoren die een rol spelen, zoals afstand en de kwaliteit van het onderwijs. Maar de school die jij nu voorstelt, waar kinderen les krijgen in alle godsdiensten is nu precies de school die Super Ick niet voor ogen heeft. Godsdienst is immers indoctrinatie, en het gedachtegoed wat hij aanhangt, is het juiste, en derhalve moeten andersgezinde scholen maar opgedoekt worden.

BoerHarms
24-11-13, 09:45
Natuurlijk zal een protestant menen dat een katholiek aan het dwalen is en dus fout zit. Dat wil niet zeggen dat protestants onderwijs zich bezig houdt met katholieken haten, te vermijden of intolerant te zijn naar hun.

Groepjesvorming blijf je houden. Het is hier ook de spammers (Ron, Boer Harms en Knots Karel) tegen (Samir en Saartje). Op mijn school was het de kakkers tegen de tuigers, of de oud rijken tegen de nouveau riche….Intolerantie en integratie, zijn met name woorden die vallen als het over religie gaat, terwijl die pluche zich net zo goed niet mengt met de arbeiders klasse.



Nou, je vergist je, ik denk wel pragmatisch hoor als het op een basisschool gaat. Er zijn wel meer factoren die een rol spelen, zoals afstand en de kwaliteit van het onderwijs. Maar de school die jij nu voorstelt, waar kinderen les krijgen in alle godsdiensten is nu precies de school die Super Ick niet voor ogen heeft. Godsdienst is immers indoctrinatie, en het gedachtegoed wat hij aanhangt, is het juiste, en derhalve moeten andersgezinde scholen maar opgedoekt worden.

Ops, Saar, ik ben niet tegen je, we verschillen wel,duidelijk van mening maar ben niet tegen je.
Ik hoop nog altijd op een ontmoeting met een kopje koffie of thee, kweet zeker dat we best veel lol hebben. :)

Karin.N
24-11-13, 09:47
Tunesië is momenteel heel onveilig, en geen Algerijn (die daar vaak heen gaan voor vertier) durft er meer heen. Er is een nieuwe snelweg, maar je hebt een tamelijk grote kans overvallen te worden.

Misschien, heel misschien kunnen we dan wat prikkers die kant op sturen voor een soort studiereis........:love:

Hoewel, dan weet ik nog wel een aantal gebieden die wellicht wat mensen wakker kunnen schudden.

AdamRon
24-11-13, 09:47
Groepjesvorming blijf je houden. Het is hier ook de spammers (Ron, Boer Harms en Knots Karel) tegen (Samir en Saartje). Op mijn school was het de kakkers tegen de tuigers, of de oud rijken tegen de nouveau riche….Intolerantie en integratie, zijn met name woorden die vallen als het over religie gaat, terwijl die pluche zich net zo goed niet mengt met de arbeiders klasse.

Leuke poging Saar, je beweert hier dat mijn teksten onder de noemer Spam vallen !!
Ik denk ook dat het groepjes vorming tussen mij BoerHarms en KnotsKarel wel mee valt.
Jij geeft weer wat je denkt en discusseert erover, geeft je mening maar dat kan ik niet zeggen van Samir.

Die geeft iets aan en als mensen reageren wat hem niet aanstaat dan komt hij elke keer met dezelfde zin "Waarom Moslims zich moeten verantwoorden voor de dingen die gebeuren" hiermee lokt hij bewust een reactie uit waarna hij die persoon beschuldigd van Islamofobie inplaats van te discusseren zoals jij doet.

Trouwens... ik ben wel geintregeert met de arbeiders klasse zoals je aangeeft .

mark61
24-11-13, 11:13
Natuurlijk zal een protestant menen dat een katholiek aan het dwalen is en dus fout zit. Dat wil niet zeggen dat protestants onderwijs zich bezig houdt met katholieken haten, te vermijden of intolerant te zijn naar hun.

Jawel. Dat doet het wel. Alleen al door de segregatie. En vrijwel altijd door de leer ook. En als je dat doet met een 'vreemde' godsdienst waarvan de meeste aanhangers een migratie-achtergrond hebben werkt dat effect natuurlijk dubbel en dwars.

Als je dat ontkent heb je niet genoeg levenservaring.

super ick
24-11-13, 15:43
Voor gelovigen geldt dat argument natuurlijk net zo goed. SGP-ers zitten ook niet op dat gewauwel over cambrische explosies en verplichte deelname aan hersenschimmige feestjes zoals Sinterklaas en Halloween te wachten.



Lees de grondwet artikel 23 die weer (ten dele) afgeleid is van of geïnspireerd is op artikel 26 van de UVRM:

Article 26.

(1) Everyone has the right to education. Education shall be free, at least in the elementary and fundamental stages. Elementary education shall be compulsory. Technical and professional education shall be made generally available and higher education shall be equally accessible to all on the basis of merit.

(2) Education shall be directed to the full development of the human personality and to the strengthening of respect for human rights and fundamental freedoms. It shall promote understanding, tolerance and friendship among all nations, racial or religious groups, and shall further the activities of the United Nations for the maintenance of peace.

(3) Parents have a prior right to choose the kind of education that shall be given to their children.



Dus tegen de NL grondwet en tegen de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

Sorry voor mijn late reactie. Mark heeft het inmiddels goed weergegeven. Het heeft niets met UVRM te maken. Of overheden dan verplicht zijn eea te moeten fasciliteren is nog maar de vraag. Ik vind van niet.
Alle kleine kindjes bij elkaar op 1 school. Ze inzicht geven in de overtuiging van elkaars ouders en verder moet een school niet gaan.

mark61
24-11-13, 16:36
Misschien, heel misschien kunnen we dan wat prikkers die kant op sturen voor een soort studiereis........:love:

Hoewel, dan weet ik nog wel een aantal gebieden die wellicht wat mensen wakker kunnen schudden.

Nou jaaa zeg. Libië lijkt me beter voor een studiereis. Zowel over 'westers ingrijpen' als 'dappere vrijheidsstrijders' :strik:

Juffrouw_Saartje
24-11-13, 18:35
Jawel. Dat doet het wel. Alleen al door de segregatie. En vrijwel altijd door de leer ook. En als je dat doet met een 'vreemde' godsdienst waarvan de meeste aanhangers een migratie-achtergrond hebben werkt dat effect natuurlijk dubbel en dwars.

Als je dat ontkent heb je niet genoeg levenservaring.

Nou dit wordt een welles nietes discussie, met aan het einde van je bijdrage op de koop toe nog eens een sneer in mijn richting. Ik blijf bij mijn standpunt, er is net zo goed groepjesvorming op grond van andere kenmerken zoals nouveau riche en oud rijk, kakkers en tuigers, links en rechts. Ik zie geen enkele aanleiding om bijzondere scholen te gaan verbieden en het gaat mij veel te ver om te stellen dat bijvoorbeeld protestanten aanzetten tot het vermijden van katholieken. Wat wil je, dat Blaricum verplicht in de sharia driehoek van Den Haag gaat wonen?

Juffrouw_Saartje
24-11-13, 18:54
Sorry voor mijn late reactie. Mark heeft het inmiddels goed weergegeven. Het heeft niets met UVRM te maken. Of overheden dan verplicht zijn eea te moeten fasciliteren is nog maar de vraag. Ik vind van niet.

Stop beating about the bush Super Ick. Het heeft alles met de UVRM te maken. We gaan nu niet weer 50 pagina's erover doen voordat jullie een kruis zien op de muur. Nogmaals ten overvloede:

Article 26.

(1) Everyone has the right to education. Education shall be free, at least in the elementary and fundamental stages. Elementary education shall be compulsory. Technical and professional education shall be made generally available and higher education shall be equally accessible to all on the basis of merit.

(2) Education shall be directed to the full development of the human personality and to the strengthening of respect for human rights and fundamental freedoms. It shall promote understanding, tolerance and friendship among all nations, racial or religious groups, and shall further the activities of the United Nations for the maintenance of peace.

(3) Parents have a prior right to choose the kind of education that shall be given to their children.

Dus ja, het recht op bijzonder onderwijs (26- 3) en het faciliteren van basisonderwijs (26-1) is dus een taak van de overheid. Als jij vindt van niet, prima, maar dan ben je dus tegen de mensenrechten. Of je daar nu wel of geen goede argumenten voor hebt, of denkt te hebben doet niets toe of af aan mijn stelling dat je tegen de UVRM bent. Ik wil je dan ook nooit meer horen als je weer eens wenst te hoppen naar verre oorden over zogenaamde schendingen van deze mensenrechten.


Alle kleine kindjes bij elkaar op 1 school. Ze inzicht geven in de overtuiging van elkaars ouders en verder moet een school niet gaan.

Ja, je weet er nu een mooie draai aan te geven. Zo idealistisch bedoelde Mark61 het, maar jij niet. Jij had het expliciet over hersenspoeling van kleine kinderen op basis van het geloof van hun ouders. En dat druist tegen artikel 26-3 in, want ouders hebben het recht om hun kind op te voeden naar hun levensbeschouwing. Een kind of baby is nog steeds niet van de staat.

Karin.N
24-11-13, 19:03
Het recht op bijzonder onderwijs is mi niet een taak die bij de overheid ligt. In Nederland is die situatie mede door de verzuiling zo gegroeid. Maar dat hoeft niet zo te blijven.De overheid heeft de plicht om zorg te dragen voor goed en degelijk onderwijs. Het opvoeden van een kind volgens de levensbeschouwing van de ouders ligt bij de ouders en niet bij de overheid. Een school kan wel aandacht geven aan de diverse levensbeschouwingen, maar aandacht aan expliciet 1 levensbeschouwing is niet meer van deze tijd. In de tijd van de verzuiling was het normaal, maar die tijd is voorbij.

Juffrouw_Saartje
24-11-13, 19:41
Het recht op bijzonder onderwijs is mi niet een taak die bij de overheid ligt. In Nederland is die situatie mede door de verzuiling zo gegroeid. Maar dat hoeft niet zo te blijven.De overheid heeft de plicht om zorg te dragen voor goed en degelijk onderwijs. Het opvoeden van een kind volgens de levensbeschouwing van de ouders ligt bij de ouders en niet bij de overheid. Een school kan wel aandacht geven aan de diverse levensbeschouwingen, maar aandacht aan expliciet 1 levensbeschouwing is niet meer van deze tijd. In de tijd van de verzuiling was het normaal, maar die tijd is voorbij.

Feitelijk onjuist. Het recht op een bijzondere school staat in de grondwet artikel 23, tevens artikel 26 van de UVRM. Onderwijsvrijheid is een universeel mensenrecht.

Karin.N
24-11-13, 20:07
Feitelijk onjuist. Het recht op een bijzondere school staat in de grondwet artikel 23, tevens artikel 26 van de UVRM. Onderwijsvrijheid is een universeel mensenrecht.

Een universeel mensenrecht, hmmm. Dan ben ik wel benieuwd in welke landen de overheid alle vormen van bijzonder onderwijs bekostigt? Denk niet dat het erg veel landen zullen zijn, maar ik ben benieuwd.

Dat het nu in de grondwet staat, betekent niet dat het zo moet blijven. De overheid heeft de taak om te zorgen voor goed en toegankelijk onderwijs. Het recht op bijzonder onderwijs mag wat mij betreft geschrapt worden.

Juffrouw_Saartje
24-11-13, 20:36
Een universeel mensenrecht, hmmm. Dan ben ik wel benieuwd in welke landen de overheid alle vormen van bijzonder onderwijs bekostigt? Denk niet dat het erg veel landen zullen zijn, maar ik ben benieuwd.

