PDA

Bekijk Volledige Versie : AIVD hackt internetfora, ‘tegen wet in’



Joesoef
30-11-13, 07:27
Het gebouw van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) in Zoetermeer. Foto ANP / Lex van Lieshout

door Steven Derix, Glenn Greenwald en Huib Modderkolk
BINNENLAND De Nederlandse inlichtingendienst AIVD breekt in op de servers van internetfora. Op die manier worden de gegevens van alle gebruikers van die webfora verzameld. Vaak zijn dat onbekende personen van wie nog niet is vastgesteld of zij een bedreiging zijn voor de rechtsorde.
Dat blijkt uit een geheim document van de Amerikaanse inlichtingendienst NSA, dat is gelekt door voormalig NSA-medewerker Edward Snowden. Deskundigen vinden dat de werkwijze van de AIVD in strijd is met de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv).

Op grond van deze wet uit 2002 mag de AIVD ‘speciale bevoegdheden’ inzetten tegen staatsgevaarlijke personen of organisaties. Daaronder valt ook de bevoegdheid om in te breken op computers. Maar deze wet is niet toegesneden op nieuwe vormen van hacken, waarbij hele netwerken worden geïnfecteerd en de data van grote aantallen gebruikers in één keer kunnen worden weg gesluisd.

Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken valt de methode „binnen het kader” van de Wiv en zijn webfora een legitiem doelwit als het vermoeden bestaat dat er staatsgevaarlijke activiteiten plaats vinden. Webfora zijn een belangrijk podium voor jihadisten en andere radicale groepen waar de AIVD onderzoek naar doet.

Lees hier het geheime NSA-document:

ISSUU - Secret document Edward Snowden by Pim van den Dool (http://issuu.com/pimvandendool/docs/document03?e=7781744/5822935)

Open publication - Free publishing
‘DIT LEIDT TOT EEN SURVEILLANCESTAAT’
Hoogleraar informatierecht Nico van Eijk stelt echter dat de AIVD een grens overgaat. „Ze trekken een sleepnet door internetfora en nemen de data van willekeurige personen mee. Dit leidt tot een surveillancestaat.”

Gerrit-Jan Zwenne, hoogleraar recht in de informatiesamenleving aan de universiteit Leiden, vindt dat de AIVD met deze „ongelooflijke privacyinbreuk” een pijler onder de rechtsstaat „weg zaagt”.

Het geheime NSA-document dat deze krant heeft ingezien, is een gespreksverslag van een ontmoeting tussen de NSA en vertegenwoordigers van de AIVD en de militaire inlichtingendienst MIVD. Tijdens deze bijeenkomst, op 14 februari van dit jaar, legden de Nederlanders uit dat ze bij het hacken van webfora de hele database met gebruiksgegevens leegzuigen. De Nederlanders, schrijft de NSA, „verzamelen MySQL databases door CNE.”

MySQL is de meest gebruikte software voor het bouwen van databases voor webfora. In de database worden niet alleen alle berichten van een gebruiker opgeslagen, maar ook zijn persoonlijke informatie, zoals de naam waaronder hij zich heeft geregistreerd.

AIVD GEBRUIKT INFORMATIE OM ‘TARGETS’ TE IDENTIFICEREN
Uit het NSA-gespreksverslag blijkt dat de AIVD de informatie uit de database gebruikt om mogelijke ‘targets’ van de dienst te identificeren. De AIVD onderzoekt ook manieren om de informatie te exploiteren. „Ze onderzoeken”, schrijft de NSA, „of ze de data uit de webfora kunnen combineren met gegevens van andere sociale media, en proberen goede manieren te vinden om de data die ze al hebben te minen”, het analyseren van data.

De Wiv stelt strenge eisen aan de inzet van ‘bijzondere bevoegdheden’, zoals het hacken van een computer. Een van die vereisten is dat er voldoende identificerende kenmerken zijn om een doelwit aan te kunnen wijzen. De toezichthouder op de inlichtingendiensten, CTIVD, publiceerde in 2011 een kritisch rapport over ongerichte zoekacties in satellietverkeer door de militaire inlichtingendienst MIVD. Het onderzoek doen naar „breed geformuleerde categorieën van personen en organisaties” is volgens de CTIVD „niet in overeenstemming met de wet.”

Volgens jurist Constant Hijzen is bij het hacken van de fora sprake van eenzelfde situatie. „Als alle bezoekers onder de zoekactie vallen, zonder dat je weet wat de identiteiten van de mensen zijn, ga je ongericht te werk.”
De Amerikaanse overheid laat in een reactie weten dat publicatie van staatsgeheimen de nationale veiligheid schaadt. Om die reden publiceert deze krant belangrijke technische details niet.

Met medewerking van Floor Boon.

