PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland biedt drones aan om Franse inval in Mali te steunen tegen Toearegs-opstandelingen



Revisor
27-11-13, 23:13
wo 27 nov 2013, 23:54

Kabinet biedt drones aan voor VN-missie Mali

DEN HAAG - Het kabinet heeft de VN-missie in Mali (Minusma) onbemande verkenningsvliegtuigen aangeboden. Dat staat in een brief die het kabinet woensdag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

http://images0.tcdn.nl/feed/article21994659.ece/BINARY/d/IMG_Pbui_drones_2_ar7688_2_1_51QB6KA_display.jpg

De VN heeft gevraagd om drones. Volgens de brief is het „niet voorzien dat Minusma gebruik gaat maken van bewapende drones”. Het Nederlandse leger beschikt over twee typen drones: de Raven en de Scan Eagle.

Nederland gaat 370 militairen leveren voor de missie. Zij gaan inlichtingen verzamelen en analyseren. Ook gaan vier Apache gevechtshelikopters mee. De meeste militairen worden gestationeerd in het noordelijke Gao (inzet buiten de regio's Gao en Kidal wordt niet uitgesloten).

Verder blijkt uit de brief dat het transporthelikopterprobleem van de missie nog niet zijn opgelost. Vier landen hebben tot dusver een klein aantal (transport)helikopters aangeboden. Voor de Nederlandse militairen is dan ook niet te allen tijde een transporthelikopter beschikbaar.

Nederland is bezig om tot een overeenkomst te komen met de Fransen voor logistieke ondersteuning. Ook zijn er afspraken gemaakt met de Fransen over gevechtssteun en medische evacuatie. Franse helikopters staan in Gao.

Frankrijk greep in januari militair in nadat het noorden van Mali in handen van jihadisten was gevallen. Zij houden zich bezig met de bestrijding van terrorisme en vallen niet onder Minusma.

Tenslotte meldt de brief dat Nederland de enige deelnemer aan de VN-missie is die een zogenoemde rode kaartprocedure inzet. Dat betekent dat de Commandant der Strijdkrachten een opdracht voor Nederlandse militairen kan verbieden.


Kabinet biedt drones aan voor VN-missie Mali - Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl [binnenland] (http://www.telegraaf.nl/binnenland/22094806/__Drones_voor_missie_Mali__.html)

Umarvlie
28-11-13, 10:12
wo 27 nov 2013, 23:54

Kabinet biedt drones aan voor VN-missie Mali

Dus .. waar hadden we de JSF ook al weer voor nodig?

mark61
28-11-13, 12:21
Dus .. waar hadden we de JSF ook al weer voor nodig?

Om die mensen vervolgens te vermoorden.

Nederland bemoeit zich weer es met zaken waar het de ballen benul van heeft.

mark61
28-11-13, 16:35
Chinese Volksbevrijdingsleger beschermt Nederlandse militairen in Mali - nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2013/11/28/nederlandse-militairen-in-mali-beschermd-door-chinese-volksbevrijdingsleger/)

:wijs:

super ick
28-11-13, 18:18
Er zitten helemaal geen ramen in dat vliegtuig. Hoe kan de piloot ooit iets zien zo?

knuppeltje
29-11-13, 08:16
Chinese Volksbevrijdingsleger beschermt Nederlandse militairen in Mali - nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2013/11/28/nederlandse-militairen-in-mali-beschermd-door-chinese-volksbevrijdingsleger/)

:wijs:

Dat is opmerkelijk. Ik bedoel: ivoor, diamanten, hout en andere zaken waar die Chinezen zo dol op zijn, is daar volgens mij niet te halen. Of zit ik daar nu helemaal naast? :duizelig:

super ick
29-11-13, 11:12
Dat is opmerkelijk. Ik bedoel: ivoor, diamanten, hout en andere zaken waar die Chinezen zo dol op zijn, is daar volgens mij niet te halen. Of zit ik daar nu helemaal naast? :duizelig:

Gas, olie, uranium en goud. Volgens mij zelf een van de grootste van Afrika wat goud betreft.

Frankrijk->vol kerncentrales->uranium->kwartje gevallen.

knuppeltje
29-11-13, 11:16
Gas, olie, uranium en goud. Volgens mij zelf een van de grootste van Afrika wat goud betreft.

Frankrijk->vol kerncentrales->uranium->kwartje gevallen.

Shit, vergat ik inderdaad dat uranium, en waarom die verrekte Fransozen daar al zo graag zaten. Mea culpa...en pek en veren voor mij.

super ick
29-11-13, 11:21
Shit, vergat ik inderdaad dat uranium, en waarom die verrekte Fransozen daar al zo graag zaten. Mea culpa...en pek en veren voor mij.

Gas, olie en goud zit er ook. Was je die ook vergeten?
Tssss, dat hoor je uit je hoofd te wetten hè. Welke grondstoffen in welke landen, in welke hoeveelheden gewonnen worden. Valt me tegen van je :blowen:

knuppeltje
29-11-13, 11:26
Gas, olie en goud zit er ook. Was je die ook vergeten?
Tssss, dat hoor je uit je hoofd te wetten hè. Welke grondstoffen in welke landen, in welke hoeveelheden gewonnen worden. Valt me tegen van je :blowen:

Ik geeft ruiterlijk toe: ook ik heb wel eens mijn zwakke momenten.

Rechtvaardigheid
29-11-13, 12:01
En als zometeen een Malinees naar NL/France komt om hier dus te strijden dan is hij een Terrorist...

Sta er niet versteld van als een Malinees die alles kwijt heeft geraakt zo meteen een terug aanval doet hier... Ongelooflijk dit.

mark61
29-11-13, 14:49
Dat is opmerkelijk. Ik bedoel: ivoor, diamanten, hout en andere zaken waar die Chinezen zo dol op zijn, is daar volgens mij niet te halen. Of zit ik daar nu helemaal naast? :duizelig:

Ik denk dat China langzamerhand zijn plaats gaat innemen in het clubje 'grote landen die weten wat goed voor de wereld is'.

Of ze hebben uranium nodig, kan ook :hihi:

mark61
29-11-13, 14:50
En als zometeen een Malinees naar NL/France komt om hier dus te strijden dan is hij een Terrorist...

Sta er niet versteld van als een Malinees die alles kwijt heeft geraakt zo meteen een terug aanval doet hier... Ongelooflijk dit.

In Frankrijk wonen al een half miljoen Malinezen, schat ik zo. In NL nauwelijks, taalbarrière.

Zwarte, that is. Ik geloof niet dat Toeareg erg emigratielustig zijn. Ze migreren al 'van nature'.

super ick
29-11-13, 15:13
En als zometeen een Malinees naar NL/France komt om hier dus te strijden dan is hij een Terrorist...

Sta er niet versteld van als een Malinees die alles kwijt heeft geraakt zo meteen een terug aanval doet hier... Ongelooflijk dit.

Ik zou je gelijk geven als wij daar de vrede zouden verstoren. Dan had je met deze opmerking een punt gehad.

knuppeltje
29-11-13, 16:00
Ik denk dat China langzamerhand zijn plaats gaat innemen in het clubje 'grote landen die weten wat goed voor de wereld is'.

Of ze hebben uranium nodig, kan ook :hihi:

Ik acht beide heel goed mogelijk.

mark61
29-11-13, 16:07
Ik zou je gelijk geven als wij daar de vrede zouden verstoren. Dan had je met deze opmerking een punt gehad.

We gaan daar in ieder geval niks moois doen, dat is zeker.

Gebrekkige analyse van wat er aan de hand is > foutieve remedie.

super ick
29-11-13, 18:12
We gaan daar in ieder geval niks moois doen, dat is zeker.

Gebrekkige analyse van wat er aan de hand is > foutieve remedie.

Tja, daar gaat het wel weer op neer komen.

Revisor
29-11-13, 22:42
Toearegrebellen Mali pakken de wapens weer op

29/11/13, 22:10 − bron: ANP

http://static2.volkskrant.nl/static/photo/2013/7/15/3/20131129221235/media_xl_1973613.jpg

© epa. In de Malinese hoofdstad Bamako demonstreerden mensen gisteren tegen de militaire interventie.

Toearegrebellen in Mali hebben een staakt-het-vuren beëindigd dat ze in juni met de regering waren overeengekomen. Ze maakten vrijdag bekend de wapens weer op te pakken, na gewelddadigheden donderdag in de noordelijke stad Kidal.

'De politieke en militaire takken van de Azawad (MNLA, MAA en HCUA) heffen het staakt-het-vuren met de centrale regering in Bamako op', luidde de verklaring van Attaye Ag Mohamed, een van de oprichters van de MNLA. De MNLA strijdt voor onafhankelijkheid van de noordelijke provincie Azawad.

Donderdag vonden er confrontaties plaats tussen Malinese militairen en demonstranten die een bezoek van de premier Oumar Tatam Ly aan Kidal op de luchthaven van de stad tegenhielden. Hij moest rechtsomkeert maken. Volgens enkele demonstranten openden militairen vervolgens het vuur op hen. Het MNLA stelt dat het leger 'echte kogels afvuurde op vrouwen en kinderen die vreedzaam protesteerden'. Er zou één dode zijn gevallen en vijf gewonden.

Volgens de versie van de regering werd het leger overvallen door 'ongecontroleerde elementen', hebben militairen vervolgens waarschuwingsschoten afgevuurd nadat er werd geschoten en nadat ze werden bekogeld met stenen. De MNLA rept van een oorlogsverklaring. 'En wij gaan hun die oorlog geven', verzekerde MNLA-vicevoorzitter Mahamadou Djeri Maïga. 'Daar waar we Malinese militairen op ons pad vinden, zullen we hen aanvallen.'


Toearegrebellen Mali pakken de wapens weer op - Buitenland - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3553864/2013/11/29/Toearegrebellen-Mali-pakken-de-wapens-weer-op.dhtml)

super ick
30-11-13, 00:02
Toearegrebellen Mali pakken de wapens weer op

29/11/13, 22:10 − bron: ANP

http://static2.volkskrant.nl/static/photo/2013/7/15/3/20131129221235/media_xl_1973613.jpg

© epa. In de Malinese hoofdstad Bamako demonstreerden mensen gisteren tegen de militaire interventie.

Toearegrebellen in Mali hebben een staakt-het-vuren beëindigd dat ze in juni met de regering waren overeengekomen. Ze maakten vrijdag bekend de wapens weer op te pakken, na gewelddadigheden donderdag in de noordelijke stad Kidal.