Dat is weer een al dan niet verkapt hullie zullie en hoppen naar andere landen argument. Terug naar de insteek: Super Ick's opmerking die bij mij in het verkeerde keelgat schoot, die o.a. tegen christelijke scholen is (wat in strijd is met de mensenrechten) en meent dat er sprake is van hersenspoeling van kleine kinderen op basis van het geloof van hun ouders. Het moet toch niet gekker worden dat een van oorsprong christelijk land geen christelijke scholen meer zou mogen hebben, omdat Super Ick zo graag de kindjes wil indoctrineren met atheïstische extremistische waanideeën......


Dat het nu in de grondwet staat, betekent niet dat het zo moet blijven. De overheid heeft de taak om te zorgen voor goed en toegankelijk onderwijs. Het recht op bijzonder onderwijs mag wat mij betreft geschrapt worden.

Dus je bent tegen de mensenrechten.

knots71karel
24-11-13, 20:37
Feitelijk onjuist. Het recht op een bijzondere school staat in de grondwet artikel 23, tevens artikel 26 van de UVRM. Onderwijsvrijheid is een universeel mensenrecht.

Jammer het boven staande blijkbaar alleen voor de ''westerse '' landen geld.
Probeer maar eens een Kristelijke school te openen in bij voorbeeld Marokko .
Of om maar ff on topic te blijven een Roomse Kerk ergens in het Midden Oosten .

:wink:

knots71karel
24-11-13, 20:39
Dat is weer een al dan niet verkapt hullie zullie en hoppen naar andere landen argument. Terug naar de insteek: Super Ick's opmerking die bij mij in het verkeerde keelgat schoot, die o.a. tegen christelijke scholen is (wat in strijd is met de mensenrechten) en meent dat er sprake is van hersenspoeling van kleine kinderen op basis van het geloof van hun ouders. Het moet toch niet gekker worden dat een van oorsprong christelijk land geen christelijke scholen meer zou mogen hebben, omdat Super Ick zo graag de kindjes wil indoctrineren met atheïstische extremistische waanideeën......



Dus je bent tegen de mensenrechten.

Weer probeer je iemand anders de woorden in de mond te leggen !:fplet:

Juffrouw_Saartje
24-11-13, 20:48
Jammer het boven staande blijkbaar alleen voor de ''westerse '' landen geld.
Probeer maar eens een Kristelijke school te openen in bij voorbeeld Marokko .
Of om maar ff on topic te blijven een Roomse Kerk ergens in het Midden Oosten .

:wink:

Hullie zullie hoppen naar andere landen argument, dus gediskwalificeerd.

Karin.N
24-11-13, 21:10
Dat is weer een al dan niet verkapt hullie zullie en hoppen naar andere landen argument. Terug naar de insteek: Super Ick's opmerking die bij mij in het verkeerde keelgat schoot, die o.a. tegen christelijke scholen is (wat in strijd is met de mensenrechten) en meent dat er sprake is van hersenspoeling van kleine kinderen op basis van het geloof van hun ouders. Het moet toch niet gekker worden dat een van oorsprong christelijk land geen christelijke scholen meer zou mogen hebben, omdat Super Ick zo graag de kindjes wil indoctrineren met atheïstische extremistische waanideeën......



Dus je bent tegen de mensenrechten.


Jij hebt het over universeel. Maar kennelijk bevalt m'n antwoord je niet, dus kom je met je eeuwige hullie zullie :zucht:

Hoezo ben ik tegen mensenrechten? :vreemd:

Vreemde wijze van discussieren, magoed moet jij weten.

Karin.N
24-11-13, 21:14
Hullie zullie hoppen naar andere landen argument, dus gediskwalificeerd.

Nogmaals jij haalt zelf de rest van de wereld erbij. Of ken je de betekenis van het woord universeel niet?

knots71karel
24-11-13, 21:18
Hullie zullie hoppen naar andere landen argument, dus gediskwalificeerd.

Uiteraard gebruik je uitvlucht nr zoveel .
Als je met je mond vol tanden staat .
Een topic is een discussie en dan is de kans groot dat er afgeweken word van het onderwerp.
Heel gewoon maar behalve als het jou niet uit komt!

Juffrouw_Saartje
24-11-13, 21:20
Weer probeer je iemand anders de woorden in de mond te leggen !:fplet:

Nee hoor, ik leg niemand woorden in de mond. Dat Karin tegen artikel 26 van de universele mensenrechten is, is een feit, ze zegt zelf dat het recht op bijzonder onderwijs wat haar betreft geschrapt mag worden.

Wat Super Ick betreft, hersenspoelen is nagenoeg een synoniem van indoctrineren. Super Ick vindt dat gelovigen hun kinderen hersenspoelen, en is tegen christelijke scholen. Hij wil dus helemaal niet dat kindjes van elkaar leren, maar wil kindjes van christelijke ouders religieus onderwijs afhandig maken = geborneerd sekul fundamentalisme.

Karin.N
24-11-13, 21:25
Nee hoor, ik leg niemand woorden in de mond. Dat Karin tegen artikel 26 van de universele mensenrechten is, is een feit, ze zegt zelf dat het recht op bijzonder onderwijs wat haar betreft geschrapt mag worden.

Wat Super Ick betreft, hersenspoelen is nagenoeg een synoniem van indoctrineren. Super Ick vindt dat gelovigen hun kinderen hersenspoelen, en is tegen christelijke scholen. Hij wil dus helemaal niet dat kindjes van elkaar leren, maar wil kindjes van christelijke ouders religieus onderwijs afhandig maken = geborneerd sekul fundamentalisme.

Denk jij maar fijn verder. Ik vind dat de overheid moet zorgen voor goed en toegankelijk onderwijs. Bijzonder onderwijs vind ik nergens voor nodig. Ouders zijn heelgoed in staat zelf hun kind te onderrichten in hun levensbeschouwing.
Als jij vervolgens vindt dat ik tegen mensenrechten ben, dan denk je maar zo.

Welterusten Saar.

Karin.N
24-11-13, 21:26
Uiteraard gebruik je uitvlucht nr zoveel .
Als je met je mond vol tanden staat .
Een topic is een discussie en dan is de kans groot dat er afgeweken word van het onderwerp.
Heel gewoon maar behalve als het jou niet uit komt!

Laat gaan, George, sommige reacties maar beter negeren. Lust je nog een stukkie appeltaart :knipoog: Hij komt zo vers gebakken uitde oven. Moest trouwens net denken aan jouw verhaalover die storm. Was echt heel mooi geschreven.

knots71karel
24-11-13, 21:32
Jij hebt het over universeel. Maar kennelijk bevalt m'n antwoord je niet, dus kom je met je eeuwige hullie zullie :zucht:

Hoezo ben ik tegen mensenrechten? :vreemd:

Vreemde wijze van discussieren, magoed moet jij weten.

Dat probeert Juf Saar jou aan te smeren kijk maar:
Dat het nu in de grondwet staat, betekent niet dat het zo moet blijven. De overheid heeft de taak om te zorgen voor goed en toegankelijk onderwijs. Het recht op bijzonder onderwijs mag wat mij betreft geschrapt worden.Je zegt wat mij betreft , en dat wil niet zeggen dat je tegen mensen rechten bent .
Dat is hetgeen Juffr Saartje er van maakt , door je een soort van strik vraag te stellen.
Deze tactiek wordt hier al lang toegepast door bepaalde prikkers !

:wink:

knots71karel
24-11-13, 21:34
Laat gaan, George, sommige reacties maar beter negeren. Lust je nog een stukkie appeltaart :knipoog: Hij komt zo vers gebakken uitde oven. Moest trouwens net denken aan jouw verhaalover die storm. Was echt heel mooi geschreven.

Oei kijk uit want dit is pas echt ''offtopic'' !!!:fplet:

Karin.N
24-11-13, 21:41
Oei kijk uit want dit is pas echt ''offtopic'' !!!:fplet:

I know, I know, me bad girl :fplet:

mark61
24-11-13, 22:37
Nou dit wordt een welles nietes discussie, met aan het einde van je bijdrage op de koop toe nog eens een sneer in mijn richting. Ik blijf bij mijn standpunt, er is net zo goed groepjesvorming op grond van andere kenmerken zoals nouveau riche en oud rijk, kakkers en tuigers, links en rechts. Ik zie geen enkele aanleiding om bijzondere scholen te gaan verbieden en het gaat mij veel te ver om te stellen dat bijvoorbeeld protestanten aanzetten tot het vermijden van katholieken. Wat wil je, dat Blaricum verplicht in de sharia driehoek van Den Haag gaat wonen?

Niks sneer. Waarheid als een koe.

Je vergelijking slaat werkelijk nergens op. Als je dat al niet begrijpt houdt het op. Je kan de evidentie van wat ik zeg niet blind ontkennen.

Nog één keer dan. Segregatie. Van hogerhand worden niets vermoedende kinderen gedwongen onderscheid te maken. Zwarte kinderen alleen bij zwarte kinderen op school; witte kinderen alleen bij witte.

Apartheid.

Niks mis mee, zeg jij.

Is goed joh.

Juffrouw_Saartje
25-11-13, 07:13
Dat probeert Juf Saar jou aan te smeren kijk maar:
Dat het nu in de grondwet staat, betekent niet dat het zo moet blijven. De overheid heeft de taak om te zorgen voor goed en toegankelijk onderwijs. Het recht op bijzonder onderwijs mag wat mij betreft geschrapt worden.Je zegt wat mij betreft , en dat wil niet zeggen dat je tegen mensen rechten bent .
Dat is hetgeen Juffr Saartje er van maakt , door je een soort van strik vraag te stellen.
Deze tactiek wordt hier al lang toegepast door bepaalde prikkers !

:wink:

Nogmaals, onderwijsvrijheid is een universeel mensenrecht. Karin's uitspraak dat het recht op bijzonder onderwijs wat haar betreft geschrapt mag worden, staat haaks op de grondwet artikel 23 en de UVRM artikel 26.

Juffrouw_Saartje
25-11-13, 07:28
Niks sneer. Waarheid als een koe.

Je vergelijking slaat werkelijk nergens op. Als je dat al niet begrijpt houdt het op. Je kan de evidentie van wat ik zeg niet blind ontkennen.

Nog één keer dan. Segregatie. Van hogerhand worden niets vermoedende kinderen gedwongen onderscheid te maken. Zwarte kinderen alleen bij zwarte kinderen op school; witte kinderen alleen bij witte.

Apartheid.

Niks mis mee, zeg jij.

Is goed joh.

Ik zei dat ouders het recht hebben om een kind op een bijzondere school te plaatsen, dat is niet gelijk aan witte kinderen bij witte kinderen en zwarte bij zwarte kinderen. Het recht hebben op bijzonder onderwijs (wat ook Dalton of Montessori kan inhouden) wil niet zeggen dat een kind van katholieke ouders niet welkom is op de protestantse school, maar het kind zal dan wel geconfronteerd worden met katholieke tradities. Laten we niet vergeten wat de insteek was van Super Ick, die nam het woord 'hersenspoeling' in de mond. Dat vinden zwaar christelijk gelovigen net zo goed van een school op atheïstische grondslag.

Verder inderdaad een sneer, want je valt mij persoonlijk aan, zo zou ik, als ik het niet met je eens ben, niet genoeg levenservaring hebben.

super ick
25-11-13, 07:48
.Maar de school die jij nu voorstelt, waar kinderen les krijgen in alle godsdiensten is nu precies de school die Super Ick niet voor ogen heeft.

Praat voor jezelf maar niet voor mij!

