PDA

Bekijk Volledige Versie : Chinezen in Nederland moeten in het geweer komen tegen racistische uitspraken zoals die van Gordon



Revisor
24-11-13, 13:48
'Nederlandse Chinezen, laat je horen tegen opmerkingen als die van Gordon'

OPINIE - Suzanne Ma − 23/11/13, 13:22

http://static0.volkskrant.nl/static/photo/2013/13/16/14/20131123131752/media_xl_1961459.jpg
© RTL. Boven en onder: In het RTL-programma Ik hou van Holland zingt de Chinese 'meneer Cheung' onverstaanbaar Nederlandse liedjes. Panels met bekende Nederlanders lachen om zijn gebrabbel en proberen te raden wat hij zingt. 'Onze kleine Ik hou van Hollandheld', zoals presentatrice Linda de Mol hem wel noemt ¿ zij spreekt tegen hem als tegen een kind - zorgt voor veel hilariteit in de studio.

Het denigrerende commentaar van Gordon op een Chinese deel-nemer aan een tv-show past in een lange Nederlandse traditie. De Chinees-Canadese Suzanne Ma heeft er genoeg van.

http://static3.volkskrant.nl/static/photo/2013/11/12/8/20131123131733/media_l_1961438.jpg
© RTL.

Wat ik zag, verbaasde me niet echt. Ik hoor dit soort dingen echt niet voor de eerste keer. Ik ben een Canadese met een Chinese achtergrond en gelukkig heb ik dergelijke opmerkingen nooit te verduren gekregen in mijn eigen land, waar ik ben geboren en getogen en nog steeds woon. Maar ik heb ze wel gehoord in Nederland.

In de afgelopen zes jaar ben ik vaak in Nederland geweest, waar mijn echtgenoot geboren en getogen is. Zijn ouders zijn Chinese immigranten die een Chinees afhaalrestaurant in Rotterdam hebben. Hoewel hun bami en nasi zeer in trek zijn bij hun trouwe klanten, stuit ik toch elke keer dat ik in Nederland ben op nogal merkwaardig gedrag.

Ik wist dus wat me te wachten stond toen ik op de link klikte en de wat onhandige, bebrilde Chinese man Xiao Wang het podium van Holland's Got Talent zag betreden. De doctoraalstudent kondigt aan dat hij de aria 'La donna è mobile' uit Verdi's Rigoletto gaat zingen.

Op dat moment maakt jurylid Cornelis Willem Heuckeroth, beter bekend als Gordon, zijn eerste grap: 'Welk nummer ga je zingen? Nummer 39 met rijst?'

Na Wangs indrukwekkende optreden, bespot Gordon diens accent door zijn stem een 'suplise' te noemen. Tijdens het commentaar door de jury voegt Gordon daaraan toe: 'Dit is de beste Chinees die ik in weken heb gehad. En het is geen afhaalchinees.'

Nadat Wang het podium heeft verlaten, gaat Gordon nog even door en ginnegapt tegen het publiek: 'Hij ziet eruit als een kelner in een Chinees restaurant.'

Vlak voor het reclameblok buigt het Amerikaanse jurylid Dan Karaty zich naar Gordon toe en zegt: 'Dat soort dingen kun je echt niet tegen mensen zeggen.'

'Wat?' reageert een zich van geen kwaad bewust zijnde Gordon.

http://static1.volkskrant.nl/static/photo/2013/14/0/0/20131123131733/media_l_1961460.jpg
© RTL.

Kroepoek
Wat ik zelf in Nederland heb meegemaakt, wil ik niet direct racistisch noemen. In eerste instantie begreep ik er vooral weinig van. Toen ik een keer door Rotterdam fietste, riep een groepje jongeren 'kroepoek' naar me, waarna een bulderend gelach volgde. Een andere keer was ik in een park aan het wandelen en een jonge voorbijganger wees naar mij en noemde me een loempia. Op mijn beurt wees ik naar hem en zei 'stroopwafel'. En toen ik op een drukke zondag meehielp in het afhaalrestaurant gebeurde het geregeld dat een klant de spot dreef met het accent van mijn schoonmoeder. 'Sambal bij?' werd er dan gegrinnikt.