'De politieke en militaire takken van de Azawad (MNLA, MAA en HCUA) heffen het staakt-het-vuren met de centrale regering in Bamako op', luidde de verklaring van Attaye Ag Mohamed, een van de oprichters van de MNLA. De MNLA strijdt voor onafhankelijkheid van de noordelijke provincie Azawad.

Donderdag vonden er confrontaties plaats tussen Malinese militairen en demonstranten die een bezoek van de premier Oumar Tatam Ly aan Kidal op de luchthaven van de stad tegenhielden. Hij moest rechtsomkeert maken. Volgens enkele demonstranten openden militairen vervolgens het vuur op hen. Het MNLA stelt dat het leger 'echte kogels afvuurde op vrouwen en kinderen die vreedzaam protesteerden'. Er zou één dode zijn gevallen en vijf gewonden.

Volgens de versie van de regering werd het leger overvallen door 'ongecontroleerde elementen', hebben militairen vervolgens waarschuwingsschoten afgevuurd nadat er werd geschoten en nadat ze werden bekogeld met stenen. De MNLA rept van een oorlogsverklaring. 'En wij gaan hun die oorlog geven', verzekerde MNLA-vicevoorzitter Mahamadou Djeri Maïga. 'Daar waar we Malinese militairen op ons pad vinden, zullen we hen aanvallen.'


Toearegrebellen Mali pakken de wapens weer op - Buitenland - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3553864/2013/11/29/Toearegrebellen-Mali-pakken-de-wapens-weer-op.dhtml)

Geef die gasten die provincie. Klaar. Die gaan toch hun eigen gang.

mark61
30-11-13, 00:40
Geef die gasten die provincie. Klaar. Die gaan toch hun eigen gang.

Daar gaat het niet om. De dekolonisatie leidde tot landsgrenzen waar die eerder niet bestonden; daardoor kwam de helft van de middelen van bestaan van de Toeareg te vervallen: internationale handel (de andere helft is extensieve veeteelt). Dat kwam verder ook door veranderingen in de handel op regionale / wereldschaal. Gevoegd bij de verwaarlozing door een arme, incompetente regering in het zuiden kwamen de Toeareg in een hopeloze situatie terecht.

mark61
30-11-13, 00:41
Bizar trouwens dat een Amazigh de naam van die mensen niet correct kan weergeven.

Het is 1 Targui, 2 Toeareg. Dus niks 's', das een pleonasme.

knots71karel
30-11-13, 01:00
Shit, vergat ik inderdaad dat uranium, en waarom die verrekte Fransozen daar al zo graag zaten. Mea culpa...en pek en veren voor mij.

Ben je de evenaar gepasseerd ? zeemans gebruik ''pek en veren '' :o

knots71karel
30-11-13, 01:05
Bizar trouwens dat een Amazigh de naam van die mensen niet correct kan weergeven.

Het is 1 Targui, 2 Toeareg. Dus niks 's', das een pleonasme.

Afgezien daarvan komt het woord , niet eens voor in de bron *), en zeker niet in de kop van het nieuws .
In zijn ijver om dat te verdoezelen schreef hij het nog fout ook !
*)De Telegraaf .....waar de hier alom gehate krant al niet goed voor is :wohaa:

knots71karel
30-11-13, 01:20
wo 27 nov 2013, 23:54

Kabinet biedt drones aan voor VN-missie Mali

DEN HAAG - Het kabinet heeft de VN-missie in Mali (Minusma) onbemande verkenningsvliegtuigen aangeboden. Dat staat in een brief die het kabinet woensdag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

http://images0.tcdn.nl/feed/article21994659.ece/BINARY/d/IMG_Pbui_drones_2_ar7688_2_1_51QB6KA_display.jpg

De VN heeft gevraagd om drones. Volgens de brief is het „niet voorzien dat Minusma gebruik gaat maken van bewapende drones”. Het Nederlandse leger beschikt over twee typen drones: de Raven en de Scan Eagle.

Nederland gaat 370 militairen leveren voor de missie. Zij gaan inlichtingen verzamelen en analyseren. Ook gaan vier Apache gevechtshelikopters mee. De meeste militairen worden gestationeerd in het noordelijke Gao (inzet buiten de regio's Gao en Kidal wordt niet uitgesloten).

Verder blijkt uit de brief dat het transporthelikopterprobleem van de missie nog niet zijn opgelost. Vier landen hebben tot dusver een klein aantal (transport)helikopters aangeboden. Voor de Nederlandse militairen is dan ook niet te allen tijde een transporthelikopter beschikbaar.

Nederland is bezig om tot een overeenkomst te komen met de Fransen voor logistieke ondersteuning. Ook zijn er afspraken gemaakt met de Fransen over gevechtssteun en medische evacuatie. Franse helikopters staan in Gao.

Frankrijk greep in januari militair in nadat het noorden van Mali in handen van jihadisten was gevallen. Zij houden zich bezig met de bestrijding van terrorisme en vallen niet onder Minusma.

Tenslotte meldt de brief dat Nederland de enige deelnemer aan de VN-missie is die een zogenoemde rode kaartprocedure inzet. Dat betekent dat de Commandant der Strijdkrachten een opdracht voor Nederlandse militairen kan verbieden.


Kabinet biedt drones aan voor VN-missie Mali - Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl (http://www.telegraaf.nl/binnenland/22094806/__Drones_voor_missie_Mali__.html)

Waar wordt in jou bron gesproken over Toearegs ???
Je verzint in je blinde haat,zelf maar een in jou bloeddoorlopen oogjes een passende Kop ;om op de overbekende manier het onderwerp op te jutten.
Frankrijk greep in januari militair in nadat het noorden van Mali in handen [B]van jihadisten was gevallen. Zij houden zich bezig met de bestrijding van terrorisme en vallen niet onder Minusma.

En dan nog ff dit :Ik ben volkomen tegen dit waanzinnige besluit ,om NEDERLANDERS daar naar toe te sturen .
Hebben ze niks geleerd van AFGHANISTAN vraag ik me af ?
:moe:

super ick
30-11-13, 11:25
Daar gaat het niet om. De dekolonisatie leidde tot landsgrenzen waar die eerder niet bestonden; daardoor kwam de helft van de middelen van bestaan van de Toeareg te vervallen: internationale handel (de andere helft is extensieve veeteelt). Dat kwam verder ook door veranderingen in de handel op regionale / wereldschaal. Gevoegd bij de verwaarlozing door een arme, incompetente regering in het zuiden kwamen de Toeareg in een hopeloze situatie terecht.

Het is een apart volk. Die horen een eigen land te hebben. Net als Koerden, Palestijnen, Limburgers, etc.

super ick
30-11-13, 11:27
Waar wordt in jou bron gesproken over Toearegs ???
Je verzint in je blinde haat,zelf maar een in jou bloeddoorlopen oogjes een passende Kop ;om op de overbekende manier het onderwerp op te jutten.
Frankrijk greep in januari militair in nadat het noorden van Mali in handen van jihadisten was gevallen. Zij houden zich bezig met de bestrijding van terrorisme en vallen niet onder Minusma.

En dan nog ff dit :Ik ben volkomen tegen dit waanzinnige besluit ,om NEDERLANDERS daar naar toe te sturen .
Hebben ze niks geleerd van AFGHANISTAN vraag ik me af ?
:moe:

Fransen grijpen in omdat hun uranium in gevaar komt.

mark61
30-11-13, 11:32
Het is een apart volk. Die horen een eigen land te hebben. Net als Koerden, Palestijnen, Limburgers, etc.

Ik ben niet zo kapot van het fenomeen natiestaat. De Toeareg schieten er echt niks mee op als ze hun eigen zandbak met grenzen hebben, die ze vervolgens nog niet kunnen oversteken. Zoals ik net beschreef :)

Komt nog bij dat ze geen eenheid / geheel vormen. In Mali heb je nu al vier verschillende clubs, oid.

GebruiksTips
30-11-13, 11:43
Ik zou je gelijk geven als wij daar de vrede zouden verstoren. Dan had je met deze opmerking een punt gehad.

Wat het westen denkt qua '' vredesmissie '' is in feite gewoon het uitmoorden van een volk. Dat heeft NL al vaker gedaan maar het westen is er al jaren ook gewoon gezamenlijk mee bezig. Afghanistan onder andere...

GebruiksTips
30-11-13, 11:46
Waar wordt in jou bron gesproken over Toearegs ???
Je verzint in je blinde haat,zelf maar een in jou bloeddoorlopen oogjes een passende Kop ;om op de overbekende manier het onderwerp op te jutten.
Frankrijk greep in januari militair in nadat het noorden van Mali in handen van jihadisten was gevallen. Zij houden zich bezig met de bestrijding van terrorisme en vallen niet onder Minusma.

En dan nog ff dit :Ik ben volkomen tegen dit waanzinnige besluit ,om NEDERLANDERS daar naar toe te sturen .
Hebben ze niks geleerd van AFGHANISTAN vraag ik me af ?
:moe:

Wat houdt '' Jihadisten '' in?

mark61
30-11-13, 11:58
Wat het westen denkt qua '' vredesmissie '' is in feite gewoon het uitmoorden van een volk. Dat heeft NL al vaker gedaan maar het westen is er al jaren ook gewoon gezamenlijk mee bezig. Afghanistan onder andere...

Hysterische leugens.

GebruiksTips
30-11-13, 12:00
Hysterische leugens.

'Nederland pleegde ook oorlogsmisdaden op Bali' | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/binnenland/3626799/nederland-pleegde-oorlogsmisdaden-bali.html)

Revisor
30-11-13, 14:16
Bizar trouwens dat een Amazigh de naam van die mensen niet correct kan weergeven.

Het is 1 Targui, 2 Toeareg. Dus niks 's', das een pleonasme.

Ik vind spelling niet zo belangrijk als we hier discussieren. Niet iedereen heeft het zelfde niveau. Als we ons daar teveel op richten dan kunnen mensen afgeschrikt worden. En het houdt de discussies op. Ik vind de inhoud van wat iemand schrijft belangrijker.

Onjuist wat je boven in je reactie stelt. Mijn woordenboek, Kramers Woordenboek Nederlands, eerste druk 2002, schrijft toearegs voor als meervoudsvorm.

Daarnaast schrijft de VRT taaldatabank de meervoudsvorm met een letter s erbij.

Toeareg | VRT-Taalnet (http://www.vrt.be/taal/toeareg)

Revisor
30-11-13, 17:28
Als we toch taalkundig bezig zijn, overigens niet mijn sterkste punt, kan het woord Toearegs-opstandelingen beter geschreven worden als Toeareg-opstandelingen of misschien Toearegopstandelingen, dat weet ik niet zeker. Maar waarom heb ik dan toch Toearegs-opstandelingen zo geschreven? Waarom die 's' ertussen?