LEES MEER OVER: AIVD DE NSA-DOSSIERS EDWARD SNOWDEN HACKEN NSA
LEES VERDER IN NRC HANDELSBLAD VAN 30 NOVEMBER 2013:lees deze krantAlle achtergronden over het hacken door de AIVD en de reacties uit de Tweede Kamer, inclusief de mogelijke gevolgen voor minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk.

knuppeltje
30-11-13, 08:11
Dat is niet best voor sommige prikkers hier.

Joesoef
30-11-13, 08:19
Het is niet nieuw alleen voor het eerst dat het zo duidelijk naar buiten komt. Vroeger zaten de backdoors gewoon in het script nu gebruiken ze gewoon de qsl database.
dat meekijken is al sinds het bbs (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bulletin_board_system).

knuppeltje
30-11-13, 08:58
Het is niet nieuw alleen voor het eerst dat het zo duidelijk naar buiten komt. Vroeger zaten de backdoors gewoon in het script nu gebruiken ze gewoon de qsl database.
dat meekijken is al sinds het bbs (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bulletin_board_system).

En ik ben nog steeds niet opgepakt. Terwijl ik hier toch zowat alle staatshoofden en geestelijke leiders aan de lopende band schoffeer. :maf:

Mark
30-11-13, 09:33
leve de koningin!!! leve nederland, leve de usa :usa:

zo mijn straatje is ook weer schoongeveegd

Joesoef
30-11-13, 09:39
En ik ben nog steeds niet opgepakt. Terwijl ik hier toch zowat alle staatshoofden en geestelijke leiders aan de lopende band schoffeer. :maf:


Wacht maar. Ben je op vakantie in Thailand geweest, wordt je daar plots uit de rij gehaald. Sir, is that your suitcase?

knuppeltje
30-11-13, 10:08
Wacht maar. Ben je op vakantie in Thailand geweest, wordt je daar plots uit de rij gehaald. Sir, is that your suitcase?

Geen haar op mijn hoofd dat er ooit aan heeft gedacht daarheen te gaan, en ikzelf ook al niet.

Karin.N
30-11-13, 10:18
leve de koningin!!! leve nederland, leve de usa :usa:

zo mijn straatje is ook weer schoongeveegd

In het kader van het herstellen van de banden tussen Nederland en Rusland worden alle gegevens gedeeld met de FSB :wohaa:

Karin.N
30-11-13, 10:19
Geen haar op mijn hoofd dat er ooit aan heeft gedacht daarheen te gaan, en ikzelf ook al niet.


Onbeschofte bouwvakkers hebben daar ook helemaal niets te zoeken :engel:

Karin.N
30-11-13, 10:20
Dat is niet best voor sommige prikkers hier.


Missen we al iemand :hihi:

knuppeltje
30-11-13, 10:26
Onbeschofte bouwvakkers hebben daar ook helemaal niets te zoeken :engel:

Ik vrees dat ik niet kan instaan voor al mijn collega's. Ook wij zijn af en toe net mensen. :confused:

knuppeltje
30-11-13, 10:30
Missen we al iemand :hihi:

Slinger zijn we al even kwijt. Hij zal toch niet.... Nee dat kan niet, die was een rasechte diehard protestant, en die doen zoiets gegarandeerd niet. :schreeuw:

Karin.N
30-11-13, 10:31
Ik vrees dat ik niet kan instaan voor al mijn collega's. Ook wij zijn af en toe net mensen. :confused:


Ach, ben getrouwd met "een onbeschofte bouwvakker",, zal wel loslopen met de doelgroep :blowen:

Karin.N
30-11-13, 10:33
Slinger zijn we al even kwijt. Hij zal toch niet.... Nee dat kan niet, die was een rasechte diehard protestant, en die doen zoiets gegarandeerd niet. :schreeuw:


Sssttt, hij ligt ergens heel stil, vooral niet wakker maken, stel je voor dat ie opeens weer opduikt :schok:

knuppeltje
30-11-13, 10:40
Ach, ben getrouwd met "een onbeschofte bouwvakker",, zal wel loslopen met de doelgroep :blowen:

Er zijn erbij met een hart van goud. :giechel:

knuppeltje
30-11-13, 10:40
Sssttt, hij ligt ergens heel stil, vooral niet wakker maken, stel je voor dat ie opeens weer opduikt :schok:

Ik zeg niks meer.

BoerHarms
30-11-13, 10:42
Dat hacken is al heel lang bekend, waarom denk je dat er zoveel gesubsieerde foras zijn?
Als je het openbaar en makkelijk toegangelijk maakt is het beter te controleren.

super ick
30-11-13, 10:43
En ik ben nog steeds niet opgepakt. Terwijl ik hier toch zowat alle staatshoofden en geestelijke leiders aan de lopende band schoffeer. :maf:

Zij nemen jou toch ook niet serieus. Gekkie.

knuppeltje
30-11-13, 10:44
Dat hacken is al heel lang bekend, waarom denk je dat er zoveel gesubsieerde foras zijn?
Als je het openbaar en makkelijk toegangelijk maakt is het beter te controleren.

