PDA

Bekijk Volledige Versie : Uittocht van christenen uit Irak neemt weer toe door golf van geweld



Marsipulami
23-11-13, 14:53
Uittocht van christenen uit Irak neemt weer toe door golf van geweld
door KN/AFP

Foto: AP


Steeds meer christenen verlaten Irak vanwege het toenemende sektarische geweld. Dit ondanks herhaalde oproepen van de Chaldeeuwse katholieke patriarch, Louis Sako, om te blijven.


"Dit is ons land. We wonen hier al meer dan 2000 jaar. Hier ligt onze geschiedenis en identiteit. We zijn Iraakse burgers die hier een rol te vervullen hebben", aldus Sako.

Volgens het Franse persbureau AFP is het "ijle optimisme", dat de laatste jaren langzaam toenam door verbetering van de veiligheid, door het vele bloedvergieten van dit jaar afgenomen.
"Christenen in Irak zijn zelden rechtstreeks het doelwit van aanslagen, zoals bij het hoogtepunt van het sektarisch geweld in 2006-2007, maar de dagelijkse aanvallen en bombardementen hebben het leven ondraaglijk gemaakt", aldus het AFP.

Ook in 2010 verlieten veel christenen Irak nadat in de kathedraal van Bagdad 44 christenen en twee priesters waren afgeslacht door leden van de islamitische terreurorganisatie al-Qaeda.
Sinds de Verenigde Staten in 2003 Irak binnenviel zijn minstens 61 kerken aangevallen. Daarbij werden meer dan duizend christen gedood.

Voor 2003 woonden er meer dan een miljoen christenen in Irak. Nu zijn er dat nog circa 400.000, volgens de Chaldeeuwse patriarch. Volgens een Assyrische priester in Bagdad is de christelijke bevolking in een van de wijken dramatisch gedaald van 150.000 naar ongeveer 2000.

Isch
23-11-13, 15:01
Jeetje mineetje. Waarom blijft niet iedereen gewoon van elkaar af?

Rechtvaardigheid
23-11-13, 15:05
Thanks to USA. Vredesmissie geslaagd :usa:

mark61
23-11-13, 15:05
Jeetje mineetje. Waarom blijft niet iedereen gewoon van elkaar af?

Ja eh, Irak. Verschillende groepen mensen ongevraagd bij elkaar gepleurd in een land (wel es van Sykes-Picot gehoord? Hoort bij je algemene opvoeding); vervolgens een dictator die expliciet steunt op één bepaalde bevolkingsgroep (Saddam - soennieten), dan het afzetten van die dictator > de onderliggende groep, de sji`ieten, wordt de bovenliggende groep. Vervolgens komen buitenlandse beroepsziekers (al-Qa`eda) stoken, terwijl de soennieten als geheel worden onderdrukt.

Dus wat verwacht je?

Isch
23-11-13, 15:12
Toch verwacht ik dat ze van elkaar afblijven. Gek he!

mark61
23-11-13, 15:17
Toch verwacht ik dat ze van elkaar afblijven. Gek he!

Ja. Zucht. Ik ook. Maar macho's will be macho's. Dat lijkt me het voornaamste probleem.

Met alle ellende van Saddam was Irak het modernste en rijkste (in de zin van best verdeelde welvaart) Arabische land, vzv. ik weet. Er was geld voor kunst, bijvoorbeeld. Omdat onderwijs en gezondheidszorg al in orde waren.

Isch
23-11-13, 15:18
Ja, dat is het ook.

Mannen! :jammer:

Karin.N
23-11-13, 18:10
Ja. Zucht. Ik ook. Maar macho's will be macho's. Dat lijkt me het voornaamste probleem.



Denk ik ook. Het beste wat die hele regio daar kan overkomen is gewoon rust. Maar al dat testosteron en daarbij maakt het in het geheel niet uit wie of wat, want ze hebben allemaal teveel testosteron in hun bloed.

Moskowfiets
23-11-13, 19:43
Wat is er mis mee als een christen ervoor kiest om weg te gaan naar een plek waar vrijheid en veiligheid heerst?
Als het om christen gaat die zelf ervoor kiest om weg te gaan dan is het jezusmina en moeten die kut moslims van hun afblijven.
Maar hoe zit dat met de miljoenen iraakse moslims die niet ervoor gekozen hebben en toch voorgoed de wereld uit zijn geschopt met toedoen van diezelfde christenen? Irak was een land waar alles goed geregeld was totdat de christenen binnenvielen en de moslims begonnen af te slachten.

Karin.N
23-11-13, 20:02
Wat is er mis mee als een christen ervoor kiest om weg te gaan naar een plek waar vrijheid en veiligheid heerst?
Als het om christen gaat die zelf ervoor kiest om weg te gaan dan is het jezusmina en moeten die kut moslims van hun afblijven.
Maar hoe zit dat met de miljoenen iraakse moslims die niet ervoor gekozen hebben en toch voorgoed de wereld uit zijn geschopt met toedoen van diezelfde christenen? Irak was een land waar alles goed geregeld was totdat de christenen binnenvielen en de moslims begonnen af te slachten.