Marc, mijn man, is opgegroeid in een stadje in het zuiden van Nederland. Hij was het enige Chinese jongetje in de klas en dat viel niet altijd mee. 'Wat is kont in het Chinees? Wang-Snee-Wang'. 'Het is Chinees en het hangt aan de muur: witte lijst.' Dat soort plagerijen. Of ze zongen 'Hanky Panky Shanghai', waarbij ze met hun vingers hun ogen scheef trokken.

Ik werd ontzettend boos toen Marc me dit vertelde, maar hij haalde zijn schouders op en zei dat alle Chinese kinderen in Nederland daarmee te maken kregen. Hij was heus niet de enige.

We hebben in Nederland veel vrienden van Chinese afkomst. De meesten van hen zijn in Nederland opgegroeid, hebben er een opleiding gevolgd en zijn er nu werkzaam. Velen spreken beter Nederlands dan Chinees. Toch leek hun reactie op de uitlatingen van Gordon in Holland's Got Talent heel erg op wat Marc tegen mij had gezegd: 'We zijn eraan gewend. Het gebeurt zo vaak. Boos worden heeft geen zin.' Veel mensen denken dat dit nooit zal veranderen.

Ik kan me voorstellen dat de ouders van mijn vrienden, de eerste generatie Chinese immigranten, ervoor kiezen om zich gedeisd te houden. Als immigranten concentreren ze zich op ondernemen, hard werken en geld verdienen. Ze spreken vaak Nederlands met een accent en doen niet graag hun mond open. Ze willen niet als 'lastig' worden gezien. Veel immigranten uit de Volksrepubliek China zijn niet gewend publiekelijk te protesteren of journalisten te woord te staan. In het thuisland kun je daardoor in de gevangenis belanden.

Maar hoe zit het dan met de tweede generatie? Die is toch wel in staat om voor zichzelf op te komen?

Negeren
Veel van mijn vrienden beamen dat, maar zeggen erbij dat ze al vanaf jonge leeftijd hebben geleerd om racistische opmerkingen te negeren, erboven te staan, de wijste te zijn.

Een van mijn vrienden zei: 'Ons is geleerd om vriendelijk, bescheiden, nederig en beleefd te zijn en mensen niet tegen te spreken. We negeren het, in plaats van voor onszelf op te komen. Als je in deze samenleving opgroeit, besef je niet dat je ook anders zou kunnen worden behandeld.'

Ik zal de Nederlandse samenleving niet veroordelen op basis van de lichtzinnige opmerkingen van één BN'er. De reacties van mijn Nederlands-Chinese vrienden vormen echter wel een aanwijzing dat hoe modern, tolerant en progressief Nederland ook moge zijn, er nog heel wat te verbeteren valt.

Mijn man Marc maakt zich zorgen over de toekomst. 'Blijven we erboven staan? Blijven we het negeren, zodat de volgende generatie weer hetzelfde moet meemaken? Nederland is een klein land maar het heeft diepgewortelde gewoonten. We doen dingen op een bepaalde manier, omdat we het altijd al zo hebben gedaan. Dat is een teken van een maatschappij die stilstaat.'

Er zijn ook mensen die denken dat het in Canada beter gaat, omdat 'iedereen weet hoe het voelt om tot een minderheid te behoren'. Kunnen we mijn land echt als lichtend voorbeeld beschouwen? Daar ben ik nog niet zo zeker van. Ook hier worstelen we nog steeds met etnische kwesties.