Ik heb er geen enkel bezwaar tegen als kinderen daar INZICHT in krijgen. Dat verhoogd het wederzijds begrip.
Ik ben tegen een lagere school waar alleen moslims/christenen opzitten puur omdat hun ouders moslims/christenen zijn. Ik vind dat een ongezonde manier van scheiden van kinderen. Die horen volgens mij MET elkaar naar school te gaan en niet op 4 jarige leeftijd al gescheiden te worden van elkaar. Ik heb daar de term indoctrinatie voor gebruikt en daar sta ik nog steeds achter.

Jij drukt het direct een andere richting op en stel dan dat kinderen atheïsme aangeleerd wordt. Dat is een domme aanname. Levensbeschouwelijke onderwerpen kunnen behandeld worden tijdens de lessen burgerschap, voorheen maatschappijleer dacht ik. Behandel daar de verschillende levensovertuigingen en alles wat er bij hoort. Dat wil dus niet zeggen dat je er 1 gaat beleiden! Als ik die lessen zou geven dan betekend dat nog niet dat ik die kinderen ga vertellen dat er GEEN God is. Als een christen die lessen geeft gaat hij dus de kinderen ook niet vertellen dat Christus de zoon van God IS.

Religie doen de ouders thuis maar en willen ze speciaal godsdienstonderwijs dan doen ze dat, van hun eigen geld, in hun eigen tijd. Ik vind het geen taak van de overheid. Dat wil ik niet verbieden. Sterker nog, ik vind dat onderdeel uitmaken van de vrijheid van de ouders die hen nooit afgepakt mag worden. Zo is het bedoelt in de URVM. Er staat nergens dat overheden het moeten fasciliteren.

knuppeltje
25-11-13, 08:01
Wat een geleuter allemaal. Alle onderwijs dient goed te zijn en als er toch bijzonder onderwijs moet zijn, dan moet dat er zijn voor kinderen met leer- en gedragsproblemen. Maar helaas wordt daar veel te weinig tijd en geld aan besteed. Gelovigen zorgen er zelf maar voor dat ze hun kinderen godsdienstig opvoeden. Ik vind dat niet onder de post bijzonder onderwijs vallen, die van staatswege gefinancierd dient te worden.

super ick
25-11-13, 08:32
Wat een geleuter allemaal. Alle onderwijs dient goed te zijn en als er toch bijzonder onderwijs moet zijn, dan moet dat er zijn voor kinderen met leer- en gedragsproblemen. Maar helaas wordt daar veel te weinig tijd en geld aan besteed. Gelovigen zorgen er zelf maar voor dat ze hun kinderen godsdienstig opvoeden. Ik vind dat niet onder de post bijzonder onderwijs vallen, die van staatswege gefinancierd dient te worden.

Dan ben jij ook tegen de UVRM en een islamofoob uiteraard.

knuppeltje
25-11-13, 08:41
Dan ben jij ook tegen de UVRM en een islamofoob uiteraard.

Weer alles fout.

Volgens de UVRM dient er vrijheid van godsdienst te zijn, en dat onderschrijf ik ten volle. Ik zal het zelfs hartgrondig verdedigen. Maar volgens die UVRM is het niet verplicht om op scholen godsdienstonderwijs te geven..

Islamofoob? Misschien als ik de islam constant zou verfoeilijken en andere godsdiensten alleen maar zou verheerlijken. Volgens mij dacht dat jij altijd dat ik onder de ongelovigen hier juist de islamverdediger bij uitstek was.

Make up your mind dude!

super ick
25-11-13, 10:46
Weer alles fout.

Volgens de UVRM dient er vrijheid van godsdienst te zijn, en dat onderschrijf ik ten volle. Ik zal het zelfs hartgrondig verdedigen. Maar volgens die UVRM is het niet verplicht om op scholen godsdienstonderwijs te geven..

Islamofoob? Misschien als ik de islam constant zou verfoeilijken en andere godsdiensten alleen maar zou verheerlijken. Volgens mij dacht dat jij altijd dat ik onder de ongelovigen hier juist de islamverdediger bij uitstek was.

Make up your mind dude!

Vertel dat maar aan Saartje.

Ja dat ben je ook.

knuppeltje
25-11-13, 10:49
Vertel dat maar aan Saartje.

Ja dat ben je ook.

Die leest het wel.

Ja, wat is het nu: islamofoob...of islamverdediger?

Karin.N
25-11-13, 10:57
Die leest het wel.

Ja, wat is het nu: islamofoob...of islamverdediger?

Voordat julie elkaar in de haren vliegen :hihi: laat ik even voor op stellen dat ik hier degene ben die tegen mensenrechten is. Dus daar blijven jullie van af. Da's mijn terrein :ego:

knuppeltje
25-11-13, 11:07
Voordat julie elkaar in de haren vliegen :hihi: laat ik even voor op stellen dat ik hier degene ben die tegen mensenrechten is. Dus daar blijven jullie van af. Da's mijn terrein :ego:

Ow, sorry. Ik wist niet dat je kwaad zou worden. :jammer:

Karin.N
25-11-13, 11:27
Verder inderdaad een sneer, want je valt mij persoonlijk aan, zo zou ik, als ik het niet met je eens ben, niet genoeg levenservaring hebben.



Jij mag wel stellen dat ik tegen mensenrechten ben? Maar Mark mag niet opmerken dat jij kennelijk"niet genoeg levenservaring hebt. Dan is het een sneer en word het persoonlijk :vreemd:

Maar ja, het verbaast me niets, als Snowwhite was je al zo.

mark61
25-11-13, 13:57
Ik zei dat ouders het recht hebben om een kind op een bijzondere school te plaatsen, dat is niet gelijk aan witte kinderen bij witte kinderen en zwarte bij zwarte kinderen.

Jawel, dat is het wel. Zowel bij het wit/zwart gebeuren als bij godsdienst x y z / openbaar. Hoe kan je dat nou ontkennen?

Wat is dit?

Welk recht? Hoe leid je dat af uit de UVRM?


Het recht hebben op bijzonder onderwijs (wat ook Dalton of Montessori kan inhouden) wil niet zeggen dat een kind van katholieke ouders niet welkom is op de protestantse school, maar het kind zal dan wel geconfronteerd worden met katholieke tradities.

Yep. Andersgelovigen zijn dus niet welkom. Ze worden volgegoten met godsdienst x en moeten hun mond houden over godsdienst y die zij aanhangen.


Laten we niet vergeten wat de insteek was van Super Ick, die nam het woord 'hersenspoeling' in de mond. Dat vinden zwaar christelijk gelovigen net zo goed van een school op atheïstische grondslag.

Dit is dus reli-waanzin. Er zijn geen scholen op 'atheistische grondslag'. Je vliegt hier volledig uit de bocht. Absurd gewoon. Er zijn openbare scholen, waar geen bepaalde levensovertuiging wordt onderwezen.


Verder inderdaad een sneer, want je valt mij persoonlijk aan, zo zou ik, als ik het niet met je eens ben, niet genoeg levenservaring hebben.

Je doet nu net als Revisor. Als je terecht wordt gewezen ga je gillen over 'persoonlijke aanval'. Jij bent opzettelijk blind voor de waarheid.

Atheistische grondslag. Lamenietlachen.

super ick
25-11-13, 14:31
Die leest het wel.

Ja, wat is het nu: islamofoob...of islamverdediger?

Momenteel foob en tegen mensenrechten. Net als Mark en Karin.
Volgens mij ben jij overigens ook een racist omdat je vroeger Sinterklaas gevierd hebt.

Juffrouw_Saartje
26-11-13, 07:22
Praat voor jezelf maar niet voor mij!

Ik heb er geen enkel bezwaar tegen als kinderen daar INZICHT in krijgen. Dat verhoogt het wederzijds begrip.

I stand correct.


Ik ben tegen een lagere school waar alleen moslims/christenen opzitten puur omdat hun ouders moslims/christenen zijn. Ik vind dat een ongezonde manier van scheiden van kinderen. Die horen volgens mij MET elkaar naar school te gaan en niet op 4 jarige leeftijd al gescheiden te worden van elkaar. Ik heb daar de term indoctrinatie voor gebruikt en daar sta ik nog steeds achter.

Het gaat je dan ook voornamelijk om de islamitische scholen: omdat we in Nederland nooit om het CDA heen komen. Aldus komen er steeds meer Moslimscholen onder het motto: aparte scholen voor christenen dan ook voor moslims. Ik gruw ervan.

Islamitische scholen = hersenspoeling en openbare scholen = geen hersenspoeling, aldus Super Ick. Je begrijpt dat ik daar anders over denk. Wat je motieven ook zijn, blijft staan dat het tegen de mensenrechten artikel 26 en de Nederlandse grondwet artikel 23 is. Wat ik nu zo gruwelijk vind, is dat sinds de komst van de immigranten, allerlei vrijheden die ik als autochtoon gewend ben, opeens op de schop moeten.


Jij drukt het direct een andere richting op en stel dan dat kinderen atheïsme aangeleerd wordt. Dat is een domme aanname. Levensbeschouwelijke onderwerpen kunnen behandeld worden tijdens de lessen burgerschap, voorheen maatschappijleer dacht ik. Behandel daar de verschillende levensovertuigingen en alles wat er bij hoort. Dat wil dus niet zeggen dat je er 1 gaat belijden! Als ik die lessen zou geven dan betekent dat nog niet dat ik die kinderen ga vertellen dat er GEEN God is. Als een christen die lessen geeft gaat hij dus de kinderen ook niet vertellen dat Christus de zoon van God IS.

Er zijn vele verschillen tussen een religieuze school en een zogenaamde a-religieuze ‘neutrale’ (tussen grote cynische aanhalingstekens) school.

Jongens en meisjes zouden meer gescheiden in de klas zitten in een joodse of islamitische school.

Op de joodse Cheider school wordt elke dag begonnen met een gebedsdienst, op mijn christelijke school vroeger ook. Wat ga je doen op een openbare school als moslim als het tijd voor bidden is vandaag 12.29?

Op een joodse school wordt geschiedenis en literatuur behandeld vanuit de joodse visie.

Een openbare school zal onderwerpen als liefde, seksualiteit, relaties en medisch-ethische thema’s in een totaal ander voetlicht brengen dan bijvoorbeeld een gereformeerde school.

Op een openbare school zal de evolutieleer en het materialisme worden onderwezen (alles is te herleiden tot chemische, fysische, natuurlijke processen).

In zijn algemeenheid vinden gelovigen dat een a-religieuze zogenaamde neutrale school een seculiere en humanistische, en atheïstische brainwash is. Dat is zeker geen domme aanname van mij, zoals je sneert.


Religie doen de ouders thuis maar en willen ze speciaal godsdienstonderwijs dan doen ze dat, van hun eigen geld, in hun eigen tijd. Ik vind het geen taak van de overheid. Dat wil ik niet verbieden. Sterker nog, ik vind dat onderdeel uitmaken van de vrijheid van de ouders die hen nooit afgepakt mag worden. Zo is het bedoelt in de UVRM. Er staat nergens dat overheden het moeten faciliteren.

Curieus standpunt. Als ouders dus rijk genoeg zijn, dan mogen ze hun kind wel hersenspoelen (jouw woord), maar als ze arm zijn moeten ze maar naar de openbare school.

Een uitspraak als religie hoort thuis en in de eigen tijd is er één van verlichtingsextremisme. Verder is het in strijd met de grondwet artikel 23 en de UVRM artikel 26, waaruit blijkt dat de overheid dat wel degelijk moet faciliteren. Prima als jij die mening wil ventileren, maar dan ben je dus tegen de mensenrechten, waar mijn opmerking over ging. Terug naar af.

Juffrouw_Saartje
26-11-13, 07:22
Nee Knuppeltje, jij bent niet islamofoob.

knuppeltje
26-11-13, 07:59
Momenteel foob en tegen mensenrechten. Net als Mark en Karin.
Volgens mij ben jij overigens ook een racist omdat je vroeger Sinterklaas gevierd hebt.

