PDA

Bekijk Volledige Versie : Toch Nederlandse steun voor bedrijven in nederzettingen Israël



mark61
02-12-13, 15:37
door Leonie van Nierop
Binnenland Buitenland

De overheid ondersteunt samenwerking tussen Nederlandse bedrijven en Israëlische bedrijven die actief zijn in de nederzettingen in bezet Palestijns gebied. Volgens Nederland zijn die nederzettingen illegaal en een bedreiging voor de vrede. Het ondersteunen van samenwerking met nederzettingenbedrijven is in strijd met het Nederlandse beleid.

In de praktijk stimuleert de overheid die samenwerking zelfs, schrijft NRC Handelsblad vanmiddag. Via een koppelwebsite kunnen Nederlandse bedrijven en Israëlische nederzettingenbedrijven afspreken om elkaar zondag te ontmoeten, onder de paraplu van het eerste samenwerkingsforum dat Nederland met Israël organiseert onder leiding van premier Rutte.

Het officiële Nederlandse beleid is dat de staat Nederlandse bedrijven “ontmoedigt” economische relaties te onderhouden met Israëlische bedrijven die opereren in nederzettingen in bezet gebied. Daarbij schreef minister van Buitenlandse Zaken Timmermans aan de Tweede Kamer:

De ambassade in Tel Aviv en andere onder verantwoordelijkheid van de overheid vallende instellingen, verlenen geen diensten aan bedrijven die gevestigd zijn in Israëlische nederzettingen.

Verschillende bedrijven uit nederzettingen op forum

Uit onderzoek van NRC blijkt echter dat Top Greenhouses, een Israëlisch kassenbouwbedrijf dat zich onder de naam Top GH heeft ingeschreven op de koppelwebsite van de ambassade in Tel Aviv, gevestigd is in de nederzetting Ariel. Het bedrijf Trendlines Agtech Mofet werkt vanuit verschillende nederzettingen en krijgt ook promotie op de ambassadesite. Deze bedrijven zijn ook welkom bij werkgroepen en een netwerkreceptie die Nederland in Israël organiseert.

Nog opmerkelijker is de deelname van Mekorot. Dit Israëlische bedrijf pompt water uit bezet gebied, waar veel Palestijnen zeer beperkte toegang tot water hebben, en voert dat naar nederzettingen. Minister Ploumen van Buitenlandse Handel, die net als minister Timmermans met Rutte naar Israël reist, gaat volgende week maandag op bezoek bij Mekorot.

“Wat die bedrijven in Israël of de nederzettingen doen, onttrekt zich aan de controle van de Nederlandse regering”, zei Timmermans woensdag in de Tweede Kamer. En: “We kunnen natuurlijk moeilijk iets afdwingen bij Israëlische bedrijven.” Hij kiest er niet voor om nederzettingenbedrijven van het samenwerkingsforum te weren.

Kabinet legt verantwoordelijkheid bij bedrijven

Het kabinet legt de verantwoordelijkheid bij het Nederlandse bedrijfsleven. Op de overheidssite Agentschap NL staat voor deelnemers aan het samenwerkingsforum te lezen:

Voor de goede orde wijzen wij u op het staande beleid van het kabinet om Nederlandse bedrijven te ontmoedigen investeringen te doen of andere activiteiten te ontplooien in of ten behoeve van Israëlische nederzettingen. Het gaat om activiteiten die bijdragen aan de aanleg en instandhouding van nederzettingen of die de aanleg of instandhouding ervan faciliteren.

Hoe de bedrijven dat moeten controleren, is onduidelijk. Dit jaar ging ingenieursbedrijf Haskoning in de fout door samenwerking met een dochterbedrijf van Hagihon bij een waterproject in bezet gebied. Pas na een waarschuwing van Buitenlandse Zaken – dat betrokkenheid strijdig kon zijn met internationaal recht, trok Haskoning zich terug.

Buitenlandse Zaken benadrukt dat Nederlandse bedrijven niet aan het forum mogen deelnemen als ze zaken in de nederzettingen willen doen.

Toch Nederlandse steun voor bedrijven in nederzettingen Israël - nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2013/12/02/toch-nederlandse-steun-voor-bedrijven-in-nederzettingen-israel/)

Hopla. De leugenaar en lafaard.