In 2010 stond er in een landelijk tijdschrift een artikel met de titel 'Te Aziatisch?' waarin de vraag werd opgeworpen of de Canadese scholen niet overlopen werden door uiterst gedreven Aziatische leerlingen die niet-Aziatische leerlingen het gevoel gaven dat ze niet meer kunnen meekomen. Vorig jaar nog heeft de Bank of Canada het ontwerp van het nieuwe biljet van 100 dollar aangepast door het beeld van een Aziatische vrouw die door een microscoop kijkt te verwijderen. Testpanels bleken bezwaar te hebben tegen de voorstelling.

Misschien zijn mensen als Gordon niet te veranderen, maar we kunnen wel als samenleving anders op hun gedrag reageren. De internationale gemeenschap is ook in staat om een vuist te maken en eensgezind via sociale media te protesteren tegen racisme, op te roepen tot verandering en verbetering te eisen. Dankzij sociale media heb ik het filmpje van Holland's Got Talent gezien en dankzij sociale media kan ik mij nu hierover uitspreken. Een stem is een krachtig instrument. Als u een stem heeft, vraag ik u dringend om die te gebruiken - ook als uw ouders u iets anders hebben geleerd.

Suzanne Ma is redacteur bij de Canadian Broadcasting Corporation. Ze werkt aan een boek over de ervaringen van Chinese immigranten in Europa.
Vertaling: Leo Reijnen


Holland's Got Talent judge Gordon makes racist remarks to Chinese contestant. - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=ucxNbHyL4Gg)

Karin.N
24-11-13, 13:57
Gordon is in mijn ogen iemand die ze het liefst niet meer loslaten op televisie. Ook zijn uitspraken over bijvoorbeeld mensen met een handicap zijn op z'n zachtst gezegd niet prettig. Ik kan er eerlijk gezegd ook niet de humor van inzien.

Persoonlijk kan ik me er niets bij voorstellen waarom mensen zulke uitspraken moeten doen. Wat me wel opvalt is dat het iets is wat je overal tegenkomt.

Jij bijvoorbeeld wil maar niet snappen dat er mensen zijn die negers een vervelende benaming vinden.

Dus wat mij betreft val jij samen met gordon in dezelfde categorie. Mensen eindeloos in hokjes duwen, maar niet willen snappen dat bepaalde uitspraken of benamingen kwetsend kunnen zijn.

super ick
24-11-13, 15:26
Het probleem is dat sommige mensen snel denken dat het humoristisch is als het er maar duimendik bovenop ligt en het liefst middenin het gezicht van degene waarover het gaat. Domme botte rascistische grappen gemaakt door mensen die helemaal geen racisten zijn.

Je ziet het ook bij de cabaretiers terug. Die zijn ook veel grover dan vroegah Toon of Kan. Mensen denken dan dat het geoorloofd is om dezelfde botte grappen te maken.

Nederlanders zijn bot.

BoerHarms
24-11-13, 15:29
mensen, zoals Gordon schreeuwen om aandacht omdat ze vaak ondanks hun BN status eenzame mensen zijn die op zoek zijn naar liefde.
Als Gordon thuis komt en ontdekt dat er niemand daar is om hem liefde te geven dat kan heel pijnlijk zijn.

Gordon is in principe een eenzaam persoon.

maar dat rechtvaardigt niet zijn opmerkingen, hij zou eerst die grijze massa moeten inschakelen voor dat de grote gat oder zijn neus klanken gaan vertonen.

Tomas
24-11-13, 16:28
Respect voor onze aard, cultuur en tradities is tegenwoordig ver te zoeken.

Revisor
24-11-13, 17:02
Gordon is in mijn ogen iemand die ze het liefst niet meer loslaten op televisie. Ook zijn uitspraken over bijvoorbeeld mensen met een handicap zijn op z'n zachtst gezegd niet prettig. Ik kan er eerlijk gezegd ook niet de humor van inzien.

Persoonlijk kan ik me er niets bij voorstellen waarom mensen zulke uitspraken moeten doen. Wat me wel opvalt is dat het iets is wat je overal tegenkomt.