Met schaamte op mijn wangen beken ik: Ik ben zelfs een keer zwarte piet geweest. Maar toen was ik nog heel jong en onschuldig. Mos zou me daarvoor makkelijk kunnen vrijpleiten. :blowen:

Juffrouw_Saartje
26-11-13, 08:02
@Mark61

Ik heb nog nooit gehoord van een overwegend witte christelijke school die een zwart christelijk jongetje (ik noem maar een zijstraat uit Angola) heeft geweigerd, jij wel?

Verder heb ik, in tegenstelling tot wat jij beweert, genoeg levenservaring om te weten dat er altijd groepjesvorming is en zal blijven. Die opgeblazen gastjes in mijn klas, met hun hete aardappel in de keel, die niet in staat waren om hun vwo op eigen kracht af te maken, werden door hun rijke pappie naar een kostschool in Zwitserland gestuurd. Iemand uit Blaricum komt ook niet op een basisschool in de Sharia Driehoek.

super ick
26-11-13, 11:15
I stand correct.



Het gaat je dan ook voornamelijk om de islamitische scholen: omdat we in Nederland nooit om het CDA heen komen. Aldus komen er steeds meer Moslimscholen onder het motto: aparte scholen voor christenen dan ook voor moslims. Ik gruw ervan.

Islamitische scholen = hersenspoeling en openbare scholen = geen hersenspoeling, aldus Super Ick. Je begrijpt dat ik daar anders over denk. Wat je motieven ook zijn, blijft staan dat het tegen de mensenrechten artikel 26 en de Nederlandse grondwet artikel 23 is. Wat ik nu zo gruwelijk vind, is dat sinds de komst van de immigranten, allerlei vrijheden die ik als autochtoon gewend ben, opeens op de schop moeten.



Er zijn vele verschillen tussen een religieuze school en een zogenaamde a-religieuze ‘neutrale’ (tussen grote cynische aanhalingstekens) school.

Jongens en meisjes zouden meer gescheiden in de klas zitten in een joodse of islamitische school.

Op de joodse Cheider school wordt elke dag begonnen met een gebedsdienst, op mijn christelijke school vroeger ook. Wat ga je doen op een openbare school als moslim als het tijd voor bidden is vandaag 12.29?

Op een joodse school wordt geschiedenis en literatuur behandeld vanuit de joodse visie.

Een openbare school zal onderwerpen al liefde, seksualiteit, relaties en medisch-ethische thema’s in een totaal ander voetlicht brengen dan bijvoorbeeld een gereformeerde school.

Op een openbare school zal de evolutieleer en het materialisme worden onderwezen (alles is te herleiden tot chemische, fysische, natuurlijke processen).

In zijn algemeenheid vinden gelovigen dat een a-religieuze zogenaamde neutrale school een seculiere en humanistische, en atheïstische brainwash is. Dat is zeker geen domme aanname van mij, zoals je sneert.



Curieus standpunt. Als ouders dus rijk genoeg zijn, dan mogen ze hun kind wel hersenspoelen (jouw woord), maar als ze arm zijn moeten ze maar naar de openbare school.

Een uitspraak als religie hoort thuis en in de eigen tijd is er één van verlichtingsextremisme. Verder is het in strijd met de grondwet artikel 23 en de UVRM artikel 26, waaruit blijkt dat de overheid dat wel degelijk moet faciliteren. Prima als jij die mening wil ventileren, maar dan ben je dus tegen de mensenrechten, waar mijn opmerking over ging. Terug naar af.

Ik stop ermee. Je interpreteert mij, hoogstwaarschijnlijk opzettelijk, verkeerd en geeft daar dan vervolgens jou mening over. Daar is geen beginnen aan.

super ick
26-11-13, 11:16
Met schaamte op mijn wangen beken ik: Ik ben zelfs een keer zwarte piet geweest. Maar toen was ik nog heel jong en onschuldig. Mos zou me daarvoor makkelijk kunnen vrijpleiten. :blowen:

Zie je! Ik wist het wel. Smeerlap.

BTW, hoe was de ervaring om als ZP gediscrimineerd te worden?

islamleerling1
26-11-13, 11:17
Pfff waar gaat het toch heen!!

mark61
26-11-13, 11:47
I stand corrected.

In zijn algemeenheid vinden gelovigen dat een a-religieuze zogenaamde neutrale school een seculiere en humanistische, en atheïstische brainwash is. Dat is zeker geen domme aanname van mij, zoals je sneert.

Kijk, ik ken ook corrigeren :lachu:

Vinden ze dat? Heb je daar onderzoek naar gedaan? Of het een domme aanname is, weet ik niet; een op niets gebaseerde aanname wel.

Het is sowieso onzin.

In alle islamitische landen (behalve misschien SA) wordt echt gewoon de evolutietheorie onderwezen. Het zou echt hopeloos worden als ze dat niet deden. Alleen in Amerika is er hier en daar fel verzet. Turkije, als cultureel VS-adept, kent ook van die lui, Harun Yahya bijvoorbeeld.

mark61
26-11-13, 11:48
@Mark61

Ik heb nog nooit gehoord van een overwegend witte christelijke school die een zwart christelijk jongetje (ik noem maar een zijstraat uit Angola) heeft geweigerd, jij wel?

Verder heb ik, in tegenstelling tot wat jij beweert, genoeg levenservaring om te weten dat er altijd groepjesvorming is en zal blijven. Die opgeblazen gastjes in mijn klas, met hun hete aardappel in de keel, die niet in staat waren om hun vwo op eigen kracht af te maken, werden door hun rijke pappie naar een kostschool in Zwitserland gestuurd. Iemand uit Blaricum komt ook niet op een basisschool in de Sharia Driehoek.

Je negeert wat ik zeg. Het houdt hier op.

knuppeltje
26-11-13, 12:23
Zie je! Ik wist het wel. Smeerlap.

BTW, hoe was de ervaring om als ZP gediscrimineerd te worden?

Ik kan je vertellen: dat was een heel enerverende aangelegenheid. Het evenement vond plaats in L., een dorp vlakbij Breda. Ik was door mijn zus, die in het bestuur van de plaatselijke jongerenvereniging zat, overgehaald om mee te doen. Mij kennende, wist mijn zus dat ik nooit of te nimmer iets voor haar zou weigeren.

Nu wilde het geval dat degene die voor sint zou spelen, twee dagen eerder de griep had gekregen. Zodoende moesten we eerst in een ander dorp, P, zijn vervanger ophalen.

In L. waren die kinderen gemiddeld zo'n 13 à 14 jaar oud, uiteraard al jaren totaal sint-ongelovig en hondsbrutaal. Roeden en zakken moesten dus met alle inzetbare middelen tegen ontvreemding beschermd worden, en dat lukte zelfs niet helemaal. Toch werd het al met al reuze gezellig.

Nu was er ook nog vooraf de afspraak gemaakt dat we voor het afschminken en omkleden eerst in vol ornaat bij de genoemde zieke op bezoek zouden gaan. Die woonde ook in P. Dus wij met z'n allen in een levensgrote amerikaan, met van die grote vleugels achterop, bij L. de snelweg op, richting P,

Halverwege zegt sint opeens: mannen, ik mot piese. Adje, de machinist van die slee, nimmer ergens voor te beroerd, zet die bak onmiddellijk aan de kant en zo kon sint uitstappen. Nu zat sint links-achterin en in plaats van naar de zij-berm te lopen, loopt hij naar de middenberm en gaat daar in vol ornaat, mijter op, zijn lange staf in zijn ene hand, en zijn kleine in zijn andere, heel sintelijk in het licht van volle maan tegen de vangrail staan plassen.

Onnodig te zeggen dat wij compleet in een deuk lagen. Maar het werd nog leuker. Terwijl sint zijn blaas stond te legen, stopte achter ons de welbekende Porsche. Waarom weet ik nog steeds niet, maar die gasten zijn die Porsche niet uitgekomen. Waarschijnlijk lagen die in net zo'n grote deuk als wij.

Even later vertrok de Porsche, sint stapte weer in, en wij vervolgden ook onze weg. Een mens kan wat meemaken.

super ick
26-11-13, 13:25
Ik kan je vertellen: dat was een heel enerverende aangelegenheid. Het evenement vond plaats in L., een dorp vlakbij Breda. Ik was door mijn zus, die in het bestuur van de plaatselijke jongerenvereniging zat, overgehaald om mee te doen. Mij kennende, wist mijn zus dat ik nooit of te nimmer iets voor haar zou weigeren.

Nu wilde het geval dat degene die voor sint zou spelen, twee dagen eerder de griep had gekregen. Zodoende moesten we eerst in een ander dorp, P, zijn vervanger ophalen.

In L. waren die kinderen gemiddeld zo'n 13 à 14 jaar oud, uiteraard al jaren totaal sint-ongelovig en hondsbrutaal. Roeden en zakken moesten dus met alle inzetbare middelen tegen ontvreemding beschermd worden, en dat lukte zelfs niet helemaal. Toch werd het al met al reuze gezellig.

Nu was er ook nog vooraf de afspraak gemaakt dat we voor het afschminken en omkleden eerst in vol ornaat bij de genoemde zieke op bezoek zouden gaan. Die woonde ook in P. Dus wij met z'n allen in een levensgrote amerikaan, met van die grote vleugels achterop, bij L. de snelweg op, richting P,

Halverwege zegt sint opeens: mannen, ik mot piese. Adje, de machinist van die slee, nimmer ergens voor te beroerd, zet die bak onmiddellijk aan de kant en zo kon sint uitstappen. Nu zat sint links-achterin en in plaats van naar de zij-berm te lopen, loopt hij naar de middenberm en gaat daar in vol ornaat, mijter op, zijn lange staf in zijn ene hand, en zijn kleine in zijn andere, heel sintelijk in het licht van volle maan tegen de vangrail staan plassen.

Onnodig te zeggen dat wij compleet in een deuk lagen. Maar het werd nog leuker. Terwijl sint zijn blaas stond te legen, stopte achter ons de welbekende Porsche. Waarom weet ik nog steeds niet, maar die gasten zijn die Porsche niet uitgekomen. Waarschijnlijk lagen die in net zo'n grote deuk als wij.

Even later vertrok de Porsche, sint stapte weer in, en wij vervolgden ook onze weg. Een mens kan wat meemaken.

:hihi: leuk

H.P.Pas
26-11-13, 13:30
In zijn algemeenheid vinden gelovigen dat een a-religieuze zogenaamde neutrale school een seculiere en humanistische, en atheïstische brainwash is. Dat is zeker geen domme aanname van mij, zoals je sneert.




Ik zat in de 50-er jaren op een openbare school in een gereformeerd dorp. Onkerkelijken waren in die tijd schaars, in ons dorp bestonden ze nauwelijks; buiten ikzelf zat er zover ik weet nog één in mijn klas. De overige vijfendertig waren kinderen van gelovige ouders. Ik denk, met Mark, dat je je statement uit je duim zuigt.

Juffrouw_Saartje
26-11-13, 20:05
Ik stop ermee. Je interpreteert mij, hoogstwaarschijnlijk opzettelijk, verkeerd en geeft daar dan vervolgens jou mening over. Daar is geen beginnen aan.

Dit:


omdat we in Nederland nooit om het CDA heen komen. Aldus komen er steeds meer Moslimscholen onder het motto: aparte scholen voor christenen dan ook voor moslims. Ik gruw ervan.


heb jij zelf geschreven. Ik interpreteer niks, het is letterlijk geciteerd.

super ick
26-11-13, 21:46
Dit:



heb jij zelf geschreven. Ik interpreteer niks, het is letterlijk geciteerd.