Shit, daaraan had ik nog niet gedacht. Als de wiedeweerga boycotten die hap hier! :lachu:

knuppeltje
30-11-13, 10:46
Zij nemen jou toch ook niet serieus. Gekkie.

Je moet maar goed zo doorgaan, ja. :fplet:

super ick
30-11-13, 10:49
Ik zou, als ik AIVD-der was direct achter H.P. Pas aangaan. Niet omdat hij een gevaar zou zijn maar Zwitserland op kosten van de baas is fijner dan de Schilderswijk of Bijlmer.
Tenminste.........ik denk dat het zo werkt in de ambtenarij.

Dus Pas, als je al een tijdje een busje voor de deur hebt, ga er eens langs met een pot koffie.

GebruiksTips
30-11-13, 11:19
En ik ben nog steeds niet opgepakt. Terwijl ik hier toch zowat alle staatshoofden en geestelijke leiders aan de lopende band schoffeer. :maf:

Dit geldt 99% enkel voor de moslims. De niet moslims zoals jij hebben recht op '' vrijheid van meningsuiting '' .

super ick
30-11-13, 11:21
Dit geldt 99% enkel voor de moslims. De niet moslims zoals jij hebben recht op '' vrijheid van meningsuiting '' .

Aha, ze pakken moslims aan als moslims ongelovigen aanpakken als ze de macht hebben?

GebruiksTips
30-11-13, 11:27
Aha, ze pakken moslims aan als moslims ongelovigen aanpakken als ze de macht hebben?

Als moslims de macht hebben en er wordt geregeerd met Sharia dan zijn er duidelijke straffen voor zowel moslims als niet moslims.

Maar hier in een democratie geldt vrijheid van meningsuiting voor ongelovigen, en zodra je iets zegt over hun dan is het bedreiging/anti semiet/oproepen tot geweld etc etc...

Dus knuppeltje jij en de rest hoeven zich niet echt zorgen te maken.

mark61
30-11-13, 11:28
Slinger zijn we al even kwijt. Hij zal toch niet.... Nee dat kan niet, die was een rasechte diehard protestant, en die doen zoiets gegarandeerd niet. :schreeuw:

Die werkte hier als agent provocateur.

Maar provocatie is volledig overbodig. Sommige prikkers gaan spontaan van bij het ontbijt al uit hun dak.

Dus die zal wel in de WW zitten.

Karin.N
30-11-13, 12:23
Als moslims de macht hebben en er wordt geregeerd met Sharia dan zijn er duidelijke straffen voor zowel moslims als niet moslims.

Maar hier in een democratie geldt vrijheid van meningsuiting voor ongelovigen, en zodra je iets zegt over hun dan is het bedreiging/anti semiet/oproepen tot geweld etc etc...

Dus knuppeltje jij en de rest hoeven zich niet echt zorgen te maken.

Vertel eens, onder shariawetgeving, wie hebben er voorrang, moslims of niet gelovigen?

Moslims maken direct in de basis al onderscheid tussen moslims, andere gelovigen en niet gelovigen. Ik vind dat persoonlijk een reden om de islam af te wijzen.

GebruiksTips
30-11-13, 12:26
Vertel eens, onder shariawetgeving, wie hebben er voorrang, moslims of niet gelovigen?

Moslims maken direct in de basis al onderscheid tussen moslims, andere gelovigen en niet gelovigen. Ik vind dat persoonlijk een reden om de islam af te wijzen.

Voorrang qua wat? Bij de stoplicht bedoel je of wat? Wees concreet...

Maar als je toch echt interesse hebt wie wat waar wanneer

http://www.kalamullah.com/Books/Al-Ahkam%20as-Sultaniyyah.pdf

Succes ermee.

Oiseau
30-11-13, 12:40
Een aantal hier staan in loondienst en doen zich voor wereldverbeteraars.
:zwaai:

Revisor
30-11-13, 12:56
Haha mensen denken dat je vrij bent in Westerse landen...

(leen)
30-11-13, 13:08
Waarbij f.b. de koploper is, met als bonus je complete netwerk aan vrienden, geniaal:gniffel:

GebruiksTips
30-11-13, 13:10
Waarbij f.b. de koploper is, met als bonus je complete netwerk aan vrienden, geniaal:gniffel:

Facebook is a CIA Databank - henrymakow.com (http://www.henrymakow.com/facebook_is_orwellian_wet_drea.html)

Facebook wordt gerund door de CIA | Froot.nl (http://www.froot.nl/categorie/entertainment/facebook-wordt-gerund-door-de-cia/)

(leen)
30-11-13, 13:45
Facebook is a CIA Databank - henrymakow.com (http://www.henrymakow.com/facebook_is_orwellian_wet_drea.html)

Facebook wordt gerund door de CIA | Froot.nl (http://www.froot.nl/categorie/entertainment/facebook-wordt-gerund-door-de-cia/)

Idd, geniaal toch?

