PDA

Bekijk Volledige Versie : 'VS zal Julian Assange niet vervolgen'



knuppeltje
26-11-13, 12:58
'VS zal Julian Assange niet vervolgen'
Bewerkt door: redactie − 26/11/13, 13:22 − bron: ANP
© epa. Julian Assange op het balkon van de Ecuadoriaanse ambassade in London

Aanklagers in de Verenigde Staten zien geen brood meer in de vervolging van Julian Assange, de Australiër die verantwoordelijk is voor de publicatie via WikiLeaks van een kolossale hoeveelheid vertrouwelijke informatie van de Amerikaanse overheid. The Washington Post meldde dinsdag dat bronnen bij justitie hebben gezegd dat de zaak te veel problemen met zich mee zou brengen als die wordt gericht op vervolging van de publicatie van geheimen.



'Als je journalisten niet vervolgt voor het publiceren van geheime informatie, dan kun je Assange ook niet vervolgen'

Matthew Miller, woordvoerder van justitie

Het zou er onder meer toe leiden dat ook journalisten en nieuwsmedia in de beklaagdenbank terechtkomen, omdat zij de informatie verder hebben verspreid. 'Justitie heeft er altijd problemen mee gehad Assange te vervolgen voor het publiceren van de geheime documenten, omdat journalisten dat ook doen', zegt justitiewoordvoerder Matthew Miller tegen de krant. 'Als je journalisten niet vervolgt voor het publiceren van geheime informatie, dan kun je Assange ook niet vervolgen'.

Als Assange nog iets anders heeft uitgespookt, dan kan hij misschien wel worden vervolgd. Maar het lekken van militaire geheimen en diplomatieke post is volgens de bronnen geen optie. Hij heeft ze bovendien niet echt gelekt, maar gepubliceerd. Een aanklacht is dan ook nog steeds niet geformuleerd, meldt de krant.

Er is officieel nog geen besluit genomen over de vervolging van Assange, maar betrokkenen zeiden tegen de 'Post' dat het er waarschijnlijk nooit van komt.

Politiek asiel
Assange verblijft sinds juni 2012 in de Ecuadoriaanse ambassade in London waar hij politiek asiel heeft gekregen. Zodra hij de ambassade verlaat en voet op Brits grondgebied zet, wacht hem uitlevering aan Zweden waar hij verdacht wordt twee vrouwen te hebben verkracht. De verwachting is dat de VS op haar beurt Zweden om de uitlevering van Assange zal vragen.

Maar volgens diverse Amerikaanse regeringsmedewerkers hoeft Assange daar niet voor te vrezen. 'Hij houdt zich schuil in de ambassade om de verkrachtingsaanklacht van Zweden te ontlopen, dat heeft niets met de Amerikaanse overheid te maken,' aldus Miller. (VK.nl)

We zullen eerst eens afwachten.

mark61
26-11-13, 13:20
Hehe. Eindelijk wijs.

Soldim
26-11-13, 16:04
Hehe. Eindelijk wijs.

Ze vervolgen niet, ze leggen hem gewoon om. Veel minder gedoe.

mark61
26-11-13, 17:21
Ze vervolgen niet, ze leggen hem gewoon om. Veel minder gedoe.

Ja, dat denk ik ook. Mag straks uit ambassade, gezellig naar Ecuador, oeps, ongelukje.

Isch
26-11-13, 20:43
Ze vervolgen niet, ze leggen hem gewoon om. Veel minder gedoe.

Precies. Wilde ik net zeggen.

knuppeltje
27-11-13, 08:28
Stelletje complotdenkers. Bah! :blowen:

super ick
27-11-13, 08:44
Stelletje complotdenkers. Bah! :blowen:

Geeft niet, het zijn toch sukkels aan de zndere kant van de oceaan, allemaal!

H.P.Pas
27-11-13, 09:59
Geeft niet, het zijn toch sukkels aan de zndere kant van de oceaan, allemaal!

Deze stelling geldt aan beide zijden van de oceaan. :aanwal:

knuppeltje
27-11-13, 10:06
Geeft niet, het zijn toch sukkels aan de zndere kant van de oceaan, allemaal!

Weer op die verrekte I-pad bezig?

Ibrah1234
28-11-13, 12:09
Landverraders verdienen niet beter.

mark61
28-11-13, 12:20
De vraag is wie er wiens land verraadt. En wat dat inhoudt.

Assange is een Australiër; de VS verraadt hij alvast niet als zijn eigen land.

Bij een klokkenluider is het altijd een afweging.

Manning onthulde, of liever, vroeg aandacht voor al bekende potentiële oorlogsmisdaden; de boodschapper is opgesloten. Wie verraadt hier precies wat?

super ick
28-11-13, 18:16
Weer op die verrekte I-pad bezig?

:hihi:

Er zitten zoveel voordelen aan.
Sneller, batterij gaat langer mee, handzamer, fijner beeldscherm.

knuppeltje
29-11-13, 08:29
:hihi:

Er zitten zoveel voordelen aan.
Sneller, batterij gaat langer mee, handzamer, fijner beeldscherm.

Ik ben jarenlang beroepshalve verplicht slachtoffer van een mobieltje geweest. Sinds die tijd voorbij is heb ik er nooit een op zak. Er ligt er ergens een een voor noodgevallen in een la. Ik heb alleen al voor fotobewerking een 27" hoge resolutie monitor, dus geen 1960-1020, maar veel meer. Daar kan dat schermpje van je echt niet tegen aan. :fpuh:

super ick
29-11-13, 10:59
Ik ben jarenlang beroepshalve verplicht slachtoffer van een mobieltje geweest. Sinds die tijd voorbij is heb ik er nooit geen op zak. Er ligt er ergens een een voor noodgevallen in een la. Ik heb alleen al voor fotobewerking een 27" hoge resolutie monitor, dus geen 1960-1020, maar veel meer. Daar kan dat schermpje van je echt niet tegen aan. :fpuh:

Oké, maar ik pak hem en twee tellen later surf ik.

Dat mobieltje valt privé best mee. Meestal even bellen als iets uitloopt of als er onderweg een boodschapje gedaan moet worden. Zakelijk stopt dat onding niet en dan vooral de mail. Om niet te spreken over het verwachtingspatroon. Een uur later bellen of ik mijn mail niet gelezen heb en even een reactie wil geven. En dan vriendelijk blijven uiteraard want het zijn allemaal inkomsten.

Daarom ben ik hier. Om mij even af te reageren op radicale moslims en gepensioneerde linkse uitvoerders.

knuppeltje
29-11-13, 11:11
Daarom ben ik hier. Om mij even af te reageren op radicale moslims en gepensioneerde linkse uitvoerders.

Je moest eens weten hoe snel mijn pc opstart.

Gezien de tijd dat je overdag daarmee bezig bent, valt het met de drukte van je ondraaglijk licht bestaan best mee.

En gepensioneerde linkse uitvoerders krijg jij echt niet de kast op gejaagd. :blowen:

super ick
29-11-13, 11:17
Je moest eens weten hoe snel mijn pc opstart.

Gezien de tijd dat je overdag daarmee bezig bent, valt het met de drukte van je ondraaglijk licht bestaan best mee.

En gepensioneerde linkse uitvoerders krijg jij echt niet de kast op gejaagd. :blowen:

Dat is het voordeel van nonstop online zijn.

knuppeltje
29-11-13, 11:19
Dat is het voordeel van nonstop online zijn.

Gewoon van uit naar aan. Het beest is razendsnel, en totaal geruisloos.