En? Ik sta er nog steeds achter.

Ik gruw ervan dan kinderen, op zeer jonge leeftijd, om religieuze redenen uit elkaar gehaald worden. Kinderen horen, op die leeftijd samen naar school te gaan.
Zonder het CDA was het wellicht mogelijk geweest een meerderheid te krijgen om christelijke-, joodse- en moslimscholen te verbieden. Als daar ooit een referendum over gehouden wordt stem ik zeker tegen.

Jij mag er van vinden wat je wilt. :zwaai:

Juffrouw_Saartje
26-11-13, 22:00
En? Ik sta er nog steeds achter.

Ik gruw ervan dan kinderen, op zeer jonge leeftijd, om religieuze redenen uit elkaar gehaald worden. Kinderen horen, op die leeftijd samen naar school te gaan.
Zonder het CDA was het wellicht mogelijk geweest een meerderheid te krijgen om christelijke-, joodse- en moslimscholen te verbieden. Als daar ooit een referendum over gehouden wordt stem ik zeker tegen.

Jij mag er van vinden wat je wilt. :zwaai:

Stem je tegen bijzonder onderwijs dan ben je tegen de mensenrechten en de NL grondwet. Dat is geen kwestie van iets vinden, of jou opzettelijk verkeer interpreteren, dat zijn de feiten.

(leen)
26-11-13, 22:34
In zijn algemeenheid vinden gelovigen dat een a-religieuze zogenaamde neutrale school een seculiere en humanistische, en atheïstische brainwash is. Dat is zeker geen domme aanname van mij, zoals je sneert.


Hoe kan iets nou gebrainwashed worden als er nagenoeg geen aandacht aan gegeven wordt?
Atheïsme wordt niet onderwezen, het is geen geloof.
Gelovigen die dat vinden moeten maar eens een dagje meedraaien op een openbare school.

Revisor
26-11-13, 22:36
En? Ik sta er nog steeds achter.

Ik gruw ervan dan kinderen, op zeer jonge leeftijd, om religieuze redenen uit elkaar gehaald worden. Kinderen horen, op die leeftijd samen naar school te gaan.
Zonder het CDA was het wellicht mogelijk geweest een meerderheid te krijgen om christelijke-, joodse- en moslimscholen te verbieden. Als daar ooit een referendum over gehouden wordt stem ik zeker tegen.

Jij mag er van vinden wat je wilt. :zwaai:

Niemand verbiedt om ongelovige kinderen naar een Joodse, Christelijke en/of islamitische school te gaan. Waarom moeten joodse, christelijke en islamitische kinderen eenzijdig naar een atheistische school gaan? Atheisten kunnen hun kinderen toch ook naar joodse, christelijke islamitische school sturen. Dat doen atheisten ook. De beste schoolresultaten worden namelijk behaald op bijzondere scholen.

Om een grondwetsartikel te wijzigen of te schrappen kan geen beroep gedaan worden op een referendum. Om de grondwet te veranderen moet er een speciale procedure gevoerd worden.

Daarnaast moeten er allerlei internationale verdragen opgezegd worden om alsnog gelovigen te verbieden om hun eigen scholen te beginnen.

Anyhow, gezien de juridische werkelijkheid is het een onmogelijke zaak.

Juffrouw_Saartje
26-11-13, 22:49
Hoe kan iets nou gebrainwashed worden als er nagenoeg geen aandacht aan gegeven wordt?
Atheïsme wordt niet onderwezen, het is geen geloof.
Gelovigen die dat vinden moeten maar eens een dagje meedraaien op een openbare school.

Bedankt voor de uitnodiging Leen, ik heb zowel op christelijke als op openbare scholen gezeten. Zie voor verdere uitleg mijn post 103.

http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/368369-pvv-roept-inwoners-groningen-op-om-demonstreren-tegen-komst-islamitisch-centrum-11.html#post5268974

Juffrouw_Saartje
26-11-13, 22:54
@Karin


Stem je tegen bijzonder onderwijs dan ben je tegen de mensenrechten en de NL grondwet. Dat is geen kwestie van iets vinden, of jou opzettelijk verkeer interpreteren, dat zijn de feiten.

Ik snap niet waarom jij hier een rood duimpje voor geeft. Lees zelf nogmaals artikel 26 van de UVRM door en de NL grondwet artikel 23. Onderwijsvrijheid is een universeel mensenrecht, dat is een feit.

Of ben je weer op oorlogspad?

Revisor
26-11-13, 23:11
Internationale verdragen / mensenrechten:



EVRM (Europees verdrag tot de bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden.)

Art. 9

Vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst
Eenieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst; dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen, zowel in het openbaar als in zijn particuliere leven zijn godsdienst of overtuiging te belijden door de eredienst, door het onderwijzen ervan, door de practische toepassing ervan en het onderhouden van de geboden en voorschriften.

De vrijheid van godsdienst of overtuiging te belijden kan aan geen andere beperkingen zijn onderworpen dan die welke bij de wet zijn voorzien, en die in een democratische samenleving nodig zijn voor de openbare orde, gezondheid of zedelijkheid of de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen


Universele Verklaring van de Rechten van de Mens

Art. 18.

Een ieder heeft het recht op vrijheid van gedachte, van geweten en van godsdienst; dit recht sluit de vrijheid in van godsdienst of van overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid, zijn godsdienst of zijn overtuiging te belijden, alleen of gemeenschappelijk, zowel in het openbaar als in eigen kring, door middel van onderwijs, praktijk, eredienst en ritus.


Internationaal Verdrag inzake Economische, Sociale en Culturele Rechten.

Artikel 13 lid 3 en 4

3. De Staten die partij zijn bij dit Verdrag verbinden zich de vrijheid te eerbiedigen van ouders of wettige voogden om voor hun kinderen of pupillen andere dan door de overheid opgerichte scholen te kiezen, die beantwoorden aan de door de Staat vast te stellen of goed te keuren minimumonderwijsnormen en hun godsdienstige en zedelijke opvoeding te verzekeren overeenkomstig hun eigen overtuiging.

4. Geen onderdeel van dit artikel mag zodanig worden uitgelegd dat het de vrijheid aantast van individuele personen of rechtspersonen inrichtingen voor onderwijs op te richten en daaraan leiding te geven, met inachtneming evenwel van de in het eerste lid van dit artikel neergelegde beginselen en van de voorwaarde dat het aan deze inrichtingen gegeven onderwijs beantwoordt aan door de Staat vastgestelde minimumnormen.

super ick
27-11-13, 09:05
Niemand verbiedt om ongelovige kinderen naar een Joodse, Christelijke en/of islamitische school te gaan. Waarom moeten joodse, christelijke en islamitische kinderen eenzijdig naar een atheistische school gaan? Atheisten kunnen hun kinderen toch ook naar joodse, christelijke islamitische school sturen. Dat doen atheisten ook. De beste schoolresultaten worden namelijk behaald op bijzondere scholen.

Om een grondwetsartikel te wijzigen of te schrappen kan geen beroep gedaan worden op een referendum. Om de grondwet te veranderen moet er een speciale procedure gevoerd worden.

Daarnaast moeten er allerlei internationale verdragen opgezegd worden om alsnog gelovigen te verbieden om hun eigen scholen te beginnen.

Anyhow, gezien de juridische werkelijkheid is het een onmogelijke zaak.

Ik ga de atheïsten discussie niet overdoen. Openbare cholen zijn geen atheistenscholen. Dat is al een verkeerde denkwijze. Jou tweede bewering gaat misschien op voor bepaalde bijzondere scholen maar voor een bepaalde groep ook zeker niet. Of volg je het nieuws niet?

Het was denkbeeldig. Om aan te geven hoe ik er over denk.

Ik wil gelovigen niets verbieden alleen alle kinderen bij elkaar op school laten gaan. Uiteraard mogen gelovigen eigen scholen oprichten. Voor eigen rekening en hun kinderen kunnen daar naartoe buiten het reguliere onderwijs. Bijv op zondag.

Geen juridische onmogelijkheid hoor. Het gaat niet tegen internationaal recht in. Het enige wat nodig is, is een meerderheid in de kamers. Vroeger was de PvdA daar ook voor. Die zullen nu uit electorale overwegingen wel tegen zijn.

H.P.Pas
27-11-13, 10:40
Internationale verdragen / mensenrechten:


Internationaal Verdrag inzake Economische, Sociale en Culturele Rechten.

Artikel 13 lid 3 en 4

3. De Staten die partij zijn bij dit Verdrag verbinden zich de vrijheid te eerbiedigen van ouders of wettige voogden om voor hun kinderen of pupillen andere dan door de overheid opgerichte scholen te kiezen, die beantwoorden aan de door de Staat vast te stellen of goed te keuren minimumonderwijsnormen en hun godsdienstige en zedelijke opvoeding te verzekeren overeenkomstig hun eigen overtuiging.

4. Geen onderdeel van dit artikel mag zodanig worden uitgelegd dat het de vrijheid aantast van individuele personen of rechtspersonen inrichtingen voor onderwijs op te richten en daaraan leiding te geven, met inachtneming evenwel van de in het eerste lid van dit artikel neergelegde beginselen en van de voorwaarde dat het aan deze inrichtingen gegeven onderwijs beantwoordt aan door de Staat vastgestelde minimumnormen.

Dat impliceert niet, dat de overheid verplicht zou zijn die 'andere dan door de overheid opgerichte scholen ' integraal te financieren. Dat is een Nederlandse specialiteit (vrucht van een koehandel (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/364498-french-politician-tells-gypsies-hitler-did-not-kill-enough-roma-3.html#post5218063) in 1917), die je vrijwel nergens ter wereld terugvindt. In Zwitserland zou je er niet mee aan moeten komen.

Karin.N
27-11-13, 13:49
@Karin



Ik snap niet waarom jij hier een rood duimpje voor geeft. Lees zelf nogmaals artikel 26 van de UVRM door en de NL grondwet artikel 23. Onderwijsvrijheid is een universeel mensenrecht, dat is een feit.

Of ben je weer op oorlogspad?

Beste Saar, ik ben tegen het principe van rode duimen. Ik maak echter een uitzondering voor die mensen die zelf menen te pas en te onpas rode duimen te moeten uitdelen. Jij deelt zelf rode duimen uit, dan moet je dus ook niet zeiken wanneer je ze terug krijgt. Jij geeft aan dat rode duimen een manier is om duidelijk te maken wat je vindt, vind ik overigens niet. Maar de zin om met jou in discussie te gaan heb ik vaak niet, want voor je het weet word je van alles en nog wat beschuldigd. En daar jij anderen en mij rode duimen geeft, vind ik het meest voor de hand liggen om jou een rode duim te geven, wanneer ik het niet met je eens ben. En dan houd ik me veel meer in dan jij. Want jij deelt ze met bossen uit, van mij krijg je ze heel af en toe, wanneer je zelf weer actief bent met uitdelen. Snappie het nu? Zo heb ik je indertijd van groene duimen voorzien om je weer "groen" te krijgen, gewoon omdat ik die rode duimen niet waardeer. Maar dit wastotdat ik merkte dat je ze zelf geregeld wel uitdeelde, ja dan ben ik er klaar mee.

En nee, ik ben niet op het oorlogspad, maak jezelf en maroc alsjeblieft niet belangrijker dan het is. Je kunt je dan mss beter afvragen wat jij hier doet, want net zoals indertijd onder je naam Snowwhite, duik je ook nu alleen daar op waar je steeds dezelfde prikkers afzeikt, woorden uit z'n verband haalt en beschuldigingen neerlegt. Magoed, moet je helemaal zelf weten.