Revisor
30-11-13, 13:51
Idd, geniaal toch?

Ligt eraan vanuit welk oogpunt je het bekijkt en wat je verstaat onder genialiteit.

Ik zelf vind het niet geniaal. Mensen bedriegen als ze je vertrouwen is geen kunst aan, eerder laf.

GebruiksTips
30-11-13, 13:53
Idd, geniaal toch?

Ik gebruik geen facebook. Vind het geen toegevoegde waarde hebben maar ik sluit me aan bij Revisor.

(leen)
30-11-13, 13:59
Ligt eraan vanuit welk oogpunt je het bekijkt en wat je verstaat onder genialiteit.

Ik zelf vind het niet geniaal. Mensen bedriegen als ze je vertrouwen is geen kunst aan, eerder laf.

Geniaal, hele volkeren geven spontaan alle info.
Veel handiger voor ze dan een gratis forum als maroc.

super ick
30-11-13, 14:10
Als moslims de macht hebben en er wordt geregeerd met Sharia dan zijn er duidelijke straffen voor zowel moslims als niet moslims.

Nee draaikont, er wordt onderscheid gemaakt bij wet tussen moslims en de rest. Dat is rechtstreekse discriminatie. Dat het bij wet opgelegd wordt maakt het des te kwaadaardiger.

Ready?
30-11-13, 14:17
Ben ik even blij dat ik geen bedreiging ben voor de binnenlandse veiligheid. Pfieuw

Revisor
30-11-13, 14:18
Geniaal, hele volkeren geven spontaan alle info.
Veel handiger voor ze dan een gratis forum als maroc.

In vertrouwen mensen bedonderen, niets geniaals aan.

GebruiksTips
30-11-13, 14:20
Nee draaikont, er wordt onderscheid gemaakt bij wet tussen moslims en de rest. Dat is rechtstreekse discriminatie. Dat het bij wet opgelegd wordt maakt het des te kwaadaardiger.

Huh... dat zeg ik toch? Duidelijke straffen voor zowel moslims als niet moslims. Voel je de angst al in je hart.. als we zometeen NL hebben overgenomen :gniffel:

super ick
30-11-13, 14:28
Huh... dat zeg ik toch? Duidelijke straffen voor zowel moslims als niet moslims. Voel je de angst al in je hart.. als we zometeen NL hebben overgenomen :gniffel:
Pas maar op, straks komt papa er achter dat je aan zijn computer zit en moet je zonder flesje naar bed.

GebruiksTips
30-11-13, 14:31
Pas maar op, straks komt papa er achter dat je aan zijn computer zit en moet je zonder flesje naar bed.

Tjah super ick. Nu probeer je het op een kinderachtige manier.. is niet erg.

Wen er maar aan... Dit land nemen we over. En voor je het beseft is het al gebeurd... dan kan je jammeren maar het zij zo.

knuppeltje
30-11-13, 14:53
Als moslims de macht hebben en er wordt geregeerd met Sharia dan zijn er duidelijke straffen voor zowel moslims als niet moslims.

Maar hier in een democratie geldt vrijheid van meningsuiting voor ongelovigen, en zodra je iets zegt over hun dan is het bedreiging/anti semiet/oproepen tot geweld etc etc...

Dus knuppeltje jij en de rest hoeven zich niet echt zorgen te maken.

Dat Allah dat verhoede, ja!

Ik zal je een goede gebruikerstip geven: dat recht geldt hier voor iedereen.

Ik maakte me als ongelovige toch al nergens druk over.

knuppeltje
30-11-13, 14:56
Wen er maar aan... Dit land nemen we over. En voor je het beseft is het al gebeurd... dan kan je jammeren maar het zij zo.

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha hahahahah.

BoerHarms
30-11-13, 15:05
Tjah super ick. Nu probeer je het op een kinderachtige manier.. is niet erg.

Wen er maar aan... Dit land nemen we over. En voor je het beseft is het al gebeurd... dan kan je jammeren maar het zij zo.

Moet je trouwens niet naar Syrie gaan, een goede moslim gaat zijn broeders en zusters helpen.
Als je sneuvelt heb je ook nog het geluk dat je in het paradijs komt vol met maagden

Of ben je daar te bang voor !

