PDA

Bekijk Volledige Versie : Vijftigduizend euro boete voor Haagse islamistische universiteit



mark61
03-12-13, 15:48
door Nando Kasteleijn
Binnenland

De islamitische Alhuraa universiteit in Den Haag moet van de rechtbank vijftigduizend euro boete betalen, waarvan de helft voorwaardelijk, voor oplichting en het vervalsen van diploma’s. Dat schrijft persbureau Novum vanmiddag.

De universiteit deed zich jarenlang ten onrechte voor als onderwijsinstelling. De school voert weliswaar de naam ‘universiteit’, maar heeft geen geaccrediteerde opleidingen. Daardoor mag de school geen wettelijk erkende diploma’s uitgeven. Tussen april 2007 en juli 2010 zijn er wel diploma’s uitgegeven.

Hoewel het ministerie van Onderwijs al in 2008 liet weten dat Alhuraa geen diploma’s mocht verstrekken, ging de school hier toch mee door. Hierdoor hebben veel studenten schade geleden, aldus de rechtbank.

Schadevergoeding voor studente

De universiteit moet aan één gedupeerde studente een schadevergoeding van 4640 euro betalen, de studente was dat bedrag kwijt aan studiekosten maar nu blijkt dat haar diploma niks waard is. De school moet verder op zijn website een tekst in het Engels en Arabisch plaatsen dat de instelling niet bevoegd is om bachelor- en masterdiploma’s uit te reiken. De site wordt momenteel vernieuwd.

Het OM had een boete van zeventigduizend euro geëist, waarvan twintigduizend voorwaardelijk. De rechtbank vond een lager bedrag passender, mede omdat het lang heeft geduurd voordat de zaak aan de rechter is voorgelegd.

Vijftigduizend euro boete voor Haagse islamistische universiteit - nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2013/12/03/vijftigduizend-euro-boete-voor-haagse-islamistische-universiteit/)

mark61
03-12-13, 15:51
Ik vind het maar een vaag verhaal. Hoezo mag je geen diploma's uitgeven? Dat doen toch zoveel tenten?

Het is alleen dat je dat geen bachelor of master mag noemen, of mag suggereren dat dat officieel wordt erkend. Het wordt hier niet duidelijk of dat het geval was.

Bovendien meende ik van de site te begrijpen dat ze alleen post-bachelor en post-masteronderwijs geven.

Somehow denk ik dat als het geen allochtoonse moslimse tent was, er niet zo'n heisa van was gemaakt.

super ick
03-12-13, 17:31
Ik vind het maar een vaag verhaal. Hoezo mag je geen diploma's uitgeven? Dat doen toch zoveel tenten?

Het is alleen dat je dat geen bachelor of master mag noemen, of mag suggereren dat dat officieel wordt erkend. Het wordt hier niet duidelijk of dat het geval was.

Bovendien meende ik van de site te begrijpen dat ze alleen post-bachelor en post-masteronderwijs geven.

Somehow denk ik dat als het geen allochtoonse moslimse tent was, er niet zo'n heisa van was gemaakt.

Dan is het wel vreemd om jezelf als universiteit te afficheren terwijl ze niet eens diploma's uit mogen geven op HBO niveau.

Ready?
03-12-13, 20:23
Ze boden dus opleidingen aan die niet voldeden aan de maatstaven van de overheid. Kan je wel nog zulke geweldige examens aanbieden, zonder accreditatie is zo een opleiding weinig waard. Zeker geen diploma. Ze wisten dit dus en toch deelden ze diploma's uit. Verder lees ik te weinig informatie om dan te kunnen bepalen of zelf wel dachten dat de diploma's wat waard zijn.
Opmerkelijk dan weer dan studenten dit niet nagaan :/

The_Grand_Wazoo
03-12-13, 20:29
Ik denk Mark dat je hier te wantrouwend bent. Er wordt over het algemeen streng gelet op de manier waarop onderwijs instellingen hun producten aanprijzen. HO instellingen zijn zich voortdurend bewust van de hete adem van de NVAO. Na de debacles van INHolland en Windesheim is de controle alleen maar strikter geworden.

super ick
03-12-13, 20:36
Ze boden dus opleidingen aan die niet voldeden aan de maatstaven van de overheid. Kan je wel nog zulke geweldige examens aanbieden, zonder accreditatie is zo een opleiding weinig waard. Zeker geen diploma. Ze wisten dit dus en toch deelden ze diploma's uit. Verder lees ik te weinig informatie om dan te kunnen bepalen of zelf wel dachten dat de diploma's wat waard zijn.
Opmerkelijk dan weer dan studenten dit niet nagaan :/

Op hun site hebben ze het over postgraduate studies. Postgraduate is een hyperlink waarin ze voor uitleg doorlinken naar:
Higher education - Postgraduate | Study in Australia. Study Abroad with Studies in Australia (http://www.studiesinaustralia.com/types-of-education/higher-education-postgraduate?gclid=CKy5h5XylLsCFQn3wgodOlEAeA)

Op de website van de VU staat het volgende:
privacy - Vrije Universiteit Amsterdam (http://www.vu.nl/nl/opleidingen/postgraduate-onderwijs/index.asp)

Je moet afgestudeerd zijn aan een universiteit of HBO of werkzaam zijn op dat niveau.

mark61
03-12-13, 23:20
Ik denk Mark dat je hier te wantrouwend bent. Er wordt over het algemeen streng gelet op de manier waarop onderwijs instellingen hun producten aanprijzen. HO instellingen zijn zich voortdurend bewust van de hete adem van de NVAO. Na de debacles van INHolland en Windesheim is de controle alleen maar strikter geworden.

Ja dat zal de timing / het verband wellicht zijn. Goeie.