Jij bijvoorbeeld wil maar niet snappen dat er mensen zijn die negers een vervelende benaming vinden.

Dus wat mij betreft val jij samen met gordon in dezelfde categorie. Mensen eindeloos in hokjes duwen, maar niet willen snappen dat bepaalde uitspraken of benamingen kwetsend kunnen zijn.

Dit nieuwsartikel gaat niet over mij. Ik heb geen stelling of standpunt geponeerd. Mij eindeloos in een hokje proberen te duwen is zinloos.

Rechtvaardigheid
24-11-13, 17:23
Een ongelovige homo die een ander probeert te kleineren... om zich zelf wat beter te voelen. Dat is Gordon de flikker.

super ick
24-11-13, 17:54
Respect voor onze aard, cultuur en tradities is tegenwoordig ver te zoeken.

Uitwassen bedoel je ?

super ick
24-11-13, 17:57
Een ongelovige homo die een ander probeert te kleineren... om zich zelf wat beter te voelen. Dat is Gordon de flikker.

Ongelovige......Homo.......flikker. Het zegt alles over hou frustraties maar niets over de gedane uitlatingen van C.W. Heukeroth. Deze staan nl. volledig los van zijn religie en seksuele geaardheid.

Qua domme opmerkingen zijn jullie wel ongeveer van hetzelfde kaliber.

Bofko
24-11-13, 22:47
Een ongelovige homo die een ander probeert te kleineren... om zich zelf wat beter te voelen. Dat is Gordon de flikker.
Wat maakt het jou uit ,dom, achterlijk stuk verdriet? Ongelovigen-geobsedeerd varken dat je d'r bent. Die Chinees is toch ook maar een ongelovige ??
Jij voelt je toch ook beter als het slechter gaat met ongelovigen ? Zelden zo'n hypocriete lul gezien hier.

Bofko
24-11-13, 23:17
Hee rechtvaardigheid, met je twee zwart-witte hersencellen waar Wilders een puntje aan kan zuigen...... Probeer eens een 3e hersencel in dat kleine hersenpannetje van je aan te boren, dat wat nuance bevat.

Samir75017
24-11-13, 23:36
Casual racism.

Bofko
25-11-13, 00:16
Casual racism.
Nog zo'n simpel stuk verdriet.

Ik hoor 'rechtvaardigheid' over Joden die Jezus vermoord hebben.

Beste mensen..... dat is 2000 jaar geleden ! 70 generaties !! De moordenaars zijn al 2000 jaar dood!

Om daar nu hede ten dage,een argument mee te ondersteunen is dus je zuiverste RACISME.

En voor de simpelen onder ons...ik ben in de verste verte geen jood.

Samir75017
25-11-13, 00:18
Hee rechtvaardigheid, met je twee zwart-witte hersencellen waar Wilders een puntje aan kan zuigen......

Even if you don't agree with him, we live in a free society. Rechtvaardigheid can use his freedom of speech as he pleases. And without being insulted as you're doing.

There are many Islamophobs and racists here who also make use of their freedom of speech on a daily basis. That's their right.

Freedom. Remember this value. Freedom of speech.

Rechtvaardigheid
25-11-13, 00:20
Nog zo'n simpel stuk verdriet.

Ik hoor 'rechtvaardigheid' over Joden die Jezus vermoord hebben.

Beste mensen..... dat is 2000 jaar geleden ! 70 generaties !! De moordenaars zijn al 2000 jaar dood!

Om daar nu hede ten dage,een argument uit te halen is dus je zuiverste RACISME.

En voor de simpelen onder ons...ik ben in de verste verte geen jood.

Jezus is niet vermoord. Jezus/Isa a.s is nog in leven. Gaat nog terugkeren tot aarde..

