PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Sorry armoelijder, bij ons gaat het ook slecht'



Soldim
05-12-13, 06:55
'Sorry armoelijder, bij ons gaat het ook slecht'

Het jaar 2014 wordt een historisch dieptepunt voor de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking. Voor het eerst in 40 jaar zakt Nederland onder de internationaal afgesproken norm om 0,7 procent van ons nationaal inkomen te investeren in armoedebestrijding. Van elke euro die wij verdienden, gaven we tot nu toe bijna een cent weg aan ontwikkelingssamenwerking. Dat kan niet meer uit. Het wordt te duur, zegt het kabinet. We zitten in een crisis en dan moet iedereen een steentje bijdragen, ook de allerarmsten. Zij die niets hebben, kunnen best met een beetje minder toe.

Voorbij zijn de tijden van Kamerlid Timmermans die een jaar geleden nog in de Volkskrant schreef over een morele plicht van de politiek om ervoor te zorgen dat er voldoende voedsel beschikbaar is, ook voor arme mensen. Die zich verzette tegen de VVD omdat er bezuinigd werd op ontwikkelingssamenwerking. Voorbij zijn die tijden, want dit kabinet deed er nog eens 1 miljard extra aan bezuinigingen bovenop. Op een totaal budget van ruim 5 miljard is er in drie jaar tijd 40 procent gesneden.

'Ja, maar de wereld is veranderd', zeggen andere partijen dan. 'Hulp helpt niet, we moeten het bedrijfsleven stimuleren om voor economische groei te zorgen in ontwikkelingslanden.'

Natuurlijk is de wereld veranderd. Maar de strijd tegen armoede is nog lang niet gestreden. Eén miljard wereldburgers profiteren vooralsnog niet van de groei van de economie, van investeringen en van handel. Ze zijn aangewezen op sociale investeringen in onderwijs, in schoon drinkwater, in gezondheidszorg. Er komen elk jaar nog 2,5 miljoen hiv-geďnfecteerden bij. Toegang tot gezondheidszorg en medicatie is voor veel zwangere vrouwen een groot probleem.

Treurig
Tegen al die mensen zegt Nederland nu: 'Sorry, bij ons gaat het slecht, dus voor jullie schiet er even ook wat minder over.' Dat is treurig. Want armoedebestrijding vergt investeringen die niet door de markt en het bedrijfsleven worden gedaan en dus uit de publieke sector moeten komen. Vooral uit de eigen nationale middelen in die landen, maar ook uit internationale inkomensoverdracht, zoals we met de 0,7 procent-norm hebben afgesproken.

Dat we volgend jaar een historisch dieptepunt bereiken, is het gevolg van politieke besluiten. Rutte I bezuinigde een miljard op ontwikkelingssamenwerking en Rutte II bezuinigt opnieuw. Drie partijen, het CDA, de VVD en de PvdA, laten daarmee de internationale afspraak los, nadat zij veertig jaar lang de Nederlandse bijdrage als een kwestie van fatsoen hebben beschouwd. Dat veel landen zich daar niet aan hielden was voor ons geen reden. Sterker nog, we waren er trots op dat wij ons er wel aan hielden. We stonden daarin niet alleen.

Er waren landen zoals Noorwegen, Zweden en Denemarken, die dat ook deden. Wij behoorden met trots tot die groep. We hebben met die voorbeeld-rol wereldwijd ontzettend veel goodwill opgebouwd.

Dat gebeurde de laatste tijd vooral in Afrika, maar eerder in landen in Azië en Zuid-Amerika. Daar was onze hulp mede de aanzet tot ontwikkelingen waarvan niet alleen de burgers in die landen profiteren, maar nu ook onze investeerders en handelaren. Misschien was de VVD iets minder enthousiast over deze afspraak dan GroenLinks, maar ook de VVD ging er uiteindelijk altijd wel weer schoorvoetend mee akkoord.

Dat is nu voorbij. Het CDA vindt het niet meer zo belangrijk, de VVD heeft het nooit zo belangrijk gevonden en de PvdA heeft met pijn in het hart en met een steen op de maag afscheid genomen van die 0,7 procent. Deze internationale afspraak is plotseling niet zo belangrijk meer.

Voor GroenLinks betekent eerlijk delen meer dan alleen eerlijk delen hier achter de dijken. Wij willen ook eerlijk delen tussen hier en daar en tussen huidige en toekomstige generaties. Met de nieuwe bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking zijn we door een bodem gezakt. En het is daarom met pijn in ons hart dat we voor het eerst in de geschiedenis van onze partij tegen de begroting Ontwikkelingssamenwerking zullen stemmen.