GebruiksTips
30-11-13, 15:09
Moet je trouwens niet naar Syrie gaan, een goede moslim gaat zijn broeders en zusters helpen.
Als je sneuvelt heb je ook nog het geluk dat je in het paradijs komt vol met maagden

Of ben je daar te bang voor !

Jij moet nog je zin onderbouwen. Ik wacht er op en dan krijg jij weer antwoord.


Ach ja, is altijd nog beter als een huwelijk tussen een ouwe lul met een klein kind

BoerHarms
30-11-13, 15:30
Jij moet nog je zin onderbouwen. Ik wacht er op en dan krijg jij weer antwoord.

Ik dacht dat ik hierin wel duidelijk ben,dus hoeft niet te onderbouwen

GebruiksTips
30-11-13, 15:34
Ik dacht dat ik hierin wel duidelijk ben,dus hoeft niet te onderbouwen

Wie is de ouwe lul en wie is kleine kind? Heb je het over 1 van je voorvaderen? Of wat...?
Schaam je er niet voor BoerHarms. Van je perverse voorvaderen zijn we wel meer gewend

Revisor
30-11-13, 18:39
Plasterk: AIVD houdt zich keurig aan de wet

Door: Natalie Righton − 30/11/13, 18:45

http://static0.volkskrant.nl/static/photo/2013/2/13/9/20131130182732/media_xl_1974444.jpg
© anp. Minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken op het Binnenhof

Inlichtingendienst AIVD houdt zich keurig aan de wet als het gegevens verzamelt van gebruikers van verdachte websites. De AIVD gaat hiermee niet haar boekje te buiten, maar handelt rechtmatig. Dit zegt PvdA-minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken in een vraaggesprek met de Volkskrant.



De wet biedt hier nadrukkelijk de mogelijkheid toe
Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken


'De AIVD kan en mag volgens artikel 24 van de Wet op Inlichtingen- en veiligheidsdiensten informatie vergaren door websites van verdachte aard te hacken. Die wet biedt hier nadrukkelijk de mogelijkheid toe', aldus Plasterk.

De Tweede Kamer eiste eerder op zaterdag opheldering van de minister (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3554286/2013/11/30/Pechtold-wil-parlementaire-enquete-afluisteren-AIVD.dhtml) naar aanleiding van berichtgeving in het NRC dat de AIVD regelmatig verdachte internetfora hackt (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/13524/De-afluisterpraktijken-van-de-NSA/article/detail/3554216/2013/11/30/AIVD-hackt-internetfora.dhtml)en daarbij gegevens van 'willekeurige bezoekers' verzamelt. Daarmee zou de wet volgens rechtsdeskundigen overtreden worden. Plasterk bestrijdt deze lezing stellig.



Laat het duidelijk zijn: de AIVD houdt niet de website van de plaatselijke hengelsportvereniging in de gaten.
Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken


Terroristisch oogmerk
Volgens de minister wordt alleen gekeken naar bezoekers van websites met een terroristisch of extremistisch oogmerk. 'Laat het duidelijk zijn: de AIVD houdt niet de website van de plaatselijke hengelsportvereniging in de gaten. Het gaat nadrukkelijk om websites waarvan we weten dat die potentieel gevaarlijk zijn, zoals jihadistische internetfora, waar mensen echt oproepen tot de strijd. Het is belangrijk dat we toezicht houden op wat daar gebeurt', zegt de bewindsman.

Kritiek dat het verzamelen van informatie over deze internetgebruikers de privacy schendt en leidt tot een 'surveillancestaat' pareert Plasterk door te wijzen op de goedkeuring van de toezichthouder op inlichtingendiensten, CTIVD. 'Die instantie weet precies wat de AIVD doet en heeft tot nu toe geen aanleiding gezien om aan de bel te trekken dat het niet mag wat de AIVD doet. Als de toezichthouder zou zeggen: dit moet anders, dan zou ik daar natuurlijk onmiddellijk naar luisteren', zegt Plasterk.



De SP en D66 willen een parlementaire enquête over de inlichtingendienst.


Parlementaire enquête
Aankomende maandag komt een onafhankelijke commissie, de zogenoemde commissie-Dessens, toevallig met een rapport waarin de Wet op Inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv) wordt geëvalueerd. Nederlandse inlichtingendiensten dringen al een tijdje aan op verruiming van de bevoegdheden. Plasterk wacht het rapport met 'belangstelling' af: 'De techniek ontwikkelt zich voortdurend, zowel van de kant van terroristen, als van de mensen die toezicht houden. Het is daarom goed om een wet eens in de paar jaar te evalueren of deze nog voldoet aan eisen van deze tijd.'