Ook dit "soort testosteron" helpt de regio dus niet verder :(

Ik vind nog steeds dat Bush weg had moeten blijven uit Irak. Maar hoezo was alles goed geregeld in Irak? Denk je dat de Koerden (slachtoffers van chemische wapens van Saddam) er ook zo over dachten/denken? Was het inderdaad allemaal zo goed geregeld onder dictator Saddam? Overigens was Saddam helemaal niet zo gelovig hoor.

En wat hebben Irakese christenen van doen met de Amerikanen ?

Mark
23-11-13, 20:23
Irak, land vol barbaren :giechel:

zolang ze onze olie maar niet verkwanselen biraat

Moskowfiets
23-11-13, 20:27
Ook dit "soort testosteron" helpt de regio dus niet verder :(

Ik vind nog steeds dat Bush weg had moeten blijven uit Irak. Maar hoezo was alles goed geregeld in Irak? Denk je dat de Koerden (slachtoffers van chemische wapens van Saddam) er ook zo over dachten/denken? Was het inderdaad allemaal zo goed geregeld onder dictator Saddam? Overigens was Saddam helemaal niet zo gelovig hoor.


Niet alleen de christen bush had weg moeten blijven. ook nederland had weg moeten blijven
Het gaat mij ook niet om gelovig zijn of niet, maar waar ik me aan stoor is de hypocrisie van sommigen.
Vergeleken met nu was irak veel en veel beter .



En wat hebben Irakese christenen van doen met de Amerikanen ?
collaborateurs ?

Moskowfiets
23-11-13, 20:34
zolang ze onze olie maar niet verkwanselen biraat
Dat is het precies. Om de welzijn van de irakees geeft men geen ene fuck. Gewoon afslachten die barbaren zodat jij in je vernieuwde lada kunt rijden.
Maar jij hebt helemaal geen olie, wel heb jij een kop met heel veel kaas :giechel:

Mark
23-11-13, 20:39
Dat is het precies. Om de welzijn van de irakees geeft men geen ene fuck. Gewoon afslachten die barbaren zodat jij in je vernieuwde lada kunt rijden.
Maar jij hebt helemaal geen olie, wel heb jij een kop met heel veel kaas :giechel:

hadden ze maar niet op onze olie moeten gaan wonen biraat

Moskowfiets
23-11-13, 20:45
hadden ze maar niet op onze olie moeten gaan wonen biraat

ik mag jouw humor wel :haha:

Mark
23-11-13, 20:50
ik mag jouw humor wel :haha:

biraat humor is een serieuze zaak

Moskowfiets
23-11-13, 21:00
biraat humor is een serieuze zaak

Absoluut

mark61
24-11-13, 00:51
collaborateurs ?

Godallemachtig. Enige bron voor die waanzin?

Walgelijk.

knots71karel
24-11-13, 00:59
Ja. Zucht. Ik ook. Maar macho's will be macho's. Dat lijkt me het voornaamste probleem.

Met alle ellende van Saddam was Irak het modernste en rijkste (in de zin van best verdeelde welvaart) Arabische land, vzv. ik weet. Er was geld voor kunst, bijvoorbeeld. Omdat onderwijs en gezondheidszorg al in orde waren.

Dat mag allemaal wel waar zijn ,maar het ging ten koste van duizenden ongelukkigen in IRAK ,want SADDAM en zij kliekje leefden in een ongekende weelde , die veel meer kostte als wat jij best verdeelde welvaart noemt .
En de kunst die was vooral te vinden in de paleisjes van de fam .....Saddam.
:knipoog:

mark61
24-11-13, 02:36
Dat mag allemaal wel waar zijn ,maar het ging ten koste van duizenden ongelukkigen in IRAK ,want SADDAM en zij kliekje leefden in een ongekende weelde , die veel meer kostte als wat jij best verdeelde welvaart noemt .
En de kunst die was vooral te vinden in de paleisjes van de fam .....Saddam.
:knipoog:

Vind je de huidige toestand echt een verbetering?

Moskowfiets
24-11-13, 08:22
Godallemachtig. Enige bron voor die waanzin?

Walgelijk.


Kom jij maar met bewijs waarin staat dat dit niet zo.

Je kinderachtige en waanzinnige reacties zijn pas walgelijk

AdamRon
24-11-13, 08:44
Kom jij maar met bewijs waarin staat dat dit niet zo.
Ik vraag mij af waarom hij met achtergronden cq bewijzen moet komen op dingen die jij aangeeft ?
Het gaat hier over een groep mensen in Irak die daar al zolang aanwezig zijn, lang voordat de Islam uberhaubt zich heeft ontplooit.

mark61
24-11-13, 13:19
Kom jij maar met bewijs waarin staat dat dit niet zo.

Je kinderachtige en waanzinnige reacties zijn pas walgelijk

Dit is werkelijk bespottelijk. Jij slingert een op niets gebaseerde kwaadaardige beschuldiging de lucht in, zonder enige bron, en dan moet IK gaan bewijzen dat het niet waar is?

Je bent gestoord. De enige hier met kinderachtige en waanzinnige posts ben jij.

Wat zullen we nou krijgen. Absurd gewoon. Kwaadaardige puber.

Hoe durf je gewoon. Walgelijk.