Eigenlijk wilde ik dit schrijven Toearegs / opstandelingen. Waarom twee woorden? Dat komt omdat ik niet veel kennis heb wie of wat al die groepen zijn. Ik weet dat de Toearegs al jaren in de clinch liggen met de centrale regering maar ik weet ook dat er zogenaamde jihadistische bewegingen actief zijn maar ook andere opstandelingen. Ik wilde het woord jihadisten niet gebruiken omdat het een propagandawoord is om de Nederlandse militaire deelname te vergoeilijken en niet de realiteit weergaf zodat ik het op mijn manier gedaan heb.

Maar waarom koos ik dan voor een '-' in plaats van een '/'. Dat komt omdat ik veel met bestanden omga en dat ik ze nooit mag opslaan met een '/' ertussen. Ik wilde het denk ik wel proberen maar ik denk dat ik twee spaties tekort kwam. Als ik namelijk een '/' gebruik vind ik het mooier als er twee spaties tussen staan. Volgens mij is dat de reden waarom ik '-' gebruikte.

Ik weet het niet meer precies welke overwegingen het precies waren maar ik weet dat ik er nog over nagedacht heb hoe ik het moest schrijven. En ik denk dat ik geen zin had om er nog langer over na te denken en heb het toen maar zo gedaan.

Hawa
30-11-13, 18:53
Het is toch corruptie en vooral ongeletterheid onder Malineze bevokingsgroepen.
Mali is grootland met grote traditie op muzikaal nivivo.

Maar ook met interne oorlogen,al die stammen tegen elkaar.


Toch is dit land grote land van mededogen.

Al diestammen gaan vredelievend met elkaar om.

Zowaar de Toerareq,maar die stam is van de nomaden, vanuit de Magreb. Zowaar berber stammen.

Berber stammen zijn zovele stammen bijelkaar, meerdere,tot ove e honder stammen.

Maar Maili in et verleden was fetisjh,met andere woorden ze geloven in al hn voorouders. Waarzeggerijen,en vooral die muziek die al die Koninkrijkn boeide zoals zingen op papier,zoals de media ht nu over hebben genomen in CNN en Al Jazeerha!.

De vele inwoners van Mali vanuit Timboektoe tot aan Bamako (hoofdstad) kunnen niet eens lezen en schrijven.

De cultuur van Mali is niet zoals Afhanistan, waaruit stamoudsten de hele mikmak voorschrijven.
Afghanistan is in het vooroudertijdperk nooit overheerst. En dat lukt hen nog steeds niet.

Mali is het land van de Maghreb, waar goudenroute is begonnen, waar de islamisten hun geloof en handel hebben gebombardeerd in oude geschriften en vertalingen vanuit oeroudeboeken,geschreven in in Arabisch!

Later komen de kolonialisten en gaan bevolking weer harnassen.

Frankrijk koloniaseerde het land,nog steeds, vele Malinezen wonen in Frankrijk onder erbarmelijke omstandigheden.

Frankrijk heeft traditionele Malinezen binnengehaald die traditionele praktijken zoals meisjes besnijdenissen
niet schuwen.

Mali is humaan ld waar iedereen met elkaar omgaat,ongezien hun traditie.

Het is het volk van de Bambara, de smeden en de jagers,de waarzeggers...

De muziek van d griots, die jarenlang bij menig konkinkrijk speelden en hun verhalen gingen vetellen over het hoe en wat.

Nog steeds speelt de muziek een rol in de opvoedkunde van de jeugd, de mensen en hun strijdt het nog beter te kunnen maken.

Nu wil de invasie van jihadstrijders hier een wig in rijden.
Al die oude moskeeen, gecreeerd door islamisten vanuit de Magreb moeten vallen, en worden vernietigt door zogenaamde Taliban strijders, gelieerd wrs door die Ibn Tamiyyah!
Of Hassan Al Bannah

Al die fustraten die andere culturen de les wllen lezen,onder het mom van die ene ware Islam!

Maarja,corruptie heb je ook in die land. Die mensen met die volgevreten buiken, willen niks geven aan hun eigen bevolkingsgroep. Armoede zet aan tot rare gedachtengangen, waaraan b.v. kinderen worden gebruikt als kindsoldaten, om je eigen onderdrukking tot een machtsfenomeen te creeeren.

Frankrijk is medeschuldig aan hun beleidt om hun eigen kolonialisatie door te zetten, Mali is nog steeds afhankelijk van giften,participatie van al die landen die structuur en stabiliteit willen brengen in dit straatarme land Mali!

Waarom moeten mensen zoals de \malinezen gaa bloeden, door die kut zooi aan Kadaffi, die wel investeere in dit land, maar zo slim als en vos hele landerijen onteigende door mede weten van die kliek aan regeringsleiers.
Zowaar de Chinezen land gingen exploiteren met medewrking van ook die regeringsleiders, met jun vet vol gevreten koppen.
Malineze vrouwen die de grond bewerkten en hun eigen inkomsten konden garanderen, werden weggewerkt, engeschopt en op hun eigen shit geworpen.

He land Mali,waar de mensen nog geloven in hun voorouders, waar allerlei stammen huizen, waar ze hun eigen muziek en verhaal kunnen verkondigen, wordeu platgewalst door stammen die denken aan kapitaal,zoals diegverdomde slavenhandel welnieteens is begonnen.

Het raer is wel dat al die kolonialisten niet eens meer weten wie hun stamoudste is!
Hoe ze Malinezen als slaven laten werken in Europa, hoe die Bambara traditie zoals besnijdenissen,gewoon door kunnen gaan in Europa en waaraan de vrouwen in Europa van Malineze afkomst het zwar te verduren hebben, en ook nog worden gediscrimineerd?

Het geld van emigranten is welkom in land van herkomst, maaar die kliek maakt er misbruik van met die volgevreten buiken die tenkostte gaan van hun eigen bevolkingsgroepen, daarom speelt Mali met Vuur, ook Nederland en die hele santemeraam onderde VN-vlag.

VN . vlag is zeg maar,,,,,je laatste uur is geslagen....niemand redt het iederen vergalt in drek spuug, b;loed...en armoede, volksverhuizingen, zoals in Zaiere, zoalsin Ruwanda, zoals overal in Afrikia!!!!
Die grote klote blanke haat tov het zwarte volk in Zuid_Afrika......
Haat omdat het blank moet zijn ipv zwart en zwart komt niet in de hemel, dat rascistische gekut, terwijl al die volkeren, en stammen in Mali vredelievend zijn.....

Als devlam in de pan vvliegt ga ik ook jihadie worden ik zeg het maar van te voren ik blaas al die klote kutkoppen wel op! Maar ach dat kan gewoon weg niet eens die Malinezenzijn stuk voor stuk nog fetisch!
Gelukkig maar, en darom hebben die jihadisten er ook niks te zoeken!!!!
Ga jeigen huis opruimen,voordat je iemand anders lastig valt met je onnozele geest die haat heet!

knuppeltje
01-12-13, 08:50
Ben je de evenaar gepasseerd ? zeemans gebruik ''pek en veren '' :o


Ter Uwer informatie betreffende het genoemde onderwerp, zenden wij U dit artikel uit Wikipedia, en hopen daarbij dat het tot Uw algemene kennis kan bijdragen. :blowen:

Pek en veren

Het insmeren met pek en veren is een lijfstraf. De (deels) ontklede gestrafte werd met verwarmde pek of teer ingesmeerd of overgoten, waarna hij met veren werd bedekt. Pek en veren is in principe bedoeld als geestelijke straf. Het werd veel toegepast in het Middeleeuwse Europa en in de Verenigde Staten ten tijde van het Wilde Westen.

Inhoud

1 Beschrijving
2 Gevolgen
3 Geschiedenis
4 Varianten
5 Overdrachtelijk gebruik
6 In de populaire cultuur

Beschrijving

De gestrafte werd vaak te midden van een menigte of op een podium ingesmeerd of overgoten met teer of pek. Daarna werd hij bedekt met veren. De pek kleefde aan de huid terwijl de veren aan de pek kleefden. Hierdoor zag hij er uit als een levensgrote kip, terwijl de pek eenmaal afgekoeld zeer moeilijk te verwijderen is. Tijdens deze behandeling werd hij uitgescholden en beschimpt door zijn plaatsgenoten.

Wat er daarna gebeurde hing van het geval af. Vaak werd de gestrafte tentoongesteld of door de stad geparadeerd. Soms moest de gestrafte op een paal plaatsnemen die door een paar sterke mannen werd voortgedragen ('riding the rail'). Dit was erg pijnlijk omdat men met de benen gespreid met het kruis op de paal moest zitten. Het kruis droeg het volle lichaamsgewicht terwijl eventuele oneffenheden pijnlijk in het vlees drukten. Vaak werd de gestrafte naar de rand van de stad gebracht waarna hij op de grond werd gekieperd.

In sommige gevallen werd de gestrafte daarna met rust gelaten en mocht hij naar huis terugkeren om zich te wassen, maar vaak werd hij ook zijn woonplaats uitgejaagd. Veelal ging een en ander gepaard met lichamelijke mishandeling.

Het is niet aannemelijk dat de stoffen die wij in het dagelijks leven als 'teer' of 'pek' aanduiden, gebruikt werden voor deze bestraffing. Deze stoffen worden namelijk pas vloeibaar bij temperaturen boven de 100 graden Celsius, wat geleid zou hebben tot verbrandingen over het hele lichaam en de dood van de bestrafte. Het is veel aannemelijker dat houtteer, destijds benut voor het breeuwen van houten schepen en bewerken van touwen, werd gebruikt. Houtteer wordt al vloeibaar bij 25 graden Celsius.
Gevolgen

Pek en veren is in de eerste plaats bedoeld als een vernedering en niet als lichamelijke straf. In principe zal iemand die met pek en veren wordt ingesmeerd hier hooguit ongemak van hebben. Toch leidt het insmeren met pek en veren niet zelden tot (ernstig) lichamelijk letsel.