Veel Kamerleden, ook van coalitiepartijen VVD en PvdA, betwijfelen of de AIVD zich aan de huidige wet houdt als het internetfora hackt en zo alle gegevens verzamelt van deelnemers. Plasterks partijgenoot Jeroen Recourt (PvdA) noemt het bericht 'zorgelijk'. De SP en D66 willen zelfs een parlementaire enquête over de inlichtingendienst. ChristenUnie, GroenLinks en het CDA pleiten voor 'nader onderzoek'.


Plasterk: AIVD houdt zich keurig aan de wet - De afluisterpraktijken van de NSA - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/13524/De-afluisterpraktijken-van-de-NSA/article/detail/3554358/2013/11/30/Plasterk-AIVD-houdt-zich-keurig-aan-de-wet.dhtml)


Verklaar maroc.nl als mogelijke website waar extremistische moslims en/of terroristen komen en klaar iedereen die op maroc.nl komt wordt uitgekleed.

Deden de Amerikanen ook in NeW York, ze verklaarden moskee tot plaats waar terroisten kwamen en ze verzamelden ze gegevens van elke moslims in New York.

Haha onder het mom van moslims in de gaten houden wordt langzaam iedereen in Nederland in de gaten gehouden.

Is er eigenlijk een verschil met Noord-Korea en andere dictaturen?

BoerHarms
30-11-13, 18:56
iedereen wordt hier in de gaten gehouden en aangezien jij vreselijk tegen het westen ben, wordt jij nog veel meer inde gaten gehouden geworden, het zou me niet verwonderen dat ze al buiten bij jouw verdekt opgesteld staan, ga maar een goed je huis controleren dat er geen afluisterapparatuur aangebracht is, het zou zo maar kunnen.
Het zou zo maar kunnen dat je op een dag zomaar verdwenen bent en als enemy of de state behandelt wordt.
Jouw telefoons zullen al aan de tap hangen en het zou me niet verwonderen dat je mobile regelmatig positie van verblijf richting AIVD straalt

Revisor
30-11-13, 19:11
iedereen wordt hier in de gaten gehouden en aangezien jij vreselijk tegen het westen ben, wordt jij nog veel meer inde gaten gehouden geworden, het zou me niet verwonderen dat ze al buiten bij jouw verdekt opgesteld staan, ga maar een goed je huis controleren dat er geen afluisterapparatuur aangebracht is, het zou zo maar kunnen.
Het zou zo maar kunnen dat je op een dag zomaar verdwenen bent en als enemy of de state behandelt wordt.
Jouw telefoons zullen al aan de tap hangen en het zou me niet verwonderen dat je mobile regelmatig positie van verblijf richting AIVD straalt

Ik ben niet bang omdat ik geen wet overtreed. Ik discussier omdat ik de wereld wil begrijpen en mijn gedachten met de wereld deel om ze aan kritiek bloot te stellen en of mijn denkbeelden stand kunnen houden zodat ik uiteindelijk mijn kijk op de wereld kan verbeteren.

Mensen die bang zijn neem ik niets kwalijk maar ik wil ze wel aanmoedigen om niet bang te zijn om kritisch te zijn. Durf door te denken en laat je niet bang maken om de waarheid te kennen.

knots71karel
30-11-13, 20:22
Ik zou, als ik AIVD-der was direct achter H.P. Pas aangaan. Niet omdat hij een gevaar zou zijn maar Zwitserland op kosten van de baas is fijner dan de Schilderswijk of Bijlmer.
Tenminste.........ik denk dat het zo werkt in de ambtenarij.

Dus Pas, als je al een tijdje een busje voor de deur hebt, ga er eens langs met een pot koffie.

goeie tip :giechel:

Revisor
01-12-13, 13:17
Ik stop met discussieren op NVDD.

Niet vanwege de AIVD, maar vanwege moderator joesoef.

Ibrah1234
01-12-13, 14:02
Geniaal, hele volkeren geven spontaan alle info.
Veel handiger voor ze dan een gratis forum als maroc.

Precies. Wat te denken van die smartphones. Meestal staat Google locatieservice aan en kan elke willekeurige burger de elektronische broodkruimels volgen.

knuppeltje
01-12-13, 14:11
Ik stop met discussieren op NVDD.

Niet vanwege de AIVD, maar vanwege moderator joesoef.

Gelukkig ligt het dus niet aan mij.

knots71karel
01-12-13, 14:18
Tjah super ick. Nu probeer je het op een kinderachtige manier.. is niet erg.