En er is natuurlijk nog niks gedaan aan die invoerrechtenvoordelen van bedrijven uit de bezette gebieden.

knuppeltje
02-12-13, 15:46
Het bekende liedje. Nederland is héél verontwaardigd over die bezetting, maar we gaan de Israëlische regering niet dwarszitten. :maf:

Eke
02-12-13, 16:36
Nog opmerkelijker is de deelname van Mekorot. Dit Israëlische bedrijf pompt water uit bezet gebied, waar veel Palestijnen zeer beperkte toegang tot water hebben, en voert dat naar nederzettingen. Minister Ploumen van Buitenlandse Handel, die net als minister Timmermans met Rutte naar Israël reist, gaat volgende week maandag op bezoek bij Mekorot.




“Wat die bedrijven in Israël of de nederzettingen doen, onttrekt zich aan de controle van de Nederlandse regering”, zei Timmermans woensdag in de Tweede Kamer.

En er is natuurlijk nog niks gedaan aan die invoerrechtenvoordelen van bedrijven uit de bezette gebieden.


Triest. Die mensen met weinig water. Triest en schandalig.

Triest. De Nederlandse regering die wegkijkt als de West Bank beetje bij beetje afgenomen wordt van de inwoners van dat gebied. Triest en schandalig.

Triest. Neo-Zionisten die hun nood aan woonruimte/werkruimte oplossen door bij de buren in de tuin te gaan staan. Ze zouden toch creatievere oplossingen kunnen bedenken. Ik heb het al eerder geopperd : mensen die terug willen naar hun Europese roots zijn van harte welkom.

knots71karel
02-12-13, 20:24
Het bekende liedje. Nederland is héél verontwaardigd over die bezetting, maar we gaan de Israëlische regering niet dwarszitten. :maf:

De Nederlandse regering moet consequent blijven , en niet op een achterbakse manier dergelijke praktijken toestaan !
:confused:

vitalis
03-12-13, 19:13
Het bekende liedje. Nederland is héél verontwaardigd over die bezetting, maar we gaan de Israëlische regering niet dwarszitten. :maf:

Nederland als het morele geweten van de wereld, het blijft toch een schoon ideaal!

knuppeltje
04-12-13, 08:16
Nederland als het morele geweten van de wereld, het blijft toch een schoon ideaal!

Ik vind anders die Timmermans zo amoreel als maar zijn kan.

super ick
04-12-13, 08:22
Opgeklopt ieniemienieprobleem tov de toestand in het MO. Respect voor kunst en vliegwerk waarmee het toch bijna bovenaan agenda blijft staan.

knuppeltje
04-12-13, 08:45
Opgeklopt ieniemienieprobleem tov de toestand in het MO. Respect voor kunst en vliegwerk waarmee het toch bijna bovenaan agenda blijft staan.

Ja erg hè.

super ick
04-12-13, 09:28
Ja erg hè.

Nee hoor. Het is onrechtvaardig, onrechtmatig, etc. Dus goed dat er aandacht voor is. Ik vind alleen de aandacht onevenredig groot itt andere misstanden in de wereld.

knuppeltje
04-12-13, 09:49
Nee hoor. Het is onrechtvaardig, onrechtmatig, etc. Dus goed dat er aandacht voor is. Ik vind alleen de aandacht onevenredig groot itt andere misstanden in de wereld.

Waarom doe je dan constant er aan mee?

Het gaat trouwens om ongeveer 8 miljoen Palestijnen. Officieel om de 1'5 miljoen geregistreerde Palestijnen in Israël die op alle mogelijke manieren zwaar worden gediscrimineerd en achtergesteld tov de Joodse bevolking, naast meer dan goeie 4 miljoen Palestijnen die er geen enkele rechten hebben en als illegalen worden gezien en behandeld.

Zij, of hun ouders, grootouders en betovergrootouders zijn er wel geboren, de familie woonde er al lang voordat de Israëlische staat werd uitgeroepen, maar om getalsmatige redenen krijgen die nog steeds niet het Israëlische staatsburgerschap. Zij vallen onder de officiële aanduiding: 'Niet geregistreerde aanwezigen' en vallen onder het militair gezag. Iedereen, waar ook ter wereld die een joodse moeder heeft kan dat staatsburgerschap krijgen, maar niet die 'niet geregistreerde aanwezigen'.