Ik heb het je al eerder gevraagd, maar die het nog maar eens. In welke landen financiert de overheid de diverse religieuze scholen, naast de openbare scholen. Want als we jouw redenatie volgen, dan is elk land wat dit niet bekostigt dus meteen tegen alle mensenrechten.

super ick
27-11-13, 13:59
Dat impliceert niet, dat de overheid verplicht zou zijn die 'andere dan door de overheid opgerichte scholen ' integraal te financieren. Dat is een Nederlandse specialiteit (vrucht van een koehandel (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/364498-french-politician-tells-gypsies-hitler-did-not-kill-enough-roma-3.html#post5218063) in 1917), die je vrijwel nergens ter wereld terugvindt. In Zwitserland zou je er niet mee aan moeten komen.

Tja,........

Ik probeer dat ook duidelijk te maken maar er waren er hier enkelen rond met een dikke plaat voor hun kop. Zij weigeren domweg om het tot zich te nemen en blijven 'discriminatie' schreien.

super ick
27-11-13, 14:02
Beste Saar, ik ben tegen het principe van rode duimen. Ik maak echter een uitzondering voor die mensen die zelf menen te pas en te onpas rode duimen te moeten uitdelen. Jij deelt zelf rode duimen uit, dan moet je dus ook niet zeiken wanneer je ze terug krijgt. Jij geeft aan dat rode duimen een manier is om duidelijk te maken wat je vindt, vind ik overigens niet. Maar de zin om met jou in discussie te gaan heb ik vaak niet, want voor je het weet word je van alles en nog wat beschuldigd. En daar jij anderen en mij rode duimen geeft, vind ik het meest voor de hand liggen om jou een rode duim te geven, wanneer ik het niet met je eens ben. En dan houd ik me veel meer in dan jij. Want jij deelt ze met bossen uit, van mij krijg je ze heel af en toe, wanneer je zelf weer actief bent met uitdelen. Snappie het nu? Zo heb ik je indertijd van groene duimen voorzien om je weer "groen" te krijgen, gewoon omdat ik die rode duimen niet waardeer. Maar dit wastotdat ik merkte dat je ze zelf geregeld wel uitdeelde, ja dan ben ik er klaar mee.

En nee, ik ben niet op het oorlogspad, maak jezelf en maroc alsjeblieft niet belangrijker dan het is. Je kunt je dan mss beter afvragen wat jij hier doet, want net zoals indertijd onder je naam Snowwhite, duik je ook nu alleen daar op waar je steeds dezelfde prikkers afzeikt, woorden uit z'n verband haalt en beschuldigingen neerlegt. Magoed, moet je helemaal zelf weten.

Ik heb het je al eerder gevraagd, maar die het nog maar eens. In welke landen financiert de overheid de diverse religieuze scholen, naast de openbare scholen. Want als we jouw redenatie volgen, dan is elk land wat dit niet bekostigt dus meteen tegen alle mensenrechten.

Als het mogelijk was geweest had je voor deze post van mij 10 groene duimen gekregen.

Karin.N
27-11-13, 14:03
Als het mogelijk was geweest had je voor deze post van mij 10 groene duimen gekregen.

Een bos rode rozen mag ook hoor :hihi:

knuppeltje
27-11-13, 14:34
Als het mogelijk was geweest had je voor deze post van mij 10 groene duimen gekregen.

Slijmbal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!

super ick
27-11-13, 15:22
Slijmbal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!

Hou toch je kop man! Ik stond op het punt haar telefoonnummer te vragen.
:roken:

Nooit geschoten is altijd mis.

super ick
27-11-13, 15:24
Een bos rode rozen mag ook hoor :hihi:

[Nederlandermodusaan] Kan dat niet in het voorjaar, dan zijn ze veel goedkoper [nederlandermodusuit]

(leen)
27-11-13, 17:38
Bedankt voor de uitnodiging Leen, ik heb zowel op christelijke als op openbare scholen gezeten. Zie voor verdere uitleg mijn post 103.

http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/368369-pvv-roept-inwoners-groningen-op-om-demonstreren-tegen-komst-islamitisch-centrum-11.html#post5268974

Volgens jou eigen post 103 wordt dus op een openbare school de meest bewezen waarheid onderwezen, daar kan toch niets mis mee zijn?

Revisor
27-11-13, 18:10
Dat impliceert niet, dat de overheid verplicht zou zijn die 'andere dan door de overheid opgerichte scholen ' integraal te financieren. Dat is een Nederlandse specialiteit (vrucht van een koehandel (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/364498-french-politician-tells-gypsies-hitler-did-not-kill-enough-roma-3.html#post5218063) in 1917), die je vrijwel nergens ter wereld terugvindt. In Zwitserland zou je er niet mee aan moeten komen.

Dat beweer ik ook niet. Ik ben ingegaan op de insteek van Superick. Die heeft het niet over de financiering van bijzondere scholen maar die heeft het over een algemeen verbod op bijzondere scholen.

De schoolstrijd en de totstandkoming van artikel 23 Grondwet is standaard leerstof voor VWO Geschiedenis en als zodanig genoegzaam bij mij bekend.

super ick
27-11-13, 18:19
Dat beweer ik ook niet. Ik ben ingegaan op de insteek van Superick. Die heeft het niet over de financiering van bijzondere scholen maar die heeft het over een algemeen verbod op bijzondere scholen.

Voor de zesde keer dan:

Ik heb diverse keren aangegeven dat reli-onderwijs in de eigen tijd, voor eigen kosten prima is. Als kinderen maar dagelijks met elkaar naar school gaan. Relischolen als compleet basisonderwijs zou verboden moeten worden omdat het segregatie in de hand werkt.

Revisor
27-11-13, 18:46
Voor de zesde keer dan:

Ik heb diverse keren aangegeven dat reli-onderwijs in de eigen tijd, voor eigen kosten prima is. Als kinderen maar dagelijks met elkaar naar school gaan. Relischolen als compleet basisonderwijs zou verboden moeten worden omdat het segregatie in de hand werkt.

Waarom moet je het voor de zesde keer zeggen? Dat jij voorstander bent voor een verbod van bijzondere scholen is al genoegzaam bekend.

Dat gedeelte over segregratie heb ik je al uitgelegd dat bijzondere scholen ongelovige kinderen niet uitsluiten. Ze zijn welkom. Dat doen ze ook want bijzondere scholen leveren over het algemeen beter onderwijs dan openbare scholen.

Segregatie vindt allang plaats, langs financiele weg. Arme kinderen en rijke kinderen worden allang door het inkomen van hun ouders gesegregeerd. Daarnaast mijden blanke ouders scholen waar meer allochtonen op zitten.

Daarnaast gaat artikel 23 Grondwet niet alleen over scholen met een religieuze signatuur. Daar vallen nog heel veel andere scholen onder die niets met religie te maken hebben. Zie Daltonscholen, Montesorischolen etc.

Het probleem is pas begonnen door de racistische politiek in Nederland die islamitische scholen het liefst willen verbieden.

super ick
27-11-13, 20:31
Waarom moet je het voor de zesde keer zeggen? Dat jij voorstander bent voor een verbod van bijzondere scholen is al genoegzaam bekend.

Dat gedeelte over segregratie heb ik je al uitgelegd dat bijzondere scholen ongelovige kinderen niet uitsluiten. Ze zijn welkom. Dat doen ze ook want bijzondere scholen leveren over het algemeen beter onderwijs dan openbare scholen.

Segregatie vindt allang plaats, langs financiele weg. Arme kinderen en rijke kinderen worden allang door het inkomen van hun ouders gesegregeerd. Daarnaast mijden blanke ouders scholen waar meer allochtonen op zitten.

Daarnaast gaat artikel 23 Grondwet niet alleen over scholen met een religieuze signatuur. Daar vallen nog heel veel andere scholen onder die niets met religie te maken hebben. Zie Daltonscholen, Montesorischolen etc.

Het probleem is pas begonnen door de racistische politiek in Nederland die islamitische scholen het liefst willen verbieden.

Ik wacht nog steeds op je onderbouwing. Je lult een gat in de lucht maar onderbouwd helemaal niets.
Je komt alleen weer met je beschuldiging van racisme. Dit keer racistische politiek. Hullie hebbe ut weer gedaan.

Juffrouw_Saartje
27-11-13, 21:41
Beste Saar, ik ben tegen het principe van rode duimen.

Niet dus.

Zoals gewoonlijk weer een hoop persoonlijke aanvallen, terwijl blijft staan dat jouw rode duim nergens op sloeg.
Dit zijn de feiten: stemmen tegen bijzonder onderwijs is in strijd met de mensenrechten en de NL grondwet.


Ik heb het je al eerder gevraagd, maar die het nog maar eens. In welke landen financiert de overheid de diverse religieuze scholen, naast de openbare scholen. Want als we jouw redenatie volgen, dan is elk land wat dit niet bekostigt dus meteen tegen alle mensenrechten.

Ik heb je al eerder gezegd, dat dit wederom een verkapt hullie wullie argument is. Hoppen naar andere landen is in deze totaal irrelevant.

Juffrouw_Saartje
27-11-13, 21:49
Volgens jou eigen post 103 wordt dus op een openbare school de meest bewezen waarheid onderwezen, daar kan toch niets mis mee zijn?

Welke waarheid heb je het over Leen? De evolutieleer?

Revisor
27-11-13, 22:05
Ik wacht nog steeds op je onderbouwing. Je lult een gat in de lucht maar onderbouwd helemaal niets.
Je komt alleen weer met je beschuldiging van racisme. Dit keer racistische politiek. Hullie hebbe ut weer gedaan.

Nog steeds wachten op een onderbouwing? Onderbouwing voor welke standpunt of stelling heb je het over?

Ja, de zaak over artikel 23 Grondwet is door islamofoben aangekaart omdat ze geen islamitische scholen willen hebben.

Zie:
Als gevolg van de grondwetswijziging van 1917 kwam in 1920 de nieuwe Onderwijswet tot stand. Hierin is de financiële gelijkberechtiging verder uitgewerkt. In 2003 (http://nl.wikipedia.org/wiki/2003) ontstond er discussie of deze financiële gelijkstelling (http://nl.wikipedia.org/wiki/Financi%C3%ABle_gelijkstelling) wel gehandhaafd moest blijven, mede door de oprichting van islamitische scholen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Islamitisch_onderwijs_in_Nederland).


(http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Bronvermelding)http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijzonder_onderwijs

Het is te begrijpen dat men artikel 23 wil afschaffen om de komst van islamitische scholen te verhinderen. Maar daaruit blijkt dan waarschijnlijk angst voor of zelfs lichte haat tegen moslims. Uit cijfers blijkt dat er zo’n 28 islamitische basisscholen zijn, wat overeenkomt met nog geen 0,5 procent. Het feit dat het toenemend aantal islamitische allochtonen een probleem wordt, valt natuurlijk niet te verwaarlozen, maar het is zeer onterecht om deze scholen ervan te beschuldigen de integratie in de weg te staan. Gezien het geringe aantal islamitische scholen is de stelling moeilijk te verdedigen dat ze de integratie in het algemeen belemmeren. Bovendien is het zo dat een groot deel van alle Turkse en Marokkaanse ouders kiest voor openbaar of zelfs christelijk onderwijs.

Gevolgen afschaffing artikel 23 Grondwet zullen desastreus zijn - Opinie - Reformatorisch Dagblad (http://www.refdag.nl/opinie/gevolgen_afschaffing_artikel_23_grondwet_zullen_de sastreus_zijn_1_166149)

“Artikel 23 van de grondwet blijft bestaan maar islamitische scholen mogen niet worden opgericht. Ongelijke gevallen hoeven niet gelijk te worden.”

