PDA

Bekijk Volledige Versie : Europees Hof buigt zich over geldigheid niqaabverbod



Rechtvaardigheid
28-11-13, 16:33
Kan een overheid haar burgers verbieden om in gezichtsbedekkende kleding de straat op te gaan? Maakt zo'n verbod geen inbreuk op de godsdienstvrijheid? Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens zoekt vanaf woensdag antwoorden op die vragen.
De zaak is aangespannen (http://www.dw.de/french-burqa-ban-to-be-questioned-at-european-court-of-human-rights/a-17255071) door een 23-jarige Franse vrouw die meent dat het verbod in haar land neerkomt op discriminatie. Ook zou de wet inbreuk maken op het gezinsleven. Ze draagt haar boerka naar eigen zeggen uit vrije wil en stapte in april 2011 (toen de wet van kracht werd) direct naar de rechter.

Eerder stelde ze al in rechtbankdocumenten dat ze de kleding niet draagt om anderen dwars te zitten, maar om 'in harmonie' met zichzelf te leven. Het verbod op gezichtsbedekkende kleding is goedgekeurd door het Franse Constitutioneel Hof, maar de nationale variant van de Raad van State toonde zich kritisch (http://www.lemonde.fr/societe/article/2010/03/30/voile-integral-le-conseil-d-etat-rejette-l-interdiction-generale_1326228_3224.html).

Raad van State zag ook een inbreuk op rechten
Volgens het zogeheten Conseil d'Etat moet het verbod alleen gelden in bepaalde openbare ruimtes, zoals stembureaus, rechtbanken en examenzalen. Het Conseil kwam ongeveer met hetzelfde argument als de huidige aanklaagster. Het Europese Hof zou voorrang geven aan de vrije wil van het individu, zo lang anderen er geen nadeel van ondervinden.

De Franse regering vindt dat de boerka en de nikab (die een uitsparing heeft ter hoogte van de ogen) wel degelijk botst met de morele beginselen van de Republiek. 'De sluier is een ontkenning van het recht van vrouwen om vrouw te zijn', vertelde (http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3480927/2013/07/24/Trappes-in-de-ban-van-de-boerkaoorlog.dhtml) binnenlandminister Emmanuel Vals in juli. 'Zoiets hoort niet thuis in de openbare ruimte.'

Ruim 650 processen-verbaal
Sinds de invoering maakten Franse agenten ruim 650 keer een proces-verbaal op. De meeste 'overtreders' waren bekeerde vrouwen tussen de 20 en de 29 jaar oud. Wie gekleed in een boerka of nikab de straat op gaat, riskeert een boete van maximaal 150 euro.

Moslimorganisaties stelden twee jaar geleden al dat de agressie tegen boerka- en nikabdraagsters was toegenomen. 'Iedere keer als ik de deur uit ga, bereid ik me voor op oorlog', vertelde (http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/2920280/2011/09/20/Boerka-is-een-lopende-gevangenis-dankzij-Frans-verbod.dhtml) een van hen toen in The Guardian.

Europees Hof buigt zich over geldigheid boerkaverbod - Religie - TROUW (http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3552375/2013/11/27/Europees-Hof-buigt-zich-over-geldigheid-boerkaverbod.dhtml)

super ick
28-11-13, 18:19
Pfffffff, daar gaan we weer.

mark61
28-11-13, 20:08
Pfffffff, daar gaan we weer.

Nou tis eerder eenmalig. Na het EHRM is het afgelopen met de rechtsgang, dacht ik.

Samir75017
28-11-13, 21:00
'De sluier is een ontkenning van het recht van vrouwen om vrouw te zijn',

Mission civilisatrice.

Thank you, we should say.

Thank you.

Thank you.

jang0201
29-11-13, 06:22
Hogere straffen voor deze spookvrouwen, dit soort tenten draag je maar thuis en niet op straat!

Samir75017
29-11-13, 11:59
Maar je zusje of moeder mag wel lekker met minirok rond huppelen he... lekker is dat toch?

Maybe he does too :hihi:

Soldim
29-11-13, 12:07
Maybe he does too :hihi:

Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people. :hihi:

Karin.N
29-11-13, 14:06
Hogere straffen voor deze spookvrouwen, dit soort tenten draag je maar thuis en niet op straat!

Dat moet ieder voor zich weten. Zolang het maar de vrouw zelf is die beslist.

Wat mij alleen iedere keer opnieuw stoort is dat het altijd gaat om het recht om te dragen, bijna nooit over de plicht die een omgeving soms oplegt of zelfs een land (wetten). Dat is eigenlijk 1 punt waar ik telkens moeite mee heb.

Waar ik ook moeite mee heb, is dat tegenstanders van bedekking vinden dat die vrouw dus onderdrukt wordt en dat de voorstanders vrouwen die niet dragen weer wegzetten als sletten of hoeren. Of er de eeuwige minirok bijhalen.

Maar beiden groepen kunnen kennelijk niet bedenken dat een vrouw een weldenkend zelfstandig mens is die heel goed in staat is haar eigen beslissingen te nemen. Nee, ze moet vooral in een hokje gestopt worden en daar ook blijven :jammer:

Karin.N
29-11-13, 14:08
Maar je zusje of moeder mag wel lekker met minirok rond huppelen he... lekker is dat toch? :blowen:

[/url]

Waar slaat deze opmerking op? Zie ook mijn post hiervoor.