Daarnaast gaat het om iets meer dan 2 miljoen Palestijnen op de West-Bank en Oost Jeruzalem, die dreigen hetzelfde lot te ondergaan als de Palestijnen in Israël.

Dat de verdedigers van Israël heel graag een en ander bagatelliseren, weten we ondertussen wel.

super ick
04-12-13, 10:06
Waarom doe je dan constant er aan mee?

Het gaat trouwens om ongeveer 8 miljoen Palestijnen. Officieel om de 1'5 miljoen geregistreerde Palestijnen in Israël die op alle mogelijke manieren zwaar worden gediscrimineerd en achtergesteld tov de Joodse bevolking, naast meer dan goeie 4 miljoen Palestijnen die er geen enkele rechten hebben en als illegalen worden gezien en behandeld.

Zij, of hun ouders, grootouders en betovergrootouders zijn er wel geboren, de familie woonde er al lang voordat de Israëlische staat werd uitgeroepen, maar om getalsmatige redenen krijgen die nog steeds niet het Israëlische staatsburgerschap. Zij vallen onder de officiële aanduiding: 'Niet geregistreerde aanwezigen' en vallen onder het militair gezag. Iedereen, waar ook ter wereld die een joodse moeder heeft kan dat staatsburgerschap krijgen, maar niet die 'niet geregistreerde aanwezigen'.

Daarnaast gaat het om iets meer dan 2 miljoen Palestijnen op de West-Bank en Oost Jeruzalem, die dreigen hetzelfde lot te ondergaan als de Palestijnen in Israël.

Dat de verdedigers van Israël heel graag een en ander bagatelliseren, weten we ondertussen wel.

Moet de EU daarover eens niet met een eenduidig buitenlands beleid komen?
Onee, helemaal vergeten. Dat is er niet.

knuppeltje
04-12-13, 10:09
Moet de EU daarover eens niet met een eenduidig buitenlands beleid komen?

Onee, helemaal vergeten. Dat is er niet.

Dat zou ik zeer toejuichen, ja.

Veel te weinig.

Maar nog wat inhoudelijks in te brengen ook?

Loubnalulu
04-12-13, 10:17
Ik haat israel!!! Even ter verduidelijking, ik zeg niet dat alle joden slecht zijn.
Maar wat een belachelijke positie heeft dat kut land.
We kunnen hier lang of kort over doorpraten, iedereen denkt er het zijne van.
Ik vind dat nederland dat NIET moet doen.
Niks samenwerken met israelische bedrijven die ook nog eens in een bezet gebied staan!!
We blijven dat kut land maar spekken.
Hun bedrijven zodat zij groter kunnen worden, hun volk voor wat ze is aangedaan tijdens de tweede wereld oorlog. ( NEE IK VIND DAT NIET GOED ELK MENS IS EEN MENS ) maar waarom worden zij nog uitbetaald, generaties daarna nog???? financieren we hun shit , en de rest van de wereld dan?
Die tering joden ( niet allemaal maar ik heb t nu even over de regering ) doen nu hetzelfde met de palestijnen. Verjagen ze uit hun huizen zodat zij er zelf kunnen wonen.]
Terroriseren een zwakkere bevolking, moorden ze uit, verpesten hun kinderen, beperken ze in hun vrijheid.
Wie zijn zij? Een oppermacht?? Honden zijn het

702-386-5397
04-12-13, 12:26
Ik haat israel!!! Even ter verduidelijking, ik zeg niet dat alle joden slecht zijn.
Maar wat een belachelijke positie heeft dat kut land.
We kunnen hier lang of kort over doorpraten, iedereen denkt er het zijne van.
Ik vind dat nederland dat NIET moet doen.
Niks samenwerken met israelische bedrijven die ook nog eens in een bezet gebied staan!!
We blijven dat kut land maar spekken.
Hun bedrijven zodat zij groter kunnen worden, hun volk voor wat ze is aangedaan tijdens de tweede wereld oorlog. ( NEE IK VIND DAT NIET GOED ELK MENS IS EEN MENS ) maar waarom worden zij nog uitbetaald, generaties daarna nog???? financieren we hun shit , en de rest van de wereld dan?
Die tering joden ( niet allemaal maar ik heb t nu even over de regering ) doen nu hetzelfde met de palestijnen. Verjagen ze uit hun huizen zodat zij er zelf kunnen wonen.]
Terroriseren een zwakkere bevolking, moorden ze uit, verpesten hun kinderen, beperken ze in hun vrijheid.
Wie zijn zij? Een oppermacht?? Honden zijn het

