PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Wetenschappers onderzoeken bijzondere vondst in de Sahara



MoStar
23-11-13, 02:45
18344

Wetenschappers hebben twee jaar geleden een bijzondere vondst gedaan in de Sahara. Er is namelijk op Marokkaans grondgebied een brokstuk dat afkomstig is van Mars gevonden. Het gaat om een zeer kleine steen met een gewicht van slechts 84 gram en een breedte van 4 cm.

De steen is gedateerd op een leeftijd van maar liefst 4,4 miljard jaar. Daarmee is de steen afkomstig van één van de oudste rotsgebieden op de rode planeet. Het is niet het eerste brokstuk uit Mars dat op onze planeet belandt. Wel zijn de wetenschappers erover uit dat de steen uit Marokko de meest waardevolle van de gevonden brokstukken is.

De steen werd gevonden in de Marokkaanse plaats Bir Anzarane. Lokale speurneuzen waren daar aanwezig om specifiek te zoeken naar brokstukken van meteorieten. Ze hadden al eerder een soortgelijke steen gevonden voordat ze NWA 7533, de officiële nummering die de steen heeft gekregen, vonden in de woestijn. De steen is van grote wetenschappelijke waarde.

Foto: meteoritestudies.com

Joesoef
23-11-13, 12:52
Hoe kom je er op om een steentje te laten onderzoeken?

Ready?
23-11-13, 13:52
Waarschijnlijk deden ze daar al onderzoek en vonden ze gesteente dat afweek?

mark61
23-11-13, 14:57
Zo bijzonder is het ook niet:

Additionally, in the late 1990s exploration of the rocky deserts of Northwest Africa and Oman (supported largely by private collectors) led to a dramatic increase in recovered specimens that still has not abated. In fact, over half (59%) of all Martian meteorites found since 1975 are from Algeria, Morocco and adjacent regions

Martian Meteorites (http://www.imca.cc/mars/martian-meteorites.htm)

mark61
23-11-13, 15:02
Hoe kom je er op om een steentje te laten onderzoeken?

Ten eerste is er toch een bloeiende handel in halfedelstenen etc. in Marokko? Dus mensen zoeken dat als bijverdienste, denk ik.

Ten tweede is het bekend dat er in Marokko veel meteorieten te vinden zijn, dus ik kan me voorstellen dat die Bedoeïnen die hem vonden hun ogen open houden :) Ze hadden hem ook in eerste instantie aan een verzamelaar verkocht. Hij is gevonden in de buurt van een eerdere vondst.

Ibrah1234
24-11-13, 00:02
Hoe kom je er op om een steentje te laten onderzoeken?

Ik denk vanwege het feit dat ze op een magneet reageren omdat de ijzerhoudend zijn. Vooral in woestijnachtige gebieden en de noordpool zijn ze makkelijker te zien in het landschap.

Ik heb vroeger met de metaaldetector wel eens die steentjes weggegooid omdat ik dacht dat het slakafval was. Ze kunnen duizenden euro's opleveren als het een fragment van een meteoriet blijkt te zijn.