Wen er maar aan... Dit land nemen we over. En voor je het beseft is het al gebeurd... dan kan je jammeren maar het zij zo.
( jammer ) dat je ban hebt ! je bent echt vermakelijk , had je zo graag willen vragen door welke ''WE'' worden overgenomen is WE de Soenieten ? of zijn het de Sjiieten ? of mogen WIJ de overwonnen Nederlanders nog kiezen ? OF vliegen jullie elkaar meteen al in de de haren bij het verdelen van de buit ?
Mogelijk kan een van jou gelijkdenkende vriendjes er antwoord op geven ?
Zo niet dan hoor ik het wel als je Ban is opgeheven.
(nou ben ik niet zo voor een BAN omdat je niks kan zeggen tot je verweer !Dat was al zo bij die ROOMSE PAPEN die de BAN verzonnen hebben, daar kon en mocht je ook niets in brengen als verweer .

knots71karel
02-12-13, 21:26
Het gebouw van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) in Zoetermeer. Foto ANP / Lex van Lieshout

door Steven Derix, Glenn Greenwald en Huib Modderkolk
BINNENLAND De Nederlandse inlichtingendienst AIVD breekt in op de servers van internetfora. Op die manier worden de gegevens van alle gebruikers van die webfora verzameld. Vaak zijn dat onbekende personen van wie nog niet is vastgesteld of zij een bedreiging zijn voor de rechtsorde.
Dat blijkt uit een geheim document van de Amerikaanse inlichtingendienst NSA, dat is gelekt door voormalig NSA-medewerker Edward Snowden. Deskundigen vinden dat de werkwijze van de AIVD in strijd is met de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv).

Op grond van deze wet uit 2002 mag de AIVD ‘speciale bevoegdheden’ inzetten tegen staatsgevaarlijke personen of organisaties. Daaronder valt ook de bevoegdheid om in te breken op computers. Maar deze wet is niet toegesneden op nieuwe vormen van hacken, waarbij hele netwerken worden geïnfecteerd en de data van grote aantallen gebruikers in één keer kunnen worden weg gesluisd.

Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken valt de methode „binnen het kader” van de Wiv en zijn webfora een legitiem doelwit als het vermoeden bestaat dat er staatsgevaarlijke activiteiten plaats vinden. Webfora zijn een belangrijk podium voor jihadisten en andere radicale groepen waar de AIVD onderzoek naar doet.

Lees hier het geheime NSA-document:

ISSUU - Secret document Edward Snowden by Pim van den Dool (http://issuu.com/pimvandendool/docs/document03?e=7781744/5822935)

Open publication - Free publishing
‘DIT LEIDT TOT EEN SURVEILLANCESTAAT’
Hoogleraar informatierecht Nico van Eijk stelt echter dat de AIVD een grens overgaat. „Ze trekken een sleepnet door internetfora en nemen de data van willekeurige personen mee. Dit leidt tot een surveillancestaat.”

Gerrit-Jan Zwenne, hoogleraar recht in de informatiesamenleving aan de universiteit Leiden, vindt dat de AIVD met deze „ongelooflijke privacyinbreuk” een pijler onder de rechtsstaat „weg zaagt”.

Het geheime NSA-document dat deze krant heeft ingezien, is een gespreksverslag van een ontmoeting tussen de NSA en vertegenwoordigers van de AIVD en de militaire inlichtingendienst MIVD. Tijdens deze bijeenkomst, op 14 februari van dit jaar, legden de Nederlanders uit dat ze bij het hacken van webfora de hele database met gebruiksgegevens leegzuigen. De Nederlanders, schrijft de NSA, „verzamelen MySQL databases door CNE.”

MySQL is de meest gebruikte software voor het bouwen van databases voor webfora. In de database worden niet alleen alle berichten van een gebruiker opgeslagen, maar ook zijn persoonlijke informatie, zoals de naam waaronder hij zich heeft geregistreerd.

AIVD GEBRUIKT INFORMATIE OM ‘TARGETS’ TE IDENTIFICEREN
Uit het NSA-gespreksverslag blijkt dat de AIVD de informatie uit de database gebruikt om mogelijke ‘targets’ van de dienst te identificeren. De AIVD onderzoekt ook manieren om de informatie te exploiteren. „Ze onderzoeken”, schrijft de NSA, „of ze de data uit de webfora kunnen combineren met gegevens van andere sociale media, en proberen goede manieren te vinden om de data die ze al hebben te minen”, het analyseren van data.

De Wiv stelt strenge eisen aan de inzet van ‘bijzondere bevoegdheden’, zoals het hacken van een computer. Een van die vereisten is dat er voldoende identificerende kenmerken zijn om een doelwit aan te kunnen wijzen. De toezichthouder op de inlichtingendiensten, CTIVD, publiceerde in 2011 een kritisch rapport over ongerichte zoekacties in satellietverkeer door de militaire inlichtingendienst MIVD. Het onderzoek doen naar „breed geformuleerde categorieën van personen en organisaties” is volgens de CTIVD „niet in overeenstemming met de wet.”

Volgens jurist Constant Hijzen is bij het hacken van de fora sprake van eenzelfde situatie. „Als alle bezoekers onder de zoekactie vallen, zonder dat je weet wat de identiteiten van de mensen zijn, ga je ongericht te werk.”
De Amerikaanse overheid laat in een reactie weten dat publicatie van staatsgeheimen de nationale veiligheid schaadt. Om die reden publiceert deze krant belangrijke technische details niet.

Met medewerking van Floor Boon.

LEES MEER OVER: AIVD DE NSA-DOSSIERS EDWARD SNOWDEN HACKEN NSA
LEES VERDER IN NRC HANDELSBLAD VAN 30 NOVEMBER 2013:lees deze krantAlle achtergronden over het hacken door de AIVD en de reacties uit de Tweede Kamer, inclusief de mogelijke gevolgen voor minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk.

Toeval op Ned 2 is wordt dit onderwerp , nu besproken:
Meer bevoegdheden voor de AIVD (http://nieuwsuur.nl/onderwerp/581645-meer-bevoegdheden-voor-de-aivd.html)http://content.nos.nl/data/image/sm/2013/12/02/581650.jpg (http://nieuwsuur.nl/onderwerp/581645-meer-bevoegdheden-voor-de-aivd.html) Als het aan de Commissie-Dessens ligt mogen de geheime diensten straks ook de kabel aftappen. Voorzitter Stan Dessens is vanavond te gast.

BoerHarms
03-12-13, 01:01
Toeval op Ned 2 is wordt dit onderwerp , nu besproken:
Meer bevoegdheden voor de AIVD (http://nieuwsuur.nl/onderwerp/581645-meer-bevoegdheden-voor-de-aivd.html)http://content.nos.nl/data/image/sm/2013/12/02/581650.jpg (http://nieuwsuur.nl/onderwerp/581645-meer-bevoegdheden-voor-de-aivd.html) Als het aan de Commissie-Dessens ligt mogen de geheime diensten straks ook de kabel aftappen. Voorzitter Stan Dessens is vanavond te gast.

ik zag de uitzending , taai interview , dat eigenlijk ook plotseling werd afgebroken.
Was goed in het ontwijken van de echte antwoorden

super ick
03-12-13, 08:26
Tja, gevoelsmatig ben ik natuurlijk ook tegen allerlei afluisterpraktijken.

De techniek staat echter niet stil. Waar vroeger de potentiële crimineel enkel een vaste telefoon had heeft hij nu een handvol mobieltjes waarmee hij niet alleen belt maar ook gebuik maakt van internet. Omdat er geen fysieke lijnen meer zijn maar alles digitaal is, is het ook gemakkelijker geworden om ineens heel informatie op te vangen en bijv te controleren op steekwoorden. (Als jihad zo'n steekwoorden is dan zitten we hier gebeiteld)

Ik probeer me altijd de situatie achteraf voor te stellen. Dan beoordelen wij justitie altijd. Ze hadden dit........,waarom hebben ze niet gewoon dat..........
Stel je voor dat na een moord of aanslag blijkt dat daders een website vol meuk hadden. Dat ze vrij hebben kunnen communiceren over hun plannen over telefoon, internet, etc. Dan hebben 'ze' uiteraard weer met hun ogen dicht gezeten.

Je moet je er van bewust zijn dat je niet incognito bent op internet en dat ook accepteren. Net zo goed als je ook rondrijdt met een nummerplaat op je auto.
Ik zou er geen problemen mee hebben als een AIVD bij mij langs zou komen nav wat ik hier neerplemp.

H.P.Pas
03-12-13, 09:30
. Ze hadden dit........,waarom hebben ze niet gewoon dat..........


het lijkt Europa wel..

Tomas
03-12-13, 10:49
Ik wist niet dat de AIVD het bekabelde data verkeer niet mocht aftappen, dat verklaart wel dat kinderpornonetwerken altijd op basis van buitenlandse 'tips' worden opgerold. Voor zover ik mij heug.

super ick
03-12-13, 15:38
het lijkt Europa wel..

:hihi:

Wel leuk dat je de overeenkomst ziet. Zeker omdat ik hiermee aangaf dat er gezeik komt als blijkt dat de AIVD heeft zitten slapen.

mark61
03-12-13, 15:58
:hihi:

Wel leuk dat je de overeenkomst ziet. Zeker omdat ik hiermee aangaf dat er gezeik komt als blijkt dat de AIVD heeft zitten slapen.

Het verband is, om even de deur in te trappen, dat je achteraf altijd makkelijk praten hebt.

super ick
03-12-13, 17:22
Het verband is, om even de deur in te trappen, dat je achteraf altijd makkelijk praten hebt.

Mbt het afluisteren/hacken geef ik dat juist aan. Gezeik achteraf dat komt als blijkt dat je niets gedaan hebt.

Flauw om dat serieus met de discussie over de EU te vergelijken. Als grap vind ik het wel leuk gevonden.