ain't that the damn truth

Loubnalulu
04-12-13, 12:43
Hahahaha zullen we een anti israel site maken?
Niet oproepen tot geweld, maar gewoon feiten neerzetten.
Dan er zo een link opzetten dat mensen een like of iets kunnen geven.
Net als een petitie, maar dan online en dan dit verspreiden via natuurlijk maroc.nl die heeft de primeur, facebook, instagram, twitter, kijken hoeveel likes er komen en dan mailen we dat naar alle amerikaanse en israelische ambassades. Misschien komen we nog in het nieuws ;)

super ick
04-12-13, 15:11
Hahahaha zullen we een anti israel site maken?
Niet oproepen tot geweld, maar gewoon feiten neerzetten.
Dan er zo een link opzetten dat mensen een like of iets kunnen geven.
Net als een petitie, maar dan online en dan dit verspreiden via natuurlijk maroc.nl die heeft de primeur, facebook, instagram, twitter, kijken hoeveel likes er komen en dan mailen we dat naar alle amerikaanse en israelische ambassades. Misschien komen we nog in het nieuws ;)

En een anti Syrie site met alle misstanden die daar gebeuren,
Een anti Saudi Arabië site,
Een anti Egypte site,
Etc,
Etc.

Kijk eens goed naar je hand. Als je namelijk 1 vinger wijst dan wijzen er altijd drie naar jezelf.

vitalis
04-12-13, 16:29
Ik vind anders die Timmermans zo amoreel als maar zijn kan.

Tuurlijk, iedereen die niet met gestrekt been op de Joden ingaat is amoreel.

vitalis
04-12-13, 16:33
Waarom doe je dan constant er aan mee?

Het gaat trouwens om ongeveer 8 miljoen Palestijnen. Officieel om de 1'5 miljoen geregistreerde Palestijnen in Israël die op alle mogelijke manieren zwaar worden gediscrimineerd en achtergesteld tov de Joodse bevolking, naast meer dan goeie 4 miljoen Palestijnen die er geen enkele rechten hebben en als illegalen worden gezien en behandeld.

Zij, of hun ouders, grootouders en betovergrootouders zijn er wel geboren, de familie woonde er al lang voordat de Israëlische staat werd uitgeroepen, maar om getalsmatige redenen krijgen die nog steeds niet het Israëlische staatsburgerschap. Zij vallen onder de officiële aanduiding: 'Niet geregistreerde aanwezigen' en vallen onder het militair gezag. Iedereen, waar ook ter wereld die een joodse moeder heeft kan dat staatsburgerschap krijgen, maar niet die 'niet geregistreerde aanwezigen'.

Daarnaast gaat het om iets meer dan 2 miljoen Palestijnen op de West-Bank en Oost Jeruzalem, die dreigen hetzelfde lot te ondergaan als de Palestijnen in Israël.

Dat de verdedigers van Israël heel graag een en ander bagatelliseren, weten we ondertussen wel.

Het overgrote deel van de Palestijnen stamt gewoon af van immigranten uit de omliggende landen. Die werden aangelokt door de economische bloei die Palestina doormaakte door de Joden.

vitalis
04-12-13, 16:53
Moet de EU daarover eens niet met een eenduidig buitenlands beleid komen?
Onee, helemaal vergeten. Dat is er niet.

En gelukkig maar!

Karin.N
04-12-13, 18:06
Knuppel, ik had je toch laatst gezegd dat je SSSSTTTT moest doen, zie nu wat je op je geweten hebt :traan1:

Karin.N
04-12-13, 18:08
Het overgrote deel van de Palestijnen stamt gewoon af van immigranten uit de omliggende landen. Die werden aangelokt door de economische bloei die Palestina doormaakte door de Joden.

En daar gaan we weer, tadaa.

Ter uwer informatie, ik ben afgelopen maand nog in Gaza geweest.

Rapportje kan uitsluitend tegen betaling (vooraf) :ego:

vitalis
04-12-13, 18:46
En daar gaan we weer, tadaa.

Ter uwer informatie, ik ben afgelopen maand nog in Gaza geweest.

Rapportje kan uitsluitend tegen betaling (vooraf) :ego:

Alweer?