Soldim
29-11-13, 15:15
Dat moet ieder voor zich weten. Zolang het maar de vrouw zelf is die beslist.

Mag dat met zwarte piet dan ook?

Zolang degene die gesminkt wordt zelf beslist, kan er dan toch ook geen probleem zijn?

super ick
29-11-13, 15:27
Mag dat met zwarte piet dan ook?

Zolang degene die gesminkt wordt zelf beslist, kan er dan toch ook geen probleem zijn?

Dat de vrouw de vrijheid zou hebben zelf te beslissen is in veel landen een utopische gedachte. Dat punt bereik je nooit. Zelfs in de zgn vrije landen is er sprake van druk.
Het moet toch van betreffende vrouwen zelf komen.

Soldim
29-11-13, 15:40
Dat de vrouw de vrijheid zou hebben zelf te beslissen is in veel landen een utopische gedachte.

Dat is een probleem dat je niet oplost door die vrouwen door de staat de laten onderdrukken met behulp van een niqaabverbod.

mark61
29-11-13, 16:57
Dat de vrouw de vrijheid zou hebben zelf te beslissen is in veel landen een utopische gedachte. Dat punt bereik je nooit. Zelfs in de zgn vrije landen is er sprake van druk.
Het moet toch van betreffende vrouwen zelf komen.

Inclusief Frankrijk en Nederland. Van staatswege. Landen met 'staatsdruk' beperken zich tot Saoedi-Arabië, Afghanistan en Oman, schat ik zo.

Ik ben me verder niet bewust van landen met sociale druk. Ik houd me aanbevolen voor tips :)

Je begrijpt zelf wel dat een verbod leidt tot 'kont tegen de krib gooien'. Zie Frankrijk.

super ick
29-11-13, 18:10
Inclusief Frankrijk en Nederland. Van staatswege. Landen met 'staatsdruk' beperken zich tot Saoedi-Arabië, Afghanistan en Oman, schat ik zo.

Ik ben me verder niet bewust van landen met sociale druk. Ik houd me aanbevolen voor tips :)

Je begrijpt zelf wel dat een verbod leidt tot 'kont tegen de krib gooien'. Zie Frankrijk.

Overal is sociale druk. Ook hier zal er best een sluier gedragen worden om een ander te behagen.
Aan de andere kant........hoeveel vrouwen pleasen hun man op een manier die ze wellicht niet fijn vinden. Het enige wat een overheid zou kunnen doen is awareness en bescherming als dat noodzakelijk is.

mark61
29-11-13, 19:11
Overal is sociale druk. Ook hier zal er best een sluier gedragen worden om een ander te behagen.
Aan de andere kant........hoeveel vrouwen pleasen hun man op een manier die ze wellicht niet fijn vinden. Het enige wat een overheid zou kunnen doen is awareness en bescherming als dat noodzakelijk is.

Nee, daar geloof ik niet in. Of het nou hier of elders is, altijd zie je gehoofddoekte / gesluierde / blote :lachu: vrouwen gezellig met elkaar omgaan. De spreekwoordelijke brute man die zijn vrouw dwingt komt zelden voor, schat ik in.

Magoed, ik schat dat ik dat beter kan inschatten dan jij. En daar zijn geen harde discussiebewijzen voor. Ik ken gewoon heel veel mensen.

Rechtvaardigheid
29-11-13, 20:42
Waar slaat deze opmerking op? Zie ook mijn post hiervoor.

Als reactie tegen jang. Daar slaat het op.. kan je toch ook even teruglezen?

Best wel erg duidelijke zin toch? Of welk deel begrijp je niet..als je dat even aangeeft dan pak ik van dale er even bij deal?

Olive Yao
29-11-13, 21:39
.


(...) dat een vrouw een weldenkend zelfstandig mens is die heel goed in staat is haar eigen beslissingen te nemen.



Dat de vrouw de vrijheid zou hebben zelf te beslissen is in veel landen een utopische gedachte. (...)



In 1916, in Vienna, Austria, the king presented his wife entirely veiled (...)

.....

super ick
30-11-13, 00:09
Nee, daar geloof ik niet in. Of het nou hier of elders is, altijd zie je gehoofddoekte / gesluierde / blote :lachu: vrouwen gezellig met elkaar omgaan. De spreekwoordelijke brute man die zijn vrouw dwingt komt zelden voor, schat ik in.

Magoed, ik schat dat ik dat beter kan inschatten dan jij. En daar zijn geen harde discussiebewijzen voor. Ik ken gewoon heel veel mensen.

Dat lijkt me weinig nut hebben.
Dwang, drang of sterke aanbeveling. Dan jezelf geweld aangedaan voelen of zelf niet zo zwaar tillen aan hoofdbedekking.
Ik geloof ook niet dat veel vrouwen in Nederland een sluier dragen met een spreekwoordelijk pistool tegen het hoofd en al helemaal niet dat ze daardoor geen contact willen hebben met andere vrouwen al heb ik er nog een blote tussen zien zitten. (Ik vraag ook echt af waar je die 'altijd' gezien hebt)
:hihi: