PDA

Bekijk Volledige Versie : Kabinet wil Timmermans als EU-buitenlandchef



knuppeltje
23-11-13, 09:24
'Kabinet wil Timmermans als EU-buitenlandchef'
Bewerkt door: redactie − 23/11/13, 08:55 − bron: ANP
© epa. Frans Timmermans met zijn Litouwse collega

De naam van minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans blijft hardnekkig rondzingen als Nederlandse kandidaat voor de nieuwe Europese Commissie die volgend jaar aantreedt. Hoewel de PvdA'er zelf onlangs liet weten dat dit 'niet aan de orde' is, kwam RTL Nieuws zaterdag met het bericht dat het kabinet in Brussel aan het lobbyen is voor Timmermans. Hij zou EU-buitenlandchef Catherine Ashton moeten opvolgen.

Een ingewijde op het Binnenhof bevestigt dat hiertoe pogingen in het werk zijn gesteld. Of die kansrijk zijn, is echter zeer de vraag. De Britse Ashton bekleedt de op één na hoogste positie in de Europese Commissie, na voorzitter José Manuel Barroso. Het is zeker niet vanzelfsprekend dat Nederland deze hoofdprijs gaat binnenhalen.

De nieuwe Europese Commissie wordt benoemd na de verkiezingen van het Europees Parlement in mei 2014. Elk van de 28 EU-landen mag een kandidaat voordragen. In Nederland wordt dat zeer waarschijnlijk een PvdA'er. Deze partij is 'aan de beurt', want ze heeft sinds begin jaren 80 geen eurocommissaris meer geleverd. Sindsdien werd Nederland in Brussel steeds vertegenwoordigd door CDA'ers of VVD'ers. De huidige Nederlandse eurocommissaris is Neelie Kroes (VVD).

Commissie verkleinen
Overigens heeft Timmermans er onlangs voor gepleit de Europese Commissie flink te verkleinen, omdat veel eurocommissarissen nu te weinig om handen hebben. Dat zou betekenen dat niet elk land iedere keer een eurocommissaris krijgt.

Timmermans brengt voor een hoge Europese post een aantal sterke punten mee. De gewezen staatssecretaris van Europese Zaken kent het Brusselse circuit als zijn broekzak. Bovendien spreekt hij vloeiend Frans, Engels, Duits, Russisch en nog het een en ander.

Dat hij zijn kandidatuur ontkent, zegt op zich ook niet zo veel. Wie openlijk naar een belangrijke positie hengelt, vist meestal achter het net. (VK.nl)

Dat god dat verhoede!.

Nou ja, veel kans maakt hij toch niet volgens mij.

mark61
23-11-13, 14:36
Alsjeblieft niet.

super ick
23-11-13, 14:55
Hij zou niet vallen tussen die andere toppers.

mark61
23-11-13, 15:33
Hij zou niet vallen tussen die andere toppers.

Ik vrees van wel. Alleen Nederland haalt het in zijn bolle hoofd Israëlische neonazi's te ontvangen. Geen enkel EU-land doet dat. Weliswaar was hij toen nog niet aan de macht, maar zijn gedrag wijst op meer van hetzelfde.

Het is grappig hoe mensen ca. 20 jaar (of nog veel langer) na invoering van de 'bevoorrechte handelspartnerstatus' van Israël opeens bedenken dat de Bezette Gebieden daar niet onder vallen. Israël begon te krijsen, en opeens had minister breedbek weer een heel smal bekje.

Sjit, haal ik weer overal Israël bij. Sorryyy

Mark
23-11-13, 19:42
zal putin leuk vinden :giechel:

CONTRA
23-11-13, 22:04
Ik vrees van wel. Alleen Nederland haalt het in zijn bolle hoofd Israëlische neonazi's te ontvangen. Geen enkel EU-land doet dat. Weliswaar was hij toen nog niet aan de macht, maar zijn gedrag wijst op meer van hetzelfde.

Het is grappig hoe mensen ca. 20 jaar (of nog veel langer) na invoering van de 'bevoorrechte handelspartnerstatus' van Israël opeens bedenken dat de Bezette Gebieden daar niet onder vallen. Israël begon te krijsen, en opeens had minister breedbek weer een heel smal bekje.

Sjit, haal ik weer overal Israël bij. Sorryyy

:jammer: antisemiet

knuppeltje
24-11-13, 08:40
Hij zou niet vallen tussen die andere toppers.

Met al zijn geblaat en geen wol?

knuppeltje
24-11-13, 08:41
zal putin leuk vinden :giechel:

Die krijgt meteen een hartverlamming, let maar op.