Onafhankelijkheidsverklaring Groep Wilders, 13 maart 2005

“De Tweede Kamer verzoekt de regering een immigratiestop in te voeren voor migranten uit moslimlanden, geen nieuwe moskeeën meer toe te staan, alle islamitische scholen te sluiten, de boerka te verbieden en criminele moslims – indien nodig na denaturalisatie – het land uit te zetten.”

PVV Tweede-Kamermotie, 30 800 VI Vaststelling van de begrotingsstaten Nr. 127, 6 september 2007

“Ik wil een nieuw artikel 1, waarin de Leitkultur van het Westen wordt verwoord. Er mogen van mij in Nederland best joodse en christelijke scholen bestaan, maar geen islamitische scholen.”

Geert Wilders, HP/De Tijd 12 december 2007

“Voer onmiddellijk een totale immigratiestop in voor mensen uit moslimlanden”. “sluit alle islamitische scholen, die scholen waar apartheid heerst”.

PVV-inbreng Algemene Politieke Beschouwingen, 19 september 2007

“Artikel 23 van de Nederlandse grondwet, waarin staat dat iedere groep in Nederland eigenscholen mag oprichten, moet komen te vervallen voor moslims.” “Ik ben een warm pleitbezorger voor de vrijheid van onderwijs, maar niet voor islamitische scholen”

Martin Bosma in De Morgen, 2 oktober 2008


Verdonk: Schaf artikel 23 van de Grondwet af

Elsevier.nl - Verdonk: Schaf artikel 23 van de Grondwet af (http://www.elsevier.nl/Politiek/nieuws/2004/12/Verdonk-Schaf-artikel-23-van-de-Grondwet-af-ELSEVIER008362W/)

Over lousewies van der laan:

Pechtold stelt de analyse voorop en vindt dat Van der Laan simplificeert. Eén van de duidelijkste voorbeelden is de discussie over artikel 23 van de Grondwet. Van der Laan vindt islamitische scholen slecht voor de integratie en wil daarom artikel 23 afschaffen. Maar dat artikel gaat ook over onderwijs als belangrijk zorgpunt voor de overheid, over de vrijheid van ouders om een school te stichten, over de bekostiging van scholen, over vrije schoolkeuze. In haar streven naar duidelijkheid gaat Van der Laan daaraan voorbij, wat een goede discussie over artikel 23 bij voorbaat onmogelijk maakt. Pechtold heeft op dit punt duidelijk afstand genomen van Van der Laan. Hij staat open voor een discussie over artikel 23, maar niet vanuit de insteek dat islamitische scholen slecht zijn voor de integratie. Daarmee, zo betoogt hij, doet Van der Laan precies wat ze anderen verwijt: ze drijft groepen in de samenleving uiteen in plaats van ze bij elkaar te brengen.

Voor Van der Laan mag het een tandje minder - Nieuws - TROUW (http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/archief/article/detail/1692202/2006/06/23/Voor-Van-der-Laan-mag-het-een-tandje-minder.dhtml)

etc.....................................

(leen)
27-11-13, 22:30
Welke waarheid heb je het over Leen? De evolutieleer?

Zeker, ga je deze nu trachten te minimaliseren door over de missing link te gaan praten?

H.P.Pas
27-11-13, 22:55
Zeker, ga je deze nu trachten te minimaliseren door over de missing link te gaan praten?

Over de Piltdown schedel. :aanwal:
Begint het gelazer (http://www.maroc.nl/forums/islam-meer/298083-misverstanden-over-wetenschapsfilosofie-athe%EFsme.html#post4309471) weer.

Juffrouw_Saartje
28-11-13, 07:12
Zeker, ga je deze nu trachten te minimaliseren door over de missing link te gaan praten?

Dat onderwerp is zeer uitgebreid, en ik heb geen zin om hier diep op in te gaan. Het moge duidelijk zijn, dat (orthodoxe) joden, moslims en gereformeerden, over het algemeen het creationisme aanhangen en de evolutieleer niet als bewezen of waarheid achten. Dan heb je nog een verschil tussen 'oude aarde' creationisten en 'nieuwe aarde' creationisten en je hebt nog intelligent design aanhangers.

Bij creationisme versus evolutieleer, gaat het niet alleen om de wetenschappelijke analyse, maar ook om de filosofische consequenties van dit alles (sociaal Darwinisme). Een SGP-er zal de bijbel als leidraad nemen en zich niet laten leiden door de hype van de dag. Het openbaar onderwijs is meer humanistisch dan religieus en derhalve zeker niet neutraal en voor sommige gelovigen, compenseert een paar uur Godsdienstles op school deze waarden die ze van thuis mee krijgen niet. Terwijl een openbare school indoctrinatie is in de ogen van bijvoorbeeld een gereformeerde, is een religieuze school indoctrinatie in de ogen van Super Ick.

Mijn punt is dat Super Ick, zijn eigen visie als de waarheid ziet, en vindt dat bijzonder onderwijs wel afgeschaft kan worden. Ik zeg op mijn beurt dat dit tegen de mensenrechten indruist:

26-3 Parents have a prior right to choose the kind of education that shall be given to their children.

super ick
28-11-13, 07:45
Nog steeds wachten op een onderbouwing? Onderbouwing voor welke standpunt of stelling heb je het over?

Ja, de zaak over artikel 23 Grondwet is door islamofoben aangekaart omdat ze geen islamitische scholen willen hebben.

Zie:
Als gevolg van de grondwetswijziging van 1917 kwam in 1920 de nieuwe Onderwijswet tot stand. Hierin is de financiële gelijkberechtiging verder uitgewerkt. In 2003 (http://nl.wikipedia.org/wiki/2003) ontstond er discussie of deze financiële gelijkstelling (http://nl.wikipedia.org/wiki/Financi%C3%ABle_gelijkstelling) wel gehandhaafd moest blijven, mede door de oprichting van islamitische scholen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Islamitisch_onderwijs_in_Nederland).


(http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Bronvermelding)http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijzonder_onderwijs

Het is te begrijpen dat men artikel 23 wil afschaffen om de komst van islamitische scholen te verhinderen. Maar daaruit blijkt dan waarschijnlijk angst voor of zelfs lichte haat tegen moslims. Uit cijfers blijkt dat er zo’n 28 islamitische basisscholen zijn, wat overeenkomt met nog geen 0,5 procent. Het feit dat het toenemend aantal islamitische allochtonen een probleem wordt, valt natuurlijk niet te verwaarlozen, maar het is zeer onterecht om deze scholen ervan te beschuldigen de integratie in de weg te staan. Gezien het geringe aantal islamitische scholen is de stelling moeilijk te verdedigen dat ze de integratie in het algemeen belemmeren. Bovendien is het zo dat een groot deel van alle Turkse en Marokkaanse ouders kiest voor openbaar of zelfs christelijk onderwijs.

Gevolgen afschaffing artikel 23 Grondwet zullen desastreus zijn - Opinie - Reformatorisch Dagblad (http://www.refdag.nl/opinie/gevolgen_afschaffing_artikel_23_grondwet_zullen_de sastreus_zijn_1_166149)

“Artikel 23 van de grondwet blijft bestaan maar islamitische scholen mogen niet worden opgericht. Ongelijke gevallen hoeven niet gelijk te worden.”

Onafhankelijkheidsverklaring Groep Wilders, 13 maart 2005

“De Tweede Kamer verzoekt de regering een immigratiestop in te voeren voor migranten uit moslimlanden, geen nieuwe moskeeën meer toe te staan, alle islamitische scholen te sluiten, de boerka te verbieden en criminele moslims – indien nodig na denaturalisatie – het land uit te zetten.”

PVV Tweede-Kamermotie, 30 800 VI Vaststelling van de begrotingsstaten Nr. 127, 6 september 2007

“Ik wil een nieuw artikel 1, waarin de Leitkultur van het Westen wordt verwoord. Er mogen van mij in Nederland best joodse en christelijke scholen bestaan, maar geen islamitische scholen.”

Geert Wilders, HP/De Tijd 12 december 2007

“Voer onmiddellijk een totale immigratiestop in voor mensen uit moslimlanden”. “sluit alle islamitische scholen, die scholen waar apartheid heerst”.

PVV-inbreng Algemene Politieke Beschouwingen, 19 september 2007

“Artikel 23 van de Nederlandse grondwet, waarin staat dat iedere groep in Nederland eigenscholen mag oprichten, moet komen te vervallen voor moslims.” “Ik ben een warm pleitbezorger voor de vrijheid van onderwijs, maar niet voor islamitische scholen”

Martin Bosma in De Morgen, 2 oktober 2008


Verdonk: Schaf artikel 23 van de Grondwet af

Elsevier.nl - Verdonk: Schaf artikel 23 van de Grondwet af (http://www.elsevier.nl/Politiek/nieuws/2004/12/Verdonk-Schaf-artikel-23-van-de-Grondwet-af-ELSEVIER008362W/)

Over lousewies van der laan:

Pechtold stelt de analyse voorop en vindt dat Van der Laan simplificeert. Eén van de duidelijkste voorbeelden is de discussie over artikel 23 van de Grondwet. Van der Laan vindt islamitische scholen slecht voor de integratie en wil daarom artikel 23 afschaffen. Maar dat artikel gaat ook over onderwijs als belangrijk zorgpunt voor de overheid, over de vrijheid van ouders om een school te stichten, over de bekostiging van scholen, over vrije schoolkeuze. In haar streven naar duidelijkheid gaat Van der Laan daaraan voorbij, wat een goede discussie over artikel 23 bij voorbaat onmogelijk maakt. Pechtold heeft op dit punt duidelijk afstand genomen van Van der Laan. Hij staat open voor een discussie over artikel 23, maar niet vanuit de insteek dat islamitische scholen slecht zijn voor de integratie. Daarmee, zo betoogt hij, doet Van der Laan precies wat ze anderen verwijt: ze drijft groepen in de samenleving uiteen in plaats van ze bij elkaar te brengen.

Voor Van der Laan mag het een tandje minder - Nieuws - TROUW (http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/archief/article/detail/1692202/2006/06/23/Voor-Van-der-Laan-mag-het-een-tandje-minder.dhtml)

etc.....................................

Ik ben ook tegen christelijke scholen, dat weet je inmiddels. Ik lees hier dat bv. Vd Laan vindt dat moslimscholen ook slecht zijn voor integratie. Daar heeft hij gelijk in. Dat is een extra punt om ze te verbieden.

Ik bedoelde jou uitlating dat moslimscholen het beter doen dan reguliere scholen.

Soldim
28-11-13, 09:03
Dat onderwerp is zeer uitgebreid, en ik heb geen zin om hier diep op in te gaan. Het moge duidelijk zijn, dat (orthodoxe) joden, moslims en gereformeerden, over het algemeen het creationisme aanhangen en de evolutieleer niet als bewezen of waarheid achten.


Dat is hun vrijheid; echter, verplichte lesstof moet onderwezen worden, hoe speciaal de groep die er op tegen is zich ook voelt.



Bij creationisme versus evolutieleer, gaat het niet alleen om de wetenschappelijke analyse, maar ook om de filosofische consequenties van dit alles (sociaal Darwinisme).


Waar wordt sociaal darwinisme dan onderwezen in Nederland?

super ick
28-11-13, 09:16
Het openbaar onderwijs is meer humanistisch dan religieus en derhalve zeker niet neutraal en voor sommige gelovigen, compenseert een paar uur Godsdienstles op school deze waarden die ze van thuis mee krijgen niet. Terwijl een openbare school indoctrinatie is in de ogen van bijvoorbeeld een gereformeerde, is een religieuze school indoctrinatie in de ogen van Super Ick.