Om te beginnen kunnen eventuele giftige of kankerverwekkende stoffen uit de pek door de huid worden opgenomen. Wanneer men de kleverige pek van de huid af probeert te schrapen zullen makkelijk stukken huid en haren meekomen waardoor de huid rauw en bloederig wordt. Ook kan de pek te heet zijn waardoor de gestrafte brandwonden oploopt. Daarbij wordt de gestrafte niet zelden tijdens of na het insmeren lichamelijk mishandeld, soms tot de dood erop volgt.
Geschiedenis

Deze lijfstraf was vrijwel altijd een vorm van eigenrichting, aangezien geen enkele overheid de straf ooit officieel heeft toegepast. Het bekendst was de toepassing in het Wilde Westen. Het gebruik ontstond in het middeleeuws Europa, en wordt voor het eerst beschreven in bronnen uit 1189. In 1766 werd deze martelmethode voor het eerste toegepast in Noord-Amerika, toen kapitein William Smith door de burgers van deze stad met pek en veren werd ingesmeerd wegens geruchten dat hij smokkelaars bij de Britse douane verklikte. In de jaren daarna werden de gehate douanebeambten zelf soms wel eens met pek en veren ingesmeerd. Ook tijdens de Amerikaanse Revolutie werd deze straf door de rebellen regelmatig toegepast. Joseph Smith werd in 1832 door een boze menigte met pek en veren ingesmeerd.
Varianten

Een variant die vaker dodelijk afliep was die waarbij nadien de veren werden aangestoken, zodat eerst de veren en daarna de pek vlamvatten, en de gestrafte levend verbrandde. Een andere variant zonder veren werd in de Ierse opstand van 1798 door de Britten toegepast op rebellen. De gestrafte kreeg een papieren kap om het hoofd, waarin warme pek of teer werd gegoten. De pek liet men afkoelen en men verwijderde het papier, zodat een 'hoed' overbleef die aan het hoofd kleefde. Deze 'hoed' werd vervolgens met geweld afgetrokken waarbij haren en stukken huid en vlees meekwamen. Ook werd er wel eens terpentijn of buskruit toegevoegd waarna de 'hoed' in brand werd gestoken.
Overdrachtelijk gebruik

De term wordt tegenwoordig ook als metafoor voor een zeer zware vernedering gebruikt.
In de populaire cultuur

Met pek en veren insmeren komt veelvuldig voor in boeken, strips en films, met name westerns. Hierin wordt het echter vooral voor komisch effect gebruikt en leidt het vrijwel nooit tot ernstige verwondingen. Onder andere in de stripreeks Lucky Luke is het een veelvuldig toegepaste straf voor valsspelers.

knuppeltje
01-12-13, 09:08
Het is een apart volk. Die horen een eigen land te hebben. Net als Koerden, Palestijnen, Limburgers, etc.


Toeareg

De Toeareg zijn een Afrikaanse bevolkingsgroep. Deze berberstam noemt zichzelf Kel Tamasheq, Kel Tamajaq ("sprekers van het Tamasheq"), Imouhar, Imuhagh of Imashaghen ("nobel en vrij").

Inhoud

1 Algemeen
2 Woongebied
3 Economie
4 Politiek
4.1 Oorlog met Frankrijk
4.2 Koloniale tijd
4.3 Postkoloniale Toearegopstanden
5 Trivia

Algemeen

De Toeareg[1] zijn een Berbervolk van nomadische veetelers in de Sahara en Sahel.

De naam Toeareg komt waarschijnlijk van 'Targa', de naam die zij zelf geven aan de regio Fezzan in Libië. Veel Toearegstammen traceren hun oorsprong naar deze streek, of streken in Noord-Algerije en Zuid-Marokko, met name de Tafilalt en Ktawa. Uit hun taal, het Tamasheq, valt op te maken dat de Toeareg in ieder geval contact hebben gehad met Romeinse en Fenicische bewoners van Noord-Afrika, voor zij in zuidelijke streken belandden. De Toeareg kennen een eigen schrift – het Tifinagh – dat direct van het Fenicisch alfabet is afgeleid. In Mali (tamasheq-alphabet sinds 1967, gewijzigd in 1982) en Niger (tamajaq-alphabet sinds 1999) hebben de Toeareg een op het Latijnse schrift gebaseerd alfabet.[2]

Een andere naam die de Toeareg voor zichzelf gebruiken is Kel Tagelmoust dat 'gesluierden' betekent. De Toeareg zijn vooral bekend geworden vanwege het feit dat bij dit islamitische volk de mannen hun gezicht sluieren, en de vrouwen niet. De traditionele tagelmust of eghewid is een combinatie van een gezichtssluier en een tulband. In het Arabisch worden de Toeareg daarom ook wel Mulathimin genoemd, dat eveneens 'gesluierden' betekent. De tagelmust is gemaakt van alasho, een stof geweven in de Nigeriaanse stad Kano, en geverfd met natuurlijke indigo, die blauw afgeeft op het gezicht. Vandaar de bijnaam 'blauwe mannen' die voor de Toeareg wordt gebruikt.
Woongebied

██ Shleuhs

██ Imazighen (Midden-Atlas)

██ Riffijnen

██ Chenwa

██ Kabylen

██ Chawi

██ Toeareg

██ Sahara Berbers

Het huidige woongebied van de Toeareg beslaat het Tassili n'Ajjergebergte op de grens tussen Algerije en Libië, het Ahaggargebergte in Zuid-Algerije, de Adaghbergen in Noord-Mali, het Aïrgebergte in Niger, en de Saharaanse Azawad- en Udalansteppen in Mali, Niger en Burkina Faso. In de tweede helft van de 20e eeuw zijn door de toenemende verdroging van hun woongebied en het verlies van hun vee veel Toeareg als arbeidsmigranten naar de steden van de Maghreb en West-Afrika getrokken.
Economie

De Toeareg beheersten eeuwenlang de karavaanhandel in de centrale Sahara, tussen het huidige Nigeria en de Libische kust. De meest verhandelde goederen waren zout, goud, zilver, dadels, textiel, slaven en wapens. De karavaanhandel tussen Marokko en Timboektoe, was (en is nog steeds) in handen van Moorse stammen als de Ahl Araouan, Tikna en Tajakant. Moren en Toeareg zijn in cultuur nauw aan elkaar verwant, leven in hetzelfde gebied, en trouwen onderling, maar zijn niettemin verschillende groepen. Tegenwoordig zijn de Toeareg nog steeds actief in de Saharaanse handel, vooral in de smokkel van sigaretten en het transport van Afrikanen op weg naar de Middellandse Zeekust. Nu beperkt hun rol zich tot die van vervoerders in contractdienst, en zijn zij niet langer meer zelfstandigen die hun handel zelf financieren.
Politiek
Oorlog met Frankrijk

Vanaf het begin van de 19e eeuw vormden de Toeareg de belangrijkste politieke macht in de Sahara en delen van de Sahel. Naburige volken, zoals de Songhai, en de belangrijkste handelssteden in de Sahara, zoals Timboektoe, Agadez, Ghat en Murzuk, stonden onder hun gezag.

Het woongebied van de Toeareg werd rond het begin van de 20e eeuw veroverd door de Fransen. De verovering van hun gebied was pas in 1905 compleet, met de overgave van de stammen in de Adaghbergen (nu in Mali) aan het Franse gezag in het Algerijnse stadje In Salah. Het zuidelijke Toeareggebied ging op in Frans-West-Afrika, het noordelijke deel in Frans-Algerije, terwijl het uiterste noordoosten onder Italiaans-Libië kwam te vallen.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog kwamen een aantal Toearegstammen in opstand tegen het Franse gezag, in de hoop op hulp van het Ottomaanse Rijk dat tegen Frankrijk vocht. Die hulp bleef beperkt tot de levering van kleine hoeveelheden wapens. De laatste opstandelingen werden in 1922 door Franse troepen verslagen.
Koloniale tijd

Tot de jaren vijftig bleef het gebied rustig. De economische welvaart van het gebied nam toe voor wat betreft de veeteelt, maar had te lijden onder het afnemende belang van de karavaanhandel. De ontdekking van delfstoffen in de Sahara (aardolie, aardgas, ijzererts, fosfor, uraniumerts) in de jaren vijftig viel samen met de geleidelijke Franse dekolonisering van Afrika. De Fransen probeerden de Sahara echter Frans te houden in een nieuw te vormen Saharaanse kolonie: de Organisation Commune des Régions Sahariennes (OCRS). Dit project, waar leiders van de nomadische Toeareg en de sedentaire zwarte bevolking bij betrokken waren, mislukte.

Na de onafhankelijkheid van de Franse koloniën werd het woongebied van de Toeareg opgedeeld tussen vijf verschillende staten: Algerije (1962), Libië (1951), Mali (1959/60), Niger (1960) en Burkina Faso (Opper-Volta, 1960). Onder de Toeareg zelf heerste de mening dat zij hun zelfstandigheid terug wensten zonder deel uit te maken van de nieuwe onafhankelijke staten.
Postkoloniale Toearegopstanden

In 1963 kwamen de stammen van de Adaghbergen in Noord-Mali voor het eerst in opstand tegen de Malinese overheid. De opstand werd in 1964 neergeslagen. Een tweede opstand volgde tussen 1990 en 1998, en een derde in 2006. In alle drie de opstanden speelde een beperkt aantal mannen uit de regio Kidal in Mali een hoofdrol. In Niger kwamen de Toeareg tussen 1992 en 1998 tegen de overheid in opstand. De belangrijkste eisen in alle opstanden waren politieke autonomie, meer geld en aandacht voor sociale en economische ontwikkeling in Toeareggebied, en betere vertegenwoordiging in het staatsapparaat.

Begin 2012 riepen Toeareg in een olierijk gebied in Noord-Mali een eigen staat uit en begonnen met steun van Arabische en Songhaistrijders een opstand. Veel Toeareg dienden daarvoor in het leger van Libië en werden in de opstand in Libië in 2011 zwaar bewapend door Moammar al-Qadhafi maar verdreven door de Nationale Overgangsraad.[3] Mede door hun superieure Libische uitrusting slaagden de Toeareg er in februari en maart in om steeds meer steden in Noord-Mali te veroveren op het regeringsleger, dat zich te slecht bewapend voelde door president Amadou Toumani Touré. Tegen hem pleegde een groep regeringssoldaten op 22 maart 2012 een staatsgreep omdat hij de veiligheid van de bevolking tegen de Toearegrebellen niet meer zou kunnen garanderen. De opstandelingen maakten van deze gelegenheid gebruik om verder op te rukken: Op 31 maart werd Gao veroverd en een dag later Timboektoe, de laatste stad in het door de opstandelingen geclaimde gebied dat nog niet in hun handen was. Vervolgens riep de door Toeareg gedomineerde MPLA de onafhankelijke staat Azawad uit. (Wikipedia)

Om hun cultuur in stand te kunnen houden hebben de Touareg niets aan een reservaat.

knuppeltje
01-12-13, 09:11
Wat het westen denkt qua '' vredesmissie '' is in feite gewoon het uitmoorden van een volk. Dat heeft NL al vaker gedaan maar het westen is er al jaren ook gewoon gezamenlijk mee bezig. Afghanistan onder andere...