Enkel die '' jewslaves '' en de joden denken dat hij vermoord is. Van de joden kan ik het deels begrijpen, maar van die '' jewslaves'' die jezus als god nemen begrijp ik het weer niet.

Rechtvaardigheid
25-11-13, 00:21
Wat maakt het jou uit ,dom, achterlijk stuk verdriet? Ongelovigen-geobsedeerd varken dat je d'r bent. Die Chinees is toch ook maar een ongelovige ??
Jij voelt je toch ook beter als het slechter gaat met ongelovigen ? Zelden zo'n hypocriete lul gezien hier.

Nee ik voel me niet beter als het slechter gaat met ongelovigen. Althans niet per definitie.

Maar het doet je pijn he .. haha. Je bent en blijft een ongelovige Bofko. Tot dat je de Islaam omarmt.

:love:

Bofko
25-11-13, 00:33
Jezus is niet vermoord. Jezus/Isa a.s is nog in leven. Gaat nog terugkeren tot aarde..

Enkel die '' jewslaves '' en de joden denken dat hij vermoord is. Van de joden kan ik het deels begrijpen, maar van die '' jewslaves'' die jezus als god nemen begrijp ik het weer niet.

Varken:corcky:

Bofko
25-11-13, 00:36
Jezus is niet vermoord. Jezus/Isa a.s is nog in leven. Gaat nog terugkeren tot aarde..

Enkel die '' jewslaves '' en de joden denken dat hij vermoord is. Van de joden kan ik het deels begrijpen, maar van die '' jewslaves'' die jezus als god nemen begrijp ik het weer niet.

Dat komt omdat je maar 1 hersencel hebt.

Rechtvaardigheid
25-11-13, 00:39
Dat komt omdat je maar 1 hersencel hebt.

Ik heb toch liever een moslim met 1 hersencel dan een lage ongelovige zoals jij. :love:

Rechtvaardigheid
25-11-13, 00:40
Oeps laag en ongelovig... synoniem. Maar goed you get tha point.

Bofko
25-11-13, 00:41
You sound frustrated. Take a deep breath and count to a billion.

Niet frustated, maar kwaad.

Rechtvaardigheid
25-11-13, 00:46
Het haten van ongelovigen is verplicht! - Shaykh Saalih al-Fawzaan - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=Lwo1lpxMyPc)

Rechtvaardigheid
25-11-13, 01:02
Dank u ,stuk stront.

Bofko. Waarom wees je niet trots op je ongeloof. Haha schaam je er niet voor en wees gewoon trots.

Je bent niet alleen.. en vooral niet op maroc.nl

Bofko
25-11-13, 01:13
Welterusten makker

Rechtvaardigheid
25-11-13, 01:16
Welterusten makker

Slaap ze ongelovige :corcky:

mark61
25-11-13, 01:29
Slaap ze ongelovige :corcky:

Jij bent een ongelovige voor 5/6e van de mensheid.

Altijd lastig.

knuppeltje
25-11-13, 08:13
Ik gun elke gek zijn verontwaardiging. Ook als het om die fake Gordon gaat. Maar in mijn ogen ben je reddeloos verloren als je ook maar enige aandacht aan hem schenkt. Get a life!

super ick
25-11-13, 08:27
Ik heb toch liever een moslim met 1 hersencel dan een lage ongelovige zoals jij. :love:

Hiermee geef je precies aan wat de Wildersaanhang denkt: Er bestaan geen gematigde moslims. Uiteindelijk prefereert de gematigde moslim altijd de moslimextremist boven de ongelovige, ongeacht zijn standpunten puur omdat het een moslim is.
Zo creëer je geen draagvlak. Ik moet er niet aan denken dat mensen met een dergelijk gedachtengoed hier enige vorm van macht krijgen.

En dan te bedenken dat dergelijke moslims hier zitten met maar 1 reden. Centjes verdienen of krijgen bij de ongelovigen. De centjes gaan boven de islam anders ga je niet wonen tussen varkensvretende ongelovigen en homoseksuelen. Niet erg hoor maar stop dan ook maar met het reli-borstgeroffel.