Mijn punt is dat Super Ick, zijn eigen visie als de waarheid ziet, en vindt dat bijzonder onderwijs wel afgeschaft kan worden. Ik zeg op mijn beurt dat dit tegen de mensenrechten indruist:

26-3 Parents have a prior right to choose the kind of education that shall be given to their children.

Ik heb op het openbaar onderwijs gezeten en daar ook godsdienstlessen gehad. Andersom is daar bijvoorbeeld geen sprake van.
Je draaft ontzettend door. Op openbare scholen wordt helemaal niet ingegaan op het ontstaan van de aarde en het wel of niet bestaan van God, Jezus, Mohammed, Boedha, etc. Jou vergelijking gaat dus niet op.

Om nogmaals op je laatste zinnetje terug te komen want je blijft het maar halsstarrig herhalen. Geen enkele overheid is verplicht dit te fasciliteren.

knuppeltje
28-11-13, 09:22
Je draaft ontzettend door. Op openbare scholen wordt helemaal niet ingegaan op het ontstaan van de aarde.......

Huh? Zijn ze daar nu helemaal van god en alles los?

super ick
28-11-13, 09:26
Huh? Zijn ze daar nu helemaal van god en alles los?

Ik bedoel niet expliciet op het religieuze vlak. Tenminste mij is nooit verteld dat de oerknal niet het werk van god was.

Juffrouw_Saartje
29-11-13, 06:57
Kijk, ik ken ook corrigeren :lachu:

Je hebt 100% gelijk, het is I stand corrected.

(leen)
29-11-13, 22:56
Over de Piltdown schedel. :aanwal:
Begint het gelazer (http://www.maroc.nl/forums/islam-meer/298083-misverstanden-over-wetenschapsfilosofie-athe%EFsme.html#post4309471) weer.

Deze kende in nog niet, wellicht van voor mijn tijd.
Maar zo zeg, wat een déja vu gevoel qua inhoud,:o

H.P.Pas
29-11-13, 23:40
Deze kende in nog niet, wellicht van voor mijn tijd.
Maar zo zeg, wat een déja vu gevoel qua inhoud,:o


Deze site heeft een rijk verleden. :)

Juffrouw_Saartje
30-11-13, 09:49
Ik ben ook tegen christelijke scholen, dat weet je inmiddels.

Ja dat klopt, maar het gaat je voornamelijk om de islamitische scholen, zie je eigen uitspraak: omdat we in Nederland nooit om het CDA heen komen. Aldus komen er steeds meer Moslimscholen onder het motto: aparte scholen voor christenen dan ook voor moslims. Ik gruw ervan.


Ik lees hier dat bv. Vd Laan vindt dat moslimscholen ook slecht zijn voor integratie. Daar heeft hij gelijk in. Dat is een extra punt om ze te verbieden.

Zij: Louse Wies Sija Anne Lilly Berte van der Laan. Wat betreft de integratie, het is een toverwoord dat pas is gaan spoken sinds er grote aantallen aan islamitische immigranten zijn gekomen in Nederland. Er is simpelweg altijd sprake van groepjesvorming. Wat denk je, dat iedereen op de golfclub wordt toegelaten?

Uit het stuk van Trouw blijkt dat het faciliteren van bijzonder onderwijs door de overheid in de Nederlandse grondwet staat:

Van der Laan vindt islamitische scholen slecht voor de integratie en wil daarom artikel 23 afschaffen. Maar dat artikel gaat ook over onderwijs als belangrijk zorgpunt voor de overheid, over de vrijheid van ouders om een school te stichten, over de bekostiging van scholen, over vrije schoolkeuze.

Nu er 1 miljoen moslims wonen in Nederland, blaat men er plotseling populistisch op los over integratie, segregatie, en indoctrinatie en mogen de mensenrechten en de grondwet op de schop. Wat is er dan nog overgebleven van de westerse normen en waarden?


Ik heb op het openbaar onderwijs gezeten en daar ook godsdienstlessen gehad. Andersom is daar bijvoorbeeld geen sprake van.
Je draaft ontzettend door. Op openbare scholen wordt helemaal niet ingegaan op het ontstaan van de aarde en het wel of niet bestaan van God, Jezus, Mohammed, Boedha, etc. Jou vergelijking gaat dus niet op.

Een christelijk gereformeerde school zal een andere biologieles geven dan een openbare school. Zij nemen namelijk Genesis letterlijk.


Om nogmaals op je laatste zinnetje terug te komen want je blijft het maar halsstarrig herhalen. Geen enkele overheid is verplicht dit te fasciliteren.

Lees artikel 23 van de Nederlandse grondwet en artikel 26 van de UVRM.

Om terug te komen op de insteek waar het mij allemaal om te doen was: hersenspoeling.


Ik heb mij in diverse topics uitgesproken tegen de hersenspoeling van kleine kinderen op basis van het geloof van hun ouders.

Jij vindt een religieuze opvoeding hersenspoeling, ik vind een ‘neutrale’ opvoeding hersenspoeling. Wat nu? Is een kind/baby van de staat of van de ouders? Dit is wat de universele verklaring van de rechten van de mens er over zegt:

26-3 Parents have a prior right to choose the kind of education that shall be given to their children.

Indien we jouw woord ‘hersenspoeling’ als model nemen, houdt dit dus in dat volgens de UVRM de ouders het recht hebben om hun kind te hersenspoelen.

Mijn bewering blijft dus staan dat jij tegen de mensenrechten bent.

super ick
30-11-13, 10:59
Ja dat klopt, maar het gaat je voornamelijk om de islamitische scholen, zie je eigen uitspraak: omdat we in Nederland nooit om het CDA heen komen. Aldus komen er steeds meer Moslimscholen onder het motto: aparte scholen voor christenen dan ook voor moslims. Ik gruw ervan.



Zij: Louse Wies Sija Anne Lilly Berte van der Laan. Wat betreft de integratie, het is een toverwoord dat pas is gaan spoken sinds er grote aantallen aan islamitische immigranten zijn gekomen in Nederland. Er is simpelweg altijd sprake van groepjesvorming. Wat denk je, dat iedereen op de golfclub wordt toegelaten?

Uit het stuk van Trouw blijkt dat het faciliteren van bijzonder onderwijs door de overheid in de Nederlandse grondwet staat:

Van der Laan vindt islamitische scholen slecht voor de integratie en wil daarom artikel 23 afschaffen. Maar dat artikel gaat ook over onderwijs als belangrijk zorgpunt voor de overheid, over de vrijheid van ouders om een school te stichten, over de bekostiging van scholen, over vrije schoolkeuze.

Nu er 1 miljoen moslims wonen in Nederland, blaat men er plotseling populistisch op los over integratie, segregatie, en indoctrinatie en mogen de mensenrechten en de grondwet op de schop. Wat is er dan nog overgebleven van de westerse normen en waarden?



Een christelijk gereformeerde school zal een andere biologieles geven dan een openbare school. Zij nemen namelijk Genesis letterlijk.



Lees artikel 23 van de Nederlandse grondwet en artikel 26 van de UVRM.

Om terug te komen op de insteek waar het mij allemaal om te doen was: hersenspoeling.



Jij vindt een religieuze opvoeding hersenspoeling, ik vind een ‘neutrale’ opvoeding hersenspoeling. Wat nu? Is een kind/baby van de staat of van de ouders? Dit is wat de universele verklaring van de rechten van de mens er over zegt:

26-3 Parents have a prior right to choose the kind of education that shall be given to their children.

Indien we jouw woord ‘hersenspoeling’ als model nemen, houdt dit dus in dat volgens de UVRM de ouders het recht hebben om hun kind te hersenspoelen.

Mijn bewering blijft dus staan dat jij tegen de mensenrechten bent.

Ik stop ermee. Blijft dezelfde plaat afdraaien.

Religieus opvoeden vind ik een vorm van hersenspoeling. Als kindertjes nauwelijks kunnen praten en redeneren wordt ze al geleerd gebedjes te doen.
Ouders die geen geloof belijden houden zich daar niet mee bezig. Dat komt gewoon voorbij als de kinderen oud genoeg zijn er zelf naar gaan vragen. Het zou realistisch zijn om je kinderen te vertellen wat je als ouder(s) denkt omdat je het namelijk niet weet. Je gelooft het slechts vandaar ook de naam geloof. Daar hoort ook een zekere vrijblijvendheid bij.

Juffrouw_Saartje
30-11-13, 12:19
Ik stop ermee. Blijft dezelfde plaat afdraaien.

Religieus opvoeden vind ik een vorm van hersenspoeling. Als kindertjes nauwelijks kunnen praten en redeneren wordt ze al geleerd gebedjes te doen.
Ouders die geen geloof belijden houden zich daar niet mee bezig. Dat komt gewoon voorbij als de kinderen oud genoeg zijn er zelf naar gaan vragen. Het zou realistisch zijn om je kinderen te vertellen wat je als ouder(s) denkt omdat je het namelijk niet weet. Je gelooft het slechts vandaar ook de naam geloof. Daar hoort ook een zekere vrijblijvendheid bij.

Ik ontken ook helemaal niet dat jij religieus opvoeden een vorm van hersenspoeling vindt. Ik vind een ‘neutrale’ opvoeding hersenspoeling. Wat nu? Is een kind/baby van de staat of van de ouders? Dit is wat de universele verklaring van de rechten van de mens er over zegt:

26-3 Parents have a prior right to choose the kind of education that shall be given to their children.

Indien we jouw woord ‘hersenspoeling’ als model nemen, houdt dit dus in dat volgens de UVRM de ouders het recht hebben om hun kind te hersenspoelen.

Mijn bewering blijft dus staan dat jij tegen de mensenrechten bent. En dat is mijn antwoord op jouw vraag:


Leg dat eens uit dan.

(leen)
30-11-13, 13:43
Dat onderwerp is zeer uitgebreid, en ik heb geen zin om hier diep op in te gaan. Het moge duidelijk zijn, dat (orthodoxe) joden, moslims en gereformeerden, over het algemeen het creationisme aanhangen en de evolutieleer niet als bewezen of waarheid achten. Dan heb je nog een verschil tussen 'oude aarde' creationisten en 'nieuwe aarde' creationisten en je hebt nog intelligent design aanhangers.

Bij creationisme versus evolutieleer, gaat het niet alleen om de wetenschappelijke analyse, maar ook om de filosofische consequenties van dit alles (sociaal Darwinisme). Een SGP-er zal de bijbel als leidraad nemen en zich niet laten leiden door de hype van de dag. Het openbaar onderwijs is meer humanistisch dan religieus en derhalve zeker niet neutraal en voor sommige gelovigen, compenseert een paar uur Godsdienstles op school deze waarden die ze van thuis mee krijgen niet. Terwijl een openbare school indoctrinatie is in de ogen van bijvoorbeeld een gereformeerde, is een religieuze school indoctrinatie in de ogen van Super Ick.

Mijn punt is dat Super Ick, zijn eigen visie als de waarheid ziet, en vindt dat bijzonder onderwijs wel afgeschaft kan worden. Ik zeg op mijn beurt dat dit tegen de mensenrechten indruist:

26-3 Parents have a prior right to choose the kind of education that shall be given to their children.

Idd evolutie is zeer uitgebreid, en al redelijk bewezen.
Daarbij is van de creator eigenlijk net niets te vinden behalve de aanhangers, anders had het wel het bewijs geheten.

Naast de vrije keus in onderwijs die ouders hebben wordt er ook verlangt dat het onderwijs er op gericht het kind tot maximale ontplooiing te brengen.
Met zwaar religieus of fout sociaal (denk hierbij aan N.Korea) onderwijs zal dit niet mogelijk zijn, de indoctrinatie zal dan zo groot zijn dat het kind op latere leeftijd niet meer in staat zal zijn een andersdenkend op dezelfde waarde te schatten als zichzelf.