Wordt volwassen en: Get a life!!!!

super ick
01-12-13, 09:21
.....

super ick
01-12-13, 09:31
Toeareg

De Toeareg zijn een Afrikaanse bevolkingsgroep. Deze berberstam noemt zichzelf Kel Tamasheq, Kel Tamajaq ("sprekers van het Tamasheq"), Imouhar, Imuhagh of Imashaghen ("nobel en vrij").

Inhoud

1 Algemeen
2 Woongebied
3 Economie
4 Politiek
4.1 Oorlog met Frankrijk
4.2 Koloniale tijd
4.3 Postkoloniale Toearegopstanden
5 Trivia

Algemeen

De Toeareg[1] zijn een Berbervolk van nomadische veetelers in de Sahara en Sahel.

De naam Toeareg komt waarschijnlijk van 'Targa', de naam die zij zelf geven aan de regio Fezzan in Libië. Veel Toearegstammen traceren hun oorsprong naar deze streek, of streken in Noord-Algerije en Zuid-Marokko, met name de Tafilalt en Ktawa. Uit hun taal, het Tamasheq, valt op te maken dat de Toeareg in ieder geval contact hebben gehad met Romeinse en Fenicische bewoners van Noord-Afrika, voor zij in zuidelijke streken belandden. De Toeareg kennen een eigen schrift – het Tifinagh – dat direct van het Fenicisch alfabet is afgeleid. In Mali (tamasheq-alphabet sinds 1967, gewijzigd in 1982) en Niger (tamajaq-alphabet sinds 1999) hebben de Toeareg een op het Latijnse schrift gebaseerd alfabet.[2]

Een andere naam die de Toeareg voor zichzelf gebruiken is Kel Tagelmoust dat 'gesluierden' betekent. De Toeareg zijn vooral bekend geworden vanwege het feit dat bij dit islamitische volk de mannen hun gezicht sluieren, en de vrouwen niet. De traditionele tagelmust of eghewid is een combinatie van een gezichtssluier en een tulband. In het Arabisch worden de Toeareg daarom ook wel Mulathimin genoemd, dat eveneens 'gesluierden' betekent. De tagelmust is gemaakt van alasho, een stof geweven in de Nigeriaanse stad Kano, en geverfd met natuurlijke indigo, die blauw afgeeft op het gezicht. Vandaar de bijnaam 'blauwe mannen' die voor de Toeareg wordt gebruikt.
Woongebied

██ Shleuhs

██ Imazighen (Midden-Atlas)

██ Riffijnen

██ Chenwa

██ Kabylen

██ Chawi

██ Toeareg

██ Sahara Berbers

Het huidige woongebied van de Toeareg beslaat het Tassili n'Ajjergebergte op de grens tussen Algerije en Libië, het Ahaggargebergte in Zuid-Algerije, de Adaghbergen in Noord-Mali, het Aïrgebergte in Niger, en de Saharaanse Azawad- en Udalansteppen in Mali, Niger en Burkina Faso. In de tweede helft van de 20e eeuw zijn door de toenemende verdroging van hun woongebied en het verlies van hun vee veel Toeareg als arbeidsmigranten naar de steden van de Maghreb en West-Afrika getrokken.
Economie

De Toeareg beheersten eeuwenlang de karavaanhandel in de centrale Sahara, tussen het huidige Nigeria en de Libische kust. De meest verhandelde goederen waren zout, goud, zilver, dadels, textiel, slaven en wapens. De karavaanhandel tussen Marokko en Timboektoe, was (en is nog steeds) in handen van Moorse stammen als de Ahl Araouan, Tikna en Tajakant. Moren en Toeareg zijn in cultuur nauw aan elkaar verwant, leven in hetzelfde gebied, en trouwen onderling, maar zijn niettemin verschillende groepen. Tegenwoordig zijn de Toeareg nog steeds actief in de Saharaanse handel, vooral in de smokkel van sigaretten en het transport van Afrikanen op weg naar de Middellandse Zeekust. Nu beperkt hun rol zich tot die van vervoerders in contractdienst, en zijn zij niet langer meer zelfstandigen die hun handel zelf financieren.
Politiek
Oorlog met Frankrijk

Vanaf het begin van de 19e eeuw vormden de Toeareg de belangrijkste politieke macht in de Sahara en delen van de Sahel. Naburige volken, zoals de Songhai, en de belangrijkste handelssteden in de Sahara, zoals Timboektoe, Agadez, Ghat en Murzuk, stonden onder hun gezag.

Het woongebied van de Toeareg werd rond het begin van de 20e eeuw veroverd door de Fransen. De verovering van hun gebied was pas in 1905 compleet, met de overgave van de stammen in de Adaghbergen (nu in Mali) aan het Franse gezag in het Algerijnse stadje In Salah. Het zuidelijke Toeareggebied ging op in Frans-West-Afrika, het noordelijke deel in Frans-Algerije, terwijl het uiterste noordoosten onder Italiaans-Libië kwam te vallen.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog kwamen een aantal Toearegstammen in opstand tegen het Franse gezag, in de hoop op hulp van het Ottomaanse Rijk dat tegen Frankrijk vocht. Die hulp bleef beperkt tot de levering van kleine hoeveelheden wapens. De laatste opstandelingen werden in 1922 door Franse troepen verslagen.
Koloniale tijd

Tot de jaren vijftig bleef het gebied rustig. De economische welvaart van het gebied nam toe voor wat betreft de veeteelt, maar had te lijden onder het afnemende belang van de karavaanhandel. De ontdekking van delfstoffen in de Sahara (aardolie, aardgas, ijzererts, fosfor, uraniumerts) in de jaren vijftig viel samen met de geleidelijke Franse dekolonisering van Afrika. De Fransen probeerden de Sahara echter Frans te houden in een nieuw te vormen Saharaanse kolonie: de Organisation Commune des Régions Sahariennes (OCRS). Dit project, waar leiders van de nomadische Toeareg en de sedentaire zwarte bevolking bij betrokken waren, mislukte.

Na de onafhankelijkheid van de Franse koloniën werd het woongebied van de Toeareg opgedeeld tussen vijf verschillende staten: Algerije (1962), Libië (1951), Mali (1959/60), Niger (1960) en Burkina Faso (Opper-Volta, 1960). Onder de Toeareg zelf heerste de mening dat zij hun zelfstandigheid terug wensten zonder deel uit te maken van de nieuwe onafhankelijke staten.
Postkoloniale Toearegopstanden

In 1963 kwamen de stammen van de Adaghbergen in Noord-Mali voor het eerst in opstand tegen de Malinese overheid. De opstand werd in 1964 neergeslagen. Een tweede opstand volgde tussen 1990 en 1998, en een derde in 2006. In alle drie de opstanden speelde een beperkt aantal mannen uit de regio Kidal in Mali een hoofdrol. In Niger kwamen de Toeareg tussen 1992 en 1998 tegen de overheid in opstand. De belangrijkste eisen in alle opstanden waren politieke autonomie, meer geld en aandacht voor sociale en economische ontwikkeling in Toeareggebied, en betere vertegenwoordiging in het staatsapparaat.

Begin 2012 riepen Toeareg in een olierijk gebied in Noord-Mali een eigen staat uit en begonnen met steun van Arabische en Songhaistrijders een opstand. Veel Toeareg dienden daarvoor in het leger van Libië en werden in de opstand in Libië in 2011 zwaar bewapend door Moammar al-Qadhafi maar verdreven door de Nationale Overgangsraad.[3] Mede door hun superieure Libische uitrusting slaagden de Toeareg er in februari en maart in om steeds meer steden in Noord-Mali te veroveren op het regeringsleger, dat zich te slecht bewapend voelde door president Amadou Toumani Touré. Tegen hem pleegde een groep regeringssoldaten op 22 maart 2012 een staatsgreep omdat hij de veiligheid van de bevolking tegen de Toearegrebellen niet meer zou kunnen garanderen. De opstandelingen maakten van deze gelegenheid gebruik om verder op te rukken: Op 31 maart werd Gao veroverd en een dag later Timboektoe, de laatste stad in het door de opstandelingen geclaimde gebied dat nog niet in hun handen was. Vervolgens riep de door Toeareg gedomineerde MPLA de onafhankelijke staat Azawad uit. (Wikipedia)

Om hun cultuur in stand te kunnen houden hebben de Touareg niets aan een reservaat.

Ik had Wiki ook geraadpleegd. Lastig verhaal.
Maar..........Nederland is er nu bij betrokken. Ik heb gehoord dat de touraeg al dansend door de starten gaan omdat al hun problemen binnenkort opgelost zijn.

Toch?

knuppeltje
01-12-13, 09:34
Ik heb gehoord dat de touraeg al dansend door de starten gaan omdat al hun problemen binnenkort opgelost zijn.

Toch?

Dat geloof ik voor geen millimeter. Daarbij zijn die problemen van velerlei aard.

super ick
01-12-13, 09:40
Dat geloof ik voor geen millimeter. Daarbij zijn die problemen van velerlei aard.

Pessimist!

mark61
01-12-13, 14:02
Afgezien daarvan komt het woord , niet eens voor in de bron *), en zeker niet in de kop van het nieuws .

Het gaat hier om een mix van buitenlanders (Mauretaniërs, Algerijnen, en nog wat volk), Toeareg en Songhai (beiden Malinese volkeren).

mark61
01-12-13, 14:05
Ik vind spelling niet zo belangrijk als we hier discussieren. Niet iedereen heeft het zelfde niveau. Als we ons daar teveel op richten dan kunnen mensen afgeschrikt worden. En het houdt de discussies op. Ik vind de inhoud van wat iemand schrijft belangrijker.

Onjuist wat je boven in je reactie stelt. Mijn woordenboek, Kramers Woordenboek Nederlands, eerste druk 2002, schrijft toearegs voor als meervoudsvorm.

Daarnaast schrijft de VRT taaldatabank de meervoudsvorm met een letter s erbij.

Toeareg | VRT-Taalnet (http://www.vrt.be/taal/toeareg)

Dat anderen fouten maken is geen reden om ze na te doen.

Oelema's slaat ook nergens op :)

knuppeltje
01-12-13, 14:15
Pessimist!

Dank u.

Umarvlie
02-12-13, 07:20
Ik denk dat China langzamerhand zijn plaats gaat innemen in het clubje 'grote landen die weten wat goed voor de wereld is'.