Ibrah1234
25-11-13, 08:35
Wie of wat is Gordon?

Mark
25-11-13, 09:07
Eindelijk iemand die een standpunt in neemt tegen de imperialistische chinezen die langzaam onze wereld overnemen.

Ik juich Gordon toe, hij is een vrijheidstrijder en na de derde wereldoorlog tegen het gele gevaar zal hij een standbeeld krijgen.

Rechtvaardigheid
25-11-13, 20:51
Islamisering van NL is ons doel super ick.

Klopt er bestaat geen gematige moslim. Je bent oftewel moslim of je bent het niet.

Er bestaat wel een moslims die tegen de quran/sunnah ingaat met zijn/haar daden en moslims die doen wat de Islaam opdraagt.

Daar zit wel een verschil maar de Islam is duidelijk.

Wilders heeft dat zelf ook beantwoord, wat het verschil is tussen gematigd en radicaal.

Die zei een gematigde moslim is iemand die niet doet wat er in de Quran/Sunnah staat en een radicale is iemand die het wel doet.

Dus volgens zijn maatstaven ben je radicaal als je praktiserende moslim bent

Ibrah1234
25-11-13, 20:58
Islamisering van NL is ons doel super ick.

Zo raar is het niet. Jehova's zullen uit zo ongeveer dezelfde beweegredenen bij de voordeur aanbellen. Ondanks deze inspanningen blijft het een marginale beweging in het religieus landschap.

knots71karel
25-11-13, 21:55
[QUOTE=Rechtvaardigheid;5268353]Een ongelovige homo die een ander probeert te kleineren... om zich zelf wat beter te voelen. Dat is Gordon de flikker.[/QUOTE

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet !
Je bent zelf nog erger als Gordon !

knots71karel
25-11-13, 22:02
Islamisering van NL is ons doel super ick.

Klopt er bestaat geen gematige moslim. Je bent oftewel moslim of je bent het niet.

Er bestaat wel een moslims die tegen de quran/sunnah ingaat met zijn/haar daden en moslims die doen wat de Islaam opdraagt.

Daar zit wel een verschil maar de Islam is duidelijk.

Wilders heeft dat zelf ook beantwoord, wat het verschil is tussen gematigd en radicaal.

Die zei een gematigde moslim is iemand die niet doet wat er in de Quran/Sunnah staat en een radicale is iemand die het wel doet.

Dus volgens zijn maatstaven ben je radicaal als je praktiserende moslim bent

Zou je bijna gaan geloven als ik niet beter zou weten.
Er is wel degelijk verschil tussen Moslims , als ik jou vergelijk met de Moslims die ik ken is het verschil HEMELSBREED.
Trouwens als dat zo was rijst bij mij de vraag , zijn Sjieten slechter als Soenieten of omgekeerd ?

Isch
25-11-13, 22:52
En dat moeten ze doen met martial arts! :slaap:

Revisor
29-11-13, 14:14
Xiao Wang hekelt na terugkijken van beelden 'grappen' Gordon

29/11/13, 11:17 − bron: ANP

http://static2.trouw.nl/static/photo/2013/4/9/4/20131129111729/media_xl_1972774.jpg
© ANP/Youtube.

De Chinese kandiaat Xiao Wang heeft na het zien van de uitzending van de RTL-show Holland's Got Talent een afkeer gekregen van de 'grappen' van jurylid Gordon. Dit liet de promovendus economie en bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen vandaag weten in een verklaring.

'Op het podium besteedde ik aanvankelijk weinig aandacht aan de exacte woorden van de jury, maar ik voelde wel een soort onbeleefdheid. Na het bekijken van de beelden moet ik zeggen dat ik de 'grappen' hekel. Ik geloof dat in een multiculturele samenleving, waar mensen worden verondersteld fatsoenlijk en met respect te worden behandeld, men voorzichtig moet zijn de ander niet te beledigen. En mensen twee keer moeten nadenken voor ze grappen maken.'