Bram van Ojik

de Volkskrant

Die 0.7% omdat het 0.7% moet zijn lijkt me net zulk cijfertjes fejtisme als die 3% van Rehn -- daarover kome hele andere geluiden van GL.

Umarvlie
05-12-13, 07:09
Hulp helpt niet, we moeten het bedrijfsleven stimuleren om voor economische groei te zorgen in ontwikkelingslanden.'

Ja ja... dat was al het geval - bedrijfsleven was ook al niet blij hiermee omdat zij dit ook zagen als bezuiniging op hun.

Maar goed, de 3e wereled krijgt nog steeds een opgeheven vingetrtje van Nederland te zien, weliswaar niet meer de wijs- maar nu de middel-vinger maar toch.

Soldim
05-12-13, 07:43
Maar goed, de 3e wereled krijgt nog steeds een opgeheven vingetrtje van Nederland te zien, weliswaar niet meer de wijs- maar nu de middel-vinger maar toch.

3.5 miljard ontwikkelingshulp -- is dat een middelvinger?

Umarvlie
05-12-13, 07:46
3.5 miljard ontwikkelingshulp -- is dat een middelvinger?

Jodenfooi.




(sorry ... kon het niet laten)

super ick
05-12-13, 08:06
Jodenfooi.




(sorry ... kon het niet laten)

Wel bezien is die 0,7 pct ook een fooi.
Eerst maar eens allemaal te vreten en onderwijs en dan zien wat er over is.

knuppeltje
05-12-13, 08:48
Volgens mij zei Chavez ooit tegen de Amerikanen: Als jullie onze producten niet willen...dan krijgen jullie onze mensen.

Zo gaat het ook ongeveer tussen Afrika, Oost Europa en Europa. Europa krijgt van daar alsmaar meer mensen over de vloer. En niemand gaat dat echt tegenhouden, onmogelijk.

Als we die 0,7 procent aan eerlijker handel zouden besteden, dan zou het wat mij betreft zelfs een stuk meer mogen zijn.

mark61
05-12-13, 12:16
Die 0.7% omdat het 0.7% moet zijn lijkt me net zulk cijfertjes fejtisme als die 3% van Rehn -- daarover kome hele andere geluiden van GL.

Ik vind getallen inderdaad altijd willekeurig, maar dit is wel een internationaal afgesproken norm.

Die vermindering heeft eigenlijk niks met de crisis te maken, het is ideologisch. Het is een erfenis van de PVV.

Bovendien is het een percentage; als het zo slecht met onze economie gaat is 0,7% vanzelf minder geld.

Het is gewoon de algemene verrechtsing. In plaats van de aloude kaasschaafmethode heeft rechts 'ingegrepen': ook op cultuur is drastisch bezuinigd, ik dacht 40%. En op de publieke omroep, waar we nu net zo weinig aan uitgeven als Bulgarije en Albanië. Hoewel, dat schijnt wat overdreven te zijn :hihi:

Het zijn keuzes die nauwelijks geld opleveren, maar gewoon het rechtse onderbuikgevoel bevredigen. Cultuur, wie hep dat nou nodig? Kost alleen maar geld en levert niks op.

H.P.Pas
05-12-13, 12:59
Volgens mij zei Chavez ooit tegen de Amerikanen: Als jullie onze producten niet willen...dan krijgen jullie onze mensen.



Die is al wat ouder.

Ik kan machines exporteren of mensen.
--Leo Graf von Caprivi, Rijkskanselier 1890-1894

Umarvlie
05-12-13, 13:20
Die is al wat ouder.

Ik kan machines exporteren of mensen.
--Leo Graf von Caprivi, Rijkskanselier 1890-1894

Die Duitsers waren meer van "en" ipv "of" .... mense EN machines werden zeker 2x op grote schaal ge-exporteerd.

H.P.Pas
05-12-13, 13:41
Die Duitsers waren meer van "en" ipv "of" .... mense EN machines werden zeker 2x op grote schaal ge-exporteerd.

Hij zei het bovendien ook niet tegen het buitenland maar tegen de Duitse rijksdag. Die moesten dat begrijpen, het was hun probleem.

vitalis
05-12-13, 13:41
Die Duitsers waren meer van "en" ipv "of" .... mense EN machines werden zeker 2x op grote schaal ge-exporteerd.


Niet in de negentiende eeuw.

Umarvlie
05-12-13, 13:45
Niet in de negentiende eeuw.