Dit is zo waar... en integenstelling tot bijvoorbeeld Nederland, die dan belerend gaat uitleggen hoe het moet en allerlei voorwaarden stelt, pompen de chinezen gewoon geld in het land en zeuren ze niet over mensenrechten.

3-maal raden wie ze daar dus liever zien komen....

mark61
02-12-13, 13:25
Dit is zo waar... en integenstelling tot bijvoorbeeld Nederland, die dan belerend gaat uitleggen hoe het moet en allerlei voorwaarden stelt, pompen de chinezen gewoon geld in het land en zeuren ze niet over mensenrechten.

3-maal raden wie ze daar dus liever zien komen....

Nou ja het nieuwe is nou net dat ze troepen gaan sturen. Ik heb daar nog nooit eerder van gehoord, Chinese soldaten buiten China. En dat wordt dan tussen neus en lippen door meegedeeld, terwijl het een enorme verandering van politiek is.

Inderdaad hielden ze het tot nog toe bij handel en investeringen.

Hawa
02-12-13, 19:25
Het land Mali heeft zichzelf weggegeven.

Grote stukke landerijen zijn aan de Libiers gegeven in tijd van Kadafi,schijtnoten,voor de olieindustrie.

Grote stukken landerijen zijn wegggeven aan de Chinezen voor rijstvelden.

Deze gebieden bevinden zich niet in het noorden van Mali,maar richting Mauretanie,Senegal...

Als je je zelf weggeeft of verkoopt, verdien je er toch wel geld aan....

Zowaar regeringsleiders hebben gedaan in tijden van,voormalig regeringsleider Kadaffi.(Libie)

Voormalige president vanMali...die afgezet is door militaire troepen onder leiding van Sanago die wel wilde
strijden tegen de Amazad,(Touareq). Het Malineze leger was nieteens toereikend om invasies te bestrijden, heeft onder zijn leiding militaire troepen ingeschakeld,die nu bloed aan hun handen hebben inzake verkrachtingen en marteligen van ander soorten rassen, of wat dan ook.
Deze militair die zichzelf heeft gepromoot, ook zijn hele hebben en houden over heeft gedragen aan een bestand word nu veroordeed door zijn oorlogspraktijken.

Hat land Mali dat door de Europese Unie, deVN en Amerika als zeer democratisch word genoemd,is voor mij een
vraag.
En voor menigeen een raadsel.

De Ambassadeur van Mali die in Saoedie Arabie zetelde!!

Heeft echt wel moslim radicalisme gebezigt.

Waarom lopen er in Mali dan zoveel meer Islamiten rond om het ware verhaal te verkondigen tegen de meerderheid van de bevolking die nog niet kan lezen en schrijven en hun eigen traditie,fetisch,nog hanteren.

Waarom is het land nog zo arm als job?

Waarom lopen eronder de Malineze bevolking van die zwarte gewaden rond, en iedereen maar te beschimpen, en als waardeloos te veroordelen.

Touareq is nomadenvolk die kan lezen en schrijven,die lichtere kleur hebben. En door enorme versplinteringen van de voormalige woestijn overgeleverd zijn in vaste standplaatsen.

Dat geeft gevoel van verdeel en heers,dat wist voormalige president ook wel, en ook nog ex-militair.

Die hele invasie vanuit Libie,door afzetting van president Kadaffi, in bloed gesmoord,heeft in Mali de toeareq,besloten om het nooden van Mali te annexeren om daar het land van de Amazad te creeeren.

Maarja,die jihadie vanuit overal en nergens, met hun eigen vsie op de ilsam, met hun sharia wet, heeft niet tot stabilisatie geleid.
Het tegendeel,moskeeen onteigenen,oude geschriften geschreven vanuit de Magreb,die vele geschriften werden gewoon vernietigt.
Dit doen gewoon kindsodaten,armoede troef kinderen,die geronseld zijn,alles wat niet halal is maar te vernietigen.

Zoals het begin van de Tlibaan die al di Boeddahbeelden hebben kort en klein hebben geslagen in Bamijan!

Met deze onlusten hebben het nomadenvolk de Touareq niks mee te maken.

OOk heeft het heele volk, met al die stammen en tradities hier niks mee te maken.

Wel heeft de bodem van het land onschatbare schatten te verbergen.

Maar als het het net zo gaat worden zoals in Afghanistan,moet men gelijk op de rem trappen.

Dan wordt het een bloedbad...
Als stukken land worden weggegeven aan Chinezen en Libiers, dan is de regering van Mali verantwoo
rdelijk en niet het VOLK VAN MALI!! En ook niet Touareq!!

Het is altijd AAN die machthebbers met hun volgevreten koppen, met al die dure kleren aan,is toch van de ZOTTE!!!

vitalis
03-12-13, 20:06
Bizar trouwens dat een Amazigh de naam van die mensen niet correct kan weergeven.

Het is 1 Targui, 2 Toeareg. Dus niks 's', das een pleonasme.

Gezocht naar Toeareg


tochtig [toch·tig], bnw., tochtige [toch·ti·ge]
tochtlat [tocht·lat], de, tochtlatten [tocht·lat·ten]
tochtscherm [tocht·scherm], het, tochtschermen [tocht·scher·men]
tochtsloot [tocht·sloot], de, tochtsloten [tocht·slo·ten]
tochtstrip [tocht·strip], de[m.], tochtstrippen [tocht·strip·pen]
tochtvrij [tocht·vrij], bnw., tochtvrije [tocht·vrije]
tod, de, todden [tod·den]
toe, bijw.
toean [toe·an], de[m.], toeans [toe·ans]
Toeareg [Toe·a·reg], de[m.], Toearegs [Toe·a·regs]Toeareg [Toe·a·reg], de[m.], Toearegs [Toe·a·regs]
toebedelen [toe·be·de·len], ww., bedeelde toe , toebedeeld [toe·be·deeld]
[B]toebedeling [toe·be·de·ling], de[v.], toebedelingen [toe·be·de·lin·gen]
toebedenken [toe·be·den·ken], ww., bedacht toe , toebedacht [toe·be·dacht]
[B]toebehoren1 [toe·be·ho·ren], het
toebehoren2 [toe·be·ho·ren], ww., behoorde toe , toebehoord [toe·be·hoord]
[B]toebereiden [toe·be·rei·den], ww., bereidde toe , toebereid [toe·be·reid]
[B]toebereiding [toe·be·rei·ding], de[v.], toebereidingen [toe·be·rei·din·gen]
toebereidselen [toe·be·reid·se·len], mv.
toebijten [toe·bij·ten], ww., beet toe, beten toe , toegebeten [toe·ge·be·ten]
[B]toeblaffen [toe·blaf·fen], ww., blafte toe [blaf·te toe], toegeblaft [toe·ge·blaft]

H.P.Pas
03-12-13, 21:04
Gezocht naar Toeareg


Toeareg (http://nl.wikipedia.org/wiki/Toeareg)


De Toeareg[1] zijn een Berbervolk van nomadische veetelers in de Sahara en Sahel.
Waar is het probleem ?

vitalis
03-12-13, 21:54
Waar is het probleem ?

Er is dus geen probleem, anders dan Mark aangaf.

vitalis
04-12-13, 16:58
Nou ja het nieuwe is nou net dat ze troepen gaan sturen. Ik heb daar nog nooit eerder van gehoord, Chinese soldaten buiten China. En dat wordt dan tussen neus en lippen door meegedeeld, terwijl het een enorme verandering van politiek is.

Inderdaad hielden ze het tot nog toe bij handel en investeringen.

Dat is toch regelmatig gebeurd hoor. Diverse buurlanden kunnen er van meepraten.

H.P.Pas
04-12-13, 17:00
Dat is toch regelmatig gebeurd hoor.


Nog nooit.

vitalis
04-12-13, 17:05
Nog nooit.

Na WOII diverse keren. Wat dacht je van Korea, Cambodja, Vietnam en Tibet natuurlijk? Of reken je dat laatste geval wegens groot Chinees succes niet mee?

H.P.Pas
04-12-13, 17:40
Na WOII diverse keren. Wat dacht je van Korea, Cambodja, Vietnam en Tibet natuurlijk? Of reken je dat laatste geval wegens groot Chinees succes niet mee?

Lijkt me volstrekt onvergelijkbaar met een ingrijpen in Afrika.
Andere dimensie.

vitalis
04-12-13, 18:57
Lijkt me volstrekt onvergelijkbaar met een ingrijpen in Afrika.
Andere dimensie.

Nog nooit Chinese troepen buiten de grenzen, zei Mark, wat jij beaamde. Aantoonbaar onjuiste uitspraak dus.

super ick
05-12-13, 08:17
Nog nooit Chinese troepen buiten de grenzen, zei Mark, wat jij beaamde. Aantoonbaar onjuiste uitspraak dus.

Dat ze onmiddellijk hun nick inleveren en eeuwig gebanned worden.

Umarvlie
05-12-13, 08:27
Dat ze onmiddellijk hun nick inleveren en eeuwig gebanned worden.

Dat is te mild ... beter is om ze een rood duimpje te geven, dat zal ze leren!

mark61
05-12-13, 12:22
Nog nooit Chinese troepen buiten de grenzen, zei Mark, wat jij beaamde. Aantoonbaar onjuiste uitspraak dus.

Aantoonbaar gezuig.

H.P.Pas
05-12-13, 12:40
Nog nooit Chinese troepen buiten de grenzen, zei Mark, wat jij beaamde. Aantoonbaar onjuiste uitspraak dus.

Daar heb je absoluut gelijk in.
Buß und Reu knirscht das Sündenherz entzwei. :droef:

Feit blijft, dat dit een radicale ommekeer in de Chinese politiek betekent en dat de buitenwacht dat kommentaarloos voor kennisgeving aan lijkt te nemen. Misschien is dat wel het interessantere aspect van de zaak. Zou kunnen toch ?

vitalis
05-12-13, 13:12
Daar heb je absoluut gelijk in.
Buß und Reu knirscht das Sündenherz entzwei. :droef:

Feit blijft, dat dit een radicale ommekeer in de Chinese politiek betekent en dat de buitenwacht dat kommentaarloos voor kennisgeving aan lijkt te nemen. Misschien is dat wel het interessantere aspect van de zaak. Zou kunnen toch ?

't Is advent hoor.

vitalis
05-12-13, 13:14
Aantoonbaar gezuig.

En dat zegt iemand die anderen er op wijst dat 'toearegs' verkeerd is.

H.P.Pas
05-12-13, 13:14
't Is advent hoor.

Oliebol. :aanwal:

vitalis
05-12-13, 13:18
Oliebol. :aanwal:

Ik hoef jou er toch niet op te wijzen dat Buss und Reu in de Mattheüs-passion staat?

