PDA

Bekijk Volledige Versie : S&P verlaagt status van Nederland naar AA+



Marsipulami
29-11-13, 09:48
S&P verlaagt status van Nederland naar AA+



AP

vr 29/11/2013 - 07:43 Belga

Standard & Poor's (S&P) heeft de kredietbeoordeling voor Nederland verlaagd. Dat maakte het ratingbureau vrijdag bekend. De kredietbeoordeling gaat van AAA met een negatief vooruitzicht naar AA+ met een stabiele verwachting. S&P verlaagde de beoordeling onder meer vanwege de zwakker dan verwachte economische groeivooruitzichten. Daarbij neemt de groei van het bruto binnenlands product per hoofd van de bevolking in een lager tempo toe dan vergelijkbare landen.




Het stabiele vooruitzicht van de kredietbeoordelaar is gebaseerd op "politieke consensus ten opzichte van het indammen van de staatsschuld en tekorten". Er is volgens S&P dan ook slechts een "beperkt neerwaarts risico" op de kredietwaardigheid.

De organisatie verwacht dat de Nederlandse economie in 2014 een groei zal laten zien van 0,5 procent en dan langzaam zal versnellen tot 1,5 procent groei rond 2016. Dat is op ongeveer halve kracht ten opzichte van de gemiddelde jaarlijkse groei in de periode 2004-2007 en "duidelijk onder" de gemiddelde langetermijngroei van 1994-2009.

"Wij verwachten niet dat de reële economische productie boven het niveau van 2008 uit zal komen voor 2017 en denken dat de sterke bijdrage van de export aan de groei onvoldoende is om tegenwicht te bieden aan de zwakke binnenlandse groei", aldus S&P. Desondanks kan het oordeel weer verhoogd worden als "de groeivooruitzichten duidelijk verbeteren".

S&P is de eerste kredietbeoordelaar die Nederland zijn hoogste kredietstatus afneemt. Bij branchegenoten Moody's en Fitch heeft Nederland nog een AAA-status met negatieve vooruitzichten. Nederland behoorde in de eurozone lange tijd tot een select groepje landen die een AAA-behoordeling hadden, zoals Duitsland en Finland. Er zijn nu nog slechts 10 landen in de wereld die bij de drie grote beoordelaars tot dit selecte gezelschap behoren.

De Nederlandse minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem reageerde teleurgesteld op de ratingverlaging. Hij verwacht evenwel geen effect op de rente die Nederland op zijn schulden betaalt. "Nederland blijft gewoon een van de meest kredietwaardige landen ter wereld", aldus Dijsselbloem.

mark61
29-11-13, 14:54
Ik verlaag de status van S&P naar CCC---

super ick
29-11-13, 15:02
Ik heb vraagtekens bij dat S&P. Feit is wel dat het steeds een beetje minder gaat. Echte groei blijft uit, echte besluiten worden niet genomen.

Vraag me af waarom wij onze oren naar S&P laten hangen en niet een overkoepelend orgaan oprichten dat toetst aan de hand van transparante criteria.

H.P.Pas
29-11-13, 15:47
Vraag me af waarom wij onze oren naar S&P laten hangen en niet een overkoepelend orgaan oprichten dat toetst aan de hand van transparante criteria.

Wie zijn 'we' in dit verband ? De vermaledijde EU ?

mark61
29-11-13, 16:09
Ik heb vraagtekens bij dat S&P. Feit is wel dat het steeds een beetje minder gaat. Echte groei blijft uit, echte besluiten worden niet genomen.

Vraag me af waarom wij onze oren naar S&P laten hangen en niet een overkoepelend orgaan oprichten dat toetst aan de hand van transparante criteria.

Ik dacht dat de EU dat ook al had bedacht en bezig is met een Europese kredietbeoordelaar.

Alle Amerikaanse kredietbeoordelaars bleken ernstig blind voor 'eigen' falen; Europese landen en banken werden achterelkaar voor 'junk' uitgemaakt, terwijl de door Wall Street veroorzaakte wereldcrisis een volslagen verrassing voor hen was.

Te zot voor woorden.

mark61
29-11-13, 16:11
Oh, dat gaat niet meer door. Heel dom:

Roland Berger: Europese kredietbeoordelaar van de baan - Banken.nl (http://www.banken.nl/nieuws/787/roland-berger-europese-kredietbeoordelaar-van-de-baan)

super ick
29-11-13, 18:18
Wie zijn 'we' in dit verband ? De vermaledijde EU ?

Pasje, Pasje,

Niet zo bekrompen. Ik denk mondiaal. De EU is te klein voor mij.

Zonder dollen. Ik denk dat er wel animo voor te vinden is, ook buiten Europa. De VS zullen misschien niet blij zijn maar toch ook in moeten/kunnen zien dat dergelijke beslissingen een wat bredere transparantere basis nodig hebben? Het gaat tenslotte niet over een paar perpernoten. Bij een beetje economie gaat het snel over miljarden.

Marsipulami
29-11-13, 21:07
Pasje, Pasje,

Niet zo bekrompen. Ik denk mondiaal. De EU is te klein voor mij.

Super ick voelt zich als een goudvis in de EU-bokaal. :fpiraat:

super ick
29-11-13, 23:59
Super ick voelt zich als een goudvis in de EU-bokaal. :fpiraat:

Ja EU voorstanders vinden het wel leuk om een criticaster af te schilderen als iemand met een dorpsmentaliteit. De EU heeft in deze een dorpsmentaliteit om eea proberen te regelen in EU verband ipv mondiaal. Gewoon aanzwengelen die discussie.

H.P.Pas
30-11-13, 00:23
criticaster

FYI :



6.

CRITICASTER
1) Censor 2) Haarklover 3) Kwaadaardig beoordelaar 4) Kleingeestige vitter 5) Lastpost 6) Letterzifter 7) Muggenzifter 8) Muggezifter 9) Persoonsbenaming 10) Vitter 11) Zeer kritisch mens 12) Zoïlus
Gevonden op Puzzelwoordenboek CRITICASTER (http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/CRITICASTER/1)



Kritiek. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kritiek)


Kritiek (Oud-Grieks: κριτής, krités: hij die beargumenteerd beoordeelt, analyseert, interpreteert of observeert) is het beoordelen van daden, werken, uitspraken, theorieën enzovoort. In de engere betekenis (zoals in "kritiek geven") bedoelt men er een afkeuring mee, hoewel kritiek in het algemeen zeker niet negatief hoeft te zijn. Wie aan kritiek doet, is een criticus (vrouwelijke vorm critica)().

Constructieve kritiek[bewerken]

Constructieve kritiek (ook wel "positieve" of "opbouwende" kritiek genoemd) is het gegrond en beargumenteerd geven van een mening over het werk van anderen, met als doel het helpen van die ander in het verbeteren van zijn werk. Een bijkomend effect is over het algemeen dat er een positieve omgeving wordt gecreëerd door de positieve grondhouding van de criticus.

Destructieve kritiek[bewerken]

Destructieve kritiek (ook wel "negatieve" of "afbrekende" kritiek genoemd) is het tegenovergestelde hiervan. Deze kritiek is vaak ongegrond en niet of slecht beargumenteerd. Het feit dat er een negatieve omgeving wordt gecreëerd kan hier zelfs een doel zijn

super ick
30-11-13, 14:27
FYI :


Kritiek. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kritiek)

Aha, gaan we ineens over op de vorm nu?