'Ik heb me er lang tegen verzet om me in de discussie te mengen over de opmerkingen van de juryleden en een daarvan in het bijzonder', begint Wang zijn verklaring. 'Mijn Nederlandse vrienden die ik hier heb ontmoet zijn warm, vriendelijk en zorgzaam. Ik ben dol op ze. Ik probeerde vriendelijk te zijn en mijn vrienden niet te teleurstellen, omdat ze zo enthousiast waren over mijn zang en ervan genoten.'

Wang schrijft eveneens dat hij hoopt dat met zijn slotverklaring de discussie eindigt.

Reactie RTL
RTL Nederland gaf gisteren een verklaring uit, waarin ze samen met producent Blue Circle de 'volledige verantwoordelijkheid' neemt voor de uitzending en voor de beslissing de gewraakte passages niet uit het pro- gramma te knippen. RTL onderstreept 'dat het nooit de intentie is geweest om te kwetsen'. Woordvoerder Kim Koppenol zegt dat er vorige week 'verschillende keren' met Xiao Wang is gesproken, toen bleek dat er ophef was ontstaan. 'Hij reageerde in eerste instantie redelijk laconiek. We hebben hem meteen gebeld, hem laten weten dat dit speelt en dat hij altijd een beroep kan doen op onze persdienst.'

Bij RTL komen vele reacties binnen, die allemaal persoonlijk worden beantwoord, zegt Koppenol. 'Dat geldt ook voor de brief van het Meldpunt Discriminatie. Dit heeft ons best overvallen. We hebben dit aanvankelijk niet opgevat als iets om ons zorgen over te maken. Televisiemaken blijft mensenwerk.'


Xiao Wang hekelt na terugkijken van beelden 'grappen' Gordon - Nederland - TROUW (http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3553579/2013/11/29/Xiao-Wang-hekelt-na-terugkijken-van-beelden-grappen-Gordon.dhtml)

super ick
29-11-13, 15:40
Witte rijst kan natuurlijk ook niet.

BoerHarms
30-11-13, 06:02
Witte rijst kan natuurlijk ook niet.
en wat te denken van gele koorts, rode hond,,

melk, de witte motor

witte chocolade


ik denk dat we de kleuren maar moeten afschaffen, .... benoemen van de kleur gaat straks ook een vorm van discriminatie worden.

Volgens mij zijn er geen belangrijkere dingen meer in de wereld, de opmerking van Gordon was weer iets nieuws,
dat er in Syrie kinderen afgemaakt worden, doet niet ter zake. Maar ja, dat is de orde van de dag en gewoon "normaal" geworden.

GebruiksTips
30-11-13, 15:29
Zou je bijna gaan geloven als ik niet beter zou weten.
Er is wel degelijk verschil tussen Moslims , als ik jou vergelijk met de Moslims die ik ken is het verschil HEMELSBREED.
Trouwens als dat zo was rijst bij mij de vraag , zijn Sjieten slechter als Soenieten of omgekeerd ?

Je leest niet goed. Maar goed hier heb je over die perverselingen wat om te lezen

Sjiieten-ONTMASKERD | Wat is er na de waarheid behalve de verkeerde weg? (http://www.sjiieten-ontmaskerd.nl/)

super ick
01-12-13, 00:23
Je leest niet goed. Maar goed hier heb je over die perverselingen wat om te lezen

Sjiieten-ONTMASKERD | Wat is er na de waarheid behalve de verkeerde weg? (http://www.sjiieten-ontmaskerd.nl/)

Sjiieten-ONTMASKERD | Wat is er na de waarheid behalve de verkeerde weg? (http://Www.Sjiieten-ontmaskerd.nl)

Klinkt als een onafhankelijke betrouwbare bron.