H.P.Pas
05-12-13, 13:22
Ik hoe jou er toch niet op te wijzen dat Buss und Reu in de Mattheüs-passion staat?

Dat hoeft inderdaad niet. Ik zou het zelfs op prijs stellen als je hier helemaal nergens meer op kwam wijzen. De schuld van het Oosten boeit netzomin als die van het Westen.

vitalis
05-12-13, 13:23
Dat hoeft inderdaad niet. Ik zou het zelfs op prijs stellen als je hier helemaal nergens meer op kwam wijzen.

Dat kan ik niet beloven...

mark61
05-12-13, 13:52
En dat zegt iemand die anderen er op wijst dat 'toearegs' verkeerd is.

Ja, ik wijs een 'familielid' van dat volk op de grammaticale fout.

Jij zuigt. Je weet dondersgoed wat ik bedoel, en zoals Pas al zei, het bevreemdt dat niemand het heeft over die revolutie in de Chinese buitenlandse politiek.

En jij dan doen alsof je dat niet weet of begrijpt. Vervelend. Zuigen.

vitalis
05-12-13, 13:58
Ja, ik wijs een 'familielid' van dat volk op de grammaticale fout.

Jij zuigt. Je weet dondersgoed wat ik bedoel, en zoals Pas al zei, het bevreemdt dat niemand het heeft over die revolutie in de Chinese buitenlandse politiek.

En jij dan doen alsof je dat niet weet of begrijpt. Vervelend. Zuigen.

Iemand afzeiken omdat hij een klein foutje maakt, dat doe je vaker. Je moet dan niet verbaasd zijn als dat terugkomt. Daar komt nog eens bij dat het gebruik van het woord toearegs helemaal niet verkeerd is, zoals ik je heb laten zien uit de groene lijst.

Jouw opmerking over het Chinese leger was niet zo maar een klein foutje, maar een megadomme opmerking, waar je wat mij betreft niet mee weg komt.

Ik help je er nog wel eens aan herinneren.

H.P.Pas
05-12-13, 14:41
Ik help je er nog wel eens aan herinneren.
http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/307778-willen-jullie-elkaar-omgaan-hier-op-maroc-nl-3.html#post4410863
1. Don't be afraid to let someone off the hook. Just because you've proven someone else wrong doesn't mean you need to press the issue until you've received a full written apology and oral sex. Let it go.

Umarvlie
05-12-13, 14:45
http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/307778-willen-jullie-elkaar-omgaan-hier-op-maroc-nl-3.html#post4410863
1. Don't be afraid to let someone off the hook. Just because you've proven someone else wrong doesn't mean you need to press the issue until you've received a full written apology and oral sex. Let it go.


Wel, ik denk dat hij al weet dat een schriftelijke spijtbetuiging er niet inzit maar misschien gaat hij voor de orale seks?

Zeker teveel naar die Belgische stier gekeken.

mark61
05-12-13, 14:53
Jouw opmerking over het Chinese leger was niet zo maar een klein foutje, maar een megadomme opmerking, waar je wat mij betreft niet mee weg komt.

Oliedomme opmerking van jou. Er was geen fout en dom was het al helemaal niet. Je hebt in al die zuigposts nog niet één keer het belang van de kwestie onderkend. Je denkt voorts dat ik nog nooit van Tibet etc. heb gehoord.

Enfin, dat denk je niet echt, je doet alsof. Je bent nog niet terug of het kwaadaardige, domme, valse gezuig begint al weer. Daar hebben we Samir al voor, je bent echt geen aanwinst, noch nodig.

Nee joh, wat ga je doen? Me aangeven? Kom je me halen?

Bah. Je bent strontvervelend en hondsbrutaal.

vitalis
05-12-13, 15:33
Oliedomme opmerking van jou. Er was geen fout en dom was het al helemaal niet. Je hebt in al die zuigposts nog niet één keer het belang van de kwestie onderkend. Je denkt voorts dat ik nog nooit van Tibet etc. heb gehoord.

Enfin, dat denk je niet echt, je doet alsof. Je bent nog niet terug of het kwaadaardige, domme, valse gezuig begint al weer. Daar hebben we Samir al voor, je bent echt geen aanwinst, noch nodig.

Nee joh, wat ga je doen? Me aangeven? Kom je me halen?

Bah. Je bent strontvervelend en hondsbrutaal.

De meest kwaadaardige en domme zuiger hier ben jij, erger dan Samir. Dat heb je bij herhaling laten zien. Nu ook weer, ik begrijp echt niet hoe je het in je hoofd haalt om te proberen om zo´n oliedomme opmerking over de Chinezen recht te lullen.

H.P.Pas
05-12-13, 17:16
De meest kwaadaardige en domme zuiger hier


Iets voor een contest ?

knots71karel
05-12-13, 19:43
Ter Uwer informatie betreffende het genoemde onderwerp, zenden wij U dit artikel uit Wikipedia, en hopen daarbij dat het tot Uw algemene kennis kan bijdragen. :blowen:

Pek en veren

Het insmeren met pek en veren is een lijfstraf. De (deels) ontklede gestrafte werd met verwarmde pek of teer ingesmeerd of overgoten, waarna hij met veren werd bedekt. Pek en veren is in principe bedoeld als geestelijke straf. Het werd veel toegepast in het Middeleeuwse Europa en in de Verenigde Staten ten tijde van het Wilde Westen.

Inhoud

1 Beschrijving
2 Gevolgen
3 Geschiedenis
4 Varianten
5 Overdrachtelijk gebruik
6 In de populaire cultuur

Beschrijving

De gestrafte werd vaak te midden van een menigte of op een podium ingesmeerd of overgoten met teer of pek. Daarna werd hij bedekt met veren. De pek kleefde aan de huid terwijl de veren aan de pek kleefden. Hierdoor zag hij er uit als een levensgrote kip, terwijl de pek eenmaal afgekoeld zeer moeilijk te verwijderen is. Tijdens deze behandeling werd hij uitgescholden en beschimpt door zijn plaatsgenoten.

Wat er daarna gebeurde hing van het geval af. Vaak werd de gestrafte tentoongesteld of door de stad geparadeerd. Soms moest de gestrafte op een paal plaatsnemen die door een paar sterke mannen werd voortgedragen ('riding the rail'). Dit was erg pijnlijk omdat men met de benen gespreid met het kruis op de paal moest zitten. Het kruis droeg het volle lichaamsgewicht terwijl eventuele oneffenheden pijnlijk in het vlees drukten. Vaak werd de gestrafte naar de rand van de stad gebracht waarna hij op de grond werd gekieperd.

In sommige gevallen werd de gestrafte daarna met rust gelaten en mocht hij naar huis terugkeren om zich te wassen, maar vaak werd hij ook zijn woonplaats uitgejaagd. Veelal ging een en ander gepaard met lichamelijke mishandeling.

Het is niet aannemelijk dat de stoffen die wij in het dagelijks leven als 'teer' of 'pek' aanduiden, gebruikt werden voor deze bestraffing. Deze stoffen worden namelijk pas vloeibaar bij temperaturen boven de 100 graden Celsius, wat geleid zou hebben tot verbrandingen over het hele lichaam en de dood van de bestrafte. Het is veel aannemelijker dat houtteer, destijds benut voor het breeuwen van houten schepen en bewerken van touwen, werd gebruikt. Houtteer wordt al vloeibaar bij 25 graden Celsius.
Gevolgen

Pek en veren is in de eerste plaats bedoeld als een vernedering en niet als lichamelijke straf. In principe zal iemand die met pek en veren wordt ingesmeerd hier hooguit ongemak van hebben. Toch leidt het insmeren met pek en veren niet zelden tot (ernstig) lichamelijk letsel.

Om te beginnen kunnen eventuele giftige of kankerverwekkende stoffen uit de pek door de huid worden opgenomen. Wanneer men de kleverige pek van de huid af probeert te schrapen zullen makkelijk stukken huid en haren meekomen waardoor de huid rauw en bloederig wordt. Ook kan de pek te heet zijn waardoor de gestrafte brandwonden oploopt. Daarbij wordt de gestrafte niet zelden tijdens of na het insmeren lichamelijk mishandeld, soms tot de dood erop volgt.
Geschiedenis

Deze lijfstraf was vrijwel altijd een vorm van eigenrichting, aangezien geen enkele overheid de straf ooit officieel heeft toegepast. Het bekendst was de toepassing in het Wilde Westen. Het gebruik ontstond in het middeleeuws Europa, en wordt voor het eerst beschreven in bronnen uit 1189. In 1766 werd deze martelmethode voor het eerste toegepast in Noord-Amerika, toen kapitein William Smith door de burgers van deze stad met pek en veren werd ingesmeerd wegens geruchten dat hij smokkelaars bij de Britse douane verklikte. In de jaren daarna werden de gehate douanebeambten zelf soms wel eens met pek en veren ingesmeerd. Ook tijdens de Amerikaanse Revolutie werd deze straf door de rebellen regelmatig toegepast. Joseph Smith werd in 1832 door een boze menigte met pek en veren ingesmeerd.
Varianten

Een variant die vaker dodelijk afliep was die waarbij nadien de veren werden aangestoken, zodat eerst de veren en daarna de pek vlamvatten, en de gestrafte levend verbrandde. Een andere variant zonder veren werd in de Ierse opstand van 1798 door de Britten toegepast op rebellen. De gestrafte kreeg een papieren kap om het hoofd, waarin warme pek of teer werd gegoten. De pek liet men afkoelen en men verwijderde het papier, zodat een 'hoed' overbleef die aan het hoofd kleefde. Deze 'hoed' werd vervolgens met geweld afgetrokken waarbij haren en stukken huid en vlees meekwamen. Ook werd er wel eens terpentijn of buskruit toegevoegd waarna de 'hoed' in brand werd gestoken.
Overdrachtelijk gebruik

De term wordt tegenwoordig ook als metafoor voor een zeer zware vernedering gebruikt.
In de populaire cultuur

Met pek en veren insmeren komt veelvuldig voor in boeken, strips en films, met name westerns. Hierin wordt het echter vooral voor komisch effect gebruikt en leidt het vrijwel nooit tot ernstige verwondingen. Onder andere in de stripreeks Lucky Luke is het een veelvuldig toegepaste straf voor valsspelers.