Zucht ... Frans-Duitse oorlog? Maar in ieder geval wel de 20e eeuw, slechts korte tijd na die uitspraak.

vitalis
05-12-13, 13:54
Zucht ... Frans-Duitse oorlog? Maar in ieder geval wel de 20e eeuw, slechts korte tijd na die uitspraak.

Die uitspraak van Caprivi gaat helemaal niet over oorlog.

H.P.Pas
05-12-13, 14:03
Niet in de negentiende eeuw.

In de Gründerzeit wel degelijk.

Borsig, Henschel, Daimler, Benz, Heidelberger, Siemens, AEG, M.A.N , Maffei, Kraus...
Zo zou ik nog uren kunen doorgaan...

Toen de TH Delft nog papieren bibliotheken had was daarin altijd een flinke wand gereserveerd voor 'Abstracts', uittreksels van publicaties. Voor de periode tussen 1870 en 1920 namen de Duitsers ongeveer de helft van de beschikbare ruimte in beslag; in vrijwel elk vakgebied.

Umarvlie
05-12-13, 14:05
Die uitspraak van Caprivi gaat helemaal niet over oorlog.

Ach... ik was het vergeten, jij bevindt je in een andere realiteit en kan niet buiten je eigen kader denken. Sorry, vergeet maar wat ik gezegd heb. Dat zal je toch niet moeilijk vallen.

vitalis
05-12-13, 14:09
In de Gründerzeit wel degelijk.

Borsig, Henschel, Daimler, Benz, Heidelberger, Siemens, AEG, M.A.N , Maffei, Kraus...
Zo zou ik nog uren kunen doorgaan...

Toen de TH Delft nog papieren bibliotheken had was daarin altijd een flinke wand gereserveerd voor 'Abstracts', uittreksels van publicaties. Voor de periode tusen 1870 en 1920 namen de Duitsers ongeveer de helft van de beschikbare ruimte in beslag; in vrijwel elk vakgebied.

Ja, dat geloof ik wel. Duitsland was in de negentiende eeuw op veel gebieden leidend.

vitalis
05-12-13, 14:12
Ach... ik was het vergeten, jij bevindt je in een andere realiteit en kan niet buiten je eigen kader denken. Sorry, vergeet maar wat ik gezegd heb. Dat zal je toch niet moeilijk vallen.

Jij bent het dus die vast zit in je denkpatronen. Het gaat over Duitsland, dan jouw pawlovreactie: oorlog.

Umarvlie
05-12-13, 14:14
Jij bent het dus die vast zit in je denkpatronen. Het gaat over Duitsland, dan jouw pawlovreactie: oorlog.

'tuurlijk. Je zal nooit eens "out-of-the-box" kunnen denken en dus de mensen die dat wel doen niet kunnen begrijpen. Maar dat geeft niet, je zou er alleen niet zo mee te koop moeten lopen.

vitalis
05-12-13, 14:19
'tuurlijk. Je zal nooit eens "out-of-the-box" kunnen denken en dus de mensen die dat wel doen niet kunnen begrijpen. Maar dat geeft niet, je zou er alleen niet zo mee te koop moeten lopen.

Jij bent geen out-of the-box-denker, dat mocht je willen. Je zit helemaal vol met vooroordelen. Het zou mooi zijn als je je wat meer open-minded zou tonen en zou willen luisteren naar wat deze meneer werkelijk te zeggen heeft, in plaats van onmiddellijk in een kramp te schieten.

Umarvlie
05-12-13, 14:24
Jij bent geen out-of the-box-denker, dat mocht je willen. Je zit helemaal vol met vooroordelen. Het zou mooi zijn als je je wat meer open-minded zou tonen en zou willen luisteren naar wat deze meneer werkelijk te zeggen heeft, in plaats van onmiddellijk in een kramp te schieten.

Als je het niet begrijpt, kun je ipv met een pawlovreactie het ook gewoon vragen hoor. Daar hoef je je niet voor te schamen. Dat zou je zelfs sieren en misschien de door jou zelf gesloten deur van je geest misschien eens openen, mogelijk zelfs genoeg voor wat hoognodige frisse lucht.

Mark
05-12-13, 15:26
Jammer voor Toyota!! Dit gaat erin hakken in de verkoop van witte Landcruisers aan expat hulpmanagers en lokale bureaucraten (((((((((((

knuppeltje
06-12-13, 08:54
Die is al wat ouder.

Ik kan machines exporteren of mensen.
--Leo Graf von Caprivi, Rijkskanselier 1890-1894

Dank u.