Bedankt voor je info ,op ZEE werd uiteraard geen PEK gebruikt ,wel Stockholmer teer of bruine teer ,later in mijn tijd was ook dat ''uit den boze '' en gebruikten ze consitentvet nu nog uitsluitend groene zeep .
Zelfs de veren werden bij gebrek vervangen door stukjes poetskatoen en pluis van touw restjes .
Maar als ''scheldwoordje '' bleef nog lang : ''Ach kerel krijg toch een PIK met veren '' in gebruik !
:)

super ick
06-12-13, 08:37
PIK met veren

Walgelijk! Wat een taalgebruik...

knots71karel
07-12-13, 22:39
Walgelijk! Wat een taalgebruik...

Vreselijk he ? de bond tegen vloeken heeft helaas nog niet gereageerd op deze vorm van taal gebruik !
En dan te bedenken dat dit nog onder de '' redelijk nette uitdrukkingen valt " althans voor zeelui .
Voor ''zieltjes '' *)aan de wal zijn het ook vaak onbegrijpelijke woorden , en ze kunnen ook niet begrijpen dat je (in mijn tijd )soms na vele maanden van huis op een schip onderling een voertaal ging gebruiken.

*) Voordat jij , je ''op je pikkie getrapt '' voelt! Een ''zieltje'' was een uitholling in het peillood , die werd met hardvet gevuld ,en als het de bodem raakte , dan bleef er meestal wat aan kleven zodat je ook een bodem monster had , dat hielp dan weer om de plaats beter te bepalen .

geef toe wel ''off topic'' maar dat gebeurt wel vaker hier .
:rolleyes:

Hawa
09-12-13, 18:00
Wat een schaamteloze oliebollen zijn jullie.

Schreeuwen, rare dingen zeggen, en wat?

Nederlandse schaamteloze horror!!!

Mannen die mannen bestrijden omdat ze mannen zijn, en zo egocentrisch als de pest.

Woorden over TOUAREQ, de nozems van de Sahara.,Stammen die handel dreven vanaf Marokko dwars door de Sahara naar Timboektoe.

En dan is het over, de natuur, de verdeel en heers( colonne, wonen die nomaden in die steden, waarvan ze geen brood van lustten. en geen kant op kunnen.)

Zwart is niet wit en zal ook nooit zwart worden.

Zwart is Afrika met hun eigen cultuur!!,Moslims en Christenen zijn gekomen, en nooit meer gegaan.

Cultuurvolkeren worden altijd al gediscrimineerd. Uit gebuit en als dwazen en nietsnutten gepromoot.

Het gevaarlijke hier aan is, dat stammen, in allerlei tradities en oorspronkelijkheid elkaar naar het leven gaan staan.
Vanwege die westerse bemoeienissen, en ook daar aan vast gekoppelde corruptie!!!

Kijk naar Irak, naar Iran!

Irak en Iran ooit gesteund door Amerika,gingen op het scherpst van de snede met die al die wapens vanuit Amerika elkaar nog eens uitmoorden!!
En die kinderen dan, door die boycot vanuit het westen, met hun westerse muts op?

Wat heeft dat nu betekent!!

Niks!

Al die stammen in Irak en ook die Al Qaida geneuzel, met die tweeenzeventigmaagden in het graf, wat is hier dan de bedoeling van.
En die jonge mannen vanuit Nederland die willen strijden in een schaamteloos land dat Syrie heet.

Het is bij de beesten af. Al die slachtoffers, worden vermoord door onbeschofte lieden die nog nooit opgevoed zijn in liefde en geborgenheid.

Martelingen worden gedaan door die beulen die altijd al geslagen zijn, en gemanipuleerd, door die machthebbers.

In Nederland heb je dit hoop ik niet, maar toch hoe jullie met elkaar mee zeulen in prietpraat.

Mannen gedrag, elkaar aftroeven, met elkaar, zo schaamteloos gelul!!

Nederland moet toch wel beter weten.
Doe je bek open en zeg wat je te zeggen hebt, en verder niets.

Op geschiedenis lessen zo iets|?

Maar onze geschiedenis is vervalst.

Wij zijn blank en welvarend en weten niets van andere culturen.

Indonesie! Zomaar afslachten....
Vietnam, en Zuid-Afrika, die Nelson Mandela,waar iedereen zogenaamde krokodillen tranen gaat huilen.

Wanneer zeggen we dan spijt, spijt, we zijn schuldig aan het uitbuiten van andere mensen.

Omdat we rijk zijn en boter op ons hoofd hebben?

super ick
09-12-13, 21:39
Vreselijk he ? de bond tegen vloeken heeft helaas nog niet gereageerd op deze vorm van taal gebruik !
En dan te bedenken dat dit nog onder de '' redelijk nette uitdrukkingen valt " althans voor zeelui .
Voor ''zieltjes '' *)aan de wal zijn het ook vaak onbegrijpelijke woorden , en ze kunnen ook niet begrijpen dat je (in mijn tijd )soms na vele maanden van huis op een schip onderling een voertaal ging gebruiken.

*) Voordat jij , je ''op je pikkie getrapt '' voelt! Een ''zieltje'' was een uitholling in het peillood , die werd met hardvet gevuld ,en als het de bodem raakte , dan bleef er meestal wat aan kleven zodat je ook een bodem monster had , dat hielp dan weer om de plaats beter te bepalen .

geef toe wel ''off topic'' maar dat gebeurt wel vaker hier .
:rolleyes:

Wat een kanjers die zeebonken. Beetje vloeken, zware shag roken, Fisherman's Friends eten.

super ick
09-12-13, 21:42
Wat een schaamteloze oliebollen zijn jullie.

Schreeuwen, rare dingen zeggen, en wat?

Nederlandse schaamteloze horror!!!

Mannen die mannen bestrijden omdat ze mannen zijn, en zo egocentrisch als de pest.

Woorden over TOUAREQ, de nozems van de Sahara.,Stammen die handel dreven vanaf Marokko dwars door de Sahara naar Timboektoe.

En dan is het over, de natuur, de verdeel en heers( colonne, wonen die nomaden in die steden, waarvan ze geen brood van lustten. en geen kant op kunnen.)

Zwart is niet wit en zal ook nooit zwart worden.

Zwart is Afrika met hun eigen cultuur!!,Moslims en Christenen zijn gekomen, en nooit meer gegaan.

Cultuurvolkeren worden altijd al gediscrimineerd. Uit gebuit en als dwazen en nietsnutten gepromoot.

Het gevaarlijke hier aan is, dat stammen, in allerlei tradities en oorspronkelijkheid elkaar naar het leven gaan staan.
Vanwege die westerse bemoeienissen, en ook daar aan vast gekoppelde corruptie!!!

Kijk naar Irak, naar Iran!

Irak en Iran ooit gesteund door Amerika,gingen op het scherpst van de snede met die al die wapens vanuit Amerika elkaar nog eens uitmoorden!!
En die kinderen dan, door die boycot vanuit het westen, met hun westerse muts op?

Wat heeft dat nu betekent!!

Niks!

Al die stammen in Irak en ook die Al Qaida geneuzel, met die tweeenzeventigmaagden in het graf, wat is hier dan de bedoeling van.
En die jonge mannen vanuit Nederland die willen strijden in een schaamteloos land dat Syrie heet.

Het is bij de beesten af. Al die slachtoffers, worden vermoord door onbeschofte lieden die nog nooit opgevoed zijn in liefde en geborgenheid.

Martelingen worden gedaan door die beulen die altijd al geslagen zijn, en gemanipuleerd, door die machthebbers.

In Nederland heb je dit hoop ik niet, maar toch hoe jullie met elkaar mee zeulen in prietpraat.

Mannen gedrag, elkaar aftroeven, met elkaar, zo schaamteloos gelul!!

Nederland moet toch wel beter weten.
Doe je bek open en zeg wat je te zeggen hebt, en verder niets.

Op geschiedenis lessen zo iets|?

Maar onze geschiedenis is vervalst.

Wij zijn blank en welvarend en weten niets van andere culturen.

Indonesie! Zomaar afslachten....
Vietnam, en Zuid-Afrika, die Nelson Mandela,waar iedereen zogenaamde krokodillen tranen gaat huilen.

Wanneer zeggen we dan spijt, spijt, we zijn schuldig aan het uitbuiten van andere mensen.

Omdat we rijk zijn en boter op ons hoofd hebben?

Hèhè, eindelijk zegt iemand er eens wat van.

knots71karel
09-12-13, 23:02
Wat een kanjers die zeebonken. Beetje vloeken, zware shag roken, Fisherman's Friends eten.

Ja en ze brengen dan ook nog al vloekend en rokend een schip met lading over vaak duizenden mijlen naar hun bestemming !
Je bent nog dommer dan het ''allemanseindje''*) met je Fisherman's Friends eten !
Dit stomme reclame filmpje is hooguit 20 jaar oud , en zeker niet van toepassing op zeelui uit mijn tijd , afgezien daarvan het beste geneesmiddel tegen verkoudheid is zoutwater , en laten we daar toevallig genoeg van hebben op zee!
:stout:

*) zal je ff googlen besparen , het is het touwtje aan de klepel van de scheeps bel ( daar werden zgn ''glazen'' me geslagen ....zo nu mag je gaan googlen leer je ook nog wat meer zeemanstaal , die echt niet uit vloeken alleen bestond ,wat sommige idioten denken.
Zo na een korte pik heet ik duik ff de kooi in want de honden-wacht hoef ik niet meer te lopen,
:zwaai:

super ick
10-12-13, 07:54
Ja en ze brengen dan ook nog al vloekend en rokend een schip met lading over vaak duizenden mijlen naar hun bestemming !
Je bent nog dommer dan het ''allemanseindje''*) met je Fisherman's Friends eten !
Dit stomme reclame filmpje is hooguit 20 jaar oud , en zeker niet van toepassing op zeelui uit mijn tijd , afgezien daarvan het beste geneesmiddel tegen verkoudheid is zoutwater , en laten we daar toevallig genoeg van hebben op zee!
:stout:

*) zal je ff googlen besparen , het is het touwtje aan de klepel van de scheeps bel ( daar werden zgn ''glazen'' me geslagen ....zo nu mag je gaan googlen leer je ook nog wat meer zeemanstaal , die echt niet uit vloeken alleen bestond ,wat sommige idioten denken.
Zo na een korte pik heet ik duik ff de kooi in want de honden-wacht hoef ik niet meer te lopen,
:zwaai:

Pik met veren nog an toe zeg!

Hawa
18-12-13, 22:51
Honden blaffen alleen maar
omdat ze Honden zijn,
en al die verschillende rassen
zijn ook al geen rassen
meer
terwijl al die bazen en bazinnen
bij die minister van buitenlandse zaken in de leer
wel zitten.
Hards and Minds!

woef woef woef

en maar zeggen
Blaffende Honden bijten niet?